Capitolul vii - AUTORITĂŢILE DE NOTIFICARE ŞI ORGANISMELE NOTIFICATE - Regulamentul 305/09-mar-2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 88L

În vigoare
Versiune de la: 3 Iulie 2024
CAPITOLUL VII:AUTORITĂŢILE DE NOTIFICARE ŞI ORGANISMELE NOTIFICATE
Art. 39: Notificarea
Statele membre informează Comisia şi celelalte state membre cu privire la organismele autorizate să îndeplinească sarcini în calitate de terţe părţi în procesul de evaluare şi de verificare a constanţei performanţei în temeiul prezentului regulament (denumite în continuare “organisme notificate").
Art. 40: Autorităţile de notificare
(1)Statele membre desemnează o autoritate de notificare care este responsabilă de instituirea şi efectuarea procedurilor necesare pentru evaluarea şi notificarea organismelor care necesită a fi autorizate în vederea îndeplinirii sarcinilor care le revin în calitate de părţi terţe în procesul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei în sensul prezentului regulament, precum şi de monitorizarea organismelor notificate, inclusiv conformitatea acestora cu articolul 43.
(2)Statele membre pot decide ca evaluarea şi monitorizarea menţionate la alineatul (1) să fie efectuate de organismele lor naţionale de acreditare în sensul Regulamentului (CE) nr. 765/2008 şi în conformitate cu acesta.
(3)În cazul în care autoritatea de notificare deleagă sau încredinţează într-un alt mod evaluarea, notificarea sau monitorizarea menţionate la alineatul (1) unui organism care nu reprezintă o entitate guvernamentală, respectivul organism este o persoană juridică care se conformează, mutatis mutandis, cerinţelor stabilite la articolul 41. În plus, acesta dispune de modalităţi de compensare a răspunderilor care decurg din activităţile sale.
(4)Autoritatea de notificare îşi asumă întreaga răspundere pentru sarcinile îndeplinite de organismul menţionat la alineatul (3).
Art. 41: Cerinţe referitoare la autorităţile de notificare
(1)Autoritatea de notificare se stabileşte astfel încât să nu intervină conflictele de interese cu organismele notificate.
(2)Autoritatea notificatoare este astfel organizată şi administrată încât garantează obiectivitatea şi imparţialitatea activităţilor sale.
(3)Autoritatea de notificare este astfel organizată încât fiecare decizie referitoare la notificarea organismului care trebuie autorizat să efectueze, în calitate de terţă parte, sarcini aparţinând procesului de evaluare şi verificare a constanţei performanţelor să fie luată de persoane competente, altele decât cele care au efectuat evaluarea.
(4)Autoritatea de notificare nu oferă sau prestează nicio activitate sau serviciu de consultanţă efectuate în mod curent, pe baze comerciale sau de competitivitate, de către organismele notificate.
(5)Autoritatea de notificare salvgardează confidenţialitatea informaţiilor obţinute.
(6)Autoritatea de notificare are la dispoziţie personal competent suficient pentru îndeplinirea corespunzătoare a sarcinilor sale.
Art. 42: Obligaţia de informare a statelor membre
Statele membre informează Comisia cu privire la procedurile lor naţionale pentru evaluarea şi notificarea organismelor care trebuie autorizate să efectueze, în calitate de terţă parte, sarcini aparţinând procesului de evaluare şi verificare a constanţei performanţelor, pentru monitorizarea organismelor notificate, precum şi cu privire la modificările aduse acestora.
Comisia pune la dispoziţia publicului informaţiile respective.
Art. 43: Cerinţe referitoare la organismele notificate
(1)În scopul notificării, un organism notificat îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatele (2)-(11).
(2)Un organism notificat este înfiinţat în baza legislaţiei naţionale şi are personalitate juridică.
(3)Un organism notificat este un organism terţ, independent de organizaţia sau de produsul pentru construcţii pe care îl evaluează.
Un organism care aparţine unei asociaţii de firme sau federaţii profesionale care reprezintă întreprinderi implicate în proiectarea, fabricarea, furnizarea, asamblarea, utilizarea sau întreţinerea produselor pentru construcţii pe care le evaluează, poate fi considerat, cu condiţia demonstrării independenţei sale şi a absenţei oricărui conflict de interese, a fi un astfel de organism.
