Capitolul ii - ECHIPAJE, DURATE DE CONDUCERE, PAUZE ŞI TIMP DE REPAUS - Regulamentul 561/15-mar-2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 31 Decembrie 2024
CAPITOLUL II:ECHIPAJE, DURATE DE CONDUCERE, PAUZE ŞI TIMP DE REPAUS
Art. 5
(1)Vârsta minimă a conducătorilor auto este de optsprezece ani.
(2)Vârsta minimă a celui de-al doilea conducător auto este stabilită la optsprezece ani. Cu toate acestea, statele membre pot reduce vârsta minimă a celui de-al doilea conducător auto la şaisprezece ani, cu condiţia îndeplinirii următoarelor condiţii:
a)transportul rutier se efectuează în interiorul unui stat membru pe o rază de cincizeci de km de la baza de staţionare a vehiculului şi pe teritoriul unităţilor administrative locale al căror centru se află pe această rază;
b)limita de vârstă este redusă în scop de formare profesională şi
c)măsura este conformă cu limitele impuse de legislaţia naţională a statului membru privind ocuparea forţei de muncă.
Art. 6
(1)Durata de conducere zilnică nu depăşeşte nouă ore.
Cu toate acestea, durata de conducere zilnică poate fi prelungită la maximum zece ore, dar nu mai mult de două ori pe parcursul săptămânii.
(2)Durata de conducere săptămânală nu depăşeşte cincizeci şi şase de ore şi nici nu generează o depăşire a duratei maxime de lucru săptămânale stabilită de Directiva 2002/15/CE.
(3)Durata de conducere totală acumulată nu trebuie să depăşească nouăzeci de ore pe parcursul a două săptămâni consecutive.
(4)Duratele de conducere zilnice şi săptămânale cuprind toate duratele de conducere înregistrate pe teritoriul Comunităţii sau al unei ţări terţe.
(5)Un conducător auto înregistrează ca altă muncă orice perioadă petrecută astfel cum este prevăzut la articolul 4 litera (e), precum şi orice perioadă petrecută pentru conducerea unui vehicul utilizat pentru operaţiuni comerciale care nu intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament, şi înregistrează orice perioadă de disponibilitate, astfel cum este definită la articolul 3 litera (b) din Directiva 2002/15/CE, în conformitate cu articolul 34 alineatul (5) litera (b) punctul (iii) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1). Această înregistrare se face manual pe o foaie de înregistrare ori pe un document imprimat, sau cu ajutorul funcţiei de introducere manuală de date oferită de aparatul de înregistrare.
(*1)Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere (JO L 60, 28.2.2014, p. 1).
Art. 7
După o perioadă de patru ore şi jumătate de conducere, conducătorul auto trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puţin patruzeci şi cinci de minute, exceptând cazul în care îşi începe o perioadă de repaus.
Această pauză poate fi înlocuită cu o pauză de cel puţin cincisprezece minute urmată de o pauză de cel puţin treizeci de minute, pauze intercalate pe parcursul perioadei de conducere astfel încât să respecte dispoziţiile primului paragraf.
În cazul unui conducător auto care prestează un serviciu de transport ocazional de călători, pauza menţionată la primul paragraf poate fi înlocuită, de asemenea, cu două pauze de cel puţin 15 minute fiecare, intercalate pe parcursul perioadei de conducere menţionate la primul paragraf, astfel încât să respecte dispoziţiile primului paragraf.
Un conducător auto care face parte dintr-un echipaj poate să ia o pauză de 45 de minute la bordul unui vehicul condus de un alt conducător auto, cu condiţia ca persoana care face pauză să nu fie implicată în asistarea celei care conduce vehiculul.
Art. 8
(1)Conducătorul auto respectă perioadele de repaus zilnic şi săptămânal.
(2)Pe parcursul fiecărei perioade de douăzeci şi patru de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul auto trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic.
