Rezolutia 1704/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din deciziile privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderilor comune ale Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
Rezolutia 1704/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din deciziile privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderilor comune ale Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023
Dată act: 7-mai-2025
Emitent: Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune pentru o aviaţie curată aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune pentru bioeconomia circulară în Europa aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune pentru un hidrogen curat aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune pentru căile ferate ale Europei aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune europene pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial" aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune "Iniţiativa pentru inovare în domeniul sănătăţii" aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune pentru cipuri aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune "Proiectul de cercetare privind ATM în contextul Cerului unic european" 3 aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderii comune "Reţele şi servicii inteligente" aferent exerciţiului financiar 2023,
- având în vedere articolul 102 şi anexa V la Regulamentul său de procedură,
- având în vedere avizul Comisiei pentru transport şi turism,
- având în vedere raportul Comisiei pentru control bugetar (A10-0056/2025),
A.întrucât întreprinderea comună "Proiectul de cercetare privind ATM în contextul Cerului unic european" 3, întreprinderea comună pentru o aviaţie curată, întreprinderea comună "Iniţiativa pentru inovare în domeniul sănătăţii", întreprinderea comună pentru un hidrogen curat, întreprinderea comună pentru bioeconomia circulară în Europa, întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei, întreprinderea comună "Reţele şi servicii inteligente" şi întreprinderea comună EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial" au fost înfiinţate prin Regulamentul (UE) 2021/2085 al Consiliului (1) de instituire a întreprinderilor comune din cadrul programului Orizont Europa şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 219/2007, (UE) nr. 557/2014, (UE) nr. 558/2014, (UE) nr. 559/2014, (UE) nr. 560/2014, (UE) nr. 561/2014 şi (UE) nr. 642/2014, denumit în continuare" Actul de bază unic" (SBA);
(1)Regulamentul (UE) 2021/2085 al Consiliului din 19 noiembrie 2021 de instituire a întreprinderilor comune din cadrul programului Orizont Europa şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 219/2007, (UE) nr. 557/2014, (UE) nr. 558/2014, (UE) nr. 559/2014, (UE) nr. 560/2014, (UE) nr. 561/2014 şi (UE) nr. 642/2014 (JO L 427, 30.11.2021, p. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2085/oj).
B.întrucât întreprinderea comună "Tehnologii digitale esenţiale" a fost înfiinţată prin Regulamentul (UE) 2021/2085; întrucât întreprinderea comună "Tehnologii digitale esenţiale" a devenit întreprinderea comună pentru cipuri în iulie 2023, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/1782 al Consiliului (2);
(2)Regulamentul (UE) 2023/1782 al Consiliului din 25 iulie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/2085 de instituire a întreprinderilor comune din cadrul programului Orizont Europa în ceea ce priveşte întreprinderea comună pentru cipuri (JO L 229, 18.9.2023, p. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1782/oj).
C.întrucât întreprinderea comună europeană pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune a fost înfiinţată în aprilie 2007 prin Decizia 2007/198/Euratom a Consiliului (3);
(3)Decizia 2007/198/Euratom a Consiliului din 27 martie 2007 de înfiinţare a întreprinderii comune europene pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune, cu oferirea unor avantaje conexe (JO L 90, 30.3.2007, p. 58, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2007/198/oj).
D.întrucât întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă a fost înfiinţată prin Regulamentul (UE) 2021/1173 al Consiliului (4),
(4)Regulamentul (UE) 2021/1173 al Consiliului din 13 iulie 2021 privind instituirea întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2018/1488 (JO L 256, 19.7.2021, p. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1173/oj).
E.întrucât întreprinderea comună "Proiectul de cercetare privind ATM în contextul Cerului unic european" 3 este un parteneriat public-privat care urmăreşte dezvoltarea unui management modernizat al traficului aerian în Europa şi accelerarea, prin cercetare şi inovare, a realizării cerului european digital;
F.întrucât întreprinderea comună pentru o aviaţie curată este un parteneriat public-privat, axat pe cercetare şi inovare, al cărui obiectiv constă în transformarea aviaţiei în perspectiva unui viitor durabil şi neutru din punct de vedere climatic;
G.întrucât întreprinderea comună "Iniţiativa pentru inovare în domeniul sănătăţii" este un parteneriat public-privat axat pe cercetarea şi inovarea interdisciplinară, sustenabilă şi centrată pe pacient în domeniul sănătăţii;
H.întrucât întreprinderea comună pentru un hidrogen curat este un parteneriat public-privat în domeniul cercetării şi inovării în sectorul tehnologiei pe bază de hidrogen şi al tehnologiei pilelor de combustie;
I.întrucât întreprinderea comună pentru cipuri este un parteneriat public-privat, axat pe cercetare şi inovare în domeniul celor mai importante tehnologii digitale esenţiale pentru poziţia Europei de lider competitiv în economia digitală, în special în sectorul componentelor şi sistemelor electronice;
J.întrucât întreprinderea comună pentru bioeconomia circulară în Europa este un parteneriat public-privat, axat pe cercetare şi inovare, creat cu scopul de a avea un sector al bioindustriilor circulare sustenabil şi competitiv;
K.întrucât întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei reprezintă un parteneriat public-privat pentru cercetare şi inovare în sectorul feroviar;
L.întrucât întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă este un parteneriat public-privat care permite punerea în comun a resurselor pentru a dezvolta şi implementa calculul de înaltă performanţă în Europa;
M.întrucât întreprinderea comună "Reţele şi servicii inteligente" este un parteneriat public-privat menit să consolideze poziţia de lider tehnologic al Europei şi alinierea sa strategică la sectorul telecomunicaţiilor şi să încurajeze adoptarea de soluţii digitale;
N.întrucât întreprinderea comună EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial" este un parteneriat public-privat care urmăreşte să reducă problemele socioeconomice cauzate de bolile infecţioase în Africa Subsahariană, prin aplicaţii noi şi îmbunătăţite ale tehnologiilor medicale, precum şi să îmbunătăţească pregătirea şi răspunsul la bolile infecţioase nivel mondial;
O.întrucât întreprinderea comună europeană pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune are ca obiective să asigure contribuţia Uniunii la proiectul internaţional ITER pentru energia de fuziune, să pună în practică acordul privind programul extins de colaborare încheiat între Euratom şi Japonia şi să pregătească construcţia unui reactor de fuziune demonstrativ şi a instalaţiilor aferente,
-****-
I.Remarci de ordin general

1.

observă că rolul întreprinderilor comune ar trebui să fie sprijinirea activităţilor de cercetare şi inovare în domeniile transporturilor, energiei, sănătăţii, bioindustriilor circulare, componentelor electronice esenţiale, calculului de înaltă performanţă şi sistemelor de reţea; invită întreprinderile comune să promoveze transformarea cunoştinţelor ştiinţifice în inovaţii comercializabile şi să instituie mecanisme care să garanteze că activitatea lor conduce la o creştere a competitivităţii europene în lume;

2.

subliniază că, în actualul cadru financiar multianual, potrivit Curţii de Conturi (denumită în continuare "Curtea"), se preconizează că întreprinderile comune vor primi un buget combinat de 17 miliarde EUR din contribuţia în numerar a Uniunii şi că vor mobiliza contribuţii în valoare de 21,1 miliarde EUR din partea altor membri;

3.

observă că întreprinderile comune se bazează pe parteneriate de tip public-privat care orientează investiţiile şi mobilizează fondurile publice şi private pentru a finanţa obiective comune; reaminteşte, în acest sens, că contribuţiile membrilor privaţi trebuie să respecte obiectivele stabilite pentru ca astfel de parteneriate să rămână reciproc avantajoase; invită întreprinderile comune care permit contribuţii în natură la activităţi suplimentare să evite, atunci când este posibil, o dependenţă excesivă de astfel de contribuţii pentru a îndeplini obiectivele stabilite;

4.

recunoaşte contribuţiile semnificative ale întreprinderilor comune la promovarea cercetării, inovării şi dezvoltării tehnologice în diferite sectoare, inclusiv în aviaţie, în transportul feroviar şi în managementul traficului aerian, ca parte integrantă a realizării obiectivelor strategice ale Uniunii în materie de sustenabilitate, transformare digitală şi competitivitate;

5.

salută Raportul anual al Curţii privind întreprinderile comune ale UE pentru exerciţiul financiar 2023 (denumit în continuare "raportul Curţii"); subliniază că misiunea Curţii este esenţială pentru buna execuţie a bugetului Uniunii şi pentru supravegherea bugetului;

