Regulamentul 2919/21-dec-2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2022/2576 în ceea ce priveşte prelungirea perioadei de aplicare a acestuia

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 29 Decembrie 2023
Regulamentul 2919/21-dec-2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2022/2576 în ceea ce priveşte prelungirea perioadei de aplicare a acestuia
Dată act: 21-dec-2023
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 122 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Regulamentul (UE) 2022/2576 al Consiliului (1) a fost adoptat având în vedere criza aprovizionării cu gaze cauzată de războiul de agresiune neprovocat şi nejustificat al Rusiei împotriva Ucrainei şi necesitatea unei reacţii din partea Uniunii prin măsuri temporare din spirit de solidaritate între statele membre. Regulamentul urmăreşte să atenueze impactul preţului la gaze prin măsuri care vizează cererea şi oferta de gaze, asigurând siguranţa aprovizionării pe întreg teritoriul Uniunii şi consolidând solidaritatea.
(1)Regulamentul (UE) 2022/2576 al Consiliului din 19 decembrie 2022 privind consolidarea solidarităţii printr-o mai bună coordonare a achiziţiilor de gaze, prin indici de referinţă ai preţurilor fiabili şi prin schimburi transfrontaliere de gaze (JO L 335, 29.12.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2576/oj).
(2)Regulamentul (UE) 2022/2576 prevede un cadru juridic temporar referitor la o mai bună coordonare a achiziţiilor de gaze, măsuri de prevenire a preţurilor excesive ale gazelor şi a volatilităţii intrazilnice excesive de pe pieţele instrumentelor financiare derivate pe energie şi măsuri în cazul unei situaţii de urgenţă în sectorul gazelor.
(3)Perioada de aplicare a Regulamentului (UE) 2022/2576 a fost iniţial limitată până la 30 decembrie 2023.
(4)În conformitate cu articolul 30 din Regulamentului (UE) 2022/2576, Comisia a efectuat o reexaminare a regulamentului menţionat şi, la 28 septembrie 2023, a emis un raport care sintetizează principalele constatări (denumit în continuare "raportul"). Raportul a concluzionat că Regulamentul (UE) 2022/2576 a jucat un rol important în stabilizarea situaţiei pieţei gazelor naturale şi în asigurarea aprovizionării adecvate cu gaze a Uniunii şi că el este un element important al setului de instrumente care vizează siguranţa aprovizionării cu gaze a Uniunii.
(5)Regulamentul (UE) 2022/2576 prevede instituirea accelerată a unui serviciu care să permită agregarea cererii şi achiziţionarea în comun de gaze şi cere statelor membre să ia măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că întreprinderile din sectorul gazelor naturale şi întreprinderile consumatoare de gaze aflate sub jurisdicţia lor participă la procesul de agregare a cererii organizat de prestatorul de servicii ca unul dintre mijloacele posibile de îndeplinire a obiectivelor de constituire de stocuri menţionate în Regulamentul (UE) 2017/1938 al Parlamentului European şi al Consiliului (2). Statele membre şi întreprinderile din sectorul gazelor naturale, precum şi întreprinderile consumatoare de gaze au participat cu eficacitate la mecanismul de agregare a cererii şi de achiziţionare în comun instituit prin Regulamentul (UE) 2022/2576 (denumit în continuare "AggregateEU") şi au contribuit la realizarea, până în octombrie 2023, a unei cereri agregate totale de gaze de 44,04 miliarde de metri cubi, echivalentă cu mai mult de trei ori cantităţile obligatorii pentru agregarea cererii. Acest fapt arată că AggregateEU a atras un interes semnificativ din partea participanţilor la piaţă.
(2)Regulamentul (UE) 2017/1938 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2017 privind măsurile de garantare a siguranţei furnizării de gaze şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 994/2010 (JO L 280, 28.10.2017, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1938/oj).
(6)Raportul a concluzionat că AggregateEU a oferit oportunităţi suplimentare cumpărătorilor europeni de a-şi procura gaze de la furnizori de încredere în condiţii competitive, precum şi o transparenţă a pieţei privind cererea şi oferta, contribuind astfel la scăderea volatilităţii pieţelor.
(7)În ceea ce priveşte normele de supraveghere a pieţei, Regulamentul (UE) 2022/2576 impune locurilor de tranzacţionare în care sunt tranzacţionate instrumente financiare derivate pe mărfuri energetice, ca pentru fiecare instrument financiar derivat pe mărfuri energetice tranzacţionat în acest loc, să se instituie un mecanism de gestionare a volatilităţii intrazilnice bazat pe o limită superioară şi o limită inferioară a preţurilor care defineşte preţurile peste şi sub care ordinele nu pot fi executate (denumit în continuare "mecanismul de gestionare a volatilităţii intrazilnice"). Raportul a constatat că pieţele gazelor naturale încă mai înregistrează o volatilitate semnificativă şi că mecanismul de gestionare a volatilităţii intrazilnice poate juca un rol în prevenirea creşterilor bruşte excesive ale preţurilor şi în stabilizarea pieţei.
