Regulamentul 30/10-nov-2007 Dispoziţii uniforme privind omologarea anvelopelor pentru autovehicule şi remorci

Acte UE

Jurnalul Oficial 201L

În vigoare
Versiune de la: 18 Iunie 2012
Regulamentul 30/10-nov-2007 Dispoziţii uniforme privind omologarea anvelopelor pentru autovehicule şi remorci
Dată act: 10-nov-2007
Emitent: Comisia Economica pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite
A-3-a revizuire
Încorporează întregul text valabil până la:
Suplimentul 15 la seria 02 de modificări - Data intrării în vigoare: 10 noiembrie 2007
CUPRINS REGULAMENT
1.Domeniu de aplicare
2.Definiţii
3.Marcaje
4.Cerere de omologare
5.Omologare
6.Cerinţe
7.Modificări ale tipului de anvelope şi prelungirea omologării
8.Conformitatea producţiei
9.Sancţiuni pentru neconformitatea producţiei
10.Încetarea definitivă a producţiei
11.Dispoziţii tranzitorii
12.Denumirile şi adresele serviciilor tehnice responsabile pentru efectuarea probelor de omologare, precum şi ale departamentelor administrative
ANEXE
- Anexa I - Comunicare privind omologarea, prelungirea, refuzul, retragerea omologării sau încetarea definitivă a producţiei unui tip de anvelope pentru autovehicule în conformitate cu Regulamentul nr. 30
- Anexa II - Exemplu de poziţionare a mărcii de omologare
- Anexa III - Poziţionarea marcajelor pentru anvelope
- Anexa IV - Indici de sarcină
- Anexa V - Indici de mărime şi dimensiuni ale anvelopelor
- Anexa VI - Metoda de măsurare a anvelopelor
- Anexa VII - Procedură de determinare a performanţelor sarcină/viteză
1.DOMENIU DE APLICARE
Prezentul regulament vizează anvelopele noi, create în principal pentru vehicule de categoria M1, N1, O1 şi O2 (1) (2).
(1)În conformitate cu anexa 7 la Rezoluţia consolidată privind construcţia vehiculelor R.E.3, (documentul TRANS/WP.29/78/Rev.1, astfel cum a fost modificat prin Modif. 4).
(2)Prezentul regulament defineşte cerinţele pentru anvelope ca şi componentă. Acesta nu limitează instalarea anvelopelor la nicio categorie de vehicule.
Acesta nu se aplică anvelopelor create în principal pentru:
(a)echipamentele de maşini de tradiţie;
(b)concursuri.

2.DEFINIŢII
În scopul prezentului regulament,
2.1."Tip de anvelopă pneumatică" înseamnă o categorie de anvelope care nu diferă în aspecte esenţiale cum ar fi:
2.1.1.Producătorul;
2.1.2.Indicele de mărime al anvelopei;
2.1.3.Categoria de utilizare [obişnuită (rutieră) sau anvelopă de iarnă sau pentru uz temporar];
2.1.4.Structura [diagonală (pliu înclinat), centură înclinată, pliu radial, anvelopă cu posibilitate de rulare pe jantă (run flat)];
2.1.5.Simbolul categoriei de viteză;
2.1.6.Indice de sarcină;
2.1.7.Secţiunea transversală a anvelopei;
2.2."Anvelopă de iarnă" înseamnă o anvelopă al cărui profil al benzii de rulare şi a cărei structură sunt create în primul rând în scopul garantării, în caz de noroi şi zăpadă proaspătă sau în curs de topire, unei performanţe mai bune decât aceea a unei anvelope obişnuite (rutieră). Profilul benzii de rulare al unei anvelope de iarnă constă în general din caneluri (nervuri) şi/sau saboţi distanţaţi mai mult decât la o anvelopă obişnuită (rutieră);
2.3."Structura" unei anvelope înseamnă caracteristicile tehnice ale carcasei anvelopei. Se deosebesc în special următoarele structuri:
2.3.1."Diagonală" sau "pliu înclinat" descrie structura unei anvelope în care cordurile pliurilor se extind până la taloane şi se aşează în unghiuri alterne mult mai mici de 90° spre linia centrală a benzii de rulare a anvelopei;
2.3.2."Cu centură înclinată" descrie o structură de anvelopă de tip diagonală (pliu înclinat) în care carcasa este cuprinsă de o centură alcătuită din două sau mai multe straturi de cord din material foarte puţin extensibil, aşezate în unghiuri alterne apropiate de cele ale carcasei;
2.3.3."Radială" descrie o structură de anvelopă în care cordurile pliurilor se extind până la taloane şi sunt aşezate aproape la 90° faţă de linia centrală a benzii de rulare, carcasa fiind stabilizată printr-o centură circulară practic inelastică;
2.3.4."Ranforsată" sau "suprasarcină" descrie o structură de anvelopă în care carcasa este mai rezistentă decât cea a anvelopei standard corespunzătoare;
2.3.5."Anvelopa de rezervă pentru uz temporar" înseamnă o anvelopă diferită de o anvelopă creată să se potrivească oricărui vehicul în condiţii normale de conducere, servind numai pentru uz temporar în condiţii de conducere limitate;
2.3.6."Anvelopa de rezervă de tip T pentru uz temporar" înseamnă un tip de anvelopă de rezervă pentru uz temporar creată pentru a fi utilizată la presiuni de umplere mai mari decât cele stabilite pentru anvelopele standard şi ranforsate;
2.3.7."Anvelopă cu posibilitate de rulare pe jantă" sau "anvelopă independentă" descrie o structură de anvelopă prevăzută cu orice soluţii tehnice (de exemplu flancuri ranforsate etc.) care permit anvelopei instalate pe roata corespunzătoare şi în absenţa oricărei componente suplimentare să furnizeze vehiculului cel puţin funcţiile de bază ale anvelopei, la o viteză de 80km/h (50mph) şi pe o distanţă de 80km în regim dezumflat.
2.4."Talon" înseamnă partea unei anvelope care are o asemenea formă şi structură încât se potriveşte jantei şi fixează anvelopa pe aceasta (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.5."Cord" înseamnă firele care alcătuiesc ţesătura pliurilor din anvelopă (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.6."Pliu" înseamnă un strat de corzi paralele învelite în cauciuc (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.7."Carcasa" înseamnă acea parte a unei anvelope, alta decât banda de rulare şi flancurile cauciucului care, la umflare, poartă sarcina (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.8."Banda de rulare" înseamnă acea parte a unei anvelope care vine în contact cu terenul (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.9."Flanc" înseamnă partea unei anvelope dintre banda de rulare şi talon (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.10."Suprafaţa inferioară a anvelopei" înseamnă suprafaţa inclusă între punctul de lăţime maximă a profilului anvelopei şi suprafaţa proiectată să fie acoperită de marginea jantei (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.10.1. Cu toate acestea, în cazul anvelopelor identificate prin simbolul "A" sau "U" pentru "configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă" (a se vedea alineatul 3.1.10.), aceasta înseamnă suprafaţa anvelopei care stă pe jantă.
2.11."Şanţurile benzii de rulare" înseamnă spaţiul dintre două nervuri adiacente sau saboţi din profilul benzii de rulare (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.12."Lăţimea secţiunii" înseamnă distanţa liniară dintre extremităţile flancurilor unei anvelope umflate, în afara elevaţiilor datorate marcajului, decoraţiunilor sau nervurilor şi benzilor protectoare (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.13."Lăţimea totală" înseamnă distanţa liniară dintre extremităţile flancurilor unei anvelope umflate, inclusiv marcajul, decoraţiunile sau nervurile şi benzile protectoare (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.14."înălţimea secţiunii" înseamnă distanţa egală cu jumătate din diferenţa dintre diametrul exterior al anvelopei şi diametrul nominal al jantei (1);
2.15."Raportul nominal de aspect (Ra)" înseamnă însutitul numărului obţinut prin divizarea numărului care exprimă înălţimea secţiunii în mm la numărul care exprimă diametrul nominal al secţiunii în mm;
2.16."Diametrul exterior" înseamnă diametrul total al unei anvelope noi umflate (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.17."Indicele de mărime al anvelopei" este:
2.17.1. un indice care cuprinde:
2.17.1.1. diametrul nominal al secţiunii. Diametrul trebuie exprimat în milimetri, cu excepţia tipurilor de anvelope pentru care indicele de mărime apare în prima coloană din tabelele din anexa V la prezentul regulament;
2.17.1.2. raportul nominal de aspect, cu excepţia unor tipuri de anvelope pentru care indicele de mărime apare în prima coloană din tabelele din anexa V la prezentul regulament sau, în funcţie de tipul de model de anvelopă, diametrul nominal exterior exprimat în mm;
2.17.1.3. un număr convenţional care indică diametrul nominal al jantei şi care corespunde diametrului acesteia exprimat fie sub formă de coduri (numere sub 100), fie în milimetri (numere peste 100);
2.17.1.4. litera "T" din faţa diametrului nominal al secţiunii, în cazul anvelopelor de rezervă de tip T pentru uz temporar;
2.17.1.5. o indicaţie privind configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă, atunci când diferă de configuraţia standard.
2.18."Diametrul nominal al jantei" înseamnă diametrul jantei pe care se instalează o anvelopă;
2.19."Jantă" înseamnă suportul unui ansamblu anvelopă-cameră de aer sau al unei anvelope fără cameră de aer pe care sunt aşezate taloanele de anvelopă (1);
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.19.1. "Configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă" înseamnă tipul de jantă căreia i se potriveşte anvelopa. În cazul jantelor non-standard, aceasta va fi identificată printr-un simbol aplicat pe anvelopă, de exemplu, "CT", "TR", "TD", "A" sau "U".
2.20."Janta teoretică" înseamnă janta al cărei diametru ar fi egal cu de x ori diametrul nominal al secţiunii unei anvelope. Valoarea lui x va fi menţionată de producătorul anvelopei respective;
2.21."Janta de măsurare" înseamnă janta pe care trebuie să fie fixată o anvelopă în vederea efectuării măsurătorilor pentru mărime;
2.22."Janta de probă" înseamnă janta pe care trebuie să fie fixată o anvelopă în vederea încercării;
2.23."Ruperea în bucăţi" înseamnă ruperea de bucăţi de cauciuc de pe banda de rulare a anvelopei;
(1)A se vedea imaginea explicativă.
2.24."Separarea cordului" înseamnă separarea corzilor de învelişul lor cauciucat;
2.25."Separarea pliurilor" înseamnă separarea pliurilor adiacente;
2.26."Separarea benzii de rulare a anvelopei" înseamnă separarea benzii de rulare de carcasă;
2.27."Indicatori de uzură a benzii de rulare a anvelopei" înseamnă proeminenţele din interiorul şanţurilor benzii de rulare a anvelopei create cu scopul de a oferi o indicaţie vizuală asupra gradului de uzură a benzii de rulare a anvelopei;
2.28."Indice de sarcină" înseamnă un număr asociat masei de referinţă pe care o poate duce o anvelopă la funcţionarea în conformitate cu cerinţele privind utilizarea specificate de producător.
2.29."Categoria de viteză" înseamnă viteza maximă pe care o poate susţine anvelopa, exprimată sub forma simbolului categoriei de viteză (a se vedea tabelul următor).
2.29.1. Categoriile de viteză sunt cele indicate în tabelul următor:

