Art. 3. - Art. 3: Definiţii - Regulamentul 1628/14-sep-2016 privind cerinţele referitoare la limitele emisiilor de poluanţi gazoşi şi de particule poluante şi omologarea de tip pentru motoarele cu ardere internă pentru echipamentele mobile fără destinaţie rutieră, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1024/2012 şi (UE) nr. 167/2013 şi de modificare şi abrogare a Directivei 97/68/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 252L

În vigoare
Versiune de la: 17 Iulie 2022
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."echipament mobil fără destinaţie rutieră" înseamnă orice echipament mobil, utilaj sau vehicul transportabil cu sau fără caroserie sau roţi, care nu este destinat transportului rutier de pasageri sau de mărfuri şi care include echipamentul instalat pe şasiul vehiculelor destinate transportului rutier de pasageri sau de mărfuri;
2."omologare UE de tip" înseamnă procedura prin care autoritatea de omologare certifică faptul că un tip de motor sau o familie de motoare respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice relevante din prezentul regulament;
3."poluanţi gazoşi" înseamnă următorii poluanţi în starea lor gazoasă emişi de un motor: monoxidul de carbon (CO), hidrocarburile totale (HC) şi oxizii de azot (NOx), NOx fiind oxidul nitric (NO) şi dioxidul de azot (NO2), exprimaţi în NO2 echivalenţi;
4."particule solide" sau "PM" înseamnă masa oricărui material conţinut de gazul emis de un motor care este colectat pe un anumit mediu de filtrare după diluarea cu aer filtrat curat a gazului, astfel încât temperatura să nu depăşească 325 K (52 °C);
5."numărul de particule" sau "PN" înseamnă numărul de particule solide emise de un motor cu diametrul mai mare de 23 nm;
6."particule poluante" înseamnă orice materie emisă de un motor, care se măsoară în PM sau PN;
7."motor cu ardere internă" sau "motor" înseamnă un convertizor de energie, diferit de o turbină pe gaz, proiectat pentru a transforma energia chimică (intrare) în energie mecanică (ieşire) printr-un proces de combustie internă; acesta include, în cazul în care au fost instalate, sistemul de control al emisiilor şi interfaţa de comunicare (hardware şi mesaje) între unitatea (unităţile) electronică (electronice) de control a motorului şi orice alt sistem de propulsie sau unitate de control a echipamentului mobil fără destinaţie rutieră necesare în vederea respectării capitolelor II şi III;
8."tip de motor" înseamnă un grup de motoare care nu diferă în privinţa unor caracteristici esenţiale;
9."familie de motoare" înseamnă o grupare de către producător a tipurilor de motoare, care, prin concepţia lor, au caracteristici similare de emisie de gaze de evacuare şi care respectă valorile-limită aplicabile ale emisiilor;
10."motor-prototip" înseamnă un tip de motor selectat dintr-o familie de motoare astfel încât caracteristicile sale în ceea ce priveşte emisiile să fie reprezentative pentru familia de motoare respectivă;
11."motor de înlocuire" înseamnă un motor care:
(a)este utilizat exclusiv cu scopul de a înlocui un motor deja introdus pe piaţă şi instalat pe un echipament mobil fără destinaţie rutieră; şi
(b)corespunde unei etape de emisii care este inferioară celei aplicabile la data înlocuirii motorului;
12."motor în circulaţie" înseamnă un motor care funcţionează într-un echipament mobil fără destinaţie rutieră conform modurilor, condiţiilor şi sarcinilor utile normale de funcţionare şi care este utilizat pentru efectuarea încercărilor privind monitorizarea emisiilor menţionate la articolul 19;
13."motor CI" înseamnă un motor care funcţionează pe principiul aprinderii prin compresie ("CI");
14."motor SI" înseamnă un motor care funcţionează pe principiul aprinderii prin scânteie ("SI");
15."motor SI portabil" înseamnă un motor SI prevăzut cu o putere de referinţă mai mică de 19 kW şi utilizat într-un echipament care îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
(a)este purtat de operator în timpul executării funcţiei (funcţiilor) pentru care este conceput;
(b)funcţionează în multiple poziţii, cum ar fi cu susul în jos sau pe laterală în vederea executării funcţiei (funcţiilor) pentru care este conceput;
(c)greutatea sa uscată, incluzând motorul, este mai mică de 20 kg şi respectă cel puţin una din următoarele condiţii:
