Capitolul 4 - Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului - Rezolutia 1601/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea V - Curtea de Conturi
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 4:Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului
23.este alarmat de faptul că procesul de recrutare a necesitat eforturi suplimentare, întrucât aproximativ 50% dintre candidaţi au respins ofertele de locuri de muncă ale Curţii, în parte din cauza atractivităţii limitate a Luxemburgului ca loc de muncă şi a costului ridicat al vieţii; ia act însă de faptul că marile firme de audit prezente în Luxemburg se confruntă, de asemenea, cu provocări şi apelează în prezent la pieţele asiatice pentru a recruta auditori; subliniază că o astfel de abordare nu poate fi aplicată de Curte din cauza preocupărilor legate de securitate şi eligibilitate; recunoaşte eforturile Curţii şi o încurajează să colaboreze cu alte instituţii cu sediul în Luxemburg în cadrul Grupului interinstituţional la nivel înalt pentru a spori atractivitatea Luxemburgului pentru personalul potenţial prin măsuri identificate, cum ar fi indemnizaţii de relocare mai mari, alocaţii pentru locuinţe menite să atenueze costurile ridicate de închiriere pentru personalul încadrat în gradele inferioare şi locuinţe temporare la preţuri rezonabile pentru şederile de scurtă durată, pentru ca locurile de muncă din Luxemburg să devină mai atractive;
24.reaminteşte că Tratatul privind Uniunea Europeană stipulează că UE şi instituţiile sale promovează solidaritatea şi egalitatea între femei şi bărbaţi;
25.împărtăşeşte îngrijorarea Curţii cu privire la faptul că, în general, profesia de auditor se confruntă cu probleme de recrutare din cauza lipsei de interes pentru posturile de audit şi control în rândul lucrătorilor tineri; solicită soluţii proactive şi o cooperare interinstituţională sistematică imediată pentru a soluţiona această problemă;
26.împărtăşeşte observaţiile Curţii potrivit cărora concursurile EPSO nu îndeplinesc întotdeauna obiectivul de a atrage şi de a selecta candidaţi cu profiluri relevante din sectorul privat; subliniază mai multe probleme legate de concursurile EPSO, de exemplu probleme tehnice legate de testarea la distanţă, care au condus la anularea unui concurs şi la suspendarea tuturor celorlalte; ia act de preocupările legate de procedurile de recrutare şi de selecţie a noilor membri ai personalului; încurajează Curtea să îşi continue eforturile de soluţionare a acestei situaţii pentru a garanta continuitatea activităţii Curţii; constată cu satisfacţie că Curtea cooperează cu Oficiul European pentru Selecţia Personalului pentru a organiza concursuri în domeniul auditului la intervale regulate; sugerează o posibilă cooperare cu alte organisme relevante ale Uniunii pentru a optimiza procesele de angajare;
27.apreciază faptul că Curtea a organizat proceduri de selecţie flexibile şi variate, astfel cum se prevede în Statutul funcţionarilor şi în Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii Europene, şi a instituit proceduri pentru păstrarea personalului talentat;
28.ia act de regimul de telemuncă (până la 10 zile pe lună) oferit de Curte pentru a atenua provocările în materie de recrutare; salută măsurile luate de Curte în 2023 pentru a asigura starea de bine fizică şi mintală a personalului;
29.ia act de faptul că, în decembrie 2023, rata posturilor vacante a fost de 2,27%, iar rata de rotaţie a personalului (numărul de membri ai personalului care au plecat ca proporţie din întregul personal) a fost de 6,6%;
30.apreciază efortul Curţii de a menţine rata locurilor de muncă vacante la un nivel scăzut în 2023; împărtăşeşte însă pe deplin îngrijorarea cu privire la lipsa echilibrului geografic în rândul persoanelor nou recrutate, ceea ce face ca personalul Curţii în ansamblu să fie şi mai puţin reprezentativ din punct de vedere geografic; ia act de faptul că, potrivit Curţii, există riscul ca, în termen de cinci ani, mai multe state membre nordice să nu fie acoperite de proceduri de audit, având în vedere posibila absenţă a auditorilor din statele membre respective;
31.salută faptul că Curtea a luat diverse măsuri pentru a soluţiona problema echilibrului geografic, cum ar fi creşterea publicităţii pentru concursurile Curţii şi anunţurile de posturi vacante ale acesteia în statele membre semnificativ subreprezentate, cooperarea cu membrii Curţii pentru a disemina anunţurile sale şi comunicarea cu potenţialii candidaţi prin participarea la târguri de carieră în anumite state membre; încurajează luarea în considerare a unor măsuri suplimentare, cum ar fi strategiile de implicare timpurie, pentru a atrage tinere talente din ţările slab reprezentate; constată cu un anumit regret că încă mai este drum de parcurs pentru a atinge echilibrul de gen la nivelul personalului de conducere de nivel mediu şi superior;
