Regulamentul 2859/13-dec-2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 25 Iulie 2024 până la: 1 Iulie 2026
Regulamentul 2859/13-dec-2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate
Dată act: 13-dec-2023
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 114,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C 290, 29.7.2022, p. 58.
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 9 noiembrie 2023 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 27 noiembrie 2023.
Întrucât:
(1)Accesul facil şi structurat la date este important pentru a permite factorilor de decizie, investitorilor profesionişti şi de retail, organizaţiilor neguvernamentale, organizaţiilor societăţii civile, organizaţiilor sociale şi de mediu, precum şi altor părţi interesate din economie şi societate să ia decizii de investiţii solide, fundamentate şi responsabile faţă de mediu şi societate, care să contribuie la funcţionarea eficientă a pieţei. Punerea la dispoziţie a unor surse de informaţii fiabile şi sistematizate este, de asemenea, deosebit de importantă pentru cercetătorii şi practicienii din mediul academic, care derulează activităţi de cercetare empirică sau teoretică despre pieţele financiare. Asigurarea unui acces mai facil la informaţiile publice, inclusiv la informaţiile furnizate voluntar, este, de asemenea, necesară pentru a spori oportunităţile de creştere, vizibilitate şi inovare a întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri). Introducerea unor spaţii comune ale datelor la nivelul Uniunii în sectoare esenţiale, inclusiv în sectorul financiar, are rolul de a oferi acces uşor la surse de informaţii fiabile în sectoarele respective.
(2)În Comunicarea sa din 24 septembrie 2020 intitulată "O uniune a pieţelor de capital pentru cetăţeni şi întreprinderi - un nou plan de acţiune" (denumit în continuare "Planul de acţiune privind UPC"), Comisia a propus îmbunătăţirea accesului public la informaţiile financiare şi nefinanciare ale entităţilor prin crearea unui punct unic de acces european (ESAP). Comunicarea Comisiei din 24 septembrie 2020 intitulată "O strategie a UE privind finanţele digitale" (denumită în continuare "Strategia privind finanţele digitale") a stabilit, în termeni generali, modul în care Uniunea ar putea promova transformarea digitală a finanţelor în următorii ani, în special modul de promovare a finanţării bazate pe date. Ulterior, în Comunicarea sa din 6 iulie 2021 intitulată "Strategia de finanţare a tranziţiei către o economie durabilă", Comisia a plasat finanţarea durabilă în centrul sistemului financiar, ca un mijloc esenţial de realizare a tranziţiei verzi a economiei Uniunii, deziderat care se înscrie în Pactul verde european stabilit în Comunicarea Comisiei din 11 decembrie 2019.
(3)Pentru a asigura succesul tranziţiei verzi a economiei Uniunii prin intermediul finanţării durabile, este esenţial ca informaţiile referitoare la durabilitatea activităţilor să poată fi accesate cu uşurinţă de către investitori, astfel încât aceştia să fie mai bine informaţi atunci când iau decizii cu privire la investiţii. În acest scop, trebuie îmbunătăţit accesul publicului la informaţiile financiare şi nefinanciare ale unor entităţi precum societăţile, întreprinderile şi instituţiile financiare. Un mijloc eficient de a face acest lucru la nivelul Uniunii este instituirea unei platforme centralizate, şi anume ESAP, care să ofere publicului acces electronic la toate informaţiile relevante.
(4)ESAP ar trebui să ofere publicului acces facil şi centralizat la informaţii cu privire la entităţi şi la produsele acestora, informaţii publice şi relevante pentru serviciile financiare, pieţele de capital, durabilitate şi diversitate, care exclud însă informaţiile de marketing. Un astfel de acces este necesar pentru a răspunde cererii tot mai mari de produse financiare care pot fi investite şi diversificate, legate de aspecte de mediu, sociale şi de guvernanţă, şi pentru a canaliza capitalul către aceste produse. ESAP este menit să fie o platformă orientată spre viitor, care ar trebui să permită includerea informaţiilor publice relevante pentru serviciile financiare, pieţele de capital, durabilitate şi diversitate care decurg din viitoare acte legislative ale Uniunii, cum ar fi o directivă a Parlamentului European şi a Consiliului privind diligenţa necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor şi de modificare a Directivei (UE) 2019/1937.
(5)Investitorii, participanţii la piaţă, consilierii, mediul academic şi publicul larg pot fi interesaţi să obţină şi alte informaţii relevante pentru serviciile financiare, pieţele de capital, durabilitate şi diversitate decât cele care trebuie puse la dispoziţia publicului în temeiul dreptului Uniunii, în cazul în care o entitate pune informaţiile respective la dispoziţia publicului. Este posibil ca în special IMM-urile să dorească să pună la dispoziţia publicului mai multe informaţii pentru a deveni mai vizibile pentru potenţialii investitori, sporind şi diversificând astfel oportunităţile de finanţare. De asemenea, participanţii la piaţă ar putea dori să furnizeze mai multe informaţii decât cele prevăzute de dreptul Uniunii. Prin urmare, ESAP ar trebui să ofere acces la informaţiile relevante pentru serviciile financiare, pieţele de capital, durabilitate şi diversitate care sunt puse la dispoziţia publicului în mod voluntar de către orice entitate reglementată de legislaţia unui stat membru, în cazul în care o astfel de entitate alege să pună informaţiile respective la dispoziţia publicului în ESAP. Astfel de informaţii ar putea fi transmise în mod voluntar după asigurarea solidităţii operaţionale şi a eficienţei ESAP, ceea ce, în orice caz, ar surveni după transmiterea raportului Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind punerea în aplicare, funcţionarea şi eficacitatea ESAP. Informaţiile transmise în mod voluntar ar trebui identificate în mod clar ca atare.
(6)Informaţiile transmise în mod voluntar ar trebui să aibă un format uniform şi să fie comparabile din perspectiva conţinutului, a valorii, a utilităţii şi a fiabilităţii cu informaţiile transmise în mod obligatoriu. Pentru a asigura un grad ridicat de comparabilitate şi utilizabilitate a informaţiilor puse la dispoziţie în ESAP în mod voluntar, autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea Bancară Europeană - ABE), instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (3), autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea Europeană de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale, EIOPA), instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (4) şi autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe, ESMA), instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (5) (împreună denumite în continuare "autorităţile europene de supraveghere" sau AES), ar trebui să elaboreze, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în care să se specifice metadatele care trebuie să însoţească informaţiile respective şi, după caz, formatele sau modelele care trebuie utilizate pentru a furniza aceste informaţii. Comitetul comun ar trebui să ţină seama şi de eventualele standarde existente în actele legislative sectoriale corespunzătoare ale Uniunii şi, în special, de standardele special concepute pentru IMM-uri.
(3)Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12).
(4)Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană de asigurări şi pensii ocupaţionale) de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/79/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 48).
(5)Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84).
(7)ESAP nu ar trebui să creeze nicio cerinţă nouă de prezentare a informaţiilor în ceea ce priveşte conţinutul, ci ar trebui să se întemeieze pe cerinţele existente stabilite în actele legislative ale Uniunii enumerate în anexa la prezentul regulament. Evitarea dublei raportări este importantă pentru a preveni impunerea unor sarcini administrative şi financiare suplimentare pentru entităţi, în special pentru IMM-uri.
(8)În ESAP ar trebui să poată fi incluse şi informaţii istorice, pentru a spori disponibilitatea şi comparabilitatea informaţiilor. Informaţiile istorice ar trebui să acopere informaţiile care au fost făcute publice cu mai puţin de cinci ani înainte de termenul până la care trebuia să fie transmise în ESAP. Pentru a asigura seturi coerente şi complete de informaţii istorice, posibilitatea de a pune la dispoziţie informaţii istorice în ESAP ar trebui să rămână prerogativa organismelor de colectare care sunt organe, oficii sau agenţii ale Uniunii.
(9)ESAP ar trebui să fie înfiinţat cu un calendar ambiţios, luându-se, în acelaşi timp, măsuri intermediare pentru a asigura soliditatea şi eficienţa sa operaţională. În special, ar trebui să se aloce timp suficient pentru punerea în aplicare din punct de vedere tehnic a ESAP şi pentru colectarea de informaţii care urmează să fie realizată în statele membre. Dezvoltarea ESAP ar trebui să aibă o fază iniţială de 12 luni, pentru a acorda suficient timp statelor membre şi ESMA să creeze infrastructura informatică şi să o testeze pe baza colectării unui număr limitat de fluxuri de informaţii. Ulterior, dezvoltarea ESAP ar trebui să includă treptat, în timp, un număr suplimentar de fluxuri de informaţii şi de funcţionalităţi într-un ritm care să permită dezvoltarea solidă şi eficientă a ESAP. Funcţionarea ESAP ar trebui evaluată periodic pe parcursul punerii sale în aplicare şi al funcţionării sale, pentru a permite orice ajustare care să răspundă nevoilor utilizatorilor săi şi pentru a-i asigura eficienţa tehnică.
