Titlul iv - Apendicele 3 - Procedura pentru încercarea de rodaj în scopul determinării factorilor de rodaj - Regulamentul 154/26-nov-2021 Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor uşoare pentru pasageri şi a vehiculelor uşoare comerciale în ceea ce priveşte emisiile de referinţă, emisiile de dioxid de carbon şi consumul de combustibil şi/sau măsurarea consumului de energie electrică şi a autonomiei electrice (WLTP) [2021/2039] (*)

Acte UE

Jurnalul Oficial 423L

În vigoare
Versiune de la: 26 Noiembrie 2021
TITLUL IV:Apendicele 3 - Procedura pentru încercarea de rodaj în scopul determinării factorilor de rodaj
1.DESCRIEREA PROCEDURII DE ÎNCERCARE PENTRU DETERMINAREA FACTORILOR DE RODAJ

1.1.

Procedura de încercare pentru determinarea factorilor de rodaj este pusă în practică de către producător, care nu trebuie să efectueze asupra vehiculelor de încercare nicio ajustare care ar avea un impact asupra emisiilor de referinţă, a emisiilor de CO2, a eficienţei consumului de combustibil şi a consumului de energie electrică. Etalonarea echipamentului hardware şi a ECU corespunzătoare a vehiculului de încercare trebuie să fie conformă cu omologarea de tip. Niciun element de hardware relevant care are un impact asupra emisiilor de referinţă, a emisiilor de CO2, a eficienţei consumului de combustibil şi a consumului de energie electrică nu trebuie să fi funcţionat înainte de procedura de încercare la rodaj.

1.2.

Vehiculul de încercare trebuie să fie configurat ca vehicul H în cadrul familiei CoP.

În cazul în care familia CoP are mai multe familii de interpolare, vehiculul de încercare trebuie să fie configurat ca vehicul H al familiei de interpolare cu volumul de producţie cel mai mare preconizat din cadrul familiei CoP. La cererea producătorului şi cu acordul autorităţii responsabile, poate fi selectat un vehicul diferit pentru încercare.

1.2.1.

Numai pentru nivelul 1B

Extinderea factorului de rodaj

La cererea producătorului vehiculului, inclusiv pe baza dovezilor tehnice, şi în urma confirmării de către autoritatea responsabilă, factorul de rodaj derivat poate fi extins la alte familii de interpolare.

1.3.

Vehiculul de încercare trebuie să fie un vehicul nou sau un vehicul de încercare deja utilizat pe care se instalează din nou, simultan, cel puţin următoarele componente:

(a)

motor cu ardere internă;

(b)

componente ale transmisiei (cel puţin transmisia, pneurile, axele etc., dar fără a se limita la acestea);

(c)

componentele frânei;

(d)

numai pentru nivelul 1A: SRSEE pentru vehiculele electrice;

(e)

numai pentru nivelul 1A: sistemul de evacuare;

orice altă componentă care exercită o influenţă semnificativă asupra emisiilor de referinţă, a emisiilor de CO2, a eficienţei consumului de combustibil şi a consumului de energie electrică.

Pentru vehiculul nou sau vehiculul utilizat la care au fost înlocuite componentele menţionate anterior, trebuie înregistrat odometrul vehiculului încercat, Ds, în km.

1.4.

La cererea producătorului şi cu aprobarea autorităţii responsabile, este permisă efectuarea procedurii de rodaj pe mai multe vehicule de încercare. În acest caz, la determinarea factorilor de rodaj trebuie luate în considerare rezultatele valabile ale încercărilor pentru toate vehiculele care au făcut obiectul încercării.

1.5.

Reglarea standului dinamometric

1.5.1.

Standul dinamometric se reglează la sarcina ţintă pe drum pentru vehiculul de încercare, în conformitate cu procedura specificată la punctul 7 din anexa B4.

Standul dinamometric se reglează independent înainte de fiecare încercare anterioară acumulării kilometrilor de rodaj şi se reglează o singură dată, după acumularea kilometrilor de rodaj, pentru încercările ulterioare rodajului.

1.5.2.

