Capitolul xvii - Reguli privind recuperarea/stoparea acordării ajutoarelor de stat - Actul din 2023 Schemă de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru autoconsumul întreprinderilor din cadrul sectorului agricol şi industriei alimentare
M.Of. 408
În vigoare Versiune de la: 21 Noiembrie 2023
CAPITOLUL XVII:Reguli privind recuperarea/stoparea acordării ajutoarelor de stat
Art. 23
Administratorul schemei de ajutor de stat monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare şi de a dispune măsurile care se impun.
Art. 24
(1)În cazul ajutorului de stat finanţat prin prezenta schemă, pentru care se constată că a fost acordat ilegal sau a fost utilizat abuziv, administratorul de schemă dispune recuperarea/stoparea acordării acestuia, respectiv va proceda la încetarea contractului de finanţare.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1), administratorul transmite beneficiarului o decizie de recuperare a ajutorului de stat/de minimis, respectiv o decizie de încetare a contractului de finanţare.
(3)Încetarea contractului de finanţare în situaţiile prevăzute la alin. (1) determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării ajutorului de stat plătit.
(4)Recuperarea ajutorului de stat acordat se face cu perceperea de dobânzi datorate conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, de la data la care ajutorul de stat/de minimis a fost plătit beneficiarului până la data recuperării efective şi se realizează astfel:
a)pentru perioada cuprinsă între data plăţii ajutorului de stat şi data emiterii titlului de creanţă inclusiv, administratorul de schemă va emite o decizie de recuperare a ajutorului de stat acordat, care reprezintă titlu executoriu la data emiterii acesteia; decizia include creanţa bugetară stabilită şi valoarea dobânzii calculate de la data plăţii ajutorului de stat până la data emiterii titlului de creanţă inclusiv. Aceasta se transmite spre executare silită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;
b)pentru perioada cuprinsă între data emiterii deciziei de recuperare şi data recuperării sau a rambursării integrale, valoarea dobânzii datorate se calculează de ANAF, care emite titlul de creanţă pe care îl va fi transmite debitorului în vederea efectuării plăţii şi administratorului de schemă, spre ştiinţă. Sumele încasate de ANAF vor fi virate administratorului de schemă în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data încasării de la debitor.
(5)Rata dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat, prevăzută la alin. (4), se aplică de la data la care a fost plătit ajutorul de stat ce trebuie recuperat până la data recuperării. Cu toate acestea, în cazul în care trece mai mult de un an de la data la care a fost plătit ajutorul de stat/de minimis ce trebuie recuperat şi până la data recuperării ajutorului, dobânda se recalculează la intervale de un an, având ca bază rata de referinţă în vigoare în momentul recalculării, comunicată de către Comisia Europeană pentru România, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Mecanismul recuperării ajutorului de stat se detaliază în procedura de recuperare a ajutoarelor de stat elaborată de administratorul schemei de ajutor de stat.