32.salută faptul că, la sfârşitul anului 2023, toate cele 29 de posturi suplimentare necesare pentru auditul MRR în valoare de 723,8 miliarde EUR erau ocupate; subliniază însă că pragul de semnificaţie, complexitatea, sumele mari şi plăţile rapide din MRR continuă să reprezinte provocări şi că nu toate aspectele MRR pot fi acoperite cu resursele disponibile, care permit Curţii să evalueze îndeplinirea satisfăcătoare a jaloanelor şi a ţintelor şi, prin urmare, legalitatea şi regularitatea plăţilor din MRR, dar nu sunt suficiente pentru a acoperi în mod sistematic conformitatea cheltuielilor din MRR cu dreptul Uniunii şi cu dreptul naţional; subliniază importanţa asigurării faptului că Curtea dispune în permanenţă de personal suficient pentru a-şi îndeplini atât mandatul, cât şi responsabilităţile suplimentare care decurg din noile instrumente de finanţare, cum ar fi MRR; salută eforturile depuse până în prezent de Curte pentru a-şi îndeplini sarcinile legate de MRR, în pofida lipsei unor resurse pe deplin adecvate;
33.este conştient de faptul că Curtea nu are niciun rol în procesul de selecţie a membrilor în temeiul articolului 286 alineatul (2) din TFUE; subliniază, cu toate acestea, că există în continuare un dezechilibru de gen important în rândul membrilor Curţii, doar 10 din cei 27 de membri fiind femei; regretă că 12 state membre nu au nominalizat niciodată o femeie ca membră a Curţii; invită Curtea să îşi evalueze componenţa generală şi să furnizeze această analiză Consiliului şi statelor membre, pentru a se asigura că echilibrul de gen este luat în considerare în mod corespunzător în viitoarele procese de nominalizare a candidaţilor; îşi reiterează apelul adresat statelor membre de a propune candidaţi de genuri diferite, urmărind o componenţă mai echilibrată şi mai reprezentativă a Curţii;
34.regretă faptul că Consiliul a numit în mod repetat membri ai Curţii în pofida respingerii acestora de către Parlament; subliniază că Parlamentul ar trebui să aibă un rol obligatoriu în evaluarea caracterului adecvat al candidaţilor pentru Curte;
35.constată că, în 2023, numărul mediu de absenţe din motive de boală a fost de 10 zile per membru al personalului, faţă de 12,2 zile în 2022; constată, de asemenea, că, în 2023, 4 membri ai personalului (faţă de 8 în 2022) au lipsit din cauza unei boli prelungite, definită ca având o durată mai mare de 200 de zile într-un an;
36.constată cu îngrijorare că în 2023 s-au înregistrat şapte cazuri de epuizare profesională (burnout), ceea ce reflectă acelaşi număr îngrijorător ca în 2022; salută faptul că Curtea a luat mai multe măsuri pentru a reduce riscul de epuizare profesională prin introducerea unui program complet de bunăstare, oferind o formare în materie de rezilienţă, publicând şi punând în aplicare orientări privind revenirea la locul de muncă după un concediu medical de lungă durată, continuând să ofere primul ajutor în materie de sănătate mintală şi oferind sprijin financiar membrilor personalului prin acoperirea costului a 10 sesiuni cu un psiholog ales de aceştia;
37.ia act cu satisfacţie de faptul că, în 2023, Curtea a depăşit din nou obiectivul de formare profesională de cinci zile de formare profesională pe an pentru auditori (6,7 zile), cu excepţia cursurilor de limbi, în conformitate cu recomandările Federaţiei Internaţionale a Contabililor; ia act, în special, de formarea personalului Curţii cu privire la NGEU şi MRR;
38.salută adoptarea, în decembrie 2022, a unei noi politici pentru a asigura un mediu de lucru respectuos şi fără hărţuire, care pune accentul pe prevenire, sensibilizare şi detectare timpurie; subliniază măsurile adoptate, precum o prezentare adresată întregului personal în ianuarie 2023 pentru a îmbunătăţi înţelegerea acestei politici, introducerea unui formular de raportare armonizat şi publicarea primului raport anual agregat privind punerea în aplicare a politicilor;
39.salută Planul de acţiune al Curţii privind diversitatea şi incluziunea pentru perioada 2021-2025; ia act cu satisfacţie de organizarea celei de a treia Săptămâni a sensibilizării cu privire la dizabilităţi şi de iniţiativele interinstituţionale de promovare a incluziunii; subliniază eforturile Curţii de Conturi Europene, inclusiv sondajul acesteia privind accesibilitatea locului de muncă, participarea sa la Premiul Ombudsmanului pentru bună administrare şi auditul extern privind accesibilitatea clădirilor, în conformitate cu legislaţia luxemburgheză din 2023 în materie de accesibilitate;
40.subliniază rolul esenţial al Curţii în calitate de auditor extern independent al Uniunii şi de gardian al finanţelor acesteia, care îi impune să respecte cele mai înalte standarde de integritate, profesionalism şi responsabilitate, servind drept instituţie-model pentru a inspira încredere şi credibilitate; reaminteşte că, în conformitate cu articolul 285 din TFUE, membrii Curţii trebuie să îşi exercite funcţiile în deplină independenţă şi să adere la cele mai înalte principii etice, demonstrând integritate, obiectivitate, conduită profesională, demnitate, angajament şi loialitate;