Nou Regulamentul 1774/28-aug-2025 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2021/1078 în ceea ce priveşte investiţiile strategice în domeniul apărării prevăzute în orientările în materie de investiţii pentru Fondul InvestEU

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025
Regulamentul 1774/28-aug-2025 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2021/1078 în ceea ce priveşte investiţiile strategice în domeniul apărării prevăzute în orientările în materie de investiţii pentru Fondul InvestEU
Dată act: 28-aug-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a Programului InvestEU şi de modificare a Regulamentului (UE) 2015/1017 (1), în special articolul 8 alineatul (9),
(1)JO L 107, 26.3.2021, p. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/523/oj.
Întrucât:
(1)Programul InvestEU are ca obiectiv să sprijine operaţiunile de finanţare şi de investiţii care contribuie la realizarea obiectivelor de politică ale Uniunii prevăzute la articolele 3 şi 8 din Regulamentul (UE) 2021/523 şi în anexa II la acesta. Aceste operaţiuni de finanţare şi de investiţii urmăresc să sprijine dezvoltarea, printre altele, a industriei de apărare pentru a contribui la autonomia strategică a Uniunii.
(2)În temeiul articolului 14 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE) 2021/523, operaţiunile de finanţare şi de investiţii din cadrul fiecăreia dintre componentele de politică menţionate la articolul 8 din regulamentul respectiv trebuie să fie în concordanţă cu orientările în materie de investiţii prevăzute în anexa la Regulamentul delegat (UE) 2021/1078 al Comisiei (2) (actualele "orientări în materie de investiţii") şi să aibă ca bază articolul 8 alineatele (3) şi (10) din Regulamentul (UE) 2021/523. Pentru investiţiile strategice în domeniul apărării, respectivele orientări în materie de investiţii stabilesc limitări în ceea ce priveşte destinatarii finali controlaţi de o ţară terţă sau de entităţi dintr-o ţară terţă şi destinatarii finali a căror conducere executivă se află în afara Uniunii, cu scopul de a proteja securitatea Uniunii şi a statelor membre.
(2)Regulamentul delegat (UE) 2021/1078 al Comisiei din 14 aprilie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/523 al Parlamentului European şi al Consiliului prin stabilirea orientărilor în materie de investiţii pentru Fondul InvestEU (JO L 234, 2.7.2021, p. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1078/oj).
(3)Cartea albă comună privind pregătirea pentru apărare a Europei 2030 (3) subliniază necesitatea urgentă de a îmbunătăţi accesul la capital al întreprinderilor stabilite în Uniune, inclusiv al întreprinderilor mici şi mijlocii şi al întreprinderilor cu capitalizare medie, astfel încât acestea să îşi poată extinde soluţiile la scară industrială şi să stimuleze intensificarea activităţii industriale de care are nevoie Uniunea. Sectorul financiar manifestă un interes din ce în ce mai mare pentru apărare. Cu toate acestea, sectorul apărării rămâne o piaţă insuficient deservită, inclusiv din cauza limitărilor politicilor de investiţii ale instituţiilor financiare publice şi private. Mobilizarea întregului potenţial al InvestEU în sprijinul sectorului apărării este esenţială pentru abordarea acestor provocări.
(3)JOIN/2025/120 final, 19 martie 2025.
(4)Din feedbackul primit de la părţile interesate, prin intermediul unei consultări publice şi al unor consultări specifice cu partenerii de implementare ai InvestEU şi cu statele membre, reiese că limitările prevăzute în actualele orientări pentru investiţiile strategice pot constitui un obstacol în calea punerii la dispoziţie a fondului InvestEU pentru a sprijini sectorul apărării. Prin urmare, orientările actuale în materie de investiţii ar trebui să beneficieze de o modificare specifică pentru a fi pe deplin adaptate la particularităţile InvestEU, şi anume o garanţie bugetară implementată în cadrul gestiunii indirecte. Modificările propuse vor facilita punerea la dispoziţie a resurselor InvestEU în sprijinul sectorului apărării, menţinând, în acelaşi timp, garanţii suficiente pentru investiţiile strategice în domeniul apărării, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/523.
(5)Conform actualelor orientări în materie de investiţii, investiţiile strategice în sectorul apărării care fac obiectul unor limitări vizează tehnologii şi produse din domeniul apărării identificate în programul anual de lucru pentru Fondul european de apărare. Această definiţie creează un nivel inutil de complexitate şi insecuritate juridică, dat fiind caracterul evolutiv al programului de lucru al Fondului european de apărare. Această sferă de cuprindere ar trebui simplificată şi ar trebui să se vorbească de investiţii în tehnologii şi produse din domeniul apărării dezvoltate în principal pentru aplicaţii militare. O astfel de simplificare ar îmbunătăţi previzibilitatea pentru partenerii de implementare şi intermediarii financiari ai InvestEU, oferindu-le o metodologie clară pentru a identifica dacă destinatarii finali fac obiectul limitărilor legate de ţări terţe, precum şi pentru a clarifica modul în care aceste limitări se aplică tehnologiilor cu aplicaţii civile şi de apărare (dublă utilizare).
