Capitolul viii - SUPRAVEGHEREA PIEŢEI ŞI PROCEDURILE REFERITOARE LA PROTECŢIE - Regulamentul 305/09-mar-2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 88L

În vigoare
Versiune de la: 3 Iulie 2024
CAPITOLUL VIII:SUPRAVEGHEREA PIEŢEI ŞI PROCEDURILE REFERITOARE LA PROTECŢIE
Art. 56: Procedura de tratare la nivel naţional a produselor de construcţie care prezintă un risc
(1)În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei dintr-un stat membru au motive suficiente să creadă că un produs pentru construcţii reglementat de un standard armonizat sau pentru care a fost eliberată o evaluare tehnică europeană nu atinge performanţa declarată şi prezintă un risc pentru îndeplinirea cerinţelor fundamentale aplicabile lucrărilor de construcţii care se află sub incidenţa prezentului regulament, ele fac o evaluare cu privire la produsul în cauză pe baza cerinţelor aferente stabilite în prezentul regulament. Operatorii economici relevanţi cooperează cu autorităţile de supraveghere a pieţei, în funcţie de necesităţi.
În cazul în care, pe parcursul evaluării menţionate, autorităţile de supraveghere a pieţei constată că produsul pentru construcţii nu este conform cerinţelor stabilite în prezentul regulament, acestea solicită de îndată operatorului economic relevant să întreprindă toate acţiunile corective adecvate pentru a aduce produsul în conformitate cu acele cerinţe, în special cu performanţa declarată sau să retragă produsul de pe piaţă sau să îl recheme în decursul unei perioade rezonabile, proporţională cu natura riscului, pe care o stabilesc acestea.
Autorităţile de supraveghere a pieţei informează în consecinţă organismul notificat, în cazul în care este implicat un organism notificat.
- Articolul 21 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 se aplică măsurilor menţionate la paragraful al doilea din prezentul alineat.
(2)În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei consideră că neconformitatea nu se limitează la teritoriul lor naţional, acestea informează Comisia şi celelalte state membre despre rezultatele evaluării şi despre acţiunile pe care le-au solicitat a fi întreprinse de operatorul economic.
(3)Operatorul economic se asigură că sunt întreprinse toate acţiunile corective adecvate pentru toate produsele pentru construcţii vizate pe care operatorul economic respectiv le-a pus la dispoziţie pe piaţă în cadrul Uniunii.
(4)În cazul în care operatorul economic relevant nu întreprinde acţiunile corective adecvate în decursul perioadei menţionate la al doilea paragraf al alineatului (1), autorităţile de supraveghere a pieţei iau toate măsurile provizorii necesare pentru a interzice sau restrânge accesul la comercializarea produsului pentru construcţii pe piaţa naţională sau pentru a retrage produsul pentru construcţii de pe piaţa respectivă sau a-l rechema.
Autorităţile de supraveghere a pieţei informează Comisia şi celelalte state membre, fără întârziere, cu privire la astfel de măsuri.
(5)Informaţiile menţionate la alineatul (4) includ toate detaliile disponibile, în special datele necesare pentru a identifica produsul pentru construcţii neconform, originea produsului pentru construcţii, natura neconformităţii invocate şi riscul implicat, natura şi durata măsurilor naţionale luate, precum şi punctul de vedere al operatorului economic relevant. În mod particular, autorităţile de supraveghere a pieţei indică dacă neconformitatea se datorează unuia din următoarele motive:
a)neîndeplinirea de către produs a performanţei declarate şi/sau a cerinţelor referitoare la satisfacerea cerinţelor fundamentale aplicabile construcţiilor, stabilite în prezentul regulament;
b)deficienţe ale specificaţiilor tehnice armonizate sau ale documentaţiei tehnice specifice.
(6)Statele membre, altele decât statul membru care a iniţiat procedura, informează imediat Comisia şi celelalte state membre cu privire la măsurile adoptate şi orice alte informaţii suplimentare de care dispun referitoare la neconformitatea produsului pentru construcţii în cauză, precum şi, în caz de dezacord cu măsura naţională notificată, cu privire la obiecţiile lor.
(7)În cazul în care, în termen de cincisprezece zile lucrătoare de la primirea informaţiilor menţionate la alineatul (4), niciun stat membru şi nici Comisia nu au formulat nicio obiecţie cu privire la o măsură provizorie adoptată de un stat membru, referitoare la produsul pentru construcţii în cauză, măsura respectivă este considerată justificată.
(8)Statele membre se asigură că se iau fără întârziere măsuri restrictive adecvate referitoare la produsul pentru construcţii în cauză, cum ar fi retragerea produsului de pe piaţă.
