Regulamentul 1407/18-dec-2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis

Acte UE

Jurnalul Oficial 352L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 25 Octombrie 2023
Regulamentul 1407/18-dec-2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis
Dată act: 18-dec-2013
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 108 alineatul (4),
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 994/98 al Consiliului din 7 mai 1998 de aplicare a articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale (1),
(1)JO L 142, 14.5.1998, p. 1.
după publicarea unui proiect al prezentului regulament (2),
(2)JO C 229, 8.8.2013, p. 1.
după consultarea Comitetului consultativ privind ajutoarele de stat,
întrucât:
(1)Finanţarea din partea statului care îndeplineşte criteriile stabilite la articolul 107 alineatul (1) din tratat reprezintă ajutor de stat şi, prin urmare, trebuie notificată Comisiei în temeiul articolului 108 alineatul (3) din tratat. Cu toate acestea, în temeiul articolului 109 din tratat, Consiliul poate stabili categoriile de ajutoare care sunt exceptate de la această cerinţă de notificare. În conformitate cu articolul 108 alineatul (4) din tratat, Comisia poate adopta regulamente privind aceste categorii de ajutoare de stat. În temeiul Regulamentului (CE) nr. 994/98, Consiliul a hotărât, în conformitate cu articolul 109 din tratat, că ajutoarele de minimis ar putea constitui o astfel de categorie. Pe această bază, se consideră că ajutoarele de minimis, fiind ajutoare acordate unei întreprinderi unice într-o perioadă de timp dată care nu depăşesc o anumită sumă fixă, nu îndeplinesc toate criteriile stabilite la articolul 107 alineatul (1) din tratat şi, prin urmare, nu fac obiectul procedurii de notificare.
(2)În numeroase decizii, Comisia a clarificat noţiunea de ajutor în sensul articolului 107 alineatul (1) din tratat. Comisia şi-a prezentat, de asemenea, politica cu privire la un plafon de minimis, sub care se poate considera că articolul 107 alineatul (1) din tratat nu se aplică, mai întâi în comunicarea sa privind ajutoarele de minimis (3) şi, ulterior, în Regulamentul (CE) nr. 69/2001 al Comisiei (4) şi în Regulamentul (CE) nr. 1998/2006 al Comisiei (5). Din experienţa dobândită prin aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1998/2006 rezultă că este necesară revizuirea anumitor condiţii prevăzute în respectivul regulament şi înlocuirea acestuia.
(3)Comunicarea Comisiei privind ajutoarele de minimis (JO C 68, 6.3.1996, p. 9).
(4)Regulamentul (CE) nr. 69/2001 al Comisiei din 12 ianuarie 2001 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis (JO L 10, 13.1.2001, p. 30.)
(5)Regulamentul (CE) nr. 1998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis (JO L 379, 28.12.2006, p. 5).
(3)Este oportună menţinerea plafonului de 200 000 EUR pentru cuantumul ajutoarelor de minimis pe care o întreprindere unică le poate primi pe o perioadă de trei ani din partea unui stat membru. Acest plafon rămâne necesar pentru a se asigura că o măsură care face obiectul prezentului regulament poate fi considerată ca neavând niciun efect asupra schimburilor comerciale dintre statele membre şi nedenaturând sau neameninţând să denatureze concurenţa.
(4)În sensul normelor de concurenţă prevăzute în tratat, prin "întreprindere" se înţelege orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată (6). Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a hotărât că toate entităţile care sunt controlate (juridic sau de facto) de către aceeaşi entitate ar trebui considerate o întreprindere unică (7). În scopul asigurării securităţii juridice şi al reducerii sarcinii administrative, prezentul regulament ar trebui să prevadă o listă exhaustivă de criterii clare cu ajutorul cărora să se stabilească dacă două sau mai multe întreprinderi dintr-un stat membru trebuie considerate o întreprindere unică. Dintre criteriile consacrate pentru definirea "întreprinderilor afiliate" în cadrul definiţiei întreprinderilor mici sau mijlocii (IMM) din Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei (1) şi din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei (2), Comisia a selectat criteriile adecvate pentru scopul prezentului regulament. Autorităţile publice cunosc deja criteriile respective, care ar trebui să fie aplicabile, având în vedere domeniul de aplicare al prezentului regulament, atât IMM-urilor, cât şi întreprinderilor mari. Aceste criterii ar trebui să garanteze că un grup de întreprinderi afiliate este considerat ca fiind o întreprindere unică pentru aplicarea normelor privind ajutoarele de minimis, dar totodată şi că întreprinderile care nu au nicio legătură între ele în afară de faptul că fiecare are o legătură directă cu acelaşi organism public sau cu aceleaşi organisme publice nu sunt tratate ca întreprinderi având legături unele cu altele. Se ţine seama, aşadar, de situaţia specifică a întreprinderilor controlate de aceeaşi instituţie publică sau de aceleaşi instituţii publice, fiecare putând avea putere de decizie.
