Nou Capitolul viii - Relaţiile colegiale - Cod din 2025 de deontologie medicală al Colegiului Medicilor din România
M.Of. 1141
Neintrat în vigoare Versiune de la: 10 Decembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL VIII:Relaţiile colegiale
Art. 38: Semnalarea erorilor profesionale
(1)Medicul care ia cunoştinţă despre aspecte care, în opinia sa, ar putea constitui erori profesionale săvârşite de un confrate îşi va informa verbal sau în scris confratele.
(2)Dacă eroarea nu este corectată ori apreciază că nu s-au întreprins toate măsurile adecvate situaţiei, medicul va sesiza colegiul teritorial al medicilor, fără a face publice informaţiile.
Art. 39: Primordialitatea concilierii
În orice situaţie litigioasă ori divergenţă în activitatea profesională cu un alt membru al colegiului, înaintea oricărui demers public, este obligatorie procedura de conciliere din cadrul comisiilor de litigii organizate la colegiile teritoriale ale medicilor.
Art. 40: Obligaţia de sprijin reciproc şi de loialitate
(1)În toate situaţiile şi împrejurările legate de exercitarea obligaţiilor profesionale medicii îşi vor acorda sprijin reciproc şi vor acţiona cu loialitate unul faţă de celălalt.
(2)Obligaţia de sprijin şi loialitate trebuie să existe şi faţă de CMR.
Art. 41: Concurenţa neloială
(1)Este interzisă practicarea concurenţei neloiale în exercitarea activităţii medicale sau în legătură cu aceasta.
(2)Prin concurenţă neloială se înţelege orice acţiune, atitudine sau altă formă de manifestare a medicului, în mod direct sau prin intermediul personalului angajat, al colaboratorilor sau al unor terţe persoane, făcută cu scopul de a menţine sau atrage pacienţi ori de a creşte veniturile obţinute din activitatea medicală în detrimentul altor concurenţi, cum ar fi:
a)deturnarea sau încercarea de deturnare a pacienţilor prin discreditarea unui confrate;
b)perceperea unor tarife subevaluate în raport cu tarifele practicate sau calitatea prestaţiei, atât din punctul de vedere al prestigiului profesiei, cât şi din punctul de vedere al onestităţii faţă de pacient, cu scopul de a atrage pacienţi ori de a creşte veniturile obţinute din activitatea medicală, în detrimentul altor concurenţi, cu riscul de a oferi servicii la nivel calitativ inferior;
c)atragerea pacienţilor cu avantaje materiale oferite sub orice formă;
d)determinarea pacienţilor de a se adresa unei anumite unităţi medicale sau unui anumit medic prin metode de presiune, publicitate mascată sau înşelătoare;
e)oferirea de avantaje materiale unei persoane fizice sau juridice pentru atragerea pacienţilor;
f)racolarea personalului instruit şi format la un furnizor de servicii medicale concurent;
g)încheierea unui acord ilicit cu alţi medici, farmacişti sau alt personal din domeniul sănătăţii în măsură să afecteze libertatea şi independenţa profesională a medicilor sau în scopul atragerii pacienţilor;
h)orice formă de reclamă comparativă sau nefundamentată ştiinţific.
(3)Este admis serviciul gratuit sau voluntariatul în scopuri filantropice şi nu pentru a menţine sau atrage pacienţi ori pentru a creşte veniturile obţinute din activitatea medicală în detrimentul altor concurenţi.
(4)Atragerea pacienţilor de către medic profitând de mandatul deţinut sau de funcţia administrativă ocupată este interzisă, fiind contrară principiilor fundamentale ale exercitării profesiei.
(5)Exercitarea unei funcţii publice nu trebuie să aducă atingere principiilor de imparţialitate, echitate şi demnitate profesională şi nu poate fi folosită ca mijloc de promovare personală în scopuri medicale sau comerciale.
(6)Este interzis parteneriatul cu terţi din afara sistemului medical în scopul atragerii pacienţilor, prin oferirea de reduceri la achiziţionarea de servicii sau produse de la aceştia, în scopul obţinerii de reduceri sau beneficii într-o anumită unitate medicală.