Capitolul v - ORGANISMELE DE EVALUARE TEHNICĂ - Regulamentul 305/09-mar-2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 88L

În vigoare
Versiune de la: 3 Iulie 2024
CAPITOLUL V:ORGANISMELE DE EVALUARE TEHNICĂ
Art. 29: Desemnarea, monitorizarea şi evaluarea OET
(1)Statele membre pot desemna OET pe teritoriile lor, în special pentru una sau mai multe categorii de produse enumerate în tabelul 1 din anexa IV.
Statele membre care au desemnat un OET comunică celorlalte state membre şi Comisiei numele şi adresa OET şi categoria de produse pentru care OET respectiv este desemnat.
(2)Comisia pune la dispoziţia publicului, prin mijloace electronice, lista OET-urilor, indicând categoriile de produse pentru care acestea sunt desemnate, vizând să asigure cel mai înalt nivel de transparenţă posibil.
Comisia pune la dispoziţia publicului orice actualizare a listei respective.
(3)Statele membre monitorizează activităţile şi competenţele OET pe care le-au desemnat şi le evaluează în funcţie de criteriile respective prezentate în tabelul 2 din anexa IV.
Statele membre informează Comisia cu privire la procedurile lor naţionale de desemnare a OET, cu privire la monitorizarea activităţii şi a competenţelor lor şi cu privire la orice modificări ale acestora.
(4)Comisia adoptă ghiduri pentru desfăşurarea evaluării OET, în urma consultării Comitetului permanent pentru construcţii.
Art. 30: Cerinţele referitoare la OET
(1)OET efectuează evaluări şi eliberează evaluări tehnice europene într-un domeniu de produse pentru care a fost desemnat.
OET îndeplineşte cerinţele menţionate în tabelul 2 din anexa IV, în limitele mandatului pentru care a fost desemnat.
(2)OET pune la dispoziţia publicului organigrama sa, precum şi numele membrilor organelor sale interne cu rol decizional.
(3)Atunci când un OET nu mai îndeplineşte cerinţele menţionate la alineatul (1), statul membru retrage desemnarea pentru OET respectiv în ceea ce priveşte domeniul de produse relevant şi informează Comisia şi celelalte state membre cu privire la aceasta.
Art. 31: Coordonarea OET
(1)OET stabilesc o organizaţie destinată evaluărilor tehnice.
(2)Organizaţia OET-urilor este considerată un organism care urmăreşte un obiectiv de interes european general, în sensul articolului 162 din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2342/2002 al Comisiei din 23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene (1).
(1)JO L 357, 31.12.2002, p. 1.
(3)Obiectivele comune de cooperare şi condiţiile administrative şi financiare referitoare la subvenţiile acordate pentru organizaţia OET-urilor pot fi definite într-un acord-cadru de parteneriat semnat de Comisie şi de organizaţia respectivă, conform Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene (2) (regulamentul financiar) şi Regulamentului (CE, Euratom) nr. 2342/2002. Parlamentul European şi Consiliul sunt informate cu privire la încheierea unui astfel de acord.
(2)JO L 248, 16.9.2002, p. 1.
(4)Organizaţia OET-urilor îndeplineşte cel puţin următoarele sarcini:
a)organizează coordonarea OET şi, dacă este necesar, asigură cooperarea şi consultarea cu alte părţi interesate;
b)asigură faptul că OET fac schimburi de bune practici pentru a promova o mai mare eficienţă şi pentru a furniza servicii de mai bună calitate sectorului;
c)coordonează aplicarea procedurilor menţionate la articolul 21 şi în anexa II şi furnizează sprijinul necesar în acest scop;
d)elaborează şi adoptă documente de evaluare europene;

e)informează Comisia cu privire la orice problemă legată de pregătirea documentelor de evaluare europene şi orice aspect legat de interpretarea normelor de procedură menţionate la articolul 21 şi în anexa II şi recomandă Comisiei îmbunătăţiri pe baza experienţei acumulate;