(i)operatorul susţine fizic sau, în mod alternativ, cară echipamentul în timpul executării funcţiei (funcţiilor) sale;
(ii)operatorul asigură susţinerea fizică sau controlul echipamentului în timpul executării funcţiei (funcţiilor) sale;
(iii)este folosit pentru un generator sau o pompă;
16."combustibil lichid" înseamnă un combustibil care există în stare lichidă în condiţii ambientale standard (298 K, presiune ambiantă absolută 101,3 kPa);
17."combustibil gazos" înseamnă orice tip de combustibil care este în întregime gazos în condiţii ambientale standard (298 K, presiune ambiantă absolută 101,3 kPa);
18."motor cu dublă alimentare" înseamnă un motor care este proiectat să funcţioneze simultan cu combustibil lichid şi combustibil gazos, ambii combustibili fiind măsuraţi separat, cantitatea consumată dintr-un combustibil în raport cu celălalt combustibil putând varia în funcţie de funcţionarea motorului;
19."motor cu un singur tip de alimentare" înseamnă un motor care nu este un motor cu dublă alimentare;
20."GER (raport gaz/energie)" înseamnă, în cazul unui motor cu dublă alimentare, conţinutul energetic al combustibilului gazos împărţit la conţinutul energetic al ambilor combustibili; în cazul unui motor cu un sigur tip de alimentare, GER este 1 sau 0, în funcţie de tipul de combustibil;
21."motor cu turaţie constantă" înseamnă un motor a cărui omologare UE de tip este limitată la funcţionarea la turaţie constantă, excluzând motoarele a căror funcţie de turaţie constantă a regulatorului este eliminată sau dezactivată; acesta poate fi prevăzut cu o caracteristică de funcţionare la ralanti care poate fi utilizată la pornire sau la oprire şi poate fi echipat cu un regulator care poate fi setat la o turaţie alternativă atunci când motorul este oprit;
22."motor cu turaţie variabilă" înseamnă un motor care nu este un motor cu turaţie constantă;
23."funcţionare la turaţie constantă" înseamnă funcţionarea motorului cu un regulator care controlează automat cererea operatorului de a menţine constantă turaţia motorului, chiar în condiţii de modificare a sarcinii;
24."motor auxiliar" înseamnă un motor instalat sau destinat instalării pe un echipament mobil fără destinaţie rutieră care nu furnizează propulsie în mod direct sau indirect;
25."putere netă" înseamnă puterea motorului în kW obţinută pe un banc de încercare la capătul arborelui cotit, sau echivalentul acesteia, măsurată în conformitate cu metoda de măsurare a puterii motoarelor cu ardere internă prevăzută în Regulamentul UNECE nr. 120 folosind un combustibil de referinţă sau o combinaţie de combustibili prevăzută la articolul 25 alineatul (2);
26."putere de referinţă" înseamnă puterea netă care este folosită pentru a determina valorile-limită aplicabile ale emisiilor unui motor;
27."putere netă nominală" înseamnă puterea netă în kW a motorului astfel cum a fost specificată de producător, la turaţie nominală;
28."putere netă maximă" înseamnă cea mai mare valoare a puterii nete pe curba de putere în sarcină maximă nominală pentru un tip de motor;
29."turaţia nominală" înseamnă turaţia maximă în sarcină maximă permisă de regulatorul motorului, astfel cum a fost proiectată de producător, sau, în cazul absenţei regulatorului, turaţia la care se obţine puterea netă maximă a motorului, conform specificaţiilor producătorului;
30."data de fabricaţie a motorului" înseamnă data, exprimată în lună şi an, la care motorul a trecut verificarea finală după ce a părăsit linia de producţie şi este gata de livrare sau de includere în stoc;
31."perioadă de tranziţie" înseamnă primele 24 de luni de la datele stabilite în anexa III pentru introducerea pe piaţă a motoarelor din etapa V;
32."motor de tranziţie" înseamnă un motor a cărui dată de fabricaţie este anterioară datei stabilite în anexa III pentru introducerea pe piaţă a motoarelor din etapa V şi care:
(a)respectă cele mai recente limite ale emisiilor aplicabile, definite în legislaţia relevantă, la 5 octombrie 2016; sau
(b)se încadrează într-un interval de putere sau este utilizat sau destinat a fi utilizat într-o aplicaţie care nu a făcut obiectul limitelor de emisii poluante şi omologării de tip la nivelul Uniunii la 5 octombrie 2016;
