Regulamentul 39/26-sept-2025 Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor cu privire la vitezometru şi odometru, inclusiv instalarea acestora [2025/1902] (*)

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 26 Septembrie 2025
Regulamentul 39/26-sept-2025 Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor cu privire la vitezometru şi odometru, inclusiv instalarea acestora [2025/1902] (*)
Dată act: 26-sept-2025
Emitent: Comisia Economica pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite
(*)Numai textele CEE-ONU originale au efect juridic în temeiul dreptului public internaţional. Situaţia şi data intrării în vigoare ale prezentului regulament trebuie verificate în cea mai recentă versiune a documentului de situaţie CEE-ONU TRANS/WP.29/343, disponibilă la adresa: https://unece.org/status-1958-agreement-and-annexed-regulations
Include întregul text valabil până la:
Seria 02 de amendamente - Data intrării în vigoare: 26 septembrie 2025
Prezentul document este strict un instrument de documentare. Textul autentic şi obligatoriu din punct de vedere juridic este: CEE/TRANS/WP.29/2025/18/Rev.1
CUPRINS
REGULAMENT

1.

Domeniul de aplicare

2.

Definiţii

3.

Cerere de omologare

4.

Omologarea

5.

Specificaţii

6.

Modificarea tipului de vehicul

7.

Conformitatea producţiei

8.

Sancţiuni în cazul neconformităţii producţiei

9.

Denumirile şi adresele serviciilor tehnice responsabile cu efectuarea încercărilor de omologare şi ale autorităţilor de omologare de tip

10.

Dispoziţii tranzitorii

ANEXE

1.

Comunicare

2.

Exemple de dispunere a mărcilor de omologare

3.

Măsurarea acurateţei vitezometrului pentru conformitatea producţiei

4.

Încercarea privind acurateţei echipamentului odometrului

5.

Fişă de informaţii

-****-
1.Domeniul de aplicare
Prezentul regulament se aplică omologării vehiculelor din categoriile L, M şi N (1)
(1)Astfel cum este definit în Rezoluţia consolidată privind construcţia vehiculelor (R.E.3), documentul ECE/TRANS/WP.29/78/Rev. 7 punctul 2 -
https://unece.org/transport/standards/transport/vehicle-regulations-wp29/resolutions.
2.Definiţii
În sensul prezentului regulament:

2.1.

"Omologarea unui vehicul" înseamnă omologarea unui tip de vehicul cu privire la vitezometru şi odometru, inclusiv instalarea acestora;

2.2.

"Tip de vehicul în ceea ce priveşte vitezometrul şi odometrul" se referă la vehiculele care nu prezintă diferenţe esenţiale între ele, diferenţele respective putând privi, în special, următoarele aspecte:

2.2.1.

indicarea dimensiunii pneurilor selectate dintr-o gamă de pneuri montate în mod normal;

2.2.2.

raportul total de transmisie la vitezometru şi odometru, inclusiv orice reductor eventual;

2.2.3.

tipul de vitezometru caracterizat prin:

2.2.3.1.

nivelurile de toleranţă ale mecanismului de măsurare al vitezometrului;

2.2.3.2.

constanta tehnică a vitezometrului;

2.2.3.3.

gama de viteze afişate.

2.2.4.

Tipul de odometru caracterizat prin:

2.2.4.1.

constanta tehnică a odometrului;

2.2.4.2.

numărul de cifre.

2.3.

"pneuri montate în mod normal" înseamnă tipul (tipurile) de pneuri prevăzut(e) de producător pentru tipul de vehicul respectiv; pneurile de zăpadă nu sunt considerate ca fiind pneuri montate în mod normal;

2.4.

"presiune normală de rulare" înseamnă presiunea de umflare la rece specificată de producătorul vehiculului, plus 200 hPa;

2.5.

"vitezometru" înseamnă acea parte a echipamentului vitezometrului care îi indică conducătorului viteza vehiculului la orice moment dat;

2.5.1.

"toleranţele mecanismului de măsurare al vitezometrului" înseamnă acurateţea vitezometrului propriu-zis, exprimată prin limitele superioară şi inferioară de indicare a vitezei pentru o gamă de viteze de intrare;

2.5.2.

"constanta tehnică a vitezometrului" înseamnă relaţia dintre rotaţiile sau impulsurile de intrare pe minut şi o viteză afişată specificată;

2.6.

"odometru" înseamnă acea parte a echipamentului odometrului care îi indică conducătorului distanţa totală parcursă de vehicul;

2.6.1.

"constanta tehnică a odometrului" înseamnă relaţia dintre numărul de rotaţii sau impulsuri de intrare pe minut şi distanţa parcursă de vehicul;

2.6.2.

"distanţa totală indicată" înseamnă distanţa afişată de odometru;

2.6.3.

"distanţa reală parcursă" înseamnă distanţa reală parcursă de vehicul în scopul încercării prevăzute în anexa 4;

2.6.4.

