Nou Capitolul vii - NOTIFICAREA ORGANISMELOR DE EVALUARE A CONFORMITĂŢII - Regulamentul 2509/26-nov-2025 privind siguranţa jucăriilor şi de abrogare a Directivei 2009/48/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
CAPITOLUL VII:NOTIFICAREA ORGANISMELOR DE EVALUARE A CONFORMITĂŢII
Art. 28: Notificarea
Statele membre notifică Comisiei şi celorlalte state membre organismele autorizate să îndeplinească sarcini de evaluare a conformităţii în calitate de părţi terţe în conformitate cu prezentul regulament.
Art. 29: Autorităţile de notificare
(1)Statele membre desemnează o autoritate de notificare care este responsabilă de stabilirea şi îndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea şi notificarea organismelor de evaluare a conformităţii în sensul prezentului regulament şi pentru monitorizarea organismelor notificate, inclusiv în ceea ce priveşte respectarea articolului 34.
(2)Statele membre pot decide ca evaluarea şi monitorizarea menţionate la alineatul (1) să fie efectuate de un organism naţional de acreditare în înţelesul Regulamentului (CE) nr. 765/2008 şi în conformitate cu acesta.
(3)În cazul în care autoritatea de notificare deleagă sau încredinţează în alt mod evaluarea, notificarea sau monitorizarea menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol unui organism care nu reprezintă o entitate guvernamentală, respectivul organism este o entitate juridică şi îndeplineşte, mutatis mutandis, cerinţele prevăzute la articolul 30. În plus, respectivul organism dispune de un regim care acoperă responsabilităţile care decurg din activităţile pe care le desfăşoară.
(4)Autoritatea de notificare îşi asumă întreaga răspundere pentru sarcinile îndeplinite de organismul menţionat la alineatul (3).
Art. 30: Cerinţe privind autorităţile de notificare
(1)Autoritatea de notificare este înfiinţată în aşa fel încât să nu existe conflicte de interese cu organismele de evaluare a conformităţii.
(2)Autoritatea de notificare este organizată şi funcţionează astfel încât să garanteze obiectivitatea şi imparţialitatea activităţilor sale.
(3)Autoritatea de notificare este organizată în aşa fel încât fiecare decizie cu privire la notificarea organismului de evaluare a conformităţii să fie luată de persoane competente, altele decât cele care au efectuat evaluarea.
(4)Autoritatea de notificare nu oferă şi nu prestează niciuna dintre activităţile pe care le prestează organismele de evaluare a conformităţii, nici servicii de consultanţă în condiţii comerciale sau concurenţiale.
(5)Autoritatea de notificare garantează confidenţialitatea informaţiilor pe care le obţine, în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu dreptul intern.
(6)Autoritatea de notificare dispune de suficient personal competent şi de resurse adecvate în vederea îndeplinirii corespunzătoare a sarcinilor sale.
(7)Autoritatea de notificare monitorizează natura şi volumul sarcinilor îndeplinite de filialele sau de subcontractanţii organismelor notificate în conformitate cu articolul 34.
Art. 31: Obligaţia de informare a autorităţilor de notificare
Statele membre informează Comisia în legătură cu procedurile lor de evaluare şi notificare a organismelor de evaluare a conformităţii şi de monitorizare a organismelor notificate, precum şi în legătură cu orice modificări ale acestora.
Comisia pune la dispoziţia publicului informaţiile respective.
Art. 32: Cerinţe cu privire la organismele notificate
(1)În scopul realizării notificării în temeiul prezentului Regulament, un organism de evaluare a conformităţii îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatele (2)-(11). Acesta este acreditat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(2)Organismele de evaluare a conformităţii sunt înfiinţate în temeiul dreptului intern al unui stat membru şi au personalitate juridică.
(3)Un organism de evaluare a conformităţii reprezintă un organism terţ, independent de organizaţia sau de jucăria pe care o evaluează.