Simbolul categoriei de viteză

Viteza maximă (km/h)

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

W

270

Y

300

2.30.Canelurile profilului benzii de rulare
2.30.1. "Caneluri principale" înseamnă canelurile largi, poziţionate în zona centrală a benzii de rulare pentru anvelope, ai căror indicatori de uzură a benzii de rulare (a se vedea alineatul 2.27.) se află înăuntrul acestora.
2.30.2. "Caneluri secundare" înseamnă canelurile suplimentare ale profilului benzii de rulare care ar putea dispărea pe parcursul utilizării anvelopei.
2.31."Coeficientul de sarcină maximă" înseamnă masa maximă pe care anvelopa o poate duce;
2.31.1. La o viteză care nu depăşeşte 210 km/h, coeficientul de sarcină maximă nu trebuie să depăşească valoarea asociată indicelui de sarcină al anvelopei;
2.31.2. La o viteză mai mare de 210 km/h, dar care nu depăşeşte 240 km/h (anvelope clasificate prin simbolul categoriei de viteză "V"), coeficientul de sarcină maximă nu trebuie să depăşească procentul valorii asociate indicelui de sarcină al anvelopei, indicat în tabelul următor, prin trimitere la capacitatea de viteză a automobilului la care se fixează anvelopa.

Viteza maximă (km/h)

Coeficient de sarcină maximă

(%)

215

98,5

220

97

225

95,5

230

94

235

92,5

240

91

Se acceptă interpolări liniare ale coeficientului de sarcină maximă la viteze maxime intermediare.
2.31.3. În cazul vitezelor mai mari de 240 km/h (anvelope clasificate prin simbolul categoriei de viteză "W"), coeficientul de sarcină maximă nu trebuie să depăşească procentul valorii asociate indicelui de sarcină al anvelopei, indicat în tabelul următor, prin trimitere la capacitatea de viteză a automobilului la care se fixează anvelopa.

Viteza maximă (km/h)

Coeficient de sarcină maximă (%)

240

100

250

95

260

90

270

85

Se acceptă interpolări liniare ale coeficientului de sarcină maximă la viteze maxime intermediare.
2.31.4. În cazul vitezelor mai mari de 270 km/h (anvelope clasificate prin simbolul categoriei de viteză "Y"), coeficientul de sarcină maximă nu trebuie să depăşească procentul valorii asociate indicelui de sarcină al anvelopei, indicat în tabelul următor, prin trimitere la capacitatea de viteză a automobilului la care se fixează anvelopa.

Viteza maximă (km/h)

Coeficient de sarcină maximă (%)

270

100

280

95

290

90

300

85

Se acceptă interpolări liniare ale coeficientului de sarcină maximă la viteze maxime intermediare.
2.31.5. În cazul vitezelor mai mici sau egale cu 60 km/h, coeficientul de sarcină maximă nu trebuie să depăşească procentul de masă asociat indicelui de sarcină al anvelopei, indicat în tabelul următor, prin trimitere la viteza maximă proiectată a vehiculului la care se fixează anvelopa.

Viteza maximă (km/h)

Coeficient de sarcină maximă

(%)