(10)Informaţiile care urmează să fie puse la dispoziţia publicului în ESAP ar trebui să fie colectate de organismele de colectare desemnate pentru colectarea informaţiilor pe care entităţile au obligaţia de a le publica sau de organismele de colectare desemnate pentru colectarea informaţiilor transmise de entităţi în mod voluntar. Pentru a asigura funcţionarea deplină şi eficientă din punctul de vedere al costurilor a ESAP, organismele de colectare ar trebui să pună informaţiile la dispoziţia ESAP în mod automat, prin intermediul unei interfeţe unice de programare a aplicaţiilor (API). Organismele de colectare ar trebui să se bazeze, în măsura posibilului, pe procedurile şi infrastructurile existente de colectare a informaţiilor, la nivelul Uniunii şi la nivel naţional, pentru transmiterea informaţiilor către ESAP fără întârzieri nejustificate. Nu ar trebui să existe nicio obligaţie de a pune la dispoziţie informaţiile în ESAP înainte ca informaţiile respective să fie făcute publice în temeiul actelor legislative sectoriale aplicabile ale Uniunii. Pentru a putea pune la dispoziţie informaţiile în ESAP, organismele de colectare ar trebui să stocheze informaţiile transmise de entităţi sau generate de înseşi organismele de colectare, dacă dreptul Uniunii nu prevede deja alte mecanisme de stocare corespunzătoare. Organismele de colectare nu ar trebui să fie obligate să construiască noi mecanisme de stocare dacă există deja la nivelul Uniunii sau la nivel naţional mecanisme fiabile de stocare a informaţiilor. Statele membre ar trebui să desemneze cel puţin un organism de colectare pentru colectarea informaţiilor transmise de entităţi în mod voluntar, care poate fi acelaşi cu organismele care colectează informaţiile transmise de entităţi în mod obligatoriu.
(11)Pentru a face posibilă funcţionarea eficientă din punctul de vedere al costurilor, ar trebui să se permită organismelor de colectare să îşi delege sarcinile unui terţ. O astfel de delegare ar trebui să facă obiectul unor garanţii adecvate şi ar trebui să fie exercitată într-o asemenea măsură încât organismul de colectare să nu devină o simplă entitate de tip "cutie poştală". Nu ar trebui să fie posibil să se delege sarcina de a lua o decizie discreţionară de a respinge sau şterge informaţii care sunt în mod vădit inadecvate, abuzive sau în afara domeniului de aplicare al prezentului regulament. Totuşi, acest lucru nu împiedică o persoană delegată să efectueze o astfel de respingere sau ştergere în conformitate cu o decizie discreţionară luată de organismul de colectare în acest sens.
(12)Pentru ca informaţiile puse la dispoziţie în ESAP să poată fi utilizate în format digital, entităţile ar trebui să pună la dispoziţie informaţiile respective într-un format care să permită extragerea de date sau, dacă dreptul Uniunii o impune, într-un format prelucrabil automat. Formatele care permit extragerea de date nu impun neapărat condiţia ca informaţiile să fie structurate în aşa fel încât să fie prelucrabile automat, în timp ce formatele de fişiere prelucrabile automat sunt structurate astfel încât să permită aplicaţiilor software să identifice, să recunoască şi să extragă cu uşurinţă anumite date, inclusiv declaraţii individuale de fapt, şi structura internă a datelor respective. Ambele formate ar trebui să fie deschise pentru a permite o gamă cât mai largă de utilizări. Formate deschise ar trebui înţelese ca formate care nu depind de o platformă anume şi care sunt puse la dispoziţia publicului fără nicio restricţie care să împiedice reutilizarea informaţiilor pe care le conţin. Proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare ar trebui redactate de AES, prin intermediul Comitetului comun, pentru a fi transmise Comisiei, specificând caracteristicile formatelor prelucrabile automat şi ale celor care permit extragerea de date şi ţinând cont de orice evoluţie în tendinţele sau standardele tehnologice. Pentru a se asigura că entităţile transmit informaţiile în formatul corect şi pentru a soluţiona orice eventuale probleme tehnice cu care s-ar putea confrunta entităţile, organismele de colectare ar trebui să efectueze validări automate în conformitate cu prezentul regulament şi, dacă este necesar, să ofere asistenţă entităţilor care transmit informaţii.
(13)Entităţile care transmit informaţii şi metadate către organismele de colectare rămân responsabile pentru acurateţea şi caracterul complet al informaţiilor în limba în care sunt transmise şi pentru fiabilitatea informaţiilor şi metadatelor respective. În conformitate cu principiile minimizării datelor şi protecţiei datelor, entităţile ar trebui să se asigure că datele transmise nu includ date cu caracter personal, cu excepţia cazului în care datele respective constituie un element necesar al informaţiilor referitoare la activităţile economice ale entităţilor, inclusiv atunci când denumirea entităţii coincide cu numele proprietarului. În cazul în care informaţiile transmise conţin date cu caracter personal, entităţile ar trebui să se asigure că, la divulgarea respectivelor date cu caracter personal, se pot întemeia pe unul dintre motivele legale de prelucrare prevăzute în Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (6).
(6)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
(14)Obiectivul ESMA este de a proteja interesul public prin contribuţia pe care o aduce la stabilitatea şi la eficacitatea sistemului financiar, pentru economia, cetăţenii şi întreprinderile Uniunii. În acest context, ESMA contribuie în special la asigurarea integrităţii, a transparenţei, a eficienţei şi a bunei funcţionări a pieţelor financiare. ESMA are, printre altele, sarcina de a îmbunătăţi protecţia investitorilor. În consecinţă, ESMA ar trebui să i se încredinţeze sarcina de a institui şi de a opera ESAP.
(15)Pentru a permite entităţilor şi publicului să identifice organismele de colectare care furnizează ESAP informaţii, ESMA ar trebui să publice pe site-ul său web o listă a organismelor de colectare şi să actualizeze lista respectivă. Dacă este necesar să fie aduse modificări listei, modificările respective ar trebui să fie efectuate în cel mai scurt timp posibil.
(16)ESAP ar putea să facă obiectul unor încălcări ale confidenţialităţii, al unor riscuri de integritate şi al unor riscuri legate de propria disponibilitate şi de disponibilitatea informaţiilor prelucrate în cadrul acestuia. Printre aceste riscuri se numără accidente, erori, atacuri deliberate şi evenimente naturale, toate acestea trebuind să fie recunoscute drept riscuri operaţionale. ESMA şi organismele de colectare ar trebui să pună în aplicare politici adecvate şi proporţionale, inclusiv revizuiri periodice, pentru a se asigura că ESAP protejează informaţiile prelucrate şi funcţionează la cel mai înalt standard corespunzător.
(17)Pentru a facilita căutarea, găsirea, extragerea şi utilizarea datelor, ESMA ar trebui să se asigure că ESAP oferă un set de funcţionalităţi, inclusiv o funcţie de căutare, un serviciu de traducere automată şi posibilitatea de extragere a informaţiilor, precum şi posibilităţi de acces electronic destinate persoanelor cu deficienţe de vedere şi persoanelor cu dizabilităţi şi nevoi de acces. Funcţia de căutare ar trebui să fie oferită în toate limbile oficiale ale Uniunii şi să se bazeze cel puţin pe metadatele furnizate în temeiul actelor legislative ale Uniunii enumerate în anexa la prezentul regulament. Interfaţa pentru utilizatori şi funcţia de căutare în ESAP ar trebui să fie concepute astfel încât să fie cât mai uşor de utilizat şi să aibă un grad ridicat de comparabilitate a datelor şi să deservească o gamă largă de utilizatori potenţiali, cum ar fi investitorii profesionişti şi de retail, instituţiile academice şi organizaţiile societăţii civile.
(18)Utilizarea şi reutilizarea informaţiilor puse la dispoziţia publicului în ESAP pot îmbunătăţi funcţionarea pieţei interne şi pot promova dezvoltarea de noi servicii care combină şi valorifică astfel de informaţii. Prin urmare, în cazul în care acest lucru este justificat de un obiectiv de interes public, este necesar să se permită utilizarea şi reutilizarea informaţiilor care sunt puse la dispoziţie în ESAP în alte scopuri decât cele pentru care au fost elaborate informaţiile respective. O astfel de utilizare şi reutilizare a informaţiilor în cauză ar trebui totuşi să facă obiectul unor condiţii obiective şi nediscriminatorii. În plus, după caz, ar trebui să se aplice condiţii corespunzătoare celor stabilite în licenţele standard deschise în sensul Directivei (UE) 2019/1024 a Parlamentului European şi a Consiliului (7), care permit ca datele şi conţinutul să fie accesibile, utilizate, modificate şi partajate în mod liber de către oricine în orice scop. Entităţile care îşi transmit informaţiile unui organism de colectare pentru ca acestea să fie puse la dispoziţie în ESAP nu ar trebui să limiteze utilizarea şi reutilizarea informaţiilor respective în scopuri de reglementare şi necomerciale pe baza unui drept sui generis, fără a aduce atingere dreptului Uniunii privind drepturile de autor şi alte drepturi conexe. Nici ESMA, nici organismele de colectare nu ar trebui să poarte vreo răspundere pentru accesarea, utilizarea sau reutilizarea informaţiilor puse la dispoziţie în ESAP, fără a aduce atingere principiilor răspunderii extracontractuale prevăzute la articolul 340 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE).
(7)Directiva (UE) 2019/1024 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind datele deschise şi reutilizarea informaţiilor din sectorul public (JO L 172, 26.6.2019, p. 56).
(19)Informaţiile disponibile în ESAP ar trebui să fie puse la dispoziţia publicului în timp util. Prin urmare, informaţiile furnizate de organismele de colectare în ESAP ar trebui să fie puse la dispoziţie în ESAP fără întârzieri nejustificate şi, în orice caz, în cel mai scurt interval de timp posibil. Pentru a asigura o calitate uniformă a informaţiilor, organismele de colectare ar trebui să efectueze validări automate şi să respingă informaţiile transmise care nu respectă cerinţele necesare. Validările automate nu ar trebui să fie legate de conţinutul informaţiilor. Pe lângă validările automate, organismele de colectare ar trebui să respingă sau să elimine informaţiile în cazul în care stabilesc, de exemplu după ce au primit informaţii de la o parte interesată, că ele nu intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament sau că includ conţinut care este în mod vădit inadecvat sau abuziv. Organismele de colectare nu sunt obligate să verifice manual sau automat dacă informaţiile nu intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament sau dacă acestea sunt în mod vădit inadecvate sau abuzive. Responsabilitatea pentru conţinut ar trebui să le revină entităţilor. Alte obligaţii pe care organismele de colectare le-ar putea avea în temeiul altor dispoziţii din dreptul Uniunii sau din dreptul intern nu sunt afectate de prezentul regulament.