(4)Un organism notificat, conducerea generală a acestuia şi personalul responsabil cu îndeplinirea sarcinilor care le revin în calitate de parte terţă în procesul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei nu este proiectantul, fabricantul, furnizorul, montatorul, cumpărătorul, proprietarul, utilizatorul sau responsabilul cu întreţinerea produselor pentru construcţii pe care le evaluează, nici reprezentantul autorizat al vreuneia dintre părţile respective. Aceasta nu împiedică utilizarea produselor evaluate care sunt necesare funcţionării organismului notificat sau utilizarea produselor în scopuri personale.
Un organism notificat, conducerea generală a acestuia şi personalul responsabil cu îndeplinirea sarcinilor care le revin în calitate de parte terţă în procesul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei nu pot fi direct implicaţi în proiectarea, fabricarea sau construirea, comercializarea, instalarea, utilizarea sau întreţinerea produselor pentru construcţii respective, şi nu pot reprezenta părţile angajate în activităţile respective. Ei nu se vor angaja în nicio activitate care poate fi în conflict cu independenţa capacităţii de judecată sau integritatea lor în contextul activităţilor faţă de care au fost notificaţi. Aceste dispoziţii se aplică în special serviciilor de consultanţă.
Organismul notificat se asigură că activităţile filialelor sale sau ale subcontractanţilor săi nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea şi imparţialitatea activităţilor sale de evaluare şi verificare.
(5)Organismul notificat şi personalul acestuia îndeplinesc sarcinile care le revin în calitate de parte terţă în procesul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei la cel mai înalt grad de integritate profesională şi de competenţă tehnică necesară în domeniul respectiv şi trebuie să fie liberi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, care le-ar putea influenţa capacitatea de judecată sau rezultatele activităţilor lor de evaluare şi verificare, în special din partea persoanelor sau grupurilor de persoane interesate de rezultatele activităţilor în cauză.
(6)Organismul notificat este în măsură să îndeplinească toate sarcinile care îi revin în calitate de terţă parte în procesul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei care i-a fost încredinţat în conformitate cu anexa V şi cu privire la care a fost notificat, indiferent dacă sarcinile respective sunt îndeplinite de însuşi organismul notificat sau în numele său şi sub responsabilitatea sa.
În orice moment, pentru fiecare sistem de evaluare şi verificare a constanţei performanţei şi pentru fiecare categorie de produse pentru construcţii, caracteristicile esenţiale şi sarcini cu privire la care este notificat, organismul notificat dispune de:
a)personalul necesar, înzestrat cu cunoştinţe tehnice şi experienţă suficientă şi adecvată pentru a efectua sarcinile care îi revin în calitate de parte terţă în procesul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei;
b)descrierile necesare de proceduri conform cărora se efectuează evaluarea performanţei, garantând transparenţa şi posibilitatea reproducerii acestor proceduri. Organismul notificat dispune de politici şi proceduri adecvate care permit distincţia între sarcinile pe care le îndeplineşte în calitate de organism notificat şi alte activităţi;
c)procedurile necesare pentru a-şi desfăşura activitatea ţinând seama de dimensiunea unei întreprinderi, domeniul de activitate şi structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei utilizate pentru produse, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie.
Un organism notificat are mijloacele necesare pentru a îndeplini în mod corespunzător sarcinile tehnice şi administrative legate de activităţile pentru care este notificat şi are acces la toate echipamentele sau facilităţile necesare.
(7)Personalul responsabil de efectuarea activităţilor, cu privire la care organismul a fost notificat, posedă următoarele:
a)instruire tehnică şi profesională temeinică, care să acopere toate sarcinile care îi revin ca parte terţă în procesul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei, în domeniul relevant pentru care organismul a fost notificat;
b)cunoaştere satisfăcătoare a cerinţelor evaluărilor şi verificărilor pe care le efectuează şi autoritate corespunzătoare în vederea efectuării unor astfel de activităţi;
c)cunoaştere şi înţelegere adecvate a standardelor armonizate aplicabile şi a dispoziţiilor relevante ale regulamentului;
d)abilitatea necesară pentru a întocmi certificate, evidenţe şi rapoarte, necesare pentru a demonstra că evaluările şi verificările au fost efectuate.