(6)Cauza C-222/04, Ministero dell'Economia e delle Finanze/Cassa di Risparmio di Firenze SpA şi alţii, Rec., 2006, p. I-289.
(7)Cauza C-382/99, Ţările de Jos/Comisia, Rec., 2002, p. I-5163.
(1)Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii (JO L 124, 20.5.2003, p. 36).
(2)Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat (JO L 214, 9.8.2008, p. 3).
(5)Date fiind dimensiunile reduse, în medie, ale întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transportului rutier de mărfuri, este necesar să se menţină plafonul de 100 000 EUR pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost. Serviciile integrate, în care transportul propriu-zis reprezintă doar un element, cum ar fi serviciile de mutare, serviciile poştale sau de curierat ori colectarea deşeurilor sau serviciile de prelucrare, nu ar trebui considerate servicii de transport. Având în vedere supracapacitatea din sectorul transportului rutier de mărfuri şi obiectivele politicii de transport din perspectiva congestionării traficului rutier şi transportul de mărfuri, ajutoarele acordate întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost pentru achiziţionarea de vehicule care asigură transportul rutier de mărfuri ar trebui să fie excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament. Ţinând seama de dezvoltarea sectorului de transport rutier de călători, nu mai este necesară aplicarea unui plafon inferior acestui sector.
(6)Având în vedere normele speciale care se aplică în sectoarele producţiei primare de produse agricole, al pescuitului şi acvaculturii şi având în vedere riscul ca ajutoarele care constau în sume mai mici decât plafonul stabilit în prezentul regulament să poată totuşi îndeplini criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din tratat, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice sectoarelor respective.
(7)Având în vedere similitudinile dintre prelucrarea şi comercializarea produselor agricole şi a produselor neagricole, prezentul regulament ar trebui să se aplice prelucrării şi comercializării produselor agricole, cu condiţia îndeplinirii anumitor cerinţe. Nici activităţile care se desfăşoară în exploataţiile agricole necesare în vederea pregătirii unui produs pentru prima vânzare, precum recoltarea, secerişul şi treieratul cerealelor sau ambalarea ouălor, şi nici prima vânzare către revânzători sau prelucrători nu ar trebui considerate, în acest sens, activităţi de prelucrare sau de comercializare.
(8)Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a stabilit că, în cazul în care Uniunea a adoptat o reglementare privind instituirea unei organizări comune a pieţelor într-un anumit sector agricol, statele membre au obligaţia să se abţină de la adoptarea oricărei măsuri care ar putea să îi aducă atingere sau să creeze excepţii de la aceasta (3). Din acest motiv, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice ajutoarelor a căror valoare este fixată pe baza preţului sau a cantităţii de produse cumpărate sau introduse pe piaţă. În mod similar, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice nici măsurilor de sprijin care sunt subordonate unei obligaţii de împărţire a ajutorului cu producătorii primari.
(3)Cauza C-456/00, Franţa/Comisia, Rec., 2002, p. I-11949.
(9)Prezentul regulament nu ar trebui să se aplice ajutoarelor pentru export sau ajutoarelor condiţionate de utilizarea cu precădere a produselor naţionale faţă de produsele importate. Mai precis, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice ajutoarelor destinate înfiinţării şi exploatării unei reţele de distribuţie în alte state membre sau în ţări terţe. Ajutoarele destinate acoperirii costurilor de participare la târguri comerciale sau a costurilor aferente studiilor ori serviciilor de consultanţă necesare pentru lansarea unui produs nou sau existent pe o piaţă nouă într-un alt stat membru sau într-o ţară terţă nu constituie, în mod normal, ajutoare la export.
(10)Perioada de trei ani care urmează să fie luată în considerare în sensul prezentului regulament ar trebui evaluată în mod constant, astfel încât, atunci când se acordă un nou ajutor de minimis, să se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în cursul exerciţiului financiar în cauză şi în cursul celor două exerciţii financiare precedente.
