Nou Regulamentul 2476/08-dec-2025 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 474/2006 în ceea ce priveşte lista transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare sau sunt supuşi unor restricţii operaţionale pe teritoriul Uniunii

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 9 Decembrie 2025
Regulamentul 2476/08-dec-2025 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 474/2006 în ceea ce priveşte lista transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare sau sunt supuşi unor restricţii operaţionale pe teritoriul Uniunii
Dată act: 8-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 2111/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2005 de stabilire a unei liste comunitare a transportatorilor aerieni care se supun unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Comunităţii şi de informare a pasagerilor transportului aerian cu privire la identitatea transportatorului aerian efectiv şi de abrogare a articolului 9 din Directiva 2004/36/CE (1), în special articolul 4 alineatul (2),
(1)JO L 344, 27.12.2005, p. 15, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/2111/oj.
Întrucât:
(1)Regulamentul (CE) nr. 474/2006 al Comisiei (2) stabileşte lista transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Uniunii.
(2)Regulamentul (CE) nr. 474/2006 al Comisiei din 22 martie 2006 de stabilire a listei comunitare a transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Comunităţii menţionate la capitolul II din Regulamentul (CE) nr. 2111/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 84, 23.3.2006, p. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/474/oj).
(2)În temeiul articolului 4 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 2111/2005, anumite state membre şi Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (denumită în continuare "agenţia") au comunicat Comisiei informaţii care sunt relevante în scopul actualizării listei respective. Ţări terţe şi organizaţii internaţionale au furnizat, de asemenea, informaţii relevante. Pe baza informaţiilor primite, este necesar ca lista să fie actualizată.
(3)Comisia a informat toţi transportatorii aerieni în cauză, fie direct, fie prin intermediul autorităţilor responsabile cu supravegherea reglementară a acestora, cu privire la principalele fapte şi considerente care ar urma să stea la baza unei decizii de impunere, în ceea ce îi priveşte, a unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Uniunii sau a unei decizii de modificare a condiţiilor unei interdicţii de exploatare impuse unui transportator aerian inclus pe lista care figurează în anexa A sau în anexa B la Regulamentul (CE) nr. 474/2006.
(4)Comisia a oferit transportatorilor aerieni în cauză posibilitatea de a consulta toate documentele relevante, de a prezenta comentarii scrise şi de a susţine o prezentare orală în faţa Comisiei şi a Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE.
(5)În cadrul Regulamentului (CE) nr. 2111/2005 şi al Regulamentului delegat (UE) 2023/660 al Comisiei (3), Comisia a informat Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE cu privire la consultările în curs cu autorităţile competente şi cu transportatorii aerieni din Angola, Armenia şi Kârgâzstan. Comisia a informat de asemenea Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE cu privire la situaţia siguranţei aviaţiei în Congo Brazzaville, Irak, Mali, Pakistan, Suriname, Siria, Tanzania, Tunisia şi Uzbekistan.
(3)Regulamentul delegat (UE) 2023/660 al Comisiei din 2 decembrie 2022 de stabilire a normelor detaliate pentru lista transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare sau sunt supuşi unor restricţii operaţionale pe teritoriul Uniunii, menţionate la capitolul II din Regulamentul (CE) nr. 2111/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 473/2006 de stabilire a normelor de aplicare pentru lista comunitară a transportatorilor aerieni care se supun unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Comunităţii, menţionate la capitolul II din Regulamentul (CE) nr. 2111/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 83, 22.3.2023, p. 47, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/660/oj).
(6)Agenţia a informat Comisia şi Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE cu privire la evaluările tehnice efectuate pentru evaluarea iniţială şi monitorizarea continuă a autorizaţiilor de operator dintr-o ţară terţă (Third Country Operator, "TCO") eliberate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 452/2014 al Comisiei (4).
(4)Regulamentul (UE) nr. 452/2014 al Comisiei din 29 aprilie 2014 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene ale operatorilor din ţări terţe în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 133, 6.5.2014, p. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/452/oj).
(7)Agenţia a informat totodată Comisia şi Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE cu privire la rezultatele analizei inspecţiilor la platformă efectuate în cadrul programului de evaluare a siguranţei aeronavelor străine (Safety Assessment of Foreign Aircraft, "SAFA"), în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei (5).
(5)Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei din 5 octombrie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 296, 25.10.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/965/oj).
(8)În plus, agenţia a informat Comisia şi Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE cu privire la proiectele de asistenţă tehnică desfăşurate în ţările terţe vizate de o interdicţie de exploatare în temeiul Regulamentului (CE) nr. 474/2006. Totodată, agenţia a furnizat informaţii în legătură cu planurile şi cu solicitările de continuare a asistenţei şi a cooperării tehnice în scopul dezvoltării capacităţii administrative şi tehnice a autorităţilor aeronautice civile din ţările terţe, pentru a le ajuta să asigure conformitatea cu standardele internaţionale aplicabile în materie de siguranţă a aviaţiei civile. Statele membre au fost invitate să răspundă acestor solicitări pe bază bilaterală, în coordonare cu Comisia şi cu agenţia. În această privinţă, Comisia a reiterat utilitatea informării comunităţii aeronautice internaţionale, în special prin intermediul instrumentului parteneriatului de asistenţă în ceea ce priveşte punerea în aplicare a siguranţei aviaţiei al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale ("OACI"), cu privire la asistenţa tehnică acordată ţărilor terţe de Uniune şi de statele membre în vederea îmbunătăţirii siguranţei aviaţiei la nivel mondial.
(9)Eurocontrol a furnizat Comisiei şi Comitetului pentru siguranţă aeriană al UE informaţii actualizate privind statutul funcţiilor de alertă SAFA şi TCO, precum şi statistici privind mesajele de alertă referitoare la transportatorii aerieni care fac obiectul unei interdicţii.
I.Transportatorii aerieni din Uniune
(10)Ca urmare a analizării de către agenţie a informaţiilor obţinute în urma inspecţiilor la platformă efectuate în ceea ce priveşte aeronavele transportatorilor aerieni din Uniune, precum şi în urma inspecţiilor de standardizare efectuate de agenţie, completate şi de informaţiile rezultate din inspecţiile şi auditurile specifice efectuate de autorităţile aeronautice naţionale, statele membre au luat anumite măsuri corective şi de asigurare a respectării legislaţiei şi au informat Comisia şi Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE cu privire la măsurile respective.