"valoarea totală a distanţei" înseamnă valorile kilometrajului în scopul punerii la dispoziţie şi în raport cu distanţa totală parcursă de vehicul;

2.6.5.

"tahograf sau echipament de înregistrare" înseamnă echipamentul destinat instalării în vehiculele rutiere pentru afişarea, înregistrarea, imprimarea, stocarea şi ieşirea datelor referitoare la deplasarea unor astfel de vehicule. Datele înregistrate includ distanţa efectivă parcursă, datele de etalonare ale vehiculului şi datele privind evenimentele şi anomaliile.

Echipamentul de înregistrare este format dintr-o unitate montată pe vehicul şi un senzor de mişcare.

Unitatea montată pe vehicul comunică cu senzorul de mişcare în mod securizat;

2.6.5.1.

"unitate montată pe vehicul" înseamnă tahograful, cu excepţia senzorului de mişcare şi a cablurilor cu care este conectat senzorul de mişcare;

2.6.5.2.

"senzor de mişcare" înseamnă o parte a echipamentului de înregistrare care furnizează un semnal reprezentativ pentru viteza vehiculului şi/sau distanţa parcursă;

2.6.6.

"unitate de înlocuire a tahografului (TRU)" înseamnă un dispozitiv care simulează funcţiile unui tahograf sau ale unui echipament de înregistrare necesare pentru funcţionarea vehiculelor care nu trebuie să fie echipate obligatoriu cu un tahograf în conformitate cu legislaţia naţională;

2.6.7.

"odometru pur mecanic" înseamnă un echipament de odometru la care constanta tehnică a odometrului este determinată de combinaţiile de trepte de viteză de intrare şi de ieşire ale transmisiei în mod mecanic, nefiind aplicată nicio corecţie electrică;

2.7.

"vehicul neîncărcat" înseamnă vehiculul în stare de funcţionare, cu rezervorul de combustibil plin, cu lichid de răcire, lubrifiant, scule şi o roată de rezervă (dacă este prevăzută în echipamentul standard de către producătorul vehiculului), cu un conducător auto care are o masă de 75 kg, însă fără însoţitor şi fără accesorii opţionale sau încărcătură;

2.8.

"manipulare frauduloasă" înseamnă orice activitate care vizează înregistrarea inexactă sau prezentarea eronată a valorilor kilometrajului stocate şi/sau afişate.

3.Cerere de omologare

3.1.

Cererea de omologare a unui tip de vehicul în ceea ce priveşte vitezometrul şi odometrul, inclusiv instalarea acestora, se depune de către producătorul vehiculului sau de către reprezentantul acreditat în mod corespunzător al producătorului vehiculului la autoritatea de omologare de tip a părţii contractante, în conformitate cu dispoziţiile din anexa 3 la Acordul din 1958.

3.2.

Aceasta trebuie să fie însoţită de următoarele documente (un model de fişă de informaţii este prezentat în anexa 5):

3.2.1.

o descriere a tipului de vehicul cu privire la aspectele menţionate la punctele 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 şi 2.6 de mai sus; tipul de vehicul trebuie specificat.

3.3.

Se prezintă serviciului tehnic care efectuează încercările de omologare un vehicul neîncărcat reprezentativ pentru tipul de vehicul care urmează să fie omologat.

3.4.

Autoritatea de omologare de tip verifică luarea de măsuri satisfăcătoare pentru asigurarea controlului efectiv al conformităţii producţiei înainte de acordarea omologării de tip.

4.Omologarea

4.1.

În cazul în care tipul de vehicul prezentat în vederea omologării în temeiul prezentului regulament îndeplineşte cerinţele regulamentului cu privire la vitezometru şi odometru, inclusiv cu privire la instalarea acestora, se acordă omologarea tipului de vehicul respectiv.

4.2.

Fiecărui tip omologat i se atribuie un număr de omologare în conformitate cu apendicele 4 la acord (E/ECE/TRANS/505/Rev.3).

4.3.

Notificarea privind omologarea, refuzul omologării, extinderea sau retragerea omologării sau încetarea definitivă a producţiei unui tip de vehicul în temeiul prezentului regulament se comunică părţilor la acord care aplică prezentul regulament printr-o fişă care este conformă cu modelul din anexa 1 la prezentul regulament şi cu diagramele de instalare, furnizate de solicitant pentru omologare.

4.4.

Pe fiecare vehicul conform cu un tip de vehicul omologat în temeiul prezentului regulament se aplică în mod vizibil şi într-o poziţie uşor accesibilă, precizată în formularul de omologare, o marcă de omologare internaţională constând în:

4.4.1.

Un cerc în interiorul căruia se află litera "E" urmată de numărul specific al ţării care a acordat omologarea (2).

(2) Numerele distinctive ale părţilor contractante la Acordul din 1958 sunt reproduse în anexa 3 la Rezoluţia consolidată privind construcţia vehiculelor (R.E.3), documentul ECE/TRANS/WP.29/78/Rev. 7, anexa 3 -

https://unece.org/transport/standards/transport/vehicle-regulations-wp29/resolutions.

