Regulamentul 2043/10-oct-2025 privind structura, detaliile tehnice şi procesul de prezentare a dovezilor cu privire la impactul schimbărilor climatice şi la efectele moştenite asupra solurilor organice în temeiul Regulamentului (UE) 2018/841 al Parlamentului European şi al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 13 Octombrie 2025
Regulamentul 2043/10-oct-2025 privind structura, detaliile tehnice şi procesul de prezentare a dovezilor cu privire la impactul schimbărilor climatice şi la efectele moştenite asupra solurilor organice în temeiul Regulamentului (UE) 2018/841 al Parlamentului European şi al Consiliului
Dată act: 10-oct-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2018/841 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 cu privire la includerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a absorbţiilor rezultate din activităţi legate de exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultură în cadrul de politici privind clima şi energia pentru 2030 şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 şi a Deciziei nr. 529/2013/UE (1), în special articolul 13b alineatul (10),
(1)JO L 156, 19.6.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/841/oj.
Întrucât:
(1)Regulamentul (UE) 2018/841 oferă statelor membre acces la compensaţii pentru emisiile în exces specifice şi pentru reducerea absorbţiilor. În conformitate cu regulamentul respectiv, astfel de emisii şi absorbţii trebuie să poată fi atribuite fie impactului pe termen lung al schimbărilor climatice care generează emisii în exces sau diminuării absorbanţilor care nu pot fi controlaţi de statele membre şi nu se califică drept perturbări naturale, fie efectelor moştenite ale practicilor de gestionare anterioare din statele membre cu o proporţie excepţional de mare de soluri organice pe suprafaţa lor de teren gestionată.
(2)În conformitate cu articolul 13b alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2018/841, ariditatea trebuie considerată o caracteristică de mediu pentru identificarea zonelor afectate de efectele pe termen lung ale schimbărilor climatice. Prin urmare, pentru a analiza evoluţia raportului dintre necesarul de apă şi disponibilitatea apei pe perioade lungi de timp, este oportun să se recurgă la indicele de ariditate. Distribuţia geografică a biomurilor şi productivitatea terenurilor gestionate sunt legate în mod intrinsec de ariditate. Întrucât indicele de ariditate cuprinde variabilele principale ale precipitaţiilor şi evapotranspiraţiei potenţiale şi este insensibil la impactul local al activităţii umane, acesta este un mijloc fiabil de analiză a modificărilor raportului dintre necesarul de apă şi disponibilitatea apei pe perioade lungi de timp.
(3)Zonele care au trecut în clasa de ariditate de la umedă sau uscată subumedă la semiaridă, aridă sau hiperaridă, astfel cum sunt descrise în Convenţia ONU privind combaterea deşertificării, sau zone clasificate drept semiaride, aride sau hiperaride, al căror indice de ariditate a scăzut, se confruntă cu constrângeri cauzate de deficitul de apă. Deficitul tot mai mare de apă poate duce la schimbări caracterizate de o acoperire cu vegetaţie mai rară, de un nivel scăzut de carbon organic din sol, de o structură deficitară a solului, de o biodiversitate redusă a solului şi de o rată ridicată de eroziune a solului. Aceste evoluţii reduc atât potenţialul terenurilor de sechestrare a carbonului, cât şi rezilienţa la schimbările climatice. Prin urmare, o zonă care a suferit o astfel de schimbare ar trebui considerată o zonă afectată de impactul pe termen lung al schimbărilor climatice.
(4)Pentru a permite utilizarea unor date potenţial de calitate superioară susţinute de comunitatea ştiinţifică, statelor membre ar trebui să li se permită să utilizeze alţi indici decât indicele de ariditate pentru a determina zonele afectate de impactul pe termen lung al schimbărilor climatice, cu condiţia să demonstreze legătura dintre impactul pe termen lung al schimbărilor climatice şi capacitatea redusă de sechestrare a carbonului.
(5)În comunitatea ştiinţifică este o practică uzuală să se descrie apariţia unor fenomene naturale care sunt egale sau mai mari decât a 85-a percentilă a unei distribuţii ca fiind excepţională. Prin urmare, este oportun să se considere că proporţia solurilor organice din suprafaţa de teren gestionată a unui stat membru este excepţional de ridicată în comparaţie cu media Uniunii, atunci când aceasta sunt egală sau mai mare decât a 85-a percentilă a distribuţiei frecvenţei acestor proporţii în toate statele membre.
(6)Efectele moştenite ale practicilor de gestionare anterioare asupra solurilor organice, cum ar fi drenarea sau împădurirea pe turbării, pot accelera degradarea solurilor organice şi, prin urmare, pot genera emisii din sol pe termen lung, conducând la ecosisteme mai puţin reziliente. Zonele care prezintă un impact negativ al unor astfel de practici de gestionare anterioare ar trebui, prin urmare, să fie considerate, de asemenea, zone afectate de efecte moştenite.