(8)Se garantează imparţialitatea organismului notificat, a conducerii sale generale şi a personalului de evaluare al acestuia.
Remunerarea personalului de conducere general şi a personalului de evaluare al organismului notificat nu depinde de numărul de evaluări efectuate sau de rezultatele acestor evaluări.
(9)Un organism notificat încheie o asigurare de răspundere, cu excepţia situaţiilor în care răspunderea este asumată de statul membru, în conformitate cu legislaţia naţională, sau însuşi statul membru este direct responsabil de evaluarea şi/sau verificarea efectuată.
(10)Personalul organismului notificat este obligat să păstreze secretul profesional referitor la toate informaţiile obţinute în cursul îndeplinirii sarcinilor sale în temeiul anexei V, excepţie făcând relaţia cu autorităţile administrative competente ale statului membru în care sunt îndeplinite activităţile sale. Drepturile de autor sunt protejate.
(11)Organismul notificat participă la, sau garantează că personalul său de evaluare este informat de, activităţile de standardizare relevante şi la activităţile grupului de coordonare a organismelor notificate înfiinţat în temeiul prezentului regulament şi aplică, sub forma unor directive generale, deciziile şi documentele produse ca rezultat al activităţii grupului respectiv.
Art. 44: Prezumţia de conformitate
Atunci când un organism notificat care urmează să fie autorizat să efectueze, în calitate de terţă parte, sarcini aparţinând procesului de evaluare şi verificare a constanţei performanţelor demonstrează că respectă criteriile prevăzute în standardele armonizate relevante sau în părţi ale acestora, ale căror trimiteri au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se presupune că acesta se conformează cerinţelor prevăzute la articolul 43 în măsura în care standardele armonizate aplicabile acoperă aceste cerinţe.
Art. 45: Filiale şi subcontractanţi ai organismelor notificate
(1)În cazul în care un organism notificat subcontractează sarcini specifice legate de sarcinile care îi revin, în calitate de terţă parte, în procesul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei sau recurge la serviciile unei filiale, acesta garantează că subcontractantul sau filiala îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 43 şi informează în consecinţă autoritatea de notificare.
(2)Organismul notificat îşi asumă întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de subcontractanţi sau filiale, oriunde ar fi acestea stabilite.
(3)Activităţile pot fi subcontractate sau îndeplinite de o filială doar cu acordul clientului.
(4)Organismul notificat pune la dispoziţia autorităţii de notificare documentele relevante privind evaluarea calificărilor oricărui subcontractant sau ale filialei şi privind sarcinile îndeplinite de acestea în temeiul anexei V.
Art. 46: Utilizarea de echipamente în afara laboratorului de încercări al organismului notificat
(1)La cererea fabricantului şi în cazul în care există justificare de natură tehnică, economică sau logistică, organismele notificate pot decide să efectueze încercările menţionate în anexa V, pentru sistemele de evaluare şi verificare a constanţei performanţei 1+, 1 şi 3, sau pot decide ca aceste încercări să fie efectuate sub supravegherea lor, fie în fabricile care utilizează echipamentele de încercare ale laboratorului intern al fabricantului fie, cu consimţământul prealabil al fabricantului, într-un laborator extern, utilizând echipamentele de încercare ale laboratorului respectiv.
Organismele notificate care efectuează astfel de încercări sunt desemnate în mod specific ca având competenţa de a desfăşura activităţi în afara propriilor echipamente de încercare acreditate.
(2)Înainte de efectuarea încercărilor respective, organismul notificat verifică dacă sunt îndeplinite cerinţele metodei de încercare şi evaluează dacă:
a)echipamentul de încercare are un sistem de calibrare adecvat şi dacă este asigurată trasabilitatea măsurătorilor;
b)este asigurată calitatea rezultatelor încercării.
Art. 47: Cererea de notificare
(1)Un organism care necesită a fi autorizat pentru îndeplinirea sarcinilor care îi revin în calitate de terţă parte în procesul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei prezintă o cerere de notificare autorităţii de notificare a statului membru în care este înfiinţat.
(2)Cererea este însoţită de o descriere a activităţilor de efectuat, a procedurilor de evaluare şi/sau de verificare pentru care organismul se consideră a fi competent, de un certificat de acreditare, în cazul în care acesta există, eliberat de organismul naţional de acreditare în sensul Regulamentului (CE) nr. 765/2008, care atestă că organismul îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 43.