33."data de fabricaţie a echipamentului mobil fără destinaţie rutieră" înseamnă luna şi anul indicate pe marcajul reglementar al echipamentului sau, în absenţa marcajului reglementar, luna şi anul în care echipamentul trece verificarea finală după ce a părăsit linia de producţie;
34."navă de navigaţie interioară" înseamnă o construcţie navală ce intră sub incidenţa Directivei (UE) 2016/1629;
35."grup electrogen" înseamnă un echipament mobil fără destinaţie rutieră independent, care nu face parte dintr-un grup motopropulsor şi a cărui destinaţie principală este de a produce energie electrică;
36."echipament staţionar" înseamnă echipamentul proiectat pentru a fi instalat permanent într-un singur loc la prima utilizare şi care nu este destinat a fi deplasat, pe cale rutieră sau altfel, cu excepţia expedierii de la locul de fabricaţie la locul primei instalări;
37."instalat permanent" înseamnă prins cu bolţuri sau fixat efectiv prin alte mijloace, astfel încât să nu poată fi îndepărtat fără utilizarea unor scule sau a unui echipament special, de o fundaţie sau de un suport alternativ proiectat să permită funcţionarea motorului într-un singur loc într-o clădire, structură, resursă sau instalaţie;
38."snowmobile" înseamnă un echipament autopropulsat proiectat pentru deplasarea pe teren accidentat, în principal pe zăpadă, acţionat prin şine care intră în contact cu zăpada şi a cărui direcţie este asigurată cu ajutorul unui schi sau a unor schiuri care intră în contact cu zăpada, având o masă maximă fără încărcătură, în funcţionare, de 454 kg (inclusiv echipamentul standard, agentul de răcire, lubrifianţii, combustibilul şi uneltele, însă excluzând accesoriile opţionale şi şoferul);
39."vehicul pentru toate tipurile de teren" sau "ATV" înseamnă un vehicul motorizat, propulsat de un motor, proiectat în principal pentru deplasarea pe suprafeţe nepavate, pe patru sau mai multe roţi cu anvelope de joasă presiune, având numai un scaun destinat ocupării de către şofer sau un scaun destinat ocupării de către şofer şi un scaun pentru maximum un pasager, precum şi ghidon pentru direcţionare;
40."vehicul side-by-side" sau "SbS" înseamnă un vehicul autopropulsat, nearticulat, controlat de un operator, proiectat în principal pentru deplasarea pe suprafeţe nepavate, pe patru sau mai multe roţi, având o masă minimă fără încărcătură, în stare de funcţionare, de 300 kg (inclusiv echipamentul standard, agentul de răcire, lubrifianţii, combustibilul, uneltele, însă excluzând accesoriile opţionale şi şoferul) şi o viteză nominală maximă de 25 km/h sau mai mare; un astfel de vehicul este de asemenea destinat transportului de persoane şi/sau marfă şi/sau tractării şi împingerii de echipamente, este controlat cu ajutorul unui dispozitiv de comandă altul decât un ghidon, este destinat utilizării în scop recreaţional sau utilitar şi poate transporta maximum şase persoane, inclusiv şoferul, aşezate una lângă alta pe unul sau mai multe scaune care nu sunt de tip şa;
41."vehicul feroviar" înseamnă un echipament mobil fără destinaţie rutieră, care funcţionează exclusiv pe liniile de cale ferată;
42."locomotivă" înseamnă un vehicul feroviar proiectat pentru a furniza, fie direct prin intermediul roţilor proprii, fie indirect folosind roţile altor vehicule feroviare, puterea de tracţiune necesară pentru a se autopropulsa şi pentru a propulsa alte vehicule feroviare care sunt proiectate pentru transportul de mărfuri, pasageri şi alte echipamente, care nu este el însuşi proiectat pentru sau destinat transportului de mărfuri sau pasageri, cu excepţia persoanelor care îl operează;
43."automotor" înseamnă un vehicul feroviar proiectat pentru a furniza, fie direct prin intermediul roţilor proprii, fie indirect folosind roţile altor vehicule feroviare, puterea de tracţiune necesară pentru a se autopropulsa, care este proiectat în mod special pentru a transporta mărfuri sau pasageri, sau atât mărfuri, cât şi pasageri, şi nu este o locomotivă;
44."vehicul feroviar auxiliar" înseamnă un vehicul feroviar care nu este nici automotor, nici locomotivă, inclusiv, fără a se limita la, un vehicul feroviar destinat în special realizării de lucrări de întreţinere sau construcţie sau operaţiuni de ridicare asociate liniilor de cale ferată sau altor elemente de infrastructură ale căilor ferate;