Numai pentru nivelul 1B

Este permisă aplicarea aceleiaşi valori de reglaj a standului de încercare care a fost generată în timpul încercării de omologare de tip pentru toate încercările.

1.6.

Înainte de rodaj, vehiculul de încercare trebuie supus încercării în conformitate cu procedura de încercare de tipul 1 specificată în anexa B6 şi în anexa B8. Încercarea trebuie repetată până când se obţin trei rezultate valabile ale încercării. Indicii curbei ciclului de conducere se calculează în conformitate cu punctul 7 din anexa B7 şi trebuie să îndeplinească criteriile specificate la punctul 2.6.8.3.1.4 din anexa B6. Valoarea reglată a odometrului sistemului, Di, se înregistrează înainte de fiecare încercare. Emisiile de referinţă, emisiile de CO2, eficienţa consumului de combustibil şi consumul de energie electrică măsurate se calculează în conformitate cu etapa 4a din tabelul A7/1 din anexa B7 sau cu etapa 4a din tabelul A8/5 din anexa B8.

Numai pentru nivelul 1A

Semnalul corespunzător poziţiei dispozitivului de comandă a acceleraţiei se înregistrează în timpul fiecărei încercări cu o frecvenţă de eşantionare de 10 Hz. În acest scop, este permisă utilizarea semnalului OBD corespunzător poziţiei dispozitivului de comandă a acceleraţiei. Autoritatea responsabilă poate solicita producătorului să evalueze acest semnal pentru a se asigura că rezultatul încercării este obţinut în mod corect.

1.7.

După încercările iniţiale, vehiculul de încercare trebuie rodat în condiţii normale de conducere. Vehiculele OVC-HEV trebuie conduse cu prevalenţă în modurile de funcţionare cu menţinere de sarcină. Modelul de conducere, condiţiile de încercare şi combustibilul utilizate în timpul rodajului trebuie să fie în conformitate cu raţionamentul tehnic al producătorului. Distanţa de rodaj trebuie să fie mai mică sau egală cu distanţa parcursă în timpul rodajului vehiculului supus încercării pentru omologarea de tip a familiei de interpolare, în conformitate cu punctul 2.3.3 din anexa B6 sau cu punctul 2 din anexa B8.

1.8.

După rodaj, vehiculul de încercare trebuie supus încercării în conformitate cu procedura de încercare de tipul 1 specificată în anexa B6 şi în anexa B8. Încercarea trebuie repetată până când se obţine următorul număr de rezultate valabile ale încercării:

Pentru nivelul 1A: trei încercări

Pentru nivelul 1B: două încercări

Indicii curbei ciclului de conducere se calculează în conformitate cu punctul 7 din anexa B7 şi trebuie să îndeplinească criteriile specificate la punctul 2.6.8.3.1.4 din anexa B6.

Aceste încercări trebuie efectuate în aceeaşi cameră de încercare ca cea utilizată pentru încercări înainte de rodaj şi aplicând aceeaşi metodă de reglare a standului dinamometric. Dacă acest lucru nu este posibil, producătorul justifică motivul utilizării unei camere de încercare diferite. Valoarea reglată a odometrului sistemului, Di (în km), se înregistrează înainte de fiecare încercare. Emisiile de referinţă, emisiile de CO2, eficienţa consumului de combustibil şi consumul de energie electrică măsurate, astfel cum sunt aplicabile şi în conformitate cu punctul 8.2.4.1 din prezentul regulament, se calculează în conformitate cu etapa 4a din tabelul A7/1 din anexa B7 sau cu etapa 4a din tabelul A8/5 din anexa B8.

1.9.

Numai pentru nivelul 1A

Pentru determinarea factorului de rodaj pentru emisiile de CO2, coeficienţii CRI şi Cconst din următoarea ecuaţie se calculează cu analiza de regresie prin metoda celor mai mici pătrate, cu patru cifre semnificative, pentru toate încercările valabile înainte şi după rodaj:

unde:

MCO2,i

este masa măsurată a emisiilor de CO2 pentru încercarea i, în g/km

CRI

este panta dreptei de regresie logaritmică

Cconst

este valoarea constantă a liniei de regresie logaritmică

În cazul în care au fost suspuse încercării mai multe vehicule, se calculează CRI pentru fiecare vehicul şi apoi se calculează media valorilor rezultate. Producătorul va furniza dovezi statistice autorităţii responsabile conform cărora ajustarea este suficient de justificată din punct de vedere statistic.