(7)Pentru a nu submina integritatea Regulamentului (UE) 2018/841 şi eforturile statelor membre de a atinge obiectivele pentru 2030 stabilite în regulamentul respectiv, statele membre care doresc să utilizeze compensarea suplimentară prevăzută în regulamentul respectiv ar trebui să prezinte probe ale acţiunilor pe care le-au întreprins pentru a îmbunătăţi performanţa climatică în zonele afectate, atât în ceea ce priveşte atenuarea schimbărilor climatice, cât şi rezilienţa la schimbările climatice. Astfel de măsuri de politică reprezintă o condiţie prealabilă pentru utilizarea mecanismului de flexibilitate. În cazul efectelor pe termen lung ale schimbărilor climatice, eforturile statului membru în cauză ar trebui, prin urmare, să includă practici şi tehnologii durabile de gestionare a terenurilor, iar în cazul efectelor moştenite ale practicilor de gestionare anterioare asupra solurilor organice, eforturile ar trebui să includă gestionarea nivelului pânzei freatice sau a unor practici de gestionare echivalente care să reducă la minimum impactul negativ al efectelor moştenite, ţinând seama, în acelaşi timp, de rezilienţa zonelor afectate.
(8)Pentru a furniza dovezi ale emisiilor în exces şi ale diminuării absorbţiilor, este oportun să se utilizeze comparaţia. Pentru a înţelege amploarea, în echivalent tone de CO2, a efectelor pe termen lung ale schimbărilor climatice sau a efectelor moştenite ale practicilor de gestionare anterioare asupra solurilor organice, suprafaţa afectată ar trebui comparată cu o zonă neafectată cu aceleaşi caracteristici esenţiale, cum ar fi dimensiunea, utilizarea terenurilor, clima, configuraţia terenului şi tipul de sol.
(9)Întrucât atât efectele pe termen lung ale schimbărilor climatice, cât şi efectele moştenite ale practicilor de gestionare anterioare asupra solurilor organice necesită inversarea tendinţelor negative privind absorbţiile bazate pe terenuri, este oportun să se prezinte dovezi ale unor astfel de eforturi la începutul perioadei de conformitate 2026-2030.
(10)Pentru a asigura alinierea la datele din inventarele gazelor cu efect de seră transmise în temeiul Regulamentului (UE) 2018/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului (2), datele utilizate pentru a furniza dovezi privind cuantumul compensării pentru emisiile în exces şi pentru diminuarea absorbţiilor ar trebui să respecte standardele de transparenţă, acurateţe, coerenţă, comparabilitate şi exhaustivitate aplicate revizuirilor inventarelor de gaze cu efect de seră efectuate în conformitate cu articolul 38 din regulamentul respectiv.
(2)Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018 privind guvernanţa uniunii energetice şi a acţiunilor climatice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 şi (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE şi 2013/30/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE şi (UE) 2015/652 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 328, 21.12.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).
(11)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului privind schimbările climatice,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."indice de ariditate" înseamnă raportul dintre precipitaţii şi evapotranspiraţia potenţială;
2."clasă de ariditate" înseamnă oricare dintre următoarele categorii în care zonele sunt clasificate în conformitate cu indicele de ariditate:
- 0,65: umedă;
- 0,50-0,65: uscată subumedă;
- 0,20-0,50: semiaridă;
- 0,05-0,20: aridă;
- < 0,05: hiperaridă;
3."sol organic" înseamnă un sol care îndeplineşte fie definiţia bazată pe standardele naţionale aprobate, utilizată pentru raportare în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice (CCONUSC), fie, în cazul în care nu există astfel de standarde, utilizând criteriile enumerate în Orientările din 2006 ale Grupului interguvernamental privind schimbările climatice (IPCC) (anexa 3A.5. Clasificări implicite ale climei şi solului, capitolul 3 din volumul 4).
Art. 2: Dovezi privind zonele afectate de impactul pe termen lung al schimbărilor climatice
(1)Statele membre identifică, într-un mod explicit din punct de vedere geografic, zonele afectate de impactul pe termen lung al schimbărilor climatice.
(2)Dovezile care confirmă identificarea zonelor afectate de impactul pe termen lung al schimbărilor climatice [menţionate la alineatul (1)] se bazează pe indicele de ariditate. O zonă care a trecut de la clasa de ariditate umedă sau uscată subumedă la clasa semiaridă, aridă sau hiperaridă sau o zonă clasificată drept semiaridă, aridă sau hiperaridă al cărei indice de ariditate a scăzut este considerată zonă afectată de impactul pe termen lung al schimbărilor climatice.
(3)Atunci când acest lucru este justificat în mod corespunzător, statele membre îşi pot baza dovezile privind impactul pe termen lung al schimbărilor climatice pe alţi indici decât indicele de ariditate. Aceşti alţi indici demonstrează legătura dintre impactul pe termen lung al schimbărilor climatice şi capacitatea redusă de sechestrare a carbonului în zona afectată.
(4)Datele utilizate pentru a demonstra impactul pe termen lung al schimbărilor climatice provin de la servicii meteorologice oficiale, autorităţi sau organisme ştiinţifice şi sunt disponibile în întreaga Uniune.
