Regulamentul 595/18-iun-2009 privind omologarea de tip a autovehiculelor şi a motoarelor cu privire la emisiile provenite de la vehicule grele (Euro VI) şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 şi a Directivei 2007/46/CE şi de abrogare a Directivelor 80/1269/CEE, 2005/55/CE şi 2005/78/CE.

Acte UE

Jurnalul Oficial 188L

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2020
Regulamentul 595/18-iun-2009 privind omologarea de tip a autovehiculelor şi a motoarelor cu privire la emisiile provenite de la vehicule grele (Euro VI) şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 şi a Directivei 2007/46/CE şi de abrogare a Directivelor 80/1269/CEE, 2005/55/CE şi 2005/78/CE.
Dată act: 18-iun-2009
Emitent: Parlamentul European;Consiliul Uniunii Europene
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, în special articolul 95,
având în vedere propunerea Comisiei,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C 211, 19.8.2008, p. 12.
hotărând în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 251 din tratat (2),
(2)Avizul Parlamentului European din 16 decembrie 2008 (nepublicat încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 8 iunie 2009.
întrucât:
(1)Piaţa internă cuprinde o zonă fără frontiere interne în cadrul căreia trebuie să se asigure libera circulaţie a mărfurilor, a persoanelor, a serviciilor şi a capitalului. În acest scop, un sistem comunitar global de omologare de tip pentru autovehicule este în vigoare. Cerinţele tehnice pentru omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile ar trebui, prin urmare, armonizate pentru a se evita existenţa unor cerinţe care diferă de la un stat membru la altul şi pentru a se asigura un nivel înalt de protecţie a mediului.
(2)Prezentul regulament este un regulament nou, separat, referitor la procedura de omologare CE de tip în conformitate cu Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi a remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective (Directiva-cadru) (3). Prin urmare, anexele IV, VI şi XI la respectiva directivă ar trebui modificate în consecinţă.
(3)JO L 263, 9.10.2007, p. 1.
(3)Ca urmare a solicitării Parlamentului European, o nouă abordare de reglementare a fost introdusă în legislaţia comunitară privind vehiculele. Astfel, prezentul regulament ar trebui să stabilească numai dispoziţii de bază referitoare la emisiile provenind de la vehicule, în timp ce specificaţiile tehnice ar trebui să fie stabilite prin măsurile de punere în aplicare adoptate în cadrul procedurilor de comitologie.
(4)Al şaselea program comunitar de acţiune pentru mediu, adoptat prin Decizia nr. 1600/2002/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 iulie 2002 (4) stabileşte necesitatea de a diminua poluarea până la niveluri care să reducă efectele dăunătoare asupra sănătăţii umane, acordând o atenţie specială categoriilor sensibile de populaţie şi mediului în ansamblu. Legislaţia comunitară a stabilit standarde adecvate privind calitatea aerului în vederea protejării sănătăţii umane şi a persoanelor sensibile, în mod special, precum şi cu privire la plafoanele naţionale de emisii. Ca urmare a Comunicării sale din 4 mai 2001, prin care a fost stabilit programul "Aer curat pentru Europa" (CAFE), Comisia a adoptat o altă Comunicare la 21 septembrie 2005 intitulată "Strategie tematică privind poluarea aerului". Una dintre concluziile strategiei tematice este aceea că, pentru a realiza obiectivele UE privind calitatea aerului, este necesară reducerea suplimentară a emisiilor provenind din sectorul transporturilor (transport aerian, maritim şi terestru), de la gospodării şi din sectoarele energetic, agricol şi industrial. În acest context, sarcina reducerii emisiilor provenind de la vehicule ar trebui abordată în cadrul unei strategii globale. Standardele Euro VI se numără printre măsurile care vizează reducerea emisiilor reale de poluanţi atmosferici, precum particulele poluante (PM) şi precursorii ozonului, cum ar fi oxizii de azot (NOx şi hidrocarburile.
(4)JO L 242, 10.9.2002, p. 1.
(5)Îndeplinirea obiectivelor UE privind calitatea aerului necesită un efort continuu de a reduce emisiile provenite de la vehicule. În acest scop, ar trebui ca sectorului industrial să-i fie furnizate informaţii clare cu privire la viitoarele valori limită de emisii şi ar trebui să i se acorde o perioadă de timp adecvată pentru atingerea acestora şi realizarea progreselor tehnice necesare.
(6)Pentru a îmbunătăţi calitatea aerului şi a respecta valorile limită privind poluarea şi plafoanele naţionale de emisii, este necesară, în special, o reducere a emisiilor de NOx ce provin de la vehiculele grele. Stabilirea timpurie de valori limită pentru emisiile de NOx ar oferi producătorilor de vehicule siguranţa planificării pe termen lung la nivelul Uniunii Europene.
(7)Este important ca, la stabilirea standardelor de emisii, să se ia în considerare implicaţiile pentru competitivitatea pieţelor şi a producătorilor, costurile directe şi indirecte pentru operatorii economici şi creşterea beneficiilor prin stimularea inovaţiilor, îmbunătăţirea calităţii aerului, reducerea costurilor pentru sănătate şi creşterea speranţei de viaţă.
(8)Pentru a îmbunătăţi funcţionarea pieţei interne, în special în ceea ce priveşte libera circulaţie a mărfurilor, libertatea de stabilire şi libertatea de a presta servicii, este necesar un acces nelimitat la informaţiile referitoare la repararea vehiculelor, prin intermediul unui format standardizat care să poată fi folosit pentru a obţine informaţii tehnice, precum şi o concurenţă corectă pe piaţa serviciilor de reparare a vehiculelor şi a serviciilor de informare cu privire la întreţinerea acestora. O bună parte a acestor informaţii are legătură cu sistemele de diagnosticare la bord (OBD) şi cu interacţiunea acestora cu alte sisteme ale vehiculelor. Este necesar să se stabilească specificaţii tehnice care să fie respectate de producători în privinţa furnizării de informaţii pe site-urile de Internet ale acestora, precum şi măsuri specifice prin care să se asigure accesul întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-urilor) în condiţii rezonabile.
