Capitolul 5 - 5. Decizii esenţiale ale statului român şi SNN - Acord din 2023 de sprijin privind Proiectul Unităţile 3 şi 4 CNE Cernavodă

M.Of. 276

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2024
CAPITOLUL 5:5. Decizii esenţiale ale statului român şi SNN
(1)Principii
5.1.Părţile convin că Consiliul de administraţie al EN va fi responsabil pentru a asigura implementarea lucrărilor preliminare, dar se convine, de asemenea, că există anumite decizii fundamentale în legătură cu Proiectul care necesită un nivel înalt de supraveghere şi control, iar natura acelor decizii fundamentale şi mecanismul conform căruia acţionarii EN vor încerca să ajungă la o înţelegere cu privire la deciziile fundamentale respective sunt guvernate de prezenta clauză 5 din Acord.
(2)Comitetul de coordonare
5.2.Pentru a consolida în special procesul de luare a deciziilor asupra chestiunilor enunţate în clauzele prezentului acord cu privire la, dar fără a se limita la, planificare, chestiunile de finanţare, contractele de implementare subsecvente, Comitetul de coordonare elaborează, cu consultarea EN şi a SNN, recomandări în ceea ce priveşte stabilirea direcţiilor principale de dezvoltare şi a obiectivelor strategice asociate dezvoltării Proiectului Unităţile 3 şi 4 CNE Cernavodă, pe care le comunică EN şi SNN.
(3)Decizia de investire I
5.3.Până la data de 30 august 2024 («Data Deciziei de investire I») cel mai târziu, Consiliul de administraţie al EN va putea solicita SNN să adopte Decizia de investire I până la Data Deciziei de investire I şi, în acest scop, EN va pune la dispoziţia părţilor şi Comitetului de coordonare toate informaţiile şi documentele necesare pentru a adopta Decizia de investire I.
Până la data de 30 octombrie 2024 («Data-limită I») cel mai târziu, pe baza recomandării Comitetului de coordonare, Consiliul de administraţie al SNN va supune aprobării acţionarilor SNN adoptarea Deciziei de investire I în adunarea generală a acţionarilor EN, ceea ce va permite trecerea la Etapa a II-a Lucrări preliminare.

5.4.În cazul în care până la Data-limită I nu se adoptă Decizia de investire I, Data-limită I se prelungeşte automat cu o perioadă de 6 (şase) luni; în cazul în care nici până la Data-limită I astfel prelungită nu se adoptă Decizia de investire I, se vor aplica prevederile relevante ale clauzei 6 (Încetarea Acordului). Totuşi, părţile pot agrea un nou termen pentru Data Deciziei de investire I în cazul în care ajung la un acord în acest sens.

5.5.Atunci când examinează Decizia de investire I, fiecare parte poate ţine seama de stadiul Proiectului în ansamblul său, de stadiul îndeplinirii paşilor-cheie precizaţi în planificarea dezvoltării Proiectului la Data Deciziei de investire I, precum şi de orice alte considerente la discreţia absolută a fiecărei părţi.

(4)Decizia de investire II
5.6.Până la data de 30 aprilie 2027 («Data Deciziei de investire II»), Consiliul de administraţie al EN va solicita SNN şi/sau celorlalţi acţionari ai EN să adopte Decizia de investire II şi, în acest scop, va pune la dispoziţia SNN şi/sau a celorlalţi Acţionari toate informaţiile şi documentele necesare pentru a adopta o decizie informată.

5.7.Pe baza recomandării Comitetului de coordonare, Consiliul de administraţie al SNN va supune aprobării acţionarilor SNN adoptarea Deciziei de investire II în adunarea generală a acţionarilor EN, care va permite trecerea la Etapa de construcţie, prin emiterea unui ordin de începere a lucrărilor. Până la data de 30 iunie 2027 («Data-limită II») şi pe baza recomandării Comitetului de coordonare, SNN va supune aprobării acţionarilor SNN adoptarea Decizia de investire II, în adunarea generală a acţionarilor EN. În cazul în care, până la Data-limită II, nu se adoptă Decizia de investire II, Data-limită II se prelungeşte automat cu o perioadă de 12 (douăsprezece) luni; în cazul în care nici până la Data-limită II astfel prelungită nu se adoptă Decizia de investire II, se vor aplica prevederile relevante ale clauzei 6 (Încetarea Acordului). Totuşi, părţile pot agrea un nou termen pentru Data Deciziei de investire II în cazul în care ajung la un acord în acest sens.
Atunci când examinează Decizia de investire II, fiecare parte poate ţine seama de stadiul Proiectului în ansamblul său, de stadiul îndeplinirii paşilor-cheie precizaţi în planificarea dezvoltării Proiectului la data Deciziei de investire II, precum şi de orice alte considerente la discreţia absolută a fiecărei părţi.

5.8.SNN, prin intermediul hotărârilor adoptate în cadrul adunărilor generale ale acţionarilor EN, va urmări să impună în sarcina Consiliului de administraţie al EN şi conducerii executive a EN obligaţia de a informa cu regularitate asupra stadiului de dezvoltare a Proiectului, pentru a permite părţilor să aibă suficiente informaţii pentru adoptarea deciziei de investire II.
(5)Informare şi audit
5.9.SNN şi statul român, prin intermediul hotărârilor adoptate în cadrul adunărilor generale ale acţionarilor EN, vor urmări să impună în sarcina Consiliului de administraţie al EN şi conducerii executive a EN obligaţia de a informa cu regularitate cu privire la stadiul dezvoltării Proiectului, pentru a permite părţilor să aibă suficiente informaţii pentru adoptarea deciziei de investire II.
5.10.Statul român va putea solicita SNN/EN informaţii privind stadiul implementării Proiectului, iar SNN/EN va permite statului român (sau unei terţe părţi autorizate de acesta, care va include o entitate inginerească specializată, având competenţele asimilate unei organizaţii tehnice de suport - technical support organisation - conform terminologiei Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică) să efectueze un audit, la cererea scrisă a acestuia, pentru a verifica informaţiile şi documentele puse la dispoziţie de SNN/EN.