(20)ESAP ar trebui să le ofere utilizatorilor acces gratuit şi nediscriminatoriu la informaţii şi ar trebui să le permită utilizatorilor să caute, să acceseze şi să descarce informaţii din ESAP. Cu toate acestea, pentru a proteja ESMA de o sarcină financiară excesivă legată de costurile suportate pentru a răspunde nevoilor eventualilor utilizatori cu activitate intensă, ESMA ar trebui să dispună de posibilitatea de a genera venituri. Prin urmare, prin derogare de la principiul general conform căruia informaţiile ar trebui să fie accesibile gratuit, ESMA ar trebui să aibă posibilitatea de a impune comisioane pentru servicii specifice, inclusiv pentru serviciile cu costuri de întreţinere sau de asistenţă ridicate ca urmare a căutărilor şi a descărcărilor de volume foarte mari de informaţii sau a accesului frecvent la informaţii puse la dispoziţie în ESAP, mai ales dacă informaţiile în cauză sunt utilizate în scop comercial. Totuşi, comisioanele impuse nu ar trebui să depăşească costurile suportate de ESMA pentru furnizarea serviciilor specifice în cauză. Eventualele comisioane încasate ar trebui să fie alocate pentru funcţionarea generală a ESAP. Nu ar trebui să se perceapă comisioane de la unii utilizatori, printre care mediul academic şi organizaţiile societăţii civile. Calculul comisioanelor ar trebui să fie transparent şi să se bazeze pe principii clare.
(21)Pentru a promova inovarea bazată pe date în domeniul finanţelor, pentru a contribui la integrarea pieţelor de capital în Uniune, pentru a canaliza investiţiile către activităţi durabile şi pentru a asigura eficienţa pentru consumatori şi întreprinderi, ESAP ar trebui să îmbunătăţească accesul la informaţiile publice care ar putea conţine date cu caracter personal. Cu toate acestea, ESAP ar trebui să îmbunătăţească accesul numai la acele date cu caracter personal pe care le conţin informaţiile publicate în temeiul unei obligaţii legale sau, atunci când informaţiile sunt publicate în mod voluntar, numai la acele date cu caracter personal care sunt prelucrate pe baza unui motiv legal de prelucrare în temeiul Regulamentului (UE) 2016/679. Pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul punerii la dispoziţie în ESAP a informaţiilor, ESMA, în calitatea sa de operator de date al ESAP, şi organismele de colectare ar trebui să asigure că Regulamentul (UE) 2016/679 şi Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (8) sunt respectate. Entităţile care transmit informaţii ar trebui să fie responsabile pentru identificarea prezenţei unor eventuale date cu caracter personal în informaţiile transmise şi de prelucrarea acestor date cu caracter personal pe baza unuia dintre motivele legale de prelucrare în temeiul Regulamentului (UE) 2016/679. Informaţiile însoţite de metadate care indică faptul că acestea conţin date cu caracter personal nu ar trebui să fie păstrate de organismele de colectare sau de ESAP mai mult timp decât este necesar şi, în orice caz, nu mai mult de cinci ani, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în actele legislative ale Uniunii enumerate în anexa la prezentul regulament.
(8)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).
(22)Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 şi a prezentat observaţii formale la 19 ianuarie 2022.
(23)Banca Centrală Europeană a emis un aviz la 7 iunie 2022 (9).
(9)JO C 307, 12.8.2022, p. 3.
(24)Pentru a consolida şi a menţine încrederea publicului în ESAP şi pentru ca fiecare entitate să aibă siguranţa că nu se modifică informaţiile care o privesc, organismele de colectare ar trebui să asigure integritatea datelor şi fiabilitatea sursei informaţiilor transmise de entităţi. În special, organismele de colectare ar trebui să asigure un nivel adecvat de autenticitate, disponibilitate, integritate şi nerepudiere a informaţiilor transmise de entităţi pentru a fi puse la dispoziţia ESAP şi a fi accesibile în ESAP. Nerepudierea informaţiilor înseamnă că entităţii ar trebui să i se ofere o asigurare rezonabilă că informaţiile au fost transmise şi că destinatarul are dovada identităţii entităţii. Pentru îndeplinirea acestor obiective s-ar putea utiliza un sigiliu electronic calificat, în sensul definiţiei din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (10). Un identificator specific al entităţii juridice, dacă există, ar trebui să fie un element obligatoriu al informaţiilor transmise.
(10)Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE (JO L 257, 28.8.2014, p. 73).
(25)Pentru ca informaţiile din ESAP să fie comparabile în timp, utilizatorii ar trebui să aibă acces şi la informaţiile anterioare, inclusiv la informaţiile istorice. În absenţa unei dispoziţii contrare în actele legislative ale Uniunii enumerate în anexa la prezentul regulament, ESAP ar trebui să ofere acces la informaţii pentru o perioadă rezonabilă de timp. În acest scop, ESMA ar trebui să se asigure că datele cu caracter personal nu sunt nici păstrate, nici puse la dispoziţie în ESAP pentru o perioadă mai lungă decât se prevede în dreptul Uniunii şi, în orice caz, nu mai mult de cinci ani, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în actele legislative ale Uniunii care intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament.
(26)Organismele de colectare ar trebui să informeze ESMA cu privire la orice dificultăţi practice substanţiale identificate în legătură cu îndeplinirea sarcinilor lor. ESMA, în strânsă cooperare cu ABE şi EIOPA, ar trebui să monitorizeze funcţionarea ESAP şi să publice un raport anual în acest sens, cu scopul de a se asigura că eventualele probleme sunt prezentate în mod transparent şi că pot fi luate măsuri adecvate atunci când este necesar. Prin elaborarea raportului anual privind funcţionarea ESAP de către ESMA, în strânsă cooperare cu ABE şi EIOPA, se asigură, de asemenea, implicarea autorităţilor competente şi consultarea altor părţi interesate prin intermediul echipei operative, al grupului sau al comitetului ad-hoc, după caz, care urmează să fie înfiinţat de ESMA.
(27)Având în vedere relevanţa raportului Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind implementarea, funcţionarea şi eficacitatea ESAP pentru posibila adoptare a unui act delegat prin care să se amâne includerea în ESAP a informaţiilor a căror transmitere către organismele de colectare nu este încă obligatorie în temeiul prezentului regulament în aplicarea Directivei (UE) 2023/2864 a Parlamentului European şi a Consiliului (11) şi a Regulamentului (UE) 2023/2869 al Parlamentului European şi al Consiliului (12), este important ca Comisia să utilizeze rapoartele anuale privind funcţionarea ESAP elaborate de ESMA şi să desfăşoare consultări adecvate cu organismele de colectare şi cu grupurile de experţi relevante, în special cu Grupul de experţi al Comitetului european pentru valori mobiliare. Parlamentul European şi Consiliul ar trebui, în cazul în care consideră oportun, să beneficieze de posibilităţi ample de a discuta raportul Comisiei.
(11)Directiva (UE) 2023/2864 a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2023 de modificare a anumitor directive în ceea ce priveşte înfiinţarea şi funcţionarea punctului unic de acces european (JO L, 2023/2864, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/2864/oj).
(12)Regulamentul (UE) 2023/2869 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de modificare a anumitor regulamente în ceea ce priveşte înfiinţarea şi funcţionarea punctului unic de acces european (JO L, 2023/2869, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2869/oj).
(28)Pentru a amâna, dacă este necesar, includerea în ESAP a anumitor informaţii care ar trebui să fie puse la dispoziţie în ESAP, competenţa de a adopta acte în conformitate cu articolul 290 din TFUE ar trebui să fie delegată Comisiei în ceea ce priveşte data de la care informaţiile respective ar trebui transmise pentru a fi accesibile în ESAP. Este deosebit de important ca, în cursul lucrărilor sale pregătitoare, Comisia să organizeze consultări adecvate, inclusiv la nivel de experţi, şi ca respectivele consultări să se desfăşoare în conformitate cu principiile stabilite în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (13). În special, pentru a asigura participarea egală la pregătirea actelor delegate, Parlamentul European şi Consiliul primesc toate documentele în acelaşi timp cu experţii din statele membre, iar experţii acestor instituţii au acces sistematic la reuniunile grupurilor de experţi ale Comisiei însărcinate cu pregătirea actelor delegate.
(13)JO L 123, 12.5.2016, p. 1.
(29)Pentru a asigura prelucrarea fără sincope a informaţiilor primite sau elaborate de organismele de colectare şi puse la dispoziţia ESAP, este necesar să se stabilească anumite cerinţe clare şi detaliate care să specifice formatul şi metadatele aferente informaţiilor respective, precum şi organismele de colectare care ar trebui să le colecteze. Pentru a asigura calitatea informaţiilor transmise ESAP de către organismele de colectare, este, de asemenea, necesar să se precizeze caracteristicile validărilor automate care urmează să fie efectuate pentru fiecare informaţie transmisă organismelor de colectare de către entităţi, inclusiv caracteristicile sigiliului electronic calificat care urmează să fie ataşat informaţiilor respective, dacă este solicitat de către organismele de colectare. Pentru a asigura utilizarea şi reutilizarea datelor în ESAP, este necesar să se stabilească o listă a licenţelor standard deschise desemnate. Pentru a facilita căutarea, găsirea şi extragerea datelor în timp util, este necesar să fie determinate, de asemenea, caracteristicile interfeţei de programare a aplicaţiilor şi metadatele care urmează să fie implementate. Ar trebui să fie introduse şi cerinţe suplimentare în ceea ce priveşte o funcţie de căutare eficientă, cum ar fi identificatorul entităţii juridice specific entităţii, clasificarea tipului de informaţii transmise de entitate şi categoria de dimensiune a entităţii. În acest scop, AES ar trebui să elaboreze, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare. Atunci când elaborează standardele tehnice de punere în aplicare, AES, prin intermediul Comitetului comun, ar trebui să se consulte în prealabil cu organismele de colectare şi să analizeze, în special, eventualele costuri şi beneficii asociate. În plus, ESMA ar trebui să fie în măsură să elaboreze proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili natura şi amploarea serviciilor specifice pentru care pot fi percepute comisioane, precum şi structura aferentă a comisioanelor. Astfel de proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare ar permite accesul global şi interoperabil la informaţiile despre entităţi. În ceea ce priveşte standardele tehnice de punere în aplicare referitoare la informaţiile privind durabilitatea, AES, prin intermediul Comitetului comun, ar trebui să consulte EFRAG cu privire la elaborarea acestor proiecte de standarde. Comisia ar trebui să fie împuternicită să adopte respectivele standarde tehnice de punere în aplicare prin intermediul unor acte de punere în aplicare în temeiul articolului 291 din TFUE şi în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 şi cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(30)Întrucât obiectivul prezentului regulament, şi anume de a contribui la integrarea serviciilor financiare şi a pieţelor de capital ale Uniunii prin asigurarea unui acces uşor şi centralizat la informaţiile publice referitoare la entităţi şi la produsele acestora, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere amploarea şi efectele sale, acesta poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivului respectiv.
