Regulamentul 466/17-dec-2021 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului prin specificarea criteriilor de derogare de la principiul conform căruia mecanismele de publicare aprobate şi mecanismele de raportare aprobate sunt supravegheate de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe
Acte UE
Jurnalul Oficial 96L
În vigoare Versiune de la: 24 Martie 2022
Regulamentul 466/17-dec-2021 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului prin specificarea criteriilor de derogare de la principiul conform căruia mecanismele de publicare aprobate şi mecanismele de raportare aprobate sunt supravegheate de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe
Dată act: 17-dec-2021
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (1), în special articolul 2 alineatul (3),
(1)JO L 173, 12.6.2014, p. 84.
întrucât:
(1)Având în vedere dimensiunea transfrontalieră a prelucrării datelor de piaţă, calitatea datelor şi necesitatea de a realiza economii de scară şi de a evita impactul negativ al eventualelor divergenţe atât asupra calităţii datelor, cât şi asupra sarcinii furnizorilor de servicii de raportare a datelor, Regulamentul (UE) 2019/2175 al Parlamentul European şi al Consiliului (2) a transferat competenţele de autorizare şi de supraveghere în ceea ce priveşte activităţile furnizorilor de servicii de raportare a datelor în cadrul Uniunii către Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe (ESMA).
(2)Regulamentul (UE) 2019/2175 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2019 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea Bancară Europeană), a Regulamentului (UE) nr. 1094/2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea Europeană de asigurări şi Pensii Ocupaţionale), a Regulamentului (UE) nr. 1095/2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe), a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 privind pieţele instrumentelor financiare, a Regulamentului (UE) 2016/1011 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi a Regulamentului (UE) 2015/847 privind informaţiile care însoţesc transferurile de fonduri (JO L 334, 27.12.2019, p. 1).
(2)Cu toate acestea, mecanismele de publicare aprobate (APA-uri) şi mecanismele de raportare aprobate (ARM-uri) fac obiectul unei derogări de la supravegherea ESMA, rămânând în schimb în sfera supravegherii naţionale, în cazul în care activităţile lor au o relevanţă limitată pentru piaţa internă.
(3)Activităţile unui APA sau ale unui ARM ar trebui, în primul rând, să fie considerate ca având o relevanţă limitată pentru piaţa internă pe baza numărului relativ de clienţi stabiliţi în state membre diferite de statul membru de origine al APA sau al ARM. În cazul în care serviciile oferite de APA-uri sau de ARM-uri sunt într-o măsură semnificativă transfrontaliere, derogarea nu ar trebui să se aplice. În al doilea rând, relevanţa pentru piaţa internă ar trebui să se bazeze pe procentul din totalul tranzacţiilor raportate sau publicate care este raportat sau publicat de APA-urile sau de ARM-urile individuale. În cazul în care acest procent depăşeşte un prag minim, activităţile în cauză nu ar trebui considerate ca având o relevanţă limitată pentru piaţa internă. Calculul aplicat pentru APA-uri ar trebui să se bazeze pe datele privind transparenţa transmise către sistemul de date de referinţă privind instrumentele financiare şi către sistemul de transparenţă privind instrumentele financiare, iar calculul pentru ARM-uri ar trebui să se bazeze pe rapoartele de tranzacţionare transmise autorităţilor competente.
(4)În cazul în care un APA şi un ARM sau mai multe APA-uri sau ARM-uri sunt operate de un singur operator, derogarea de la supravegherea ESMA este posibilă numai dacă toate APA-urile sau ARM-urile sunt eligibile pentru derogare.