(9)Până la 7 august 2013, Comisia ar trebui să revizuiască funcţionarea sistemului de acces nerestricţionat la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, pentru a stabili dacă este necesară consolidarea tuturor dispoziţiilor care reglementează accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor într-o legislaţie-cadru revizuită privind omologarea de tip. În cazul în care dispoziţiile care reglementează accesul la aceste informaţii sunt consolidate astfel, dispoziţiile corespunzătoare din prezentul regulament ar trebui abrogate, atât timp cât se menţin drepturile existente de acces la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor.
(10)Comisia ar trebui să încurajeze dezvoltarea unui format standard internaţional pentru accesul nelimitat şi standardizat la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, de exemplu prin intermediul Comitetului European pentru Standardizare (CEN).
(11)Este esenţial să se stabilească un standard european comun pentru formatul informaţiilor privind OBD ale vehiculelor şi al informaţiilor referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor. Până la momentul adoptării standardului respectiv, informaţiile privind OBD ale vehiculelor şi informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor pentru vehiculele utilitare grele ar trebui prezentate într-un mod uşor accesibil şi într-un format care să garanteze un acces nediscriminatoriu. Informaţiile ar trebui să fie publicate pe site-urile de Internet ale producătorilor sau, dacă acest lucru nu este realizabil ţinând seama de natura informaţiilor, într-un alt format adecvat.
(12)Comisia ar trebui să evalueze constant situaţia emisiilor care nu sunt reglementate în prezent şi care survin drept consecinţă a utilizării pe scară mai largă a noilor compoziţii ale carburanţilor, a tehnologiilor pentru motoare şi a sistemelor de control a emisiilor. Dacă este cazul, Comisia ar trebui să înainteze o propunere Parlamentului European şi Consiliului în vederea reglementării acestor emisii.
(13)Este adecvat a se încuraja introducerea vehiculelor alimentate cu carburanţi alternativi, care pot produce emisii scăzute de NOx şi de particule. Astfel, ar trebui introduse valori limită pentru hidrocarburi, hidrocarburi nemetanice şi metan.
(14)Pentru a asigura controlul emisiilor de particule poluante ultrafine (PM 0,1 m şi chiar mai scăzute), Comisia ar trebui să fie împuternicită să adopte o abordare în funcţie de numărul de particule poluante emise, alături de abordarea utilizată în prezent în funcţie de masa acestora. Abordarea în funcţie de numărul de particule emise ar trebui să se bazeze pe rezultatele Programului de măsurare a particulelor (PMP) al Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU-CEE) şi să corespundă obiectivelor ambiţioase care există în materie de mediu.
(15)Pentru realizarea acestor obiective de mediu, este necesar să se menţioneze posibilitatea ca limitele privind numărul de particule să reflecte cele mai înalte niveluri de performanţă obţinute în prezent cu filtrele de particule, utilizând cea mai bună tehnologie disponibilă.
(16)Comisia ar trebui să adopte cicluri de conducere armonizate la nivel mondial în cadrul procedurii de testare care constituie baza regulamentelor privind emisiile în vederea omologării CE de tip. Utilizarea de sisteme portabile de măsurare a emisiilor în vederea verificării emisiilor reale provenite de la vehicule şi introducerea de proceduri de controlare a emisiilor în afara ciclurilor ar trebui luate în considerare, de asemenea.
(17)Postechiparea vehiculelor utilitare grele cu filtre de particule pentru motorină ar putea genera emisii mai mari de dioxid de azot (NO2). În cadrul strategiei tematice privind poluarea aerului, Comisia ar trebui, prin urmare, să elaboreze o propunere legislativă de armonizare a legislaţiei naţionale privind postechiparea vehiculelor şi să se asigure că aceasta cuprinde cerinţele de protecţie a mediului.
(18)Sistemele OBD sunt importante în vederea controlării emisiilor în timpul utilizării vehiculului. Având în vedere importanţa supravegherii emisiilor reale, Comisia ar trebui să continue examinarea cerinţelor pentru astfel de sisteme şi a pragurilor de toleranţă în cazul erorilor de monitorizare.
(19)Pentru a monitoriza contribuţia acestui sector în ansamblu la emisiile de gaze cu efect de seră la nivel mondial, Comisia ar trebui să introducă măsurarea consumului de combustibil şi al emisiilor de dioxid de carbon (CO2) provenite de la vehicule grele.
(20)Pentru a promova pe piaţă vehicule ecologice şi eficiente din punct de vedere energetic, Comisia ar trebui să studieze fezabilitatea şi dezvoltarea unei definiţii şi a unei metodologii privind consumul de energie şi emisiile de CO2 pentru vehiculele complete, nu doar pentru motoare, fără a afecta testarea virtuală şi practică. O astfel de definiţie şi metodologia ar trebui, de asemenea, să acopere concepte alternative privind transmisia (de exemplu, vehiculele hibride) şi efectele îmbunătăţirilor asupra vehiculelor, cum ar fi aerodinamica, greutatea, capacitatea de încărcare şi rezistenţa la rostogolire. Dacă poate fi identificată o metodă potrivită de prezentare şi comparare, consumul derivat de combustibili şi emisiile de CO2 ar trebui să fie disponibile public pentru diferite tipuri de vehicule.
(21)Pentru a controla mai bine emisiile reale, inclusiv a emisiilor în afara ciclurilor şi pentru a facilita procesul de conformitate în circulaţie, ar trebui adoptate, într-un calendar adecvat, o metodologie de testare şi cerinţe de performanţă, pe baza utilizării sistemelor portabile de măsurare a emisiilor.