(31)ESAP este prima acţiune din noul plan de acţiune privind uniunea pieţelor de capital şi o realizare concretă a Strategiei privind finanţele digitale. Prin urmare, ESAP este un proiect major de interes european comun în domeniul finanţelor digitale. Din acest motiv, ar trebui să se obţină cât mai multă finanţare posibil din programul Europa digitală instituit prin Regulamentul (UE) 2021/694 al Parlamentului European şi al Consiliului (14), în special în primele etape de dezvoltare a ESAP, în conformitate cu sumele prezentate în documentul de lucru al serviciilor Comisiei din 25 noiembrie 2021. Fondurile respective sunt alocate Comisiei în timpul dezvoltării iniţiale a ESAP, pentru a se asigura că ESMA este proprietarul final al oricăror active rezultate. După epuizarea contribuţiei din programul Europa digitală, finanţarea ESAP ar trebui să urmeze modelul prevăzut pentru finanţarea ESMA până la 31 decembrie 2027. Contribuţiile autorităţilor competente în cadrul modelului de finanţare respectiv nu ar trebui să depăşească un total de 6 968 000 EUR. Cu toate acestea, alocarea de fonduri de către statele membre nu depinde de o posibilă depăşire a estimărilor costurilor prezentate în documentul de lucru al serviciilor Comisiei din 25 noiembrie 2021. Finanţarea ESAP după decembrie 2027 ar trebui discutată în cadrul procedurii bugetare corespunzătoare în contextul următorului cadru financiar multianual atunci când se evaluează dacă ar fi adecvată o contribuţie mai mare de la bugetul Uniunii,
(14)Regulamentul (UE) 2021/694 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a programului "Europa digitală" şi de abrogare a Deciziei (UE) 2015/2240 (JO L 166, 11.5.2021, p. 1).
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Punctul unic de acces european
(1)Până la 10 iulie 2027, ESMA înfiinţează şi gestionează un punct unic de acces european (ESAP) care oferă acces electronic centralizat la următoarele informaţii:
a)informaţiile puse la dispoziţia publicului în temeiul actelor legislative ale Uniunii enumerate în anexă sau în temeiul oricăror acte subsecvente obligatorii din punct de vedere juridic ale Uniunii care prevăd accesul electronic centralizat la informaţii din ESAP;
b)informaţii pe care orice entitate reglementată de legislaţia unui stat membru alege să le pună la dispoziţie în ESAP în mod voluntar, în conformitate cu articolul 3 alineatul (1), şi care sunt menţionate în actele legislative ale Uniunii enumerate în anexă sau în orice acte subsecvente obligatorii din punct de vedere juridic ale Uniunii care prevăd accesul electronic centralizat la informaţii în ESAP.
(2)Informaţiile menţionate la alineatul (1) litera (a) de la prezentul articol nu se transmit organismelor de colectare pentru a fi puse la dispoziţie în ESAP înainte de data aplicării cerinţei de a transmite informaţiile respective, astfel cum se prevede în actele legislative ale Uniunii enumerate în anexă sau în orice acte subsecvente obligatorii din punct de vedere juridic ale Uniunii care prevăd accesul electronic centralizat la informaţii din ESAP.
(3)Organismele de colectare care sunt organe, oficii sau agenţii ale Uniunii pot pune la dispoziţia ESAP informaţii istorice începând de la data aplicării cerinţei de a transmite informaţiile către ESAP, astfel cum se prevede în actele legislative ale Uniunii enumerate în anexă sau în orice acte subsecvente obligatorii din punct de vedere juridic ale Uniunii care prevăd accesul electronic centralizat la informaţii în ESAP.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."entitate" înseamnă orice persoană fizică sau juridică:
(a)care are obligaţia de a transmite informaţiile menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (a) unui organism de colectare; sau
(b)care transmite informaţii unui organism de colectare în mod voluntar, în conformitate cu articolul 1 alineatul (1) litera (b), pentru ca informaţiile respective să fie puse la dispoziţie în ESAP;
2."organism de colectare" înseamnă un organ, oficiu sau agenţie a Uniunii, ori un organism, o autoritate sau un registru naţional, desemnate ca atare în temeiul oricăruia dintre actele legislative ale Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (a) sau desemnate ca atare de un stat membru în conformitate cu articolul 3 alineatul (2);
3."format care permite extragerea de date" înseamnă orice format deschis, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 14 din Directiva (UE) 2019/1024, care este utilizat pe scară largă sau impus de lege, care permite extragerea automată de date şi care să fie lizibil pentru om;
4."format prelucrabil automat" înseamnă un format prelucrabil automat în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 13 din Directiva (UE) 2019/1024;
5."sigiliu electronic calificat" înseamnă un sigiliu electronic calificat în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 27 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014;
6."interfaţă de programare a aplicaţiilor" sau "API" înseamnă un set de funcţii, proceduri, definiţii şi protocoale pentru comunicarea maşină-maşină şi schimbul fluid de date;
7."metadate" înseamnă informaţii structurate care facilitează extragerea, utilizarea sau gestionarea unei surse de informaţii, inclusiv prin descrierea, explicarea sau localizarea sursei respectivei informaţii;
8."date cu caracter personal" înseamnă date cu caracter personal în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 1 din Regulamentul (UE) 2016/679;
9."informaţii istorice" înseamnă informaţiile menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (a) care au fost făcute publice cu cel mult cinci ani înainte de data aplicării cerinţei de a transmite informaţiile respective către ESAP;
10."Comitet comun" înseamnă comitetul menţionat la articolul 54 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, articolul 54 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 şi articolul 54 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 3: Transmiterea voluntară de informaţii
(1)De la 10 ianuarie 2030, o entitate poate transmite informaţiile menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b) organismului de colectare din statul membru în care entitatea îşi are sediul social, pentru a pune la dispoziţie în ESAP informaţiile respective.
Atunci când transmite astfel de informaţii organismului de colectare, entitatea:
a)se asigură că informaţiile sunt însoţite de metadate care specifică faptul că informaţiile sunt puse la dispoziţie în ESAP în mod voluntar;
b)se asigură că informaţiile sunt însoţite de metadate care specifică dacă informaţiile conţin date cu caracter personal;
c)se asigură că informaţiile sunt însoţite de metadatele necesare pentru funcţionarea funcţiei de căutare a ESAP menţionate la articolul 7 alineatul (3);
d)utilizează un format care permite extragerea de date pentru transmiterea informaţiilor;
e)se asigură că informaţiile transmise intră sub incidenţa articolului 1 alineatul (1) litera (b);
f)se asigură că în informaţii nu sunt incluse date cu caracter personal, cu excepţia cazului în care includerea datelor cu caracter personal este impusă de dreptul Uniunii sau de dreptul intern sau constituie un element necesar al informaţiilor referitoare la activităţile economice ale entităţii.
(2)Până la 9 ianuarie 2030, fiecare stat membru desemnează cel puţin un organism de colectare pentru colectarea informaţiilor transmise în mod voluntar şi notifică ESMA în acest sens.
(3)Autorităţile europene de supraveghere instituite prin Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 ale Parlamentului European şi ale Consiliului (împreună denumite în continuare "AES") elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza următoarele elemente:
a)metadatele care însoţesc informaţiile transmise în conformitate cu alineatul (1);
b)dacă este cazul, formatele sau modelele specifice care trebuie utilizate pentru transmiterea informaţiilor în conformitate cu alineatul (1).
(4)Atunci când elaborează standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la alineatul (3), AES ţin seama de standardele deja existente în actele legislative sectoriale corespunzătoare ale Uniunii, în special de orice standarde special concepute pentru IMM-uri.
AES prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare până la 10 ianuarie 2028.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 şi cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
AES, prin intermediul Comitetului comun, adoptă orientări privind asigurarea de către entităţi a faptului că metadatele transmise sunt corecte, inclusiv privind condiţiile pentru includerea datelor cu caracter personal în transmiterile voluntare.
(5)În cazul în care informaţiile menţionate la alineatul (1) conţin date cu caracter personal, entităţile se asigură că orice prelucrare a datelor respective se bazează pe unul dintre motivele legale de prelucrare enumerate la articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/679. Prezentul regulament nu creează un temei juridic pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
