Art. 6. - Beneficiarii componentelor schemei de ajutor de stat IMM INVEST, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, RURAL INVEST din categoria IMM-urilor, respectiv din categoria întreprinderilor mari şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie sunt eligibili dacă îndeplinesc cumulativ următoarele criterii: - Actul din 2022 - Schema de ajutor de stat şi componentele acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST
M.Of. 655
În vigoare Versiune de la: 24 Noiembrie 2023
Art. 6
(6)În exercitarea atribuţiilor lor, F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. şi F.G.C.R. pot solicita informaţiile prevăzute la alin. (1) lit. f) în formă electronică, în baza unui protocol încheiat cu organul fiscal central, pentru aplicarea dispoziţiilor art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)În cadrul componentei IMM INVEST ROMÂNIA pot fi finanţate activităţi din toate sectoarele/domeniile de activitate, cu excepţia:
a)sectoarelor/domeniilor neeligibile prevăzute la alin. (7);
b)sectoarelor/domeniilor eligibile în cadrul componentelor AGRO IMM INVEST, RURAL INVEST şi codurilor CAEN eligibile în cadrul componentelor IMM PROD şi GARANT CONSTRUCT.
(9)O întreprindere care face parte dintr-un grup mai mare de întreprinderi sau care este preluată de acesta nu este eligibilă pentru a beneficia de ajutoare de stat în cadrul prezentei scheme, cu excepţia cazului în care se poate demonstra că dificultăţile întreprinderii nu sunt rezultatul unei alocări arbitrare a costurilor în cadrul grupului şi că dificultăţile sunt prea grave pentru a fi soluţionate de către grup. În astfel de cazuri, se va solicita, de regulă, o contribuţie substanţială din partea grupului la costurile măsurii de solvabilitate.
(1)Beneficiarii componentelor schemei de ajutor de stat IMM INVEST, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, RURAL INVEST din categoria IMM-urilor, respectiv din categoria întreprinderilor mari şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie sunt eligibili dacă îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
f)nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(ă) în cadrul schemei de ajutor de stat. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, în cazul creditelor de investiţii, beneficiarul trebuie sa facă dovada achitării acestora înainte de solicitarea de garantare;
i)administratorii, persoane fizice şi/sau juridice, rezidente pe teritoriul României, nu au fapte înscrise în cazierul judiciar şi cazierul fiscal. În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice, nerezidente pe teritoriul României, se prezintă o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România.
a)se încadrează în normele de creditare ale finanţatorului şi în normele de garantare ale F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., după caz;
b)nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, la data solicitării garanţiei de stat sau, dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumită în continuare C.R.C.;
c)nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi cu interdicţie de a emite cecuri şi cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanţiei de stat;
d)împotriva lor nu s-a deschis procedura insolvenţei;
e)prezintă instituţiei de credit garanţii colaterale care, în cazul creditelor de investiţii, împreună cu garanţia de stat şi ipoteca legală imobiliară şi/sau mobiliară asupra activelor finanţate din credit, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării. Pentru creditele de investiţii acordate pentru achiziţia de părţi sociale sau acţiuni, în completarea ipotecii legale mobiliare asupra părţilor sociale prezintă şi alte garanţii colaterale care, împreună cu garanţia de stat, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării. Pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru poate fi inclusă în structura de garanţii aferente creditului ipoteca legală mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la instituţia de credit, împreună cu garanţia de stat;
f)nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(ă) în cadrul schemei de ajutor de stat. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, în cazul creditelor de investiţii, beneficiarul trebuie sa facă dovada achitării acestora înainte de solicitarea de garantare;g)nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
h)nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile;
i)administratorii, persoane fizice şi/sau juridice, rezidente pe teritoriul României, nu au fapte înscrise în cazierul judiciar şi cazierul fiscal. În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice, nerezidente pe teritoriul României, se prezintă o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România.(2)Beneficiarii componentelor schemei de ajutor de stat GARANT CONSTRUCT şi INNOVATION din categoria IMMurilor, respectiv din categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie sunt eligibili dacă îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
e)prezintă instituţiei de credit garanţii colaterale care, în cazul creditelor de investiţii, împreună cu garanţia de stat şi ipoteca legală imobiliară şi/sau mobiliară asupra activelor finanţate din credit, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării. Pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru poate fi inclusă în structura de garanţii aferente creditului ipoteca legală mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la instituţia de credit, împreună cu garanţia de stat. Pentru creditele de investiţii, valoarea de piaţă a activelor aduse în garanţie trebuie să fie mai mare sau cel puţin egală cu valoarea finanţării;
i)administratorii, persoane fizice şi/sau juridice, rezidente pe teritoriul României, nu au fapte înscrise în cazierul judiciar şi cazierul fiscal. În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice, nerezidente pe teritoriul României, se prezintă o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România.