În cazul în care perioada de repaus zilnic care intră în această perioadă de douăzeci şi patru de ore este de cel puţin nouă ore, dar mai puţin de unsprezece ore, perioada respectivă de repaus zilnic este considerată perioadă de repaus zilnic redusă.
(21)Cu condiţia ca siguranţa rutieră şi condiţiile de muncă ale conducătorului auto să nu fie astfel periclitate, un conducător auto care prestează un serviciu ocazional unic de transport de călători cu o durată de cel puţin şase perioade consecutive de 24 de ore poate beneficia de o derogare de la alineatul (2) primul paragraf luând perioada de repaus zilnic o dată în maximum 25 de ore după încheierea perioadei de repaus zilnic sau a perioadei de repaus săptămânal anterioare, cu condiţia ca durata totală de conducere acumulată pentru ziua respectivă să nu depăşească şapte ore. Respectând aceleaşi condiţii, respectiva derogare poate fi utilizată de două ori în cadrul unui serviciu ocazional unic de transport de călători cu o durată de cel puţin opt perioade consecutive de 24 de ore. Utilizarea respectivei derogări nu aduce atingere timpului maxim de lucru în temeiul legislaţiei aplicabile.
(3)O perioadă de repaus zilnic se poate prelungi pentru a deveni perioadă de repaus săptămânal normală sau perioadă de repaus săptămânal redusă.
(4)Un conducător auto nu poate efectua mai mult de trei perioade de repaus zilnic reduse între două perioade de repaus săptămânal.
(5)Prin derogare de la alineatul (2), atunci când vehiculul este condus de un echipaj, un conducător auto trebuie să fi efectuat o nouă perioadă de repaus zilnic de cel puţin nouă ore pe parcursul celor treizeci de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal.
(6)În oricare două săptămâni consecutive, un conducător auto trebuie să efectueze cel puţin:
a)două perioade de repaus săptămânal normale; sau
b)o perioadă de repaus săptămânal normală şi o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puţin 24 de ore.
O perioadă de repaus săptămânal începe nu mai târziu de sfârşitul a şase perioade de 24 de ore de la încheierea perioadei de repaus săptămânal precedente.
Prin derogare de la primul paragraf, un conducător auto care efectuează operaţiuni de transport internaţional de mărfuri poate, în afara statului membru de stabilire, să efectueze două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, cu condiţia ca, în oricare patru săptămâni consecutive, acel conducător auto să efectueze cel puţin patru perioade de repaus săptămânal dintre care cel puţin două perioade de repaus săptămânal să fie perioade de repaus săptămânal normale.
În sensul prezentului alineat, se consideră că un conducător auto efectuează operaţiuni de transport internaţional în cazul în care conducătorul auto începe cele două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în afara statului membru de stabilire al angajatorului şi a ţării în care se află locul de reşedinţă al conducătorului auto.
(61)(61) Prin derogare de la alineatul (6), un conducător auto care asigură un serviciu ocazional unic de transport de călători poate amâna perioada de repaus săptămânal cu acel mult 12 perioade consecutive de 24 de ore care urmează unei perioade de repaus săptămânal normale precedente, cu condiţia ca:
(*)JO L 300, 14.11.2009, p. 88.
a)[textul din Art. 8, alin. (6^1), litera A. din capitolul II a fost abrogat la 22-mai-2024 de Art. 1, punctul 3., alin. (B) din Regulamentul 1258/24-apr-2024]
b)după utilizarea derogării, conducătorul auto ia:
(i)fie două perioade de repaus săptămânal normale;
(ii)fie o perioadă de repaus săptămânal normală şi o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puţin 24 de ore. Cu toate acestea, reducerea se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc înainte de sfârşitul celei de-a treia săptămâni care urmează sfârşitului perioadei de derogare;
c)după 1 ianuarie 2014, vehiculul este echipat cu aparatură de înregistrare în conformitate cu dispoziţiile din anexa IB la Regulamentul (CEE) nr. 3821/85; şi
d)după 1 ianuarie 2014, în cazul în care perioada de conducere este cuprinsă între orele 22.00 şi 6.00, vehiculul este condus de mai mulţi conducători auto sau perioada de conducere menţionată la articolul 7 se reduce la trei ore.