6.

consideră oportun faptul că Curtea a furnizat autorităţii care acordă descărcarea de gestiune un raport anual privind întreprinderile comune ale UE, care conţine o declaraţie de asigurare specifică pentru fiecare dintre întreprinderile comune în ceea ce priveşte conturile anuale şi operaţiunile subiacente ale acestora; împărtăşeşte opinia potrivit căreia, pe lângă dispoziţiile legale obligatorii pentru Curte, cadrul instituţional al întreprinderilor comune face ca acestea să beneficieze de o atenţie deosebită din partea Curţii; solicită continuarea acestei bune practici; felicită întreprinderile comune pentru buna cooperare cu Curtea în decursul elaborării raportului şi salută explicaţiile date cu privire la unele dintre observaţiile şi afirmaţiile formulate în răspunsurile furnizate de întreprinderile comune;

7.

felicită două întreprinderi comune pentru că au dobândit autonomia financiară în cursul exerciţiului financiar 2023, şi anume întreprinderea comună "Reţele şi servicii inteligente" la 24 octombrie 2023 şi întreprinderea comună EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial" la 23 noiembrie 2023; constată totodată că, prin urmare, Curtea a auditat pentru prima dată aceste două întreprinderi comune, pe lângă cele nouă întreprinderi comune pe care Curtea le auditase deja pentru exerciţiul financiar 2022;

8.

se declară conştient de faptul că unele întreprinderi comune au fost grav afectate în cursul exerciţiului financiar 2023 de evenimente importante, de natură să le modifice performanţa; subliniază, mai precis, că:

(a) războiul de agresiune dus de Rusia împotriva Ucrainei a avut un impact important asupra economiei Uniunii şi asupra lanţurilor de aprovizionare, afectând în mare măsură activităţile unor întreprinderi comune;

(b) consecinţele pandemiei de COVID-19 sunt încă resimţite în întreaga Europă în prezent şi s-au resimţit în cursul exerciţiului financiar 2023, reprezentând în continuare un şoc de proporţii pentru activităţile economice şi administrative;

(c) nivelurile ridicate ale inflaţiei cauzate de cele două evenimente menţionate mai sus au avut un impact asupra întreprinderilor comune în ceea priveşte aprovizionarea şi termenul de livrare;

9.

recunoaşte beneficiile întreprinderilor comune, importanţa cooperării dintre sectorul public şi cel privat în stimularea inovării, promovarea cercetării şi dezvoltării, precum şi beneficiile economice ale parteneriatelor; constată că, prin punerea în comun a resurselor şi a expertizei din ambele sectoare, public şi privat, întreprinderile comune pot face faţă mai eficient provocărilor; subliniază importanţa transparenţei, responsabilităţii şi utilizării eficiente a fondurilor publice de către întreprinderile comune;

10.

recunoaşte valoarea iniţiativelor care promovează implicarea şi participarea părţilor interesate, cum ar fi cererile de exprimare a interesului deschise şi cererile comune lansate de întreprinderile comune, care sunt esenţiale pentru mobilizarea expertizei şi a resurselor colective; atrage atenţia în special asupra cererii de propuneri comune lansate de întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei şi întreprinderea comună "Proiectul de cercetare privind ATM în contextul Cerului unic european" 3, prima cerere comună de acest tip din partea unor întreprinderi comune care vizează dezvoltarea unei reţele aeriene şi feroviare integrate pentru un sistem de transport multimodal sustenabil;

11.

reaminteşte că întreprinderile comune trebuie să îşi desfăşoare operaţiunile în conformitate cu principiile bunei gestiuni financiare, contribuind astfel în mod eficace la obiectivele de politică ale Uniunii, precum şi la buna execuţie a bugetului Uniunii; este însă preocupat de o serie de elemente, având în vedere constatările Curţii, astfel cum sunt prezentate în prezenta rezoluţie;

II.Conturile anuale

12.

ia act de faptul că, potrivit raportului Curţii, conturile anuale pe 2023 ale celor 11 întreprinderi comune auditate prezintă în mod fidel, sub toate aspectele semnificative, situaţia financiară a acestora la 31 decembrie 2023, precum şi rezultatele operaţiunilor şi fluxurile lor de numerar, precum şi modificările în structura activelor nete pentru exerciţiul încheiat, în conformitate cu regulamentele lor financiare şi cu normele contabile adoptate de contabilul Comisiei; constată totodată că, prin urmare, Curtea a emis opinii de audit fără rezerve cu privire la fiabilitatea conturilor anuale a întreprinderilor comune;

13.

constată totodată din raportul Curţii că operaţiunile subiacente conturilor sunt conforme cu legile şi reglementările în vigoare sub toate aspectele semnificative; constată şi că, prin urmare, Curtea a emis opinii de audit fără rezerve cu privire la legalitatea şi regularitatea atât a veniturilor, cât şi a plăţilor subiacente conturilor întreprinderilor comune;

14.

ia act de faptul că, în opinia Curţii, întreprinderea comună "Reţele şi servicii inteligente" şi întreprinderea comună EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial" nu au primit suficiente orientări cu privire la conturile lor anuale pentru prima dată, în special în ceea ce priveşte nevoia de claritate în ceea ce priveşte diferenţierea resurselor financiare gestionate de Comisie înainte de a-şi atinge autonomia financiară şi de întreprinderile comune după ce au atins această autonomie; reiterează recomandarea Curţii de a lua măsuri în această privinţă, anume elaborarea de orientări contabile clare şi uşor de înţeles, care să specifice normele de prezentare a primelor conturi anuale ale noilor întreprinderi comune, şi ca aceste orientări să includă instrucţiuni privind modul de separare a resurselor financiare puse în aplicare de Comisie de cele puse în aplicare de o întreprindere comună după ce aceasta şi-a atins autonomia financiară; observă că riscul la adresa fiabilităţii conturilor anuale a fost considerat scăzut pentru toate întreprinderile comune, cu excepţia întreprinderii comune "Reţele şi servicii inteligente" şi a întreprinderii comune EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial", pentru care riscul la adresa fiabilităţii a fost considerat a fi mediu, din cauza complexităţii generate de transferul creditelor bugetare şi al activelor de la responsabilitatea Comisiei la responsabilitatea întreprinderii comune;

15.

ia act de faptul că conturile anuale ale întreprinderii comune europene pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune sunt elaborate pe baza scenariului de referinţă al proiectului ITER în vigoare în 2023, dar că acesta din urmă face obiectul unei revizuiri în curs, al cărei rezultat ar putea duce la modificări semnificative pentru întreprinderea comună europeană pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune şi costul său total estimat la finalizare; subliniază că întreprinderea comună respectivă ar trebui să ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că viitorul scenariu de referinţă şi consecinţele acestuia asupra necesităţii unor contribuţii în numerar din partea Uniunii la întreprinderea comună nu va constitui o datorie pentru bugetul Uniunii; constată, din audierea întreprinderii comune respective de Comisia pentru control bugetar, că, la momentul audierii şi potrivit întreprinderii comune, era prea devreme pentru a da o estimare a impactului financiar al acestei revizuiri; se declară preocupat şi de întârzierile care afectează proiectul ITER, din cauza unor factori care scapă controlului întreprinderii comune;

16.

se declară preocupat de eventualul impact pe care reorganizarea întreprinderii comune europene pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune îl va avea asupra activităţilor sale, în special instabilitatea pe termen scurt şi mediu şi asupra riscurilor operaţionale pentru întreprinderea comună; salută faptul că întreprinderea comună în cauză că observat aceste aspecte şi ia act de explicaţia oferită cu privire la opiniile sale despre această situaţie; salută informaţiile suplimentare furnizate în timpul audierii întreprinderii comune respective de Comisia pentru control bugetar, în special în ceea ce priveşte faptul că riscul pentru continuitatea activităţii a fost atenuat până în prezent, datorită dependenţei puternice de programele şi proiectele în curs; ia act de flexibilitatea permisă de noua structură de tip "matrice";

17.

constată că riscul la adresa legalităţii şi regularităţii veniturilor a fost considerat scăzut pentru toate întreprinderile comune;

III.Gestiunea bugetară şi financiară

18.

constată că bugetul total disponibil în 2023 pentru cele 11 întreprinderi comune auditate de Curte s-a ridicat la 4,25 miliarde EUR în credite de angajament şi 3,87 miliarde EUR în credite de plată, potrivit Curţii, care consideră că bugetul total disponibil include creditele neutilizate din exerciţiile anterioare, pe care întreprinderile comune le-au înscris din nou în bugetul exerciţiului curent, precum şi veniturile alocate şi realocările pentru exerciţiul următor; subliniază, mai precis, că:

(a) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună "Proiectul de cercetare privind ATM în contextul Cerului unic european" 3 s-a ridicat la 111,2 milioane EUR în credite de angajament (faţă de 158,8 milioane EUR în 2022) şi la 241,5 milioane EUR în credite de plată (faţă de 146,9 milioane EUR în 2022); deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune "Proiectul de cercetare privind ATM în contextul Cerului unic european" 3, rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 92 % pentru creditele de angajament şi 81 % pentru creditele de plată, ceea ce arată că nu au existat probleme grave legate de ritmul de execuţie a bugetului; evidenţiază însă rata scăzută de execuţie a creditelor sale de plată dedicate infrastructurii şi cheltuielilor operaţionale, care a ajuns la 55 %; ia act de explicaţia întreprinderii comune şi o invită ca, în general, să asigure un ritm sănătos de execuţie pentru fiecare secţiune a bugetului său;

(b) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună pentru o aviaţie curată s-a ridicat la 269 de milioane EUR în credite de angajament (faţă de 411,2 milioane EUR în 2022) şi la 486,4 milioane EUR în credite de plată (faţă de 415,3 milioane EUR în 2022); deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune pentru o aviaţie curată, rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 98,58 % pentru creditele de angajament şi 51,18 % pentru creditele de plată, ceea ce arată că nu au existat probleme importante legate de ritmul de execuţie a bugetului; constată, în special, că ratele de execuţie a celor două titluri de cheltuieli operaţionale sunt de 80,50 % şi, respectiv, 81,11 % pentru creditele de plată; subliniază însă şi rata scăzută de execuţie a creditelor sale de plată dedicate infrastructurii, de 60,52 %; regretă profund suma importantă alocată în titlul 5 din bugetul său pentru creditele de plată neutilizate, în valoare de 177 de milioane EUR, care are o rată de execuţie tehnică de 0 %; ia act de explicaţia întreprinderii comune şi o invită ca, în general, să asigure un ritm sănătos de execuţie pentru fiecare secţiune a bugetului său;

(c) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună "Iniţiativa pentru inovare în domeniul sănătăţii" s-a ridicat la 223,2 milioane EUR în credite de angajament (faţă de 272,4 milioane EUR în 2022) şi la 225,9 milioane EUR în credite de plată (faţă de 174,8 milioane EUR în 2022); deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune "Iniţiativa pentru inovare în domeniul sănătăţii", rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 92,65 % pentru creditele de angajament şi 90,29 % pentru creditele de plată, ceea ce arată că nu au existat probleme grave legate de ritmul de execuţie a bugetului; remarcă însă şi ratele scăzute de execuţie ale creditelor sale de angajament şi de plată dedicate infrastructurii, de 68,67 % şi de 67,30 %; ia act de explicaţia întreprinderii comune şi o invită ca, în general, să asigure un ritm sănătos de execuţie pentru fiecare secţiune a bugetului său;

(d) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună pentru un hidrogen curat s-a ridicat la 268,9 milioane EUR în credite de angajament (faţă de 314,3 milioane EUR în 2022) şi la 327,8 milioane EUR în credite de plată (faţă de 118,3 milioane EUR în 2022); deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune pentru un hidrogen curat, rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 96,62 % pentru creditele de angajament şi 85,43 % pentru creditele de plată, ceea ce arată că nu au existat probleme grave legate de ritmul de execuţie a bugetului; reliefează însă rata scăzută de execuţie a creditelor sale de plată dedicate cheltuielilor operaţionale finanţate prin Orizont 2020, de 69,41 %; subliniază şi rata scăzută de execuţie ale creditelor sale de angajament şi de plată dedicate infrastructurii, de 71,21 % şi de 60,60 %; ia act de explicaţiile întreprinderii comune şi o invită ca, în general, să asigure un ritm sănătos de execuţie pentru fiecare secţiune a bugetului său;

(e) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună pentru cipuri s-a ridicat la 835,7 milioane EUR în credite de angajament (faţă de 261,4 milioane EUR în 2022) şi la 518,4 milioane EUR în credite de plată (faţă de 222,2 milioane EUR în 2022); deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune pentru cipuri, rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 100 % pentru creditele de angajament şi 37 % pentru creditele de plată, ceea ce arată că au existat probleme importante legate de ritmul de execuţie a bugetului; subliniază mai ales rata extrem de scăzută de execuţie a creditelor sale de plată dedicate cheltuielilor operaţionale, de 36 %; ia act de explicaţia întreprinderii comune, dar îşi exprimă regretul profund cu privire la o rată de execuţie atât de scăzută şi o invită ca, în general, să asigure un ritm sănătos de execuţie pentru fiecare secţiune a bugetului său; ia act de faptul că aceste elemente, în legătură cu creşterea finanţării de care a beneficiat întreprinderea comună pentru cipuri în 2023 şi pe care a trebuit să o pună în aplicare, au determinat Curtea să considere că riscul pentru gestiunea bugetară este mediu pentru această întreprindere comună;

(f) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună pentru bioeconomia circulară în Europa s-a ridicat la 227,4 milioane EUR în credite de angajament (faţă de 264,2 milioane EUR în 2022) şi la 137,4 milioane EUR în credite de plată (faţă de 80,3 milioane EUR în 2022); deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune pentru bioeconomia circulară în Europa, rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 97,6 % pentru creditele de angajament şi 90,3 % pentru creditele de plată, ceea ce arată că nu au existat probleme grave legate de ritmul de execuţie a bugetului; remarcă totuşi ratele scăzute de execuţie a creditelor de angajament şi de plată pentru partea din cheltuielile sale administrative dedicată salariilor, de 64 % şi, respectiv, 57 %, precum şi rata scăzută de execuţie a creditelor de plată pentru partea din cheltuielile sale administrative dedicată altor cheltuieli administrative, de 54 %; ia act de explicaţia întreprinderii comune şi o invită ca, în general, să asigure un ritm sănătos de execuţie pentru fiecare secţiune a bugetului său;

(g) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei s-a ridicat la 102,6 milioane EUR în credite de angajament (faţă de 171,4 milioane EUR în 2022) şi la 120,3 milioane EUR în credite de plată (faţă de 180,8 milioane EUR în 2022); deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune pentru căile ferate ale Europei, rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 97 % pentru creditele de angajament şi 82 % pentru creditele de plată, ceea ce arată că nu au existat probleme grave legate de ritmul de execuţie a bugetului; subliniază însă rata scăzută de execuţie a creditelor sale de plată dedicate cheltuielilor operaţionale finanţate prin Orizont 2020, de 67 %; ia act de explicaţia întreprinderii comune şi o invită ca, în general, să asigure un ritm sănătos de execuţie pentru fiecare secţiune a bugetului său; evidenţiază că întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei a amânat plăţile finale pentru 2024 din cauza problemelor tehnice cu care se confruntă beneficiarii; constată că beneficiarii nu au solicitat întregul buget alocat pentru mai multe proiecte, ceea ce a redus cu aproximativ 4,1 milioane EUR plăţile operaţionale necesare; invită întreprinderea comună în cauză să elaboreze un plan privind modul de îmbunătăţire a obligaţiilor de raportare contabilă; reliefează că este important ca întreprinderea comună să fie susţinută, având în vedere avantajele inerente ale transportului feroviar ca performanţă de mediu, utilizare a terenurilor, consum de energie şi siguranţă;

(h) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă s-a ridicat la 1 136 de milioane EUR în credite de angajament (faţă de 1 374,5 milioane EUR în 2022) şi la 1 058 de milioane EUR în credite de plată (faţă de 629,9 milioane EUR în 2022); deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă, rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 83 % pentru creditele de angajament şi 19 % pentru creditele de plată, ceea ce arată că au existat probleme importante legate de ritmul de execuţie a bugetului; subliniază mai ales rata extrem de scăzută de execuţie a creditelor sale de plată dedicate cheltuielilor operaţionale, de 19 %; ia act de explicaţia întreprinderii comune, dar regretă profund această rată de execuţie atât de scăzută; subliniază şi rata scăzută de execuţie ale creditelor sale de angajament şi de plată dedicate cheltuielilor administrative, de 45 % şi de 42 %; ia act de explicaţia întreprinderii comune şi o invită ca, în general, să asigure un ritm sănătos de execuţie pentru fiecare secţiune a bugetului său; ia act de faptul că aceste elemente, în legătură cu creşterea finanţării de care a beneficiat întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă în 2023 şi pe care a trebuit să o execute, au determinat Curtea să considere că riscul pentru gestiunea bugetară este mediu pentru această întreprindere comună; salută informaţiile suplimentare furnizate în timpul audierii întreprinderii comune în cauză în cadrul Comisiei pentru control bugetar cu privire la motivele care stau la baza acestei rate scăzute de execuţie;

(i) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună "Reţele şi servicii inteligente" s-a ridicat la 134,7 milioane EUR în credite de angajament şi la 122,9 milioane EUR în credite de plată; deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune "Reţele şi servicii inteligente", rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 99 % pentru creditele de angajament şi 89 % pentru creditele de plată; consideră că, având în vedere perioada scurtă de timp în care întreprinderea comună a dobândit autonomie financiară în exerciţiul financiar 2023, nu există motive suficiente pentru ca Parlamentul European să îşi poată exprima opinia cu privire la calitatea gestiunii financiare a întreprinderii comune, acţionând în acelaşi timp cu bună-credinţă; constată însă că, din cauza acestei situaţii, riscul la adresa legalităţii şi regularităţii cheltuielilor administrative a fost considerat mediu pentru întreprinderea comună;

(j) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial" s-a ridicat la 136,4 milioane EUR în credite de angajament şi la 2,2 milioane EUR în credite de plată; deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial", rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 100 % pentru creditele de angajament şi 47 % pentru creditele de plată; consideră că, având în vedere perioada scurtă de timp în care întreprinderea comună a dobândit autonomie financiară în exerciţiul financiar 2023, nu există motive suficiente pentru ca Parlamentul European să îşi poată exprima opinia cu privire la calitatea gestiunii financiare a întreprinderii comune, acţionând în acelaşi timp cu bună-credinţă; constată însă că, din cauza acestei situaţii, riscul la adresa legalităţii şi regularităţii cheltuielilor administrative a fost considerat mediu pentru întreprinderea comună;

(k) bugetul total disponibil în 2023 pentru întreprinderea comună europeană pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune s-a ridicat la 807 milioane EUR în credite de angajament (faţă de 981,2 milioane EUR în 2022) şi la 631,5 milioane EUR în credite de plată (faţă de 844 de milioane EUR în 2022); deduce totodată că, potrivit raportului privind gestiunea bugetară şi financiară a întreprinderii comune europene pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune, rata sa totală de execuţie bugetară pentru exerciţiul financiar 2023 a atins 73 % pentru creditele de angajament şi 95 % pentru creditele de plată, ceea ce arată că au existat probleme importante legate de ritmul de execuţie a bugetului; subliniază mai ales rata scăzută de execuţie a creditelor sale de angajament dedicate cheltuielilor operaţionale, de 70 %; ia act de explicaţia întreprinderii comune şi ia act de transferurile rezultate către contribuţiile planificate iniţial ale Euratom şi ITER şi invită, în general, întreprinderea comună să asigure un ritm sănătos de execuţie pentru fiecare secţiune a bugetului său; ia act de faptul că aceste elemente, care ţin de întârzieri şi dificultăţi de implementare, au determinat Curtea să considere riscul pentru gestiunea bugetară ca fiind mediu pentru această întreprindere comună;

19.

reiterează preocupările Curţii în ceea ce priveşte creditele neutilizate pentru punerea în aplicare a programelor anumitor întreprinderi comune şi invită întreprinderile comune în cauză să evite repetarea unor situaţii similare, întrucât acumularea de credite neutilizate conduce la excedente de numerar, care, prin urmare, nu mai sunt la dispoziţia Uniunii pentru finanţarea altor activităţi şi programe; subliniază că acest lucru nu este în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare şi a generat un excedent de numerar în valoare totală de 1,5 miliarde EUR pentru exerciţiul financiar 2023; reiterează recomandarea Curţii de a lua măsuri în această privinţă, care recomandă întreprinderilor comune în cauză să dezvolte mecanisme corective pentru a-şi reduce excedentele de numerar la un nivel rezonabil şi, ulterior, să îşi alinieze cererile de numerar pentru fiecare exerciţiu financiar la nevoile lor de cheltuieli estimate, în coordonare cu Comisia; este conştient de posibilităţile prevăzute de normele financiare ale întreprinderilor comune în cauză de a înscrie creditele neutilizate în estimarea veniturilor şi cheltuielilor pentru cel mult trei exerciţii financiare după primirea acestora; se declară însă preocupat, în mod special, de:

(a) deficienţele de planificare a numerarului întreprinderii comune pentru o aviaţie curată, ca urmare a solicitării unor contribuţii financiare suplimentare din partea Uniunii în valoare de 178 de milioane EUR în plus faţă de necesarul de numerar pentru plăţile planificate pentru 2023, ceea ce a dus la un excedent de numerar de 237 de milioane EUR la sfârşitul anului 2023; ia însă act de explicaţia întreprinderii comune; îşi reiterează însă apelul ca întreprinderea comună pentru o aviaţie curată să evite repetarea unor situaţii similare şi salută ajustările anunţate de întreprinderea comună pentru 2024;

(b) deficienţele de planificare a numerarului întreprinderii comune pentru cipuri, ca urmare a solicitării unor contribuţii financiare suplimentare din partea UE în valoare de 196 de milioane EUR în plus faţă de necesarul de numerar pentru plăţile planificate pentru 2023, ceea ce a dus la un excedent de numerar de 438 de milioane EUR la sfârşitul anului 2023; ia însă act de explicaţia întreprinderii comune; îşi reiterează însă apelul ca întreprinderea comună pentru cipuri să evite repetarea unor situaţii similare şi salută nivelul de ambiţie anunţat de întreprinderea comună pentru 2024;

(c) deficienţele de planificare a numerarului întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă, ca urmare a solicitării unor contribuţii financiare suplimentare din partea Uniunii în valoare de 488,6 milioane EUR în plus faţă de necesarul de numerar pentru plăţile planificate pentru 2023, ceea ce a dus la un excedent de numerar de 840,7 milioane EUR la sfârşitul anului 2023; înţelege situaţia cu care s-a confruntat întreprinderea comună şi care a condus la acest excedent şi ia act cu bucurie de informaţiile suplimentare furnizate în timpul audierii întreprinderii comune în cauză în cadrul Comisiei pentru control bugetar, în special în ceea ce priveşte aşteptările ca proiectele legate de inteligenţa artificială să ofere o oportunitate pentru o lichidare importantă; îşi reiterează însă apelul ca întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă să evite repetarea unor situaţii similare;

20.

subliniază că toate întreprinderile comune trebuie să îşi consolideze controalele financiare interne şi mecanismele de transparenţă publică, asigurându-se că fondurile sunt distribuite în mod eficient şi în concordanţă cu obiectivele strategice ale UE;

21.

reiterează aici preocupările Curţii în ceea ce priveşte contribuţia membrilor la anumite întreprinderi comune, în special în ceea ce priveşte posibilitatea ca unele întreprinderi comune să nu îşi poată îndeplini obiectivele de contribuţie sau să facă acest lucru doar printr-o dependenţă ridicată de contribuţiile în natură la activităţi suplimentare şi invită întreprinderile comune în cauză să ia toate măsurile necesare pentru a se evita apariţia acestor situaţii în viitor; relevă că îndeplinirea ţintelor privind contribuţiile este responsabilitatea şi obligaţia întreprinderilor comune în cauză şi că neîndeplinirea ţintelor privind contribuţiile contravine ideii fondatoare a întreprinderilor comune; se declară preocupat, în mod special, de:

(a) situaţia întreprinderii comune "Proiectul de cercetare privind ATM în contextul Cerului unic european" 3, al cărei obiectiv privind contribuţia operaţională a membrului său Eurocontrol a atins doar un nivel de 70 %, ceea ce a făcut ca întreprinderea comună să nu dispună de contribuţiile planificate pentru a pune în aplicare integral partea sa din programul Orizont 2020; ia act de faptul că acest aspect nu a determinat totuşi Curtea să considere că riscul pentru execuţia programului este mediu sau ridicat pentru această întreprindere comună, ci scăzut;

(b) situaţia întreprinderii comune pentru bioeconomia circulară în Europa, care şi-a atins bine obiectivul în materie de contribuţii în programul Orizont 2020, însă a făcut acest lucru în special printr-o revizuire a echilibrului dintre obiectivele privind contribuţiile în natură la activităţile operaţionale şi cele privind contribuţiile în natură la activităţi suplimentare, acestea din urmă ridicându-se la 2 444,5 milioane EUR, ceea ce corespunde unui procent de 90 % din obiectivul global; subliniază că o astfel de dependenţă de contribuţiile în natură la activităţi suplimentare prezintă un risc pentru punerea în aplicare a programului Orizont 2020; remarcă impactul substanţial al revizuirii efectuate de întreprinderea comună; ia act de explicaţia întreprinderii comune şi de faptul că activităţile suplimentare contribuie la obiectivele generale ale întreprinderii comune; evidenţiază însă că acest lucru constituie o dependenţă excesivă de contribuţia în natură la activităţi suplimentare pentru a îndeplini obiectivele stabilite şi invită întreprinderea comună să evite repetarea unei astfel de situaţii; ia act de faptul că aceste elemente au determinat Curtea să considere că riscul pentru punerea în aplicare a programului este ridicat pentru această întreprindere comună;

(c) situaţia întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă, a cărei contribuţie din partea membrilor privaţi în programul Orizont 2020 a atins doar o sumă raportată de 18,4 milioane EUR, faţă de un obiectiv de 420 de milioane EUR, ceea ce constituie o diferenţă importantă; constată totodată că o astfel de situaţie ar putea apărea din nou în programele Orizont Europa şi Europa digitală, întrucât obiectivul de contribuţie pentru membrii privaţi a crescut mult la 900 de milioane EUR, deşi mecanismele de finanţare care au cauzat dificultăţi membrilor privaţi în cadrul programului Orizont 2020 rămân în vigoare; ia act de faptul că aceste elemente au determinat Curtea să considere că riscul pentru punerea în aplicare a programului este ridicat pentru această întreprindere comună; înţelege din informaţiile suplimentare furnizate în timpul audierii întreprinderii comune în cauză în Comisia pentru control bugetar că această chestiune este abordată în cooperare cu consiliul de conducere; reiterează însă recomandarea Curţii de a lua măsuri în această privinţă, care recomandă ca întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă să sprijine reevaluarea de către Comisie a obiectivului actual pentru a se asigura că îşi poate atinge obiectivul de contribuţie pentru membrii privaţi în cadrul programelor Orizont Europa şi Europa digitală şi subliniază încă o dată că atingerea obiectivelor de contribuţie nu ar trebui considerată pur şi simplu o chestiune de ambiţie, ci o datorie;

22.

subliniază că, pentru a promova îmbunătăţirea eficienţei, Actul de bază unic al întreprinderilor comune prevede obligaţia întreprinderilor comune de a realiza sinergii prin stabilirea unor acorduri de sprijin administrativ care să fie puse în aplicare într-o serie de domenii identificate; înţelege că întreprinderile comune în cauză au identificat patru domenii prioritare, şi anume activităţile contabile, activităţile juridice, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor şi resursele umane; în acest sens, salută în mod deosebit:

(a) faptul că acordurile de sprijin administrativ dedicate activităţilor contabile au fost operaţionale din decembrie 2022 şi, prin urmare, au fost operaţionale pe toată perioada exerciţiului financiar 2023, ceea ce s-a putut observa în elaborarea conturilor anuale, precum şi faptul că întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei şi-a asumat rolul de a se ocupa de punerea în aplicare a acestor acorduri de sprijin administrativ;

(b) faptul că întreprinderea comună pentru bioeconomia circulară în Europa şi întreprinderea comună "Iniţiativa pentru inovare în domeniul sănătăţii" şi-au asumat rolul de a se ocupa de punerea în aplicare a acordurilor de sprijin administrativ pentru gestionarea serviciilor comune de recrutare, cadrul juridic al resurselor umane şi digitalizarea resurselor umane;

(c) faptul că întreprinderea comună pentru un hidrogen curat şi întreprinderea comună "Iniţiativa pentru inovare în domeniul sănătăţii" şi-au asumat rolul de a se ocupa de punerea în aplicare a acordurilor de sprijin administrativ pentru gestionarea serviciilor din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor;

(d) faptul că întreprinderea comună pentru o aviaţie curată, întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei şi întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă şi-au asumat rolul de a se ocupa de punerea în aplicare a acordurilor de sprijin administrativ pentru gestionarea achiziţiilor administrative;

(e) faptul că întreprinderile comune continuă să pună în aplicare planul strategic comun în domeniul TIC al întreprinderilor comune situate în clădirea White Atrium;

23.

invită întreprinderile comune vizate de obligaţia prevăzută în Actul de bază unic să raporteze în continuare cu privire la stabilirea de acorduri de sprijin administrativ, să furnizeze informaţii clare cu privire la întreprinderile comune care îndeplinesc sarcini în anumite domenii pentru alte întreprinderi comune, să includă cât mai curând posibil pe lista priorităţilor comunicarea, logistica, evenimentele şi gestionarea sălilor de reuniune, precum şi sprijinul pentru strategiile de audit şi antifraudă şi să furnizeze informaţii cu privire la domeniile care trebuie avute în vedere pentru stabilirea de acorduri de sprijin administrativ în viitor, după încheierea acordurilor în domeniile identificate ca prioritare;

IV.Achiziţii şi licitaţii

24.

reiterează preocupările Curţii în ceea ce priveşte procedurile de achiziţii publice şi invită întreprinderile comune să se asigure că respectarea dispoziţiilor legale relevante şi complexitatea necesară a anumitor proceduri de achiziţii nu determină creşterea riscului pentru legalitatea şi regularitatea cheltuielilor operaţionale; este preocupat, în mod special, de:

(a) situaţia întreprinderii comune "Iniţiativa pentru inovare în domeniul sănătăţii" şi a întreprinderii comune pentru cipuri, în cazul cărora Curtea a constatat deficienţe în conceperea şi evaluarea unei proceduri de achiziţii importante; ia act de faptul că acest aspect nu a determinat totuşi Curtea să considere că riscul pentru cheltuielile de control operaţional este mediu sau ridicat pentru această întreprindere comună; cu toate acestea, subliniază faptul că astfel de deficienţe pot duce la contracte şi plăţi neconforme dacă nu sunt eliminate în cadrul viitoarelor proceduri de achiziţii publice; salută disponibilitatea întreprinderilor comune de a lua măsuri în aceste cazuri specifice şi de a-şi îmbunătăţi procesele de achiziţii publice;

(b) faptul că Curtea a evaluat că riscul pentru cheltuielile aferente contractelor operaţionale este mediu pentru întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă şi pentru întreprinderea comună europeană pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune, din cauza procedurilor lor complexe de achiziţii pentru contracte cu valoare ridicată;

25.

subliniază expunerea financiară a întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă faţă de un furnizor care se confruntă cu dificultăţi, care este evaluată de întreprinderea comună ca variind de la un impact potenţial scăzut de 0 EUR la un impact maxim estimat la 88 de milioane EUR; ia cunoştinţă, din conturile anuale ale întreprinderii comune, de faptul că această situaţie este supusă unei examinări atente; invită întreprinderea comună să ia toate măsurile necesare pentru a reduce la minimum datoriile financiare; salută informaţiile suplimentare furnizate în timpul audierii întreprinderii comune în cauză în cadrul Comisiei pentru control bugetar, în special în ceea ce priveşte garanţiile suplimentare solicitate de întreprinderea comună în cauză pentru a reduce la minimum această datorie financiară, precum şi explicaţia furnizată cu privire la rolul-cheie al acestui furnizor specific;

26.

constată că nivelul de detaliere şi nivelul de accesibilitate variază în ceea ce priveşte datele cantitative furnizate de întreprinderile comune cu privire la echilibrul de gen al experţilor selectaţi pentru a lucra cu întreprinderile comune; invită toate întreprinderile comune să îmbunătăţească transparenţa şi să includă în viitoarele lor rapoarte anuale de activitate date cantitative clare privind echilibrul de gen în rândul experţilor selectaţi; invită toate întreprinderile comune să îşi intensifice eforturile de promovare a egalităţii de gen la toate nivelurile şi să se asigure că echilibrul de gen rămâne o prioritate orizontală în toate activităţile legate de achiziţii publice, granturi şi licitaţii şi să ofere explicaţii atunci când echilibrul de gen nu poate fi atins;

27.

ia act de faptul că nivelul de detaliere şi nivelul de accesibilitate variază în ceea ce priveşte datele cantitative furnizate de întreprinderile comune cu privire la distribuţia geografică a experţilor selectaţi pentru a lucra cu întreprinderile comune; invită toate întreprinderile comune să includă în viitoarele lor rapoarte anuale de activitate date cantitative clare privind distribuţia geografică a experţilor selectaţi; invită toate întreprinderile comune să se asigure că distribuţia geografică rămâne o prioritate orizontală în toate activităţile legate de achiziţii publice, granturi şi licitaţii şi să ofere explicaţii atunci când nu se poate realiza o distribuţie geografică suficientă;

28.

solicită o distribuţie geografică corectă şi echitabilă a finanţării din partea întreprinderilor comune, asigurându-se că regiunile cu o capacitate de inovare mai scăzută şi IMM-urile primesc sprijin adecvat;

V.Personalul şi recrutarea

29.

este preocupat de situaţia actuală a recrutării în cadrul întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă, care a primit 39 de posturi suplimentare pentru care personalul urma să fie recrutat până la sfârşitul exerciţiului financiar 2023 pentru a executa fondurile semnificative primite în cadrul financiar multianual actual, dar care a reuşit să recruteze personal doar pentru 21 din posturile suplimentare; este preocupat, de asemenea, de evaluarea Curţii, care a stabilit că procedurile de recrutare ale întreprinderilor comune nu au fost suficient de transparente din cauza lipsei unor grile de notare clare şi convenite în prealabil pentru evaluarea candidaţilor şi a calificărilor acestora, precum şi din cauza lipsei documentaţiei suficiente privind procesul decizional subiacent; regretă că, în opinia Curţii, este posibil ca această situaţie să fi dus la lipsa egalităţii de tratament a candidaţilor; reaminteşte că este extrem de important să se evite aplicarea unor standarde duble în timpul procesului de recrutare şi solicită luarea tuturor măsurilor necesare în acest sens; reiterează recomandarea de acţiune a Curţii în acest sens, care recomandă ca întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă să profite de faptul că dispune de personal mai numeros pentru a-şi atinge efectiv obiectivul de recrutare până la sfârşitul anului 2024 şi că, pentru a spori transparenţa procedurilor sale de recrutare şi pentru a justifica procesele decizionale ale comitetului de selecţie, întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă ar trebui să utilizeze o grilă de notare convenită în prealabil în etapa de preselecţie, în conformitate cu practica altor întreprinderi comune şi organisme ale Uniunii; salută disponibilitatea întreprinderii comune de a integra recomandările de îmbunătăţire;

30.

accentuează necesitatea unei politici de personal coerente şi echitabile în toate întreprinderile comune, pentru a asigura condiţii de muncă adecvate şi favorabile incluziunii, oportunităţi de dezvoltare a carierei şi echilibrul între viaţa profesională şi cea privată pentru personal; solicită punerea în aplicare a unor măsuri care să prevină dependenţa excesivă de contractele temporare şi locurile de muncă precare; subliniază importanţa structurilor de sprijin pentru sănătatea mintală, a formulelor flexibile de lucru şi a oportunităţilor echitabile de promovare internă pentru a îmbunătăţi starea de bine a personalului;

31.

invită toate întreprinderile comune să pună în aplicare măsuri concrete pentru a îmbunătăţi echilibrul de gen în posturile de conducere şi în organismele decizionale, inclusiv prin stabilirea unor obiective privind echilibrul de gen şi monitorizarea periodică a progreselor; reliefează necesitatea de a aborda diferenţele de remunerare între femei şi bărbaţi şi de a asigura egalitatea de şanse pentru avansarea în carieră;

32.

ia act de faptul că Curtea a considerat că riscul privind legalitatea şi regularitatea cheltuielilor administrative este scăzut pentru toate întreprinderile comune, cu excepţia întreprinderii comune pentru cipuri şi a întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă, pentru care s-a considerat că este mediu din cauza numărului mare de recrutări, precum şi a întreprinderii comune "Reţele şi servicii inteligente" şi a întreprinderii comune EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial", datorită recentei lor autonomii financiare;

33.

este preocupat de situaţia întreprinderii comune europene pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune în ceea ce priveşte diferitele aspecte legate de gestionarea resurselor umane observate de Curte, în special utilizarea prestatorilor externi de servicii, şi mai ales de:

(a) dependenţa mare a întreprinderii comune de prestatorii externi de servicii, întrucât s-a observat că aproape jumătate din personalul întreprinderii comune era format din prestatori externi de servicii (361 de prestatori externi de servicii şi 429 de membri ai personalului statutar în 2023), ceea ce face ca această situaţie să reprezinte o problemă critică, cu un potenţial impact la scară largă asupra capacităţii întreprinderii comune de a-şi gestiona resursele umane într-un mod sustenabil, asigurând totodată capacitatea de păstrare a cunoştinţelor şi a memoriei instituţionale şi permiţând realizarea de câştiguri financiare pe termen lung;

(b) faptul că întreprinderea comună nu a adoptat o definiţie formală unică pentru prestatorii externi de servicii, ceea ce a dus la o lipsă de claritate în evaluarea impactului acestora asupra nevoilor de personal statutar; constată, de asemenea, că în registrul riscurilor întreprinderii comune nu sunt incluse toate riscurile potenţiale legate de un nivel ridicat de dependenţă de prestatorii externi de servicii pe termen lung, ceea ce ar putea împiedica serviciul de control intern al întreprinderii comune să pună în aplicare măsuri de atenuare adecvate pentru a aborda aceste riscuri;

(c) constatările auditului efectuat în această privinţă de către serviciul de audit intern al Comisiei, care a arătat că întreprinderea comună nu instituise o funcţie centralizată de coordonare şi gestionare a prestatorilor externi de servicii şi nici nu stabilise o metodologie de evaluare a nevoilor sale agregate de resurse umane şi, în special, a nevoilor sale pentru prestatori externi de servicii; subliniază că s-a observat că decizia întreprinderii comune privind utilizarea prestatorilor externi de servicii s-a bazat, prin urmare, mai degrabă pe preocupări bugetare decât pe nevoi de resurse umane;

(d) lipsa de transparenţă în informaţiile comunicate de întreprinderea comună cu privire la resursele sale umane; în special în ceea ce priveşte prezentarea cifrelor privind personalul permanent şi nepermanent, având în vedere că 224 din cei 386 de agenţi temporari şi contractuali aveau, în realitate, un contract pe durată nedeterminată şi, prin urmare, ar fi putut fi practic consideraţi personal permanent; invită întreprinderea comună să sublinieze în viitor în rapoartele sale aceste nuanţe privind resursele umane;

(e) reiterează recomandarea de acţiune a Curţii, care recomandă ca întreprinderea comună europeană pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune să instituie o funcţie centralizată de coordonare şi gestionare a prestatorilor externi de servicii şi să adopte o metodologie cuprinzătoare pentru a-şi evalua periodic nevoile totale de resurse umane pe baza volumului de muncă preconizat şi a competenţelor necesare şi ca întreprinderea comună în cauză să-şi completeze, de asemenea, registrul riscurilor cu cele mai importante riscuri care decurg din nivelul ridicat de utilizare a prestatorilor externi de servicii pe termen lung;

(f) salută angajamentele asumate de întreprinderea comună şi explicarea de către aceasta a provocărilor care determină utilizarea unui număr mare de prestatori externi de servicii; este totuşi preocupat de nivelul ridicat de dependenţă şi de riscurile aferente; invită întreprinderea comună să furnizeze în viitor informaţii mai detaliate cu privire la procesele decizionale care conduc la utilizarea prestatorilor externi de servicii;

34.

ia act de faptul că nivelul de detaliere şi nivelul de accesibilitate variază în ceea ce priveşte datele cantitative furnizate de întreprinderile comune cu privire la echilibrul de gen în rândul personalului lor şi în cadrul organelor şi structurilor lor de conducere în rapoartele lor anuale de activitate; invită toate întreprinderile comune să includă în viitoarele lor rapoarte anuale de activitate o secţiune clară dedicată datelor cantitative privind echilibrul de gen în rândul personalului lor şi în cadrul organelor şi structurilor lor de conducere, inclusiv defalcarea datelor între diferitele niveluri de responsabilitate şi diferitele tipuri de contracte; invită toate întreprinderile comune să se asigure că echilibrul de gen rămâne un obiectiv la toate nivelurile de responsabilitate şi să continue eforturile de îmbunătăţire a acestuia, pentru a asigura o reprezentare echitabilă a societăţii în cadrul personalului lor şi pentru a promova un mediu de lucru sănătos şi productiv, precum şi să ofere explicaţii atunci când echilibrul de gen nu poate fi atins;

35.

ia act de faptul că nivelul de detaliere şi nivelul de accesibilitate variază în ceea ce priveşte datele cantitative furnizate de întreprinderile comune cu privire la distribuţia geografică în cadrul personalului lor şi în cadrul organelor şi structurilor lor de conducere în rapoartele lor anuale de activitate; invită toate întreprinderile comune să includă în viitoarele lor rapoarte anuale de activitate o secţiune clară dedicată datelor cantitative privind distribuţia geografică în rândul personalului lor şi în cadrul organelor şi structurilor lor de conducere, inclusiv defalcarea datelor între diferitele niveluri de responsabilitate şi diferitele tipuri de contracte; invită toate întreprinderile comune să se asigure că o distribuţie geografică satisfăcătoare rămâne un obiectiv la toate nivelurile de responsabilitate şi să ofere explicaţii atunci când nu se poate realiza o distribuţie geografică suficientă;

36.

salută activitatea Reţelei agenţiilor UE (EUAN) şi a Grupului său de lucru pentru diversitate şi incluziune, care a coordonat Carta EUAN privind diversitatea şi incluziunea; invită întreprinderile comune să adopte această cartă;

37.

evidenţiază că întreprinderile comune trebuie să se asigure că proiectele finanţate contribuie la bunăstarea şi incluziunea socială, că respectă drepturile lucrătorilor şi condiţiile de muncă şi că se aliniază la principiile unei tranziţii juste către tehnologii sustenabile;

VI.Sisteme de gestiune şi de control

38.

salută activitatea Curţii privind examinarea plăţilor aferente granturilor efectuate de cele 10 întreprinderi comune care pun în aplicare proiecte de cercetare şi inovare, în special în ceea ce priveşte auditul său complementar al unui eşantion de plăţi aferente granturilor la nivel de beneficiar în cadrul programului Orizont 2020; este preocupat de rezultatele acestei examinări, care au dezvăluit existenţa unor erori sistemice persistente, în special în ceea ce priveşte costurile declarate cu personalul şi pentru echipamente; solicită corectarea erorilor sistemice;

39.

subliniază că Curtea a identificat şi cuantificat un caz de eroare gravă în plăţile din cadrul programului Orizont 2020 pentru întreprinderea comună pentru o aviaţie curată, întreprinderea comună "Iniţiativa pentru inovare în domeniul sănătăţii", întreprinderea comună pentru un hidrogen curat, întreprinderea comună pentru bioeconomia circulară în Europa şi întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei; salută iniţiativele luate în acest sens pentru a creşte gradul de conştientizare în rândul beneficiarilor; invită toate întreprinderile comune să asigure legalitatea şi regularitatea cheltuielilor operaţionale şi subliniază că Curtea a considerat că riscul pentru plăţile intermediare şi finale aferente granturilor efectuate de întreprinderile comune este mediu;

40.

invită Comisia să pună în aplicare: (i) cursuri de formare financiară obligatorii pentru beneficiarii întreprinderilor comune pentru a evita erorile contabile recurente; (ii) instrumente de verificare automată pentru a îmbunătăţi acurateţea calculelor costurilor cu personalul; (iii) proceduri de audit ex ante mai stricte pentru a asigura utilizarea corespunzătoare a fondurilor Uniunii;

41.

salută faptul că, potrivit extrapolării Curţii, rata de eroare medie pentru toate întreprinderile comune se situează puţin sub pragul de semnificaţie de 2 % pentru cheltuielile aferente granturilor, şi faptul că ratele de eroare reziduală calculate de serviciul comun de audit al Comisiei s-au situat, de asemenea, sub pragul de semnificaţie;

42.

ia act de faptul că numărul plăţilor intermediare în cadrul programelor Orizont Europa şi Europa digitală a fost prea mic pentru a se regăsi în eşantionul auditat de Curte în 2023;

43.

ia act de faptul că în cadrul programului Orizont Europa au existat mai multe modificări ale cadrului de control intern al întreprinderilor comune, în special faptul că Comisia nu mai intenţionează să efectueze audituri ex post reprezentative specifice în numele părţilor interesate individuale din cadrul programului Orizont Europa, cum ar fi întreprinderile comune; constată, de asemenea, că Comisia intenţionează să aplice aceeaşi modificare plăţilor aferente granturilor din cadrul programului Europa digitală;

44.

este preocupat de lipsa de comunicare, colaborare şi coordonare între funcţia de gestionare a riscurilor întreprinderii comune europene pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune şi funcţiile sale de audit intern, precum şi de lipsa aferentă a unui proces integrat de gestionare a riscurilor şi de faptul că întreprinderea comună nu a putut furniza dovezi satisfăcătoare că utilizează cu regularitate informaţii privind gestionarea riscurilor atunci când planifică activităţi de audit intern; reiterează recomandarea de acţiune a Curţii în acest sens, care recomandă întreprinderii comune în cauză să pună în aplicare un proces integrat de gestionare a riscurilor în cadrul său de control intern pentru a-şi gestiona riscurile în mod eficace; salută intenţia întreprinderii comune de a lua măsuri în această privinţă;

45.

remarcă importanţa punerii în aplicare a unui plan cuprinzător şi actualizat de asigurare a continuităţii activităţii şi a unui plan de recuperare în caz de dezastru pentru întreprinderile comune; regretă, în acest sens, că, la sfârşitul exerciţiului financiar 2023, întreprinderile comune, cu excepţia întreprinderii comune europene pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune, nu dispuneau de o politică satisfăcătoare în acest sens; salută intenţia întreprinderii comune de a lua măsuri în această privinţă;

46.

subliniază că întreprinderea comună "Reţele şi servicii inteligente" şi întreprinderea comună EDCTP3 "Sănătatea la nivel mondial" nu puseseră încă integral în aplicare cadrul de control intern al Comisiei şi invită aceste două întreprinderi comune să pună pe deplin în aplicare acest cadru;

VII.Fraudă, etică şi conflicte de interese

47.

ia act de faptul că Curtea a notificat o suspiciune de fraudă Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF) în cursul auditului său din exerciţiul financiar 2023; ia cunoştinţă de faptul că acest caz a fost ulterior respins de OLAF, deoarece nu s-a constatat nicio fraudă în legătură cu respectiva problemă de personal; salută diligenţa Curţii şi cooperarea în cadrul arhitecturii antifraudă;

48.

evidenţiază importanţa punerii în aplicare a unei politici de control intern privind funcţiile sensibile ale întreprinderilor comune; reliefează că o astfel de politică poate preveni şi atenua riscul de acţiuni inadecvate sau frauduloase; regretă faptul că, la sfârşitul exerciţiului financiar 2023, întreprinderea comună "Proiectul de cercetare privind ATM în contextul Cerului unic european" 3, întreprinderea comună pentru un hidrogen curat, întreprinderea comună pentru cipuri, întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă, precum şi întreprinderea comună europeană pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune nu dispuneau încă de o politică în acest sens; subliniază caracterul critic al acestei situaţii şi îndeamnă întreprinderile comune să ia măsuri fără întârzieri inutile;

49.

ia act de situaţia din întreprinderea comună pentru cipuri menţionată de Curte, în care unul dintre foştii membri ai personalului său de conducere care părăsise recent întreprinderea comună s-a angajat într-o nouă activitate profesională fără notificarea prealabilă a întreprinderii comune în cauză; invită întreprinderea comună în cauză şi toate celelalte întreprinderi comune să monitorizeze activ noile activităţi profesionale ale foştilor membri ai personalului de conducere şi ale membrilor personalului care ocupă o funcţie sensibilă; salută informaţiile suplimentare furnizate de întreprinderea comună în cauză cu privire la acest caz specific;

50.

invită toate întreprinderile comune să îşi consolideze politicile de transparenţă, în special în ceea ce priveşte potenţialele conflicte de interese; îndeamnă întreprinderile comune să publice declaraţii de interese pentru membrii consiliilor lor de administraţie şi ai comitetelor lor ştiinţifice şi pentru experţii lor externi, asigurându-se că sunt dezvăluite toate legăturile financiare, profesionale sau personale cu entităţile care beneficiază de finanţare din partea întreprinderii comune; insistă asupra introducerii unei perioade obligatorii de existenţă a stării de incompatibilitate pentru membrii personalului de conducere al întreprinderilor comune înainte ca ei să poată ocupa posturi în organizaţii care primesc fonduri din partea întreprinderilor comune;