(5)Rezultatul analizei impactului pe termen lung al schimbărilor climatice trebuie să demonstreze modificări relevante ale claselor de ariditate, prin compararea seriilor cronologice de cel puţin 20 de ani consecutivi din perioada cuprinsă cel puţin între 2001 şi sfârşitul anului 2025.
(6)Dovezile menţionate la alineatele (2)-(5) sunt verificabile şi includ următoarele elemente:
a)metoda utilizată, datele de intrare utilizate şi rezultatul identificării menţionate la alineatul (1);
b)o descriere a eforturilor de inversare a tendinţei de emisii în exces sau de diminuare a absorbanţilor generaţi în zonele identificate în conformitate cu alineatul (1).
Art. 3: Dovezi privind efectele moştenite din trecut asupra solurilor organice din statele membre cu o proporţie excepţional de mare de soluri organice
(1)Pragul pentru determinarea proporţiei excepţional de ridicate de soluri organice, în comparaţie cu media Uniunii, este cea de a 85-a percentilă a distribuţiei frecvenţei proporţiilor solurilor organice în comparaţie cu suprafaţa totală de teren gestionată din fiecare stat membru. Datele care determină proporţia solurilor organice în suprafaţa de teren gestionată sunt prezentate în anexă.
(2)Statele membre cu o proporţie excepţional de mare de soluri organice determinată în temeiul alineatului (1) identifică, într-un mod explicit din punct de vedere geografic, zonele afectate de efectele moştenite ale practicilor de gestionare anterioare care au avut loc înainte de 2013.
(3)Dovezile care confirmă identificarea zonelor menţionate la alineatul (2) sunt verificabile şi includ următoarele elemente:
a)metoda utilizată, datele de intrare utilizate şi rezultatul identificării menţionate la alineatul (2);
b)o descriere a practicilor de gestionare anterioare menţionate la alineatul (2), inclusiv termenul de aplicare a acestora, însoţită de dovezi care să ateste apariţia acestora;
c)o descriere a eforturilor de inversare a tendinţei emisiilor în exces generate în zonele identificate în conformitate cu alineatul (2).
Art. 4: Dovada emisiilor în exces şi a diminuării absorbţiilor
(1)Dovezile privind emisiile în exces şi diminuarea absorbţiilor furnizate de statele membre trebuie să poată fi verificate.
(2)Pentru zonele identificate în temeiul articolului 2 alineatul (1), dovezile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol se bazează pe diferenţa dintre emisiile totale şi absorbţiile totale generate în perioada 2026-2030 în zonele respective în raport cu totalul emisiilor şi al absorbţiilor generate în aceeaşi perioadă într-o zonă a statului membru respectiv care este similară în ceea ce priveşte categoriile de raportare privind clima şi solul şi terenurile cu aceleaşi practici de gestionare şi care nu a fost identificată în conformitate cu articolul 2 alineatul (1). Această comparaţie poate fi efectuată, de asemenea, pe aceeaşi suprafaţă, în cadrul aceloraşi practici de gestionare, într-o perioadă istorică de după 1990, în cursul căreia zona respectivă nu s-ar califica drept zonă afectată de impactul pe termen lung al schimbărilor climatice în conformitate cu articolul 2 alineatul (1).
(3)Pentru zonele identificate în temeiul articolului 3 alineatul (2), dovezile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol se bazează pe diferenţa dintre emisiile totale şi absorbţiile totale generate în perioada 2026-2030 în zonele respective în raport cu totalul emisiilor şi totalul absorbţiilor generate în aceeaşi perioadă într-o zonă a statului membru respectiv care este similară în ceea ce priveşte tipul de climă şi de sol şi categoriile de raportare a terenurilor şi care nu se califică drept afectată în conformitate cu articolul 3 alineatul (2).
Art. 5: Procesul de depunere a dovezilor
(1)Statele membre care intenţionează să utilizeze compensarea pentru emisiile în exces sau pentru reducerea absorbţiilor transmit Comisiei cererea în acest sens până la 30 noiembrie 2026. Cererea include dovezile prevăzute la articolul 2 sau la articolul 3, după caz.
(2)Comisia informează statele membre în cauză cu privire la rezultatul verificării cererii în termen de cel mult trei luni de la primirea unei cereri complete.
(3)În urma rezultatului verificării menţionate la alineatul (2) şi cel târziu la 15 ianuarie 2032, statul membru în cauză prezintă Comisiei dovezile prevăzute la articolul 4, inclusiv o descriere a metodelor utilizate.
(4)Până la 31 mai 2027 şi, ulterior, în fiecare an, statul membru în cauză actualizează dovezile menţionate la articolul 2 alineatul (6) litera (b) sau la articolul 3 alineatul (3) litera (c), după caz, inclusiv cu privire la progresele înregistrate în direcţia îmbunătăţirii capacităţii de sechestrare a carbonului şi a rezilienţei la schimbările climatice.
(5)Dovezile prevăzute la articolele 2, 3 şi 4 sunt transparente, exacte, coerente, comparabile şi complete.
Art. 6: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 10 octombrie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:Percentila proporţiei de soluri organice din suprafaţa de teren gestionată a statelor membre menţionată la articolul 3 alineatul (1)