(11)Statele membre au reiterat că sunt gata să acţioneze în mod corespunzător în cazul în care informaţiile pertinente privind siguranţa ar indica existenţa unor riscuri iminente la adresa siguranţei din cauza nerespectării de către transportatorii aerieni din Uniune a standardelor de siguranţă aplicabile.
II.Transportatorii aerieni din Angola
(12)În iulie 2007, TAAG Angola Airlines a fost inclus în anexa A la Regulamentul (CE) nr. 474/2006 prin Regulamentul (CE) nr. 787/2007 al Comisiei (6). În noiembrie 2008, prin Regulamentul (CE) nr. 1131/2008 al Comisiei (7), toţi transportatorii aerieni certificaţi din Angola au fost incluşi în anexa A la Regulamentul (CE) nr. 474/2006. În iulie 2009, TAAG Angola Airlines a fost transferat în anexa B la Regulamentul (CE) nr. 474/2006 prin Regulamentul (CE) nr. 619/2009 al Comisiei (8). În aprilie 2019, prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/618 al Comisiei (9), TAAG Angola Airlines a fost eliminat din anexa B la Regulamentul (CE) nr. 474/2006, iar Heli Malongo a fost eliminat din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 474/2006.
(6)Regulamentul (CE) nr. 787/2007 al Comisiei din 4 iulie 2007 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 474/2006 de stabilire a listei comunitare a transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Comunităţii (JO L 175, 5.7.2007, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2007/787/oj).
(7)Regulamentul (CE) nr. 1131/2008 al Comisiei din 14 noiembrie 2008 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 474/2006 de stabilire a listei comunitare a transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Comunităţii (JO L 306, 15.11.2008, p. 47, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/1131/oj).
(8)Regulamentul (CE) nr. 619/2009 al Comisiei din 13 iulie 2009 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 474/2006 de stabilire a listei comunitare a transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Comunităţii (JO L 182, 15.7.2009, p. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/619/oj).
(9)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/618 al Comisiei din 15 aprilie 2019 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 474/2006 în ceea ce priveşte lista transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare sau sunt supuşi unor restricţii operaţionale pe teritoriul Uniunii (JO L 106, 17.4.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/618/oj).
(13)TAAG Angola Airlines a fost plasat în primul trimestru al anului 2025 sub supravegherea intensificată a agenţiei în temeiul Regulamentului (UE) nr. 452/2014, ca urmare a unor probleme grave de conformitate nesoluţionate în domeniile operaţiunilor, navigabilităţii, SMS şi sistemului de calitate, identificate în cadrul activităţilor de monitorizare continuă desfăşurate de agenţie. În acest context, agenţia a efectuat un audit la sediul TAAG Angola Airlines în perioada 3-4 aprilie 2025, care a evidenţiat cincisprezece constatări de nivel 2 care constituie cauza principală a unei constatări de nivel 1 referitoare la nerespectarea cerinţelor aplicabile din anexa 1 (partea TCO) la Regulamentul (UE) nr. 452/2014. Auditul a arătat, de asemenea, că activităţile de supraveghere desfăşurate de Autoritatea Aeronautică Civilă Naţională din Angola (denumită în continuare "ANAC") au fost incomplete şi necorespunzătoare standardelor internaţionale de siguranţă relevante.
(14)La 30 aprilie 2025, agenţia a notificat transportatorului aerian intenţia sa de a suspenda autorizaţia de TCO nr. EASA.TCO.AGO.0001 şi a solicitat să fie luate măsuri imediate de atenuare şi măsuri corective până la 14 mai 2025. TAAG Angola Airlines a prezentat ulterior un plan de măsuri corective ("PMC") care a fost acceptat de agenţie, ceea ce a dus la anularea procesului de suspendare la 23 iunie 2025.
(15)În iunie 2025, ca răspuns la o solicitare din partea ANAC de a relansa dialogul cu Comisia cu privire la situaţia supravegherii siguranţei aviaţiei în Angola, Comisia a solicitat ANAC să furnizeze informaţii detaliate cu privire la organizarea, funcţionarea şi activităţile sale de supraveghere desfăşurate cu privire la transportatorii aerieni pe care i-a certificat, precum şi cu privire la acţiunile întreprinse ca urmare a recomandărilor formulate în Raportul de asistenţă tehnică al agenţiei din decembrie 2020.
(16)ANAC nu a furnizat informaţiile solicitate, dar, în schimb, a transmis Comisiei, în iulie 2025, planul general al proiectului său global de consolidare a supravegherii siguranţei (Comprehensive Safety Oversight Enhancement Project, "CSOEP"), care prezintă reforme pentru restructurarea ANAC. Cu toate acestea, informaţiile furnizate nu au fost suficiente pentru a permite o evaluare completă a situaţiei actuale a supravegherii siguranţei în Angola, deoarece nu includeau documentaţia şi clarificările necesare pentru a evalua baza pentru eliberarea şi menţinerea valabilităţii certificatelor de operator aerian (AOC) sau măsurile de supraveghere provizorii, în aşteptarea punerii în aplicare a planului general al CSOEP. În consecinţă, Comisia a prezentat o nouă cerere de documente în august 2025.
(17)Nici scrisoarea de răspuns transmisă de ANAC Comisiei în octombrie 2025 nu conţinea informaţiile solicitate în scrisorile Comisiei din iunie şi august 2025. În consecinţă, Comisia a trimis o nouă scrisoare la 7 noiembrie 2025, îndemnând ANAC să prezinte o parte din informaţiile solicitate anterior înainte de viitoarea reuniune a Comitetului pentru siguranţă aeriană al UE şi să furnizeze restul detaliilor până la 15 ianuarie 2026. În plus, Comisia a invitat ANAC la o reuniune tehnică programată pentru februarie 2026 pentru a discuta acţiunile întreprinse de ANAC în cadrul CSOEP şi pentru a reevalua, dacă este cazul, decizia adoptată de Comisia Europeană în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/618 de a elimina TAAG Angola Airlines şi Heli Malongo de pe lista Uniunii a transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare.
(18)Ca răspuns la ultima solicitare din partea Comisiei, ANAC a furnizat, în scrisoarea sa din 13 noiembrie 2025, anumite informaţii generale solicitate anterior, inclusiv elemente privind structura sa organizaţională şi funcţionarea sa, precum şi privind transportatorii aerieni pe care i-a certificat. Deşi ANAC indică faptul că strategia sa se bazează pe o abordare duală, care combină controlul vigilent în cadrul sistemului actual cu un efort de modernizare pe termen lung, informaţiile prezentate nu oferă, în acest stadiu, o asigurare suficientă cu privire la conformitatea actuală a activităţilor sale cu standardele internaţionale de siguranţă, în special în ceea ce priveşte eliberarea şi menţinerea valabilităţii certificatelor şi activităţile de supraveghere continuă aferente. Aceste chestiuni vor fi incluse pe ordinea de zi a reuniunii tehnice programate pentru februarie 2026, la care ANAC şi-a confirmat participarea.
(19)În conformitate cu criteriile comune prevăzute în anexa la Regulamentul (CE) nr. 2111/2005, Comisia consideră că, în prezent, nu există motive pentru modificarea listei transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Uniunii în ceea ce priveşte transportatorii aerieni certificaţi în Angola.
(20)Este necesar ca statele membre să verifice în continuare respectarea efectivă de către transportatorii aerieni certificaţi în Angola a standardelor internaţionale de siguranţă pertinente, acordând prioritate efectuării de inspecţii la platformă ale transportatorilor aerieni respectivi, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 965/2012.
