Capitolul i - Validarea datelor - Regulamentul 2196/17-oct-2025 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1224/2009 al Consiliului în ceea ce priveşte accesul la ape şi resurse, controlul pescuitului, supravegherea, inspecţia şi asigurarea respectării legii, deducerea cotelor şi a eforturilor de pescuit, datele şi informaţiile şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 404/2011 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 12 Noiembrie 2025
CAPITOLUL I:Validarea datelor
Art. 49: Definiţii
În sensul prezentului capitol, "bază de date electronică" înseamnă una sau mai multe baze de date create de statele membre pentru validarea datelor, în conformitate cu articolul 109 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009.
Art. 50: Validarea datelor
(1)Fiecare stat membru trebuie să instituie şi să pună în aplicare un sistem de validare a datelor care să permită autorităţilor sale competente să respecte articolul 109 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009.
(2)Sistemul de validare a datelor menţionat la alineatul (1) trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe minime:
a)să includă o bază de date electronică pentru stocarea tuturor datelor validate şi a datelor care urmează să fie validate;
b)să prevadă proceduri de validare, astfel cum se menţionează la articolul 52;
c)să prevadă proceduri de acces la date, astfel cum se menţionează la articolul 53; şi
d)să se asigure că toate datele stocate în baza de date electronică menţionată la articolul 51 din prezentul regulament respectă formatul, cantitatea şi standardele de calitate necesare în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1224/2009, inclusiv standardele de acurateţe, integritate, coerenţă şi transmitere la timp a datelor.
(3)Sistemul de validare menţionat la alineatul (1) trebuie să fie complet automatizat şi să utilizeze algoritmi şi alte mecanisme automate, inclusiv funcţii de alertă, care să permită autorităţilor competente să identifice şi să investigheze prompt neconcordanţele de date, erorile şi informaţiile lipsă, în conformitate cu articolul 109 alineatele (3) şi (5) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009.
Art. 51: Baza de date electronică în scopul validării datelor
(1)Baza de date electronică trebuie să includă funcţionalităţile necesare pentru validare. În plus, baza de date electronică trebuie să permită listarea, sortarea, filtrarea şi consultarea următoarelor date:
a)data la care au fost primite datele de către autorităţile competente;
b)data la care datele au fost introduse în baza de date electronică, dacă este diferită de data de la litera (a);
c)data oricărei verificări şi analize a datelor, dacă este diferită de data de la litera (a) sau (b), în conformitate cu articolul 109 alineatul (1) şi alineatul (2a) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009;
d)data oricărei neconcordanţe de date identificate, a erorilor şi a informaţiilor lipsă, precum şi a acţiunilor subsecvente întreprinse, dacă este diferită de data de la litera (c), în conformitate cu articolul 109 alineatul (3) şi alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009;
e)data şi motivul oricărei corecţii a datelor înregistrate, dacă este diferită de data de la litera (d), în conformitate cu articolul 109 alineatele (4) şi (9) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009; şi
f)data la care au fost validate datele, în conformitate cu articolul 109 alineatul (2a) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009.
(2)Statele membre se asigură că baza de date electronică este securizată, actualizată periodic, capabilă să se extindă pentru a face faţă volumelor tot mai mari de date şi, dacă este posibil, interoperabilă cu alte sisteme pentru a facilita schimbul de date şi integrarea datelor.
(3)Statele membre se asigură că autorităţile lor competente responsabile cu operarea bazei de date electronice beneficiază de formarea şi asistenţa tehnică necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile în mod eficace.
(4)Datele incluse în baza de date electronică se păstrează pentru o perioadă de cel puţin trei ani, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în normele politicii comune în domeniul pescuitului sau în cazul în care păstrarea este necesară pentru inspecţii, verificări, audituri şi anchete, inclusiv cele referitoare la plângeri şi încălcări, sau pentru proceduri judiciare sau administrative.
(5)Ori de câte ori datele nu sunt stocate în mod automat în baza de date, astfel cum se indică la articolul 109 alineatul (7) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, statele membre trebuie să asigure introducerea manuală sau digitalizarea datelor în termen de 20 de zile de la primire.
Art. 52: Proceduri de validare
(1)Statele membre trebuie să aplice, să menţină, să revizuiască şi să asigure respectarea procedurilor de validare stabilite în temeiul dreptului intern. Aceste proceduri de validare trebuie să includă cel puţin normele comerciale enumerate la alineatul (2), care urmează să fie completate cu norme comerciale suplimentare bazate pe gestionarea riscurilor, astfel cum sunt incluse în planul naţional de punere în aplicare a sistemelor de validare, în conformitate cu articolul 109 alineatul (8) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009.