Comisia monitorizează cu stricteţe modul în care este utilizată această derogare pentru a se asigura că se menţin condiţii foarte stricte în materie de siguranţă rutieră, verificând îndeosebi că timpul total de conducere acumulat în perioada care face obiectul derogării nu este excesiv. Până la 4 decembrie 2012, Comisia întocmeşte un raport de evaluare a consecinţelor derogării în ceea ce priveşte siguranţa rutieră, precum şi aspectele sociale. În cazul în care consideră necesar acest demers, Comisia propune modificări ale prezentului regulament în acest sens.
Comisia examinează opţiunile de digitalizare a foii de parcurs menţionată în articolul 16 alineatul (4) în contextul eforturilor mai ample de digitalizare în sectorul transportului rutier.
(62)(6b) Orice reducere a perioadei de repaus săptămânal se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc, înainte de sfârşitul celei de a treia săptămâni care urmează săptămânii în cauză.
În cazul în care au fost efectuate consecutiv două perioade de repaus săptămânal reduse în conformitate cu alineatul (6) al treilea paragraf, următoarea perioadă de repaus săptămânal este precedată de o perioadă de repaus luată drept compensaţie pentru cele două perioade de repaus săptămânal reduse.
(7)Orice perioadă de repaus luată în compensaţie pentru reducerea unei perioade de repaus săptămânal trebuie alipită unei alte perioade de repaus de cel puţin nouă ore.
(8)Perioadele de repaus săptămânal normale şi orice perioadă de repaus săptămânal de mai mult de 45 de ore luată în compensaţie pentru perioade de repaus săptămânal reduse anterioare nu pot fi efectuate la bordul unui vehicul. Ele se efectuează într-un spaţiu de cazare corespunzător şi adaptat atât pentru bărbaţi, cât şi pentru femei, cu spaţii de dormit şi instalaţii sanitare adecvate.
Eventualele costuri de cazare în exteriorul vehiculului sunt suportate de către angajator.
(81)(8a) Întreprinderile de transport organizează activitatea conducătorilor auto în aşa fel încât aceştia să poată în fiecare perioadă de patru săptămâni consecutive să se întoarcă la centrul operaţional al angajatorului unde se află locul normal de staţionare al conducătorului auto şi unde începe perioada de repaus săptămânal a conducătorului auto, în statul membru de stabilire al angajatorului, sau să se întoarcă la locul de reşedinţă al conducătorului auto, pentru a petrece cel puţin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore luată în compensaţie pentru perioade de repaus săptămânal reduse.
Cu toate acestea, în cazul în care conducătorul auto a efectuat două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în conformitate cu alineatul (6), întreprinderea de transport organizează activitatea conducătorului auto în aşa fel încât acesta să poată să se întoarcă înainte de începutul perioadei de repaus săptămânal normale de peste 45 de ore luată în compensaţie.
Întreprinderea de transport documentează modul în care îşi îndeplineşte această obligaţie şi păstrează documentaţia la sediu pentru a o prezenta la cererea autorităţilor de control.
(9)O perioadă de repaus săptămânal care începe pe parcursul unei săptămâni şi se continuă în săptămâna următoare poate fi alipită oricăreia dintre aceste săptămâni, dar nu amândurora.
(10)Până la 21 august 2022, Comisia evaluează dacă pot fi adoptate norme mai adecvate pentru conducătorii auto care prestează servicii ocazionale de transport de persoane, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1073/2009, şi prezintă un raport Parlamentului şi Consiliului.