4.4.2.

Numărul prezentului regulament, urmat de litera "R", o liniuţă şi numărul de omologare la dreapta cercului prevăzut la punctul 4.4.1.

4.5.

În cazul în care vehiculul corespunde unui tip de vehicul omologat, în temeiul unuia sau mai multor regulamente anexate la acord, în ţara care a acordat omologarea în temeiul prezentului regulament, simbolul prevăzut la punctul 4.4.1 nu trebuie repetat; în acest caz, numerele şi simbolurile suplimentare ale tuturor regulamentelor în temeiul cărora a fost acordată omologarea în ţara care a acordat omologarea în temeiul prezentului Regulament trebuie dispuse în coloane verticale situate la dreapta simbolului prevăzut la punctul 4.4.1.

4.6.

Marca de omologare trebuie să fie perfect lizibilă şi de neşters.

4.7.

Marca de omologare trebuie înscrisă pe plăcuţa cu date a vehiculului fixată de producător sau în apropierea acesteia.

4.8.

Anexa 2 la prezentul regulament oferă exemple de dispunere a mărcilor de omologare.

5.Specificaţii

5.1.

Pe vehiculul pentru care se solicită omologarea trebuie montate un vitezometru şi un odometru conforme cu cerinţele prezentului regulament. Dacă pe vehicul sunt montate mai multe vitezometre sau odometre la bord, toate vitezometrele şi odometrele respective trebuie să respecte toate cerinţele prezentului regulament. Nu sunt permise gradaţii şi valori numerice suplimentare.

Tahografele sau echipamentele de înregistrare sau unităţile de înlocuire a tahografelor nu sunt considerate a fi vitezometru sau odometru la bord în sensul prezentului punct.

5.2.

Vitezometru

Afişajul vitezometrului trebuie amplasat în câmpul de vizibilitate direct al conducătorului auto şi trebuie să fie perfect lizibil atât în timpul zilei, cât şi în timpul nopţii. Gama de viteze afişate trebuie să fie suficient de mare încât să includă viteza maximă a acestui tip de vehicul, astfel cum a fost indicată de constructor.

5.2.1.

În cazul vitezometrelor destinate vehiculelor din categoriile M, N şi L3, L4, L5şi L7, gradaţia trebuie să fie de 1, 2, 5 sau 10 km/h. Valorile numerice ale vitezei trebuie afişate după cum urmează: atunci când valoarea cea mai mare de pe cadran nu depăşeşte 200 km/h, valorile vitezei trebuie să fie indicate pe cadran la intervale de cel mult 20 km/h. Atunci când valoarea maximă de pe afişaj depăşeşte 200 km/h, valorile vitezei trebuie indicate la intervale de cel mult 30 km/h. Nu este necesar ca intervalul între valorile numerice ale vitezei indicate să fie uniform.

În cazul în care o setare permite conducătorului auto să aleagă între viteza în km/h şi mph (mile pe oră), atunci viteza poate fi afişată fie doar în km/h, fie doar în mile/h. Unitatea corespunzătoare trebuie afişată permanent.

5.2.2.

În cazul vehiculelor din categoriile M, N şi L3, L4, L5, şi L7, construite pentru a fi comercializate în orice ţară în care se folosesc unităţi de măsură anglo-saxone, vitezometrul trebuie să fie, de asemenea, marcat în mile pe oră (mph); gradaţiile trebuie să fie de 1, 2, 5 sau 10 mph.

Viteza poate fi afişată în km/h sau mph, cu condiţia să existe un reglaj care să permită conducătorului auto să aleagă între viteza în km/h şi cea în mph; în acest caz, unitatea corespunzătoare trebuie afişată permanent.

Valorile numerice ale vitezei trebuie afişate la intervale de cel mult 20 mph şi trebuie să înceapă la 10 sau 20 mph. Nu este necesar ca intervalul între valorile numerice ale vitezei indicate să fie uniform.

5.2.3.

În cazul vitezometrelor destinate vehiculelor din categoriile L1 (motorete), L2 şi L6, valorile afişate nu trebuie să depăşească 80 km/h. Gradaţia trebuie să fie de 1, 2, 5 sau 10 km/h, iar valorile numerice marcate ale vitezei indicate nu trebuie să depăşească 10 km/h. Nu este necesar ca intervalul între valorile numerice ale vitezei indicate să fie uniform.

5.2.4.

În cazul vehiculelor din categoriile L1, L2 şi L6, construite pentru a fi comercializate în orice ţară în care se folosesc unităţi de măsură anglo-saxone, vitezometrul trebuie să fie, de asemenea, marcat în mph (mile pe oră); gradaţiile trebuie să fie de 1, 2, 5 sau 10 mph. Valorile numerice ale vitezei trebuie afişate la intervale de cel mult 10 mph şi trebuie să înceapă la 10 sau 20 mph. Nu este necesar ca intervalul între valorile numerice ale vitezei indicate să fie uniform. În cazul în care o setare permite conducătorului auto să aleagă între viteza în km/h şi cea în mph (mile pe oră), atunci viteza poate fi afişată fie doar în km/h, fie doar în mph. Unitatea corespunzătoare trebuie afişată permanent.