(21)Comisia trebuie să ia măsurile suplimentare necesare, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 2111/2005, în cazul în care orice informaţii pertinente privind siguranţa indică existenţa unor riscuri iminente la adresa siguranţei care rezultă din nerespectarea standardelor internaţionale de siguranţă pertinente.
III.Transportatorii aerieni din Armenia
(22)În iunie 2020, toţi transportatorii aerieni certificaţi din Armenia au fost incluşi în anexa A la Regulamentul (CE) nr. 474/2006, prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/736 al Comisiei (10).
(10)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/736 al Comisiei din 2 iunie 2020 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 474/2006 în ceea ce priveşte lista transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare sau sunt supuşi unor restricţii operaţionale pe teritoriul Uniunii (JO L 172, 3.6.2020, p. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/736/oj).
(23)Ca urmare a deliberărilor Comitetului pentru siguranţă aeriană al UE din mai 2025, o serie de experţi din partea Comisiei, a agenţiei şi a statelor membre au efectuat o vizită de evaluare la faţa locului în Armenia, în perioada 1-5 septembrie 2025, la sediul Comitetului Aviaţiei Civile din Armenia ("CAC"). Vizita de evaluare la faţa locului efectuată de Uniune a inclus o evaluare prin eşantionare a doi transportatori aerieni certificaţi în Armenia, şi anume Armenia Airways şi Shirak Avia.
(24)Activităţile vizitei de evaluare la faţa locului efectuate de Uniune s-au axat pe CAC, având în vedere rolul şi responsabilitatea sa pentru activităţile de supraveghere în domeniul siguranţei vizând transportatorii aerieni certificaţi în Armenia.
(25)Evaluarea a confirmat faptul că CAC a luat măsuri clare în direcţia creării unui sistem funcţional de supraveghere a siguranţei, aliniat la standardele internaţionale de siguranţă relevante. CAC este implicat în iniţiative de îmbunătăţire continuă şi şi-a demonstrat disponibilitatea de a remedia lacunele identificate.
(26)Armenia a înregistrat progrese notabile în ceea ce priveşte elaborarea unui cadru cuprinzător de legislaţie secundară în domeniul aviaţiei, aliniat la anexele OACI şi la elementele-cheie ale normelor UE în materie de siguranţă a aviaţiei în toate domeniile principale. Pentru a valorifica în continuare aceste progrese, sunt necesare eforturi continue pentru a asigura menţinerea consecventă şi punerea în aplicare în timp util a celor mai recente modificări ale OACI şi ale UE. În special, notificarea şi publicarea sistematică a diferenţelor sunt în continuare chestiuni nesoluţionate. De asemenea, Armenia nu dispune de norme naţionale privind limitările timpului de zbor şi de serviciu ("FTL") pentru operaţiunile cu elicoptere. Consolidarea acestor procese va contribui la asigurarea conformităţii depline cu ultimele standarde internaţionale de siguranţă relevante.
(27)CAC a instituit principalele funcţii organizaţionale necesare pentru supravegherea siguranţei, cu sprijinul unui personal motivat. Sunt necesare îmbunătăţiri suplimentare pentru a asigura alinierea între organigrama aprobată şi liniile de raportare efective. În plus, sunt necesare clarificări suplimentare cu privire la lanţul de comandă în situaţiile în care atât preşedintele, cât şi vicepreşedintele sunt absenţi. Deşi există dispoziţii la nivel de stat care permit ministrului să desemneze un responsabil temporar, obţinerea unei astfel de împuterniciri în momentul în care este necesar poate întârzia luarea unor decizii de executare urgente, de exemplu identificarea persoanei autorizate să emită un ordin de reţinere la sol pentru o aeronavă cu deficienţe semnificative în materie de siguranţă.
(28)CAC a pus în aplicare activităţi de certificare şi supraveghere în domeniul operaţiunilor aeriene şi a introdus elemente de supraveghere bazată pe riscuri. Evaluarea activităţilor recente de supraveghere desfăşurate de CAC demonstrează că procesele actuale nu asigură întotdeauna o verificare adecvată a conformităţii transportatorilor aerieni. De exemplu, a fost aprobată o fază de evaluare operaţională a documentaţiei de zbor în format electronic, deşi nu au fost furnizate informaţii esenţiale privind hardware-ul, software-ul, planul de demonstrare şi testele necesare. Deşi listele de verificare utilizate au fost completate în mod formal, verificarea a arătat că o serie de cerinţe-cheie nu au fost evaluate în practică. Acest lucru indică faptul că utilizarea instrumentelor de supraveghere nu asigură încă o evaluare sistematică şi fiabilă a siguranţei operaţionale. Listele de verificare FTL dedicate avioanelor au fost utilizate pentru certificarea transportatorilor aerieni cu elicoptere.
(29)În domeniul operaţiunilor de zbor, sunt încă necesare progrese substanţiale. Certificatele şi aprobările continuă să fie acordate fără a se asigura faptul că transportatorii aerieni au demonstrat că respectă standardele de siguranţă corespunzătoare, din cauza practicilor de supraveghere inconsecvente şi a absenţei unor dispoziţii de reglementare complete. Împreună cu competenţele limitate de asigurare a respectării legislaţiei, cu activităţile de supraveghere întârziate sau anulate şi cu accesul insuficient la documentaţia operaţională, aceste deficienţe reduc în mod semnificativ capacitatea CAC de a asigura un control continuu şi eficace al siguranţei transportatorilor aerieni.
(30)În domeniul navigabilităţii, CAC a demonstrat capacităţi solide de supraveghere tehnică şi o abordare proactivă. Dezvoltarea unei metode de supraveghere bazate pe riscuri este pozitivă, deşi procedurile interne şi monitorizarea conformităţii ar trebui să fie consolidate în continuare pentru a se asigura faptul că toate aprobările şi certificatele sunt emise în deplină conformitate cu standardele internaţionale de siguranţă relevante.
(31)Echipa de evaluare a Uniunii a efectuat o vizită la faţa locului la Armenia Airways la 3 septembrie 2025.
(32)Armenia Airways a instituit elementele principale ale sistemelor sale de management al siguranţei şi de monitorizare a conformităţii. Cu toate acestea, ambele rămân în mare măsură procedurale. Manualul de management al siguranţei este generic şi nu este pe deplin adaptat la activităţile transportatorului aerian şi există neconcordanţe între politicile în materie de siguranţă şi în materie de calitate. Monitorizarea conformităţii nu este pe deplin integrată în operaţiunile zilnice.
(33)Sunt necesare îmbunătăţiri în ceea ce priveşte supravegherea pregătirii echipajului de zbor şi documentaţia operaţională. Deşi există sisteme şi proceduri relevante, platforma electronică utilizată pentru a urmări valabilitatea pregătirii conţinea date incorecte, iar eşantionarea a arătat că unele elemente ale cursului de conversie al transportatorului aerian nu fuseseră furnizate integral. În plus, manualul de operaţiuni şi lista echipamentului minim ("MEL") necesită o personalizare suplimentară. Documentaţia aeronavei nu a fost întotdeauna completată în deplină conformitate cu procedurile, existând probleme precum absenţa semnăturii comandantului şi a datelor privind combustibilul din jurnalele tehnice, hărţi învechite şi mase standard incorecte ale pasagerilor utilizate în listele de încărcare.
(34)În schimb, măsurile luate de Armenia Airways în materie de întreţinere şi de continuitate a navigabilităţii au fost evaluate ca fiind satisfăcătoare, fără a fi observate probleme majore.
(35)Echipa de evaluare a Uniunii a efectuat o vizită la faţa locului la Shirak Avia la 3 septembrie 2025.