Un organism care aparţine unei asociaţii de întreprinderi sau unei federaţii profesionale care reprezintă întreprinderile implicate în proiectarea, fabricarea, furnizarea, asamblarea, utilizarea sau întreţinerea jucăriilor pe care le evaluează poate fi considerat a fi un organism terţ în sensul primului paragraf, cu condiţia să se demonstreze că este independent şi că nu există conflicte de interese.
(4)Un organism de evaluare a conformităţii, personalul de conducerea de nivel superior al acestuia şi personalul responsabil cu îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii nu poate fi proiectantul, producătorul, furnizorul, instalatorul, cumpărătorul, proprietarul, utilizatorul sau operatorul de întreţinere a jucăriilor pe care le evaluează, nici reprezentantul autorizat al vreuneia dintre acele părţi. Acest lucru nu împiedică utilizarea jucăriilor evaluate necesară pentru operaţiunile organismului de evaluare a conformităţii sau utilizarea acestor jucării în scopuri personale.
Organismul de evaluare a conformităţii, personalul de conducere de nivel superior al acestuia şi personalul responsabil cu îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii nu sunt direct implicaţi în proiectarea, fabricarea, comercializarea, instalarea, utilizarea sau întreţinerea jucăriilor respective şi nici nu reprezintă părţile implicate în acele activităţi. Aceştia nu se implică în activităţi care le-ar putea afecta imparţialitatea sau integritatea în ceea ce priveşte activităţile de evaluare a conformităţii pentru care sunt notificaţi. Aceste dispoziţii se aplică în special serviciilor de consultanţă.
Organismele de evaluare a conformităţii se asigură că activităţile filialelor sau ale subcontractanţilor lor nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea sau imparţialitatea activităţilor lor de evaluare a conformităţii.
(5)Organismele de evaluare a conformităţii şi personalul acestora îndeplinesc activităţile de evaluare a conformităţii la cel mai înalt grad de integritate profesională şi cu competenţa tehnică necesară în domeniul respectiv şi trebuie să fie libere de orice presiune şi stimulent, îndeosebi de natură financiară, care le-ar putea influenţa aprecierea sau rezultatele activităţilor lor de evaluare a conformităţii, în special din partea persoanelor sau a grupurilor de persoane care au un interes faţă de rezultatele activităţilor respective.
(6)Organismul de evaluare a conformităţii trebuie să poată îndeplini sarcinile de evaluare a conformităţii care îi sunt atribuite prin anexa IV şi pentru care a fost notificat, indiferent dacă acele sarcini sunt îndeplinite de însuşi organismul de evaluare a conformităţii ori în numele şi sub responsabilitatea acestuia.
De fiecare dată şi pentru fiecare procedură de evaluare a conformităţii şi pentru fiecare tip sau categorie de jucării pentru care este notificat, un organism de evaluare a conformităţii are la dispoziţie sau instituite următoarele elemente necesare:
a)personal având cunoştinţe tehnice şi experienţă suficientă şi adecvată pentru a îndeplini sarcinile de evaluare a conformităţii;
b)descrieri ale procedurilor în conformitate cu care se realizează evaluarea conformităţii, asigurându-se transparenţa şi posibilitatea de a reproduce procedurile în cauză;
c)politici şi proceduri care fac distincţie între sarcinile îndeplinite ca organism notificat şi alte activităţi; şi
d)proceduri pentru a-şi desfăşura activităţile ţinând seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, domeniul de activitate şi structura acesteia, de gradul de complexitate al tehnologiei utilizate pentru producerea jucăriei respective, precum şi de caracterul de masă sau de serie al procesului de producţie.
Organismul de evaluare a conformităţii trebuie să dispună de resursele necesare pentru a îndeplini sarcinile tehnice şi administrative legate de activităţile de evaluare a conformităţii în mod corespunzător şi să aibă acces la toate echipamentele şi facilităţile necesare.
