Capitolul 7 - Cadrul etic şi transparenţa - Rezolutia 1597/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea II - Consiliul European şi Consiliul
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 7:Cadrul etic şi transparenţa
47.regretă că două componente-cheie ale cadrului etic al Consiliului - "Ghidul privind etica şi conduita" pentru personalul Secretariatului şi "Codul de conduită al Preşedintelui Consiliului European" - sunt disponibile pe site-ul Consiliului fără a fi însoţite de orientări suplimentare şi fără a se menţiona data publicării; critică faptul că, în ciuda mai multor solicitări ale Parlamentului, Codul de conduită al Preşedintelui Consiliului European nu a fost aliniat cu cel aplicabil în cadrul Parlamentului şi al Comisiei, în special în ceea ce priveşte activităţile care pot fi întreprinse după încheierea mandatului; solicită remedierea cât mai rapidă a deficienţelor de mai sus;
48.reiterează faptul că conduita etică contribuie la buna gestiune financiară şi sporeşte încrederea publicului şi că, astfel cum a subliniat Curtea în Raportul său special 13/2019, cadrele etice ale instituţiilor Uniunii pot fi îmbunătăţite; reaminteşte, în special, recomandarea emisă de Curte cu privire la îmbunătăţirea cadrului etic al Consiliului; îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu lipsa unui cadru etic comun al Uniunii care să reglementeze activitatea reprezentanţilor statelor membre în cadrul Consiliului identificată de Curte;
49.ia act de faptul că, în contextul punerii în aplicare a Deciziei 23/2021 a secretarului general privind hărţuirea psihologică şi sexuală la locul de muncă, în 2023 au fost întreprinse mai multe acţiuni, cum ar fi publicarea pe intranetul Secretariatului a Ghidului pentru prevenirea hărţuirii la locul de muncă, lansarea unor activităţi de sensibilizare a nou-veniţilor cu privire la abordarea bazată pe toleranţă zero a Consiliului şi organizarea de cursuri de formare obligatorii privind combaterea hărţuirii şi a comportamentului necorespunzător pentru noile cadre de conducere şi pentru personalul cu responsabilităţi de conducere;
50.constată că Secretariatul publică un raport anual conţinând informaţii privind activităţile profesionale ale foştilor înalţi funcţionari ai Secretariatului după încetarea raporturilor de muncă, în conformitate cu articolul 16 al treilea şi al patrulea paragraf din Statutul funcţionarilor Uniunii Europene; ia act de faptul că, potrivit raportului referitor la 2023, un fost înalt funcţionar şi-a declarat intenţia de a se angaja în activităţi profesionale la mai puţin de 12 luni de la părăsirea funcţiei şi a primit din partea autorităţii împuternicite să facă numiri permisiunea de a desfăşura o activitate profesională sub rezerva unei anumite condiţii, menite să asigure respectarea perioadei minime de la părăsirea funcţiei în care nu pot fi exercitate anumite activităţi, astfel cum este prevăzută la articolul 16 al doilea paragraf din Statutul funcţionarilor;
51.îndeamnă Consiliul să stabilească norme mai stricte privind încadrarea în muncă după expirarea mandatului pentru înalţii funcţionari, inclusiv o perioadă prelungită de existenţă a stării de incompatibilitate şi publicarea obligatorie a informaţiilor privind afilierile din sectorul privat; invită Consiliul să impună obligativitatea participării reprezentanţelor permanente ale statelor membre la Registrul de transparenţă al UE;
52.regretă faptul că participarea reprezentanţilor permanenţi ai statelor membre la registrul de transparenţă obligatoriu, instituit prin Acordul interinstituţional din 20 mai 2021 dintre Parlament, Consiliu şi Comisie, are un caracter complet voluntar, deoarece aplicarea principiului condiţionalităţii este lăsată la latitudinea reprezentanţei permanente a fiecărui stat membru; ia act de faptul că numai opt state membre şi instituţiile Uniunii respectă cele mai bune practici în materie de aplicare a unei definiţii obligatorii extinse a noţiunii de "lobbyişti" în cadrul lor normativ şi insistă asupra faptului că toate reprezentanţele permanente ar trebui să participe activ la registrul obligatoriu de transparenţă înainte de preluarea de către statul membru de care aparţin a Preşedinţiei prin rotaţie a Consiliului, pe durata acesteia şi după încheierea sa; solicită norme etice mai stricte şi armonizate privind conflictele de interese, practica "uşilor turnante" şi transparenţa activităţilor de lobby; reaminteşte poziţia Parlamentului potrivit căreia reprezentanţilor statelor membre care beneficiază în mod direct de subvenţii din partea Uniunii prin intermediul firmelor pe care le deţin nu ar trebui să li se permită să participe la dezbaterile politice sau bugetare şi la procedurile de vot legate de subvenţiile respective; regretă că Consiliul nu utilizează pe deplin registrul de transparenţă obligatoriu şi nici nu acceptă propuneri de îmbunătăţire a acestuia; îşi reiterează apelul adresat Consiliului de a pune capăt practicii de a organiza întâlniri cu lobbyiştii neînregistraţi;