(22)În vederea îndeplinirii obiectivelor UE privind calitatea aerului, Comisia ar trebui să introducă prevederi armonizate care să asigure că emisiile în afara ciclurilor provenite de la motoare de mare putere şi vehicule grele sunt controlate corespunzător în cadrul unui spectru larg de condiţii de funcţionare a motoarelor şi de mediu.
(23)Funcţionarea corectă a sistemului de tratament suplimentar, în mod special în cazul NOx, reprezintă o cerinţă de bază pentru atingerea standardelor stabilite pentru emisiile poluante. În acest context, ar trebui introduse măsurile de garantare a operării corespunzătoare a sistemelor care au la bază utilizarea unui reactiv.
(24)Statele membre sunt capabile să accelereze, prin intermediul stimulentelor financiare, introducerea pe piaţă a vehiculelor care satisfac cerinţele adoptate la nivel comunitar. Prezentul regulament nu ar trebui să aducă atingere dreptului statelor membre de a include emisiile în baza de calcul a taxelor aplicate pentru vehicule.
(25)Atunci când statele membre elaborează măsuri pentru a asigura postechiparea vehiculelor grele existente, ar trebui să se bazeze pe standardele Euro VI.
(26)Statele membre ar trebui să stabilească norme privind sancţiunile pentru încălcările dispoziţiilor prezentului regulament şi să asigure punerea lor în aplicare. Sancţiunile respective ar trebui să fie eficiente, proporţionale şi cu efect de descurajare.
(27)Cerinţele privind puterea motoarelor autovehiculelor incluse în Directiva 80/1269/CEE a Consiliului din 16 decembrie 1980 privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la puterea motoarelor autovehiculelor (1) ar trebui introduse în prezentul regulament şi în Regulamentul (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor (2). Prin urmare, Regulamentul (CE) nr. 715/2007 ar trebui modificat în consecinţă, iar Directiva 80/1269/CEE ar trebui abrogată.
(1)JO L 375, 31.12.1980, p. 46.
(2)JO L 171, 29.6.2007, p. 1.
(28)Pentru a simplifica legislaţia comunitară, este necesară înlocuirea legislaţiei existente privind emisiile de la vehicule grele, respectiv a Directivei 2005/55/CE (3) şi a Directivei 2005/78/CE a Comisiei (4), cu un regulament. Un regulament va asigura faptul că măsurile tehnice detaliate sunt direct aplicabile producătorilor, autorităţilor de omologare şi serviciilor tehnice, precum şi că acestea pot fi actualizate într-un mod rapid şi eficient. Directivele 2005/55/CE şi 2005/78/CE ar trebui prin urmare abrogate, iar Regulamentul (CE) nr. 715/2007 ar trebui modificat în consecinţă.
(3)Directiva 2005/55/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 28 septembrie 2005 privind apropierea legislaţiilor statelor membre cu privire la măsurile care trebuie luate împotriva emisiilor de gaze şi de particule poluante provenite de la motoarele cu aprindere prin comprimare utilizate la vehicule şi împotriva emisiilor de gaze poluante provenite de la motoarele cu aprindere prin scânteie alimentate cu gaz sau cu gaz petrolier lichefiat utilizate la vehicule (JO L 275, 20.10.2005, p. 1).
(4)Directiva 2005/78/CE a Comisiei din 14 noiembrie 2005 de aplicare a Directivei 2005/55/CE şi de modificare a anexelor I, II, III, IV şi VI la aceasta (JO L 313, 29.11.2005, p. 1).
(29)Măsurile necesare pentru punerea în aplicare a prezentului regulament ar trebui să fie adoptate în conformitate cu Decizia 1999/468/CE a Consiliului din 28 iunie 1999 de stabilire a normelor privind exercitarea competenţelor de executare conferite Comisiei (1).
(1)JO L 184, 17.7.1999, p. 23.
(30)Comisia ar trebui, în special, să fie împuternicită să introducă în anexa I valori limită în funcţie de numărul particulelor, să specifice, după caz, valoarea nivelului admis de NO2 în valoarea limită a NOx, să stabilească procedurile specifice, testele şi cerinţele pentru omologarea de tip, precum şi o procedură de măsurare a numărului particulelor şi să adopte măsuri privind emisiile în afara ciclului, utilizarea de sisteme portabile de măsurare a emisiilor, accesul la informaţiile privind repararea şi întreţinerea vehiculelor şi ciclurile de testare utilizate în măsurarea emisiilor. Deoarece măsurile respective au un domeniu general de aplicare şi sunt destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentului regulament prin completarea acestuia cu noi elemente neesenţiale, acestea trebuie să fie adoptate în conformitate cu procedura de reglementare cu control, prevăzută la articolul 5a din Decizia 1999/468/CE.
(31)Deoarece obiectivul prezentului regulament, respectiv realizarea pieţei interne prin introducerea cerinţelor tehnice comune privind emisiile provenind de la autovehicule şi asigurarea accesului la informaţiile referitoare la reparare şi întreţinere pentru operatorii independenţi pe aceeaşi bază ca şi pentru distribuitorii şi reparatorii agreaţi, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre şi poate fi realizat mai bine la nivelul Comunităţii, aceasta poate adopta măsuri în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut în articolul 5 din tratat. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este enunţat în respectivul articol, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar în vederea atingerii acestui obiectiv,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament stabileşte cerinţe tehnice armonizate pentru omologarea de tip a autovehiculelor, a motoarelor şi a pieselor de schimb, în ceea ce priveşte emisiile acestora.
(2)Prezentul regulament stabileşte, de asemenea, norme privind conformitatea în funcţionare a vehiculelor şi a motoarelor, durabilitatea dispozitivelor pentru controlul poluării, sistemele de diagnosticare la bord (OBD) ale vehiculului şi măsurarea consumului de combustibil şi a emisiilor de CO2.