(7)Personalul responsabil de îndeplinirea activităţilor de evaluare a conformităţii (denumit în continuare "personalul de evaluare") dispune de următoarele:
a)o pregătire tehnică şi profesională solidă care să acopere toate activităţile de evaluare a conformităţii pentru care organismul de evaluare a conformităţii a fost notificat;
b)cunoştinţe aprofundate cu privire la cerinţele evaluărilor pe care le realizează şi autoritatea necesară pentru realizarea acestor evaluări;
c)cunoaşterea şi înţelegerea aprofundată a cerinţelor prevăzute în prezentul regulament, a standardelor armonizate aplicabile menţionate la articolul 15 şi a specificaţiilor comune menţionate la articolul 16; şi
d)capacitatea de a întocmi certificate, procese-verbale şi rapoarte care să demonstreze că evaluările au fost efectuate.
(8)Se asigură imparţialitatea organismelor de evaluare a conformităţii, a conducerii de nivel superior şi a personalului de evaluare al acestora.
Remuneraţia personalului de conducere de nivel superior şi a personalului de evaluare al organismului de evaluare a conformităţii nu trebuie să depindă de numărul de evaluări realizate sau de rezultatele acestor evaluări.
(9)Organismele de evaluare a conformităţii încheie o asigurare de răspundere în cazul în care răspunderea nu revine statului membru, în conformitate cu dreptul său intern, sau în cazul în care statul membru nu este direct responsabil pentru evaluarea conformităţii.
(10)Personalul organismului de evaluare a conformităţii păstrează secretul profesional în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu dreptul intern aplicabile, în legătură cu toate informaţiile obţinute în îndeplinirea sarcinilor sale în temeiul anexei IV, excepţie făcând relaţia cu autorităţile competente ale statului membru în care îşi desfăşoară activităţile. Drepturile de proprietate, drepturile de proprietate intelectuală şi secretele comerciale trebuie să fie protejate.
(11)Organismele de evaluare a conformităţii participă la activităţile de standardizare relevante şi la activităţile grupului de coordonare a organismelor notificate înfiinţat în temeiul articolului 44 sau asigură informarea personalului lor de evaluare cu privire la aceste activităţi, şi pun în aplicare ca orientare generală deciziile şi documentele administrative produse ca rezultat al activităţii grupului respectiv.
Art. 33: Prezumţia de conformitate a organismelor notificate
În cazul în care un organism de evaluare a conformităţii demonstrează conformitatea sa cu criteriile prevăzute în standardele armonizate sau în părţi ale acestora, ale căror referinţe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se presupune că acesta respectă cerinţele prevăzute la articolul 32 în măsura în care aceste cerinţe sunt reglementate de standardele armonizate aplicabile.
Art. 34: Filiale şi subcontractanţi ai organismelor notificate
(1)În cazul în care un organism notificat subcontractează anumite sarcini legate de evaluarea conformităţii sau recurge la o filială, acesta se asigură că subcontractantul sau filiala îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 32 şi informează autoritatea de notificare în acest sens.
(2)Organismele notificate îşi asumă întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de subcontractanţi sau de filiale, indiferent de locul în care sunt stabilite.
(3)Organismele notificate sunt capabile să revizuiască sarcinile îndeplinite de subcontractanţi sau filiale în toate elementele lor.
(4)Activităţile pot fi subcontractate sau realizate de o filială numai cu acordul clientului.
(5)Organismele notificate pun la dispoziţia autorităţii de notificare documentele relevante privind evaluarea calificărilor subcontractantului sau ale filialei şi privind activităţile îndeplinite de aceştia în temeiul anexei IV.
Art. 35: Cererea de notificare
(1)Un organism de evaluare a conformităţii depune o cerere de notificare în conformitate cu prezentul regulament către autoritatea de notificare a statului membru în care este constituit.