(6)Orientările actuale în materie de investiţii prevăd că, pentru a fi eligibilă, o entitate controlată de o ţară terţă sau de entităţi din ţări terţe trebuie să demonstreze că statul membru în care este stabilită a aprobat o garanţie în conformitate cu principiile privind entităţile eligibile prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/697 al Parlamentului European şi al Consiliului (4) de instituire a Fondului european de apărare. Această dispoziţie nu este adaptată la particularităţile InvestEU şi restricţionează mobilizarea finanţării. Garanţiile aprobate de un stat membru în cadrul unui program de apărare care a primit contribuţie financiară din partea Uniunii par suficiente pentru a proteja securitatea Uniunii şi a statelor sale membre în contextul Fondului InvestEU. Numai entităţile care nu sunt în măsură să îndeplinească aceste criterii ar trebui să aibă obligaţia de a depune o garanţie specifică în contextul operaţiunii InvestEU. Prezenta modificare urmăreşte să clarifice implementarea fondului InvestEU în sprijinul entităţilor stabilite în Uniune şi controlate de entităţi din afara UE. Astfel de garanţii se pot baza, după caz, pe măsuri de reducere a riscurilor impuse de statul membru care examinează preluarea controlului asupra unor astfel de entităţi juridice de către o altă ţară terţă sau de către o altă entitate dintr-o ţară terţă, sau în beneficiul acestui stat, în sensul Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului (5).
(4)Regulamentul (UE) 2021/697 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a Fondului european de apărare şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2018/1092 (JO L 170, 12.5.2021, p. 149, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/697/oj).
(5)Regulamentul (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune (JO L 79I, 21.3.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/452/oj).
(7)Orientările actuale în materie de investiţii stabilesc că, pentru investiţiile strategice în domeniul apărării, limitările legate de controlul destinatarilor finali se extind şi la furnizorii şi subcontractanţii acestora. Acest domeniu larg de aplicare nu este adaptat tipului de finanţare furnizată în cadrul InvestEU şi poate împiedica mobilizarea finanţării InvestEU prin impunerea unei sarcini administrative inutile. Pentru simplificarea procesului administrativ aferent finanţării InvestEU şi asigurarea adaptării condiţiilor de eligibilitate pentru finanţarea InvestEU la instrumentele de finanţare prin îndatorare şi capitaluri proprii, ar trebui eliminată din orientările în materie de investiţii referirea la furnizori în cazul controlului de către ţări terţe.
(8)Limitările prevăzute în actualele orientări în materie de investiţii pentru investiţiile strategice restricţionează în mod inutil eligibilitatea entităţilor stabilite în ţări terţe asociate sau controlate de ţări terţe asociate sau de entităţi din ţări terţe. Pentru a garanta egalitatea de tratament cu entităţile stabilite în Uniune şi în ţările terţe asociate la Programul InvestEU şi pentru a armoniza principiul aplicabil entităţilor eligibile prevăzut în Regulamentul de instituire a Fondului european de apărare, precum şi în alte programe de apărare la care Uniunea este contribuitor financiar, orientările actuale în materie de investiţii ar trebui adaptate pentru a se asigura faptul că se aplică limitări în ceea ce priveşte entităţile stabilite sau controlate de ţări terţe sau de entităţi din ţări terţe neasociate.
(9)Pe baza actualelor orientări în materie de investiţii, destinatarii finali ai investiţiilor strategice în domeniul apărării nu pot, timp de până la cinci ani de la data plăţii finale a finanţării, să acorde licenţe exclusive unor ţări terţe sau entităţi din ţări terţe şi nici să le transfere acestora drepturi de proprietate intelectuală pentru tehnologii critice asociate şi pentru tehnologii care contribuie semnificativ la protecţia intereselor esenţiale în materie de securitate ale Uniunii şi ale statelor membre, care rezultă direct din respectivele investiţii strategice, cu excepţia cazului în care au primit în acest sens aprobarea statului membru în care sunt stabiliţi. Punerea în aplicare a acestei dispoziţii prezintă provocări şi creează blocaje semnificative în statele membre şi, prin urmare, împiedică utilizarea fondului InvestEU în sprijinul apărării, prin faptul că le impune statelor membre să implementeze noi forme de control, în plus faţă de mecanismele existente, cum ar fi pentru exportul de produse militare sau pentru examinarea investiţiilor străine directe. Pentru a aborda aceste dificultăţi, orientările actuale în materie de investiţii ar trebui modificate pentru a se asigura că beneficiarii vor fi supuşi numai mecanismelor de control existente puse în aplicare de statele membre în care sunt stabiliţi, în timp ce operaţiunea de finanţare şi de investiţie este acoperită de garanţia UE.
