Subcapitolul 1 - 3.1. Angajamentele/Obligaţiile statului român - Acord din 2023 de sprijin privind Proiectul Unităţile 3 şi 4 CNE Cernavodă
M.Of. 276
În vigoare Versiune de la: 21 August 2024
SUBCAPITOLUL 1:3.1. Angajamentele/Obligaţiile statului român
(1)Statul român, prin Ministerul Finanţelor
1.3.1.1. Statul român, prin Ministerul Finanţelor ("MF"), va realiza demersurile necesare pentru finanţarea Proiectului inclusiv prin, dar nelimitat la, acordarea de garanţii de stat finanţatorilor Proiectului, în contextul prevederilor IGA şi/sau oricăror alte acorduri sau memorandumuri interguvernamentale de sprijin sau în afara unor astfel de acorduri, după caz.
MF îşi asumă implicarea în finanţarea Proiectului, prin acordarea de garanţii de stat conform cadrului legal, şi statul român declară şi recunoaşte că nicio formă/nicio structură/niciun mecanism de finanţare a Proiectului nu este posibilă/posibil, nu este fezabilă/fezabil fără implicarea şi susţinerea sa.
La momentul prezentului acord de sprijin, pentru finanţarea finalizării şi punerii în funcţiune a Proiectului, părţile Acordului de sprijin sunt de acord că este necesară implicarea Guvernului/statului român după cum urmează: societatea EN se va împrumuta direct de la finanţatori internaţionali ("finanţatori EN"), urmând ca MF, sub rezerva obţinerii aprobărilor din partea Comisiei Europene privind ajutorul de stat, să acorde acestor finanţatori EN garanţii de stat pentru 100% din valoarea împrumutului, astfel încât finanţatorii EN să aibă confortul acordării de împrumuturi către EN şi siguranţa rambursării valorii sumelor împrumutate şi a costurilor aferente.
MF va lua toate măsurile necesare, inclusiv iniţierea, promovarea şi/sau adoptarea cadrului legislativ necesar, pentru acordarea garanţiilor de stat mai sus menţionate în vederea asigurării finanţării Proiectului.
(2)Statul român, prin Ministerul Energiei
2.3.1.2. Statul român, prin Ministerul Energiei, este responsabil de implementarea mecanismului de sprijin de tip "contracte pentru diferenţă" (CfD), prin crearea arhitecturii instituţionale adecvate în vederea încheierii, până la data-limită II, a contractului pentru diferenţă între beneficiar (societatea de proiect) şi contrapartea CfD, mecanism de sprijin esenţial pentru fezabilitatea şi implementarea Proiectului.
3.3.1.3. Ministerul Energiei, responsabil pentru operaţionalizarea Fondului de modernizare, susţine includerea energiei nucleare în programele-cheie de investiţii şi asigură suportul necesar pentru utilizarea Fondului de modernizare în vederea dezvoltării, construcţiei şi punerii în funcţiune a Proiectului Unităţile 3 şi 4 CNE Cernavodă.
4.3.1.4. Statul român va acorda sprijin SNN şi/sau EN, prin negocierea cu Comisia Europeană şi adoptarea de măsuri administrative şi/sau legislative, după caz, în vederea asigurării îndeplinirii criteriilor tehnice prevăzute în Actul delegat complementar, respectiv Strategia naţională pe termen mediu şi lung privind gestionarea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 102/2022, incluzând, fără a se limita la, acţiuni care se află în responsabilitatea Agenţiei Nucleare şi pentru Deşeuri Radioactive, precum finalizarea şi operaţionalizarea, până în anul 2030, a depozitului final de deşeuri slab şi mediu active, respectiv finalizarea şi operaţionalizarea, până în anul 2050, a depozitului geologic pentru deşeurile înalt radioactive şi adoptarea măsurilor necesare pentru demonstrarea disponibilităţii resurselor financiare la sfârşitul duratei de viaţă a centralelor nuclearoelectrice pentru acoperirea costului estimat pentru dezafectarea şi gestionarea deşeurilor radioactive.