Art. 57: Procedura de salvgardare la nivelul Uniunii
(1)În cazul în care, la finalizarea procedurii prevăzute la articolul 56 alineatele (3) şi (4), se ridică obiecţii împotriva unei măsuri adoptate de un stat membru sau în cazul în care Comisia consideră că o măsură naţională este contrară legislaţiei Uniunii, Comisia iniţiază fără întârziere consultări cu statele membre şi cu operatorul sau operatorii economici relevanţi şi evaluează măsura naţională. Pe baza rezultatelor evaluării respective, Comisia decide dacă măsura este justificată sau nu.
Comisia adresează decizia sa tuturor statelor membre şi o comunică imediat acestora şi operatorului economic relevant sau operatorilor economici relevanţi.
(2)În cazul în care măsura naţională este considerată justificată, toate statele membre iau măsurile necesare pentru a garanta că produsul pentru construcţii neconform este retras de pe pieţele lor şi informează Comisia în consecinţă. În cazul în care măsura naţională este considerată nejustificată, statul membru în cauză retrage măsura.
(3)În cazul în care măsura naţională este considerată justificată, iar neconformitatea produsului pentru construcţii este atribuită unor deficienţe ale standardelor armonizate, astfel cum sunt menţionate la articolul 56 alineatul (5) litera (b), Comisia informează organismul sau organismele europene de standardizare relevante şi sesizează comitetul instituit în temeiul articolului 5 din Directiva 98/34/CE. Comitetul respectiv se consultă cu organismul sau organismele europene de standardizare relevante şi îşi exprimă avizul fără întârziere.
În cazul în care măsura naţională este considerată justificată şi neconformitatea produsului pentru construcţii este atribuită unor deficienţe ale documentului de evaluare european sau ale documentaţiei tehnice specifice, astfel cum este menţionat la articolul 56 alineatul (5) litera (b), Comisia sesizează Comitetul permanent pentru construcţii şi adoptă măsurile adecvate în consecinţă.

Art. 58: Produsele de construcţie conforme care prezintă totuşi un risc pentru sănătate şi siguranţă
(1)În cazul în care un stat membru, în urma desfăşurării unei evaluări în conformitate cu articolul 56 alineatul (1), constată că, deşi un produs pentru construcţii este în conformitate cu prezentul regulament, acesta prezintă un risc pentru îndeplinirea cerinţelor fundamentale aplicabile construcţiilor, sănătatea sau siguranţa persoanelor sau pentru alte aspecte privind protecţia interesului public, statul membru solicită operatorului economic respectiv să ia toate măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că produsul pentru construcţii în cauză, în momentul introducerii pe piaţă, nu mai prezintă respectivul risc sau pentru a retrage produsul pentru construcţii de pe piaţă sau a-l rechema într-un termen rezonabil, proporţional cu natura riscului, indicat de statul membru în cauză.
(2)Operatorul economic se asigură că sunt întreprinse toate acţiunile corective pentru toate produsele pentru construcţii vizate pe care operatorul economic respectiv le-a pus la dispoziţie pe piaţă în cadrul Uniunii.
(3)Statul membru informează imediat Comisia şi celelalte state membre. Informaţiile respective includ toate detaliile disponibile, în special datele necesare pentru identificarea produsului pentru construcţii respectiv, originea şi lanţul de distribuţie aferent produsului, natura riscului implicat, precum şi natura şi durata măsurilor naţionale luate.
(4)Comisia iniţiază fără întârziere consultări cu statele membre şi cu operatorul sau operatorii economici relevanţi şi evaluează măsurile naţionale luate. Pe baza rezultatelor evaluării respective, Comisia decide dacă măsura este justificată sau nu şi, dacă este cazul, propune măsuri adecvate.
(5)Comisia adresează decizia sa tuturor statelor membre şi o comunică imediat acestora şi operatorului economic relevant sau operatorilor economici relevanţi.
Art. 59: Neconformitatea formală
(1)Fără a aduce atingere articolului 56, în cazul în care un stat membru constată unul dintre următoarele aspecte, acesta solicită operatorului economic relevant să pună capăt neconfor-mităţii în cauză:
a)marcajul CE a fost aplicat cu încălcarea articolului 8 sau a articolului 9;
b)marcajul CE nu a fost aplicat, în cazurile în care era necesar în conformitate cu articolul 8 alineatul (2);
c)fără a aduce atingere articolului 5, declaraţia de performanţă nu a fost realizată, în cazurile în care era necesară în conformitate cu articolul 4;
d)declaraţia de performanţă nu a fost realizată în conformitate cu articolele 4, 6 şi 7;
e)documentaţia tehnică este fie absentă, fie incompletă.
(2)În cazul în care neconformitatea menţionată la alineatul (1) persistă, statul membru ia toate măsurile necesare pentru a restricţiona sau interzice accesul pe piaţă al produsului pentru construcţii sau pentru a asigura că acesta este returnat de la vânzare sau retras de pe piaţă.