25

142

30

135

40

125

50

115

60

110

2.31.6. În cazul vitezelor care depăşesc 300 km/h, coeficientul de sarcină maximă nu trebuie să depăşească masa specificată de producătorul de anvelope, prin trimitere la capacitatea de viteză a anvelopei. În cazul vitezelor intermediare între 300 km/h şi viteza maximă permisă de producător, se aplică o interpolare liniară a coeficientului de sarcină maximă.
2.32."Modul de rulare pe jantă" descrie starea anvelopei, care îşi păstrează în linii mari integritatea structurală, funcţionând la o presiune de umplere între 0 şi 70 kPa.
2.33."Funcţiile de bază ale anvelopei" înseamnă capacitatea normală a unei anvelope umflate de a susţine o sarcină dată până la o viteză dată şi de a transmite forţele de comandă, direcţie şi frânare la terenul pe care rulează.
2.34."Sistem run flat" sau "sistem cu mobilitate extinsă" descrie un ansamblu de componente specificate, dependente din punct de vedere funcţional, inclusiv o anvelopă care, împreună, furnizează performanţa specificată care asigură vehiculului funcţiile de bază ale anvelopei, cel puţin la o viteză de 80 km/h (50 mph) şi pe o distanţă de 80 km la funcţionarea în modul de rulare pe jantă.
2.35."înălţimea secţiunii deviate" reprezintă diferenţa dintre raza deviată, măsurată din centrul jantei la suprafaţa tamburului şi jumătate din diametrul nominal al jantei, astfel cum apare definit în ISO 4000-1.
3.MARCAJE
3.1.Anvelopele supuse omologării vor purta pe ambele flancuri, în cazul anvelopelor simetrice, şi cel puţin pe flancul exterior, în cazul anvelopelor asimetrice:
3.1.1.Marca sau denumirea comercială;
3.1.2.Indicele de mărime al anvelopei, definit la alineatul 2.17. din prezentul regulament;
3.1.3.O indicaţie privind structura astfel:
3.1.3.1.pe anvelopele în diagonală (pliu înclinat), niciun marcaj sau litera "D", aşezată în faţa marcajului diametrului jantei;
3.1.3.2.pe anvelopele cu pliu radial, litera "R", aşezată în faţa marcajului diametrului jantei şi, opţional, cuvântul "RADIAL";
3.1.3.3.pe anvelopele cu centură înclinată, litera "B", aşezată în faţa marcajului diametrului jantei şi, în plus, cuvintele "CU CENTURĂ ÎNCLINATĂ";
3.1.3.4.pe anvelopele cu pliu radial adecvate la viteze mai mari de 240 km/h, dar care nu depăşesc 300 km/h (anvelopele marcate prin simbolul de viteză "W" sau "Y" ca parte din descrierea serviciului), litera "R", aşezată în faţa marcajului diametrului jantei, poate fi înlocuită de inscripţia "ZR".
3.1.3.5.pe anvelopele "run flat" sau "independente", litera "F" aşezată în faţa marcajului diametrului jantei.
3.1.4.O indicaţie privind categoria de viteză a anvelopei, prin intermediul simbolului prezentat la alineatul 2.29. de mai sus;
3.1.4.1.La anvelopele adecvate vitezelor care depăşesc 300 km/h, litera "R" aşezată în faţa marcajului diametrului jantei va fi înlocuită de inscripţia "ZR", iar anvelopa va fi marcată printr-o descriere de serviciu constând din simbolul de viteză "Y" şi indicele de sarcină corespunzător. Descrierea de serviciu va fi marcată în paranteze, de exemplu, "(95Y)".
3.1.5.Inscripţia M+S sau M.S sau M&S în cazul unei anvelope de iarnă;
3.1.6.Indicele de sarcină, definit în alineatul 2.28.din prezentul regulament;
3.1.7.Termenul "FĂRĂ CAMERĂ DE AER" dacă anvelopa este proiectată pentru utilizarea fără cameră interioară de aer;
3.1.8.Termenul "RANFORSAT" sau cuvântul "SUPRASARCINĂ" dacă anvelopa este ranforsată;
3.1.9.Data de fabricaţie sub forma unui grup de patru caractere, primele două indicând săptămâna, iar ultimele două anul de fabricaţie. Cu toate acestea, acest marcaj, care poate fi aşezat doar pe un flanc, nu este obligatoriu pe nicio anvelopă supusă omologării, în termen de doi ani de la data intrării în vigoare a prezentului regulament (1).
(1)Înainte de 1 ianuarie 2000, data fabricaţiei poate fi indicată printr-un grup de trei caractere, primele două indicând săptămâna, iar ultimul anul fabricaţiei.
3.1.10. În cazul anvelopelor omologate iniţial după intrarea în vigoare a Suplimentului 13 la seria 02 de modificări la Regulamentul nr. 30, identificarea menţionată la alineatul 2.17.1.5. va fi aşezată imediat după marcajul diametrului jantei menţionat la alineatul 2.17.1.3.
3.1.11. În cazul anvelopelor de rezervă pentru uz temporar, cuvintele "EXCLUSIV PENTRU UZ TEMPORAR" cu litere mari de cel puţin 12,7 mm înălţime.
3.1.11.1. În plus, în cazul anvelopelor de rezervă de tip "T" pentru uz temporar, legenda "A SE UMFLA LA 420 kPa (60 psi)", cu litere mari de cel puţin 12,7 mm înălţime.
3.1.12. Simbolul următor, în cazul în care anvelopa este de tip "run flat" sau "independentă", unde "h" este cel puţin 12 mm.
3.2.Anvelopele trebuie să ofere spaţiu adecvat pentru marca de omologare, astfel cum se arată în anexa II la prezentul regulament.
3.3.Anexa III la prezentul regulament oferă un exemplu de poziţionare a marcajelor pentru anvelope.
3.4.Marcajele la care se face referire în alineatul 3.1. şi marca omologată menţionată la alineatul 5.4. din prezentul regulament trebuie turnate pe sau înăuntrul anvelopelor. Acestea trebuie să fie lizibile şi aşezate în zona inferioară a anvelopei pe cel puţin unul din flancurile acesteia, cu excepţia inscripţiei menţionate la alineatul 3.1.1. de mai sus.
3.4.1.Cu toate acestea, în cazul anvelopelor identificate pe baza simbolul "A" sau "U" pentru "configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă" (a se vedea alineatul 3.1.10.), marcajele pot fi aşezate oriunde pe flancul anvelopei.
4.CERERE DE OMOLOGARE
4.1.Cererea de omologare a unui tip de anvelopă va fi transmisă de proprietarul mărcii fabricii sau de reprezentantul legal al acestuia. Aceasta trebuie să conţină:
4.1.1.Indicele de mărime al anvelopei, definit la alineatul 2.17. din prezentul regulament;
4.1.2.Marca sau denumirea comercială;
4.1.3.Categoria de utilizare [normală (rutieră) sau anvelopă de iarnă, sau pentru uz temporar];
4.1.4.Structură: diagonală (pliu înclinat), cu centură înclinată, radială, anvelopă cu posibilitate de rulare pe jantă;
4.1.5.Categoria de viteză;
4.1.6.Indicele de sarcină al anvelopei;
4.1.7.Utilizarea anvelopei cu sau fără cameră de aer internă;
4.1.8.Dacă anvelopa este "standard" sau "ranforsată" sau "anvelopă de rezervă de tip T pentru uz temporar";
4.1.9.Numărul de pliuri pentru anvelopele diagonale (pliu înclinat);
4.1.10. Dimensiunile totale: diametrul total al secţiunii şi diametrul exterior;
4.1.11. Jantele pe care poate fi instalată anvelopa;
4.1.12. Janta de măsurare şi janta de probă;
4.1.13. Presiunea de probă atunci când producătorul solicită aplicarea alineatului 1.3. din anexa VII la prezentul regulament;
4.1.14. Factorul x menţionat la alineatul 2.20. de mai sus.
4.1.15. În cazul anvelopelor pentru viteze care depăşesc 300 km/h, viteza maximă admisă de producătorul de anvelope şi capacitatea de purtare a sarcinii permisă pentru viteza maximă respectivă. Producătorul de anvelope trebuie să menţioneze de asemenea aceste valori în literatura tehnică a tipului de anvelopă respectiv.
4.1.16. Identificarea contururilor jantei de reţinere a talonului specifice "modului de rulare pe jantă" a "anvelopelor run flat".
4.2.Cererea de omologare va fi însoţită (în triplu exemplar) de o schiţă sau imagine reprezentativă care identifică profilul benzii de rulare a anvelopei, împreună cu o schiţă a anvelopei umflate instalată pe janta de măsurare, indicând dimensiunile relevante (a se vedea alineatele 6.1.1. şi 6.1.2.) ale tipului supus omologării. Aceasta va fi însoţită de asemenea fie de un raport de testare emis de laboratorul de probe omologat, fie de un eşantion sau două ale tipului de anvelopă, la dispoziţia autorităţii competente. Imaginile sau pozele flancului şi ale benzii de rulare a anvelopei vor fi transmise imediat ce s-a stabilit producţia, în termen de un an de la data emiterii omologării tipurilor.
4.3.Autoritatea competentă trebuie să verifice existenţa dispoziţiilor corespunzătoare, în scopul garantării controlului eficient al conformităţii producţiei, înaintea acordării omologării pentru tipul respectiv.