51.

ia act de informaţiile raportate de întreprinderile comune cu privire la activităţile lor legate de prevenirea, detectarea şi corectarea fraudelor; invită toate întreprinderile comune să îşi consolideze rolul şi să îşi identifice punctele slabe, angajându-se în continuare în discuţii antifraudă, precum şi să raporteze cu privire la aceste aspecte şi să includă în rapoartele lor viitoare o prezentare clară a cadrului juridic şi a politicilor instituite în acest sens;

VIII.Observaţii privind măsurile luate de întreprinderile comune în urma exerciţiului de descărcare de gestiune precedent

52.

salută faptul că întreprinderile comune au elaborat rapoarte de monitorizare a rezoluţiilor Parlamentului European conţinând observaţiile care fac parte integrantă din deciziile privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului întreprinderilor comune aferent exerciţiului financiar 2022; ia act de faptul că aceste rapoarte prezintă într-o manieră satisfăcătoare opiniile întreprinderilor comune cu privire la aspectele subliniate de Parlamentul European;

53.

salută faptul că raportul Curţii cuprinde şi o analiză a situaţiei măsurilor luate de întreprinderile comune în urma observaţiilor formulate şi a acţiunilor recomandate pentru exerciţiile anterioare publicate de Curte; constată, în acest sens, că, din cele 37 de observaţii formulate cărora nu li se dăduse curs în mod suficient până la sfârşitul exerciţiului 2022, 16 au fost închise, iar 21 erau încă deschise la sfârşitul anului 2023; constată, de asemenea, că din cele 15 acţiuni recomandate în rapoartele anuale din 2021 şi 2022, 9 au fost puse în aplicare integral, 2 au fost puse în aplicare în majoritatea privinţelor, 3 au fost puse în aplicare doar în anumite privinţe şi una nu a fost deloc pusă în aplicare; înţelege că unele recomandări care trebuiau încă puse în aplicare se refereau în principal la aspecte legate de resursele umane, pe care întreprinderile comune le pot pune în aplicare numai în cooperare cu Direcţia Generală Buget a Comisiei şi odată ce cererile sunt gata să fie puse în aplicare; înţelege că recomandările care trebuiau puse în aplicare înainte de sfârşitul exerciţiului 2023 au fost puse în aplicare în timp util;

54.

salută faptul că, în prezent, Curtea a stabilit un termen-limită pentru punerea în aplicare a fiecăreia dintre recomandările sale deschise de acţiune, care au fost definite în cooperare cu întreprinderile comune pentru a asigura fezabilitatea acestora; invită toate întreprinderile comune să raporteze în continuare Curţii şi Parlamentului European cu privire la aceste aspecte;

55.

constată cu îngrijorare că persistă dificultăţile legate de depăşirile de costuri, întârzieri şi probleme de guvernanţă în punerea în aplicare a proiectului ITER; îndeamnă la o mai bună supraveghere financiară şi la o mai mare transparenţă bugetară, inclusiv o raportare publică mai detaliată cu privire la evoluţia costurilor, eficienţa cheltuielilor şi progresele înregistrate în ceea ce priveşte etapele principale ale proiectelor; subliniază necesitatea unor mecanisme de audit mai stricte pentru a se asigura că contribuţiile Uniunii la proiect sunt utilizate în mod eficace; îndeamnă întreprinderea comună să consolideze guvernanţa internă prin realizarea de evaluări periodice şi independente ale riscurilor proiectelor şi prin îmbunătăţirea mecanismelor de responsabilizare pentru personalul de conducere de nivel superior;

IX.Alte priorităţi pentru întreprinderile comune

56.

este conştient de constrângerile administrative şi bugetare ale întreprinderilor comune şi, având în vedere aceste constrângeri, invită întreprinderile comune să-şi facă mai bine cunoscută contribuţia la activităţile de cercetare şi inovare prin materiale de comunicare accesibile destinate instituţiilor academice şi de cercetare, organizaţiilor publice şi private şi autorităţilor europene şi naţionale; solicită ca aceste materiale de comunicare accesibile să promoveze oportunităţile pentru contractele de achiziţii publice şi granturile oferite de întreprinderile comune în domeniul activităţilor de cercetare şi inovare;

57.

invită întreprinderile comune să se implice în mod proactiv în activităţi de comunicare pentru a se adresa unei categorii vaste de cetăţeni ai UE, într-un efort pedagogic de a-şi prezenta contribuţia la obiectivele comune şi necesitatea unor parteneriate instituţionalizate care să implice membri privaţi;

58.

invită întreprinderile comune să stabilească relaţii de cooperare cu universităţi pentru a se apropia de tinerii absolvenţi europeni cu scopul de a-şi îmbunătăţi viitoarele procese de recrutare;

59.

invită întreprinderile comune să continue să raporteze, în mod eficace şi în măsura capacităţii lor, cu privire la contribuţia lor la ocuparea forţei de muncă şi la competitivitatea economiei europene, având în vedere că toate părţile interesate importante din domeniul cercetării şi inovării din Uniunea Europeană trebuie să se concentreze asupra reindustrializării Uniunii Europene;

60.

invită întreprinderile comune să asigure în continuare un nivel suficient de participare a întreprinderilor private, în special a întreprinderilor mici şi mijlocii, care constituie cel mai puternic atu al economiei europene;

61.

invită întreprinderile comune să raporteze în mod eficace cu privire la contribuţia lor la priorităţile orizontale ale bugetului Uniunii Europene;

62.

invită toate întreprinderile comune să continue să acţioneze cu diligenţă în desfăşurarea activităţilor lor atunci când colaborează cu părţile interesate internaţionale, în special având în vedere regimul de măsuri restrictive instituit de Uniunea Europeană; subliniază, în acest sens, situaţia specială a întreprinderii comune europene pentru ITER şi pentru dezvoltarea energiei de fuziune şi salută explicaţiile furnizate în timpul audierii întreprinderii comune în cauză în cadrul Comisiei pentru control bugetar cu privire la măsurile instituite pentru a preveni orice problemă în cadrul proiectului ITER;

63.

invită toate întreprinderile comune să se asigure că personalul lor utilizează în mod adecvat posibilele sinergii cu alte entităţi din Uniunea Europeană, cum ar fi agenţiile, în toate domeniile relevante şi cu scopul de a spori eficienţa şi impactul operaţiunilor lor; invită toate întreprinderile comune să se asigure că personalul lor utilizează în mod corespunzător platforma care alcătuieşte Reţeaua agenţiilor UE (EUAN);

64.

evidenţiază necesitatea suveranităţii digitale în cercetarea finanţată de Uniune; în acest sens, pune un accent deosebit pe întreprinderea comună pentru cipuri, întreprinderea comună pentru calculul european de înaltă performanţă şi întreprinderea comună "Reţele şi servicii inteligente", care acordă prioritate proiectelor care consolidează autonomia Uniunii în ceea ce priveşte fabricarea semiconductorilor, inteligenţa artificială şi securitatea cibernetică; invită Comisia să se asigure că proiectele finanţate de întreprinderile comune: (i) nu depind în mod excesiv de furnizori din ţări terţe pentru tehnologiile critice; (ii) contribuie la rezilienţa industrială şi la independenţa strategică a Uniunii; (iii) promovează cercetarea şi dezvoltarea la nivel naţional în sectoare digitale esenţiale;

X.Solicitare de monitorizare

65.

invită fiecare întreprindere comună avută în vedere pentru acordarea descărcării de gestiune pentru exerciţiul financiar 2023 să elaboreze un raport individual de monitorizare a tuturor măsurilor luate pentru a aborda aspectele specifice menţionate în prezenta rezoluţie şi să prezinte Parlamentului European acest raport de monitorizare semnat de directorul (executiv) al întreprinderii comune până cel târziu la 30 septembrie 2025;

66.

ţine să sublinieze că rapoartele de monitorizare pot conţine şi opiniile generale ale întreprinderilor comune cu privire la prezenta rezoluţie şi la alte aspecte relevante pentru autoritatea care acordă descărcarea de gestiune; se aşteaptă ca în elaborarea acestor rapoarte întreprinderile comune să aibă o abordare cuprinzătoare, să menţioneze toate aspectele abordate de Parlamentul European cu privire la activităţile lor şi să facă acest lucru cu bună-credinţă şi în spiritul cooperării.

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 8 octombrie 2025