45."macara mobilă" înseamnă o macara autopropulsată cu braţ, capabilă să se deplaseze pe şosele sau în afara acestora, şi care se stabilizează cu ajutorul gravitaţiei şi care funcţionează pe anvelope, şenile sau alte mijloace mobile;
46."freză de zăpadă" înseamnă un utilaj autopropulsat conceput exclusiv pentru deszăpezirea unei suprafeţe pavate prin colectarea unei cantităţi de zăpadă şi proiectarea cu forţă a acesteia prin intermediul unei guri de aruncare;
47."punere la dispoziţie pe piaţă" înseamnă furnizarea unui motor sau a unui echipament mobil fără destinaţie rutieră pentru distribuţie sau utilizare pe piaţa Uniunii, în cursul unei activităţi comerciale, contra cost sau gratuit;
48."introducere pe piaţă" înseamnă prima punere la dispoziţie pe piaţa Uniunii a unui motor sau a unui echipament mobil fără destinaţie rutieră;
49 "producător" înseamnă orice persoană fizică sau juridică responsabilă în faţa autorităţii de omologare de toate aspectele procesului de autorizare sau de omologare UE de tip a motorului şi de asigurarea conformităţii producţiei motorului şi care este, de asemenea, responsabilă de aspectele legate de supravegherea pieţei pentru motoarele pe care le produce, indiferent dacă persoana fizică sau juridică respectivă este sau nu direct implicată în toate etapele de proiectare şi construcţie a unui motor supus procedurii de omologare UE de tip;
50."reprezentant al producătorului" sau "reprezentant" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită pe teritoriul Uniunii care a fost desemnată în mod corespunzător de producător prin mandat scris să îl reprezinte în faţa autorităţii de omologare sau a autorităţii de supraveghere a pieţei şi să acţioneze în numele producătorului în chestiuni care ţin de domeniul de aplicare al prezentului regulament;
51."importator" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită în Uniune care introduce pe piaţă un motor provenind dintr-o ţară terţă, indiferent dacă motorul este deja instalat sau nu pe echipamentul mobil fără destinaţie rutieră;
52."distribuitor" înseamnă orice persoană fizică sau juridică din lanţul de furnizare, alta decât producătorul sau importatorul, care pune la dispoziţie pe piaţă un motor;
53."operator economic" înseamnă producătorul, reprezentantul producătorului, importatorul sau distribuitorul;
54."producător de echipamente originale" înseamnă orice persoană fizică sau juridică care produce echipamente mobile fără destinaţie rutieră;
55."autoritate de omologare" înseamnă autoritatea unui stat membru stabilită sau desemnată de către statul membru şi notificată de acesta Comisiei şi care este responsabilă de:
(a)toate aspectele omologării UE de tip a unui tip de motor sau a unei familii de motoare;
(b)procesul de autorizare;
(c)acordarea şi, după caz, retragerea sau refuzul omologării UE de tip şi eliberarea certificatelor de omologare UE de tip;
(d)legătura cu autorităţile competente în materie de omologare ale altor state membre;
(e)desemnarea serviciilor tehnice; şi
(f)supravegherea respectării de către producător a obligaţiilor în materie de conformitate a producţiei;
56."serviciu tehnic" înseamnă organizaţia sau organismul desemnat de autoritatea de omologare drept laborator de încercări în vederea efectuării de încercări sau drept organism de evaluare a conformităţii în vederea efectuării evaluării iniţiale şi a altor încercări sau inspecţii, în numele autorităţii de omologare, sau autoritatea care îndeplineşte ea însăşi aceste funcţii;
57."supravegherea pieţei" înseamnă activităţile desfăşurate de autorităţile naţionale şi măsurile luate de acestea pentru a se asigura că motoarele puse la dispoziţie pe piaţă respectă legislaţia de armonizare relevantă a Uniunii;
58."autoritate de supraveghere a pieţei" înseamnă o autoritate a unui stat membru care este responsabilă cu supravegherea pieţei pe teritoriul acestuia;
59."autoritate naţională" înseamnă o autoritate de omologare sau orice altă autoritate implicată sau responsabilă de supravegherea pieţei, controlul la frontieră sau introducerea pe piaţă într-un stat membru, în ceea ce priveşte motoarele ce urmează a fi instalate pe echipamente mobile fără destinaţie rutieră sau echipamentele mobile fără destinaţie rutieră pe care sunt instalate motoare;