4.4.Atunci când un producător de anvelope trimite o cerere de omologare pentru un tip de anvelope, nu este necesară efectuarea unei probe de sarcină/viteză pe fiecare tip de anvelopă din categoria respectivă. Selectarea cazului celui mai nepotrivit se poate face la alegerea autorităţii pentru omologare.
5.OMOLOGARE
5.1.În cazul în care anvelopa supusă omologării în conformitate cu prezentul regulament respectă cerinţele alineatului 6 de mai jos, se acordă omologarea pentru tipul respectiv de anvelopă.
5.2.Fiecare tip omologat va primi un număr de omologare. Primele două caractere ale acestuia (în prezent 02) vor indica seria de modificări, care include cele mai recente modificări tehnice efectuate la regulament la momentul emiterii omologării. Aceeaşi parte contractantă nu va atribui acelaşi număr unui alt tip de anvelopă acoperit de prezentul regulament.
5.3.Constatarea omologării, prelungirii, refuzului sau retragerii omologării sau întreruperii definitive a producţiei unui tip de anvelope în conformitate cu prezentul regulament va fi comunicată părţilor la acordul din 1958, de aplicare a prezentului regulament, sub forma unei fişe în conformitate cu modelul din anexa I la prezentul regulament.
5.3.1.Atunci când omologarea de tip se acordă pentru un tip de anvelope adecvat vitezelor mai mari de 300 km/h (a se vedea alineatul 4.1.15.), viteza maximă relevantă (km/h) şi capacitatea de purtare a sarcinii (kg) admisă pentru viteza maximă vor fi notificate în mod clar în secţiunea 10 a fişei de comunicare (a se vedea anexa I din prezentul regulament); se pot menţiona de asemenea capacităţile de purtare a sarcinii pentru vitezele intermediare mai mari de 300 km/h.
5.4.Se va ataşa vizibil fiecărei anvelope conforme unui tip de anvelopă omologată în temeiul prezentului regulament, în spaţiul menţionat la alineatul 3.2. de mai sus şi, în plus faţă de marcajele date la alineatul 3.1. de mai sus, o marcă de omologare internaţională constând din:
5.4.1.Un cerc care înconjoară litera "E", urmat de numărul de identificare al ţării care a acordat omologarea (1);
(1)1 pentru Germania, 2 pentru Franţa, 3 pentru Italia, 4 pentru Olanda, 5 pentru Suedia, 6 pentru Belgia, 7 pentru Ungaria, 8 pentru Republica Cehă, 9 pentru Spania, 10 pentru Serbia, 11 pentru Regatul Unit, 12 pentru Austria, 13 pentru Luxemburg, 14 pentru Elveţia, 15 (vacant), 16 pentru Norvegia, 17 pentru Finlanda, 18 pentru Danemarca, 19 pentru România, 20 pentru Polonia, 21 pentru Portugalia, 22 pentru Federaţia Rusă, 23 pentru Grecia, 24 pentru Irlanda, 25 pentru Croaţia, 26 pentru Slovenia, 27 pentru Slovacia, 28 pentru Belarus, 29 pentru Estonia, 30 (vacant), 31 pentru Bosnia şi Herţegovina, 32 pentru Letonia, 33 (vacant), 34 pentru Bulgaria, 35 (vacant), 36 pentru Lituania, 37 pentru Turcia, 38 (vacant), 39 pentru Azerbaijan, 40 pentru Fosta Republică Iugoslavă Macedonia, 41 (vacant), 42 pentru Comunitatea Europeană (Omologările sunt acordate de statele sale membre care utilizează simbolul CEE respectiv), 43 pentru Japonia, 44 (vacant), 45 pentru Australia, 46 pentru Ucraina, 47 pentru Africa de Sud, 48 pentru Noua Zeelandă, 49 pentru Cipru, 50 pentru Malta, 51 pentru Republica Coreea, 52 pentru Malaiezia, 53 pentru Tailanda, 54 şi 55 (vacant) şi 56 pentru Muntenegru. Numerele ulterioare vor fi atribuite altor ţări în ordinea cronologică a ratificării sau aderării la acordul privind adoptarea prescripţiilor tehnice uniforme pentru vehiculele pe roţi, echipamentele şi componentele care pot fi fixate la şi/sau utilizate la vehiculele pe roţi şi condiţiile privind recunoaşterea reciprocă a omologărilor acordate în baza acestor prescripţii, iar numerele astfel atribuite se vor comunica de către Secretarul General al Naţiunilor Unite părţilor contractante la acord.
5.4.2.Un număr de omologare.
5.5.Marca de omologare va fi clară, lizibilă şi imposibil de şters.
5.6.Anexa II la prezentul regulament oferă un exemplu de poziţionare a mărcii de omologare.
6.CERINŢE
6.1.Dimensiunile anvelopelor
6.1.1.Lăţimea profilului unei anvelope
6.1.1.1.Lăţimea profilului se va calcula pe baza următoarei formule:
S = S1 + K(A - A1),
unde:
S este "lăţimea profilului" exprimată în mm şi măsurată pe janta de măsurare;
S1 este "diametrul nominal al secţiunii" (în mm), astfel cum apare pe flancul anvelopei în indicele anvelopei, astfel cum este stabilit;
A este lăţimea (exprimată în mm) a jantei de măsurare, astfel cum o prezintă producătorul în nota descriptivă (1);
(1)Dacă numărul convenţional este acordat pe bază de coduri, valoarea în mm se obţine multiplicând acest număr cu 25,4.
A1 este lăţimea (exprimată în mm) a jantei teoretice.
A1 va fi considerată egală cu S1 înmulţită cu factorul x, specificat de producător, iar constanta K va fi considerată egală cu 0,4.
6.1.1.2.Cu toate acestea, în cazul tipurilor de anvelope a căror indice este dat în prima coloană din tabelele din anexa V la prezentul regulament, lăţimea profilului va fi cea dată în partea opusă indicelui anvelopei în aceste tabele.
6.1.1.3.Cu toate acestea, în cazul anvelopelor identificate prin simbolul "A" sau "U" pentru "configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă" (a se vedea alineatul 3.1.10.), constanta K va fi considerată egală cu 0,6.
6.1.2.Diametrul exterior al unei anvelope
6.1.2.1.Diametrul exterior al unei anvelope se calculează pe baza formulei următoare:
D = d + 2H
unde:
D este diametrul exterior exprimat în mm
d este numărul convenţional definit la alineatul 2.17.1.3. de mai sus, exprimat în mm (1),
(1)Dacă numărul convenţional este acordat pe bază de coduri, valoarea în mm se obţine multiplicând acest număr cu 25,4.
H este înălţimea nominală a secţiunii în mm, egală cu:
H = 0,01 S1 × Ra,
S1 este diametrul nominal al secţiunii în mm, şi
Ra este raportul nominal de aspect,
toţi aceşti factori apar pe flancul anvelopei în indicele de mărime al anvelopei, în conformitate cu condiţiile alineatului 3.4. de mai sus.
6.1.2.2.Cu toate acestea, în cazul anvelopelor al căror indice apare în prima coloană a tabelelor din anexa V la prezentul regulament, diametrul exterior va fi cel opus indicelui "mărimii" în aceste tabele.
6.1.2.3.Cu toate acestea, în cazul anvelopelor identificate prin simbolul "A" sau "U" pentru "configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă" (a se vedea alineatul 3.1.10.), diametrul exterior va fi cel menţionat în indicele de mărime al anvelopei, astfel cum apare pe flancul anvelopei.
6.1.3.Metoda de măsurare a anvelopelor
Dimensiunile anvelopelor se vor măsura prin procedura descrisă în anexa VI la prezentul regulament.
6.1.4.Specificaţii privind lăţimea profilului anvelopei
6.1.4.1.Lăţimea totală a unei anvelope poate fi mai mică decât lăţimea profilului, determinată conform alineatului 6.1.1. de mai sus.
6.1.4.2.Aceasta poate depăşi valoarea respectivă prin următoarele procente:
6.1.4.2.1. la anvelopele diagonale (pliu înclinat): 6%;
6.1.4.2.2. la anvelopele cu pliuri radiale şi de tip run flat: 4%;
6.1.4.2.3. în plus, dacă anvelopa prezintă nervuri speciale protectoare (sau benzi), cifra mărită prin toleranţa menţionată anterior poate fi depăşită cu 8 mm.
6.1.4.2.4. Cu toate acestea, în cazul anvelopelor identificate prin simbolul "A" sau "U" pentru "configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă" (a se vedea alineatul 3.1.10.), lăţimea totală a anvelopei, în zona inferioară a anvelopei, este egală cu diametrul nominal al jantei pe care se instalează anvelopa, astfel cum arată producătorul în nota descriptivă, la care se adaugă 20 mm.
6.1.5.Specificaţii privind diametrul exterior al anvelopelor
Diametrul exterior al unei anvelope nu trebuie să depăşească valorile Dmin şi Dmax, obţinute prin aplicarea formulelor următoare:
Dmin = d + (2H × a) Dmax = d + (2H × b) unde:
6.1.5.1.pentru dimensiunile prezentate în anexa V, precum şi pentru anvelopele identificate prin simbolul "A" sau "U" pentru "configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă" (a se vedea alineatul 3.1.10.), înălţimea secţiunii nominale H este egală cu:
H = 0,5 (D-d), pentru referinţe a se vedea alineatul 6.1.2.
6.1.5.2.pentru alte mărimi, care nu sunt cuprinse în anexa V, "H" şi "d" sunt astfel cum sunt definite la alineatul 6.1.2.1,
6.1.5.3.Coeficienţii "a" şi "b" sunt, respectiv:
6.1.5.3.1. Coeficientul "a" = 0,97

