Capitolul viii - Procedura de acordare a ajutoarelor de minimis - Actul din 2024 Schemă de ajutor de minimis - Organizarea de misiuni economice în străinătate
M.Of. 485
În vigoare Versiune de la: 27 Mai 2024
CAPITOLUL VIII:Procedura de acordare a ajutoarelor de minimis
Art. 10
Ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme constau în acordarea de sprijin financiar de la bugetul de stat pentru acoperirea următoarelor categorii de cheltuieli eligibile:
a)50% din cheltuielile privind transportul extern, cazarea şi asigurarea medicală pentru câte un participant de la fiecare expozant, la nivelul baremelor stabilite pentru instituţiile publice;
b)100% din cheltuielile privind transportul în interiorul ţării de destinaţie, pentru persoanele care participă la acţiunile respective, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care organizează şi coordonează acţiunile, inclusiv a unui reprezentant din partea federaţiei, patronatului de ramură sau asociaţiei profesionale care contribuie la realizarea acţiunii respective, cheltuielile pentru închirierea spaţiilor aferente întâlnirilor de afaceri şi a dotărilor necesare desfăşurării acestora, cum sunt TV, video, retroproiector, computer şi altele asemenea, cheltuielile de reprezentare şi protocol, cheltuielile pentru elaborarea, transportul şi asigurarea materialelor de promovare şi de prezentare, cum sunt cataloage, pliante, ecusoane şi altele asemenea, cheltuielile pentru transportul şi asigurarea mostrelor, cheltuielile pentru formalităţile vamale aferente materialelor de promovare şi de prezentare, precum şi mostrelor, cheltuielile pentru mediatizarea acţiunii pe plan local, cheltuielile aferente comisionului prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a misiunii economice, precum şi alte cheltuieli care se justifică a fi alocate pentru realizarea acţiunilor respective, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
Art. 11
(1)Selectarea operatorilor economici participanţi la misiuni economice organizate în străinătate se realizează de către o comisie de selecţie constituită prin ordin al preşedintelui ARICE, a cărei componenţă este: 1 preşedinte de comisie ARICE, 1 membru ARICE şi 1 membru din partea patronatului.
(2)Comisia de selecţie va verifica eligibilitatea operatorilor economici, inclusiv din punctul de vedere al reglementărilor de ajutor de stat, va verifica respectarea regulii de cumul (conform declaraţiei pe propria răspundere din anexa nr. 4 la ordin), va încheia procesul-verbal de selecţie a operatorilor economici (proces-verbal care constituie act administrativ ce poate fi contestat în condiţiile legii) şi va comunica rezultatele selecţiei patronatului/asociaţiei responsabile. ARICE va înştiinţa operatorii economici selectaţi asupra valorii estimative a ajutorului de minimis ce poate fi acordat, cu trimitere explicită la Regulamentul (UE) 2023/2.831.
(3)Comisia de selecţie a operatorilor economici va respecta principiile nediscriminării, tratamentului egal, transparenţei, proporţionalităţii şi eficienţei utilizării fondurilor.
(4)În acordul de finanţare încheiat cu beneficiarul selectat se va preciza că:
a)valoarea ajutorului de minimis este estimativă, iar în cazul neorganizării acţiunii valoarea acestuia este nulă;
b)valoarea exactă a ajutorului de minimis acordat operatorului economic (societăţii/întreprinderii unice) participant la acţiune se va calcula după decontul final de cheltuieli aferente acţiunii, iar ARICE va încheia un act adiţional la acordul de finanţare iniţial cu beneficiarul, pentru modificarea valorii ajutorului de minimis estimat;
c)în cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unui operator economic (societăţii/întreprinderii unice) pe ultimii 3 ani, cumulată cu valoarea alocării financiare ce urmează a fi acordată în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte plafoanele de ajutor de minimis menţionate la art. 13 alin. (1), operatorul economic poate alege între reducerea valorii ajutorului solicitat astfel încât să se încadreze în plafon sau rambursarea totală sau parţială a ajutorului anterior obţinut, pentru a fi respectat plafonul de ajutor de minimis.
(5)Soluţionarea contestaţiilor privind selectarea operatorilor economici participanţi la misiuni economice organizate în străinătate se realizează de către o comisie constituită prin ordin al preşedintelui Agenţiei Române pentru Investiţii şi Comerţ Exterior, comisie diferită de cea de selecţie.
(6)Comisia de soluţionare a contestaţiilor privind selectarea operatorilor economici va comunica, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea contestaţiei, rezultatul soluţionării acesteia.
(7)Comisia de soluţionare a contestaţiilor privind selectarea operatorilor economici va respecta principiile nediscriminării, tratamentului egal, transparenţei, proporţionalităţii şi eficienţei utilizării fondurilor.
(8)ARICE va încheia şi va derula contracte de prestări servicii cu operatori economici specializaţi, denumiţi în continuare societăţi organizatoare de misiuni economice, conform legislaţiei în vigoare. Aceşti operatori vor fi selectaţi ca urmare a unei proceduri deschise şi transparente de licitaţie publică.
(9)Cheltuielile prevăzute la art. 10 lit. a) se vor deconta operatorilor economici participanţi de către societatea organizatoare, pe bază de documente justificative, în termen de 5 zile lucrătoare de la virarea de către ARICE a sumelor aferente decontului final al acţiunii.
(10)ARICE, ca furnizor de ajutor de minimis, va încheia, înainte de participarea operatorului economic la misiunea economică organizată în străinătate, un acord de finanţare cu fiecare beneficiar al prezentei scheme, prin care se va statua dreptul legal de a se acorda ajutor de minimis, precizând valoarea maximă estimată a ajutorului de minimis pe care fiecare beneficiar o poate primi, precum şi caracterul de minimis al acestuia, făcând explicit referire la Regulamentul (UE) 2023/2.831 şi menţionând titlul acestuia şi referinţa de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum şi condiţiile în care se acordă ajutorul de minimis.
Art. 12
(1)Selectarea întreprinderilor participante la acţiunile de promovare se face în funcţie de următoarele criterii: bugetul alocat pentru acţiunea respectivă, ordinea înscrierii şi valoarea mai scăzută a ajutorului de minimis acordat anterior.
(2)Pentru stabilirea ordinii în care întreprinderile pot participa la acţiunea de promovare se aplică succesiv criteriile de selecţie de la alin. (1). Gradul de importanţă al criteriilor este dat de ordinea enumerării, primul criteriu fiind cel mai important.
(3)În cazul în care numărul de aplicanţi este mai mare decât bugetul alocat, criteriile de departajare pentru selectarea firmelor eligibile sunt:
a)ordinea înscrierii aplicanţilor pentru participarea la acţiunea de promovare. Aplicanţii îşi pot depune cererile de înscriere începând cu data publicării pe site-ul ARICE a programului de promovare a exportului cu lista misiunilor economice în străinătate, dar nu mai târziu de 70 de zile înainte de începerea acţiunii, fără posibilitatea de a fi completat ulterior;
b)alte criterii: valoarea mai scăzută a ajutorului de minimis acordat anterior.