Art. 4: Lista organismelor de colectare
ESMA publică o listă a organismelor de colectare, care conţine localizatorul uniform de resurse al fiecărui organism de colectare, pe portalul web menţionat la articolul 7 alineatul (1) litera (a).
ESMA asigură actualizarea listei respective şi notifică Comisiei orice modificări aduse listei.
Art. 5: Sarcinile organismelor de colectare şi responsabilităţile entităţilor
(1)Organismele de colectare efectuează următoarele:
a)colectează informaţiile transmise de entităţi;
b)stochează informaţiile transmise de entităţi sau generate de organismele de colectare şi, după caz, utilizează procedurile şi infrastructura existente pentru stocarea informaţiilor;
c)efectuează validări tehnice automate în raport cu informaţiile transmise de entităţi pentru a verifica dacă informaţiile respectă aspectele următoare:
(i)informaţiile au fost transmise utilizându-se un format care permite extragerea de date sau, după caz, formatul prelucrabil automat specificat în oricare dintre actele legislative ale Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (a), în temeiul cărora sunt transmise informaţiile;
(ii)metadatele aferente informaţiilor, astfel cum se specifică la alineatul (10) litera (e) de la prezentul articol şi, după caz, la articolul 3 alineatul (1) litera (a), sunt disponibile şi complete;
(iii)informaţiile sunt însoţite de un sigiliu electronic calificat, dacă este necesar;
d)nu impun condiţii privind utilizarea şi reutilizarea informaţiilor puse la dispoziţie în ESAP, cu excepţia condiţiilor care corespund celor prevăzute în licenţele standard deschise astfel cum se menţionează la articolul 9;
e)implementează interfaţa de programare a aplicaţiilor şi furnizează ESAP, în mod gratuit şi în termenele aplicabile, informaţiile, metadatele aferente informaţiilor respective şi, dacă este necesar, sigiliul electronic calificat;
f)în măsura în care organismul de colectare are competenţele tehnice necesare, acordă asistenţă entităţilor care transmit informaţiile cel puţin în legătură cu procesul de depunere, respingere şi redepunere;
g)se asigură că informaţiile menţionate la articolul 1 alineatul (1) rămân la dispoziţia ESAP timp de cel puţin 10 ani, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în actele legislative ale Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (a).
În sensul literei (g) de la primul paragraf din prezentul alineat şi în conformitate cu Regulamentele (UE) 2016/679 şi (UE) 2018/1725, organismele de colectare iau măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru a se asigura că, în cazul în care metadatele care însoţesc informaţiile transmise se referă la date cu caracter personal, informaţiile nu sunt păstrate în scopul punerii la dispoziţia ESAP şi nici nu sunt puse la dispoziţie în ESAP pentru o perioadă mai mare de cinci ani, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în actele legislative ale Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (a) din prezentul regulament.
(2)Organismele de colectare pot respinge informaţiile transmise de entităţi în cazul în care informaţiile sunt în mod clar inadecvate ori abuzive sau în mod clar nu se încadrează în categoria informaţiilor menţionată la articolul 1 alineatul (1).
Organismele de colectare elimină informaţiile puse la dispoziţie în ESAP în cazul în care informaţiile respective sunt vădit inadecvate, abuzive sau în afara categoriei de informaţii menţionate la articolul 1 alineatul (1).
(3)Organismele de colectare resping informaţiile transmise de entităţi în cazul în care validările automate menţionate la alineatul (1) litera (c) de la prezentul articol indică faptul că informaţiile nu sunt conforme cu cerinţele prevăzute la litera respectivă sau, dacă este cazul, în baza notificărilor primite conform articolului 10 alineatul (2).
(4)Organismele de colectare informează entităţile într-un termen rezonabil cu privire la respingere sau la eliminarea informaţiilor, precum şi cu privire la motivele care au determinat aceste acţiuni.
(5)În cazul în care informaţiile transmise de o entitate în conformitate cu articolul 1 alineatul (1) litera (a) sunt respinse sau eliminate de organismul de colectare, entitatea respectivă corectează şi transmite din nou informaţiile respective fără întârzieri nejustificate. Organismul de colectare informează ESMA în cazul în care informaţiile sunt respinse, eliminate sau înlocuite în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol.
Entităţile pot decide să transmită informaţii o singură dată şi unui singur organism de colectare. Transmiterea şi eventuala retransmitere a informaţiilor, împreună cu metadatele însoţitoare relevante, se efectuează către acelaşi organism de colectare.
(6)Entităţile sunt responsabile pentru exhaustivitatea şi exactitatea informaţiilor în limba în care sunt transmise, precum şi pentru metadatele însoţitoare corespunzătoare pe care le transmit organismelor de colectare. În special, entităţile sunt responsabile pentru a identifica dacă sunt incluse date cu caracter personal în informaţiile pe care le transmit organismului de colectare, împreună cu metadatele însoţitoare corespunzătoare, indicând dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(7)În ceea ce priveşte informaţiile care intră sub incidenţa prezentului regulament, organismele de colectare nu îşi exercită dreptul producătorului unei baze de date, menţionat la articolul 7 alineatul (1) din Directiva 96/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (15), sau orice alte drepturi de proprietate intelectuală, într-un mod care să împiedice sau să restricţioneze utilizarea şi reutilizarea conţinutului bazei de date în conformitate cu articolul 9 din prezentul regulament.
(15)Directiva 96/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 1996 privind protecţia juridică a bazelor de date (JO L 77, 27.3.1996, p. 20).
(8)Un organism de colectare poate delega sarcinile menţionate la alineatul (1) literele (a), (b), (c), (e), (f), (g) şi la alineatele (3) şi (4) unei persoane juridice reglementate de legislaţia unui stat membru sau unui organ, oficiu sau agenţie a Uniunii (denumită în continuare "persoana delegată"). Orice delegare de sarcini ia forma unui acord scris în care se specifică sarcinile care urmează să fie delegate şi condiţiile în care acestea trebuie efectuate (denumit în continuare "acord de delegare").
Condiţiile stabilite în acordul de delegare garantează că:
a)persoana delegată nu se află într-o situaţie de conflict de interese;
b)persoana delegată nu utilizează informaţiile obţinute în mod necorespunzător sau în detrimentul concurenţei ori în alt scop decât cel prevăzut în acordul de delegare;
c)persoana delegată asigură protecţia informaţiilor în conformitate cu articolul 6 în ceea ce priveşte sarcinile delegate;
d)persoana delegată informează periodic organismul de colectare cu privire la îndeplinirea generală a sarcinilor delegate;
e)persoana delegată informează fără întârzieri nejustificate organismul de colectare cu privire la o eventuală neîndeplinire a unei sarcini delegate.
Organismul de colectare rămâne responsabil pentru toate sarcinile pe care le deleagă, inclusiv pentru punerea la dispoziţia ESMA a informaţiilor de care ESMA are nevoie în legătură cu o sarcină delegată.
Răspunderea organismului de colectare nu este afectată de faptul că organismul de colectare a delegat atribuţii unui terţ. Organismul de colectare nu îşi deleagă atribuţiile într-o asemenea măsură încât să nu mai poată fi considerat organism de colectare.
Organismul de colectare se asigură că orice delegare a sarcinilor este efectuată într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor şi că, în măsura posibilului, delegarea este utilizată pentru a permite aplicarea în continuare a procedurilor şi infrastructurii de colectare existente în scopul ESAP.
Organismul de colectare informează ESMA cu privire la toate acordurile de delegare pe care le încheie.
(9)Organismele de colectare asigură un nivel adecvat de autenticitate, disponibilitate, integritate şi nerepudiere a informaţiilor transmise de entităţi pentru a fi puse la dispoziţie în ESAP. În scopul asigurării acestui nivel, statele membre pot permite organismelor de colectare să impună obligaţia ca informaţiile transmise de entităţi pentru a fi puse la dispoziţie în ESAP să fie însoţite de un sigiliu electronic calificat.
(10)AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza următoarele elemente:
a)modul în care trebuie efectuate validările automate tehnice menţionate la alineatul (1) litera (c) de la prezentul articol pentru fiecare tip de informaţii transmise de entităţi;
b)caracteristicile sigiliului electronic calificat menţionat la alineatul (1) litera (c) punctul (iii) de la prezentul articol şi la alineatul (9) de la prezentul articol;
c)licenţele standard deschise menţionate la alineatul (1) litera (d) de la prezentul articol;
d)caracteristicile interfeţei de programare a aplicaţiilor care trebuie să fie implementate în temeiul alineatului (1) litera (e) de la prezentul articol;
e)caracteristicile metadatelor necesare pentru funcţia de căutare a ESAP menţionată la articolul 7 alineatul (3), ale metadatelor menţionate la alineatul (6) de la prezentul articol şi ale oricăror alte metadate necesare pentru funcţionarea ESAP;
f)termenele menţionate la alineatul (1) litera (e) de la prezentul articol;
g)lista orientativă şi caracteristicile formatelor care sunt acceptabile ca formate care permit extragerea de date şi ca formate prelucrabile automat în conformitate cu alineatul (1) litera (c) punctul (i) de la prezentul articol.
(11)Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la alineatul (10), AES ţin seama de standardele deja existente în actele legislative sectoriale corespunzătoare ale Uniunii, în special de standardele special concepute pentru IMM-uri.
AES prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare până la 10 septembrie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 şi cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(12)Organismele de colectare care sunt organe, oficii sau agenţii ale Uniunii care pun la dispoziţia ESAP informaţii istorice în conformitate cu articolul 1 alineatul (3):