a)se încadrează în normele de creditare ale finanţatorului şi în normele de garantare ale F.N.G.C.I.M.M., F.R.C., după caz;
b)nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, la data solicitării garanţiei de stat sau, dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a C.R.C.;
c)nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi cu interdicţie de a emite cecuri şi cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanţiei de stat;
d)împotriva lor nu s-a deschis procedura insolvenţei;
e)prezintă instituţiei de credit garanţii colaterale care, în cazul creditelor de investiţii, împreună cu garanţia de stat şi ipoteca legală imobiliară şi/sau mobiliară asupra activelor finanţate din credit, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării. Pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru poate fi inclusă în structura de garanţii aferente creditului ipoteca legală mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la instituţia de credit, împreună cu garanţia de stat. Pentru creditele de investiţii, valoarea de piaţă a activelor aduse în garanţie trebuie să fie mai mare sau cel puţin egală cu valoarea finanţării;f)la data acordării garanţiei nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(ă) în cadrul schemei de ajutor de stat;
g)nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
h)nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile;
i)administratorii, persoane fizice şi/sau juridice, rezidente pe teritoriul României, nu au fapte înscrise în cazierul judiciar şi cazierul fiscal. În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice, nerezidente pe teritoriul României, se prezintă o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România.(3)Beneficiarul din categoria UAT-urilor este eligibil în cadrul schemei de ajutor de stat, pentru realizarea proiectelor de investiţii din domeniul construcţiilor ce vizează activităţi economice, dacă îndeplineşte cumulativ următoarele criterii:
a)prezintă dovada aprobării finanţării, respectiv hotărârea consiliului local privind aprobarea contractării creditului cu garanţia F.N.G.C.I.M.M. sau F.R.C., după caz;
b)nu înregistrează credite restante la instituţiile de credit la data solicitării de acordare a garanţiei de stat;
c)nu se află în situaţie de criză financiară sau împotriva beneficiarului nu a fost deschisă procedura insolvenţei în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 35/2016, la data acordării garanţiei;
d)prezintă certificatul de atestare fiscală valabil la data acordării garanţiei de către F.N.G.C.I.M.M. sau F.R.C., după caz. În cazul în care UAT înregistrează datorii se va prezenta dovada achitării acestora;
e)nu au fost emise împotriva acestuia decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
f)nu a solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile;
g)prezintă avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prevăzută la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare. Împrumuturile eligibile în cadrul schemei de ajutor de stat nu se încadrează în limitele prevăzute la art. 63 alin. (10) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 29 alin. (1) lit. d) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată.
(4)Măsurile de ajutor prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat nu pot fi utilizate în niciun fel pentru a submina efectele scontate ale sancţiunilor impuse de UE sau de partenerii săi internaţionali şi trebuie să fie în deplină concordanţă cu normele de combatere a eludării din regulamentele aplicabile. Este interzis ca entităţile care fac obiectul sancţiunilor să beneficieze direct sau indirect de astfel de măsuri. Astfel, nu pot beneficia de facilităţile acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat întreprinderile care fac obiectul sancţiunilor adoptate de UE şi nici:
a)persoanele, entităţile sau organismele desemnate în mod specific în actele juridice care impun sancţiunile respective;
b)întreprinderile deţinute sau controlate de persoane, entităţi sau organisme vizate de sancţiunile adoptate de UE;
c)întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în industrii vizate de sancţiunile adoptate de UE, în măsura în care ajutoarele ar submina obiectivele aferente sancţiunilor relevante, nelimitându-se însă la acestea.
(5)Ajutorul acordat în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă nu este condiţionat de relocarea unei activităţi de producţie sau a altei activităţi a beneficiarului dintr-o altă ţară din Spaţiul Economic European (SEE) pe teritoriul statului membru care acordă ajutorul, indiferent de numărul de locuri de muncă pierdute efectiv în unitatea iniţială a beneficiarului din SEE.
(6)În exercitarea atribuţiilor lor, F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. şi F.G.C.R. pot solicita informaţiile prevăzute la alin. (1) lit. f) în formă electronică, în baza unui protocol încheiat cu organul fiscal central, pentru aplicarea dispoziţiilor art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.(7)Nu sunt eligibile pentru acordarea de garanţii activităţile finanţate din sectoarele/domeniile: intermedieri financiare, cu excepţia activităţilor auxiliare intermedierilor financiare, asigurări, cu excepţia activităţilor agenţilor şi brokerilor de asigurare, tranzacţii imobiliare, cu excepţia activităţilor de tranzacţii imobiliare realizate de către agenţiile imobiliare, activităţi de jocuri de noroc şi pariuri, producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, cu excepţia fabricării băuturilor alcoolice nedistilate şi a băuturilor pe bază de alcool CAEN 1102, CAEN 1103, CAEN 1104, CAEN 1105 şi CAEN 1106, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, activităţi de închiriere şi leasing, activităţi de investigare şi protecţie, cu excepţia activităţii de protecţie şi gardă şi activităţii de servicii privind sistemele de securizare.
(8)În cadrul componentei IMM INVEST ROMÂNIA pot fi finanţate activităţi din toate sectoarele/domeniile de activitate, cu excepţia:
a)sectoarelor/domeniilor neeligibile prevăzute la alin. (7);
b)sectoarelor/domeniilor eligibile în cadrul componentelor AGRO IMM INVEST, RURAL INVEST şi codurilor CAEN eligibile în cadrul componentelor IMM PROD şi GARANT CONSTRUCT.
(9)O întreprindere care face parte dintr-un grup mai mare de întreprinderi sau care este preluată de acesta nu este eligibilă pentru a beneficia de ajutoare de stat în cadrul prezentei scheme, cu excepţia cazului în care se poate demonstra că dificultăţile întreprinderii nu sunt rezultatul unei alocări arbitrare a costurilor în cadrul grupului şi că dificultăţile sunt prea grave pentru a fi soluţionate de către grup. În astfel de cazuri, se va solicita, de regulă, o contribuţie substanţială din partea grupului la costurile măsurii de solvabilitate.