(2)Cererea menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol este însoţită de o descriere a activităţilor de evaluare a conformi tăţii şi a jucăriilor pentru care organismul se consideră a fi competent, precum şi de un certificat de acreditare eliberat de un organism naţional de acreditare, care să ateste că organismul de evaluare a conformităţii îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 32.
Art. 36: Procedura de notificare
(1)Autorităţile de notificare pot notifica numai organismele de evaluare a conformităţii care îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 32.
(2)Autorităţile de notificare notifică Comisiei şi celorlalte state membre organismele de evaluare a conformităţii, prin intermediul instrumentului de notificare electronică dezvoltat şi gestionat de Comisie.
(3)Notificarea include detalii complete privind activităţile de evaluare a conformităţii şi certificatul de acreditare relevant. De asemenea, notificarea include informaţii cu privire la orice sarcini care vor fi îndeplinite de filiale şi subcontractanţi.
(4)Organismul în cauză poate exercita activităţile unui organism notificat numai în cazul în care nu există obiecţii din partea Comisiei sau a celorlalte state membre, transmise în termen de două luni de la notificare.
Numai un astfel de organism este considerat a fi un organism notificat în sensul prezentului regulament.
(5)Autoritatea de notificare informează Comisia şi celelalte state membre cu privire la orice modificări relevante ulterioare aduse notificării.
Art. 37: Numerele de identificare şi listele cu organisme notificate
(1)Comisia atribuie un număr de identificare fiecărui organism notificat.
Aceasta atribuie un singur număr de identificare, chiar şi în cazul în care acelaşi organism este notificat în temeiul mai multor acte ale Uniunii.
(2)Comisia pune la dispoziţia publicului o listă cu organismele notificate în temeiul prezentului regulament, inclusiv numerele de identificare care le-au fost atribuite şi activităţile pentru care au fost notificate.
Comisia se asigură că lista este actualizată.
Art. 38: Modificări ale notificărilor
(1)În cazul în care o autoritate de notificare a constatat sau a fost informată că un organism notificat nu mai respectă cerinţele prevăzute la articolul 32 sau că acesta nu îşi îndeplineşte obligaţiile, autoritatea de notificare restricţionează, suspendă sau retrage notificarea, după caz, în funcţie de gravitatea nerespectării cerinţelor sau a neîndeplinirii obligaţiilor. Aceasta informează imediat Comisia şi celelalte state membre în consecinţă.
(2)În caz de restricţionare, suspendare sau retragere a notificării sau în cazul în care organismul notificat şi-a încetat activitatea, statul membru care notifică adoptă măsurile adecvate pentru a se asigura că dosarele acelui organism sunt fie prelucrate de un alt organism notificat, fie sunt puse la dispoziţia autorităţilor de notificare responsabile şi de supraveghere a pieţei responsabile, la solicitarea acestora.
Art. 39: Contestarea competenţei organismelor notificate
(1)Comisia investighează toate cazurile în care are îndoieli sau i se aduce la cunoştinţă o îndoială cu privire la competenţa unui organism notificat sau la continuarea îndeplinirii de către un organism notificat a cerinţelor şi a responsabilităţilor care îi revin.
(2)Autoritatea de notificare furnizează Comisiei, la cerere, toate informaţiile referitoare la temeiul notificării sau la menţinerea competenţei organismului în cauză.
(3)Comisia se asigură că toate informaţiile sensibile obţinute pe parcursul investigaţiilor sale sunt tratate în mod confidenţial.
(4)În cazul în care constată că un organism notificat nu respectă cerinţele pentru a fi notificat, Comisia solicită autorităţii de notificare, prin intermediul unui act de punere în aplicare, să ia măsurile corective necesare, inclusiv retragerea notificării, dacă este necesar.
Art. 40: Obligaţii operaţionale ale organismelor notificate
(1)Un organism notificat efectuează evaluări ale conformităţii în conformitate cu procedurile de evaluare a conformităţii prevăzute în anexa IV.