(36)Shirak Avia a instituit elementele principale ale sistemelor de management al siguranţei şi de monitorizare a conformităţii. Acestea sunt însă în mare măsură procedurale şi insuficient integrate în practica operaţională. Manualul de management al siguranţei este generic, iar procesul de management al schimbării nu asigură atenuarea sistematică a riscurilor în materie de siguranţă. Referinţele normative din manualul de monitorizare a conformităţii sunt lipsite de precizie.
(37)Au fost identificate deficienţe în ceea ce priveşte documentaţia operaţională şi controlul. Conţinutul manualului de operaţiuni şi al MEL este depăşit şi nepersonalizat, controlul ineficace al documentelor conducând la mai multe versiuni ale aceleiaşi MEL. Procedurile de planificare operaţională şi de gestionare a combustibilului nu au fost aplicate în mod consecvent, existând calcule incorecte ale rezervei operaţionale de combustibil şi actualizări incomplete ale planului de zbor operaţional.
(38)Măsurile luate de Shirak Avia în materie de întreţinere şi de continuitate a navigabilităţii au fost considerate satisfăcătoare, fără a fi identificate deficienţe semnificative.
(39)La 27 octombrie 2025, CAC a prezentat Comisiei un pachet de PMC, împreună cu dovada punerii în aplicare a anumitor acţiuni, ca răspuns la observaţiile formulate în cursul vizitei de evaluare efectuate de Uniune la faţa locului. PMC au acoperit domeniul legislaţiei şi al organizării, programul naţional de siguranţă, licenţierea personalului, navigabilitatea şi operaţiunile aeriene.
(40)Deşi planurile de măsuri corective conţin acţiuni ulterioare şi un angajament de a da curs observaţiilor formulate, s-a observat că majoritatea acestora fie au omis, fie nu au fost suficient de detaliate cu privire la analiza cauzelor profunde ale problemelor identificate. În anumite cazuri, secţiunile referitoare la analiza cauzelor profunde aveau un caracter descriptiv şi nu identificau originile sistemice ale observaţiilor. În consecinţă, nu se poate asigura cu deplină încredere că toate cauzele subiacente au fost abordate sau că măsurile corective propuse vor preveni în mod eficace reapariţia problemelor. Prin urmare, Comisia consideră că metodologia analizei cauzelor profunde aplicată de CAC necesită îmbunătăţiri şi verificări suplimentare pentru a asigura sustenabilitatea şi eficacitatea măsurilor corective puse în aplicare.
(41)Prin scrisoarea din 22 octombrie 2025, Comisia, în urma unei cereri din partea CAC de a fi audiat, a informat autoritatea armeană că situaţia Armeniei va fi inclusă pe ordinea de zi a reuniunii Comitetului pentru siguranţă aeriană al UE programate pentru 19 şi 20 noiembrie 2025, în cadrul căreia CAC va avea posibilitatea de a-şi prezenta cazul în cadrul Regulamentului (CE) nr. 2111/2005.
(42)CAC a fost audiat de Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE la 19 noiembrie 2025. În cursul audierii, delegaţia armeană a prezentat o imagine de ansamblu a reformelor întreprinse începând din 2020 şi a evidenţiat acţiunile pe care le-a întreprins pentru a consolida supravegherea siguranţei, inclusiv ajustările organizaţionale, eforturile de recrutare şi introducerea unor proceduri interne. CAC a raportat că a închis 31 dintre cele 58 de observaţii formulate în cursul vizitei de evaluare la faţa locului efectuate de Uniune şi a considerat că restul observaţiilor sunt de natură procedurală.
(43)Deşi Comisia şi Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE au luat act de eforturile descrise, informaţiile furnizate de CAC nu au sprijinit pe deplin concluziile prezentate. Planurile de măsuri corective prezentate la 27 octombrie 2025 nu au demonstrat o analiză sau abordare suficientă a cauzelor profunde ale problemelor identificate. În plus, Comisia şi Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE nu au putut valida închiderea celor 31 de observaţii menţionată de CAC, deoarece închiderea lor s-a bazat pe propria interpretare a CAC, mai degrabă decât pe dovezi care să demonstreze o soluţionare eficace. Întrebat în cursul audierii, CAC a recunoscut că statutul mai multor observaţii ar putea necesita o reevaluare după primirea observaţiilor Comisiei cu privire la planurile de măsuri corective.
(44)Comisia şi Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE au observat, de asemenea, că CAC a avut tendinţa de a minimaliza mai multe deficienţe identificate în cursul vizitei de evaluare efectuate de Uniune la faţa locului. Acestea au inclus lacune în ceea ce priveşte calificarea şi autorizarea inspectorilor, cum ar fi formarea incompletă şi cartografierea inexactă a competenţelor, precum şi gestionarea defectuoasă a constatărilor, inclusiv a constatărilor închise fără măsuri corective sau analize ale cauzelor profunde. În plus, o serie de deficienţe care arată că activităţile de supraveghere nu constituie încă un sistem coerent, cum ar fi utilizarea unor liste de verificare inadecvate şi a unor planuri de supraveghere paralele necontrolate, au fost prezentate ca fiind minore. Aceste aspecte indică faptul că principalele deficienţe sistemice, în special în ceea ce priveşte operaţiunile de zbor, nu au fost abordate în mod consecvent.
(45)CAC şi-a exprimat opinia potrivit căreia transportatorii aerieni armeni ar trebui eliminaţi din anexa A la Regulamentul (CE) nr. 474/2006 şi a propus ca orice eliminare a restricţiilor să fie însoţită de o monitorizare limitată în timp. Cu toate acestea, pe baza tuturor dovezilor disponibile, inclusiv a evaluării efectuate de Uniune la faţa locului, a documentelor furnizate de CAC de la vizita de evaluare efectuată de Uniune la faţa locului şi a audierii CAC, Comisia şi Comitetul pentru siguranţă aeriană al UE au concluzionat că măsurile corective rămân incomplete şi că lipseşte în continuare o analiză solidă a cauzelor profunde. Deşi s-au înregistrat progrese, se concluzionează că CAC nu a abordat încă în mod eficace toate deficienţele în materie de siguranţă care au condus la interdicţia de exploatare impusă prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/736.
(46)În conformitate cu criteriile comune prevăzute în anexa la Regulamentul (CE) nr. 2111/2005, Comisia consideră că, în prezent, nu există motive pentru modificarea listei transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Uniunii în ceea ce priveşte transportatorii aerieni certificaţi în Armenia.
(47)Este necesar ca statele membre să verifice în continuare respectarea efectivă de către transportatorii aerieni certificaţi în Armenia a standardelor internaţionale de siguranţă pertinente, acordând prioritate efectuării de inspecţii la platformă ale transportatorilor aerieni respectivi, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 965/2012.
IV.Transportatorii aerieni din Kârgâzstan
(48)În octombrie 2006, transportatorii aerieni certificaţi în Kârgâzstan au fost incluşi în anexa A la Regulamentul (CE) nr. 474/2006, prin Regulamentul (CE) nr. 1543/2006 al Comisiei (11).
(11)Regulamentul (CE) nr. 1543/2006 al Comisiei din 12 octombrie 2006 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 474/2006 de stabilire a listei comunitare a transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Comunităţii menţionate la capitolul II din Regulamentul (CE) nr. 2111/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (CE) nr. 910/2006 (JO L 283, 14.10.2006, p. 27, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1543/oj).
(49)În contextul dialogului în curs, care rezultă din reînnoirea contactelor dintre Comisie şi Agenţia de Stat pentru Aviaţie Civilă din cadrul Cabinetului de Miniştri al Republicii Kârgâzstan ("SCAA") începând din 2023, Comisia a lansat o iniţiativă de asistenţă tehnică, pusă în aplicare de agenţie, în cadrul Regulamentului (CE) nr. 2111/2005. Iniţiativa respectivă urmărea să sprijine eforturile SCAA de a-şi consolida capacitatea de supraveghere.