(8)În temeiul Regulamentului (UE) 2022/2576, Agenţia Uniunii Europene pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei (ACER) trebuie să realizeze şi să publice evaluări zilnice ale preţurilor gazelor naturale lichefiate (GNL) şi un indice zilnic de referinţă pentru GNL pe baza datelor de piaţă privind GNL referitoare la tranzacţii pe care ACER le colectează şi să le prelucrează sistematic. Evaluările preţurilor GNL şi indicele de referinţă pentru GNL au oferit pieţei o mai mare transparenţă, sporind astfel capacitatea actorilor de pe piaţă de a asigura aprovizionarea cu GNL la preţuri competitive. Raportul a constatat că evaluările preţului GNL şi valoarea de referinţă pentru GNL s-au dovedit utile pentru stabilizarea pieţei.
(9)Regulamentul (UE) 2022/2576 prevede o serie de dispoziţii privind siguranţa aprovizionării şi solidaritatea în cazul unei situaţii de urgenţă în sectorul gazelor, pentru a coordona mai bine organizarea măsurilor de solidaritate energetică într-o situaţie de urgenţă. Capitolul IV din Regulamentul (UE) 2022/2576 a completat temporar Regulamentul (UE) 2017/1938, în special prin aplicarea implicită a mecanismului de solidaritate în absenţa unor acorduri bilaterale, precum şi prin extinderea mecanismului de solidaritate la GNL şi la volumele critice de gaze pentru energia electrică. În plus, Regulamentul (UE) 2022/2576 prevede măsuri temporare de reducere a consumului neesenţial al clienţilor protejaţi şi garanţii pentru fluxurile transfrontaliere. Raportul a concluzionat că dispoziţiile temporare privind siguranţa aprovizionării şi solidaritatea s-au dovedit a fi utile pentru prevenirea şi atenuarea unei crize a gazelor şi pentru facilitarea eforturilor de reducere a cererii de gaz.
(10)Concluzia raportului, şi anume că există încă dificultăţi grave în ceea ce priveşte siguranţa aprovizionării cu energie a Uniunii rămâne valabilă. Situaţia globală de pe piaţa gazelor naturale rămâne foarte tensionată. Preţurile gazelor naturale sunt în continuare considerabil mai mari decât înainte de criză, cu consecinţe inevitabile asupra puterii de cumpărare a cetăţenilor Uniunii şi asupra competitivităţii întreprinderilor din Uniune. Volatilitatea pieţei gazelor naturale este un alt aspect al situaţiei actuale. Episoadele recente de volatilitate semnificativă din vara şi din toamna anului 2023, cauzate de evenimente precum greva de la instalaţiile GNL australiene sau avarierea Balticconectorului, arată că pieţele sunt încă fragile şi vulnerabile la şocuri, chiar şi relativ mici, care afectează cererea şi oferta. Criza actuală din Orientul Mijlociu constituie un risc geopolitic suplimentar semnificativ, cu un impact potenţial asupra preţurilor şi asupra aprovizionării cu gaze. În aceste condiţii, teama de penurie poate declanşa reacţii importante, cu repercusiuni grave asupra preţurilor.
(11)Din cauza scăderii semnificative a importurilor de gaze prin gazoducte din Rusia în ultimul an, disponibilitatea aprovizionării cu gaze a Uniunii este redusă considerabil în comparaţie cu nivelurile anterioare crizei. Având în vedere nivelurile actuale ale importurilor de gaze prin gazoducte, se preconizează că Uniunea va importa din Rusia aproximativ 20 de miliarde de metri cubi prin gazoducte, în cazul în care aceste importuri nefiabile nu vor fi perturbate în totalitate. Această cifră ar fi cu aproximativ 110 miliarde de metri cubi mai mică decât în 2021. Această reducere constituie un risc de apariţie a unor deficite de gaze în Uniune.
(12)Pieţele mondiale ale gazelor naturale sunt în prezent foarte tensionate şi se preconizează că vor rămâne tensionate pentru o anumită perioadă de timp. Aprovizionarea cu GNL la nivel mondial a crescut doar modest în ultimii doi ani din cauza creşterii limitate a capacităţii de lichefiere, a întreruperilor de la principalele instalaţii de export şi a scăderii ofertei de gaze brute de la instalaţiile de GNL. O capacitate nouă semnificativă de lichefiere a GNL este în plan să devină operaţională abia în cursul anului 2025. Prin urmare, se aşteaptă ca echilibrul pieţei să rămână precar în viitorul apropiat. Această situaţie are consecinţe negative asupra preţurilor gazelor care, deşi sunt mai mici decât vârful înregistrat în vara anului 2022, rămân de peste două ori mai mari decât nivelurile anterioare crizei.