5.3.1.5. Statul român va contribui cu aport în natură la capitalul social al EN, în calitate de investitor, aportul acesta fiind reprezentat de cantitatea de apă grea şi de octoxidul de uraniu aferente primei încărcături de combustibil nuclear, pentru punerea în funcţiune a unităţilor 3 şi 4, sens în care, până la data-limită II, statul român va comunica SNN cantităţile, termenii şi condiţiile de aport, convenindu-se că valoarea acestor active - apă grea şi octoxid de uraniu - va fi valoarea de piaţă, determinată de un evaluator autorizat, conform prevederilor legale.
6.3.1.6. Statul român va întreprinde demersurile necesare pentru promovarea sau modificarea cadrului legal în vederea dezvoltării de reţele electrice de transport cu o capacitate suplimentară de cel puţin 1,5 TW, în scopul racordării la Sistemul electroenergetic naţional a Unităţii 3 şi a Unităţii 4 CNE Cernavodă, precum şi pentru rezervarea de capacitate aferentă acestui proiect, care corespunde obiectivelor strategice destinate asigurării securităţii energetice a României.
7.3.1.7. Statul român, prin Ministerul Energiei, va sprijini demersurile SNN în vederea încredinţării operării şi mentenanţei unităţilor 3 şi 4 de la CNE Cernavodă către SNN.
(3)Statul român, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
8.3.1.8. Statul român, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, va întreprinde demersurile necesare în vederea asigurării apei de răcire pentru funcţionarea a 4 unităţi nuclearoelectrice pe amplasamentul de la Cernavodă, prin finalizarea etapei II a Proiectului derulat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi denumit "Îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre între Călăraşi şi Brăila, km 375 - km 175".
(4)Statul român, prin Ministerul Energiei şi Secretariatul General al Guvernului
9.3.1.9. Statul român, prin Secretariatul General al Guvernului, în calitatea sa de acţionar semnificativ al CNTEE Transelectrica - S.A. ("Transelectrica"), dar şi în calitatea sa de autoritate de stat, va dispune măsurile necesare cu privire la finalizarea de către Transelectrica, până la data punerii în funcţiune a Proiectului, a liniilor de transport al electricităţii, care să permită racordarea unităţilor 3 şi 4 de la CNE Cernavodă la Sistemul electroenergetic naţional şi evacuarea energiei electrice produse de Proiect.
10.3.1.10. Statul român, prin Ministerul Energiei şi Secretariatul General al Guvernului, va iniţia adoptarea măsurilor necesare, inclusiv prin iniţierea demersurilor de natură legislativă, pentru maximizarea participării industriei româneşti la construcţia şi finalizarea Proiectului.
11.3.1.11. Statul român va întreprinde diligenţele necesare pentru adoptarea unor acte normative şi/sau administrative şi/sau normative specifice care să faciliteze emiterea autorizaţiilor şi aprobărilor necesare finalizării Proiectului.
12.3.1.12. Acordarea de sprijin pentru clarificarea şi interpretarea legislaţiei aplicabile procedurilor de achiziţie aferente Proiectului în vederea implementării cu celeritate şi fără sincope a Proiectului, în concordanţă cu prevederile acordului IGA şi în concordanţă cu importanţa strategică a Proiectului în arhitectura de securitate energetică a României.
(5)Statul român, prin Secretariatul General al Guvernului
13.3.1.13. Sprijină şi întreprinde demersurile necesare pentru:
a)dezvoltarea capacităţii instituţionale a Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare prin asigurarea resurselor necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin conform prevederilor legale naţionale, europene şi internaţionale din domeniul nuclear, astfel încât să faciliteze procesul de aprobare şi dezvoltare a Proiectului;
b)asigurarea capacităţii instituţionale a Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale în vederea acoperirii necesarului de apă grea şi octoxid de uraniu pentru asigurarea primelor încărcături pentru punerea în funcţiune a unităţilor 3 şi 4 (anexa nr. 2 - Cantităţi estimate/necesare pentru contribuţia în natură a statului român la capitalul social al EnergoNuclear - S.A.);
c)garantarea utilizării stocurilor constituite rezervă de stat, prin achiziţionarea/aprovizionarea cu prioritate de/cu apă grea şi octoxid de uraniu din stocurile în cauză, în aplicarea art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2013.