(50)La 7 şi 8 octombrie 2025, ca parte a activităţilor de monitorizare continuă ale Comisiei legate de situaţia generală a siguranţei în Kârgâzstan, inclusiv de capacitatea şi capabilităţile de supraveghere a siguranţei ale SCAA, a avut loc o reuniune tehnică la care au participat Comisia, agenţia, statele membre şi SCAA.
(51)În cursul acestei reuniuni, SCAA a prezentat progresele notabile înregistrate în perioada mai-octombrie 2025 în ceea ce priveşte consolidarea sistemului aviaţiei civile din Kârgâzstan, în special în ceea ce priveşte cadrul legislativ, capacitatea instituţională şi activităţile de supraveghere. Comisia a luat act de faptul că noul Cod aerian al Kârgâzstanului a fost adoptat de parlament şi urma să fie promulgat şi că au fost aprobate mai multe norme aeronautice naţionale, care transpun anexele 1, 6, 7 şi 8 ale OACI, cu proiecte suplimentare, inclusiv transpunerea anexei 19, în curs de consultare. În plus, SCAA a raportat o dublare a personalului în domeniul operaţiunilor aeriene, al licenţierii personalului şi al navigabilităţii, precum şi înfiinţarea unor echipe specializate pentru managementul calităţii şi al siguranţei. A fost pus în aplicare un program cuprinzător de formare, inclusiv activităţi de "formare a formatorilor", iar condiţiile de muncă şi infrastructura informatică au fost îmbunătăţite substanţial.
(52)SCAA a comunicat că, în aşteptarea intrării în vigoare a noului cadru de reglementare, a efectuat un exerciţiu de recertificare cu mai mulţi transportatori aerieni pentru a-i pregăti pentru noile cerinţe de certificare viitoare. La acest exerciţiu, care s-a desfăşurat utilizând listele de verificare şi procedurile nou elaborate, au participat patru transportatori aerieni. Scopul a fost de a-i familiariza atât pe transportatorii aerieni, cât şi pe inspectorii SCAA cu noile dispoziţii şi de a identifica eventualele lacune înainte de punerea lor în aplicare oficială, servind drept activitate pregătitoare şi de formare pentru toate părţile implicate.
(53)SCAA şi-a prezentat, de asemenea, planurile de punere în aplicare a supravegherii bazate pe riscuri, pe baza analizei datelor şi a indicatorilor de performanţă ai transportatorilor aerieni, precum şi instituirea unui cadru clar de punere în aplicare pentru a aborda preocupările în materie de siguranţă şi neconformitatea.
(54)În cursul reuniunii tehnice de două zile, Comisia a recunoscut progresele înregistrate de Kârgâzstan în ceea ce priveşte consolidarea supravegherii siguranţei aviaţiei în cursul anului 2025. S-au observat îmbunătăţiri notabile în ceea ce priveşte dezvoltarea cadrului legislativ şi de reglementare, consolidarea capacităţii instituţionale şi instituirea unor proceduri interne care sprijină o punere în aplicare coerentă. Aceste realizări reflectă angajamentul ferm al SCAA şi al conducerii sale de a promova agenda de reformă a siguranţei şi de a alinia sistemul naţional de aviaţie la standardele internaţionale de siguranţă. Comisia a salutat abordarea proactivă şi constructivă demonstrată de directorul general al SCAA, a cărui conducere strategică a avut un rol esenţial în stimularea acestor reforme şi în susţinerea progreselor într-un mediu solicitant, utilizând o expertiză externă eficace.
(55)Cu toate acestea, Comisia a observat că punerea în aplicare a noului cadru de reglementare rămâne într-un stadiu incipient, întrucât legislaţia primară şi secundară nu intrase încă în vigoare la momentul reuniunii. În consecinţă, o recertificare completă a transportatorilor aerieni în temeiul noilor norme nu poate fi încă luată în considerare. SCAA a fost informată că o vizită a Uniunii de evaluare la faţa locului în Kârgâzstan ar putea fi avută în vedere numai după ce noua legislaţie va fi pe deplin aplicabilă, iar recertificarea tuturor transportatorilor aerieni va fi finalizată.
(56)La 7 noiembrie 2025, SCAA a transmis Comisiei o scrisoare prin care furniza informaţii actualizate cu privire la progresele înregistrate de la reuniunea tehnică din 7-8 octombrie 2025, împreună cu documentele justificative. Informaţiile prezentate au vizat evoluţiile din domeniul juridic, al operaţiunilor aeriene, al navigabilităţii, al licenţierii personalului şi al managementului siguranţei. Mai multe documente au fost transmise în forma de proiect final şi se aflau în etapele finale de aprobare. SCAA a informat totodată Comisia că, la 11 noiembrie 2025, Cabinetul de Miniştri al Republicii Kârgâze a adoptat Ordinul nr. 975-t, care autorizează aplicabilitatea anticipată a Codului aerian modificat şi permite SCAA să înceapă recertificarea transportatorilor aerieni naţionali de la 1 decembrie 2025.
(57)Pe baza discuţiilor purtate în cursul reuniunii tehnice şi a angajamentelor confirmate în scrisoarea SCAA din 7 noiembrie 2025, Comisia consideră că ar putea fi avută în vedere o vizită a Uniunii de evaluare la faţa locului în Kârgâzstan în martie 2026. Organizarea unei astfel de vizite ar fi condiţionată de îndeplinirea unor condiţii prealabile de siguranţă specifice, inclusiv niveluri adecvate de personal în cadrul SCAA, un număr adecvat de transportatori aerieni proporţional cu capacitatea sa de supraveghere şi punerea în aplicare efectivă a noilor cerinţe de certificare în temeiul Codului aerian modificat. S-a convenit ca disponibilitatea Kârgâzstanului de a găzdui o astfel de vizită să fie revizuită în februarie 2026.
(58)Comisia va continua să monitorizeze îndeaproape evoluţiile, acordând o atenţie deosebită procesului de recertificare a transportatorilor aerieni. Deşi se recunosc eforturile în curs ale SCAA de a-şi consolida sistemul de supraveghere a siguranţei, informaţiile disponibile în prezent nu furnizează încă suficiente dovezi verificate pentru a confirma faptul că SCAA a remediat efectiv toate deficienţele în materie de siguranţă care au condus la interdicţia de exploatare impusă prin Regulamentul (CE) nr. 1543/2006.
(59)În conformitate cu criteriile comune prevăzute în anexa la Regulamentul (CE) nr. 2111/2005, Comisia consideră că, în prezent, nu există motive pentru modificarea listei transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii de exploatare pe teritoriul Uniunii în ceea ce priveşte transportatorii aerieni certificaţi în Kârgâzstan.
(60)Este necesar ca statele membre să verifice în continuare respectarea efectivă de către transportatorii aerieni certificaţi în Kârgâzstan a standardelor internaţionale de siguranţă pertinente, acordând prioritate efectuării de inspecţii la platformă ale transportatorilor aerieni respectivi, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 965/2012.
(61)Prin urmare, Regulamentul (CE) nr. 474/2006 trebuie modificat în consecinţă.
(62)Articolele 5 şi 6 din Regulamentul (CE) nr. 2111/2005 recunosc necesitatea ca deciziile să fie luate cu rapiditate şi, după caz, de urgenţă, având în vedere implicaţiile în materie de siguranţă. Prin urmare, pentru protejarea informaţiilor sensibile şi a pasagerilor, este esenţial ca orice decizie luată în contextul actualizării listei transportatorilor aerieni care fac obiectul unei interdicţii sau al unei restricţii de exploatare pe teritoriul Uniunii să se aplice imediat după adoptarea sa.
(63)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru siguranţă aeriană al UE,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
Regulamentul (CE) nr. 474/2006 se modifică după cum urmează:
1.anexa A se înlocuieşte cu textul din anexa I la prezentul regulament;
2.anexa B se înlocuieşte cu textul din anexa II la prezentul regulament.
Art. 2
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 8 decembrie 2025.