(10)Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) 2021/1078 trebuie modificat în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
- Anexa la Regulamentul delegat (UE) 2021/1078 se modifică în conformitate cu anexa la prezentul regulament.
Art. 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 28 august 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:
Punctul 2.10 din anexa la Regulamentul delegat (UE) 2021/1078 se înlocuieşte cu următorul text:
"2.10. Investiţii strategice
Operaţiunile de finanţare sau de investiţii din cadrul InvestEU pot contribui la activităţi de importanţă strategică pentru Uniune, astfel cum sunt prevăzute la articolul 8 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/523. Astfel de activităţi sunt considerate investiţii strategice dacă:
(a)vizează proiecte şi destinatari finali asociaţi cu riscuri la adresa securităţii sau a ordinii publice a Uniunii, a statelor membre ale acesteia sau a ţărilor asociate la programul InvestEU («ţări asociate»), în special investiţii în sectorul apărării, în sectorul spaţial şi în sectorul securităţii cibernetice:
(i)în cazul sectorului apărării, investiţii în tehnologii şi produse dezvoltate în principal pentru aplicaţii militare;
(ii)în cazul sectorului spaţial, investiţii în următoarele produse:
- ceasuri atomice (inclusiv pentru sistemele de poziţionare Galileo);
- lansatoare strategice (inclusiv lansatoare de vehicule spaţiale pentru sisteme spaţiale controlate de Uniune);
- produse spaţiale definite într-o listă stabilită anual de Comisie şi comunicată Comitetului director;
(iii) în ceea ce priveşte securitatea cibernetică, investiţii axate exclusiv pe dezvoltarea şi implementarea de instrumente şi soluţii de securitate cibernetică, inclusiv atunci când acestea fac parte din implementarea sau modernizarea reţelelor digitale şi a infrastructurii de date;
sau
(b)contribuie la rezilienţa Uniunii în domenii de importanţă strategică pentru Uniune, astfel cum sunt definite în secţiunile 6.1.1.8, 6.2.1.1 şi 6.4.1.1, prin menţinerea şi consolidarea lanţurilor valorice strategice şi a activităţilor de importanţă strategică pentru Uniune, inclusiv a proiectelor importante de interes european comun (PIIEC), în domeniul infrastructurilor critice, al tehnologiilor transformatoare, al inovaţiilor revoluţionare şi al factorilor de producţie pentru întreprinderi şi consumatori.
În cazul operaţiunilor directe, partenerul de implementare se asigură că investiţiile strategice respectă limitările prevăzute în paragrafele de mai jos. În cazul operaţiunilor indirecte, partenerul de implementare prevede în contract cerinţa ca intermediarul financiar să asigure respectarea aceloraşi limitări.
Se aplică limitări destinatarilor finali care se încadrează la punctul (a) de la primul paragraf, cu excepţia operaţiunilor directe cu o valoare mai mică de 10 000 000 EUR şi a tranzacţiilor din cadrul operaţiunilor indirecte cu o valoare mai mică de 10 000 000 EUR.
În scopul limitărilor prevăzute în prezenta secţiune:
a)«control» înseamnă capacitatea de a exercita o influenţă decisivă asupra unei entităţi juridice în mod direct sau indirect prin intermediul uneia sau mai multor entităţi juridice intermediare;
b)«conducere executivă» înseamnă un organ al unei entităţi juridice desemnat în conformitate cu dreptul intern şi subordonat, după caz, directorului general sau oricărei alte persoane cu o putere decizională comparabilă, care este autorizat să stabilească strategia, obiectivele şi direcţia de ansamblu ale entităţii juridice şi care supervizează şi monitorizează procesul decizional în materie de management;
c)«entitate dintr-o ţară terţă neasociată» înseamnă o entitate juridică stabilită într-o ţară terţă neasociată sau, atunci când este stabilită în Uniune sau într-o ţară asociată, a cărei conducere executivă se află într-o ţară terţă neasociată. Locul de stabilire a entităţii juridice este determinat de locul în care se află sediul social al acesteia.
Un destinatar final care intră sub incidenţa primului paragraf litera (a) trebuie să aibă conducerea executivă în Uniune sau într-o ţară asociată şi să nu fie controlat de o ţară terţă neasociată sau de entităţi din ţări terţe neasociate.