(11)În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament, cât şi în alte sectoare sau domenii de activitate, prezentul regulament ar trebui să se aplice acestor alte sectoare sau domenii de activitate, cu condiţia ca statul membru în cauză să se asigure, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile din sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoare de minimis. Acelaşi principiu ar trebui să se aplice şi în cazul unei întreprinderi care îşi desfăşoară activitatea în sectoare în care se aplică plafoane de minimis mai scăzute. Dacă nu se poate asigura că activităţile corespunzătoare sectoarelor în cazul cărora se aplică plafoane de minimis mai scăzute nu beneficiază de ajutoare de minimis decât în limita acestor plafoane mai scăzute, atunci ar trebui să se aplice plafonul cel mai scăzut tuturor activităţilor pe care le desfăşoară întreprinderea.
(12)Prezentul regulament ar trebui să stabilească norme care să asigure că nu este posibilă eludarea intensităţilor maxime ale ajutoarelor prevăzute în regulamentele specifice sau în deciziile Comisiei. De asemenea, prezentul regulament ar trebui să prevadă norme clare şi uşor de aplicat referitoare la cumul.
(13)Prezentul regulament nu exclude posibilitatea ca o măsură adoptată de un stat membru să nu fie considerată ajutor de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) din tratat din alte motive decât cele prevăzute de prezentul regulament, de exemplu din cauza faptului că măsura respectă principiul operatorului în economia de piaţă sau a faptului că măsura nu implică un transfer de resurse de stat. În special, o finanţare din partea Uniunii gestionată la nivel central de către Comisie care nu este controlată, direct sau indirect, de statul membru nu constituie ajutor de stat şi nu ar trebui să fie luată în considerare atunci când se stabileşte dacă plafonul relevant a fost respectat sau nu.
(14)Pentru asigurarea transparenţei, a tratamentului egal şi a monitorizării eficace, prezentul regulament ar trebui să se aplice doar ajutoarelor de minimis în cazul cărora este posibilă calcularea ex ante cu exactitate a echivalentului subvenţie brută fără să fie necesară o evaluare a riscurilor ("ajutoare transparente"). Un astfel de calcul precis se poate efectua, de exemplu, pentru granturi, subvenţii la dobândă, scutiri fiscale plafonate sau alte instrumente care prevăd o limită maximă ce poate să asigure că plafonul relevant nu este depăşit. Stabilirea unei limite maxime înseamnă că, atât timp cât valoarea exactă a ajutorului nu este (încă) cunoscută, statul membru trebuie să presupună că suma este egală cu limita maximă, pentru a se asigura că mai multe măsuri de ajutor luate împreună nu depăşesc plafonul prevăzut în prezentul regulament şi să aplice normele privind cumulul.
(15)Pentru asigurarea transparenţei, a tratamentului egal şi a aplicării corecte a plafonului de minimis, toate statele membre ar trebui să aplice aceeaşi metodă de calcul. Pentru simplificarea calculelor, valoarea ajutoarelor acordate sub altă formă decât cea a subvenţiilor în numerar ar trebui convertită în echivalent subvenţie brută. Calculul echivalentului subvenţie brută al altor tipuri de ajutoare transparente decât granturile şi al ajutoarelor care pot fi plătite în mai multe tranşe necesită folosirea ratelor dobânzii de pe piaţă în vigoare la data acordării ajutoarelor. În vederea aplicării uniforme, transparente şi simple a normelor privind ajutoarele de stat, ratele practicate pe piaţă aplicabile în sensul prezentului regulament ar trebui să fie ratele de referinţă, astfel cum sunt prevăzute în Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont (1).
(1)Comunicare a Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont (JO C 14, 19.1.2008, p. 6).
(16)Ajutoarele sub formă de împrumuturi, inclusiv ajutoarele de minimis pentru finanţarea riscurilor care constau în împrumuturi, ar trebui considerate ajutoare de minimis transparente atunci când echivalentul subvenţie brută sa calculat pe baza ratelor dobânzii în vigoare pe piaţă la momentul acordării ajutoarelor. Pentru a se simplifica tratamentul aplicat împrumuturilor mici de scurtă durată, prezentul regulament ar trebui să prevadă o dispoziţie clară şi uşor de aplicat, care să ţină seama atât de cuantumul împrumutului, cât şi de durata acestuia. Din experienţa Comisiei, pot fi considerate ca având un echivalent subvenţie brută egal cu plafonul de minimis împrumuturile acoperite prin garanţii reale care reprezintă cel puţin 50 % din împrumut şi nu depăşesc fie suma de 1 000 000 EUR şi o perioadă de cinci ani, fie suma de 500 000 EUR şi o perioadă de zece ani. Date fiind dificultăţile în ceea ce priveşte stabilirea echivalentului subvenţie brută în cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor care ar putea să nu fie capabile să restituie împrumutul, această regulă nu ar trebui să li se aplice unor asemenea întreprinderi.