5.3.

Precizia vitezometrului se determină conform procedurii de mai jos:

5.3.1.

Pneurile trebuie să facă parte dintr-unul din tipurile de pneuri montate în mod normal pe vehicul, astfel cum s-a definit la punctul 2.3 din prezentul regulament. Se efectuează o încercare pentru fiecare tip de vitezometru destinat a fi montat de către producător.

5.3.2.

Încercarea se efectuează cu vehiculul având greutatea corespunzătoare vehiculului neîncărcat. Pentru măsurare, se poate adăuga o greutate suplimentară. Greutatea vehiculului şi distribuţia acesteia între axe este indicată în comunicarea privind omologarea (a se vedea punctul 7 din anexa 1).

5.3.3.

Temperatura de referinţă la vitezometru trebuie să fie de 23 ± 5 °C, dacă este relevantă pentru încercare, la latitudinea serviciului tehnic responsabil cu efectuarea încercării.

5.3.4.

În timpul fiecărei încercări, presiunea pneurilor este presiunea normală de rulare, astfel cum este definită la punctul 2.4.

5.3.5.

Vehiculul trebuie încercat la următoarele viteze:

Viteza maximă prin construcţie (Vmax) a vehiculului specificată de către producătorul acestuia (km/h)

Viteza de încercare (V1) (km/h)

Vmax < = 45

80 % din Vmax

45 < Vmax < = 100

40 km/h şi 80 % Vmax

(dacă viteza care rezultă este > = 55 km/h)

100 < Vmax < = 150

40 km/h, 80 km/h şi 80 % Vmax

(dacă viteza care rezultă este > = 100 km/h)

150 < Vmax

40 km/h, 80 km/h şi 120 km/h

5.3.6.

Aparatura de încercare utilizată pentru măsurarea vitezei reale a vehiculului trebuie să aibă o acurateţe de ± 0,5 %;

5.3.6.1.

În cazul utilizării unei piste de încercări, aceasta trebuie să aibă o suprafaţă plană şi cu aderenţă suficientă;

5.3.6.2.

În cazul în care se utilizează pentru încercare un stand cu role, diametrul rolelor trebuie să fie de cel puţin 0,4 m;

5.4.

Viteza indicată nu trebuie să fie inferioară vitezei reale a vehiculului. La vitezele de încercare specificate la punctul 5.3.5 de mai sus, trebuie să existe următoarea relaţie între viteza afişată (V1) şi viteza reală (V2).

0

< = (V1 - V2) < = 0,1 V2 + 4 km/h

5.5.

Echipament pentru odometru

Afişajul odometrului trebuie să fie vizibil sau accesibil conducătorului auto. Odometrul trebuie să afişeze cel puţin un număr întreg format din minimum 6 cifre pentru vehicule din categoriile M şi N şi cel puţin un număr întreg format din minimum 5 cifre pentru vehicule din categoria L. Cu toate acestea, autorităţile de omologare de tip pot accepta de asemenea un număr întreg format din cel puţin 5 cifre pentru vehicule din categoriile M şi N dacă utilizarea prevăzută a vehiculului justifică acest lucru.

5.5.1.

În cazul vehiculelor construite pentru a fi comercializate în orice ţară în care se folosesc unităţi de măsură anglo-saxone, odometrul trebuie marcat în mile.

5.5.2.

Odometrul trebuie să afişeze distanţa în unitatea care corespunde scalei predominante a vitezometrului. Dacă o reglare permite conducătorului auto să selecteze distanţa afişată de odometru în km sau mile independent de vitezometru, odometrul trebuie să identifice unitatea utilizată.

5.6.

Echipamentul odometrului - acurateţe

Punctele 5.7-5.9 şi 5.11-5.12 nu se aplică vehiculelor echipate cu odometre pur mecanice.

Punctele 5.9 şi 5.11-5.12 nu se aplică vehiculelor din categoria L.

Pentru vehiculele echipate cu tahograf sau aparatură de înregistrare sau în cazul în care unitatea de înlocuire a tahografului este singura sursă de măsurare a kilometrajului, cerinţele de la punctele 5.7-5.9 şi 5.12 sunt considerate îndeplinite dacă securitatea şi acurateţea aparaturii de înregistrare sunt cel puţin echivalente cu cele specificate în cerinţele prezentului regulament ONU.

5.7.

Acurateţea odometrului se determină în conformitate cu procedura de încercare prescrisă în anexa 4.

5.8.

Distanţa totală indicată nu trebuie să devieze cu mai mult de ± 4,0 % de la distanţa reală parcursă, determinată în conformitate cu punctul 5.7.

5.9.