a)pregătesc informaţiile respective într-un format care permite extragerea de date;
b)însoţesc informaţiile respective de metadate care precizează următoarele:
(i)denumirea entităţii;
(ii)tipul de informaţii, conform clasificării de la articolul 7 alineatul (4) litera (c);
(iii)dacă este disponibil, identificatorul de entitate juridică al entităţii, conform articolului 7 alineatul (4) litera (b);
c)precizează că informaţiile respective sunt informaţii istorice.
Prin derogare de la alineatul (1) litera (g) de la prezentul articol, informaţiile istorice nu sunt puse la dispoziţie în ESAP pentru o perioadă mai mare de cinci ani.
Art. 6: Securitatea cibernetică
ESMA instituie o politică în domeniul securităţii informatice eficace şi proporţională pentru ESAP şi asigură niveluri adecvate de autenticitate, disponibilitate, integritate şi nerepudiere a informaţiilor puse la dispoziţie în ESAP, precum şi niveluri adecvate de protecţie a datelor cu caracter personal. ESMA poate revizui periodic politica de securitate informatică şi situaţia în materie de securitate cibernetică a ESAP, ţinând cont de tendinţele şi de evoluţiile de ultimă oră în materie de securitate cibernetică din Uniune şi la nivel internaţional.
Art. 7: Funcţionalităţile ESAP
(1)ESMA se asigură că ESAP are cel puţin următoarele funcţionalităţi:
a)un portal web cu o interfaţă uşor de utilizat, care să ţină seama de nevoile de acces ale persoanelor cu dizabilităţi şi care pune la dispoziţie informaţiile din ESAP în toate limbile oficiale ale Uniunii;
b)o interfaţă de programare a aplicaţiilor care permite un acces uşor la informaţiile din ESAP;
c)o funcţie de căutare în toate limbile oficiale ale Uniunii;
d)un vizualizator de informaţii;
e)un serviciu de traducere automată pentru informaţiile extrase;
f)un serviciu de descărcare, inclusiv pentru descărcarea unor volume mari de date;
g)un serviciu de notificare care informează utilizatorii cu privire la orice nouă informaţie conţinută în ESAP;
h)prezentarea informaţiilor transmise în mod voluntar în temeiul articolului 1 alineatul (1) litera (b), astfel încât:
(i)acestea să poată fi deosebite în mod clar de informaţiile transmise în mod obligatoriu în temeiul articolului 1 alineatul (1) litera (a);
(ii)dacă este cazul, utilizatorii să fie informaţi că informaţiile nu îndeplinesc neapărat toate cerinţele pentru informaţiile transmise în mod obligatoriu în temeiul articolului 1 alineatul (1) litera (a) şi că nu vor fi neapărat actualizate în timp.
(2)ESMA se asigură că ESAP pune la dispoziţie funcţionalităţile menţionate la alineatul (1) literele (e) şi (g) până la 10 iulie 2028. ESMA se asigură că ESAP pune la dispoziţie funcţionalităţile menţionate la alineatul (1) litera (h) până la 9 ianuarie 2030.
(3)Funcţia de căutare menţionată la alineatul (1) litera (c) de la prezentul articol trebuie să permită efectuarea unei căutări pe baza următoarelor metadate:
a)denumirile entităţii care a transmis informaţiile şi ale persoanei fizice sau juridice la care se referă informaţiile;
b)identificatorul entităţii juridice aferent entităţii care a transmis informaţiile şi al persoanei juridice la care se referă informaţiile;
c)tipul de informaţii, astfel cum se menţionează la articolul 1 alineatul (1), transmise de entitate şi dacă aceste informaţii au fost transmise în mod obligatoriu în temeiul articolului 1 alineatul (1) litera (a) sau în mod voluntar în temeiul literei (b) de la alineatul respectiv;
d)data şi ora la care entitatea a transmis informaţiile organismului de colectare;
e)data sau perioada la care se referă informaţiile;
f)categoria de dimensiune a entităţii care a transmis informaţiile şi a persoanei juridice la care se referă informaţiile;
g)ţara în care este înregistrat sediul social al persoanei juridice la care se referă informaţiile;
h)sectoarele industriale în care îşi desfăşoară activităţile economice persoana fizică sau juridică la care se referă informaţiile;
i)organismul de colectare responsabil cu colectarea informaţiilor;
j)limba în care au fost transmise informaţiile.
(4)AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza următoarele elemente:
a)caracteristicile interfeţei de programare a aplicaţiilor menţionate la alineatul (1) litera (b);
b)identificatorul specific al entităţii juridice menţionat la alineatul (3) litera (b);
c)clasificarea tipurilor de informaţii menţionate la alineatul (3) litera (c);
d)categoriile de dimensiuni ale entităţilor menţionate la alineatul (3) litera (f);
e)o caracterizare a sectoarelor industriale menţionate la alineatul (3) litera (h).
AES prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare până la 10 septembrie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 şi cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 8: Accesul la informaţii în ESAP
(1)Pentru a promova transparenţa şi buna funcţionare a pieţelor de capital ale Uniunii, ESMA se asigură că accesul la informaţiile din ESAP este acordat în mod nediscriminatoriu şi că utilizatorii au acces direct şi imediat, în mod gratuit, la informaţiile din ESAP.
(2)Cu toate acestea, ESMA percepe taxe pentru anumite servicii cu costuri ridicate de întreţinere sau de suport sau care presupun căutarea şi descărcarea unui volum mare de informaţii. Taxele respective nu trebuie să depăşească costurile directe suportate de ESMA pentru asigurarea serviciilor menţionate. Taxele colectate pentru aceste servicii trebuie să fie alocate pentru funcţionarea generală a ESAP.
(3)ESMA le poate solicita utilizatorilor serviciilor pentru care ESMA percepe taxe, astfel cum se menţionează la alineatul (2), să completeze o declaraţie digitală.
(4)În pofida alineatului (2), ESMA permite entităţilor următoare să aibă acces direct şi imediat la informaţiile din ESAP, în mod gratuit, în măsura în care acest lucru este necesar pentru ca entităţile respective să îşi îndeplinească responsabilităţile, mandatele şi obligaţiile care le revin:
a)orice instituţie, organ, oficiu sau agenţie a Uniunii;
b)orice autoritate competentă desemnată de un stat membru în temeiul unui act legislativ al Uniunii;
c)orice membru al Sistemului statistic european, în sensul definiţiei de la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (16);
(16)Regulamentul (CE) nr. 223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2009 privind statisticile europene şi de abrogare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1101/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului privind transmiterea de date statistice confidenţiale Biroului Statistic al Comunităţilor Europene, a Regulamentului (CE) nr. 322/97 al Consiliului privind statisticile comunitare şi a Deciziei 89/382/CEE, Euratom a Consiliului de constituire a Comitetului pentru programele statistice ale Comunităţilor Europene (JO L 87, 31.3.2009, p. 164).
d)orice membru al Sistemului European al Băncilor Centrale;
e)autorităţile de rezoluţie desemnate în temeiul articolului 3 din Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (17);
(17)Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului şi a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE şi 2013/36/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European şi ale Consiliului (JO L 173, 12.6.2014, p. 190).
f)orice instituţie, organism sau agenţie guvernamentală a unui stat membru;
g)orice instituţie de învăţământ şi formare exclusiv pentru cercetare, mediul academic, organizaţiile de actualităţi şi organizaţiile neguvernamentale, în măsura în care accesul la informaţii este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor lor;
h)entităţile care transmit şi utilizează informaţii în ESAP pentru a-şi îndeplini obligaţiile normative.
(5)În scopul alineatului (2), ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili natura şi amploarea fiecărui serviciu pentru care pot fi percepute taxe, precum şi pentru a determina structura aferentă a taxelor.
ESMA prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare.
Comisia este împuternicită să adopte standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)ESMA publică şi se asigură că sunt uşor accesibile pe site-ul web al ESAP structura taxelor, pragurile raportate la volum, dacă este cazul, precum şi cuantumurile. ESMA revizuieşte anual pragurile raportate la volum şi cuantumurile.
Art. 9: Utilizarea şi reutilizarea informaţiilor puse la dispoziţie în ESAP
(1)Nici ESMA, nici organismele de colectare nu poartă nicio răspundere pentru accesarea, utilizarea sau reutilizarea informaţiilor transmise organismelor de colectare de către entităţi şi puse la dispoziţie în ESAP.
(2)Datele cu caracter personal puse la dispoziţie în ESAP sunt utilizate şi reutilizate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679. Datele cu caracter personal care sunt reutilizate nu se păstrează mai mult decât este necesar, dar în orice caz, nu mai mult de cinci ani, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în actele legislative ale Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (a) din prezentul regulament.
(3)ESMA se asigură că utilizarea şi reutilizarea informaţiilor puse la dispoziţie în ESAP nu fac obiectul niciunei condiţii, cu excepţia cazului în care aceste condiţii îndeplinesc cerinţele următoare:
a)sunt obiective şi nediscriminatorii;
b)sunt justificate de motive legate de un obiectiv de interes public;
c)dacă este cazul, în funcţie de tipul informaţiilor, corespund condiţiilor stabilite în licenţele standard deschise în înţelesul articolului 2 punctul 5 din Directiva (UE) 2019/1024 şi permit utilizarea, modificarea şi transmiterea acestor informaţii de către oricine şi în orice scop, fără nicio plată.
(4)Utilizarea şi reutilizarea în scopuri de reglementare şi necomerciale a informaţiilor puse la dispoziţie în ESAP nu sunt limitate de entităţile care transmit informaţiile lor spre publicare pe baza unui drept sui generis, astfel cum este menţionat la articolul 7 alineatul (1) din Directiva 96/9/CE.
Art. 10: Calitatea informaţiilor
(1)ESMA efectuează validări automate pentru a verifica dacă toate informaţiile puse la dispoziţie în ESAP de organismele de colectare respectă cerinţele prevăzute la articolul 5 alineatul (1) litera (c).