Pentru Comisie

Pentru Preşedintă

Apostolos TZITZIKOSTAS

Membru al Comisiei

ANEXA I:
"- ANEXA A: LISTA TRANSPORTATORILOR AERIENI CARE FAC OBIECTUL UNEI INTERDICŢII DE EXPLOATARE PE TERITORIUL UNIUNII, CU EXCEPŢII (1)
(1)Transportatorii aerieni enumeraţi în prezenta anexă pot fi autorizaţi să exercite drepturi de trafic dacă utilizează aeronave închiriate cu echipaj aparţinând unui transportator aerian care nu face obiectul unei interdicţii de exploatare, cu condiţia respectării standardelor de siguranţă relevante.

Denumirea de persoană juridică a transportatorului aerian, aşa cum este indicată pe certificatul AOC al acestuia (şi denumirea comercială, dacă este diferită)

Numărul certificatului de operator aerian ("AOC") sau numărul licenţei de operare

Indicativul de trei litere atribuit de OACI

Statul operatorului

AIR ZIMBABWE (PVT)

177/04

AZW

Zimbabwe

AVIOR AIRLINES

ROI-RNR-011

ROI

Venezuela

IRAN ASEMAN AIRLINES

FS-102

IRC

Iran

FLY BAGHDAD

007

FBA

Irak

IRAQI AIRWAYS

001

IAW

Irak

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Afganistan, inclusiv

Afganistan

ARIANA AFGHAN AIRLINES

AOC 009

AFG

Afganistan

KAM AIR

AOC 001

KMF

Afganistan

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Angola, cu excepţia TAAG Angola Airlines şi Heli Malongo, inclusiv

Angola

AEROJET

AO-008/11-07/17 TEJ

TEJ

Angola

GUICANGO

AO-009/11-06/17 YYY

Necunoscut

Angola

AIR JET

AO-006/11-08/18 MBC

MBC

Angola

BESTFLYA AIRCRAFT MANAGEMENT

AO-015/15-06/17YYY

Necunoscut

Angola

HELIANG

AO 007/11-08/18 YYY

Necunoscut

Angola

SJL

AO-014/13-08/18YYY

Necunoscut

Angola

SONAIR

AO-002/11-08/17 SOR

SOR

Angola

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Armenia, inclusiv

Armenia

AIR DILIJANS

AM AOC 065

NGT

Armenia

ARMENIAN AIRLINES

AM AOC 076

AAG

Armenia

ARMENIA AIRWAYS

AM AOC 063

AMW

Armenia

ARMENIAN HELICOPTERS

AM AOC 067

KAV

Armenia

FLY ARNA

AM AOC 075

ACY

Armenia

FLYONE ARMENIA

AM AOC 074

FIE

Armenia

NOVAIR

AM AOC 071

NAI

Armenia

SHIRAK AVIA

AM AOC 072

SHS

Armenia

SKYBALL

AM AOC 073

N/A

Armenia

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Congo (Brazzaville), inclusiv

Congo (Brazzaville)

CANADIAN AIRWAYS CONGO

CG-CTA 006

TWC

Congo (Brazzaville)

EQUAFLIGHT SERVICES

CG-CTA 002

EKA

Congo (Brazzaville)

EQUAJET

RAC06-007

EKJ

Congo (Brazzaville)

TRANS AIR CONGO

CG-CTA 001

TSG

Congo (Brazzaville)

SOCIETE NOUVELLE AIR CONGO

CG-CTA 004

Necunoscut

Congo (Brazzaville)

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Republica Democratică Congo (DRC), inclusiv

Republica Democratică Congo (RDC)

