Art. 9. - Art. 9: Obligaţiile părţilor - Contract de finantare din 2010 pentru Programul operaţional sectorial ''Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013'' - model

M.Of. 307 bis

În vigoare
Versiune de la: 11 Mai 2010
Art. 9: Obligaţiile părţilor
A.Obligaţiile Beneficiarului
(1)Beneficiarul trebuie să asigure managementul şi implementarea Proiectului în concordanţă cu prevederile acestui contract, ale legislaţiei comunitare şi naţionale şi cu instrucţiunile emise de AMPOSDRU, cu maximum de profesionalism, eficienţă şi în conformitate cu cele mai bune practici în domeniu.
(2)Beneficiarul va fi singurul răspunzător în faţa AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz pentru implementarea Proiectului atât pentru acţiunile sau inacţiunile sale, cât şi ale partenerului/partenerilor.
(3)Beneficiarul are obligaţia de a solicita punctul de vedere oficial al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, cu privire la orice aspect survenit în implementarea Proiectului de natură să afecteze buna implementare a acestuia, precum şi în orice situaţie în care apar neclarităţi cu privire la clauzele prezentului contract.
(4)Beneficiarul este obligat să respecte prevederile cuprinse în cererea de finanţare şi să asigure conformitatea cu legislaţia şi politicile Uniunii Europene şi naţionale, în special cele privind achiziţiile publice, egalitatea de şanse şi nediscriminarea, informarea şi publicitatea, concurenţa loială, dezvoltarea durabilă, acolo unde este cazul.
(5)Beneficiarul are obligaţia de a deschide un cont special de proiect prin care va efectua plăţile aferente implementării Proiectului, excluzând pe cele din contribuţia proprie.
(6)Beneficiarul va deschide contul/conturile de proiect în sistemul Trezoreriei Statului, în cazul în care face parte din categoria instituţii publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare. Celelalte categorii de beneficiari pot opta pentru deschiderea contului special de proiect în sistemul Trezoreriei Statului sau la o bancă comercială.
(7)Beneficiarul este obligat să utilizeze fondurile din contul/conturile Proiectului exclusiv pentru plăţile necesare implementării activităţilor Proiectului, în conformitate cu Anexa 1 - Cererea de finanţare.
(8)Beneficiarul trebuie să ţină o evidenţă contabilă analitică a Proiectului, utilizând conturi analitice pentru reflectarea tuturor operaţiunilor referitoare la implementarea Proiectului, în conformitate cu dispoziţiile legale. Înregistrările contabile aferente Proiectului vor fi realizate de către un expert contabil în condiţiile legii care va semna şi data documentele contabile aferente operaţiunilor din cadrul Proiectului.
Documentele originale pe baza cărora se înregistrează în contabilitatea Beneficiarului cheltuielile efectuate în cadrul Proiectului vor fi ştampilate cu menţiunea "Solicitat rambursare FSE - POSDRU ID nr. xxxx" şi Numărul de identificare al contractului în vederea evitării dublei finanţări.
(9)Expertul contabil, în cazul achiziţionării de servicii, va fi selectat cu respectarea condiţiilor prevederilor legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice sau ale instrucţiunilor emise de AMPOSDRU în cazul în care Beneficiarul nu reprezintă Autoritate Contractantă în sensul legislaţiei naţionale privind atribuirea contractelor de achiziţii publice.
Prin excepţie, pentru beneficiarii instituţii publice care au constituit la nivelul instituţiei un compartiment de contabilitate, expertul contabil poate fi reprezentat de către şeful compartimentului contabilitate/contabilul desemnat să asigure evidenţa contabilă a Proiectului.
Conducătorul instituţiei publice va putea angaja şi un expert contabil/contabil autorizat, membru activ al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, pentru a asigura contabilitatea Proiectului, în conformitate cu prevederile prezentului contract de finanţare.
(10)Expertul contabil, în cazul achiziţionării de servicii, va fi selectat de către Beneficiar din cadrul membrilor activi ai Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.
În vederea efectuării reconcilierii contabile între conturile contabile ale AMPOSDRU şi cele ale beneficiarului pentru operaţiunile gestionate în cadrul proiectului, beneficiarii au obligaţia transmiterii unei notificării cu privire la reconcilierea contabilă conform formularului standard prevăzut în legislaţia în vigoare în termen de 30 de zile de la plata cererii de rambursare finale.