Art. 2: Domeniul de aplicare
Prezentul regulament se aplică în cazul autovehiculelor din categoriile M1, M2, N1 şi N2, astfel cum sunt definite în anexa II la Directiva 2007/46/CE, cu o masă de referinţă mai mare de 2 610 kg, precum şi tuturor autovehiculelor din categoriile M3 şi N3, astfel cum sunt definite în anexa respectivă. Se aplică, de asemenea, în sensul articolelor 5a, 5b şi 5c, vehiculelor din categoriile O3 şi O4.

Prezentul regulament se aplică fără a aduce atingere articolului 2 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 715/2007.
La cererea producătorului, omologarea de tip a unui vehicul complet acordată conform prezentului regulament şi a măsurilor sale de punere în aplicare se extinde şi asupra vehiculului incomplet respectiv cu o masă de referinţă de până la 2 610 kg. Omologările de tip se prelungesc dacă producătorul poate demonstra că toate combinaţiile de caroserii care se aşteaptă să fie construite pe baza vehiculului incomplet pot face ca masa de referinţă a vehiculului să depăşească 2 610 kg.
La cererea producătorului, omologarea de tip a unui vehicul acordată conform prezentului regulament şi a măsurilor sale de punere în aplicare se extinde şi asupra variantelor şi versiunilor sale cu o masă de referinţă de peste 2 380 kg cu condiţia ca acestea să îndeplinească şi cerinţele privind măsurarea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de combustibil prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 715/2007 şi în măsurile sale de punere în aplicare.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."motor" înseamnă sursa de propulsie motrice a unui vehicul pentru care se poate acorda omologarea de tip ca unitate tehnică separată, astfel cum este definită la punctul 25 de la articolul 3 din Directiva 2007/46/CE;
2."poluanţi gazoşi" înseamnă emisiile de gaze de evacuare de monoxid de carbon, de NOx, exprimate în echivalent de NO2 şi de hidrocarburi;
3."particule poluante" înseamnă componente ale gazelor de evacuare care sunt colectate din gazele de evacuare diluate la o temperatură maximă de 325 K (52 °C) prin intermediul filtrelor descrise în procedura de încercare pentru verificarea emisiilor medii la ţeava de evacuare;
4."emisii la ţeava de evacuare" înseamnă emisia de poluanţi gazoşi şi particule;
5."carter" înseamnă spaţiile din interiorul sau exteriorul unui motor care sunt conectate la pompa de ulei prin conducte interioare sau exterioare prin care pot fi emise gaze sau vapori;
6."dispozitiv pentru controlul poluării" înseamnă acele componente ale unui vehicul care controlează şi/sau limitează emisiile la ţeava de evacuare;
7."sistem de diagnosticare la bord (OBD)" înseamnă un sistem aflat la bordul unui vehicul sau conectat la un motor, capabil să detecteze defecţiuni şi, dacă este cazul, să indice apariţia acestora printr-un sistem de alarmă, să identifice zona probabilă a defecţiunii prin intermediul unor informaţii stocate în memoria unui calculator şi să comunice informaţiile respective în exterior;
8."strategie de invalidare" înseamnă o strategie de control al emisiilor care reduce eficienţa controalelor emisiilor în cadrul unor condiţii de mediu sau de funcţionare ale motorului, întâlnite în timpul funcţionării normale a motorului sau în afara procedurilor de testare pentru omologarea de tip;
9."dispozitiv de origine pentru controlul poluării" înseamnă un dispozitiv sau ansamblu de dispozitive pentru controlul poluării în cazul cărora se aplică omologarea de tip efectuată pentru vehiculul respectiv;
10."dispozitiv de schimb pentru controlul poluării" înseamnă un dispozitiv sau un ansamblu de dispozitive menite să înlocuiască un dispozitiv de origine pentru controlul poluării, care poate fi omologat ca unitate tehnică separată, astfel cum este definită la articolul 3 punctul 25 din Directiva 2007/46/CE;
11.[textul din Art. 3, punctul 11. a fost abrogat la 01-sep-2020 de Art. 87, alin. (1), punctul 3. din capitolul XVII din Regulamentul 858/30-mai-2018]
12."producător" înseamnă persoana sau organismul responsabil în faţa autorităţii de omologare pentru toate aspectele legate de procedura de omologare de tip sau de autorizare şi pentru garantarea conformităţii producţiei. Această persoană sau acest organism nu trebuie neapărat să ia parte la toate etapele construcţiei vehiculului, sistemului, componentei sau a unităţii tehnice separate care face obiectul procesului de omologare;
13.[textul din Art. 3, punctul 13. a fost abrogat la 01-sep-2020 de Art. 87, alin. (1), punctul 3. din capitolul XVII din Regulamentul 858/30-mai-2018]
14."vehicul alimentat cu carburanţi alternativi" înseamnă un vehicul proiectat astfel încât să poată să funcţioneze cu cel puţin un tip de carburant care poate fi fie de natură gazoasă, la presiunea şi temperatura atmosferică, fie derivat din uleiuri în principal neminerale;
15."masă de referinţă" reprezintă masa vehiculului în mişcare minus masa uniformă a conducătorului auto (75 kg) majorată cu o masă uniformă de 100 kg;
16."intervenţie" înseamnă inactivarea, ajustarea sau modificarea sistemului de control al emisiilor sau a sistemului de propulsie al vehiculului, inclusiv a oricăror elemente de software sau de control logic ale respectivelor sisteme, care conduce, intenţionat sau nu, la scăderea performanţei vehiculului privind emisiile.
Comisia poate adapta definiţia de la primul paragraf punctul 7 pentru a reflecta progresul tehnic al sistemelor OBD. Măsura respectivă, destinată să modifice elemente neesenţiale ale prezentului regulament, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 13 alineatul (2).
Art. 4: Obligaţiile producătorilor
(1)Producătorii trebuie să demonstreze că toate vehiculele noi comercializate, înmatriculate sau puse în funcţiune în cadrul Comunităţii, toate motoarele noi comercializate sau puse în funcţiune în cadrul Comunităţii şi toate dispozitivele de control al poluării care necesită omologare de tip în conformitate cu articolele 8 şi 9, care sunt comercializate sau puse în funcţiune în cadrul Comunităţii, sunt omologate de tip în conformitate cu prezentul regulament şi cu măsurile sale de punere în aplicare.
(2)Producătorii asigură respectarea procedurilor de omologare de tip privind verificarea conformităţii producţiei, a durabilităţii dispozitivelor pentru controlul poluării şi a conformităţii în funcţionare.
În afară de aceasta, măsurile tehnice adoptate de către producător trebuie să fie de aşa natură încât să garanteze limitarea efectivă a gazelor la ţeava de evacuare şi a emisiilor evaporative, în conformitate cu prezentul regulament şi cu măsurile sale de punere în aplicare, pe toată durata de viaţă normală a vehiculelor şi în condiţii de utilizare normale.
În acest sens, kilometrajul şi perioada de timp de referinţă în care testele pentru durabilitatea dispozitivelor de control al poluării întreprinse pentru omologarea de tip şi testarea conformităţii vehiculelor sau motoarelor aflate în funcţionare urmează să se desfăşoare, sunt următoarele:
a)160 000 km sau cinci ani, oricare survine prima, în cazul motoarelor destinate montării pe vehicule de categoria M1, Nt şi M2;
