Nou Regulamentul 2481/02-dec-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2024/1834 în ceea ce priveşte definiţiile, dispoziţiile tranzitorii, toleranţele de verificare, corectarea rezultatelor încercărilor şi alte dispoziţii referitoare la viteza ventilatorului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 8 Decembrie 2025
Regulamentul 2481/02-dec-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2024/1834 în ceea ce priveşte definiţiile, dispoziţiile tranzitorii, toleranţele de verificare, corectarea rezultatelor încercărilor şi alte dispoziţii referitoare la viteza ventilatorului
Dată act: 2-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 octombrie 2009 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerinţelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic (1), în special articolul 15 alineatul (1),
(1)Directiva 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 octombrie 2009 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerinţelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic (JO L 285, 31.10.2009, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/125/oj).
Întrucât:
(1)Articolul 79 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1781 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) abrogă parţial Directiva 2009/125/CE, de la data intrării sale în vigoare. Cu toate acestea, regulamentul împuterniceşte Comisia să adopte, până la 31 decembrie 2030, modificări care să trateze chestiunile tehnice legate de măsurile de punere în aplicare adoptate în temeiul articolului 15 din Directiva 2009/125/CE.
(2)Regulamentul (UE) 2024/1781 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerinţelor în materie de proiectare ecologică pentru produsele sustenabile, de modificare a Directivei (UE) 2020/1828 şi a Regulamentului (UE) 2023/1542 şi de abrogare a Directivei 2009/125/CE (JO L, 2024/1781, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1781/oj).
(2)Regulamentul (UE) 2024/1834 al Comisiei (3) a stabilit cerinţe de proiectare ecologică pentru ventilatoarele acţionate de motoare cu o putere electrică de intrare între 125 W şi 500 kW.
(3)Regulamentul (UE) 2024/1834 al Comisiei din 3 iulie 2024 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de proiectare ecologică pentru ventilatoarele acţionate de motoare cu o putere electrică de intrare între 125 W şi 500 kW şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 327/2011 al Comisiei (JO L, 2024/1834, 4.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1834/oj).
(3)Pentru a îmbunătăţi securitatea juridică, este necesar să fie modificate definiţiile actuale ale "punctului de eficienţă maximă" şi "vitezei inerente". Această din urmă definiţie modificată trebuie, în plus, să precizeze mai bine condiţiile de alimentare a motorului.
(4)Articolul 40 alineatele (1)-(4) din Regulamentul (UE) 2024/1781 tratează eludarea într-un mod cuprinzător şi se aplică produselor care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2024/1834 de la intrarea în vigoare a Regulamentului 2024/1781. Prin urmare, articolul 6 din Regulamentul (UE) 2024/1834 a devenit redundant şi trebuie eliminat.
(5)Este necesar să se clarifice regimurile tranzitorii pentru ventilatoarele care sunt integrate în alte produse şi pentru ventilatoarele ca piese de schimb, astfel cum se prevede în primele două paragrafe din anexa II.
(6)Regulamentul (UE) 2024/1834 stabileşte toleranţele de verificare pe care autorităţile naţionale de supraveghere a pieţei le aplică la verificarea conformităţii ventilatoarelor. În urma consultării cu părţile interesate, a reieşit că, având în vedere variabilitatea altor parametri care influenţează viteza ventilatorului, este adecvată o marjă mai largă a toleranţelor de verificare.
(7)Pentru a se asigura coerenţa în aplicarea termenilor tehnici "viteza vârfului rotorului" şi "diametrul rotorului" utilizaţi în anexa III la Regulamentul (UE) 2024/1834, este necesar să se definească aceşti doi termeni. Din motive similare, în aceeaşi anexă, este necesar să se clarifice faptul că factorul de corecţie pentru compensarea sarcinii parţiale Cc este o funcţie a puterii electrice de intrare Pe, exprimată în kW.