(11)Beneficiarul are obligaţia de a include în echipa de management a Proiectului un expert cu studii juridice aflat în raporturi juridice de muncă sau civile cu Beneficiarul sau un consilier juridic angajat al Beneficiarului sau de către Beneficiar, cu contract individual de muncă sau numit în funcţie publică sau angajat temporar cu contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parţial în cadrul Proiectului, care să asigure suport specializat Beneficiarului în vederea conformării cu toate prevederile legale aplicabile, aferente implementării activităţilor Proiectului.
(12)Beneficiarul are obligaţia transmiterii tuturor datelor şi informaţiilor la solicitarea de către AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, în vederea efectuării reconcilierii contabile dintre conturile sale contabile şi cele ale AMPOSDRU pentru operaţiunile gestionate în cadrul Proiectului finanţat din POSDRU. Reconcilierea contabilă dintre AMPOSDRU şi Beneficiar va viza numai sumele care au fost transferate ca prefinanţare şi rambursare.
(13)În situaţia în care implementarea Proiectului presupune achiziţionarea de bunuri, servicii sau execuţia de lucrări, Beneficiarul are obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei naţionale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice sau ale instrucţiunilor emise de AMPOSDRU, în cazul în care Beneficiarul nu reprezintă Autoritate Contractantă în sensul legislaţiei naţionale privind atribuirea contractelor de achiziţii publice.
(14)Beneficiarul are obligaţia de a notifica în scris la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, cu cel puţin 15 (cincisprezece) zile înainte de data la care doreşte ca modificarea să producă efecte, în următoarele situaţii:
a)modificări intervenite în bugetul estimat al proiectului, în limita a 15% între capitole bugetare, cu excepţia cheltuielilor generale de administraţie şi a cheltuielilor de tip FEDR, cu justificarea detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
b)schimbarea adresei sediului social al beneficiarului;
c)schimbarea contului special deschis pentru Proiect;
d)înlocuirea sau introducerea de membri în echipa de management sau a experţilor pe termen lung din cadrul echipei de implementare a Proiectului;
e)înlocuirea reprezentantului legal;
f)modificarea planului de implementare a activităţilor;
g)înlocuirea auditorului.
(15)Orice notificare transmisă de Beneficiar către AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, în conformitate cu art. 9 A (14) va fi considerată valabilă numai dacă a fost făcută în scris în conformitate cu prevederile Ghidului Solicitantului, semnată de către reprezentantul legal şi ştampilată corespunzător. Beneficiarul va considera notificarea aprobată tacit dacă în termen de 15 (cincisprezece) zile de la data înregistrării la sediul AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, nu sunt formulate obiecţiuni cu privire la modificarea solicitată. Dacă sunt formulate obiecţiuni cu privire la modificarea solicitată, Beneficiarul va proceda conform instrucţiunilor AMPOSDRU.
(16)Beneficiarul are obligaţia de a solicita încheierea unui act adiţional, în conformitate cu prevederile Ghidului Solicitantului, în următoarele situaţii:
a)orice modificare a bugetului estimat al proiectului, generată de:
- redistribuiri de sume care depăşesc limita a 15% între capitolele bugetare aferente costurilor eligibile ale proiectului, în condiţiile în care se păstrează nemodificată valoarea totală eligibilă a Proiectului, cu justificarea detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
- modificarea cheltuielilor de tip FEDR, cu respectarea procentului maxim permis, conform Ghidului Solicitantului, cu justificarea detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
- modificarea cheltuielilor generale de administraţie, cu respectarea procentului fix stabilit, conform Ghidului Solicitantului cu justificarea detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
- orice modificare care are ca efect scăderea valorii totale eligibile a Proiectului, faţă de varianta iniţială, cu justificarea detaliată a motivelor care au condus la aceasta;
b)includerea de noi activităţi eligibile şi/sau introducerea unor categorii de participanţi în conformitate cu Ghidul solicitantului aferent proiectului finanţat care să contribuie la atingerea rezultatelor şi obiectivului specific al proiectului;
c)modificarea duratei de implementare a proiectului în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3).
d)suspendarea executării contractului.
(17)Beneficiarul va solicita la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, încheierea unui act adiţional pentru aspectele menţionate la art. 9 A (16) cu cel puţin 30 (treizeci) de zile înainte de data la care doreşte ca modificarea să producă efecte, cu excepţia solicitării de încheiere a unui act adiţional privind prelungirea perioadei de implementare prevăzută la art. 2 alin. (3) care va fi realizată cu respectarea termenului prevăzut la art. (12) alin. (2). Actul adiţional va fi considerat valabil încheiat, va intra în vigoare şi va produce efecte numai dacă a fost făcut în conformitate cu prevederile Ghidului Solicitantului, a fost semnat şi ştampilat de către reprezentantul legal al Beneficiarului şi, ulterior, semnat şi ştampilat şi de către reprezentantul legal al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz. Un act adiţional nu poate avea scopul sau efectul de a produce schimbări în contract care ar pune în discuţie decizia de acordare a finanţării nerambursabile sau care ar fi contrare principiului tratamentului egal al solicitanţilor.
