Art. 1. - articolul 4 se modifică după cum urmează: - Regulamentul 2143/23-oct-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2015/340 în ceea ce priveşte introducerea pregătirii şi evaluării bazate pe competenţe şi a pregătirii virtuale a controlorilor de trafic aerian

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 24 Octombrie 2025
Art. 1
Regulamentul (UE) 2015/340 se modifică după cum urmează:
1.articolul 4 se modifică după cum urmează:
(a)teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"Pe lângă definiţiile din Regulamentul (UE) 2018/1139, se aplică, de asemenea, următoarele definiţii:"
(b)se introduce următorul punct 2a:
"2a. «model de competenţe adaptat» înseamnă un grup de competenţe cu descrierea şi criteriile de performanţă aferente, adaptat dintr-un cadru de competenţe al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI) pe care o organizaţie îl utilizează pentru a elabora o pregătire şi o evaluare bazate pe competenţe pentru un anumit rol;"
(c)punctele 6 şi 7 se înlocuiesc cu următorul text:
"6. «evaluare» înseamnă o determinare prin care se stabileşte dacă o persoană îndeplineşte un nivel de performanţă necesar în anumite condiţii, prin colectarea de dovezi din comportamente observabile;";
7. «autorizare de evaluator" înseamnă autorizarea înscrisă pe licenţă, constituind parte integrantă a acesteia, care precizează competenţa titularului de a evalua competenţele practice în scopul eliberării licenţei, calificării sau autorizării (autorizărilor) şi al revalidării sau reînnoirii respective;»"
(d)punctul 7b se înlocuieşte cu următorul text:
"raport naţional de conversie" înseamnă un raport pe baza căruia autoritatea competentă căreia i se prezintă cererea de eliberare a unei licenţe de controlor de trafic aerian stagiar poate acorda un credit pentru pregătirea prealabilă militară a controlorilor de trafic aerian;"
(e)se introduc următoarele puncte 7c-7f:
"7c. «competenţă» înseamnă o dimensiune a performanţei umane care este utilizată pentru a indica suficient de exact performanţa la locul de muncă şi care se manifestă şi se observă prin comportamente care mobilizează cunoştinţele, abilităţile şi atitudinile relevante pentru desfăşurarea de activităţi sau executarea de sarcini în condiţii specifice;
7d. «pregătire şi evaluare bazate de competenţe» înseamnă pregătirea şi evaluarea care se caracterizează prin orientarea către performanţă, prin accentul pe standardele de performanţă şi măsurarea lor şi prin elaborarea pregătirii şi a evaluării la standardele de performanţă specificate;
7e. «standard de competenţe» înseamnă un nivel de performanţă care este definit ca acceptabil pentru a demonstra că s-a atins o anumită competenţă;
7f. «condiţii» înseamnă orice element, în contextul pregătirii şi evaluării bazate pe competenţe (CBTA), care poate califica un mediu specific în care va fi demonstrată performanţa;"
(f)se introduce următorul punct 14b:
"14b. «comportament observabil (observable behaviour - OB)» înseamnă un singur comportament legat de rol care poate fi observat şi care poate fi sau nu poate fi măsurabil;"
(g)punctul 15 se înlocuieşte cu următorul text:
"15. «pregătire la locul de muncă» înseamnă faza pregătirii în cadrul unităţii în care competenţele asociate postului de lucru dobândite anterior sunt integrate în practică sub supravegherea unui instructor calificat pentru pregătirea la locul de muncă într-o situaţie reală de trafic;"
(h)punctul 18 se înlocuieşte cu următorul text:
"18. «criterii de performanţă» înseamnă criterii care constau într-un comportament observabil, una sau mai multe condiţii şi un standard de competenţe, fiind utilizate pentru a evalua dacă nivelurile de performanţă necesare au fost demonstrate pentru o competenţă;"
(i)se introduce următorul punct 21a:
"21a. «învăţare la distanţă» înseamnă situaţii de formare în care instructorii şi stagiarii sunt separaţi fizic şi interacţionează sincron sau asincron şi în care informaţiile sunt transmise, de regulă, prin mijloace tehnologice;"
(j)punctele 22 şi 23 se înlocuiesc cu următorul text:
"22. «reînnoire» înseamnă actul administrativ adoptat după expirarea unei autorizări sau a unui certificat, care reînnoieşte privilegiile asociate autorizării sau certificatului pentru o nouă perioadă determinată, sub rezerva îndeplinirii cerinţelor specificate;
23. «revalidare» înseamnă un act administrativ adoptat în perioada de valabilitate a unei autorizări sau a unui certificat, care permite titularului să îşi exercite în continuare privilegiile asociate autorizării sau certificatului pentru o nouă perioadă determinată, sub rezerva îndeplinirii cerinţelor specificate;"
(k)se adaugă următorul punct 32:
"32. «sală de clasă virtuală» înseamnă un mediu virtual adaptat pentru procesul de învăţare la distanţă şi care nu necesită un loc fizic în care are loc învăţarea sincronă."
2.la articolul 6 alineatul (2), teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) În sensul anexei III şi pentru supravegherea cerinţelor din anexa I în ceea ce priveşte furnizorii de servicii de trafic aerian, autoritatea competentă este:"
3.anexa I (Partea ATCO) se modifică în conformitate cu anexa I la prezentul regulament;
4.anexa II (Partea ATCO.AR) se modifică în conformitate cu anexa II la prezentul regulament;
5.anexa III (Partea ATCO.OR) se modifică în conformitate cu anexa III la prezentul regulament.