Capitolul 4 - Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului - Rezolutia 1609/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea IX - Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 4:Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului
24.constată că, la sfârşitul anului 2023, AEPD avea 129 de angajaţi, comparativ cu 127 în 2022; ia act de faptul că AEPD a angajat 50 de agenţi contractuali (AC) în temeiul articolului 3 litera (b) din Statutul funcţionarilor şi Regimul aplicabil celorlalţi agenţi (52 AC în 2022), 7 agenţi temporari (AT) în temeiul articolului 2 litera (b) şi al articolului 2 litera (c) (6 AT în 2022) şi a utilizat serviciile a 12 prestatori externi de servicii (EXT) care lucrau intra-muros în 2023 (8 EXT în 2022); încurajează AEPD să îşi continue eforturile în direcţia unei reprezentări geografice mai echilibrate între toate statele membre, în special la nivel de conducere; salută diversitatea tot mai mare a naţionalităţilor reprezentate, dar constată cu regret că femeile continuă să fie subreprezentate în posturile de conducere de nivel superior; solicită adoptarea unei foi de parcurs privind paritatea de gen, inclusiv a unor măsuri proactive de recrutare şi a unor programe de formare a cadrelor de conducere dedicate angajatelor;
25.ia act de faptul că AEPD avea 23 de naţionalităţi (din statele membre) reprezentate în rândul personalului său în 2023, ceea ce reprezintă o îmbunătăţire în comparaţie cu 22 de naţionalităţi în 2022; ia act cu nemulţumire de suprareprezentarea a cinci naţionalităţi şi de subreprezentarea altor naţionalităţi; îndeamnă AEPD să îşi continue eforturile de realizare a unei distribuţii geografice echilibrate a resortisanţilor din toate statele membre în cadrul personalului său, prin îmbunătăţirea comunicării, promovarea vizibilităţii şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă pentru a atrage naţionalităţile subreprezentate;
26.observă că, în 2023, AEPD a menţinut o forţă de muncă formată din 65% femei şi 35% bărbaţi, în concordanţă cu tendinţele din anii precedenţi; regretă absenţa femeilor în funcţii de conducere de nivel superior, în pofida realizării parităţii de gen în rândul celor şase posturi de conducere de nivel mediu; îndeamnă AEPD să îşi intensifice eforturile pentru a asigura o reprezentare echilibrată din punctul de vedere al genului la toate nivelurile de personal şi invită AEPD să promoveze candidatura femeilor şi în perspectiva următoarei alegeri a Autorităţii de către Parlament;
27.constată o rată ridicată de ocupare a schemei de personal, de 95,65%, dar şi o rată ridicată a rotaţiei de 13% în 2023; ia act de faptul că majoritatea posturilor neocupate au fost rezultatul faptului că candidaţii nu erau potriviţi, având în vedere nevoia AEPD de profiluri foarte specializate şi rezerva restrânsă de candidaţi eligibili; salută abordarea acestor provocări prin republicarea cu o difuzare mai largă sau mai bine direcţionată a posturilor vacante sau prin reformularea cerinţelor; salută măsurile luate de AEPD în ceea ce priveşte procesul de angajare; invită AEPD să abordeze în continuare provocările legate de găsirea unor candidaţi potriviţi şi să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la îmbunătăţirile în ceea ce priveşte recrutarea şi rotaţia personalului;
28.ia act de faptul că, în a doua jumătate a anului 2023, echipa de resurse umane a AEPD a lansat un proiect-pilot pentru un nou proces de integrare pentru nou-veniţi, cu sesiuni care acoperă, printre altele, prezentări ale activităţii unităţilor principale, etică, proceduri de achiziţii publice şi securitatea informaţiilor, în timp ce în 2023 au fost oferite trei sesiuni de integrare; invită AEPD să ofere în continuare nou-veniţilor sesiuni de "integrare" şi tuturor membrilor personalului sesiuni obligatorii care să reamintească importanţa unor principii precum etica, conflictele de interese, transparenţa, controlul intern şi combaterea fraudei, deoarece acestea au devenit standardul în instituţiile Uniunii; constată, de asemenea, că au fost oferite 12 sesiuni individuale personalului AEPD şi CEPD, şase sesiuni de îndrumare în grup în care participanţii (la nivel de manager) au învăţat unii de la alţii, precum şi o îndrumare în echipă de un an cu un formator pentru dezvoltarea calităţilor de lider la Şcoala Europeană de Administraţie în 2023;
29.constată, pe baza chestionarului, că AEPD oferă formule de lucru flexibile şi hibride, care sunt bine primite de membrii personalului, care pot beneficia, printre altele, de concediu pentru creşterea copilului, de credite de timp, de munca cu fracţiune de normă sau de munca din străinătate pentru un număr limitat de zile pe an; ia act de faptul că, în 2023, majoritatea personalului a utilizat aceste condiţii de muncă, în timp ce 86,30% dintre angajaţi au utilizat modalităţi de muncă la distanţă în 2023; consideră că infrastructura clădirilor ar trebui optimizată pentru a reflecta această rată ridicată a muncii la distanţă, care ar putea contribui la reducerea costurilor operaţionale şi la asigurarea unei utilizări mai eficiente a spaţiului de birouri; salută eforturile susţinute depuse de AEPD pentru a îmbunătăţi activ starea de bine fizică şi mentală a personalului său;
30.felicită AEPD pentru desfăşurarea mai multor acţiuni de sensibilizare în cursul anului 2023, prin schimbul de informaţii privind eliminarea discriminării rasiale, Ziua Internaţională a Femeii, luna diversităţii în UE şi învăţarea despre neurodiversitate; ia act de faptul că, în prezent, AEPD nu angajează personal cu dizabilităţi, dar are o clauză privind egalitatea de şanse inclusă în toate anunţurile de posturi vacante ale AEPD şi încurajează în mod activ candidaturile din partea candidaţilor cu dizabilităţi;
31.constată, pe baza chestionarului, că AEPD consideră confidenţiale orice informaţii privind cazurile de epuizare, inclusiv numărul acestora; nu este de acord cu această abordare şi îndeamnă AEPD să furnizeze anual autorităţii care acordă descărcarea de gestiune numărul de cazuri de epuizare; constată cu satisfacţie că în 2023 nu a fost raportat niciun caz de hărţuire în cadrul AEPD; salută faptul că, în 2023, AEPD a continuat să ofere o prezentare privind combaterea hărţuirii, oferită de unul dintre consilierii confidenţiali ai AEPD, ca parte a formării introductive intitulate "Ziua de primire a AEPD"; salută publicarea deciziei privind combaterea hărţuirii şi rolul consilierilor confidenţiali pe intranetul AEPD;