Atunci când valorile distanţei totale sunt furnizate de portul serial de date de pe conectorul standardizat pentru transmisia de date, astfel cum se specifică la punctul 6.5.3 din apendicele 1 la anexa C5 la Regulamentul ONU nr. 154 sau astfel cum se specifică la punctul 4.7.3 din anexa 9B la Regulamentul ONU nr. 49, aceste valori nu trebuie să se abată de la distanţa totală (rotunjită) indicată. Cu toate acestea, acest lucru nu se aplică distanţei totale parcurse (pe durata de viaţă), astfel cum este definită în Regulamentul ONU nr. 154.

5.10.

Odometru - Generalităţi

Valorile distanţei totale şi distanţa totală indicată trebuie să aibă o rezoluţie mai bună sau egală cu 1 km sau 1 milă, după caz.

5.11.

În cazul unei defecţiuni detectabile electric care împiedică îndeplinirea cerinţelor privind odometrul din prezentul regulament ONU, conducătorului auto trebuie să i se furnizeze o indicaţie de defecţiune, dacă aceasta nu este deja acoperită de alte avertizări de defecţiune şi/sau de alte situaţii de defecţiune.

5.11.1.

Indicatorul de defecţiune trebuie să fie activ atunci când apare defecţiunea şi să rămână activ atât timp cât persistă defecţiunea. El poate fi dezactivat temporar, însă trebuie să fie reactivat de fiecare dată când este acţionat comutatorul de contact sau întrerupătorul principal al vehiculului.

5.11.2.

La momentul omologării de tip, mijloacele de indicare a defecţiunii alese de producător trebuie prezentate în mod confidenţial.

5.12.

Odometru - prevenirea intervenţiilor neautorizate şi gestionarea securităţii

Distanţa totală indicată şi valorile distanţei totale trebuie protejate împotriva manipulării.

Se consideră că acest lucru este respectat atunci când:

(a) sistemul de management al producătorului care cuprinde securitatea cibernetică respectă cerinţele relevante din Regulamentul ONU nr. 155, versiunea originală sau orice serie ulterioară de amendamente, în ceea ce priveşte distanţa totală indicată şi valorile distanţei totale;

şi

(b) sunt puse în aplicare măsuri de atenuare proporţionale, inclusiv sau echivalente cu atenuarea 7 menţionată în tabelul B5 din partea B a anexei 5 la Regulamentul ONU nr. 155.

6.Modificarea tipului de vehicul

6.1.

Orice modificare a tipului de vehicul trebuie adusă la cunoştinţa autorităţii de omologare de tip care a acordat omologarea pentru tipul de vehicul. În acest caz, autoritatea poate:

6.1.1.

Să considere că modificările aduse nu sunt susceptibile să aibă un efect negativ important şi că, în orice caz, vehiculul rămâne conform cu cerinţele prevăzute; sau

6.1.2.

să solicite un alt raport de încercare din partea serviciului tehnic responsabil cu efectuarea încercărilor.

6.2.

Avizul de confirmare a omologării sau de refuz al omologării, însoţit de menţionarea modificărilor, se comunică prin procedura specificată la punctul 4.3. de mai sus părţilor la acordul care aplică prezentul regulament.

7.Conformitatea producţiei

7.1.

Procedurile de conformitate a producţiei trebuie să fie conforme cu procedurile stabilite în acord (anexa 1, E/ECE/TRANS/505/Rev.3), cu respectarea următoarelor cerinţe:

7.2.

Fiecare vehicul omologat în temeiul prezentului regulament este astfel construit încât să corespundă tipului omologat prin respectarea cerinţelor părţii (părţilor) relevante din prezentul regulament.

7.3.

Pentru fiecare tip de vehicul se efectuează un număr suficient de controale în ceea ce priveşte vitezometrul şi instalarea acestuia; în special, pentru fiecare tip de vehicul trebuie efectuată cel puţin încercarea prevăzută în anexa 3 la prezentul regulament.

7.4.

Autoritatea care a acordat omologarea de tip poate verifica în orice moment metodele de control al conformităţii aplicate în fiecare unitate de producţie. Frecvenţa normală a controalelor trebuie să fie de o dată la doi ani.

7.5.

Dacă în urma verificărilor şi controalelor efectuate în temeiul punctului 7.4 de mai sus se obţin rezultate nesatisfăcătoare, autoritatea competentă se asigură că se iau toate măsurile necesare pentru restabilirea conformităţii producţiei cât mai rapid posibil.

8.Sancţiuni în cazul neconformităţii producţiei

8.1.

Omologarea acordată pentru un tip de vehicul în temeiul prezentului regulament poate fi retrasă în cazul în care nu se respectă cerinţa prevăzută la punctul 7.1 de mai sus sau în cazul în care rezultatele verificărilor la care au fost supuse vehiculele conform punctului 7 de mai sus nu sunt satisfăcătoare.

8.2.