(8)Pentru a se asigura condiţii uniforme de încercare pentru parametrul "Putere electrică de intrare Pe (în kW)", este necesar să se adauge o trimitere la clauzele aplicabile în ceea ce priveşte temperatura ambiantă în timpul încercării.
(9)Atunci când ventilatoarele sunt supuse încercărilor, presiunea şi temperatura aerului pot fi diferite de condiţiile atmosferice standard şi pot influenţa rezultatele încercării. Este necesar să se clarifice faptul că, atunci când supun încercărilor ventilatoarele, autorităţile statelor membre şi producătorii trebuie să corecteze rezultatele încercărilor pentru a obţine valori care să reflecte condiţiile atmosferice standard, în conformitate cu standardele tehnice aplicabile. De asemenea, dacă este cazul, producătorii trebuie să fie în măsură să corecteze rezultatele încercărilor astfel încât să corespundă vitezei declarate aplicabile în cazul în care o încercare a fost efectuată la o viteză diferită, în conformitate cu standardele tehnice aplicabile.
(10)Pentru a îmbunătăţi precizia, este necesar ca termenul "viteza ventilatorului" să fie înlocuit cu termenul mai precis de "viteză inerentă", utilizat în anexele II şi IV la Regulamentul (UE) 2024/1834.
(11)Prin urmare, este necesar ca Regulamentul (UE) 2024/1834 să fie modificat.
(12)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit prin articolul 19 alineatul (1) din Directiva 2009/125/CE,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Modificări aduse Regulamentului (UE) 2024/1834
Regulamentul (UE) 2024/1834 se modifică după cum urmează:
1.articolul 2 se modifică după cum urmează:
(a)punctul 3 se înlocuieşte cu următorul text:
"3. «punctul de eficienţă maximă» (BEP) înseamnă cel mai bun punct de eficienţă energetică pentru funcţionarea ventilatorului, determinat la viteza inerentă;"
(b)se adaugă următoarea definiţie ca punctul 32:
"32. «viteză inerentă» înseamnă viteza de rotaţie a rotorului ventilatorului, atunci când ventilatorul funcţionează la tensiunea şi frecvenţa sa nominale. În cazul ventilatoarelor cu variator de viteză sau destinate utilizării cu variator de viteză, viteza inerentă este viteza maximă obţinută de ventilator sau viteza la care este declarată eficienţa de către producător şi care este în concordanţă cu funcţionarea ventilatorului în condiţii de siguranţă şi cu utilizarea prevăzută a ventilatorului. În cazul în care motorul este un motor cu mai multe viteze, se aplică cea mai mare viteză pusă la dispoziţia clientului."
2.articolul 6 se elimină;
3.la articolul 8, a şaptea liniuţă se elimină;
4.la articolul 9, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Regulamentul (UE) nr. 327/2011 se abrogă de la 24 iulie 2026. Cu toate acestea, anexele I, II şi III la regulamentul respectiv continuă să se aplice până la 24 iulie 2027 în cazul ventilatoarelor integrate în alte produse şi până la 24 iulie 2037 în cazul ventilatoarelor ca piese de schimb, în conformitate cu primele două paragrafe din anexa II la prezentul regulament."
5.articolul 10 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 10: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament se aplică de la 24 iulie 2026. Cu toate acestea, articolul 9 alineatul (2) se aplică de la 24 iulie 2024."
Anexele I, II, III şi IV se modifică în conformitate cu anexa la prezentul regulament.
Art. 2: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 2 decembrie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:
Anexele I, II, III şi IV la Regulamentul (UE) 2024/1834 se modifică după cum urmează:
1.anexa I se modifică după cum urmează:
(a)punctul 36 se elimină;
(b)se adaugă următoarele puncte 40 şi 41:
"40. «viteza vârfului rotorului»(utip), în m/s, înseamnă viteza periferică a vârfurilor paletelor rotorului;
41. «diametrul rotorului» (Dimpeller), în mm, înseamnă diametrul maxim măsurat pe vârfurile paletelor rotorului."