AB BUSINESS

AAC/DG/OPS-09/14

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

AIR FAST CONGO

AAC/DG/OPS-09/03

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

AIR KASAI

AAC/DG/OPS-09/11

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

AIR KATANGA

AAC/DG/OPS-09/08

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

BUSY BEE CONGO

AAC/DG/OPS-09/04

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

COMPAGNIE AFRICAINE D’AVIATION (CAA)

AAC/DG/OPS-09/02

DBP

Republica Democratică Congo (RDC)

CONGO AIRWAYS

AAC/DG/OPS-09/01

COG

Republica Democratică Congo (RDC)

GOMA EXPRESS

AAC/DG/OPS-09/13

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

KIN AVIA

AAC/DG/OPS-09/10

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

MALU AVIATION

AAC/DG/OPS-09/05

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

SERVE AIR CARGO

AAC/DG/OPS-09/07

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

SWALA AVIATION

AAC/DG/OPS-09/06

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

TRACEP CONGO AVIATION

AAC/DG/OPS-09/15

Necunoscut

Republica Democratică Congo (RDC)

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Djibouti, inclusiv

Djibouti

DAALLO AIRLINES

Necunoscut

DAO

Djibouti

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Guineea Ecuatorială, inclusiv

Guineea Ecuatorială

CEIBA INTERCONTINENTAL

2011/0001/MTTCT/DGAC/SOPS

CEL

Guineea Ecuatorială

CRONOS AIRLINES

2011/0004/MTTCT/DGAC/SOPS

Necunoscut

Guineea Ecuatorială

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Eritreea, inclusiv

Eritreea

ERITREAN AIRLINES

AOC nr. 004

ERT

Eritreea

NASAIR ERITREA

AOC nr. 005

NAS

Eritreea

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Kârgâzstan, inclusiv

Kârgâzstan

AERO NOMAD AIRLINES

57

ANK

Kârgâzstan

AEROSTAN

08

BSC

Kârgâzstan

AIR COMPANY AIR KG

50

KGC

Kârgâzstan

AIRCOMPANY MOALEM AVIATION

56

AMA

Kârgâzstan

AVIA TRAFFIC COMPANY

23

AVJ

Kârgâzstan

CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES

58

KAS

Kârgâzstan

FLYSKY AIRLINES

53

FSQ

Kârgâzstan

GLOBAL 8 AIRLINES

59

Necunoscut

Kârgâzstan

HELI SKY

47

HAC

Kârgâzstan

KAP.KG AIRCOMPANY

52

KGS

Kârgâzstan

MAC.KG AIRLINES

61

MSK

Kârgâzstan

SAPSAN AIRLINE

54

KGB

Kârgâzstan

SKY JET

60

SJL

Kârgâzstan

SKY KG AIRLINES

41

KGK

Kârgâzstan

TRANS CARAVAN KG

55

TCK

Kârgâzstan

TEZ JET

46

TEZ

Kârgâzstan

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Liberia.

Liberia

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Libia, inclusiv

Libia

AFRIQIYAH AIRWAYS

007/01

AAW

Libia

AIR LIBYA

004/01

TLR

Libia

AL MAHA AVIATION

030/18

Necunoscut

Libia

BERNIQ AIRWAYS

032/21

BNL

Libia

BURAQ AIR

002/01

BRQ

Libia

GLOBAL AIR TRANSPORT

008/05

GAK

Libia

HALA AIRLINES

033/21

HTP

Libia

LIBYAN AIRLINES

001/01

LAA

Libia

LIBYAN WINGS AIRLINES

029/15

LWA

Libia

PETRO AIR

025/08

PEO

Libia

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Nepal, inclusiv

Nepal

AIR DYNASTY HELI. S.

035/2001

Necunoscut

Nepal

ALTITUDE AIR

085/2016

Necunoscut

Nepal

BUDDHA AIR

014/1996

BHA

Nepal

FISHTAIL AIR

017/2001

Necunoscut

Nepal

SUMMIT AIR

064/2010

Necunoscut

Nepal

HELI EVEREST

086/2016

Necunoscut

Nepal

HIMALAYA AIRLINES

084/2015

HIM

Nepal

KAILASH HELICOPTER SERVICES

087/2018

Necunoscut

Nepal

MAKALU AIR

057A/2009

Necunoscut

Nepal

MANANG AIR PVT

082/2014

Necunoscut

Nepal

MOUNTAIN HELICOPTERS

055/2009

Necunoscut

Nepal

PRABHU HELICOPTERS

081/2013

Necunoscut

Nepal

NEPAL AIRLINES CORPORATION

003/2000

RNA

Nepal

SAURYA AIRLINES

083/2014

Necunoscut

Nepal

SHREE AIRLINES

030/2002

SHA

Nepal

SIMRIK AIR

034/2000

Necunoscut

Nepal

SIMRIK AIRLINES

052/2009

RMK

Nepal

SITA AIR

033/2000

Necunoscut

Nepal

TARA AIR

053/2009

Necunoscut

Nepal

YETI AIRLINES

037/2004

NYT

Nepal

Următorii transportatori aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Rusia

Rusia

AURORA AIRLINES

486

SHU

Rusia

AVIACOMPANY "AVIASTAR-TU" CO. LTD

458

TUP

Rusia

IZHAVIA

479

IZA

Rusia

JOINT STOCK COMPANY "AIR COMPANY "YAKUTIA"

464

SYL

Rusia

JOINT STOCK COMPANY "RUSJET"

498

RSJ

Rusia

JOINT STOCK COMPANY "UVT AERO"

567

UVT

Rusia

JOINT STOCK COMPANY SIBERIA AIRLINES

31

SBI

Rusia

JOINT STOCK COMPANY SMARTAVIA AIRLINES

466

AUL

Rusia

JOINT-STOCK COMPANY "IRAERO" AIRLINES

480

IAE

Rusia

JOINT-STOCK COMPANY "URAL AIRLINES"

18

SVR

Rusia

JOINT-STOCK COMPANY ALROSA AIR COMPANY

230

DRU

Rusia

JOINT-STOCK COMPANY NORDSTAR AIRLINES

452

TYA

Rusia

JS AVIATION COMPANY "RUSLINE"

225

RLU

Rusia

JSC YAMAL AIRLINES

142

LLM

Rusia

LLC "NORD WIND"

516

NWS

Rusia

LLC "AIRCOMPANY IKAR"

36

KAR

Rusia

LTD. I FLY

533

RSY

Rusia

POBEDA AIRLINES LIMITED LIABILITY COMPANY

562

PBD

Rusia

PUBLIC JOINT STOCK COMPANY "AEROFLOT - RUSSIAN AIRLINES"

1

AFL

Rusia

ROSSIYA AIRLINES, JOINT STOCK COMPANY

2

SDM

Rusia

SKOL AIRLINE LLC

228

CDV

Rusia

UTAIR AVIATION, JOINT-STOCK COMPANY

6

UTA

Rusia

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din SăoTomé şi Principe, inclusiv

Săo Tomé şi Principe

STP AIRWAYS

03/AOC/2006

STP

Săo Tomé şi Principe

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Sierra Leone

Sierra Leone

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Sudan, inclusiv

Sudan

ALFA AIRLINES SD

54

AAJ

Sudan

BADR AIRLINES

35

BDR

Sudan

BLUE BIRD AVIATION

11

BLB

Sudan

ELDINDER AVIATION

8

DND

Sudan

GREEN FLAG AVIATION

17

GNF

Sudan

HELEJETIC AIR

57

HJT

Sudan

KATA AIR TRANSPORT

9

KTV

Sudan

KUSH AVIATION CO.