(2)Organismele notificate desfăşoară activităţile de evaluare a conformităţii prevăzute în prezentul regulament în mod proporţional, evitând sarcinile inutile pentru operatorii economici. Acestea îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prezentul regulament, ţinând seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, de domeniul de activitate şi structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei folosite în cazul jucăriei în cauză, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie.
Atunci când îşi desfăşoară activităţile, organismele notificate respectă gradul de precizie şi nivelul de protecţie necesare pentru conformitatea jucăriei cu prezentul regulament.
(3)În cazul în care un organism notificat constată că jucăria nu respectă cerinţele esenţiale de siguranţă, cerinţele prevăzute în standardele armonizate corespunzătoare, atunci când se aplică astfel de standarde sau cerinţele prevăzute în specificaţiile comune corespunzătoare menţionate la articolul 16, atunci când se aplică astfel de specificaţii, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare şi nu eliberează un certificat de examinare UE de tip, astfel cum se menţionează în partea II punctul 6 din anexa IV.
(4)În cazul în care, pe parcursul monitorizării conformităţii, ulterior eliberării unui certificat de examinare UE de tip, un organism notificat constată că o jucărie nu mai este conformă, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare şi suspendă sau retrage certificatul de examinare UE de tip, dacă este necesar.
(5)În cazul în care nu sunt luate măsuri corective sau acestea nu au efectul cerut, organismul notificat restricţionează, suspendă sau retrage certificatul de examinare UE de tip, după caz.
(6)În cazul în care un organism notificat este informat de o autoritate de supraveghere a pieţei că o jucărie pentru care organismul notificat a eliberat un certificat de examinare UE de tip nu respectă cerinţele esenţiale de siguranţă, acesta retrage certificatul de examinare UE de tip pentru jucăria respectivă.
Art. 41: Căi de atac împotriva deciziilor organismelor notificate
Organismul notificat se asigură că este disponibilă o procedură transparentă şi accesibilă de contestare a deciziilor sale.
Art. 42: Obligaţiile de informare ale organismelor notificate
(1)Organismele notificate informează autoritatea de notificare în legătură cu:
a)orice refuz, restricţionare, suspendare sau retragere a unui certificat de examinare UE de tip;
b)orice circumstanţe care afectează domeniul de aplicare şi condiţiile notificării lor;
c)orice cerere de informare cu privire la activităţile de evaluare a conformităţii desfăşurate, primită de la autorităţile de supraveghere a pieţei;
d)la cerere, activităţile de evaluare a conformităţii realizate în limita domeniului de aplicare al notificării şi în legătură cu orice altă activitate realizată, inclusiv activităţi transfrontaliere şi subcontractare.
(2)Organismele notificate furnizează celorlalte organisme notificate în temeiul prezentului regulament, care îndeplinesc activităţi similare de evaluare a conformităţii care se referă la aceleaşi jucării, informaţii relevante privind aspecte legate de rezultate negative şi, la cerere, pozitive ale evaluării conformităţii.
(3)În urma unei cereri motivate din partea unei autorităţi de supraveghere a pieţei, organismele notificate îi furnizează acesteia toate informaţiile şi documentaţia cu privire la orice certificat de examinare UE de tip pe care l-au eliberat sau l-au retras sau cu privire la orice refuz de a elibera un astfel de certificat, inclusiv rapoartele testelor şi documentaţia tehnică menţionată la articolul 27.
Art. 43: Schimbul de experienţă
Comisia asigură organizarea schimbului de experienţă între autorităţile naţionale ale statelor membre responsabile de politica privind notificarea.
Art. 44: Coordonarea organismelor notificate
Comisia se asigură de existenţa unei coordonări şi a unei cooperări adecvate între organismele notificate în temeiul prezentului regulament şi de buna funcţionare a acestora în cadrul unui grup sau unor grupuri sectoriale ale organismelor notificate.
Organismele notificate participă la activitatea grupului sau grupurilor respective, în mod direct sau prin intermediul unor reprezentanţi desemnaţi.