b)300 000 km sau şase ani, oricare survine prima, în cazul motoarelor destinate montării pe vehicule de categoria N2, N3 având o masă maximă admisă tehnic de cel mult 16 tone şi M3 clasa I, clasa II, clasa A şi clasa B având o masă maximă admisă tehnic de cel mult 7,5 tone;
c)700 000 km sau şapte ani, oricare survine prima, în cazul motoarelor destinate montării pe vehicule de categoria N3 având o masă maximă admisă tehnic de peste 16 tone şi M3, clasa III şi clasa B, având o masă maximă admisă tehnic de peste 7,5 tone.
(3)Comisia stabileşte procedurile şi cerinţele specifice pentru aplicarea alineatelor (1) şi (2) din prezentul articol. Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentului regulament, printre altele prin completarea acestuia, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 13 alineatul (2).
Art. 5: Cerinţe şi încercări
(1)Producătorii trebuie să asigure conformitatea cu limitele de emisii stabilite la anexa I.
(2)Producătorii echipează vehiculele şi motoarele astfel încât componentele care ar putea influenţa emisiile să fie proiectate, construite şi asamblate în aşa fel încât să permită vehiculului sau motorului, în condiţii de utilizare normală, să respecte prezentul regulament şi măsurile sale de punere în aplicare.
(3)Folosirea strategiilor de invalidare care reduc eficienţa sistemelor de control a emisiilor este interzisă.
(4)Comisia adoptă măsurile de punere în aplicare a prezentului articol, inclusiv măsuri care vizează:
a)emisiile la ţeava de evacuare, inclusiv ciclurile de încercare, utilizarea de sisteme portabile de măsurare a emisiilor în vederea verificării emisiilor reale provenite de la vehicule în timpul funcţionării, verificarea şi limitarea emisiilor în afara ciclului, stabilirea de valori limită pentru numărul particulelor, asigurând, în acelaşi timp, respectarea obiectivelor ambiţioase existente în materie de mediu, precum şi emisiile la turaţia de mers în gol;
b)emisiile de carter;
c)sistemele OBD şi performanţa în funcţionare a dispozitivelor pentru controlul poluării;
d)durabilitatea dispozitivelor pentru controlul poluării, dispozitivele de schimb pentru controlul poluării, conformitatea în funcţionarea motoarelor şi a vehiculelor, conformitatea producţiei şi inspecţiile tehnice;
e)emisiile de CO2 şi consumul de carburanţi;
f)acordarea extinderii omologărilor de tip;
g)echipamentul de încercare;
h)carburanţii de referinţă, cum ar fi benzina, motorina, carburanţii gazoşi şi biocarburanţii, cum ar fi bioetanolul, biomo-torina şi biogazul;
i)măsurarea puterii motorului;
j)funcţionarea şi regenerarea corecte ale dispozitivelor de control al poluării;
k)prevederi specifice pentru a asigura operarea corectă a măsurilor de control al NOx; astfel de dispoziţii trebuie să asigure că vehiculele nu pot funcţiona dacă măsurile de control al emisiilor de NOx sunt nefuncţionale, de exemplu, din cauza lipsei oricărui reactiv necesar, a recir-culării incorecte a gazelor de eşapament (RGE) sau a dezactivării RGE.
Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentului regulament, printre altele prin completarea acestuia, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 13 alineatul (2).
Art. 5a: Cerinţe specifice pentru producători cu privire la performanţele de mediu ale vehiculelor din categoriile M2, M3, N2, N3, O3 şi O4
(1)Producătorii se asigură că vehiculele noi din categoriile O3 şi O4 care sunt vândute, înmatriculate sau puse în circulaţie îndeplinesc următoarele cerinţe:
a)influenţa vehiculelor respective asupra emisiilor de CO2, a consumului de carburant, a consumului de energie electrică şi a autonomiei în modul cu emisii zero în cazul autovehiculelor se stabileşte în conformitate cu metodologia menţionată la articolul 5c litera (a);
b)sunt echipate cu dispozitive de bord pentru monitorizarea şi înregistrarea sarcinii utile în conformitate cu cerinţele menţionate la articolul 5c litera (b).
(2)Producătorii se asigură că vehiculele noi din categoriile M2, M3, N2 şi N3 care sunt vândute, înmatriculate sau puse în circulaţie sunt echipate cu dispozitive de bord pentru monitorizarea şi înregistrarea consumului de combustibil şi/sau de energie, a sarcinii utile şi a kilometrajului în conformitate cu cerinţele menţionate la articolul 5c litera (b).
De asemenea, aceştia se asigură că autonomia în modul cu emisii zero şi consumul de energie electrică ale acestor vehicule sunt stabilite în conformitate cu metodologia menţionată la articolul 5c litera (c).
Art. 5b: Cerinţe specifice pentru statele membre cu privire la performanţele de mediu ale vehiculelor din categoriile M2, M3, N2, N3, O3 şi O4
(1)În conformitate cu măsurile de punere în aplicare menţionate la articolul 5c, autorităţile naţionale refuză acordarea omologării CE de tip sau a omologării naţionale de tip pentru noile tipuri de vehicule din categoriile M2, M3, N2, N3, O3 şi O4 care nu respectă cerinţele prevăzute în respectivele măsuri de punere în aplicare.
(2)În conformitate cu măsurile de punere în aplicare menţionate la articolul 5c, autorităţile naţionale interzic vânzarea, înmatricularea sau introducerea în circulaţie a vehiculelor noi din categoriile M2, M3, N2, N3, O3 şi O4 care nu respectă cerinţele prevăzute în respectivele măsuri de punere în aplicare.
Art. 5c: Măsuri pentru stabilirea anumitor aspecte ale performanţei de mediu a vehiculelor din categoriile M2, M3, N2, N3, O3 şi O4
Până la 31 decembrie 2021, Comisia adoptă, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, următoarele măsuri:
a)o metodologie pentru evaluarea performanţei vehiculelor din categoriile O3 şi O4 în ceea ce priveşte influenţa acestora asupra emisiilor de CO2, a consumului de combustibil, a consumului de energie electrică şi a autonomiei în modul cu emisii zero ale autovehiculelor;
b)cerinţe tehnice pentru montarea dispozitivelor de bord destinate monitorizării şi înregistrării consumului de combustibil şi/sau de energie şi a kilometrajului la autovehiculele din categoriile M2, M3, N2 şi N3, precum şi pentru determinarea şi înregistrarea sarcinilor utile sau a greutăţii totale a vehiculelor care îndeplinesc caracteristicile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) primul paragraf literele (a), (b), (c) sau (d) din Regulamentul (UE) 2019/1242 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) şi a combinaţiilor acestora cu vehiculele din categoriile O3 şi O4, inclusiv pentru transmiterea de date între vehiculele dintr-o combinaţie, după caz;
(*)Regulamentul (UE) 2019/1242 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 de stabilire a standardelor de performanţă privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 595/2009 şi (UE) 2018/956 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Directivei 96/53/CE a Consiliului (JO L 198, 25.7.2019, p. 202).
c)o metodologie pentru determinarea autonomiei în modul cu emisii zero şi a consumului de energie electrică pentru vehiculele noi din categoriile M2, M3, N2 şi N3.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 13a.