Soluri organice totale (ha)

Suprafaţă de teren gestionată (ha)

Percentila proporţiei de soluri organice din suprafaţa de teren gestionată în distribuţia frecvenţei

Austria

35 193

8 387 000

62

Belgia

2 720

3 068 918

42

Bulgaria

3 201

11 100 190

23

Croaţia

2 685

5 659 400

27

Cipru

0

601 818

0

Cehia

20 816

7 886 922

58

Danemarca

163 353

4 196 384

65

Estonia

713 246

4 141 134

88

Finlanda

12 725 643

27 580 372

100

Franţa

87 735

63 858 640

50

Germania

1 730 444

35 790 117

73

Grecia

6 665

10 989 138

35

Ungaria

8 224

8 990 089

46

Irlanda

2 022 529

6 985 006

92

Italia

24 285

30 133 601

38

Letonia

888 752

6 095 484

85

Lituania

538 448

6 287 720

77

Luxemburg

0

258 600

0

Malta

0

22 778

0

Ţările de Jos

387 405

4 154 194

81

Polonia

1 362 674

31 393 136

69

Portugalia

0

9 221 763

0

România

13 197

22 819 121

31

Slovacia

0

4 809 520

0

Slovenia

4 227

2 027 300

54

Spania

3

50 622 199

19

Suedia

11 682 346

37 726 543

96

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 13 octombrie 2025