2.anexa II se modifică după cum urmează:
(a)după titlul "CERINŢE DE PROIECTARE ECOLOGICĂ PENTRU VENTILATOARE", la al doilea paragraf, teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"Cu toate acestea, până la 24 iulie 2037, ventilatoarele ca piese de schimb care înlocuiesc ventilatoarele
- introduse pe piaţă înainte de 24 iulie 2026 şi integrate în produse sau
- care îndeplinesc toate criteriile de la literele (a)-(d) de mai sus şi sunt integrate în produse
sunt exceptate de la cerinţele prevăzute la punctele 1-5, cu condiţia ca:"
(b)la punctul 2 subpunctul 2, litera (l) se înlocuieşte cu următorul text:
"(l) viteza inerentă la BEP sau Tm (în rpm, rotunjită la cel mai apropiat număr întreg)"
(c)la punctul 3 subpunctul 1 primul paragraf, a doua teză se înlocuieşte cu următorul text:
"Aceasta este descrisă de cel puţin trei curbe de performanţă la viteze diferite: una la viteza inerentă, una la o viteză mai mică, cuprinsă între 40 % şi 50 % din viteza inerentă, plus una suplimentară la mijlocul (± 10 %) celorlalte două."
3.anexa III se modifică după cum urmează:
(a)la punctul 3 se adaugă al treilea paragraf, după cum urmează:
"Acolo unde este cazul, rezultatele încercărilor se corectează astfel cum se specifică în standardele aplicabile, pentru a se obţine valori care să reflecte condiţiile atmosferice standard şi, după caz, viteza inerentă aplicabilă. Detaliile acestor corecţii se furnizează în documentaţia tehnică."
(b)la punctul 6 subpunctul 6.1, teza "Cc este un factor de corecţie pentru compensarea sarcinii parţiale, având una din următoarele valori:" se înlocuieşte cu următorul text:
"Cc este un factor de corecţie pentru compensarea sarcinii parţiale, având una din următoarele valori, ca funcţie a puterii electrice de intrare Pe:(exprimată în kW):"
(c)în tabelul 2, textul din coloana "Note şi scurtă descriere" pentru parametrul "Puterea electrică de intrare Pe (în kW)" se înlocuieşte cu următorul text:
"Puterea electrică de intrare la BEP, măsurată la bornele principale ale motorului sau ale variatorului de viteză, dacă acesta există. EN IEC/60034-2-1: 2014 pentru puterea electrică de intrare a motoarelor electrice alimentate direct din reţea, EN IEC 61800-9-2: 2017 pentru puterea electrică de intrare a motoarelor electrice combinate cu şi alimentate de un CDM), inclusiv clauzele aplicabile în ceea ce priveşte temperatura ambiantă în timpul încercării (clauza 5.10 şi, respectiv, clauza 7.10), şi anume între 15 8239;°C şi 30 8239;°C."
4.anexa IV se modifică după cum urmează:
(a)punctul 2 se înlocuieşte cu următorul text:
"2. În cazul în care un model nu este conform cu cerinţele stabilite la articolul 40 din Regulamentul (UE) 2024/1781, modelul respectiv şi toate modelele echivalente sunt considerate neconforme."
(b)la punctul (3) litera (b), subpunctul (iv) se înlocuieşte cu următorul text:
"(iv) atunci când autorităţile statelor membre încearcă unitatea de model, valorile obţinute (valorile parametrilor relevanţi, astfel cum au fost măsuraţi în cadrul încercării, corectate, după caz, pentru a corespunde condiţiilor atmosferice standard), precum şi valorile calculate pe baza acestor măsurători, sunt conforme cu toleranţele de verificare respective, prezentate în tabelul 3;"
(c)în tabelul 3, "Toleranţe de verificare", al cincilea rând de după titlu se înlocuieşte cu următorul text:

"Viteza inerentă la BEP (rpm)

Valoarea obţinută (*) nu trebuie să devieze cu mai mult de 5 % de la valoarea declarată corespunzătoare."

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 8 decembrie 2025