(17)Ajutoarele care constau în aporturi de capital nu ar trebui considerate ajutoare de minimis transparente, cu excepţia cazului în care valoarea totală a aportului de capital public nu depăşeşte plafonul de minimis. Ajutoarele care constau în măsuri de finanţare prin capital de risc care iau forma unor investiţii de capital sau cvasicapital, astfel cum se menţionează în Orientările privind finanţarea prin capital de risc (2), nu ar trebui să fie considerate ajutoare de minimis transparente, cu excepţia cazurilor în care măsura în cauză furnizează capital care nu depăşeşte plafonul de minimis.
(2)Orientările comunitare privind ajutorul de stat pentru promovarea investiţiilor cu capital de risc în întreprinderile mici şi mijlocii (JO C 194, 18.8.2006, p. 2).
(18)Ajutoarele care constau în garanţii, inclusiv ajutoarele de minimis pentru finanţarea riscurilor care constau în garanţii, ar trebui considerate transparente dacă echivalentul subvenţie brută a fost calculat pe baza primelor "safe-harbour" stabilite în comunicarea Comisiei pentru respectivul tip de întreprindere (3). Pentru a simplifica modul în care sunt tratate garanţiile de scurtă durată care garantează până la 80 % dintr-un împrumut relativ mic, prezentul regulament ar trebui să prevadă o regulă clară şi uşor de aplicat, care să ţină seama atât de valoarea împrumutului aferent, cât şi de durata garanţiei. Această regulă nu ar trebui să se aplice garanţiilor aferente operaţiunilor subiacente care nu constituie împrumuturi, cum ar fi garanţiile aferente operaţiunilor cu capital propriu. În cazul în care garanţia nu depăşeşte 80 % din împrumutul aferent, suma garantată nu depăşeşte 1 500 000 EUR, iar durata garanţiei este de cel mult cinci ani, garanţia poate fi considerată ca având un echivalent subvenţie brută care nu depăşeşte plafonul de minimis. Aceeaşi ipoteză este valabilă şi în cazul în care garanţia nu depăşeşte 80 % din împrumutul aferent, suma garantată nu depăşeşte 750 000 EUR, iar durata garanţiei este de cel mult zece ani. În plus, statele membre pot utiliza o metodă de calcul a echivalentului subvenţie brută a împrumutului notificată Comisiei în conformitate cu un alt regulament al Comisiei în domeniul ajutoarelor de stat aplicabil la data respectivă şi care a fost acceptată de Comisie ca respectând Comunicarea privind garanţiile sau orice comunicare succesivă, cu condiţia ca metodologia acceptată să aibă în vedere tipul de garanţie şi tipul de tranzacţie subiacentă vizate în contextul aplicării prezentului regulament. Date fiind dificultăţile în ceea ce priveşte stabilirea echivalentului subvenţie brută în cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor care ar putea să nu fie capabile să restituie împrumutul, această regulă nu ar trebui să li se aplice unor asemenea întreprinderi.
(3)Comunicarea Comisiei privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de stat sub formă de garanţii (JO C 155, 20.6.2008, p. 10).
(19)În cazul în care o schemă de ajutoare de minimis este pusă în aplicare prin intermediari financiari, ar trebui să se garanteze că aceşti intermediari nu beneficiază de ajutoare de stat. În acest scop, se poate solicita intermediarilor financiari care beneficiază de o garanţie de stat să plătească o primă conformă cu condiţiile de piaţă sau să transfere integral orice avantaj beneficiarilor finali ori se pot respecta plafonul de minimis şi alte condiţii din prezentul regulament şi la nivelul intermediarilor.
(20)După ce primeşte o notificare din partea unui stat membru, Comisia poate analiza dacă o măsură care nu constă într-un grant, într-un împrumut, într-o garanţie, într-o injecţie de capital sau într-o măsură de finanţare prin capital de risc, dar care ia forma unei investiţii de capital sau cvasicapital conduce la un echivalent subvenţie brută care nu depăşeşte plafonul de minimis şi care, prin urmare, s-ar putea încadra în domeniul de aplicare al prezentului regulament.