(13)Având în vedere actualele condiţii de piaţă tensionate, preţurile ar putea creşte brusc din nou ca urmare a unor evenimente imprevizibile şi a unor şocuri bruşte, cum ar fi o revenire a cererii asiatice de GNL, care ar putea reduce disponibilitatea gazelor de pe piaţa mondială a gazelor naturale, o iarnă rece care ar putea duce la o creştere a cererii de gaze de până la 30 de miliarde de metri cubi, condiţii meteorologice extreme care ar putea afecta stocarea hidroenergiei şi producţia de energie nucleară din cauza nivelurilor scăzute ale apei care ar duce la creşterea ulterioară a cererii de producere a energiei pe bază de gaze, noi perturbări ale infrastructurilor critice, precum actele de sabotaj împotriva conductelor NordStream din septembrie 2022 sau avarierea conductei Balticconector în octombrie 2023, precum şi o deteriorare a mediului geopolitic şi a situaţiei ameninţărilor în regiunile furnizoare, de exemplu din cauza crizei din Orientul Mijlociu.
(14)Având în vedere actualul echilibru strâns dintre cerere şi ofertă, chiar şi perturbarea moderată a aprovizionării cu gaze sau chiar simpla ameninţare a unor astfel de perturbări ar putea avea un impact dramatic asupra pieţei gazelor naturale şi ar putea cauza prejudicii grave şi de durată economiei şi cetăţenilor Uniunii.
(15)Criza actuală expune întreaga Uniune riscului de a fi confruntată cu o penurie de energie şi cu preţuri ridicate la energie. Dificultăţile grave persistente care afectează în continuare siguranţa aprovizionării cu gaze a Uniunii, precum şi orice noi dificultăţi suplimentare şi nivelul preţurilor gazelor pot avea un impact negativ asupra situaţiei economice, a competitivităţii industriale şi a puterii de cumpărare a cetăţenilor.
(16)Întrucât Uniunea este o piaţă unică, penuria de gaze într-un stat membru ar avea consecinţe grave în toate celelalte state membre, din cauza deficitului fizic de aprovizionare cu gaze, a volatilităţii preţurilor sau a perturbării lanţurilor industriale ca urmare a unor posibile restricţionări ale unor industrii specifice dintr-un stat membru. În plus, în spiritul solidarităţii toate statele membre pot contribui la reducerea în continuare a riscurilor de penurie de energie şi pot ajuta la limitarea volatilităţii preţurilor gazelor.
(17)Prelungirea perioadei de aplicare a Regulamentului (UE) 2022/2576 constituie o măsură excepţională şi limitată în timp, ca răspuns la dificultăţile grave persistente şi noi în aprovizionarea cu energie, care implică un risc de criză iminentă. Prelungirea va reduce în mod clar volatilitatea pieţelor şi va spori solidaritatea.
(18)Necesitatea de a acţiona este urgentă. Neprelungirea perioadei de aplicare a Regulamentului (UE) 2022/2576, care va înceta să se aplice la 30 decembrie 2023, ar risca să modifice situaţia stabilizată, dar fragilă pe care Uniunea a realizat-o până în prezent şi ar deteriora rezilienţa la evoluţiile viitoare probabile, cum ar fi oprirea completă a importurilor de gaze din Rusia. Prelungirea perioadei de aplicare a Regulamentului (UE) 2022/2576 este, de asemenea, în concordanţă cu Planul RepowerEU, astfel cum a anunţat Comisia în comunicarea sa din 18 mai 2022, care a fost menit să protejeze cetăţenii şi economia Uniunii împotriva preţurilor excesive şi a deficitelor de aprovizionare cu energie.
(19)Tensiunile persistente în ceea ce priveşte aprovizionarea cu energie justifică o prelungire a perioadei de aplicare a dispoziţiilor privind agregarea cererii şi achiziţionarea în comun din Regulamentul (UE) 2022/2576, întrucât ele contribuie la asigurarea unui acces mai echitabil al întreprinderilor din statele membre la surse de gaze noi sau suplimentare. Respectivele dispoziţii contribuie, de asemenea, la asigurarea unor condiţii mai bune decât cele care s-ar fi putut aplica întreprinderilor care achiziţionează gazele naturale prin intermediul furnizorului de servicii, contribuind astfel la securitatea aprovizionării.
(20)Prelungirea perioadei de aplicare a dispoziţiilor privind agregarea cererii şi achiziţionarea în comun ar consolida solidaritatea Uniunii în ceea ce priveşte achiziţionarea şi distribuţia de gaze. În spirit de solidaritate, disponibilitatea prelungită a agregării cererii şi a achiziţionărilor în comun va sprijini în special întreprinderile care achiziţionau anterior gaze exclusiv sau în principal de la furnizori ruşi, ajutându-le să se aprovizioneze de la furnizori sau producători alternativi de gaze naturale în condiţii avantajoase.
