Secţiunea 6 - Practica anticoncurenţială - Cod din 2007 de etică profesională şi disciplină al Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România
M.Of. 1113
În vigoare Versiune de la: 3 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 6:Practica anticoncurenţială
Art. 15
(1)Constituie practică anticoncurenţială, conform Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi sunt interzise orice înţelegeri între forme de organizare, decizii ale asociaţiilor de forme de organizare şi practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect împiedicarea, restrângerea ori denaturarea concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia, în special cele care:
a)stabilesc, direct sau indirect, preţuri de cumpărare sau de vânzare sau orice alte condiţii de tranzacţionare;
b)limitează sau controlează producţia, comercializarea, dezvoltarea tehnică sau investiţiile;
c)împart pieţele sau sursele de aprovizionare;
d)aplică, în raporturile cu partenerii comerciali, condiţii inegale la prestaţii echivalente, creând astfel acestora un dezavantaj concurenţial;
e)condiţionează încheierea contractelor de acceptarea de către parteneri a unor prestaţii suplimentare care, prin natura lor sau în conformitate cu uzanţele comerciale, nu au legătură cu obiectul acestor contracte.
(2)Interdicţia prevăzută la alin. (1) nu se aplică înţelegerilor sau categoriilor de înţelegeri între forme de organizare, deciziilor sau categoriilor de decizii ale asociaţiilor de forme de organizare, practicilor concertate sau categoriilor de practici concertate, atunci când acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)contribuie la îmbunătăţirea producţiei sau distribuţiei de mărfuri ori la promovarea progresului tehnic sau economic, asigurând, în acelaşi timp, consumatorilor un avantaj corespunzător celui realizat de părţile la respectiva înţelegere, decizie ori practică concertată;
b)impun formelor de organizare în cauză doar acele restricţii care sunt indispensabile pentru atingerea acestor obiective;
c)nu oferă formelor de organizare posibilitatea de a elimina concurenţa de pe o parte substanţială a pieţei produselor în cauză.