Art. 9. - cercetare industrială - cercetarea planificată sau investigaţia critică care vizează dobândirea de noi cunoştinţe şi competenţe pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau servicii sau care vizează o îmbunătăţire semnificativă a produselor, proceselor sau serviciilor existente, inclusiv a produselor, proceselor sau serviciilor digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la industriile şi tehnologiile digitale, cum ar fi supercalculatoarele, tehnologiile cuantice, tehnologiile de blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, big data şi tehnologiile cloud). - Actul din 2024 Schemă de ajutor de stat ''Susţinerea participării României la parteneriatele şi misiunile din cadrul programelor Orizont 2020 şi Orizont Europa''
M.Of. 123
În vigoare Versiune de la: 31 Decembrie 2024
Art. 9
În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
a)activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piaţă;
b)administrator al măsurii de ajutor - orice entitate delegată de către un furnizor să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de stat în numele furnizorului. În cadrul prezentei scheme, furnizorul de ajutor de stat este Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, prin Direcţia generală gestiune şi coordonare PNRR;
c)ajutoare/ajutor (de stat) - orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
d)cercetare fundamentală - activitatea experimentală sau teoretică întreprinsă, în principal, pentru a dobândi cunoştinţe noi despre bazele fenomenelor şi faptelor observabile, fără a fi avută în vedere nicio aplicare sau utilizare comercială directă;
e)cercetare industrială - cercetarea planificată sau investigaţia critică care vizează dobândirea de noi cunoştinţe şi competenţe pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau servicii sau care vizează o îmbunătăţire semnificativă a produselor, proceselor sau serviciilor existente, inclusiv a produselor, proceselor sau serviciilor digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la industriile şi tehnologiile digitale, cum ar fi supercalculatoarele, tehnologiile cuantice, tehnologiile de blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, big data şi tehnologiile cloud).
Cercetarea industrială cuprinde crearea de părţi componente ale unor sisteme complexe şi poate include construirea de prototipuri într-un mediu de laborator sau într-un mediu cu interfeţe simulate cu sistemele existente, precum şi de linii-pilot, atunci când este necesar pentru cercetarea industrială şi, în special, pentru validarea tehnologiei generice;
f)colaborare efectivă - colaborare între cel puţin două părţi independente în vederea schimbului de cunoştinţe şi tehnologii sau în vederea atingerii unui obiectiv comun, bazată pe diviziunea muncii, în cadrul căreia părţile definesc de comun acord domeniul de aplicare a proiectului de colaborare, contribuie la punerea în aplicare a acestuia şi împart riscurile şi rezultatele. Este posibil ca una sau mai multe părţi să suporte integral costurile proiectului şi, prin urmare, celelalte părţi să nu fie expuse la riscurile financiare pe care le presupune acesta. Cercetarea contractuală şi furnizarea de servicii de cercetare nu sunt considerate forme de colaborare;
g)costuri cu personalul - costul cu cercetătorii, tehnicienii şi cu alţi membri ai personalului de sprijin în măsura în care sunt angajaţi în proiectul sau activitatea respectivă;
h)data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil;
i)dezvoltare experimentală - dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea cunoştinţelor şi competenţelor ştiinţifice, tehnologice, comerciale şi a altor cunoştinţe şi competenţe relevante existente, în scopul dezvoltării de produse, procese sau servicii noi sau îmbunătăţite, inclusiv produse, procese sau servicii digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la industriile şi tehnologiile digitale, cum ar fi, de exemplu, supercalculatoarele, tehnologiile cuantice, tehnologiile de blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, big data şi tehnologiile cloud sau edge). Aceasta poate cuprinde, de asemenea, de exemplu, activităţi care vizează definirea conceptuală, planificarea şi documentarea de noi produse, procese sau servicii. Dezvoltarea experimentală poate cuprinde crearea de prototipuri, demonstrarea, pilotarea, testarea şi validarea unor produse, procese sau servicii noi sau îmbunătăţite în medii reprezentative pentru condiţiile de funcţionare din viaţa reală, în care obiectivul principal este de a aduce îmbunătăţiri tehnice suplimentare produselor, proceselor sau serviciilor care nu sunt stabilite în mod substanţial. Aceasta poate include dezvoltarea unui prototip sau a unui pilot utilizabil din punct de vedere comercial, care este în mod necesar produsul comercial final şi a cărui producţie este prea costisitoare pentru a fi utilizat doar în scopuri de demonstraţie şi validare. Dezvoltarea experimentală nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producţie, proceselor de fabricaţie, serviciilor şi altor operaţiuni în curs de desfăşurare existente, chiar dacă aceste modificări pot reprezenta îmbunătăţiri;