În cazul în care o parte la acordul care aplică prezentul regulament retrage o omologare acordată anterior, partea respectivă este obligată să anunţe neîntârziat celelalte părţi contractante care aplică prezentul regulament, prin intermediul unei fişe de comunicare în conformitate cu modelul din anexa 1 la prezentul regulament.

9.Denumirile şi adresele serviciilor tehnice responsabile cu efectuarea încercărilor de omologare şi ale autorităţilor de omologare de tip
Părţile contractante la acord care pun în aplicare prezentul regulament comunică Secretariatului Organizaţiei Naţiunilor Unite denumirile şi adresele serviciilor tehnice responsabile cu efectuarea încercărilor de omologare şi ale autorităţilor responsabile cu omologarea de tip care acordă omologarea şi cărora trebuie să le fie trimise fişele care certifică acordarea, extinderea, refuzul sau retragerea omologării, emise în alte ţări.
10.Dispoziţii tranzitorii

10.1.

Începând cu data oficială a intrării în vigoare a seriei 01 de amendamente, nicio parte contractantă care aplică prezentul regulament nu poate refuza acordarea sau acceptarea omologărilor de tip în temeiul prezentului regulament, astfel cum a fost modificat prin seria 01 de amendamente.

10.2.

Începând cu 1 septembrie 2017, părţile contractante care aplică prezentul regulament trebuie să acorde noi omologări de tip numai dacă tipul de vehicul care urmează a fi omologat îndeplineşte cerinţele prezentului regulament astfel cum a fost modificat prin seria 01 de amendamente.

10.3.

Părţile contractante care pun în aplicare prezentul regulament nu trebuie să refuze acordarea de extinderi ale omologărilor de tip pentru tipurile de omologări existente care au fost acordate în conformitate cu seriile anterioare de amendamente aduse prezentului regulament.

10.4.

Începând cu data intrării în vigoare a seriei 01 de amendamente la prezentul regulament, părţile contractante care aplică prezentul regulament continuă să accepte omologări de tip acordate în temeiul seriei precedente de amendamente la prezentul regulament.

10.5.

Începând cu data oficială a intrării în vigoare a seriei 02 de amendamente, nicio parte contractantă care aplică prezentul regulament nu poate refuza acordarea sau acceptarea omologărilor de tip în temeiul prezentului regulament, astfel cum a fost modificat prin seria 02 de amendamente.

10.6.

Începând cu 1 septembrie 2028, părţile contractante care aplică prezentul regulament ONU nu au obligaţia de a accepta omologările de tip în temeiul seriilor precedente de amendamente care au fost emise pentru prima dată după 1 septembrie 2028.

10.7.

Până la 1 septembrie 2030, părţile contractante care aplică prezentul regulament ONU trebuie să accepte omologările de tip în temeiul seriei 01 de amendamente, care au fost emise pentru prima dată înainte de 1 septembrie 2028.

10.8.

Începând de la 1 septembrie 2030, părţile contractante care aplică prezentul regulament ONU nu sunt obligate să accepte omologările de tip emise în temeiul oricărei serii precedente de amendamente la prezentul regulament ONU.

10.9.

Indicarea defecţiunii, astfel cum este specificată la punctul 5.11, nu este obligatorie în scopul acordării omologării de tip în temeiul seriei 02 de amendamente, până la 1 septembrie 2030. Aceste excepţii rămân aplicabile şi în cazul extinderii omologărilor acordate pentru prima oară înainte de 1 septembrie 2030.

10.10.

Părţile contractante care aplică prezentul regulament ONU pot acorda omologări de tip în conformitate cu orice serie precedentă de amendamente la prezentul regulament ONU.

10.11.

Părţile contractante care aplică prezentul regulament ONU continuă să acorde extinderi ale omologărilor existente emise în temeiul oricărei serii precedente de amendamente la prezentul regulament ONU.

-****-
ANEXA 1:Comunicare
[Format maxim: A4 (210 × 297 mm)]

(1)

(1) Numărul distinctiv al ţării care a acordat/extins/refuzat/retras omologarea (a se vedea prevederile regulamentului referitoare la omologare).

Emisă de:

denumirea serviciului administrativ:

...

...

Privind (2):

(2) A se tăia menţiunile care nu se aplică.