53.regretă că, în plus faţă de limitările actuale ale registrului de transparenţă obligatoriu, el nu este utilizat pe deplin de către Consiliu, care respinge orice recomandare de îmbunătăţire a acestuia; îşi reiterează apelul adresat Consiliului de a pune capăt practicii de a organiza întâlniri cu lobbyiştii neînregistraţi;
54.îndeamnă Consiliul să impună obligaţia ca toţi înalţii funcţionari, inclusiv reprezentanţii permanenţi şi şefii de delegaţie, să facă publice reuniunile lor cu grupurile de interese şi cu lobbyiştii într-un registru de transparenţă standardizat, după modelul obligaţiilor impuse deputaţilor în Parlamentul European şi membrilor Comisiei Europene;
55.regretă profund că Consiliul continuă să refuze sau să întârzie în mod sistematic accesul la documentele legislative, precum şi că procesul decizional din cadrul Consiliului este încă departe de a fi pe deplin transparent, ceea ce afectează în mod negativ încrederea cetăţenilor în Uniune ca entitate transparentă şi pune astfel în pericol reputaţia Uniunii în ansamblu; reaminteşte şi sprijină recomandările Ombudsmanului European privind transparenţa procesului legislativ al Consiliului, formulate în cadrul anchetei strategice OI/2/2017/TE; invită insistent Consiliul să ia toate măsurile necesare pentru a pune în aplicare recomandările Ombudsmanului şi hotărârile relevante ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, fără întârzieri nejustificate; întrucât, în hotărârea sa în cauza T-163/21 De Capitani/Consiliul, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a subliniat că este necesară o transparenţă legislativă mai netă din partea Consiliului în asigurarea accesului la documentele legislative, care corespunde obligaţiei Consiliului de a se supune controlului public şi de a răspunde în faţa colegislatorilor, ca bază a oricărei legitimităţi democratice;
56.este preocupat de faptul că, în 2023, Ombudsmanul European a solicitat din nou Consiliului să pună la dispoziţie documente legislative într-un moment care să permită publicului să participe efectiv la discuţii; ia act de faptul că Ombudsmanul European a solicitat, de asemenea, Consiliului să îşi continue eforturile de informare adecvată a publicului, în cea mai mare măsură posibilă, în legătură cu măsurile restrictive adoptate împotriva Rusiei; salută ancheta strategică lansată de Ombudsmanul European în 2023 cu privire la modul în care instituţiile tratează cererile de acces public la documente legislative, în special pe baza a şase plângeri recente adresate Ombudsmanului cu privire la accesul public la documentele legislative ale Uniunii gestionate de Consiliu;
57.ia act de faptul că echipa responsabilă pentru accesul la documente a raportat că, în 2023, a primit şi a răspuns la un număr neobişnuit de mare de cereri de acces public la documente, existând 3 732 de cereri iniţiale de acces la documente, la care se adaugă 40 de cereri de confirmare, ceea ce a făcut necesară analiza a 13 912 documente; ia act de faptul că, dintre cererile iniţiale de acces, s-a acordat acces deplin la 10 908 documente (78,4%) şi acces parţial la 1 600 de documente (11,5%), în timp ce accesul a fost refuzat în cazul unui număr de 1 404 documente (10,1%); ia act de faptul că, pentru cererile de confirmare, s-a acordat acces deplin la 53 de documente şi acces parţial la 45 de documente, în timp ce în cazul unui număr de 48 de documente accesul a fost refuzat; ia act de faptul că cererile iniţiale au fost prelucrate, în medie, în 16 zile lucrătoare, iar cererile de confirmare în 32 de zile lucrătoare;
58.salută faptul că, potrivit rapoartelor anuale puse la dispoziţia publicului, niciun caz care să implice fraude sau nereguli nu a fost adus la cunoştinţa ordonatorilor de credite delegaţi responsabili în cursul anului 2023, iar astfel de cazuri nu au fost supuse atenţiei comitetului (articolul 143 din Regulamentul financiar) sau a OLAF;