(2)La validarea datelor înregistrate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1224/2009, toate statele membre trebuie să pună în aplicare următoarele reguli comerciale:
a)verificarea automată a tuturor termenelor de transmitere a datelor prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 şi în prezentul regulament;
b)validarea datelor se efectuează pentru a se asigura că datele privind poziţia navelor sunt transmise către CMP în conformitate cu intervalele de timp specificate la articolul 4 din Regulamentul delegat (UE) 2025/1766 al Comisiei (9) şi la articolul 23 din prezentul regulament;
(9)Regulamentul delegat (UE) 2025/1766 al Comisiei din 27 august 2025 de completare a Regulamentului (CE) nr. 1224/2009 al Consiliului prin stabilirea de norme privind controlul pescuitului, supravegherea şi inspecţia activităţilor de pescuit, precum şi asigurarea respectării normelor şi conformitatea cu acestea (JO L, 2025/1766, 12.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1766/oj).
c)datele privind poziţia navei se verifică încrucişat:
1.cu datele din jurnalul de pescuit pentru a se asigura că există cel puţin o menţiune în jurnalul de bord pentru fiecare zi calendaristică în care o navă este absentă din port;
2.cu datele AIS pentru a detecta orice discrepanţe în ceea ce priveşte localizarea sau activitatea navei;
d)datele privind poziţia navei se analizează pentru a determina momentul în care navele intră în zonele de efort de pescuit sau în zonele în care pescuitul este restricţionat şi pentru a identifica navele a căror viteză şi deplasări indică faptul că ar putea fi implicate în activităţi de pescuit neautorizate în zona în care pescuitul este restricţionat;
e)datele din jurnalul de pescuit referitoare la zonele de pescuit, efortul de pescuit, uneltele de pescuit şi capturile se verifică încrucişat cu licenţele de pescuit şi autorizaţiile de pescuit aplicabile, inclusiv cu autorizaţiile eliberate în temeiul Regulamentului (UE) 2017/2403 al Parlamentului European şi al Consiliului (10) şi cu alte autorizaţii de pescuit menţionate la articolul 7a din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, pentru a detecta şi a investiga orice neconcordanţă;
(10)Regulamentul (UE) 2017/2403 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind gestionarea sustenabilă a flotelor de pescuit externe şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1006/2008 al Consiliului (JO L 347, 28.12.2017, p. 81, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/2403/oj).
f)declaraţia de întoarcere în port se verifică încrucişat cu notificările prealabile de sosire pentru a se asigura că, în cazul în care acest lucru este impus de lege, există o notificare prealabilă corespunzătoare pentru fiecare întoarcere în port declarată;
g)timpul de transmitere a informaţiilor din jurnalul de pescuit, inclusiv eventualele corecturi ale acestora, se verifică încrucişat cu datele privind poziţia navei pentru a verifica dacă comandantul a transmis datele înainte de intrarea în port sau, în cazul navelor de pescuit cu o lungime totală mai mică de 12 metri, cel târziu atunci când se află în port şi înainte de începerea debarcării;
h)datele privind capturile pentru fiecare specie, inclusiv zona geografică relevantă în care au fost efectuate capturile, care sunt înregistrate în jurnalele de pescuit şi în declaraţiile de debarcare, se verifică încrucişat pentru a identifica şi a investiga eventualele neconcordanţe în materie de date; pentru acest control încrucişat, zona geografică relevantă este zona de captură, detaliată cel puţin la nivelul necesar pentru monitorizarea utilizării cotelor şi a efortului de pescuit;
i)datele privind capturile pentru fiecare specie, inclusiv zona geografică relevantă în care au fost efectuate capturile, care sunt înregistrate în declaraţiile de debarcare, în notele de vânzare şi, după caz, în declaraţiile de preluare şi în documentele de transport, sunt verificate încrucişat pentru a identifica şi a investiga eventualele neconcordanţe în materie de date; pentru acest control încrucişat, zona geografică relevantă este zona de captură, detaliată cel puţin la nivelul impus de normele de trasabilitate prevăzute la articolul 58 alineatul (5) litera (e) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009; atunci când statele membre utilizează notele de vânzare pentru raportarea capturilor în temeiul articolului 33 alineatele (1) şi (3) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, zona de captură trebuie să respecte detaliile minime necesare pentru monitorizarea utilizării cotelor şi a efortului de pescuit;
j)datele privind capturile pentru fiecare specie înregistrată în jurnalele de pescuit, în declaraţiile de debarcare şi în declaraţiile de transbordare se verifică încrucişat pentru a identifica şi a investiga eventualele inconsecvenţe şi încălcări ale marjelor de toleranţă permise menţionate la articolele 14 şi 21 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009; şi
k)declaraţiile de transbordare se verifică încrucişat cu autorizaţiile de pescuit aplicabile pentru a se asigura că navele sunt autorizate să desfăşoare activităţi de transbordare.
(3)Atunci când cantităţile de produse pescăreşti dintr-o singură campanie de pescuit sunt raportate în mai multe declaraţii de debarcare sau declaraţii de transbordare sau atunci când cantităţile de produse pescăreşti provenite dintr-o singură debarcare sunt raportate în mai multe note de vânzare, documente de transport sau declaraţii de preluare, procedurile de validare menţionate la alineatul (1) trebuie să contabilizeze acest lucru utilizând orice număr unic de identificare disponibil al campaniei de pescuit.
(4)La cererea unuia sau mai multor state membre, Comisia poate elabora orientări tehnice pentru validarea datelor.
Art. 53: Accesul Comisiei şi al EFCA la date
Statele membre se asigură că Comisia şi EFCA au acces, la cerere, la:
(a)toate regulile comerciale, inclusiv modul în care sunt definite aceste reguli, legislaţia relevantă şi locul în care sunt stocate rezultatele validării; şi
(b)toate rezultatele validării şi măsurile subsecvente, inclusiv marcatori care indică dacă elementele de date au fost corectate şi, dacă este cazul, linkuri către procedurile de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor.