Capitolul 2 - Gestiunea bugetară şi financiară - Rezolutia 1605/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea VII - Comitetul Regiunilor

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 2:Gestiunea bugetară şi financiară
5.constată, pe baza raportului anual de activitate al Comitetului pentru 2023, că bugetul final adoptat al Comitetului a fost de 116 675 392 EUR în 2023, inclusiv bugetul rectificativ 4/2023 (salarii şi energie), ceea ce reprezintă o creştere de 6 698 534 EUR (adică + 6,10%) faţă de 2022; constată cu satisfacţie că rata de execuţie bugetară a Comitetului pentru creditele de angajament din exerciţiul curent a crescut de la 99,20% în 2022 la 99,9% în 2023, iar rata de execuţie a creditelor de plată din exerciţiul curent a crescut de la 88% în 2022 la 91,20% în 2023; salută, de asemenea, creşterea ratei de execuţie a creditelor C8 de la 81,60% în 2022 la 85% în 2023; consideră că aceste rate ridicate de execuţie sunt, pe de o parte, un semn de bună gestiune bugetară şi financiară din partea Comitetului, datorită monitorizării consolidate a execuţiei bugetare, previziunilor bugetare în timp util şi realocării resurselor pentru a face faţă unor evenimente neprevăzute, dar, pe de altă parte, ar putea fi, de asemenea, un semn că Comitetul are nevoie de resurse suplimentare; invită Comisia şi autoritatea bugetară să ţină seama de acest lucru în cadrul procedurii bugetare;
6.ia act de faptul că, în cursul anului 2023, Comitetul a executat 31 de transferuri în valoare totală de 2,84 milioane EUR, din care 25 de transferuri interne în valoare totală de 0,98 milioane EUR şi şase transferuri externe în valoare totală de 1,86 milioane EUR, din care aproximativ 0,8 milioane EUR transferate către linii bugetare care cuprind contracte afectate de o inflaţie/indexare ridicată; constată că impactul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei a continuat să creeze presiune bugetară pentru Comitet în 2023; constată, în acest context, că Comitetul a fost cel mai afectat de rata ridicată a inflaţiei, în mod direct sau indirect, în domenii precum costurile de deplasare (misiuni), energia, chiriile şi închirierea clădirilor, contractele de întreţinere, proiectele de construcţie, hârtia şi plăcile offset;
7.ia act de o creştere cu aproximativ 20% a plăţilor efectuate pentru membrii Comitetului, de la 6 573 307 EUR în 2022 la 7 955 968 EUR în 2023, plăţile fiind efectuate pentru cheltuielile de deplasare (8 119 plăţi), indemnizaţiile de deplasare (4 449 de plăţi), indemnizaţiile de şedinţă pentru participarea cu prezenţă fizică (7 845 de plăţi) şi participarea de la distanţă (152 de plăţi);
8.constată că bugetul pentru misiuni (creditele exerciţiului curent) a rămas stabil, cu 420 833 EUR în 2023 (faţă de 419 657 EUR în 2022) şi o rată de execuţie de aproximativ 80% în 2023 (similară cu rata pe 2022); ia act de faptul că, în pofida unei creşteri a costurilor medii de cazare şi de deplasare, bugetul pentru misiuni al Comitetului a rămas stabil, graţie unei reduceri cu 13% a numărului de misiuni efectuate în 2023 comparativ cu 2022; salută faptul că indemnizaţia pentru preşedinţia Comitetului (preşedintele şi primul vicepreşedinte) pentru cheltuieli de călătorie şi aferente şedinţelor, finanţate de la bugetul general pentru cheltuielile membrilor, a scăzut de la 71 810 EUR la 62 268 EUR, reprezentând o scădere de 13% în perioada 2022-2023; încurajează Comitetul să raţionalizeze şi să reducă în continuare cheltuielile în acest domeniu, asigurând o alocare optimă a resurselor în concordanţă cu principiile bunei gestiuni financiare;
9.observă cu îngrijorare o creştere de aproximativ 19% a creditelor pentru serviciile de interpretare în anul în curs, de la 3,494 milioane EUR în 2022 la 4,167 milioane EUR în 2023; solicită Comitetului să explice motivele acestei creşteri, având în vedere faptul că, în acelaşi timp, Comitetul a comunicat economii în legătură cu utilizarea interpretării de la distanţă în 2023;
10.ia act de faptul că, până la 23 iulie 2023, indemnizaţia forfetară de şedinţă la distanţă plătită de Comitet membrilor săi, supleanţilor acestora, precum şi experţilor raportorilor şi vorbitorilor invitaţi să participe la şedinţe la distanţă sau în format hibrid a fost de 200 EUR; constată, de asemenea, că, la acea dată, au intrat în vigoare noi norme pe această temă, care stabilesc indemnizaţia forfetară de şedinţă la distanţă la 50% din indemnizaţia obişnuită de şedinţă, cea din urmă fiind de 359 EUR, iar prima de 179,50 EUR; ia act, în acest context, de o scădere semnificativă a cuantumului total plătit pentru indemnizaţiile de şedinţă la distanţă, de la 1 742 000 EUR în 2021 şi 489 600 EUR în 2022, la 32 632 EUR în 2023, în timp ce cheltuielile totale legate de linia bugetară 1 0 0 4 ("Indemnizaţii de deplasare şi de şedere, participarea la reuniuni şi cheltuieli conexe") au crescut considerabil, de la aproximativ 6,6 milioane EUR în 2022 la aproximativ 8 milioane EUR în 2023, în principal din cauza unei reveniri puternice la reuniunile cu prezenţă fizică în 2023 şi a creşterii preţurilor aferente deplasărilor în urma pandemiei de COVID-19;
11.îşi exprimă îngrijorarea cu privire la creşterea semnificativă a indemnizaţiilor de deplasare şi şedinţă plătite membrilor Comitetului, de la 6,6 milioane EUR în 2022 la 8 milioane EUR în 2023; invită Comitetul să adopte o strategie clară de rentabilitate pentru cheltuielile de deplasare, inclusiv utilizarea pe scară mai largă a participării de la distanţă şi a reuniunilor în format hibrid pentru a reduce costurile şi emisiile inutile, menţinând în acelaşi timp angajamentul politic;
12.regretă că termenul mediu de plată a crescut de la 17,87 zile în 2022 la 21,88 zile în 2023; înţelege totuşi că această creştere este rezultatul faptului că, în 2023, Comitetul a prelucrat şi a plătit un număr record de facturi, şi anume 5 723 comparativ cu 4 260 în 2022; constată, în acest context, că ponderea facturilor comerciale primite electronic de Comitet a crescut de la 68% în 2022 la 76% în 2023 şi a continuat să crească în 2024;