În cazul în care destinatarul final care intră sub incidenţa primului paragraf litera (a) este implicat într-o investiţie strategică în domeniul conectivităţii 5G, măsurile şi planurile de reducere a riscurilor, în temeiul setului de instrumente privind securitatea cibernetică a reţelelor 5G (*1), se aplică şi furnizorilor săi. Printre astfel de furnizori se numără în special vânzătorii de echipamente de telecomunicaţii, producătorii şi alţi furnizori terţi, cum ar fi furnizorii de infrastructură de tip cloud, furnizorii de servicii gestionate, integratorii de sisteme, contractanţii din domeniul securităţii şi al întreţinerii, precum şi producătorii de echipamente de transmisie.
(*1)Grupul de cooperare NIS, Securitatea cibernetică a reţelelor 5G - Setul de instrumente cu măsuri de reducere a riscurilor al UE, ianuarie 2020, https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=64468.
Prin derogare, o entitate juridică care intră sub incidenţa primului paragraf litera (a), implicată într-o investiţie strategică în domeniul apărării, care îşi are conducerea executivă în Uniune sau într-o ţară asociată şi care este supusă controlului unei ţări terţe neasociate sau al unei entităţi dintr-o ţară terţă neasociată este eligibilă pentru a fi destinatar în unul dintre următoarele cazuri:
- demonstrează că a primit o garanţie, aprobată de statul membru sau de ţara asociată în care este stabilită, în cadrul unui program de apărare care a primit contribuţia financiară a UE (*2);
(*2)Sunt incluse, printre altele, programele instituite prin regulamentele următoare:»
- Regulamentul (UE) 2018/1092 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 de instituire a Programului european de dezvoltare industrială în domeniul apărării pentru sprijinirea competitivităţii şi a capacităţii de inovare a industriei de apărare a Uniunii (JO L 200, 7.8.2018, p. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1092/oj);
- Regulamentul (UE) 2021/697;
- Regulamentul (UE) 2023/1525 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iulie 2023 privind sprijinirea producţiei de muniţii (ASAP) (JO L 185, 24.7.2023, p. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1525/oj);
- Regulamentul (UE) 2023/2418 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 octombrie 2023 de instituire a unui instrument pentru consolidarea industriei europene de apărare prin achiziţii publice în comun (EDIRPA) (JO L, 2023/2418, 26.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2418/oj);
- Regulamentul (UE) 2025/1106 al Consiliului al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului "Acţiunea pentru securitatea Europei" (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare (JO L, 2025/1106, 28.5.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1106/oj).
- demonstrează că a primit, special în scopul operaţiunii, o garanţie aprobată în timp util de statul membru sau de ţara asociată în care este stabilită. Garanţia oferă asigurări că implicarea în acţiune a unei astfel de entităţi juridice nu ar contraveni intereselor în materie de securitate şi apărare ale Uniunii şi ale statelor sale membre, astfel cum sunt stabilite în cadrul PESC în temeiul titlului V din TUE, sau obiectivelor stabilite la articolul 3 din Regulamentul (UE) 2021/523. Garanţia atestă în special faptul că, în scopul operaţiunii, sunt instituite măsuri pentru a se asigura faptul că:
(i)controlul asupra destinatarului final nu este exercitat într-un mod care să restrângă sau să limiteze capacitatea acestuia de a desfăşura activităţile de apărare finanţate de operaţiune; şi că
(ii)este împiedicat accesul unei ţări terţe neasociate sau al unei entităţi dintr-o ţară terţă neasociată la informaţii sensibile sau clasificate referitoare la activităţile de apărare finanţate de operaţiune, iar angajaţii sau alte persoane implicate în operaţiune beneficiază de o autorizare de securitate naţională emisă de un stat membru sau de o ţară asociată, în conformitate cu actele cu putere de lege şi reglementările naţionale.
Prin derogare, o entitate juridică care intră sub incidenţa primului paragraf litera (a), implicată într-o investiţie strategică în domeniul spaţial, care îşi are conducerea executivă în Uniune sau într-o ţară asociată şi care este supusă controlului unei ţări terţe neasociate sau al unei entităţi dintr-o ţară terţă neasociată este eligibilă pentru a fi destinatar final dacă a primit de la Comisie derogarea acordată în conformitate cu principiile referitoare la entităţile eligibile enunţate în dispoziţiile relevante din Regulamentul (UE) 2021/696.
Partenerul de implementare trebuie să notifice Comisiei orice derogare acordată în ceea ce priveşte limitările stabilite în prezenta secţiune 2.10.
În timp ce operaţiunea de finanţare şi de investiţii este acoperită de garanţia UE, destinatarul final care intră sub incidenţa primului paragraf litera (a) primeşte aprobările relevante din partea statelor membre sau a ţărilor asociate în care este stabilit, în conformitate cu procedurile lor naţionale existente, pentru a transfera drepturile de proprietate intelectuală sau pentru a acorda licenţe exclusive ţărilor terţe neasociate sau entităţilor din ţări terţe neasociate, în cazul în care aceste drepturi rezultă direct din operaţiunile respective."
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 18 decembrie 2025