Acordarea omologării

Extinderea omologării

Refuzul omologării

Retragerea omologării

Întreruperea definitivă a producţiei

unui tip de vehicul cu privire la vitezometru şi odometru, inclusiv instalarea acestora, în temeiul Regulamentului nr. 39.
Omologarea nr. ...Extinderea nr. ...
1.Denumirea comercială sau marca vehiculului:...
2.Tipul vehiculului:...
3.Numele şi adresa producătorului:...
...
4.Dacă este cazul, numele şi adresa reprezentantului producătorului:...
...
5.Descrierea vitezometrului:...
5.1.Raportul vitezometrului:...
6.Descrierea odometrului:...
6.1.Raportul echipamentului vitezometrului:...
6.2.Odometru pur mecanic: da/nu
6.3.Indicarea defecţiunii (în conformitate cu punctul 5.11.): da/nu
7.Pneuri:
7.1.Detalii ale pneurilor montate în mod normal:...
7.2.Detalii ale pneurilor montate în timpul încercării:...
8.Masa vehiculului în timpul încercării şi distribuirea acesteia între axe:
...
9.Variante:...
10.Vehicul prezentat pentru omologare la data de:...
11.Serviciul tehnic responsabil cu efectuarea încercărilor de omologare:...
...
12.Data raportului emis de serviciul respectiv:...
13.Numărul raportului emis de serviciul respectiv:...
14.Omologare acordată/refuzată/extinsă/retrasă2
15.Amplasarea mărcii de omologare pe vehicul:...
16.Locul:...
17.Data:...
18.Semnătura:...
ANEXA 2:Exemple de dispunere a mărcilor de omologare
Modelul A
(a se vedea punctul 4.4. din prezentul regulament)
a = min. 8 mm
Marca de omologare de mai sus, fixată pe un vehicul, arată că tipul de vehicul în cauză a fost omologat în Ţările de Jos (E 4), în temeiul Regulamentului nr. 39. Numărul de omologare indică faptul că omologarea a fost acordată în conformitate cu cerinţele Regulamentului ONU nr. 39, astfel cum a fost modificat prin seria 02 de amendamente.
Modelul B
(a se vedea punctul 4.5. din prezentul regulament)
a = min. 8 mm
Marca de omologare de mai sus, aplicată pe un vehicul, arată că tipul de vehicul în cauză a fost omologat în Ţările de Jos (E4) conform Regulamentelor nr. 39 şi nr. 33 (1). Numerele de omologare indică faptul că, la data la care au fost acordate omologările respective, Regulamentul ONU nr. 39 includea seria 02 de amendamente, iar Regulamentul nr. 33 era încă în forma lui originală.
(1)Cel de al doilea număr este dat doar ca exemplu.
ANEXA 3:Măsurarea acurateţei vitezometrului pentru conformitatea producţiei
1.Condiţiile de încercare
Condiţiile de încercare sunt astfel cum s-a stabilit la punctele 5.3.1-5.3.6 din prezentul regulament.
2.Cerinţe
Producţia este considerată ca fiind conformă prezentului regulament în cazul în care există următoarea relaţie între viteza afişată de vitezometru (V1) şi viteza reală (V2):
În cazul vehiculelor din categoriile M şi N:
0 < = (V1 - V2) < = 0,1 V2 + 6 km/h;
În cazul vehiculelor din categoriile L3, L4 şi L5:
0 < = (V1 - V2) < = 0,1 V2 + 8 km/h;
În cazul vehiculelor din categoriile L1 şi L2:
0 < = (V1 - V2) < = 0,1 V2 + 4 km/h.
ANEXA 4:Încercarea privind acurateţea echipamentului odometrului
0. Precizia echipamentului odometrului menţionată la punctul 5.7 din prezentul regulament se determină în conformitate cu prezenta anexă. În cazul odometrelor care utilizează atât unităţi metrice, cât şi unităţi din sistemul anglo-saxon, încercarea poate fi efectuată utilizând fie unităţi metrice, fie unităţi anglo-saxone, cu acordul serviciului tehnic.
Cu acordul serviciului tehnic şi al autorităţii de omologare de tip, se pot utiliza proceduri de încercare alternative pentru a determina acurateţea odometrului, cu condiţia ca acestea să asigure cel puţin acelaşi nivel de acurateţe a încercării.
1.Procedura de încercare

1.1.

Acurateţea odometrului se determină conform procedurii de mai jos:

1.1.1.

Pneurile trebuie să facă parte dintr-unul din tipurile de pneuri montate în mod normal pe vehicul, astfel cum s-a definit la punctul 2.3 din prezentul regulament.

1.1.2.

Încercarea se efectuează cu vehiculul având greutatea corespunzătoare vehiculului neîncărcat. Pentru măsurare, se poate adăuga o greutate suplimentară. Masa vehiculului şi distribuţia acesteia între axe este indicată în comunicarea privind omologarea (a se vedea punctul 8 din anexa 1).

1.1.3.

Temperatura de referinţă la odometru trebuie să fie de 23 ± 5 °C, dacă este relevantă pentru încercare, la latitudinea serviciului tehnic responsabil cu efectuarea încercării.

1.1.4.

În timpul fiecărei încercări, presiunea pneurilor este presiune normală de rulare, astfel cum este definită la punctul 2.4.

1.1.5.

Aparatura de încercare utilizată pentru măsurarea vitezei reale a vehiculului trebuie să aibă o acurateţe de ± 0,5 %.

1.1.5.1.

În cazul utilizării unei piste de încercări, aceasta trebuie să aibă o suprafaţă plană şi cu aderenţă suficientă.

1.1.5.2.

În cazul în care pentru încercare se utilizează un stand cu role, diametrul rolelor trebuie să fie de cel puţin 0,4 m.