j)furnizor - orice entitate deţinută de stat sau care administrează resurse ale statului sau, după caz, deţinută de către o unitate administrativ-teritorială sau care administrează resurse ale unităţii administrativ-teritoriale, care acordă întreprinderilor facilităţi de natura ajutorului de stat sau de minimis. În cadrul prezentei scheme, furnizorul de ajutor de stat este Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării;
k)intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului, exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile se susţin prin documente justificative clare, specifice şi contemporane cu faptele. Ajutorul plătit în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lui în momentul acordării. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutorului. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutorului. Intensitatea ajutorului se calculează pentru fiecare beneficiar;
l)întreprindere - orice entitate care desfăşoară activitate economică astfel cum este interpretat conceptul de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, indiferent de statutul juridic, de modul de finanţare sau de existenţa unui scop lucrativ;
m)întreprindere aflată în dificultate - o întreprindere care îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
(i)în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, "societate cu răspundere limitată" se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, iar "capital social" include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
(ii)în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, "o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii" se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
(v)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
- raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
- capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;
n)organizaţie de cercetare şi diseminare a cunoştinţelor ("organizaţie de cercetare") - o entitate (cum ar fi universităţile sau institutele de cercetare, agenţiile de transfer de tehnologie, intermediarii pentru inovare, entităţile de colaborare fizice sau virtuale orientate spre cercetare), indiferent de statutul său juridic (organizaţie de drept public sau privat) sau de modalitatea de finanţare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activităţi prin predare, publicare sau transfer de cunoştinţe. În cazul în care entitatea desfăşoară şi activităţi economice, finanţarea, costurile şi veniturile activităţilor economice respective trebuie să fie contabilizate separat. Întreprinderile care pot exercita o influenţă decisivă asupra unei astfel de entităţi, de exemplu, în calitate de acţionari sau asociaţi, nu pot beneficia de acces preferenţial la rezultatele generate de aceasta;
o)platforma de depunere a cererii de finanţare - aplicaţie informatică bazată pe tehnologie web, gestionată de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin intermediul căreia organizaţiile de cercetare depun cererea de finanţare pentru proiecte de cercetare-dezvoltare în vederea accesării de fonduri din cadrul Programului naţional de redresare şi rezilienţă al României; adresa web la care această aplicaţie se găseşte este https://proiecte.pnrr.gov.ro;
p)transfer de cunoştinţe - orice proces care are scopul de a obţine, de a colecta şi de a face schimb de cunoştinţe explicite şi implicite, inclusiv de abilităţi şi de competenţe, în cadrul unor activităţi economice şi neeconomice, cum ar fi colaborări în materie de cercetare, servicii de consultanţă, acordare de licenţe, creare de produse derivate, publicare şi mobilitate a cercetătorilor şi a altor categorii de personal implicate în activităţile respective. Pe lângă cunoştinţele ştiinţifice şi tehnologice, transferul de cunoştinţe include, de asemenea, alte tipuri de cunoştinţe, precum cunoştinţele privind utilizarea standardelor şi a reglementărilor din care fac parte acestea, cunoştinţele privind condiţiile mediilor de operare din viaţa reală şi metodele de inovare organizaţională, precum şi gestionarea cunoştinţelor legate de identificarea, dobândirea, protejarea, apărarea şi exploatarea activelor necorporale;
q)întreprindere mare - o întreprindere care are cel puţin 250 de salariaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro şi/sau al cărei bilanţ anual total depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro;
r)întreprindere mijlocie - o întreprindere care are mai puţin de 250 de salariaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală netă este de până la 50 milioane euro echivalent în lei şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro;
s)întreprindere mică - o întreprindere care are mai puţin de 50 de salariaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte echivalentul în lei a 10 milioane euro;
t)studiu de fezabilitate - evaluarea şi analiza potenţialului unui proiect care urmăreşte să vină în sprijinul procesului decizional, evidenţiind în mod obiectiv şi raţional punctele forte şi punctele slabe ale acestuia, oportunităţile şi ameninţările şi identificând resursele necesare pentru punerea în practică şi, în ultimă instanţă, perspectivele de succes ale acestuia;
u)beneficiar real - orice persoană fizică ce deţine sau controlează în cele din urmă clientul şi/sau persoana fizică în numele ori în interesul căreia se realizează, direct sau indirect, o tranzacţie, o operaţiune sau o activitate, conform prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.