6.1.5.3.2.

Coeficientul "b" pentru anvelopele obişnuite (rutiere)

Radială, run flat

1,04

Diagonală, centură înclinată

1,08

6.1.5.4.pentru anvelopele de iarnă, diametrul total (Dmax) stabilit în conformitate cu cele prezentate anterior poate fi depăşit cu 1 %.
6.2.Determinarea performanţei sarcină/viteză
6.2.1.Anvelopa va fi supusă unei probe privind performanţa sarcină/viteză, derulată prin procedura descrisă în anexa VII la prezentul regulament.
6.2.1.1.Atunci când cererea se întocmeşte pentru anvelopele identificate prin intermediul codului de litere "ZR" în indicele de mărime şi adecvate la viteze mai mari de 300 km/h (a se vedea alineatul 4.1.15.), încercarea la sarcină/viteză de mai sus se desfăşoară pe o anvelopă în condiţiile de sarcină şi viteză marcate pe aceasta (a se vedea alineatul 3.1.4.1.). Trebuie efectuată o altă încercare la sarcină/viteză pe un al doilea eşantion din acelaşi tip de anvelope, în condiţiile de sarcină şi viteză specificate ca fiind maxime de către producătorul de anvelope (a se vedea alineatul 4.1.15. din prezentul regulament).
Cea de-a doua probă se poate desfăşura pe acelaşi eşantion de anvelope, cu acordul producătorului de anvelope.
6.2.1.2.Atunci când cererea se întocmeşte pentru omologarea de tip a unui "sistem run flat" (sistem de funcţionare a anvelopei pe jantă), încercarea la sarcină/viteză menţionată anterior are loc pe o anvelopă, umflată conform alineatului 1.2. din anexa VII, în condiţiile de sarcină şi viteză marcate pe anvelopă (a se vedea alineatul 3.1.4.1.). Trebuie efectuată o altă încercare la sarcină/viteză pe un al doilea eşantion din acelaşi tip de anvelopă, astfel cum este specificat la alineatul 3. din anexa VII. Cea de-a doua încercare se poate efectua pe acelaşi eşantion doar cu acordul producătorului.
6.2.2.Se consideră că o anvelopă a trecut proba dacă, după supunerea la proba de sarcină/viteză, aceasta nu prezintă separare a benzilor de rulare, a cutelor, a cordurilor, rupere în bucăţi sau corduri rupte.
6.2.2.1.Cu toate acestea, se consideră că o anvelopă marcată cu simbolul de viteză "Y" care, după efectuarea încercării corespunzătoare, prezintă goluri superficiale ale suprafeţei de rulare a anvelopei determinate de echipamentele şi condiţiile specifice de probă, a trecut încercarea.
6.2.2.2.Se consideră că o anvelopă cu "sistem run flat" a trecut proba dacă, după trecerea încercării menţionate la alineatul 3. din anexa VII, nu prezintă modificare a înălţimii secţiunii deviate, în comparaţie cu înălţimea secţiunii deviate la începutul încercării, mai mare de 20 % şi menţine banda de rulare conectată la cele două flancuri ale anvelopei.
6.2.3.Diametrul exterior al anvelopei, măsurat la şase ore de la determinarea performanţei la sarcină/ viteză, nu trebuie să difere cu mai mult de ± 3,5 % de diametrul exterior, astfel cum este măsurat înaintea încercării.
6.3.Indicatori privind uzura benzii de rulare
6.3.1.Anvelopa trebuie să includă nu mai puţin de şase şiruri transversale de indicatori de uzură, la distanţe aproximativ egale şi situate în canelurile principale ale benzii de rulare a anvelopei. Indicatorii privind uzura benzii de rulare a anvelopei trebuie să fie astfel încât să nu poată fi confundaţi cu pragurile din cauciuc dintre nervurile sau saboţii benzii de rulare.
6.3.2.Cu toate acestea, în cazul anvelopelor de dimensiuni adecvate instalării pe jante cu diametru nominal de 12 sau mai mic, se acceptă patru şiruri de indicatori privind uzura benzii de rulare a anvelopei.
6.3.3.Indicatorii privind uzura benzii de rulare trebuie să ofere un mijloc de indicare, cu o toleranţă de + 0,60/- 0,00 mm, atunci când canelurile benzii de rulare nu au o adâncime mai mare de 1,6 mm.
6.3.4.înălţimea indicatorilor de uzură a benzii de rulare este determinată prin măsurarea diferenţei dintre adâncimea, de la suprafaţa benzii de rulare la vârful indicatorului şi la partea de jos a canelurilor benzii de rulare, în apropierea pantei de la baza indicatorului de uzură a benzii de rulare a anvelopei.
7.MODIFICĂRI ALE TIPULUI DE ANVELOPĂ ŞI PRELUNGIREA OMOLOGĂRII
7.1.Fiecare modificare a tipului de anvelopă trebuie notificată departamentului administrativ care a omologat tipul de anvelopă. În continuare, departamentul poate fie:
7.1.1.să aibă în vedere faptul că modificările făcute nu pot avea un efect advers important şi că, în orice caz, anvelopa respectă în continuare condiţiile; fie
7.1.2.să solicite un alt raport de probă din partea serviciului tehnic responsabil cu coordonarea încercărilor.
7.2.Modificarea profilului benzii de rulare a anvelopei nu va fi considerată a necesita o repetare a încercărilor prevăzute la alineatul 6. din prezentul regulament.
7.3.Confirmarea sau refuzul omologării, cu menţionarea modificărilor, se va comunica prin procedura specificată la alineatul 5.3. de mai sus părţilor la acordul care aplică prezentul regulament.
7.4.Autoritatea competentă care eliberează prelungirea omologării va atribui un număr de serie pentru o asemenea prelungire şi va informa în acest sens celelalte părţi la acordul din 1958 care aplică prezentul regulament, prin intermediul unei fişe de comunicare conform modelului din anexa I la prezentul regulament.
8.CONFORMITATEA PRODUCŢIEI
Conformitatea procedurilor de producţie trebuie să respecte procedurile stipulate în acord, apendicele 2 (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2), cu următoarele condiţii:
8.1.Anvelopele omologate conform prezentului regulament trebuie fabricate astfel încât să respecte tipul omologat, îndeplinind condiţiile specificate la alineatul 6. de mai sus.
8.2.Este posibil ca autoritatea care a acordat omologarea să verifice în orice moment metodele de control al conformităţii aplicate în fiecare instalaţie de producţie. Pentru fiecare instalaţie de producţie, frecvenţa normală a acestor verificări este de cel puţin din doi în doi ani.
9.SANCŢIUNI PENTRU NECONFORMITATEA PRODUCŢIEI
9.1.Omologarea acordată pentru un tip de anvelopă în conformitate cu prezentul regulament, poate fi retrasă în cazul în care condiţiile prevăzute la alineatul 8.1. de mai sus nu sunt respectate sau dacă anvelopele testate din serii nu au reuşit să treacă probele prevăzute în alineatul respectiv.
9.2.În cazul în care o parte contractantă la acord care aplică prezentul regulament retrage o omologare acordată anterior, aceasta va notifica imediat celelalte părţi contractante care aplică prezentul regulament prin intermediul unei fişe de comunicare, conform modelului din anexa I la prezentul regulament.
10.ÎNTRERUPEREA DEFINITIVĂ A PRODUCŢIEI
Dacă deţinătorul unei omologări încetează să mai fabrice un tip de anvelopă omologată în conformitate cu prezentul regulament, acesta va informa în consecinţă autoritatea care a acordat omologarea. La primirea comunicării respective, autoritatea va informa celelalte părţi la acordul 1958 care aplică prezentul regulament prin intermediul unei fişe de comunicare, conform modelului din anexa I la prezentul regulament.
11.DISPOZIŢII TRANZITORII
11.1.Părţile contractante care aplică prezentul regulament nu trebuie să refuze acordarea prelungirilor la seriile precedente de modificări sau la suplimentul la seriile de modificări la prezentul regulament.
11.2.Nicio parte contractantă care aplică prezentul regulament nu trebuie să refuze anvelopa omologată prin seria 01 de modificări la prezentul regulament.
11.3.Indicatori privind uzura benzii de rulare:
11.3.1. De la data intrării în vigoare a suplimentului 4 la seria 02 de modificări, părţile contractante care aplică prezentul regulament nu mai pot elibera omologări în conformitate cu suplimentul 3 la seria 02 de modificări referitor la condiţiile din alineatul 6.3.3.
11.3.2. Toate anvelopele noi fabricate începând cu 1 octombrie 1995 vor respecta condiţiile prevăzute la alineatul 6.3.3., astfel cum este modificat de suplimentul 4 la seria 02 de modificări.
12.DENUMIRILE ŞI ADRESELE SERVICIILOR TEHNICE RESPONSABILE PENTRU EFECTUAREA PROBELOR DE OMOLOGARE ŞI ALE DEPARTAMENTELOR ADMINISTRATIVE
12.1.Părţile la Acordul din 1958 care aplică prezentul regulament vor comunica Secretariatului Naţiunilor Unite denumirile şi adresele serviciilor tehnice responsabile pentru efectuarea probelor de omologare şi ale departamentelor administrative care acordă omologarea, cărora li se vor transmite formularele de atestare a omologării, prelungirii, refuzului, retragerii omologării sau întreruperii definitive a producţiei, emise în alte ţări.
12.2.Părţile la acord care aplică prezentul regulament pot desemna laboratoare de producători de anvelope ca având calitatea de laboratoare de probă omologate.
12.3.Atunci când o parte la acord aplică alineatul 12.2. de mai sus, aceasta poate, dacă doreşte, să fie reprezentată la probe de una sau mai multe persoane, la alegerea acesteia.
Imagine explicativă (a se vedea alineatul 2 din regulament)
ANEXA I:COMUNICARE
(Format maxim: A4 (210 × 297 mm)