1.1.6.

Vehiculul trebuie supus încercării la o viteză care poate fi cuprinsă între 0 şi 100 km/h. Viteza de încercare (viteză fixă sau interval de viteze) este selectată de comun acord cu serviciul tehnic responsabil cu efectuarea încercării, pe baza caracteristicilor vehiculului şi a adecvării drumului în condiţiile date (forma pistei de încercare, alţi participanţi la trafic pe pistă, viraje etc.).

1.1.7.

Vehiculul este condus până când odometrul trece la următorul număr întreg. În acest moment, instrumentele sunt setate la 0 m. Această operaţie poate fi efectuată în poziţie staţionară.

1.1.8.

Vehiculul este condus pe o distanţă de cel puţin 10 km sau 7 mile, astfel cum se indică pe odometru, iar valoarea reală se citeşte de la instrumente în momentul în care odometrul trece la numărul întreg corespunzător.

2.0.Rezultatele încercării

2.1.

Acurateţea se calculează după cum urmează pentru vehiculele care utilizează km:

Acurateţea (procente)
× 100
unde:

TDt

:

distanţa reală parcursă (m).

TDi0

:

distanţa totală indicată la începutul încercării (km), în conformitate cu punctul 1.1.7.

TDi

:

distanţa totală indicată la sfârşitul încercării (km).

Pentru vehiculele care utilizează unităţi anglo-saxone, formula se ajustează în consecinţă.
Exemplu:
- odometrul trece de la 3 529 km la 3 530 km; instrumentele sunt setate la 0 m.
- odometrul trece de la 3 539 km la 3 540 km; instrumentele citesc o distanţă de 10 260 m.
- Acurateţea (procente)
× 100
= -2,5 %
ANEXA 5:Fişă de informaţii
0. Generalităţi
0.1. Marca (denumirea comercială a producătorului):
0.2. Tipul şi prezentarea (prezentările) comercială (comerciale) generală (generale):
0.3. Mijloace de identificare a tipului, dacă sunt prezente pe vehicul:
0.3.1. Amplasarea marcajului:
0.4. Categoria vehiculului:
0.5. Denumirea şi adresa producătorului:
0.8. Adresa (adresele) fabricii (fabricilor) de asamblare:
1.Caracteristici generale de construcţie ale vehiculului
1.1.Fotografii şi/sau desene ale unui vehicul reprezentativ
2.Mase şi dimensiuni (în kg şi mm)
2.6.Masa vehiculului în stare de funcţionare (max. şi min. pentru fiecare variantă):
2.6.1.Repartizarea acestei mase pe axe şi, în cazul unei semiremorci sau al unei remorci cu axă mediană, sarcina pe punctul de remorcare (maximă şi minimă):
4.Transmisie
4.2.Tipul (mecanică, hidraulică, electrică etc.) (1):
(1)A se specifica numai dacă este relevant pentru vitezometru şi/sau odometru.
4.5.Cutia de viteze 2
4.5.3.Metoda de comandă:
4.6.Rapoarte de transmisie 2

Treapta de viteză

Rapoartele cutiei de viteze (rapoartele între turaţia motorului şi viteza de rotaţie a arborelui de ieşire)

Rapoartele finale (raportul între viteza de rotaţie a arborelui de ieşire şi viteza de rotaţie a roţilor motoare)

Demultiplicare totală

Maximum pentru CVT (*1)

1

2

3

...

Minimum pentru mersul înapoi cu CVT*

(*1) Transmisie continuu variabilă.

4.7.Viteza maximă a vehiculului (în km/h):
4.8.Vitezometrul şi contorul kilometric
Vitezometru:
4.8.1.Modul de funcţionare şi descrierea mecanismului de antrenare:
4.8.2.Constanta instrumentului:
4.8.3.Toleranţa mecanismului de măsurare (în conformitate cu punctul 2.2.3):
4.8.4.Raportul total de transmisie (în conformitate cu punctul 2.2.2) sau date echivalente:
4.8.5.Schema indicaţiilor vitezometrului sau a altor forme de afişaj:
Odometru:
4.8.6.Constanta tehnică a odometrului (în conformitate cu punctul 2.2.4):
4.8.7.Numărul de cifre:
4.8.8.Odometru pur mecanic (în conformitate cu punctul 2.6.7): da/nu
4.9.Descrierea tahografului sau a echipamentului de înregistrare (în conformitate cu punctul 2.6.5) sau a unităţii de înlocuire a tahografelor (în conformitate cu punctul 2.6.6) (dacă există):
6.Suspensie
6.6.Pneuri şi roţi
6.6.2.Limita inferioară şi cea superioară ale razelor de rulare
6.6.2.1.axa 1:
6.6.2.2.axa 2:
6.6.2.3.axa 3:
6.6.2.4.axa 4:
etc.
6.6.3.Presiunea (presiunile) în pneuri recomandată (recomandate) de producătorul vehiculului (kPa):
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 26 septembrie 2025