Art. 6:
[textul din Art. 6 a fost abrogat la 01-sep-2020 de Art. 87, alin. (1), punctul 4. din capitolul XVII din Regulamentul 858/30-mai-2018]
Art. 7: Obligaţii privind sistemele care utilizează un reactiv consumabil
(1)Producătorii, reparatorii şi operatorii de vehicule nu modifică sistemele care utilizează un reactiv consumabil.
(2)Operatorii de vehicule se asigură că vehiculele nu sunt conduse fără un reactiv consumabil.
Art. 8: Calendarul privind punerea în aplicare a omologării de tip a vehiculelor şi motoarelor
(1)De la 31 decembrie 2012, autorităţile naţionale refuză acordarea omologării CE de tip sau a omologării naţionale de tip, din motive legate de emisii, cu privire la tipurile noi de vehicule sau motoare care nu respectă prevederile prezentului regulament şi măsurile sale de punere în aplicare.
Certificatele tehnice de omologare de tip care corespund etapelor anterioare Euro VI privind emisiile pot fi acordate vehiculelor şi motoarelor destinate exportului în ţări terţe, cu condiţia ca aceste certificate să precizeze clar că vehiculele şi motoarele vizate nu pot fi introduse pe piaţa comunitară.
(2)De la 31 decembrie 2013, în cazul vehiculelor noi care nu respectă prevederile prezentului regulament şi măsurile sale de punere în aplicare, autorităţile naţionale nu mai consideră valabile certificatele de conformitate, în sensul articolului 26 din Directiva 2007/46/CE şi, pe baza argumentelor privind emisiile, interzic înregistrarea, comercializarea şi punerea în funcţiune a unor astfel de vehicule.
De la aceeaşi dată şi cu excepţia cazului înlocuirii motoarelor pentru vehiculele aflate în funcţiune, autorităţile naţionale interzic comercializarea sau folosirea noilor motoare care nu sunt conforme cu prevederile prezentului regulament şi cu măsurile sale de punere în aplicare.
(3)Fără a aduce atingere alineatelor (1) şi (2) din prezentul articol şi sub rezerva intrării în vigoare a măsurilor de punere în aplicare menţionate la articolul 4 alineatul (3), la articolul 5 alineatul (4) şi la primul paragraf din articolul 6 alineatul (2), în cazul în care un producător solicită, autorităţile naţionale nu pot, pe baza argumentelor privind emisiile provenite de la vehicule, refuza acordarea omologării CE de tip sau a omologării naţionale de tip pentru un nou tip de vehicul sau motor sau interzice înregistrarea, comercializarea sau punerea în funcţiune a unui vehicul nou sau comercializarea sau utilizarea noilor motoare, atunci când vehiculul sau motoarele vizate respectă prevederile prezentului regulament şi măsurile sale de punere în aplicare.
Art. 9: Obligaţiile statelor membre privind omologarea de tip a pieselor de schimb
În cazul dispozitivelor noi de schimb pentru controlul poluării concepute pentru a fi montate pe vehiculele omologate în conformitate cu prezentul regulament şi cu măsurile sale de punere în aplicare, se interzice vânzarea sau montarea acestora la un vehicul, dacă acestea nu aparţin unui tip căruia i s-a acordat omologarea de tip în conformitate cu prezentul regulament şi cu măsurile sale de punere în aplicare.
Art. 10: Stimulente financiare
(1)Sub rezerva intrării în vigoare a măsurilor de punere în aplicare a prezentului regulament, statele membre pot oferi stimulente financiare care se aplică autovehiculelor în producţie de serie, care respectă prevederile prezentului regulament şi măsurile sale de punere în aplicare.
Stimulentele respective se aplică tuturor vehiculelor noi introduse pe piaţa statului membru vizat, care respectă prevederile prezentului regulament şi măsurile sale de punere în aplicare. Cu toate acestea, acestea încetează să se aplice la 31 decembrie 2013 cel târziu.
(2)Sub rezerva intrării în vigoare a măsurilor de punere în aplicare a prezentului regulament, statele membre pot acorda stimulente financiare pentru adaptările necesare respectării valorilor limită ale emisiilor, stabilite în anexa I pentru vehiculele în funcţiune, şi pentru eliminarea vehiculelor care nu sunt conforme cu prezentul regulament şi cu măsurile sale de punere în aplicare.
(3)Pentru fiecare tip de autovehicul, stimulentele financiare menţionate la alineatele (1) şi (2) nu depăşesc costurile suplimentare aferente dispozitivelor tehnice utilizate pentru a asigura respectarea valorilor limită de emisii prevăzute în anexa I, inclusiv costurile pentru montarea acestora la vehicule.
(4)Comisia este informată în timp util cu privire la planurile de introducere sau modificare a stimulentelor financiare prevăzute la alineatele (1) şi (2).
Art. 11: Sancţiuni
(1)Statele membre stabilesc dispoziţiile privind sancţiunile aplicabile pentru încălcarea dispoziţiilor prezentului regulament şi a măsurilor sale de punere în aplicare şi iau toate măsurile necesare pentru a garanta executarea acestora. Sancţiunile prevăzute trebuie să fie eficiente, proporţionale şi cu caracter de descurajare. Statele membre notifică aceste dispoziţii Comisiei până la 7 februarie 2011, precum şi orice modificare ulterioară privind aceste dispoziţii în termenul cel mai scurt.
(2)Tipurile de încălcări din partea producătorilor care fac obiectul unei sancţiuni includ:
a)fals în declaraţii în timpul procedurilor de omologare sau al procedurilor de rechemare în fabrică;
b)falsificarea rezultatelor încercărilor privind omologarea de tip sau privind conformitatea în funcţionare;
c)nedeclararea datelor sau a specificaţiilor tehnice care ar putea duce la rechemarea în fabrică sau retragerea omologării de tip;
d)utilizarea strategiilor de invalidare;
e)
[textul din Art. 11, alin. (2), litera E. a fost abrogat la 01-sep-2020 de Art. 87, alin. (1), punctul 5. din capitolul XVII din Regulamentul 858/30-mai-2018]
Art. 12: Redefinirea specificaţiilor
(1)După încheierea părţilor relevante ale PMP al ONU-CEE, desfăşurat sub auspiciile Forumului mondial pentru armonizarea reglementărilor în domeniul autovehiculelor, Comisia ia următoarele măsuri, dar fără a scădea nivelul privind protecţia mediului în cadrul Comunităţii:
a)introducerea unui control suplimentar asupra emisiilor de particule la valorile limită în funcţie de numărul particulelor stabilite la un nivel corespunzător faţă de tehnologiile folosite la momentul respectiv, pentru a respecta limita privind masa de particule;
b)adoptarea procedurii de măsurare pentru numărul particulelor.
Fără a reduce nivelul de protecţie a mediului din cadrul Comunităţii, Comisia specifică, de asemenea, o valoare limită pentru emisiile de NO2 în plus faţă de valoarea totală pentru emisiile de NOx, după caz. Limita pentru emisiile de NO2 se stabileşte la un nivel care să reflecte performanţa tehnologiilor existente la momentul respectiv.
Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentului regulament, printre altele prin completarea acestuia, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 13 alineatul (2).
(2)Comisia stabileşte factorii de corelare dintre Testul european în ciclu tranzitoriu (ETC) şi Testul european în mod stabilizat (ESC), astfel cum sunt descrise în Directiva 2005/55/CE, şi ciclurile de conducere tranzitorii globale (WHTC) şi ciclurile de conducere în regim stabilizat globale (WHSC) şi adaptează valorile limită în acest scop. Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentului regulament, printre altele prin completarea acestuia, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 13 alineatul (2).
(3)Comisia supune analizei procedurile, încercările şi cerinţele menţionate la articolul 5 alineatul (4), precum şi ciclurile de încercare efectuate pentru măsurarea emisiilor.
Dacă în urma analizei se constată că procedurile, testele şi cerinţele nu mai sunt adecvate sau nu mai reflectă emisiile reale, acestea se adaptează astfel încât să reflecte în mod adecvat emisiile generate de circulaţia reală pe şosea. Măsurile respective, destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentului regulament, printre altele prin completarea acestuia, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 13 alineatul (2).
(4)Comisia supune analizei poluanţii enumeraţi la punctul 2 din articolul 3. În cazul în care Comisia consideră necesară reglementarea emisiilor de poluanţi suplimentari, aceasta prezintă Parlamentului European şi Consiliului o propunere de modificare a prezentului regulament.
Art. 13: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de Comitetul tehnic - autovehicule (CTAV) instituit prin articolul 40 alineatul (1) din Directiva 2007/46/CE.
(2)Atunci când se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5a alineatele (1)-(4) şi articolul 7 din Decizia 1999/468/CE, având în vedere dispoziţiile articolului 8 din respectiva decizie.
Art. 13a: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de Comitetul tehnic pentru autovehicule instituit prin Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului (*). Respectivul comitet reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(*)Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE (JO L 151, 14.6.2018, p. 1).
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
(3)În cazul în care comitetul nu emite un aviz, Comisia nu adoptă proiectul de act de punere în aplicare şi se aplică articolul 5 alineatul (4) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.

