Art. 462. - Art. 46 2 : Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfăşoară activităţi în sectoarele petrol şi gaze naturale - Codul Fiscal din 2015 (Legea 227/2015)

M.Of. 688

În vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025 până la: 30 Decembrie 2025
Art. 462: Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfăşoară activităţi în sectoarele petrol şi gaze naturale
(1)Persoanele juridice române, altele decât cele prevăzute la art. 15, sau persoanele juridice străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri, prestează servicii pe teritoriul României sau livrează bunuri de pe teritoriul României, care desfăşoară activităţi în sectoarele petrol şi gaze naturale, corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la alin. (12), datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat potrivit alin. (2).

(11)Persoanele juridice străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri, prestează servicii pe teritoriul României sau livrează bunuri de pe teritoriul României, desfăşurând activităţi în sectoarele petrol şi gaze naturale, care nu au înregistrat un sediu permanent în România, datorează impozit specific pe cifra de afaceri, calculat potrivit alin. (2). În acest caz, indicatorul VT, prevăzut la alin. (2), reprezintă veniturile realizate din livrările/prestările de servicii pe teritoriul României, respectiv din livrările de pe teritoriul României corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la alin. (12), stabilite pe baza valorii înscrise în declaraţia vamală sau în documentele care atestă livrările intracomunitare. În sensul prezentului alineat, livrarea de pe teritoriul României înseamnă orice operaţiune care presupune scoaterea bunurilor de pe teritoriul României.
(12)Codurile CAEN corespunzătoare activităţilor, principale sau secundare, desfăşurate în sectoarele petrol şi gaze naturale sunt următoarele:
a)0610 - «Extracţia petrolului brut»;
b)0620 - «Extracţia gazelor naturale»;
c)0910 - «Activităţi de servicii anexe extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale»;
d)1920 - «Fabricarea produselor obţinute prin rafinarea petrolului»;
e)3522 - «Distribuţia combustibililor gazoşi, prin conducte»;
f)3523 - «Comercializarea combustibililor gazoşi, prin conducte»;
g)4671 - «Comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi şi gazoşi şi al produselor derivate», respectiv 4681 - «Comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi şi gazoşi şi al produselor derivate», după caz;
h)4730 - «Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate», respectiv «Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule», după caz;
i)4950 - «Transporturi prin conducte».
(13)Contribuabilii care obţin venituri din vânzarea combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru încălzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante şi de răcire, în cadrul activităţilor corespunzătoare codurilor CAEN: 4671 - «Comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi şi gazoşi şi al produselor derivate»/4681 - «Comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi şi gazoşi şi al produselor derivate», 4730 - «Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate»/4730 - «Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule», şi a căror activitate principală desfăşurată corespunde altor coduri CAEN decât celor prevăzute la alin. (12) nu datorează impozit specific pe cifra de afaceri începând cu trimestrul în care obţin aceste venituri. Prevederile prezentului alineat nu se aplică în cazul în care aceşti contribuabili desfăşoară ca activităţi secundare şi alte activităţi corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la alin. (12) decât cele menţionate în prezentul alineat.
(14)În cazul în care, în cursul anului fiscal, persoanele juridice române sau străine prevăzute la alin. (1) şi (11) încep să desfăşoare activităţile corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la alin. (12), datorează impozit specific pe cifra de afaceri începând cu trimestrul în care se desfăşoară activităţile respective. În situaţia în care activităţile respective corespund codurilor CAEN menţionate la alin. (13), aceste persoane aplică în mod corespunzător, în cursul anului, regulile prevăzute la alin. (13). Prevederile prezentului alineat se aplică şi persoanelor juridice nou-înfiinţate în cursul anului fiscal respectiv.
(15)În cazul în care, în cursul anului fiscal, contribuabilii care datorează impozit specific pe cifra de afaceri, potrivit alin. (1) şi (11), încetează să mai desfăşoare activităţile corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la alin. (12), aceştia nu mai datorează acest impozit începând cu trimestrul următor trimestrului în care nu se mai desfăşoară activităţile respective.