60."utilizator final" înseamnă orice persoană fizică sau juridică, alta decât producătorul, producătorul de echipamente originale, importatorul sau distribuitorul, care este responsabilă cu exploatarea unui motor instalat pe un echipament mobil fără destinaţie rutieră;
61."strategie de control al emisiilor" înseamnă un element sau un set de elemente de proiectare încorporat în proiectul general al unui motor sau într-un echipament mobil fără destinaţie rutieră pe care motorul este instalat şi utilizat în scopul controlului emisiilor;
62."sistem de control al emisiilor" înseamnă orice dispozitiv, sistem sau element de concepţie care controlează sau reduce emisiile;
63."strategie de invalidare" înseamnă o strategie de control al emisiilor care reduce eficienţa sistemului de control al emisiilor în cadrul unor condiţii de mediu sau de funcţionare ale motorului, întâlnite în timpul funcţionării normale a echipamentului sau în afara procedurilor de încercare pentru omologarea UE de tip;
64."unitate de control electronică" înseamnă dispozitivul electronic al unui motor care face parte din sistemul de control al emisiilor şi care foloseşte datele provenite de la senzorii motorului pentru a controla parametrii motorului;
65."recircularea gazelor de evacuare" înseamnă un dispozitiv tehnic care face parte din sistemul de control al emisiilor şi care reduce emisiile prin redirecţionarea gazelor de evacuare eliminate din camera (camerele) de ardere înapoi către motor pentru a fi amestecate cu aerul de admisie înaintea sau în timpul arderii, cu excepţia cazului în care se utilizează temporizarea supapei pentru a creşte cantitatea de gaze de evacuare reziduale din camera (camerele) de ardere amestecate cu aerul de admisie înaintea sau în timpul arderii;
66."sistem de posttratare a gazelor de evacuare" înseamnă un catalizator, un filtru de particule, un sistem deNOx, un filtru de particule deNOx combinat sau orice alt dispozitiv de reducere a emisiilor, cu excepţia sistemelor de recirculare a gazelor de evacuare şi a turbocompresoarelor, care face parte din sistemul de control al emisiilor, dar care este instalat în aval de galeriile de evacuare ale motorului;
67."modificare neautorizată" înseamnă inactivarea, ajustarea sau modificarea sistemului de control al emisiilor, inclusiv a oricăror elemente de software sau de control logic ale unui astfel de sistem, care conduce, intenţionat sau nu, la scăderea performanţei motorului în ceea ce priveşte emisiile;
68."ciclu de încercare" înseamnă o secvenţă de puncte de încercare, fiecare cu o turaţie şi un cuplu definite, care trebuie urmate de motor la încercarea în regim stabilizat sau în condiţii de funcţionare tranzitorii;
69."ciclu de încercare în regim stabilizat" înseamnă un ciclu de încercare în cadrul căruia turaţia şi cuplul motorului sunt menţinute la un set definit de valori constante din punct de vedere nominal; ciclurile de încercare în regim stabilizat reprezintă încercări în mod discret sau încercări în regim continuu;
70."ciclu de încercare în regim tranzitoriu" înseamnă un ciclu de încercare cu o secvenţă de turaţie normalizată şi cu valori ale cuplului care variază la fiecare secundă în funcţie de timp;
71."carter" înseamnă spaţiile din interiorul sau exteriorul unui motor care sunt conectate la baia de ulei prin conducte interioare sau exterioare prin care pot fi emise gaze sau vapori;
72."regenerare" înseamnă un eveniment în timpul căruia nivelurile emisiilor se modifică în timp ce performanţa sistemului de posttratare a gazelor de evacuare este restabilită prin proiectare şi care poate fi clasificată ca regenerare continuă sau regenerare ocazională (periodică);
73."perioadă de durabilitate a emisiilor" înseamnă numărul de ore sau, după caz, distanţa folosită pentru a determina factorii de deteriorare;
74."factori de deteriorare" înseamnă un set de factori care indică relaţia dintre emisiile de la începutul şi de la sfârşitul perioadei de durabilitate a emisiilor;
75."încercare virtuală" înseamnă simulări pe calculator, inclusiv calcule, efectuate pentru a demonstra nivelul de performanţă al unui motor în vederea sprijinirii procesului decizional, fără a necesita utilizarea unui motor fizic.