(21)Pentru a sprijini participanţii la piaţă pe parcursul acestui sezon de iarnă şi al următorului sezon de constituire a stocurilor de gaze ar trebui asigurată continuitatea funcţionării AggregateEU. Ea include posibilitatea de a prelungi contractul actual cu prestatorul de servicii în conformitate cu Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului (3).
(3)Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj).
(22)Având în vedere avantajele pentru consumatori, stabilitatea preţurilor şi siguranţa aprovizionării cu energie, se justifică, de asemenea, o prelungire a perioadei de aplicare a dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2022/2576 care instituie un mecanism de gestionare a volatilităţii intrazilnice, evaluări ale preţurilor GNL şi un indice de referinţă pentru GNL.
(23)Având în vedere riscurile persistente pentru stabilitatea aprovizionării cu gaze prezentate mai sus, este, de asemenea, oportun să se prelungească cu încă un an perioada de aplicare a dispoziţiilor în cazul unei situaţii de urgenţă în sectorul gazelor, în conformitate cu constatările din raport privind efectul pozitiv al dispoziţiilor respective. Valorile pentru volumele critice de gaze din anexa I rămân valabile pentru perioada de aplicare prelungită a Regulamentului (UE) 2022/2576 până la sfârşitul anului 2024.
(24)Aplicarea prelungită a Regulamentului (UE) 2022/2576 ar trebui să fie temporară şi să intre în vigoare la 31 decembrie 2023 pentru a asigura aplicarea continuă a dispoziţiilor relevante şi să dureze un an, până la 31 decembrie 2024. Prelungirea cu un an este necesară şi proporţională din cauza naturii persistente a dificultăţilor grave legate de aprovizionarea cu energie şi a riscurilor rezultate în ceea ce priveşte preţurile şi siguranţa aprovizionării, care se preconizează că vor continua cel puţin pe parcursul întregului an 2024. Luând în considerare faptul că volumele de gaze agregate până în octombrie 2023 prin intermediul platformei de agregare a cererii au fost de trei ori mai mari decât volumele obligatorii, prelungirea perioadei de aplicare a Regulamentului (UE) 2022/2576 nu ar trebui să includă participarea obligatorie la agregarea cererii.
(25)Prin urmare, Regulamentul (UE) 2022/2576 ar trebui să se aplice până la 31 decembrie 2024.
(26)Întrucât obiectivul prezentului regulament nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, dar poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea acestui obiectiv.
(27)Prin urmare, Regulamentul (UE) 2022/2576 ar trebui să fie modificat în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Modificări ale Regulamentului (UE) 2022/2576
Regulamentul (UE) 2022/2576 se modifică după cum urmează:
1.La articolul 5, alineatul (5) se înlocuieşte cu următorul text:
"(5) Comisia poate solicita prestatorului de servicii să furnizeze toate informaţiile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor prevăzute la articolul 7."
2.Articolul 10 se elimină.
3.La articolul 31, al doilea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Se aplică până la 31 decembrie 2024."
4.Anexa I se modifică după cum urmează:
(a)la litera (a), nota de subsol (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"Cifrele din anexa I tabelele de la literele (a) şi (b) se bazează pe datele din evaluarea adecvării pentru perioada de iarnă în temeiul articolului 9 din Regulamentul (UE) 2019/941, efectuată de Reţeaua europeană a operatorilor de sisteme de transport de energie electrică (ENTSO-E), cu excepţia Maltei, pentru care producţia de energie electrică se bazează exclusiv pe livrări de GNL, fără a deţine capacităţi de înmagazinare semnificative. Având în vedere specificitatea gazului cu putere calorică inferioară, valorile pentru Ţările de Jos din acest tabel ar trebui înmulţite cu un factor de conversie de 37,89 împărţit la 35,17. Tabelul de la litera (a) din anexa I reprezintă volumele lunare individuale calculate de ENTSO-E pentru perioada decembrie 2022-martie 2023; cifrele din anexa I tabelul de la litera (b) pentru perioada aprilie 2023-decembrie 2024 reprezintă media valorilor din perioada decembrie 2022-martie 2023."
(b)la litera (b), formularea introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"Volumele maxime critice de gaze pentru siguranţa alimentării cu energie electrică în temeiul articolului 23 pentru perioada aprilie 2023-decembrie 2024 (valori în milioane de metri cubi):"
Art. 2: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare la 31 decembrie 2023.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 21 decembrie 2023.

Pentru Consiliu

Preşedintele

P. NAVARRO RÍOS

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 29 decembrie 2023