Capitolul iii - PROGRAMARE, MONITORIZARE, EVALUARE ŞI CONTROL - Regulamentul 693/28-apr-2021 de instituire a programului ''Justiţie'' şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1382/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial 156L
În vigoare Versiune de la: 5 Mai 2021
CAPITOLUL III:PROGRAMARE, MONITORIZARE, EVALUARE ŞI CONTROL
Art. 12: Programul de lucru
(1)Programul este implementat prin programele de lucru menţionate la articolul 110 din Regulamentul financiar.
(2)Programul de lucru este adoptat de Comisie prin intermediul unui act de punere în aplicare. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 18.
Art. 13: Monitorizare şi raportare
În anexa II sunt prevăzuţi indicatori pentru raportarea progreselor înregistrate de program în direcţia realizării obiectivelor generale şi specifice stabilite la articolul 3.
Pentru a se asigura evaluarea eficace a progreselor înregistrate de program în direcţia realizării obiectivelor sale, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 15, pentru a modifica anexa II în ceea ce priveşte indicatorii, în cazul în care se consideră necesar, precum şi pentru a completa prezentul regulament cu dispoziţii privind stabilirea unui cadru de monitorizare şi evaluare.
Sistemul de raportare cu privire la performanţă asigură faptul că datele pentru monitorizarea implementării şi a rezultatelor programului sunt colectate în mod eficient, eficace şi la timp. În acest scop, destinatarilor fondurilor din partea Uniunii şi, după caz, statelor membre li se impun cerinţe de raportare proporţionale.
Comisia raportează anual Parlamentului European şi Consiliului cu privire la performanţa programului, în cadrul mecanismelor de raportare existente, în special tabloul de bord privind justiţia în UE. În special, Comisia raportează cu privire la utilizarea fondurilor alocate fiecărui obiectiv specific. În raportul său, Comisia precizează tipurile de acţiuni care au beneficiat de finanţare, inclusiv acţiunile legate de promovarea egalităţii de gen. Pe baza respectivului raport, Parlamentul European poate face recomandări. Comisia ţine seama în mod corespunzător de aceste recomandări.
Art. 14: Evaluare
(1)Evaluările programului se efectuează în timp util pentru a putea contribui la procesul de luare a deciziilor.
(2)Comisia efectuează o evaluare interimară a programului imediat ce sunt disponibile suficiente informaţii cu privire la implementarea acestuia, dar nu mai târziu de patru ani de la începerea implementării acestuia.
(3)Comisia efectuează o evaluare finală a programului la finalul implementării acestuia, dar nu mai târziu de patru ani de la sfârşitul perioadei indicate la articolul 1.
(4)Comisia comunică concluziile evaluărilor, însoţite de observaţiile sale, Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor.
Art. 15: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 13 se conferă Comisiei până la 31 decembrie 2027.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 13 poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 13 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 16: Protejarea intereselor financiare ale Uniunii
În cazul în care o ţară terţă participă la program printr-o decizie adoptată în temeiul unui acord internaţional sau în temeiul oricărui alt instrument juridic, ţara terţă în cauză acordă accesul şi drepturile necesare pentru ca ordonatorul de credite competent, OLAF şi Curtea de Conturi să îşi exercite în mod cuprinzător competenţele care le revin. În cazul OLAF, aceste drepturi includ dreptul de a efectua investigaţii, inclusiv verificări şi inspecţii la faţa locului, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013.