Art. 14: Punerea în aplicare
Comisia adoptă, până la 1 aprilie 2010, măsurile de punere în aplicare menţionate la articolul 4 alineatul (3), articolul 5 alineatul (4), articolul 6 alineatul (2) şi articolul 12 alineatul (1) literele (a) şi (b).
Art. 15: Modificarea Regulamentului (CE) nr. 715/2007
Regulamentul (CE) nr. 715/2007 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 5 alineatul (3) se modifică după cum urmează:
(i) după litera (h) se elimină cuvântul "şi";
(ii) se adaugă următoarea literă:
"(j) măsurarea puterii motorului."
2.La articolul 14, se elimină alineatul (6).
Art. 16: Modificarea Directivei 2007/46/CE
Anexele IV, VI şi XI la Directiva 2007/46/CE se modifică în conformitate cu anexa II la prezentul regulament.
Art. 17: Abrogare
(1)Directivele 80/1269/CEE, 2005/55/CE şi 2005/78/CE se abrogă de la data de 31 decembrie 2013.
(2)Trimiterile la directivele abrogate se interpretează ca trimiteri la prezentul regulament.
Art. 18: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament se aplică de la 31 decembrie 2012. Cu toate acestea, articolul 8 alineatul (3) şi articolul 10 se aplică de la 7 august 2009, iar punctul 1 litera (a) subpunctul (i), punctul 1 litera (b) subpunctul (i), punctul 2 litera (a), punctul 3 litera (a) subpunctul (i), punctul 3 litera (b) subpunctul (i), punctul 3 litera (c) subpunctul (i), punctul 3 litera (d) subpunctul (i) şi punctul 3 litera (e) subpunctul (i) din anexa II se aplică de la 31 decembrie 2013.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 18 iunie 2009.