(2)Impozitul specific pe cifra de afaceri prevăzut la alin. (1) se determină astfel:
ICAS = 0,5% x (VT - Vs - I - A), unde indicatorii au următoarea semnificaţie:
ICAS - impozit specific pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârşitul trimestrului/anului de calcul;
VT - venituri totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârşitul trimestrului/anului de calcul, după caz;
Vs - venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârşitul trimestrului/anului de calcul, după caz, reprezentând:
(i)veniturile neimpozabile prevăzute la art. 23 şi 24;
(ii)veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
(iii)veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
(iv)veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale;
(v)veniturile din subvenţii;
(vi)veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
(vii)veniturile reprezentând accizele care au fost reflectate concomitent în conturile de cheltuieli;
I - valoarea imobilizărilor în curs de execuţie ocazionate de achiziţia/producţia de active, înregistrate în evidenţa contabilă începând cu data de 1 ianuarie 2025, respectiv începând cu prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2025;
A - amortizarea contabilă la nivelul costului istoric aferentă activelor achiziţionate/produse începând cu data de 1 ianuarie 2025/prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2025. Nu se cuprinde în acest indicator amortizarea contabilă a activelor incluse în valoarea indicatorului I.
(3)Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează, se declară şi se plăteşte trimestrial, astfel:
a)pentru trimestrele I-III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata;
b)pentru trimestrul IV, până la data depunerii declaraţiei anuale privind impozitul pe profit.
(31)Persoanele juridice prevăzute la alin. (11) calculează, declară şi plătesc impozitul specific pe cifra de afaceri, pentru trimestrele I-IV, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului respectiv.

(4)Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Impozitul specific pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferenţă între impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal şi impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul.
(5)Modelul şi conţinutul declaraţiei impozitului specific pe cifra de afaceri se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(6)Impozitul specific pe cifra de afaceri reprezintă venit la bugetul de stat şi se administrează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(7)Activele luate în calcul pentru determinarea indicatorilor I şi A, prevăzuţi la alin. (2), sunt cele stabilite prin ordin al ministrului finanţelor, iar selecţia categoriilor de active eligibile se realizează pe baza unor criterii legate de natura activităţii desfăşurate.
(8)În cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi în sectoarele prevăzute la alin. (1) şi activităţi de distribuţie/furnizare/transport de energie electrică şi gaze naturale şi care sunt reglementaţi/licenţiaţi de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, pentru determinarea impozitului specific, nu cuprind, în cadrul indicatorilor VT, Vs, I şi A din formula de calcul al impozitului specific prevăzută la alin. (2), elementele aferente activităţilor de distribuţie/furnizare/transport de energie electrică şi gaze naturale.
(9)Contribuabilii care desfăşoară exclusiv activităţi de distribuţie/furnizare/transport de energie electrică şi gaze naturale şi care sunt reglementaţi/licenţiaţi de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei nu intră sub incidenţa prezentului articol.
(10)Prevederile prezentului articol se aplică pentru perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, iar pentru contribuabilii care intră sub incidenţa prevederilor art. 16 alin. (5) se aplică pentru perioada cuprinsă între anul fiscal modificat care începe în anul 2025 şi anul fiscal modificat care se încheie în anul 2026.
(11)Contribuabilii care scad valoarea imobilizărilor în curs de execuţie/activelor potrivit indicatorilor I şi A din cadrul alin. (2) au obligaţia de a păstra în patrimoniu activele respective cel puţin o perioadă egală cu jumătate din durata de utilizare economică, stabilită potrivit reglementărilor contabile aplicabile, dar nu mai mult de 5 ani. În cazul nerespectării acestei condiţii, pentru sumele respective se recalculează impozitul suplimentar şi se percep creanţe fiscale accesorii potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, din trimestrul scăderii acestora, potrivit alin. (2). În acest caz, contribuabilul are obligaţia depunerii declaraţiei fiscale rectificative, după caz. Nu intră sub incidenţa acestor prevederi activele care se înscriu în oricare dintre următoarele situaţii:
a)sunt transferate în cadrul operaţiunilor de reorganizare, efectuate potrivit legii;
b)sunt înstrăinate în procedura de lichidare/faliment, potrivit legii;
c)sunt distruse, pierdute, furate sau defecte şi înlocuite, în condiţiile în care aceste situaţii sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător de contribuabil. În cazul activelor furate, contribuabilul demonstrează furtul pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
d)sunt scoase din patrimoniu ca urmare a îndeplinirii unor obligaţii prevăzute de lege.
(12)Impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de persoane nerezidente din tranzacţiile prevăzute la alin. (1) şi (11) nu intră în sfera de aplicare a convenţiilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alt stat.