Art. 8a
(1)Comisia se asigură că informaţiile privind spaţiile de parcare sigure şi securizate sunt uşor accesibile conducătorilor auto care efectuează operaţiuni de transport rutier de mărfuri şi de persoane. Comisia publică o listă a tuturor spaţiilor de parcare care au fost certificate, pentru a le asigura conducătorilor auto următoarele condiţii adecvate:
- detectare şi prevenire a accesului neautorizat;
- iluminat şi vizibilitate;
- puncte de contact şi proceduri pentru situaţii de urgenţă;
- instalaţii sanitare adecvate atât pentru bărbaţi, cât şi pentru femei;
- posibilităţi de achiziţionare a alimentelor şi băuturilor;
- conexiuni care permit comunicarea;
- sursă de alimentare (electrică).
Lista acestor spaţii de parcare se pune la dispoziţie pe un site web oficial unic, actualizat periodic.
(2)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 23a pentru a stabili standarde care să ofere detalii suplimentare referitoare la nivelul serviciilor şi nivelul de securitate în ceea ce priveşte condiţiile enumerate la alineatul (1) şi referitoare la procedurile de certificare a spaţiilor de parcare.
(3)Toate spaţiile de parcare care au fost certificate pot să indice că sunt certificate în conformitate cu standardele şi procedurile Uniunii.
În conformitate cu articolul 39 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2), statele membre încurajează crearea de spaţii de parcare pentru utilizatorii de vehicule comerciale.
(*2)Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE (JO L 348, 20.12.2013, p. 1).
(4)Până la 31 decembrie 2024, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind disponibilitatea locurilor de repaus adecvate pentru conducătorii auto şi a spaţiilor de parcare securizate, precum şi cu privire la amenajarea unor spaţii de parcare sigure şi securizate certificate în conformitate cu actele delegate menţionate la alineatul (2). Acest raport poate cuprinde o listă de măsuri pentru sporirea numărului şi a calităţii spaţiilor de parcare sigure şi securizate.
Art. 9
(1)Prin derogare de la articolul 8, atunci când un conducător auto însoţeşte un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul şi efectuează în acelaşi timp o perioadă de repaus zilnic normală sau o perioadă de repaus săptămânal redusă, această perioadă poate fi întreruptă cel mult de două ori de alte activităţi a căror durată totală nu depăşeşte o oră. Pe parcursul acestei perioade de repaus zilnic normale sau perioade de repaus săptămânal reduse, conducătorul auto are acces la o cabină de dormit sau la o cuşetă aflată la dispoziţia sa.
În ceea ce priveşte perioadele de repaus săptămânal normale, derogarea respectivă se aplică deplasărilor cu feribotul sau cu trenul numai în cazul în care:
a)durata programată a deplasării este de minimum opt ore; şi
b)conducătorul auto care acces la o cabină de dormit pe feribot sau în tren.
(2)Perioada de timp necesară conducătorului auto pentru a se deplasa la locul de îmbarcare într-un vehicul care intră în domeniul de aplicare a prezentului regulament sau pentru a se întoarce din acel loc, atunci când vehiculul nu se află nici la locul de reşedinţă al conducătorului auto, nici la centrul operaţional al angajatorului unde se află locul normal de staţionare al conducătorului auto, nu se consideră repaus sau pauză, cu excepţia cazului în care conducătorul auto se află pe un feribot sau în tren şi are acces la o cabină de dormit sau la o cuşetă.
(3)Perioada de timp necesară conducătorului auto ce conduce un vehicul care nu intră în domeniul de aplicare a prezentului regulament pentru a se deplasa la locul de îmbarcare într-un vehicul care intră în domeniul de aplicare a prezentului regulament sau pentru a se întoarce din acel loc, atunci când acesta nu se află nici la locul de reşedinţă al conducătorului auto, nici la sediul angajatorului unde se află locul normal de staţionare al conducătorului auto, se consideră altă muncă.
Art. 9a
Până la 31 decembrie 2025, Comisia elaborează şi prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport de evaluare a utilizării sistemelor de conducere autonomă în statele membre. Respectivul raport se axează în mod special pe impactul potenţial al acestor sisteme asupra normelor privind duratele de conducere şi perioadele de repaus. Raportul este însoţit, după caz, de o propunere legislativă de modificare a prezentului regulament.