(3)În cazul în care organismul în cauză nu poate prezenta un certificat de acreditare, el prezintă autorităţii de notificare toate documentele justificative necesare pentru verificarea, recunoaşterea şi monitorizarea regulată a conformităţii cu cerinţele prevăzute la articolul 43.
Art. 48: Procedura de notificare
(1)Autorităţile de notificare pot notifica numai organismele care au îndeplinit cerinţele prevăzute la articolul 43.
(2)Acestea notifică Comisia şi celelalte state membre, în special folosind instrumentul de notificare electronică elaborat şi gestionat de Comisie.
În mod excepţional, în situaţiile menţionate la punctul 3 din anexa V, pentru care instrumentul electronic adecvat nu este disponibil, se acceptă notificarea în scris.
(3)Notificarea include detalii complete ale funcţiilor de efectuat, trimiterea la specificaţia tehnică armonizată relevantă şi, în scopul sistemului prevăzut în anexa V, caracteristicile esenţiale pentru care organismul este competent.
Totuşi, trimiterea la specificaţia tehnică armonizată relevantă nu este necesară în cazurile prevăzute la punctul 3 din anexa V.
(4)În cazul în care o notificare nu se bazează pe un certificat de acreditare menţionat la articolul 47 alineatul (2), autoritatea de notificare prezintă Comisiei şi celorlalte state membre documentele justificative care atestă competenţa organismului notificat şi măsurile adoptate pentru a se asigura că organismul respectiv va fi monitorizat periodic şi că va îndeplini în continuare cerinţele prevăzute la articolul 43.
(5)Organismul în cauză poate îndeplini activităţile unui organism notificat numai dacă Comisia şi celelalte state membre nu au ridicat obiecţii în termen de două săptămâni de la notificare, în cazul în care se utilizează un certificat de acreditare, sau în termen de două luni de la notificare în cazul în care nu se utilizează acreditarea.
Numai un astfel de organism este considerat un organism notificat în sensul prezentului regulament.
(6)Comisia şi celelalte state membre sunt înştiinţate cu privire la orice modificări relevante ulterioare aduse notificării.
Art. 49: Numerele de identificare şi listele cu organisme notificate
(1)Comisia atribuie un număr de identificare fiecărui organism notificat.
Comisia atribuie un singur astfel de număr, chiar dacă organismul este notificat în baza mai multor acte ale Uniunii.
(2)Comisia pune la dispoziţia publicului lista organismelor notificate în temeiul prezentului regulament, inclusiv numerele de identificare care le-au fost alocate şi activităţile pentru care au fost notificate, în special prin intermediul instrumentului de notificare electronică elaborat şi gestionat de Comisie.
Comisia asigură actualizarea acestei liste.
Art. 50: Modificări aduse notificării
(1)În cazul în care o autoritate de notificare a constatat sau a fost informată că un organism notificat nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 43 sau că acesta nu îşi îndeplineşte obligaţiile, autoritatea de notificare restricţionează, suspendă sau retrage notificarea, după caz, în funcţie de gravitatea încălcării cerinţelor sau a neîndeplinirii obligaţiilor. Autoritatea de notificare informează în consecinţă şi fără întârziere Comisia şi celelalte state membre, în special folosind instrumentul de notificare electronică elaborat şi gestionat de Comisie.
(2)În caz de restricţionare, suspendare sau retragere a notificării sau în cazul în care organismul notificat şi-a încetat activitatea, statul membru notificator ia măsurile adecvate pentru a se asigura că dosarele organismului respectiv sunt fie prelucrate de un alt organism notificat, fie sunt puse la dispoziţia autorităţilor de notificare şi de supraveghere a pieţei responsabile, la cererea acestora.
Art. 51: Contestarea competenţei organismelor notificate
(1)Comisia investighează toate cazurile în care are îndoieli sau i se aduce la cunoştinţă o îndoială cu privire la competenţa unui organism notificat sau la continuarea îndeplinirii de către un organism notificat a cerinţelor şi a responsabilităţilor care îi revin.
(2)Statul membru care a transmis notificarea prezintă Comisiei, la cerere, toate informaţiile referitoare la baza notificării sau la menţinerea competenţei organismului în cauză.