(21)Comisia are obligaţia de a se asigura că normele privind ajutoarele de stat sunt respectate şi, în conformitate cu principiul cooperării prevăzut la articolul 4 alineatul (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană, statele membre ar trebui să faciliteze îndeplinirea acestei sarcini prin crearea instrumentelor necesare pentru a se asigura că valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice în temeiul normelor de minimis nu depăşeşte plafonul global autorizat. În acest scop, atunci când acordă ajutoare de minimis, statele membre ar trebui să comunice întreprinderii respective valoarea ajutorului de minimis acordat şi caracterul de minimis al acestuia şi ar trebui să facă o trimitere expresă la prezentul regulament. Statele membre ar trebui să aibă obligaţia de a supraveghea ajutoarele acordate pentru a se asigura că plafoanele relevante nu sunt depăşite şi se respectă regulile privind cumulul. Pentru a îndeplini această obligaţie, înainte de acordarea unui astfel de ajutor, statul membru în cauză ar trebui să obţină de la întreprinderea respectivă o declaraţie referitoare la alte ajutoare de minimis care fac obiectul prezentului regulament sau al altor regulamente de minimis de care a beneficiat în cursul exerciţiului financiar respectiv şi în cele două exerciţii financiare precedente. Ca alternativă, ar trebui ca statele membre să poată opta să înfiinţeze un registru central cu informaţii complete privind ajutoarele de minimis acordate şi să verifice dacă prin acordarea de noi ajutoare nu se depăşeşte plafonul relevant.
(22)Înainte de a acorda un nou ajutor de minimis, fiecare stat membru ar trebui să verifice dacă prin acordarea noului ajutor de minimis nu se va depăşi plafonul de minimis şi dacă sunt respectate celelalte condiţii din prezentul regulament.
(23)Având în vedere experienţa dobândită de Comisie şi ţinând seama, în special, de necesitatea în general frecventă a revizuirii politicii sale în materie de ajutoare de stat, perioada de aplicare a prezentului regulament ar trebui limitată. În cazul în care prezentul regulament expiră şi nu se mai prelungeşte, statele membre ar trebui să beneficieze de o perioadă de adaptare de şase luni în ceea ce priveşte ajutoarele de minimis care fac obiectul prezentului regulament,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică ajutoarelor acordate întreprinderilor din toate sectoarele, cu excepţia:
a)ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
a1)ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;

b)ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
c)ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
(ii)atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
d)ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e)ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate.
(2)În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele menţionate la alineatul (1) literele (a), (aa), (b) sau (c), cât şi în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentului regulament, prezentul regulament se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau domenii de activitate, cu condiţia ca statul membru în cauză să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau distincţia între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezentul regulament.

Art. 2: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
a)«produse agricole» înseamnă produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor pescăreşti şi de acvacultură care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (*);
(*)Regulamentul (UE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1184/2006 şi (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului (JO L 354, 28.12.2013, p. 1).

b)"prelucrarea produselor agricole" înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
c)"comercializarea produselor agricole" înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi.
d)«produse pescăreşti şi de acvacultură» înseamnă produsele definite la articolul 5 literele (a) şi (b) din Regulamentul (UE) nr. 1379/2013;
e)«producţia primară de produse pescăreşti şi de acvacultură» înseamnă toate operaţiunile legate de pescuitul, creşterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum şi activităţile desfăşurate în ferme sau la bord necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranşarea, filetarea sau congelarea, şi prima vânzare către revânzători sau prelucrători;
f)«prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură» înseamnă toate operaţiunile, inclusiv manipularea, tratarea şi transformarea, efectuate după momentul debarcării - sau al recoltării, în cazul acvaculturii - care au ca rezultat un produs prelucrat, precum şi distribuţia acestuia.

(2)În sensul prezentului regulament, "întreprindere unică" include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
a)o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
b)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
c)o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
d)o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
Întreprinderile care întreţin, cu una sau mai multe întreprinderi, relaţiile la care se face referire la alineatul (1) literele (a)-(d) sunt considerate întreprinderi unice.
Art. 3: Ajutoare de minimis
(1)Se consideră că ajutoarele nu îndeplinesc toate criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din tratat şi, prin urmare, sunt scutite de obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat în cazul în care îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezentul regulament.
(2)Pentru fiecare stat membru, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăşi suma de 200 000 EUR pe durata a trei exerciţii financiare.