În cazul în care informaţiile puse la dispoziţie de organismul de colectare au fost transmise de o entitate, ESMA poate efectua validările automate pe bază de eşantion. Aceste validări automate nu diferă de cele efectuate de organismele de colectare în temeiul articolului 5 alineatul (1) litera (c).
(2)ESMA implementează procese tehnice adecvate pentru a notifica în mod automat un organism de colectare în cazul în care informaţiile puse la dispoziţie nu respectă cerinţele prevăzute la articolul 5 alineatul (1) litera (c). În cazul nerespectării cerinţelor respective, răspunderea pentru informaţiile în cauză revine entităţilor. Organismul de colectare informează entitatea în cazul în care informaţiile au fost respinse şi îi comunică motivele care stau la baza respingerii, în conformitate cu articolul 5 alineatul (4).
(3)ESMA poate efectua verificări suplimentare privind calitatea, integritatea şi dovada originii datelor. Pe baza rezultatelor acestor verificări, ESMA poate comunica organismelor de colectare deficienţele identificate şi poate suspenda punerea la dispoziţie a informaţiilor în ESAP.
Art. 11: Sarcinile ESMA
(1)În strânsă cooperare cu ABE şi cu EIOPA, ESMA efectuează următoarele:
a)se asigură că informaţiile furnizate de organismele de colectare, după ce au fost transmise de entităţi, sunt puse la dispoziţie în ESAP fără întârzieri nejustificate;
b)furnizează servicii de sprijin organismelor de colectare;
c)se asigură că ESAP este accesibil cel puţin 97 % din timp în decursul unei luni, fără a lua în calcul cazurile de întreţinere planificată, actualizare a conţinutului şi îmbunătăţire a paginilor, cazuri în care utilizatorilor li se transmite o comunicare clară, indicându-se durata probabilă a întreruperii serviciilor oferite de ESAP;
d)se consultă, după caz, cu organismele de colectare pentru a aborda chestiuni comune şi principii comune de conduită şi, în special, pentru a discuta despre:
(i)gestionarea de zi cu zi a ESAP;
(ii)elaborarea şi punerea în aplicare a unei politici în domeniul calităţii şi, după caz, a unor acorduri privind nivelul serviciilor între ESMA şi organismele de colectare;
(iii)condiţiile de finanţare a ESAP, inclusiv situaţiile în care pot fi percepute taxe şi calcularea acestor taxe;
(iv)ameninţările existente şi potenţiale legate de securitatea cibernetică;
(v)punerea în aplicare şi funcţionarea ESAP în legătură cu o eventuală delegare de sarcini în conformitate cu articolul 5 alineatul (8);
e)monitorizează punerea în aplicare şi funcţionarea ESAP şi raportează anual Comisiei cu privire la aceasta, astfel cum se prevede la articolul 12.
(2)În sensul alineatului (1) de la prezentul articol, ESMA se asigură, prin înfiinţarea unei echipe operative, a unui grup sau a unui comitet ad-hoc, după caz, că experţii şi părţile interesate corespunzătoare sunt consultate pentru a oferi recomandări şi sprijin cu privire la realizarea tehnică a ESAP. De asemenea, ESMA poate să se consulte cu Grupul părţilor interesate din domeniul valorilor mobiliare şi pieţelor menţionat la articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(3)Cu excepţia cazului în care acest lucru este necesar pentru a facilita accesul la informaţiile puse la dispoziţie de organismele de colectare şi pentru a pune în aplicare cerinţele prezentului regulament, ESMA nu stochează informaţii care conţin date cu caracter personal decât pentru prelucrarea automată, intermediară şi tranzitorie. ESMA ia măsurile tehnice şi organizatorice corespunzătoare pentru a avea siguranţa că prelucrarea datelor cu caracter personal prin ESAP se realizează în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 şi că informaţiile care conţin date cu caracter personal nu sunt păstrate sau puse la dispoziţie o perioadă mai lungă decât cea prevăzută la articolul 5 alineatul (1) litera (g).
(4)ESMA asigură conformitatea prelucrării datelor cu caracter personal cu cadrul juridic pentru protecţia datelor cu caracter personal prelucrate de instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii.
Art. 12: Monitorizarea punerii în aplicare şi a funcţionării ESAP
(1)ESMA, în strânsă cooperare cu ABE şi EIOPA, monitorizează funcţionarea ESAP pe baza cel puţin a indicatorilor calitativi şi cantitativi prevăzuţi la alineatul (2) şi publică şi prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport anual cu privire la funcţionarea ESAP.
(2)Indicatorii calitativi şi cantitativi menţionaţi la alineatul (1) sunt următorii:
a)numărul de vizitatori, căutări şi descărcări;
b)tipul de informaţii vizualizate şi descărcate, în procente;
c)taxele menţionate la articolul 8 alineatul (2) şi cuantumurile percepute de ESMA;
d)procentul de căutări care conduc la vizualizare sau la descărcare, în funcţie de tipul de informaţii şi de acces;
e)volumul şi procentul de informaţii prelucrabile automat care sunt puse la dispoziţie în ESAP, precum şi cantitatea şi procentul de vizualizări şi de descărcări prelucrabile automat;
f)proporţia de notificări în temeiul validărilor automate menţionate la articolul 10 alineatul (2);
g)orice defecţiune semnificativă sau incident semnificativ care afectează funcţionarea sau performanţa generală a ESAP;
h)evaluarea accesibilităţii, calităţii, utilizabilităţii, fiabilităţii şi a actualităţii informaţiilor din ESAP;
i)evaluarea măsurii în care ESAP îşi îndeplineşte obiectivele, ţinând seama de evoluţia utilizării sale şi de fluxurile de informaţii din cadrul Uniunii;
j)evaluarea nivelului de satisfacţie a utilizatorilor finali;
k)comparaţia cu sisteme similare din ţări terţe.
(3)Înainte de a prezenta raportul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol, ESMA consultă echipa operativă, grupul sau comitetul ad-hoc care urmează să fie înfiinţat în temeiul articolului 11 alineatul (2) din prezentul regulament şi poate consulta Grupul părţilor interesate din domeniul valorilor mobiliare şi pieţelor menţionat la articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 13: Revizuire
(1)Până la 10 ianuarie 2029, Comisia, în strânsă cooperare cu ESMA şi ţinând seama de rapoartele anuale menţionate la articolul 12, prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport cu privire la punerea în aplicare, funcţionarea şi eficacitatea ESAP.
(2)Raportul menţionat la alineatul (1) vizează aspectele următoare:
a)dificultăţile tehnice cu care se confruntă entităţile şi organismele de colectare în cursul punerii în aplicare a ESAP;
b)eficacitatea sistemului de colectare şi transmitere a informaţiilor pentru ESAP;
c)rezilienţa funcţională a ESAP în faţa riscurilor în materie de TIC şi fiabilitatea informaţiilor puse la dispoziţie în ESAP, inclusiv prin intermediul sigiliilor electronice calificate;
d)costurile suportate de entităţi şi de organismele de colectare, inclusiv o evaluare a măsurii în care organismele de colectare care sunt autorităţi competente şi-au majorat taxele de supraveghere ca urmare a costurilor suportate din cauza ESAP;
e)costurile suportate de ESMA în calitate de operator al ESAP şi schema de finanţare a ESAP;
f)impactul ESAP asupra accesului public la informaţiile entităţilor ce ţin de serviciile financiare, pieţele de capital şi durabilitate;
g)impactul ESAP asupra vizibilităţii entităţilor pentru investitorii transfrontalieri, inclusiv asupra vizibilităţii IMM-urilor;
h)impactul ESAP asupra poziţiei pe piaţă a furnizorilor privaţi de date din Uniune;
i)interoperabilitatea ESAP cu platforme similare la nivel mondial;
j)punerea în aplicare şi funcţionarea ESAP în legătură cu delegarea de sarcini în conformitate cu articolul 5 alineatul (8).
(3)Având în vedere valoarea adăugată, dificultăţile tehnice şi costurile preconizate, raportul menţionat la alineatul (1) include o analiză cost-beneficiu legată de includerea în viitor în domeniul de aplicare al prezentului regulament a unor eventuale informaţii pertinente care nu sunt încă accesibile în ESAP la momentul întocmirii raportului, ceea ce creează o lacună în materie de date.
Raportul conţine, de asemenea, recomandări privind dezvoltarea viitoare a ESAP.
(4)Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 14, pentru a modifica actele legislative ale Uniunii menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat pentru a amâna cu cel mult 36 de luni includerea în ESAP a informaţiilor pentru care transmiterea către ESAP nu este încă necesară sau permisă în conformitate cu articolul 1 alineatul (1) litera (a), în cazul în care, în raportul menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol, Comisia constată că există dovezi privind existenţa unor dificultăţi grave şi generalizate în ceea ce priveşte elementele enumerate la alineatul (2) literele (a) şi (b) de la prezentul articol.
Actele legislative ale Uniunii menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat sunt următoarele:
- Regulamentul (UE) nr. 575/2013 (articolul 434b);
- Regulamentul (UE) nr. 537/2014 (articolul 13a);
- Regulamentul (UE) nr. 600/2014 (articolul 23a);
- Regulamentul (UE) 2015/760 (articolul 25a);
- Regulamentul (UE) 2015/2365 (articolul 32a);
- Regulamentul (UE) 2017/1131 (articolul 37a);
- Regulamentul (UE) 2019/2033 (articolul 46a);
- Regulamentul (UE) 2023/1114 (articolul 110a);
- Regulamentul (UE) 2023/2631 (articolul 15a);
- Directiva 2002/87/CE (articolul 30b);
- Directiva 2004/25/CE (articolul 16a);
- Directiva 2006/43/CE (articolul 20a);
- Directiva 2007/36/CE (articolul 14c);
- Directiva 2009/138/CE (articolul 304b);
- Directiva 2011/61/UE (articolul 69b);
- Directiva 2013/36/UE (articolul 116a);
- Directiva 2014/59/UE (articolul 128a);
- Directiva 2014/65/UE (articolul 87a);
- Directiva (UE) 2016/97 (articolul 40a);
- Directiva (UE) 2016/2341 (articolul 63a);
- Directiva (UE) 2019/2034 (articolul 44a);
- Directiva (UE) 2019/2162 (articolul 29a).
Art. 14: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 13 alineatul (4) se conferă Comisiei pentru o perioadă de 12 luni de la data publicării raportului menţionat la articolul 13 alineatul (1).
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 13 alineatul (4) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de trei luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor prezenta obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu trei luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 15: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Strasbourg, 13 decembrie 2023.