emisă de:

Denumirea administraţiei:

.....................................................

......................................................

.......................................................

(1)Este vizibil numărul de identificare al ţării care a acordat/prelungit/refuzat/retras omologarea (a se vedea dispoziţiile din regulament referitoare la omologare).
cu privire la (2):
(2)Eliminaţi ceea ce nu se aplică
ACORDAREA OMOLOGĂRII
PRELUNGIREA OMOLOGĂRII
REFUZUL OMOLOGĂRII
RETRAGEREA OMOLOGĂRII
ÎNTRERUPEREA DEFINITIVĂ A PRODUCŢIEI
unui tip de anvelopă pentru autovehicule, în conformitate cu Regulamentul nr. 30
Omologarea nr. ..................................................................................Prelungirea nr. ..................................................................................
1.Denumirea producătorului sau a mărcii de pe tipul de anvelopă:.............................................................................................
2.Indicarea de către producător a tipului de anvelopă:.....................................................................................................................
3.Numele şi adresa producătorului:..........................................................................................................................................................
4.După caz, numele şi adresa reprezentantului producătorului:.....................................................................................................
5.Scurtă descriere:...........................................................................................................................................................................................
5.1.Indicele de mărime al anvelopei:...........................................................................................................................................................
5.2.Categoria de utilizare: normală/pe zăpadă/uz temporar (2)...........................................................................................................
(2)Eliminaţi ceea ce nu se aplică
5.3.Structură: diagonală/centură înclinată/radială/anvelopă cu posibilitate de rulare pe jantă (2).............................................
(2)Eliminaţi ceea ce nu se aplică
5.4.Simbolul categoriei de viteză:.................................................................................................................................................................
5.5.Indice de sarcină:........................................................................................................................................................................................
6.Serviciul tehnic şi, după caz, laboratorul de testare autorizat în scopul omologării sau verificării conformităţii:.............................................................................................................................................................................................................
7.Data raportului emis de serviciul respectiv:.......................................................................................................................................
8.Numărul de raport atribuit de serviciul respectiv:...........................................................................................................................
9.Motivul (motivele) prelungirii (după caz):...........................................................................................................................................
10.Alte observaţii:.............................................................................................................................................................................................
11.Acordarea/refuzul/prelungirea/retragerea omologării (2)..................................................................................................................
(2)Eliminaţi ceea ce nu se aplică
12.Locul:..............................................................................................................................................................................................................
13.Data:................................................................................................................................................................................................................
14.Semnătura:.....................................................................................................................................................................................................
15.La prezenta comunicare este anexată o listă de documente în fişierul de omologare depozitat la serviciile administrative care au acordat omologarea şi care poate fi obţinut la cerere.
ANEXA II:
Exemplu de dispunere a mărcii de omologare
Marca de omologare de mai sus imprimată pe o anvelopă demonstrează că tipul de anvelopă în discuţie a fost omologat în Olanda (E 4) cu numărul de omologare 022439.
Notă: Primele două caractere ale numărului de omologare indică faptul că omologarea a fost acordată în conformitate cu condiţiile din prezentul regulament, astfel cum este modificat de seria 02 de modificări.
Numărul de omologare trebuie aşezat în apropierea cercului, fie deasupra, dedesubtul literei "E", fie la stânga sau la dreapta literei respective. Cifrele numărului de omologare se află pe aceeaşi parte a literei "E" îndreptate în aceeaşi direcţie. Se recomandă evitarea cifrelor romane ca numere de omologare, pentru a se preveni orice confuzie cu alte simboluri.
ANEXA III:Poziţionarea marcajelor pentru anvelope
1.Exemplu de marcaje pentru tipurile de anvelope comercializate după intrarea în vigoare a prezentului regulament
b = 6 mm (min.)
c = 4 mm (min.)
Aceste marcaje definesc o anvelopă:
(a)cu diametrul nominal al secţiunii de 185;
(b)cu un format nominal al imaginii de 70;
(c)cu structură de pliuri radiale (R);
(d)cu diametru nominal al jantei de 14;
(e)cu sarcină de 580 kg, corespunzătoare indicelui de sarcină 89 din anexa IV la prezentul regulament;
(f)având categoria de viteză T (viteza maximă de 190 km/h);
(g)pentru fixarea fără cameră de aer internă ("fără cameră de aer"); (h) tip de "iarnă" (M+S);
(i)fabricată în cursul celei de-a 25-a săptămâni a anului 2003.
2.În cazul special al anvelopelor cu simbolul "A" sau "U" pentru configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă, marcajul va fi sub forma următorului exemplu:
185-560 R 400A sau 185-560 R 400U unde:
185 este diametrul nominal al secţiunii în mm;
560 este diametrul exterior exprimat în mm;
R indică structura anvelopei - a se vedea alineatul 3.1.3. din prezentul regulament;
400 este diametrul nominal al jantei exprimat în mm;
A sau U este configuraţia de ajustare a anvelopei la jantă.
Marcajul indicelui de sarcină, al categoriei de viteză, al datei de fabricaţie, precum şi alte marcaje, vor fi ca în exemplul 1 de mai sus.
3.Poziţionarea şi ordonarea marcajelor care indică denumirea anvelopei sunt următoarele:
(a)indicele de mărime, astfel cum apare definit la alineatul 2.17. din prezentul regulament, se va grupa ca în exemplele anterioare: 185/70 R 14 şi 185-560 R 400A sau 185-560 R 400U;
(b)descrierea serviciului care include indicele de sarcină şi simbolul vitezei se vor aşeza imediat după indicele de mărime al anvelopei, astfel cum apare definit la alineatul 2.17. din prezentul regulament;
(c)simbolurile "fără cameră de aer", "ranforsat" şi "M + S" se pot afla la distanţă de indicele de mărime.
ANEXA IV:Indici de sarcină
Li = Indicele de sarcină
kg = Greutatea corespunzătoare a vehiculului de transportat.