60

KUH

Sudan

NOVA AIRWAYS

46

NOV

Sudan

SUDAN AIRWAYS CO.

1

SUD

Sudan

SUN AIR

51

SNR

Sudan

TARCO AIR

56

TRQ

Sudan

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Suriname, inclusiv

Suriname

BLUE WING AIRLINES N.V.

SR/BWA-02/2010

BWI

Suriname

FLY ALL WAYS N.V.

SR/FAW-06-2015

EDR

Suriname

GUM AIR N.V.

SR/GUM-03-2010

GUM

Suriname

SAMAVCO N.V. (VORTEX AIR SERVICES)

SR/VORTEX-9-2019

Necunoscut

Suriname

STICHTING MISSION AVIATION FELLOWSHIP SURINAME (STICHTING MAF SURINAME)

SR/MAF-07-2017

Necunoscut

Suriname

SURINAAMSE LUCHTVAART MAATSCHAPPIJ N.V. (SURINAM AIRWAYS)

SR/SLM-01-2010

SLM

Suriname

UNITED AVIATION SERVICES N.V.

SR/UAS-8-2019

Necunoscut

Suriname

BADJAS CARGO N.V.

SR/BAC-11-2023

Necunoscut

Suriname

Toţi transportatorii aerieni certificaţi de autorităţile responsabile cu supravegherea reglementară din Tanzania, inclusiv

Tanzania

ADVENTURE ALOFT

TCAA/AOC/043

Necunoscut

Tanzania

AFRICAN SKYDIVE ADVENTURES LTD

TCAA/AOC/079

Necunoscut

Tanzania

AIR EXCEL LTD

TCAA/AOC/028

XLL

Tanzania

AIR TANZANIA CO. LTD

TCAA/AOC/001

Necunoscut

Tanzania

ARUSHA MEDIVAC LTD.

TCAA/AOC/071

Necunoscut

Tanzania

AS SALAAM AIR LTD.

TCAA/AOC/051

Necunoscut

Tanzania

AURIC AIR SERVICES LTD.

TCAA/AOC/022

AUK

Tanzania

COASTAL TRAVELS LTD

TCAA/AOC/004

CSV

Tanzania

CROPCAIR AVIATION (T) LIMITED

TCAA/AOC/

Necunoscut

Tanzania

EVERETT AVIATION LIMITED

TCAA/AOC/042

EVT

Tanzania

FLIGHT LINK LIMITED

TCAA/AOC/025

FLZ

Tanzania

FLY SAFARI AIRLINK

TCAA/AOC/047

Necunoscut

Tanzania

FLY ZANZIBAR (Z) LTD

TCAA/AOC/058

Necunoscut

Tanzania

GRUMETI AIR LTD

TCAA/AOC/068

Necunoscut

Tanzania

JAMBO AVIATION LTD.

TCAA/AOC/070

Necunoscut

Tanzania

KILIMEDI AIR AVIATION CO. LTD

TCAA/AOC/

Necunoscut

Tanzania

LEVEL UP AVIATION LTD.

TCAA/AOC/076

Necunoscut

Tanzania

MIRACLE EXPERIENCE (T) LTD

TCAA/AOC/066

Necunoscut

Tanzania

MISSION AVIATION FELLOWSHIP (MAF)

TCAA/AOC/008

Necunoscut

Tanzania

MY FLY AVIATION CO. LTD

TCAA/AOC/072

Necunoscut

Tanzania

NYSSA BALOON SAFARIS

TCAA/AOC/078

Necunoscut

Tanzania

PELICAN AVIATION AND TOURS LTD

TCAA/AOC/

Necunoscut

Tanzania

PRECISION AIR SERVICES

TCAA/AOC/003

PRF

Tanzania

REGIONAL AIR SERVICES LTD

TCAA/AOC/010

REG

Tanzania

SAFARI PLUS LTD

TCAA/AOC/046

Necunoscut

Tanzania

SERENGETI BALLONS

TCAA/AOC/029

Necunoscut

Tanzania

SHINE AVIATION LTD

TCAA/AOC/061

Necunoscut

Tanzania

SHINE BALOONS SAFARIS

TCAA/AOC/083

Necunoscut

Tanzania

STATE AVIATION LTD

TCAA/AOC/081

Necunoscut

Tanzania

TANZANIAN AIR SERVICES

TCAA/AOC/002

Necunoscut

Tanzania

TROPIC HELICOPTERS LTD

TCAA/AOC/077

Necunoscut

Tanzania

TROPICAL AIR SERVICES

TCAA/AOC/006

Necunoscut

Tanzania

UNITY AIR

TCAA/AOC/075

Necunoscut

Tanzania

ZANTAS AIR SERVICES

TCAA/AOC/018

Necunoscut

Tanzania

"
ANEXA II:
"- ANEXA B: LISTA TRANSPORTATORILOR AERIENI CARE FAC OBIECTUL UNOR RESTRICŢII OPERAŢIONALE PE TERITORIUL UNIUNII (1)
(1)Transportatorii aerieni enumeraţi în prezenta anexă pot fi autorizaţi să exercite drepturi de trafic dacă utilizează aeronave închiriate cu echipaj aparţinând unui transportator aerian care nu face obiectul unei interdicţii de exploatare, cu condiţia respectării standardelor de siguranţă relevante."

Denumirea de persoană juridică a transportatorului aerian, aşa cum este indicată pe certificatul AOC al acestuia (şi denumirea comercială, dacă este diferită)

Numărul certificatului de operator aerian ("AOC")

Indicativul de trei litere atribuit de OACI

Statul operatorului

Tipurile de aeronave restricţionate

Însemnele de înmatriculare şi, dacă sunt disponibile, numerele de serie ale aeronavelor restricţionate

Statul de înmatriculare

IRAN AIR

IR.AOC.100

IRA

Iran

Toate aeronavele de tip Fokker F100 şi de tip Boeing B747

Aeronavele de tip Fokker F100, astfel cum se menţionează în AOC; aeronavele de tip Boeing B747, astfel cum se menţionează în AOC

Iran

AIR KORYO

GAC-AOC/KOR-01

KOR

Republica Populară Democrată Coreeană

Toată flota, exceptând: 2 aeronave de tip TU- 204.

Toată flota, exceptând: P-632, P-633.

Republica Populară Democrată Coreeană"

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 9 decembrie 2025