(13)Persoanele juridice străine prevăzute la alin. (11), stabilite în Uniunea Europeană, îşi pot îndeplini direct obligaţiile fiscale privind impozitul specific pe cifra de afaceri sau pot desemna un reprezentant pentru calcularea, declararea şi plata acestui impozit, precum şi pentru constituirea de garanţii potrivit alin. (16)-(20). Persoanele juridice străine prevăzute la alin. (11), nestabilite în Uniunea Europeană, sunt obligate să îşi desemneze un reprezentant pentru calcularea, declararea şi plata acestui impozit, precum şi pentru constituirea de garanţii potrivit alin. (16)-(20). Plata impozitului se efectuează prin decontare bancară, până la termenul prevăzut la alin. (31).

(14)Reprezentantul prevăzut la alin. (13), după ce a fost acceptat de organul fiscal competent, este angajat, din punctul de vedere al drepturilor şi obligaţiilor privind impozitul specific pe cifra de afaceri, pentru toate operaţiunile pentru care a fost mandatat, efectuate în România de contribuabilul nestabilit în România.
(15)Reprezentantul trebuie să fie persoană juridică română cu domiciliul fiscal în România şi răspunde în solidar cu persoana juridică străină pentru declararea şi plata impozitului specific pe cifra de afaceri potrivit prezentului articol.
(16)Persoanele juridice prevăzute la alin. (11) sau reprezentantul acestora sunt/este obligate/obligat să constituie garanţie sub formă de scrisoare de garanţie emisă de o instituţie de credit sau consemnare de mijloace băneşti la o unitate a Trezoreriei Statului pe seama organului fiscal central. Cuantumul garanţiei este de 1 milion euro, echivalent în lei, stabilit la cursul comunicat de Banca Naţională a României la data constituirii garanţiei.
(17)Scrisoarea de garanţie emisă de o instituţie de credit se depune la organul fiscal central şi trebuie să respecte prevederile art. 211 lit. b) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(18)Termenul de constituire a garanţiei prevăzute la alin. (16) este de 15 zile de la data înregistrării persoanelor prevăzute la alin. (11) sau a reprezentantului acestora.
(19)În situaţia în care persoanele prevăzute la alin. (11) sau reprezentantul acestora nu plătesc/nu plăteşte impozitul în cel mult 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la alin. (31), organul fiscal central execută garanţia pentru stingerea acestui impozit declarat şi neachitat, iar concomitent înştiinţează persoanele prevăzute la alin. (11) sau reprezentantul acestora cu privire la acest fapt.
(20)În cazul executării garanţiei potrivit alin. (19), persoanele prevăzute la alin. (11) sau reprezentantul acestora au/are obligaţia reîntregirii garanţiei până la cuantumul prevăzut la alin. (16), în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării deciziei de reîntregire a garanţiei.
(21)Nerespectarea dispoziţiilor alin. (16)-(20) atrage interzicerea efectuării oricăror formalităţi vamale sau în domeniul mişcării produselor accizabile cu privire la mărfurile aflate în responsabilitatea persoanelor juridice care nu şi-au respectat obligaţiile prevăzute, până la momentul îndeplinirii acestor obligaţii.
(22)În aplicarea alin. (21), organul fiscal central informează organul vamal teritorial competent.