Pentru Parlamentul European

Preşedinta

R. METSOLA

Pentru Consiliu

Preşedintele

P. NAVARRO RÍOS

ANEXĂ:Lista actelor legislative ale Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (a) din prezentul regulament
PARTEA A:REGULAMENTE

1.

Regulamentul (CE) nr. 1060/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 privind agenţiile de rating de credit (JO L 302, 17.11.2009, p. 1).

2.

Regulamentul (UE) nr. 236/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 martie 2012 privind vânzarea în lipsă şi anumite aspecte ale swapurilor pe riscul de credit (JO L 86, 24.3.2012, p. 1).

3.

Regulamentul (UE) nr. 345/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene cu capital de risc (JO L 115, 25.4.2013, p. 1).

4.

Regulamentul (UE) nr. 346/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene de antreprenoriat social (JO L 115, 25.4.2013, p. 18).

5.

Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1).

6.

Regulamentul (UE) nr. 537/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind cerinţe specifice referitoare la auditul statutar al entităţilor de interes public şi de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei (JO L 158, 27.5.2014, p. 77).

7.

Regulamentul (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piaţă (regulamentul privind abuzul de piaţă) şi de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE şi 2004/72/CE ale Comisiei (JO L 173, 12.6.2014, p. 1).

8.

Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 173, 12.6.2014, p. 84).

9.

Regulamentul (UE) nr. 1286/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 noiembrie 2014 privind documentele cu informaţii esenţiale referitoare la produsele de investiţii individuale structurate şi bazate pe asigurări (PRIIP) (JO L 352, 9.12.2014, p. 1).

10.

Regulamentul (UE) 2015/760 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind fondurile europene de investiţii pe termen lung (JO L 123, 19.5.2015, p. 98).

11.

Regulamentul (UE) 2015/2365 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind transparenţa operaţiunilor de finanţare prin instrumente financiare şi transparenţa reutilizării şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 337, 23.12.2015, p. 1).

12.

Regulamentul (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 8 iunie 2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 596/2014 (JO L 171, 29.6.2016, p. 1).

13.

Regulamentul (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi de abrogare a Directivei 2003/71/CE (JO L 168, 30.6.2017, p. 12).

14.

Regulamentul (UE) 2017/1131 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind fondurile de piaţă monetară (JO L 169, 30.6.2017, p. 8).

15.

Regulamentul (UE) 2019/1238 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind un produs paneuropean de pensii personale (PEPP) (JO L 198, 25.7.2019, p. 1).

16.

Regulamentul (UE) 2019/2033 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerinţele prudenţiale ale firmelor de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 806/2014 (JO L 314, 5.12.2019, p. 1).

17.

Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare (JO L 317, 9.12.2019, p. 1).

18.

Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 mai 2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937 (JO L 150, 9.6.2023, p. 40).

19.

Regulamentul (UE) 2023/2631 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 noiembrie 2023 privind obligaţiunile verzi europene şi publicarea opţională de informaţii pentru obligaţiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului şi pentru obligaţiunile legate de durabilitate (JO L, 2023/2631, 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2631/oj).

PARTEA B:DIRECTIVE

1.

Directiva 2002/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 2002 privind supravegherea suplimentară a instituţiilor de credit, a întreprinderilor de asigurare şi a întreprinderilor de investiţii care aparţin unui conglomerat financiar şi de modificare a Directivelor 73/239/CEE, 79/267/CEE, 92/49/CEE, 92/96/CEE, 93/6/CEE şi 93/22/CEE ale Consiliului şi a Directivelor 98/78/CE şi 2000/12/CE ale Parlamentului European şi Consiliului (JO L 35, 11.2.2003, p. 1).

2.

Directiva 2004/25/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind ofertele publice de cumpărare (JO L 142, 30.4.2004, p. 12).

3.

Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 2004 privind armonizarea obligaţiilor de transparenţă în ceea ce priveşte informaţia referitoare la emitenţii ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi de modificare a Directivei 2001/34/CE (JO L 390, 31.12.2004, p. 38).

4.

Directiva 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului (JO L 157, 9.6.2006, p. 87).

5.

Directiva 2007/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 iulie 2007 privind exercitarea anumitor drepturi ale acţionarilor în cadrul societăţilor comerciale cotate la bursă (JO L 184, 14.7.2007, p. 17).

6.

Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) (JO L 302, 17.11.2009, p. 32).

7.

Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Solvabilitate II) (JO L 335, 17.12.2009, p. 1).

8.

Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010 (JO L 174, 1.7.2011, p. 1).

9.

Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19).

10.

Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338).

11.

Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului şi a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE şi 2013/36/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European şi ale Consiliului (JO L 173, 12.6.2014, p. 190).

12.

Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349).

13.

Directiva (UE) 2016/97 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 ianuarie 2016 privind distribuţia de asigurări (JO L 26, 2.2.2016, p. 19).

14.

Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activităţile şi supravegherea instituţiilor pentru furnizarea de pensii ocupaţionale (IORP) (JO L 354, 23.12.2016, p. 37).

15.

Directiva (UE) 2019/2034 a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind supravegherea prudenţială a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2002/87/CE, 2009/65/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE şi 2014/65/UE (JO L 314, 5.12.2019, p. 64).

16.

Directiva (UE) 2019/2162 a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind emisiunea de obligaţiuni garantate şi supravegherea publică a obligaţiunilor garantate şi de modificare a Directivelor 2009/65/CE şi 2014/59/UE (JO L 328, 18.12.2019, p. 29).

17.Directiva (UE) 2024/1760 a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 mai 2024 privind diligenţa necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor şi de modificare a Directivei (UE) 2019/1937 şi a Regulamentului (UE) 2023/2859 (JO L, 2024/1760, 5.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1760/oj).

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 20 decembrie 2023