f)comunică orice observaţii referitoare la un OET care nu îşi îndeplineşte sarcinile în conformitate cu procedurile stabilite la articolul 21 şi în anexa II Comisiei şi statului membru care a desemnat OET respectiv;
g)se asigură că documentele de evaluare europene adoptate şi trimiterile la evaluările tehnice europene sunt menţinute la dispoziţia publicului.
Pentru îndeplinirea acestor sarcini, organizaţia OET-urilor dispune de un secretariat.
(5)Statele membre se asigură că OET contribuie cu resurse financiare şi umane la organizaţia OET-urilor.
Art. 32: Finanţare din partea Uniunii
(1)Organizaţiei OET-urilor i se poate acorda finanţare din partea Uniunii pentru îndeplinirea sarcinilor prevăzute la articolul 31 alineatul (4).
(2)Sumele alocate pentru sarcinile menţionate la articolul 31 alineatul (4) se stabilesc anual de către autoritatea bugetară, în limitele cadrului financiar în vigoare.
Art. 33: Modalităţi de finanţare
(1)Finanţarea din partea Uniunii se furnizează, fără procedură de ofertare, organizaţiei OET-urilor pentru desfăşurarea sarcinilor menţionate la articolul 31 alineatul (4) pentru care se pot acorda subvenţii în conformitate cu regulamentul financiar.
(2)Activităţile secretariatului organizaţiei OET-urilor, menţionate la articolul 31 alineatul (4), pot fi finanţate pe baza unor subvenţii de funcţionare. În cazul reînnoirii, subvenţiile pentru funcţionare nu sunt reduse automat.
(3)Acordurile de subvenţionare pot autoriza finanţarea forfetară a costurilor generale ale beneficiarului cu până la 10% din totalul eligibil al costurilor directe ale acţiunilor, cu excepţia cazurilor în care costurile indirecte ale beneficiarului sunt acoperite printr-o subvenţie de funcţionare finanţată din bugetul general al Uniunii.
Art. 34: Gestionare şi monitorizare
(1)Sumele alocate stabilite de către autoritatea bugetară pentru finanţarea sarcinilor menţionate la articolul 31 alineatul (4) pot acoperi, de asemenea, cheltuielile administrative referitoare la pregătire, monitorizare, inspecţie, auditare şi evaluare, necesare în mod direct pentru atingerea obiectivelor prezentului regulament şi, în special, studii, întruniri, activităţi de informare şi publicare, cheltuieli referitoare la reţelele informatice pentru schimbul de informaţii şi orice alte cheltuieli pentru asistenţă administrativă şi tehnică pe care Comisia le poate utiliza pentru activităţile legate de elaborarea şi adoptarea documentelor de evaluare europene şi de eliberarea evaluărilor tehnice europene.

(2)Comisia evaluează relevanţa sarcinilor menţionate la articolul 31 alineatul (4) care beneficiază de finanţare din partea Uniunii prin prisma cerinţelor politicilor şi ale legislaţiei Uniunii şi informează Parlamentul European şi Consiliul cu privire la rezultatul respectivei evaluări până la 1 ianuarie 2017 şi ulterior o dată la patru ani.
Art. 35: Protecţia intereselor financiare ale Uniunii
(1)Comisia se asigură că, atunci când acţiunile finanţate în temeiul prezentului regulament sunt puse în aplicare, interesele financiare ale Uniunii sunt protejate prin aplicarea de măsuri preventive împotriva fraudei, corupţiei şi altor activităţi ilegale, prin controale efective şi prin recuperarea oricăror sume achitate în mod necuvenit şi, în cazul în care sunt detectate nereguli, prin aplicarea de sancţiuni efective, proporţionale şi cu efect disuasiv, în conformitate cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2988/95 al Consiliului din 18 decembrie 1995 privind protecţia intereselor financiare ale Comunităţilor Europene (1), Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului din 11 noiembrie 1996 privind controalele şi inspecţiile la faţa locului efectuate de Comisie în scopul protejării intereselor financiare ale Comunităţilor Europene împotriva fraudei şi a altor abateri (2) şi Regulamentul (CE) nr. 1073/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 mai 1999 privind investigaţiile efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) (3).
(1)JO L 312, 23.12.1995, p. 1.
(2)JO L 292, 15.11.1996, p. 2.
(3)JO L 136, 31.5.1999, p. 1.
(2)Pentru acţiunile finanţate în temeiul prezentului regulament, noţiunea de neregulă menţionată la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2988/95 înseamnă orice încălcare a unei dispoziţii de drept al Uniunii sau orice încălcare a unei obligaţii contractuale, rezultate în urma unei acţiuni sau a unei omisiuni din partea unui operator economic, care are sau ar avea ca efect prejudicierea bugetului general al Uniunii sau a bugetelor gestionate de către aceasta, din cauza unei cheltuieli nejustificate.
(3)Orice acorduri sau contracte ce decurg din prezentul regulament prevăd monitorizarea şi controale financiare efectuate de către Comisie sau de către oricare dintre reprezentanţii săi autorizaţi, precum şi audituri efectuate de Curtea de Conturi, aceste activităţi putând fi desfăşurate la faţa locului, dacă este necesar.