(6)Statul român, prin Ministerul Energiei şi Ministerul Finanţelor
14.3.1.14. Statul român va întreprinde demersurile necesare pentru a iniţia şi adopta, până la data-limită I, măsuri de natură legislativă prin care să se asigure că, pentru întreaga perioadă de realizare a Proiectului, profitul contabil rămas SNN după deducerea impozitului pe profit se repartizează în cuantum de maximum 50% ca dividende acţionarilor acesteia. De asemenea, statul român, în calitatea sa de acţionar semnificativ al SNN, se obligă să adopte toate măsurile necesare în vederea aprobării şi implementării unei politici de distribuire a dividendelor SNN pentru întreaga perioadă de realizare a Proiectului, la un nivel maximum de 50% din profitul contabil rămas SNN după deducerea impozitului pe profit.
15.3.1.15. Statul român, prin Ministerul Energiei, în calitatea sa de acţionar al SNN, va întreprinde demersurile necesare pentru a vota în favoarea tuturor deciziilor care, conform prevederilor prezentului acord, Actului constitutiv al SNN sau legii aplicabile, sunt în sarcina adunării generale a acţionarilor SNN, inclusiv mandatarea organelor corporative ale SNN, pentru a adopta deciziile necesare pentru implementarea şi finalizarea Proiectului.
(7)Statul român, prin Ministerul Energiei şi Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene
16.3.1.16. Statul român va notifica Comisiei Europene toate aspectele privind Proiectul, în vederea respectării legislaţiei privind ajutorul de stat (inclusiv notificările anticipate ale contractelor de implementare către Comisia Europeană şi orice eventuale notificări preliminare, înainte de notificarea formală şi negocierile cu Comisia Europeană) şi va lua toate măsurile necesare pentru implementarea observaţiilor şi/sau recomandărilor Comisiei Europene, în vederea respectării legislaţiei privind ajutorul de stat în toate aspectele Proiectului.
Oricare dintre aspectele notificate Comisiei Europene, în vederea respectării legislaţiei privind ajutorul de stat, vor fi puse în aplicare numai ulterior obţinerii deciziei din partea Comisiei Europene.
17.3.1.17. Ministerul Energiei va întreprinde demersurile legale necesare pentru ca societatea EN să dezvolte Proiectul şi să deţină în proprietate activele Proiectului, să atragă, dacă va fi cazul, în mod direct (dar cu suportul şi/sau cu garanţia statului român) finanţarea necesară pentru dezvoltarea Proiectului, sub formă de împrumuturi de la potenţialii finanţatori, să utilizeze activele Proiectului pentru producţia de energie electrică şi vânzarea acesteia în piaţa de energie electrică.
18.3.1.18. Statul român va respecta obligaţiile asumate conform prezentului acord şi le va duce la îndeplinire prin organele sale de specialitate şi prin autorităţile administraţiei publice centrale şi/sau locale, conform atribuţiilor acestora. Părţile recunosc că în competenţele organelor şi autorităţilor statului român pot surveni modificări şi acceptă că acesta va putea duce la îndeplinire aceste obligaţii prin orice organe sau autorităţi publice competente.
19.3.1.19. Statul român, prin Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, împreună cu Ministerul Energiei şi Ministerul Finanţelor, va analiza în permanenţă oportunităţile de finanţare din fonduri europene nerambursabile şi va întreprinde demersurile necesare pentru facilitarea utilizării acestora, cu prioritate, la finanţarea Proiectului în orice stadiu de implementare a acestuia.
20.3.1.20. Statul român, prin Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, va notifica către EURATOM şi Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică toate aspectele relevante privind Proiectul, în scopul îndeplinirii obligaţiilor internaţionale asumate de România în domeniul controlului de garanţii nucleare, conform prevederilor din Legea nr. 185/2007.
21.3.1.21. Statul român, prin CNMAG, asigură controlul şi monitorizarea continuă a stocului de apă grea, din punct de vedere cantitativ şi calitativ, pentru cantitatea aflată în custodie, primită de la ANRSPS.