(3)Comisia se asigură că toate informaţiile sensibile obţinute pe parcursul investigaţiilor sale sunt tratate confidenţial.
(4)În cazul în care constată că un organism notificat nu îndeplineşte sau nu mai îndeplineşte cerinţele pentru a fi notificat, Comisia informează în consecinţă statul membru care a efectuat notificarea şi solicită acestuia să ia măsurile corective necesare, inclusiv retragerea notificării, dacă este cazul.
Art. 52: Obligaţii operaţionale pentru organismele notificate
(1)Organismele notificate îndeplinesc sarcini în calitate de părţi terţe, în conformitate cu sistemele de evaluare şi verificare a constanţei performanţei prevăzute în anexa V.
(2)Evaluările şi verificările constanţei performanţei se efectuează cu transparenţă în ceea ce îl priveşte pe fabricant şi într-o manieră proporţională, evitând o suprasolicitare nejustificată a operatorilor economici. Organismul de evaluare a conformităţii îşi desfăşoară activitatea ţinând seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, domeniul de activitate şi structura întreprinderii, de gradul de complexitate a tehnologiei utilizate pentru produse, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie.
Cu toate acestea, în desfăşurarea acestor activităţi, organismele respectă gradul de rigoare necesar pentru produs în temeiul prezentului regulament, precum şi rolul produsului în îndeplinirea tuturor cerinţelor fundamentale aplicabile construcţiilor.
(3)În cazul în care, în cursul inspecţiei iniţiale a fabricii sau al controlului producţiei în fabrică, un organism notificat constată că fabricantul nu a asigurat constanţa performanţelor produsului fabricat, respectivul organism solicită fabricantului să ia măsurile corective adecvate şi nu îi eliberează certificatul.

(4)În cazul în care, în cursul activităţii de monitorizare având ca scop verificarea constanţei performanţelor produsului fabricat, un organism notificat constată că un produs pentru construcţii nu mai are aceeaşi performanţă cu produsul-tip, el solicită fabricantului să adopte măsurile corective adecvate şi, dacă e necesar, îi suspendă sau îi retrage certificatul.
(5)În cazul în care nu sunt luate măsuri corective sau nu au efectul necesar, organismul notificat restricţionează, suspendă sau retrage orice certificat, după caz.
Art. 53: Obligaţia organismelor notificate de a informa
(1)Organismele notificate informează autoritatea de notificare:
a)despre orice refuz, restricţie, suspendare sau retragere a certificatelor;
b)despre circumstanţele care afectează scopul şi condiţiile notificării;
c)despre orice solicitare de informaţii cu privire la activităţi de evaluare şi/sau verificare a constanţei performanţei efectuate pe care au primit-o de la autorităţile de supraveghere a pieţei;
d)la cerere, despre sarcinile care le revin în calitate de parte terţă, în conformitate cu sistemele de evaluare şi verificare a constanţei performanţei, efectuate în limitele în care au fost notificaţi şi orice altă activitate efectuată, inclusiv activităţile transfrontaliere şi cele de subcontractare.
(2)Organismele notificate furnizează celorlalte organisme notificate în temeiul prezentului regulament, care îndeplinesc sarcini ce le revin în calitate de parte terţă, în conformitate cu sistemele de evaluare şi verificare a constanţei performanţei şi pentru produse pentru construcţii acoperite de aceeaşi specificaţie tehnică armonizată, informaţii referitoare la chestiuni legate de rezultatele negative şi, la cerere, de cele pozitive, ale acestor evaluări şi verificări.
Art. 54: Schimbul de experienţă
Comisia prevede organizarea schimbului de experienţă între autorităţile naţionale ale statelor membre responsabile de politica privind notificarea.
Art. 55: Coordonarea organismelor notificate
Comisia se asigură că există o coordonare şi o cooperare corespunzătoare între organismele notificate în temeiul articolului 39 şi că acestea funcţionează în bune condiţii, sub forma unui grup al organismelor notificate.
Statele membre se asigură că organismele pe care le notifică participă la activitatea grupurilor respective, direct sau prin reprezentanţi desemnaţi, sau că reprezentanţii organismelor notificate urmează să fie informaţi cu privire la aceste activităţi.