(18)În orice altă situaţie care nu a fost enunţată la art. 9 A(14) şi art. 9 A(16), Beneficiarul are obligaţia de a solicita la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, un punct de vedere oficial şi de a nu lua nicio măsură înainte de primirea din partea la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz a punctului de vedere solicitat.
(19)Beneficiarul are obligaţia de a raporta stadiul implementării Proiectului prin transmiterea de Rapoarte tehnico-financiare (conform Ghidului Solicitantului), în conformitate cu art. 7 alin. (8) din prezentul contract. Raportul tehnico-financiar va fi însoţit de Formularul individual de înregistrare a grupului ţintă (conform Ghidului Solicitantului) actualizat în funcţie de modificările survenite în perioada raportată, în format electronic.
(20)Beneficiarul are obligaţia de a respecta prevederile Directivei CE/95/46 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 677/2001, precum şi prevederile Directivei 2002/58/CE privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 506/2004. Beneficiarul va informa persoanele din grupul ţintă al proiectului despre obligativitatea sa de a furniza datele lor personale, cu respectarea dispoziţiilor legale menţionate. În acest sens, participanţii sau reprezentanţii lor legali vor semna o declaraţie de consimţământ prin care îşi dau acordul cu privire la utilizarea şi prelucrarea datelor personale.
(21)Pe toată perioada de implementare a proiectului, Beneficiarul va transmite la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, la fiecare 3 (trei) luni, previziuni actualizate privind cheltuielile care urmează a fi efectuate în trimestrul următor, în conformitate cu prevederile Ghidului Solicitantului, luând în considerare şi prevederile art. 7 alin. (1), art. 7 alin. (3) şi art. 7 alin. (4) de mai sus, privind termenele estimate de rambursare a cheltuielilor efectuate în cadrul proiectului.
(22)Beneficiarul are obligaţia de a pune la dispoziţia la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, Autorităţii de Certificare şi Plată, Autorităţii de Audit, Departamentului de Luptă Antifraudă, Comisiei Europene, Curţii Europene de Conturi şi/sau oricărui alt organism abilitat să verifice modul de utilizare a finanţării nerambursabile, la cerere şi în termen, documentele şi/sau informaţiile solicitate şi să asigure toate condiţiile pentru efectuarea verificărilor la faţa locului.
(23)În vederea efectuării verificărilor prevăzute la art. 9A alin. (22), Beneficiarul se angajează să acorde dreptul de acces la locurile şi spaţiile unde se implementează sau a fost implementat proiectul în conformitate cu art. 2 alin. (2), art. 9A alin. (24) şi art. 9A alin. (27) de mai sus, inclusiv acces la sistemele informatice şi să pună la dispoziţie documentele solicitate privind gestiunea tehnică şi financiară a proiectului, atât pe suport de hârtie, cât şi în format electronic. Documentele trebuie să fie uşor accesibile şi arhivate astfel încât să permită verificarea lor. Beneficiarul este obligat să informeze la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, cu privire la locaţia arhivării documentelor, în termen de 3 (trei) zile de la transmiterea solicitării.
(24)Beneficiarul are obligaţia de a păstra toate documentele originale, inclusiv documentele contabile, privind activităţile şi cheltuielile eligibile în vederea asigurării unei piste de audit adecvate, în conformitate cu regulamentele comunitare şi naţionale. Toate documentele vor fi păstrate până la 31.12.2021 cu posibilitatea prelungirii acestui termen până la închiderea oficială a POSDRU.
(25)În cazul nerespectării prevederilor art. 9A, alin. (24) de mai sus, Beneficiarul este obligat să restituie întreaga sumă primită, aferentă Proiectului, reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă din cofinanţarea FSE, precum şi cofinanţarea aferentă alocată din fonduri de la bugetul de stat, inclusiv dobânzile şi/sau penalităţile aferente calculate conform legislaţiei în vigoare.
(26)Beneficiarul este obligat să declare pe propria răspundere că finanţarea obţinută pentru implementarea proiectului nu se suprapune cu alte finanţări primite din bugetul de stat sau alte bugete ale Comunităţii Europene, conform prevederilor Ghidului Solicitantului.