Li

kg

Li

kg

Li

kg

Li

kg

0

45

31

109

61

257

91

615

1

46,2

32

112

62

265

92

630

2

47,5

33

115

63

272

93

650

3

48,7

34

118

64

280

94

670

4

50

35

121

65

290

95

690

5

51,5

36

125

66

300

96

710

6

53

37

128

67

307

97

730

7

54,5

38

132

68

315

98

750

8

56

39

136

69

325

99

775

9

58

40

140

70

335

100

800

10

60

41

145

71

345

101

825

11

61,5

42

150

72

355

102

850

12

63

43

155

73

365

103

875

13

65

44

160

74

375

104

900

14

67

45

165

75

387

105

925

15

69

46

170

76

400

106

950

16

71

47

175

77

412

107

975

17

73

48

180

78

425

108

1 000

18

75

49

185

79

437

109

1030

19

77,5

50

190

80

450

110

1 060

20

80

51

195

81

462

111

1090

21

82,5

52

200

82

475

112

1 120

22

85

53

206

83

487

113

1 150

23

87,5

54

212

84

500

114

1 180

24

90

55

218

85

515

115

1 215

25

92,5

56

224

86

530

116

1 250

26

95

57

230

87

545

117

1 285

27

97,5

58

236

88

560

118

1 320

28

100

59

243

89

580

119

1 360

29

103

60

250

90

600

120

1 400

30

106

      
ANEXA V:Indici de mărime dimensiuni ale anvelopelor
Tabelul I
Anvelope cu construcţie pe diagonală (anvelope europene)

Mărime

Codul de măsurare a lăţimii jantei

Diametrul total (1) mm

Lăţimea profilului anvelopei (1) mm

Diametrul nominal al jantei "d" mm

Serii cu profil balon

    

4.80-10

3.5

490

128

254

5.20-10

3.5

508

132

254

5.20-12

3.5

558

132

305

5.60-13

4

600

145

330

5.90-13

4

616

150

330

6.40-13

4.5

642

163

330

5.20-14

3.5

612

132

356

5.60-14

4

626

145

356

5.90-14

4

642

150

356

6.40-14

4.5

666

163

356

5.60-15

4

650

145

381

5.90-15

4

668

150

381

6.40-15

4.5

692

163

381

6.70-15

4.5

710

170

381

7.10-15

5

724

180

381

7.60-15

5.5

742

193

381

8.20-15

6

760

213

381

Seriile cu profil redus

    

5.50-12

4

552

142

305

6.00-12

4.5

574

156

305

7.00-13

5

644

178

330

7.00-14

5

668

178

356

7.50-14

5.5

688

190

356

8.00-14

6

702

203

356

6.00-15 L

4.5

650

156

381

Serii cu profil foarte redus (2)

    

155-13/6.15-13

4.5

582

157

330

165-13/6.45-13

4.5

600

167

330

175-13/6.95-13

5

610

178

330

155-14/6.15-14

4.5

608

157

356

165-14/6.45-14

4.5

626

167

356

175-14/6.95-14

5

638

178

356

185-14/7.35-14

5.5

654

188

356

195-14/7.75-14

5.5

670

198

356

Serii cu profil ultra redus

    

5.9-10

4

483

148

254

6.5-13

4.5

586

166

330

6.9-13

4.5

600

172

330

7.3-13

5

614

184

330

(1)Toleranţă: a se vedea alineatele 6.1.4. şi 6.1.5.

(2)Se acceptă următorii indici de mărime: 185-14/7.35-14 sau 185-14 sau 7.35-14 sau 7.35-14/185-14.

Tabelul II
Serie milimetrică - Radială (anvelope europene)

Mărime

Codul de măsurare a lăţimii jantei

Diametrul total (1) mm

Lăţimea profilului anvelopei (1) mm

Diametrul nominal al jantei "d" mm

125 R 10

3.5

459

127

254

145 R 10

4

492

147

254

125 R 12

3.5

510

127

305

135 R 12

4

522

137

305

145 R 12

4

542

147

305

155 R 12

4.5

550

157

305

125 R 133.55361273

3.5

536

127

330

135 R 13

4

548

137

330

145 R 1345661473

4

566

147

330

155 R 134.55781573

4.5

578

157

330

165 R 134.55961673

4.5

596

167

330

175 R 1356081783

5

608

178

330

185 R 135.56241883

5.5

624

188

330

125 R 14

3.5

562

127

356

135 R 14

4

574

137

356

145 R 14

4

590

147

356

155 R 14

4.5

604

157

356

165 R 14

4.5

622

167

356

175 R 14

5

634

178

356

185 R 14

5.5

650

188

356

195 R 14

5.5

666

198

356

205 R 14

6

686

208

356

215 R 14

6

700

218

356

225 R 14

6.5

714

228

356

125 R 15

3.5

588

127

381

135 R 15

4

600

137

381

145 R 15

4

616

147

381

155 R 15

4.5

630

157

381

165 R 15

4.5

646

167

381

175 R 15

5

660

178

381

185 R 15

5.5

674

188

381

195 R 15

5.5

690

198

381

205 R 15

6

710

208

381

215 R 15

6

724

218

381

225 R 15

6.5

738

228

381

235 R 15

6.5

752

238

381

175 R 16

5

686

178

406

185 R 16

5.5

698

188

406

205 R 16

6

736

208

406

(1)Toleranţă: a se vedea alineatele 6.1.4. şi 6.1.5.

Tabelul III
Seria 45 - Jante radiale la 5° TR metric

Mărime

Lăţimea jantei de măsurare

Diametru total

Lăţimea profilului anvelopei

280/45R 415

240

661

281

ANEXĂ VI:Metoda de măsurare a anvelopelor
1.1.Instalaţi anvelopa pe janta de măsurare specificată de producător, în conformitate cu alineatul 4.1.12. din prezentul regulament, şi umflaţi anvelopa până la o presiune de 3-3,5 bar.
1.2.Reglaţi presiunea astfel:
1.2.1.la anvelopele standard cu centură înclinată: până la 1,7 bari;
1.2.2.la anvelopele diagonale (pliu înclinat): la:

Clasarea pliurilor





Presiune (bari)