(5)Pentru a asigura buna funcţionare a noului cadru de supraveghere pentru furnizorii de servicii de raportare a datelor, astfel cum a fost prevăzut la articolul 4 din Regulamentul (UE) 2019/2175, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare fără întârziere şi să se aplice de urgenţă,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Evaluarea APA-urilor şi a ARM-urilor
(1)Mecanismele de publicare aprobate (APA-uri) şi mecanismele de raportare aprobate (ARM-uri) fac obiectul autorizării şi supravegherii de către o autoritate competentă a unui stat membru, astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 26 din Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (3), pe motivul relevanţei lor limitate pentru piaţa internă, în cazul în care activităţile APA-urilor şi ale ARM-urilor respective nu depăşesc, în medie, niciunul dintre pragurile prevăzute la articolul 2 din prezentul regulament. În cazul în care mai multe APA-uri sau ARM-uri sunt operate de acelaşi operator, se aplică o derogare numai în cazul în care activităţile niciunuia dintre APA-uri sau ARM-uri nu depăşesc pragurile stabilite la articolul 2.
(3)Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349).
(2)În scopul autorizării, evaluarea criteriilor prevăzute la articolul 2 se bazează pe estimările activităţilor viitoare furnizate de solicitant.
(3)Relevanţa pentru piaţa internă a activităţilor unui APA sau ale unui ARM, menţionate la alineatul (1), este reevaluată de ESMA în fiecare an, începând cu anul următor primului an calendaristic complet după autorizare. Evaluarea criteriilor de la articolul 2 se bazează pe date referitoare la întregul an calendaristic anterior reevaluării.
(4)În cazul în care, pe baza reevaluării menţionate la alineatul (3), pragurile pentru derogare sau pentru aplicarea supravegherii ESMA nu mai sunt atinse în doi ani consecutivi, modificarea în ceea ce priveşte aplicarea supravegherii ESMA sau derogarea de la aceasta intră în vigoare la data de 1 iunie a anului următor.
Art. 2: Criterii de identificare a derogării de la supravegherea ESMA
(1)Un APA sau un ARM face obiectul unei derogări de la supravegherea ESMA în cazul în care:
a)APA sau ARM prestează servicii către sau în numele firmelor de investiţii care fac obiectul cerinţelor de publicare post-tranzacţionare prevăzute la articolele 20 şi 21 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 sau al obligaţiei de raportare prevăzute la articolul 26 din regulamentul respectiv, în maximum trei state membre diferite, în timp ce cel puţin 50 % dintre aceste firme de investiţii sunt autorizate în acelaşi stat membru ca APA sau ARM; şi
b)numărul de tranzacţii şi volumul acestora făcute publice de către APA în conformitate cu articolul 20 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 în ceea ce priveşte instrumentele de capitaluri proprii se ridică la mai puţin de 0,5 % din numărul total de tranzacţii sau din volumul făcut public de toate APA-urile în conformitate cu articolul 20 alineatul (1) din regulamentul respectiv, iar numărul de tranzacţii şi volumul acestora făcute publice de către APA în conformitate cu articolul 21 alineatul (1) din regulamentul menţionat în ceea ce priveşte alte instrumente decât cele de capitaluri proprii nu se ridică la mai mult de 0,5 % din numărul total de tranzacţii sau din volumul făcut public de toate APA-urile în conformitate cu articolul 21 alineatul (1) din regulamentul respectiv; şi
c)numărul de tranzacţii raportate de ARM în conformitate cu articolul 26 alineatul (1) şi cu articolul 26 alineatul (7) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 nu se ridică la mai mult de 0,5 % din numărul total de tranzacţii raportate de toate ARM-urile în conformitate cu articolul 26 alineatele (1) şi (7) din regulamentul respectiv.
(2)APA-urile şi ARM-urile furnizează autorităţii competente, la cerere, date care permit evaluarea criteriului prevăzut la alineatul (1) litera (a).
Art. 3: Dispoziţii tranzitorii
În sensul articolului 1, ESMA efectuează evaluarea iniţială a criteriilor de derogare enumerate la articolul 2. O astfel de evaluare iniţială se bazează pe datele referitoare la primele 6 luni ale anului 2021.
Art. 4: Intrare în vigoare şi data aplicării
Prezentul regulament intră în vigoare şi se aplică în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 17 decembrie 2021.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 96L din data de 24 martie 2022