(27)Beneficiarul se obligă să menţină destinaţia şi să asigure exploatarea şi mentenanţa echipamentelor achiziţionate şi lucrărilor efectuate în cadrul Proiectului pe o perioadă de cel puţin 3 (trei) ani după împlinirea perioadei de implementare a Proiectului. În cazul nerespectării acestei obligaţii, Beneficiarul se obligă să restituie AMPOSDRU contravaloarea echipamentelor achiziţionate şi lucrărilor efectuate în cadrul Proiectului, în termen de maxim 30 de zile de la data constatării de către AMPOSDRU a încălcării acestei obligaţii de către Beneficiar.
(28)Beneficiarul îşi va asuma integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe parcursul implementării Proiectului. AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz va fi degrevată de orice responsabilitate pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa Beneficiarului.
(29)Beneficiarul va asigura în implementarea proiectului respectarea prevederilor privind măsurile de informare şi publicitate în conformitate cu prevederile art. 8 al prezentului contract.
(30)Beneficiarul declară pe propria răspundere şi garantează că situaţia sa existentă la momentul depunerii cererii de finanţare şi susţinută cu documentele suport depuse pentru a dovedi îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate impuse în cadrul Programului Operaţional Sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013" pentru categoria beneficiarilor în care se încadrează şi Beneficiarul nu s-a schimbat şi este aceeaşi şi la data semnării prezentului contract de finanţare.
B.Obligaţiile AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat
(1)AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz are obligaţia de a informa Beneficiarul, în timp util, cu privire la orice decizie luată care poate afecta implementarea proiectului.
(2)AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz are obligaţia de a informa Beneficiarul cu privire la rapoartele, concluziile şi recomandările care au impact asupra proiectului acestuia, formulate de către Comisia Europeană şi orice altă autoritate competentă.
(3)AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz are obligaţia de a sprijini Beneficiarul prin furnizarea informaţiilor sau clarificărilor pe care acesta le consideră necesare pentru implementarea proiectului.
(4)AMPOSDRU va efectua transferul prefinanţării, în condiţiile prevăzute în prezentul contract de finanţare, în termen de maxim 15 (cincisprezece) zile de la data înregistrării cererii de prefinanţare la AMPOSDRU, însoţită de toate documentele solicitate prin prezentul Contract, în situaţia nedepunerii acestor documente, AMPOSDRU nu va efectua plata prefinanţării.
(5)AMPOSDRU va efectua rambursarea cheltuielilor în termen de maxim 45 (patruzecişicinci) de zile de la data înregistrării cererii de rambursare la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, însoţită de toate documentele solicitate prin prezentul Contract. Termenul de 45 (patruzecişicinci) de zile se suspendă în cazul în care Beneficiarul nu trimite cererea de rambursare cu respectarea condiţiilor din prezentul contract. Beneficiarul care are calitatea de ordonator de credite al bugetului de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau al bugetelor fondurilor speciale şi beneficiarul care reprezintă o entitate aflată în subordinea sau în coordonarea acestuia şi care este finanţat integral de la bugetele acestuia, va primi din partea AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz o notificare privind validarea cheltuielilor privind contribuţia comunitară la finanţarea acordată şi care au fost declarate prin cererile de rambursare, iar ulterior virate de către AMPOSDRU ca venit la bugetul din care a fost finanţat proiectul respectiv.
(6)În vederea validării cheltuielilor, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz are obligaţia verificării tuturor operaţiunilor efectuate pentru implementarea proiectului pe care le consideră necesare, a cererilor de prefinanţare/rambursare intermediară/rambursare finală şi a rapoartelor tehnico-financiare transmise de către Beneficiar.
Documentele suport justificative privind cheltuielile declarate vor fi prezentate de către Beneficiar la solicitarea AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz, în conformitate cu prevederile art. 7 al prezentului contract.
(7)AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz monitorizează din punct de vedere tehnic şi financiar în vederea asigurării legalităţii, regularităţii, conformităţii şi realităţii tuturor activităţilor aferente implementării proiectului care face obiectul prezentului contract de finanţare.
(8)AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz are obligaţia de a efectua verificarea la faţa locului a activităţilor aferente implementării proiectului, în conformitate cu prevederile art.9 B, alin. (7), asigurând cel puţin o vizită de monitorizare pentru fiecare an de implementare a proiectului.
(9)AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, după caz are obligaţia de a răspunde la o solicitare prevăzută la art. 9 A(18) în termen de maxim 15 (cincisprezece) zile de la primirea acesteia, în cazuri urgente justificate de către Beneficiar, OIPOSDRU delegat va răspunde solicitării Beneficiarului în termen de 5 zile de la primirea solicitării.
(10)AMPOSDRU va informa despre data închiderii oficiale/parţiale a POSDRU prin intermediul mijloacelor publice de informare.