1.9.1.

Numai pentru nivelul 1A

Pe baza abaterii măsurătorilor de la ajustare, rezultă că panta CRI trebuie să fie corectată în jos cu abaterea standard a erorilor din ajustare:

unde:

MCO2,i-fit

este rezultatul aplicării ecuaţiei pentru fiecare dintre distanţele Di.

Panta CRI se corectează în funcţie de incertitudinea din ajustare cu:

CRI - > CRI – fit

1.10.

Numai pentru nivelul 1A

Factorul de rodaj RICO2(j) pentru emisiile de CO2 ale vehiculului de încercare j privind CoP se determină cu ecuaţia următoare:

unde:

Dk

este distanţa medie parcursă în încercările valabile de după rodaj, în km

Dj

este valoarea reglată a odometrului sistemului de pe vehiculul supus încercării CoP, în km

MCO2,j

este masa emisiilor de CO2 măsurată pe vehiculul supus încercării CoP, în g/km

În cazul în care Dj este inferior valorii minime Di, Dj se înlocuieşte cu valoarea minimă Di.

1.11.

Numai pentru nivelul 1A

În scopul determinării factorului de rodaj pentru toate emisiile de referinţă aplicabile, coeficienţii CRI,c şi Cconst se calculează cu o analiză de regresie prin metoda celor mai mici pătrate, cu patru cifre semnificative, pentru toate încercările valabile înainte şi după rodaj:

unde:

MC,i

este masa măsurată a componentei C a emisiilor de referinţă

CRI,c

este panta dreptei de regresie liniară, în g/km2

Cconst,c

este valoarea constantă a dreptei de regresie liniară, în g/km

Producătorul va furniza dovezi statistice autorităţii responsabile conform cărora ajustarea este suficient de justificată din punct de vedere statistic şi că marja de incertitudine bazată pe variaţia datelor trebuie să fie luată în considerare pentru a se evita o supraestimare a efectului de rodaj.

1.12.

Numai pentru nivelul 1A

Factorul de rodaj RIC(j) pentru componenta C a emisiilor de referinţă ale vehiculului j supus încercării CoP se determină cu ecuaţia următoare:

unde:

Dk

este distanţa medie parcursă în încercările valabile de după rodaj, în km

Dj

este valoarea reglată a odometrului sistemului de pe vehiculul supus încercării CoP, în km

MC,j

este masa emisiilor componentei C măsurată pe vehiculul supus încercării CoP, în g/km

În cazul în care Dj este inferior valorii minime Di, Dj se înlocuieşte cu valoarea minimă Di.

1.13.

Numai pentru nivelul 1A

Factorul de rodaj RIEC(j) pentru consumul de energie electrică se determină în conformitate cu procedura specificată la punctele 1.9, 1.9.1 şi 1.10 din prezentul apendice, unde CO2 se înlocuieşte în formule cu CE.

Numai pentru nivelul 1B

Factorul de rodaj RIFE(j)pentru eficienţa consumului de combustibil şi RRIEC(j) pentru consumul de energie electrică se determină în conformitate cu procedura specificată la punctul 1.9 (cu excepţia punctului 1.9.1) şi la punctul 1.10 din prezentul apendice, unde CO2 se înlocuieşte în formule cu FE, respectiv EC.

2.NUMAI PENTRU NIVELUL 1B
Înainte de aplicarea factorului de rodaj derivat, producătorul furnizează autorităţii responsabile următoarele informaţii.

(a)

dovada factorului de rodaj derivat, inclusiv existenţa semnificaţiei statistice privind ajustarea pantei

(b)

o explicaţie a metodei de validare care urmează să fie utilizată după începerea producţiei, de exemplu prin măsurarea coeficientului de rodaj pentru vehiculul (vehiculele) selectat(e) din uzină şi apoi prin evaluarea măsurii în care factorul de rodaj este adecvat."