Regulamentul 1535/29-iul-2025 de completare a Regulamentului delegat (UE) 2024/2847 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte excluderea de la aplicarea regulamentului respectiv a anumitor produse cu elemente digitale care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 29 Octombrie 2025
Regulamentul 1535/29-iul-2025 de completare a Regulamentului delegat (UE) 2024/2847 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte excluderea de la aplicarea regulamentului respectiv a anumitor produse cu elemente digitale care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului
Dată act: 29-iul-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/2847 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2024 privind cerinţele orizontale în materie de securitate cibernetică pentru produsele cu elemente digitale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013 şi (UE) 2019/1020, precum şi a Directivei (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind rezilienţa cibernetică) (1), în special articolul 2 alineatul (5) al doilea paragraf,
(1)JO L, 2024/2847, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2847/oj.
Întrucât:
(1)În temeiul articolului 2 din Regulamentul (UE) 2024/2847, aplicarea regulamentului respectiv în cazul produselor cu elemente digitale care fac obiectul altor norme ale Uniunii care stabilesc cerinţe ce abordează toate sau o parte din riscurile acoperite de cerinţele esenţiale de securitate cibernetică prevăzute în regulamentul în cauză poate fi limitată sau exclusă dacă o astfel de limitare sau excludere este în concordanţă cu cadrul general de reglementare care se aplică produselor respective şi dacă normele sectoriale asigură cel puţin acelaşi nivel de protecţie ca cel prevăzut de regulamentul menţionat.
(2)Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) stabileşte cerinţele administrative şi tehnice pentru omologarea de tip a vehiculelor cu două sau trei roţi şi a cvadriciclurilor, astfel cum sunt clasificate în regulamentul respectiv ("vehicule din categoria L"). Regulamentul delegat (UE) nr. 44/2014 al Comisiei (3) stabileşte cerinţele tehnice detaliate şi procedurile de încercare referitoare la construcţia vehiculelor, precum şi cerinţele generale pentru omologările de tip ale vehiculelor din categoria L şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate acestor vehicule, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 168/2013, şi stabileşte o listă a regulamentelor CEE-ONU şi a modificărilor aduse acestora. În temeiul articolului 4 alineatul (1) din Regulamentul delegat (UE) nr. 44/2014, regulamentele CEE-ONU şi modificările aduse acestora prevăzute în anexa I la regulamentul delegat respectiv se aplică omologării de tip a vehiculelor din categoria L.
(2)Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri (JO L 60, 2.3.2013, p. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj).
(3)Regulamentul delegat (UE) nr. 44/2014 al Comisiei din 21 noiembrie 2013 de completare a Regulamentului (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte construcţia vehiculelor şi cerinţele generale pentru omologarea de tip a vehiculelor cu două sau trei roţi şi a cvadriciclurilor (JO L 25, 28.1.2014, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/44/oj).
(3)Domeniul de aplicare al Regulamentului ONU nr. 155 (4) a fost extins pentru a include norme privind securitatea cibernetică pentru vehiculele din categoria L. Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) nr. 44/2014 a fost modificat prin Regulamentul delegat (UE) 2025/1455 al Comisiei (5) de modificare a Regulamentului delegat (UE) nr. 44/2014 în ceea ce priveşte stabilirea cerinţelor tehnice şi a procedurilor de încercare privind protecţia vehiculelor din categoria L împotriva atacurilor cibernetice pentru a include Regulamentul ONU nr. 155 în lista regulamentelor CEE-ONU care se aplică în mod obligatoriu, prevăzută în anexa I la regulamentul delegat respectiv. Regulamentul ONU nr. 155 nu este totuşi obligatoriu pentru vehiculele din categoria L1e proiectate pentru propulsie prin pedalare menţionate la articolul 3 punctul 94 litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013. Regulamentul delegat (UE) 2025/1455 se aplică tipurilor de vehicule noi începând cu 11 decembrie 2027 şi tipurilor de vehicule existente începând cu 11 iunie 2029.
(4)Regulamentul ONU nr. 155 - Dispoziţii uniforme referitoare la omologarea vehiculelor în ceea ce priveşte securitatea cibernetică şi sistemul de gestionare a securităţii cibernetice [2025/5] (JO L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj).
(5)Regulamentul delegat (UE) 2025/1455 al Comisiei din 23 iulie 2025 de modificare a Regulamentului delegat (UE) nr. 44/2014 în ceea ce priveşte stabilirea cerinţelor tehnice şi a procedurilor de încercare referitoare la protecţia vehiculelor din categoria L împotriva atacurilor cibernetice (JO L, 2025/1455, 29.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1455/oj).
(4)Regulamentul ONU nr. 155 introduce anumite cerinţe în materie de securitate cibernetică, inclusiv în ceea ce priveşte funcţionarea unui sistem certificat de gestionare a securităţii cibernetice, actualizările software-ului, care acoperă politicile şi procesele organizaţiilor în ceea ce priveşte riscurile de securitate cibernetică legate de întregul ciclu de viaţă al vehiculelor, al echipamentelor şi al serviciilor. Regulamentul abordează riscurile de securitate cibernetică într-o manieră comparabilă cu Regulamentul (UE) 2024/2847 şi asigură cel puţin acelaşi nivel de protecţie ca şi regulamentul respectiv. În plus, Regulamentul ONU nr. 155 asigură coerenţa cu cadrul general de omologare de tip aplicabil vehiculelor din categoria L. În consecinţă, Regulamentul (UE) 2024/2847 nu ar trebui să se aplice produselor cu elemente digitale care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 168/2013, cu excepţia vehiculelor din categoria L1e proiectate pentru propulsie prin pedalare menţionate la articolul 3 punctul 94 litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
Produsele cu elemente digitale care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 168/2013 sunt excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2024/2847.
Cu toate acestea, excluderea respectivă nu se aplică vehiculelor din categoria L1e proiectate pentru propulsie prin pedalare menţionate la articolul 3 punctul 94 litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013.
Art. 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 29 iulie 2025.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 29 octombrie 2025