Categoria de viteză

L, M, N

P, Q, R, S

T, U, H, V

4

1,7

2,0

-

6

2,1

2,4

2,6

8

2,5

2,8

3,0

1.2.3.la anvelopele standard radiale: până la 1,8 bari;
1.2.4.la anvelopele ranforsate: până la 2,3 bari;
1.2.5.la anvelopele de rezervă de tip T utilizate temporar: până la 4,2. bari.
2.Condiţionaţi anvelopa instalată pe jantă la temperatura din încăpere pentru nu mai puţin de 24 de ore, dacă nu se prevede altfel la alineatul 6.2.3. din prezentul regulament.
3.Reglaţi din nou presiunea la nivelul menţionat la alineatul 1.2. de mai sus.
4.Măsuraţi lăţimea totală pe şubler în şase puncte la distanţe egale, luând în considerare grosimea nervurilor sau a benzilor protectoare. Lăţimea totală este considerată a fi cea mai mare măsurătoare obţinută astfel.
5.Determinaţi diametrul exterior, măsurând circumferinţa maximă şi împărţind cifra astfel obţinută la (3.1416).
ANEXA VII:Procedură de determinare a performanţelor sarcină/viteză
1.PREGĂTIREA ANVELOPEI
1.1.Instalaţi o nouă anvelopă pe janta de probă specificată de producător, în conformitate cu alineatul 4.1.12. din prezentul regulament.
1.2.Umflaţi anvelopa până la presiunea adecvată, astfel cum apare (în bari) în tabelul următor:
Anvelope de rezervă de tip T utilizate temporar: la 4,2 bari

Categoria de viteză

Anvelope diagonale (pliu înclinat)

Sistem radial/sistem run flat

Anvelope cu centură înclinată

Clasarea cutelor

Standard

Ranforsat

Standard

4

6

8

L, M, N

2,3

2,7

3,0

2,4

2,8

-

P, Q, R, S

2,6

3,0

3,3

2,6

3,0

2,6

T, U, H

2,8

3,2

3,5

2,8

3,2

2,8

V

3,0

3,4

3,7

3,0

3,4

-

W

-

-

-

3,2

3,6

-

Y

-

-

-

3,2 0

3,6

-

(1)Valoarea de "3,2" privind anvelopele din categoria de viteză "Y" a fost omisă din greşeală din suplimentul 5 la seria 02 de modificări, care a intrat în vigoare la 8 ianuarie 1995, şi poate fi considerată erată la acest supliment, aplicându-se începând cu aceeaşi dată.

1.3.Producătorul poate solicita, cu prezentarea de justificări, utilizarea unei presiuni pentru umflarea de probă, diferită de cele prezentate la alineatul 1.2. de mai sus. Într-o asemenea situaţie, anvelopa va fi umflată la presiunea respectivă.
1.4.Condiţionaţi ansamblul format din anvelopă şi roată la temperatura din laboratorul de încercare pentru cel puţin trei ore.
1.5.Reglaţi din nou presiunea anvelopelor la cea menţionată la alineatul 1.2. sau 1.3. de mai sus.
2.DESFĂŞURAREA PROBEI
2.1.Instalaţi ansamblul format din anvelopă şi roată pe un ax de probă şi apăsaţi-l pe partea exterioară a unei roţi netede cu diametru de 1,70 m ± 1 % sau 2 m ± 1 %.
2.2.Aplicaţi la axul de probă o sarcină egală cu 80% din:
2.2.1.coeficientul de sarcină maximă egal cu indicele de sarcină pentru anvelope având simbolurile de viteză L până la H inclusiv;
2.2.2.coeficientul de sarcină maximă asociat unei viteze maxime de 240 km/h pentru anvelope cu simbolul de viteză "V" (a se vedea alineatul 2.31.2. din prezentul regulament);
2.2.3.coeficientul de sarcină maximă asociat unei viteze maxime de 270 km/h pentru anvelope cu simbolul de viteză "W" (a se vedea alineatul 2.31.3. din prezentul regulament);
2.2.4.coeficientul de sarcină maximă asociat unei viteze maxime de 300 km/h pentru anvelope cu simbolul de viteză "Y" (a se vedea alineatul 2.31.4. din prezentul regulament).
2.3.Pe parcursul încercării, presiunea anvelopelor nu trebuie corectată, iar sarcina de probă trebuie menţinută constantă.
2.4.În timpul probei, temperatura din laboratorul de încercare trebuie menţinută între 20 °C şi 30 °C sau mai ridicată dacă există acordul producătorului.
2.5.Efectuaţi proba fără întrerupere, în conformitate cu următoarele detalii:
2.5.1.timpul necesar pentru trecerea de la viteza zero la viteza iniţială de probă: 10 minute;
2.5.2.viteza iniţială de probă: viteza maximă prescrisă pentru tipul de anvelopă (a se vedea alineatul 2.29.3 din prezentul regulament), mai mică de 40 km/h în cazul roţii cu rulare netedă, cu diametru de 1,70 m ± 1 % sau mai mică de 30 km/h în cazul roţii cu rulare netedă, cu diametru de 2 m ± 1 %;
2.5.3.trepte succesive de creştere de viteză: 10 km/h;
2.5.4.durata probei la fiecare treaptă de viteză, cu excepţia celei din urmă: 10 minute;
2.5.5.durata probei la ultima treaptă de viteză: 20 minute;
2.5.6.viteza maximă de probă: viteza maximă prescrisă pentru tipul de anvelopă, mai mică de 10 km/h în cazul roţii cu rulare netedă cu diametru de 1,7 m ± 1 % sau egală cu viteza maximă dată în cazul roţii cu rulare netedă cu diametru de 2 m ± 1 %;
2.5.7.cu toate acestea, în cazul anvelopelor adecvate vitezei maxime de 300 km/h (simbolul de viteză "Y"), durata probei este de 20 de minute în treapta iniţială de viteză de probă şi de 10 minute în treapta finală de viteză.
2.6.Procedura pentru cea de-a doua probă (a se vedea alineatul 6.2.1.1.), în vederea determinării performanţei unei anvelope potrivite pentru viteze mai mari de 300 km/h, este următoarea:
2.6.1.Aplicaţi pe axul de probă o sarcină egală cu 80 % din coeficientul de sarcină maximă asociat cu viteza maximă specificată de producător (a se vedea alineatul 4.1.15. din prezentul regulament).
2.6.2.Proba se va derula fără întreruperi, în conformitate cu următoarele:
2.6.2.1.Zece minute pentru a porni de la zero la viteza maximă de probă specificată de producătorul de anvelope (a se vedea alineatul 4.1.15. din prezentul regulament).
2.6.2.2.Cinci minute la viteza maximă de probă.
3.PROCEDURA DE EVALUARE A "MODULUI DE RULARE PE JANTĂ" A "SISTEMULUI RUN FLAT"
3.1.Instalaţi o anvelopă nouă pe janta de probă specificată de producător, conform alineatelor 4.1.12. şi 4.1.15. din prezentul regulament.
3.2.Derulaţi procedura astfel cum apare detaliată în alineatele 1.2.-1.5. de mai sus la temperatura din laboratorul de încercare de 38 °C ± 3 °C, referitor la condiţionarea ansamblului anvelopă-roată, astfel cum apare detaliat la alineatul 1.4.
3.3.Deschideţi valva şi aşteptaţi până când anvelopa se dezumflă în totalitate.
3.4.Instalaţi ansamblul anvelopă-roată pe un ax de probă şi apăsaţi-1 pe suprafaţa exterioară a unei roţi netede cu diametrul de 1,70 m ± 1 % sau 2,0 m ± 1 %.
3.5.Aplicaţi pe axul de probă o sarcină egală cu 65 % din coeficientul de sarcină maximă corespunzător indicelui de sarcină al anvelopei.
3.6.La începutul probei, măsuraţi înălţimea secţiunii deviate (Z1).
3.7.În timpul probei, temperatura din laboratorul de încercare trebuie menţinută la 38 °C ± 3 °C.
3.8.Desfăşuraţi proba fără întreruperi, în conformitate cu următoarele detalii:
3.8.1.timpul necesar pentru a trece de la viteza zero la viteza constantă de probă: 5 minute
3.8.2.viteza de probă: 80 km/h
3.8.3.durata probei la viteza de probă: 60 minute
3.9.La sfârşitul probei, măsuraţi înălţimea secţiunii deviate (Z2).
3.9.1.Calculaţi modificarea procentuală a înălţimii secţiunii deviate la începutul probei conform formulei ((Z1 - Z2)/Z1) × 100.
4.METODE DE PROBĂ ECHIVALENTE
În cazul în care se utilizează o altă metodă decât cea descrisă la alineatele 2. şi/sau 3., este necesară demonstrarea echivalenţei acesteia.
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 201L din data de 30 iulie 2008