Pentru Parlamentul European

Preşedintele

H.-G. POTTERING

Pentru Consiliu

Preşedintele

S. FULE

ANEXA I:Limitele de emisie Euro VI
 

Valori limită

CO (mg/kWh)

THC (mg/kWh)

NMHC (mg/kWh)

ch4 (mg/kWh)

NOx (1) (mg/kWh)

nh3 (ppm)

masă PM (mg/kWh)

Numărul de particule (#/kwh)

WHSC (CI)

1 500

130

  

400

10

10

8,0 x 1011

WHTC (CI)

4 000

160

  

460

10

10

6,0 x 1011

WHTC (PI)

4 000

 

160

500

460

10

10

(2) 6,0 x 1011

PI = aprindere prin scânteie.

CI = aprindere prin compresie.

(1)Nivelul admis al componentei NO2 în valoarea limită a NOx poate fi determinat ulterior.

(2)Valoarea limită se aplică de la datele stabilite în coloana B din tabelul 1 din apendicele 9 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 582/2011.

ANEXA II:Modificarea Directivei 2007/46/CE
Directiva 2007/46/CE se modifică după cum urmează:
1.În anexa IV, partea I se modifică după cum urmează:
a)tabelul se modifică după cum urmează:
(i)punctele 40 şi 41 se elimină;
(ii)se inserează următorul punct:

Subiect

Referinţa actului de reglementare

Trimiterea la Jurnalul Oficial

Aplicabilitate

M1

M2

M3

N1

N2

N3

O1

O2

O3

O4

"41a Emisii (Euro VI) vehicule grele/acces la informaţii

Regulamentul (CE) nr. 595/2009

JO L 188, 18.7.2009, p. 1

X12

X12

X

X12

X12

X"

    
(iii)se adaugă următoarea notă:
"(12)Pentru vehicule cu o masă de referinţă mai mare de 2 610 kg care nu sunt omologate (la cererea producătorului şi cu condiţia ca masa de referinţă să nu depăşească 2 840 kg) în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007."
b)în apendice, tabelul se modifică după cum urmează:
(i)punctele 40 şi 41 se elimină;
(ii)se inserează următorul punct:
 

Subiect

Referinţa actului de reglementare

Trimiterea la Jurnalul Oficial

M1

"41a

Emisii (Euro VI) vehicule grele, cu excepţia întregului set de cerinţe privind OBD şi accesul la informaţii/ acces la informaţii

Regulamentul (CE) nr. 595/2009

JO L 188, 18.7.2009, p. 1

A

"
2.În apendicele la anexa VI, tabelul se modifică după cum urmează:
a)punctele 40 şi 41 se elimină;
b)se inserează următorul punct:
 

Subiect

Referinţa actului de reglementare

Modificat prin

Aplicabil la variantele

"41a

Emisii (Euro VI) vehicule grele/acces la informaţii

Regulamentul (CE) nr. 595/2009

  
"
3.Anexa XI se modifică după cum urmează:
a)în apendicele 1, tabelul se modifică după cum urmează:
(i)punctele 40 şi 41 se elimină;
(ii)se inserează următorul punct:

Articol nr.

Subiect

Referinţa actului de reglementare

M1 < = 2 500 (1) kg

M1 > 2 500 (1) kg

M2

M3

"41a

Emisii (Euro VI) vehicule grele/ acces la informaţii

Regulamentul (CE) nr. 595/2009

G + H

G + H

G + H

G + H

"
b)în apendicele 2, tabelul se modifică după cum urmează:
(i)punctele 40 şi 41 se elimină;
(ii)se introduce următorul punct:

Articol nr.

Subiect

Referinţa actului de reglementare

M1

M2

M3

N1

N2

N3

O1

O2

O3

O4

"41a

Emisii (Euro VI) vehicule grele/acces la informaţii

Regulamentul (CE) nr. 595/ 2009

X

X

X

X

X

X

    
"
c)în apendicele 3, tabelul se modifică după cum urmează:
(i)punctele 40 şi 41 se elimină;
(ii)se introduce următorul punct:

Articol nr.

Subiect

Referinţa actului de reglementare

M1

"41a

Emisii (Euro VI) vehicule utilitare grele/acces la informaţii

Regulamentul (CE) nr. 595/2009

X

"
d)în apendicele 4, tabelul se modifică după cum urmează:
(i)punctele 40 şi 41 se elimină;
(ii)se inserează următorul punct:

Articol nr.

Subiect

Referinţa actului de reglementare

M2

M3

N1

N2

N3

O1

O2

O3

O4

"41a

Emisii (Euro VI) vehicule grele/ acces la informaţii

Regulamentul (CE) nr. 595/2009

H

H

H

H

H

    
"
e)în apendicele 5, tabelul se modifică după cum urmează:
(i)punctele 40 şi 41 se elimină;
(ii)se inserează următorul punct:

Articol nr.

Subiect

Referinţa actului de reglementare

Macara mobilă din categoria N3

"41a

Emisii (Euro VI) vehicule grele/acces la informaţii

Regulamentul (CE) nr. 595/2009

V"

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 188L din data de 18 iulie 2009