Nou Regulamentul 2545/15-dec-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2025/2335 prin stabilirea nivelului de referinţă ajustat al emisiilor de CO2 şi prin specificarea metodologiei de definire a autovehiculelor reprezentative
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 16 Decembrie 2025
Regulamentul 2545/15-dec-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2025/2335 prin stabilirea nivelului de referinţă ajustat al emisiilor de CO2 şi prin specificarea metodologiei de definire a autovehiculelor reprezentative
Dată act: 15-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2019/1242 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 de stabilire a standardelor de performanţă privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 595/2009 şi (UE) 2018/956 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Directivei 96/53/CE a Consiliului (1), în special articolul 11 alineatul (2) litera (a),
(1)JO L 198, 25.7.2019, p. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj.
Întrucât:
(1)Procedurile de omologare de tip menţionate în Regulamentul (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) au fost modificate prin introducerea unor noi profiluri de operare, a unor noi proceduri de schimbare a treptelor de viteză şi a evaluării complete a sistemelor avansate de asistenţă pentru conducătorii auto în simulator, ceea ce a dus la o scădere a nivelului emisiilor de CO2 ale vehiculelor grele reprezentative cu peste 5 g CO2/km.
(2)Regulamentul (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2009 privind omologarea de tip a autovehiculelor şi a motoarelor cu privire la emisiile provenite de la vehicule grele (Euro VI) şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 şi a Directivei 2007/46/CE şi de abrogare a Directivelor 80/1269/CEE, 2005/55/CE şi 2005/78/CE (JO L 188, 18.7.2009, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/595/oj).
(2)Prin urmare, Comisia trebuie să ajusteze, pentru prima dată, în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul (UE) 2019/1242, nivelul de referinţă al emisiilor de CO2 pentru anumite subgrupuri de vehicule prevăzut în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2335 al Comisiei (3) şi să determine nivelul de referinţă ajustat al emisiilor ca i = 1 şi nivelul de referinţă neajustat al emisiilor prevăzut în regulamentul respectiv, ca i = 0.
(3)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2335 al Comisiei din 20 noiembrie 2025 de stabilire a nivelului de referinţă al emisiilor de CO2 pentru perioada de raportare a anului 2019 (JO L, 2025/2335, 21.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2335/oj).
(3)Pentru a calcula nivelul de referinţă ajustat al emisiilor de CO2, este necesar să se specifice, în conformitate cu articolul 11 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/1242, o metodologie pentru definirea vehiculelor reprezentative, inclusiv a ponderilor statistice ale acestora şi a valorilor sarcinii utile şi ale numărului de pasageri.
(4)Pentru a respecta cerinţa prevăzută la articolul 11 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/1242 şi pentru a obţine cea mai mare precizie posibilă şi a limita sarcina administrativă pentru producători, este necesar ca vehiculele reprezentative pentru determinarea nivelului de referinţă ajustat al emisiilor de CO2 (i = 1) să fie subsetul tuturor vehiculelor pentru care au fost raportate date în perioada de raportare a anului 2019 şi în legătură cu care datele ar putea fi simulate din nou în conformitate cu procedura modificată de omologare de tip.
(5)Nivelul de referinţă ajustat al emisiilor de CO2 a fost determinat în conformitate cu procedura de ajustare prevăzută la punctul 1 din anexa II la Regulamentul (UE) 2019/1242, astfel cum se explică în detaliu într-un raport pus la dispoziţia publicului pe site-ul JRC cu referinţa JRC138612, şi ţinând seama de actualizările datelor de simulare furnizate de unii producători.
(6)Pentru ca rezultatul ajustării să fie luat în considerare cât mai curând posibil la determinarea obiectivelor specifice privind emisiile de CO2 şi a traiectoriilor de reducere a emisiilor de CO2, este necesar ca aplicarea nivelului de referinţă ajustat al emisiilor de CO2 menţionat la punctul 2 din anexa II la Regulamentul (UE) 2019/1242 să înceapă din perioada de raportare a anului 2025.
(7)Prin urmare, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2335 trebuie modificat în consecinţă.
(8)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului privind schimbările climatice,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Modificări ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2025/2335
Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2335 se modifică după cum urmează:
1.La articolul 1 se adaugă un al doilea paragraf, după cum urmează:
"Nivelul de referinţă ajustat al emisiilor de CO2, menţionat la punctul 2 din anexa II la Regulamentul (UE) 2019/1242, pentru perioada de raportare a anului 2025 şi ulterior este stabilit în anexa la prezentul regulament."
2.Se introduce următorul articol 1a:
"Articolul 1a: Specificarea vehiculelor reprezentative pentru i = 1
Pentru determinarea nivelului de referinţă ajustat al emisiilor de CO2 (i = 1), vehiculele reprezentative specifice din subgrupurile de vehicule 4-UD, 4-RD, 4-LH, 5-RD, 5-LH, 9-RD, 9-LH, 10-RD şi 10-LH sunt vehicule incluse în registrul central menţionat la articolul 13c din Regulamentul (UE) 2019/1242 care au fost raportate în perioada de raportare a anului 2019 şi care sunt etichetate ca fiind reprezentative în registrul central.
Sarcinile utile care trebuie utilizate pentru determinarea emisiilor de CO2 sunt definite la punctul 2.5.1 din anexa I la Regulamentul (UE) 2019/1242. Ponderea statistică menţionată la punctul 1 din anexa II la Regulamentul (UE) 2019/1242 este «1» pentru toate vehiculele reprezentative."
3.Anexa la Regulamentul (UE) 2025/2335 se înlocuieşte cu textul din anexa la prezentul regulament.
Art. 2: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 15 decembrie 2025.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
ANEXĂ:
"- ANEXĂ
Nivelul de referinţă al emisiilor de CO2, menţionat la articolul 11 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2019/1242 (i = 0, neajustat) şi nivelul de referinţă ajustat al emisiilor de CO2 (i = 1, ajustat) pentru anumite subgrupuri de vehicule menţionate la articolul 11 alineatul (2) litera (a) din regulamentul respectiv şi la punctul 2 din anexa II la acesta, în g/tkm:
Subgrupul sg | Nivelul de referinţă al emisiilor de CO2 în perioadele de raportare corespunzătoare | |
Perioadele de raportare ale anului 2019 şi ulterior | Perioadele de raportare ale anului 2025 şi ulterior | |
i = 0 (neajustat) | i = 1 (ajustat) | |
rCO2sg,0 în g/tkm | rCO2sg,1 în g/tkm | |
4-UD | 307,23 | 299,57 |
4-RD | 197,16 | 195,77 |
4-LH | 105,96 | 103,32 |
5-RD | 84,00 | 83,53 |
5-LH | 56,60 | 55,02 |
9-RD | 110,98 | 110,56 |
9-LH | 65,16 | 63,47 |
10-RD | 83,26 | 82,75 |
10-LH | 58,26 | 56,84" |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 16 decembrie 2025