Pentru fiecare stat membru, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost nu depăşeşte suma de 100 000 EUR pe durata a trei exerciţii financiare. Aceste ajutoare de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziţionarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.
(3)În cazul în care o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terţi sau contra cost desfăşoară şi alte activităţi pentru care se aplică plafonul de 200 000 EUR, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200 000 EUR, cu condiţia ca statul membru în cauză să asigure, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea activităţilor sau distincţia între costuri, că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depăşeşte 100 000 EUR şi că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziţionarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.
(4)Ajutoarele de minimis se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective.
(5)Plafoanele prevăzute la alineatul (2) se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanţat în totalitate sau parţial din resurse cu originea în Uniune. Perioada de trei exerciţii financiare se stabileşte prin raportare la exerciţiile financiare folosite de către întreprinderea din statul membru în cauză.
(6)În sensul plafoanelor prevăzute la alineatul (2), ajutoarele se exprimă ca grant în numerar. Toate sumele utilizate sunt brute, mai precis înainte de deducerea impozitelor sau a taxelor. În cazul în care ajutorul este acordat sub altă formă decât cea a unui grant, valoarea ajutorului este egală cu echivalentul subvenţie brută al ajutorului.
Ajutoarele care pot fi plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
(7)În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăşi plafonul relevant prevăzut la alineatul (2), nicio parte a respectivelor ajutoare noi nu poate beneficia de dispoziţiile prezentului regulament.
(8)În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
(9)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
Art. 4: Calcularea echivalentului subvenţie brută
(1)Prezentul regulament se aplică numai ajutoarelor pentru care este posibilă calcularea ex ante cu exactitate a echivalentului subvenţie brută pentru ajutoare, fără a fi necesară efectuarea unei evaluări a riscurilor ("ajutoare transparente").
(2)Ajutoarele care constau în granturi sau subvenţii la dobândă se consideră ajutoare de minimis transparente.
(3)Ajutoarele care constau în împrumuturi sunt considerate ajutoare de minimis transparente dacă:
a)beneficiarul nu este supus unei proceduri de insolvenţă colectivă şi nu îndeplineşte criteriile din dreptul naţional pentru a fi supus unei proceduri de insolvenţă colectivă la cererea creditorilor săi. În cazul unei mari întreprinderi, beneficiarul se află într-o situaţie comparabilă cu cea pentru care se conferă un rating de credit de cel puţin B-; şi
b)împrumutul este garantat cu garanţii reale care acoperă cel puţin 50 % din împrumut, iar împrumutul este fie de 1 000 000 EUR (sau 500 000 EUR pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri) pe o perioadă de cinci ani, fie de 500 000 EUR (sau 250 000 EUR pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri) pe o perioadă de zece ani; dacă un împrumut este mai mic decât aceste sume şi/sau se acordă pentru o perioadă de mai puţin de cinci, respectiv zece ani, echivalentul subvenţie brută al împrumutului se calculează ca procentaj corespunzător din plafonul relevant prevăzut la articolul 3 alineatul (2); sau
c)echivalentul subvenţie brută a fost calculat pe baza ratei de referinţă aplicabile în momentul acordării grantului.
(4)Ajutoarele care constau în aporturi de capital sunt considerate ajutoare de minimis transparente numai dacă suma totală a aportului de capital din sectorul public este mai mică decât plafonul de minimis.
(5)Ajutoarele care constau în măsuri de finanţare prin capital de risc care iau forma unor investiţii de capital sau cvasicapital sunt considerate ajutoare de minimis transparente dacă, pentru o întreprindere unică, capitalul furnizat nu depăşeşte plafonul de minimis.
(6)Ajutoarele care constau în garanţii sunt considerate ajutoare de minimis transparente dacă:
a)beneficiarul nu este supus unei proceduri de insolvenţă colectivă şi nu îndeplineşte criteriile din dreptul naţional pentru a fi supus unei proceduri de insolvenţă colectivă la cererea creditorilor săi. În cazul unei mari întreprinderi, beneficiarul se află într-o situaţie comparabilă cu cea pentru care se conferă un rating de credit de cel puţin B-; şi
b)garanţia nu depăşeşte 80 % din împrumutul aferent şi fie suma garantată este de 1 500 000 EUR (sau 750 000 EUR pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri), iar durata garanţiei este de cinci ani, fie suma garantată este de 750 000 EUR (sau 375 000 EUR pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri), iar durata garanţiei este de zece ani; dacă suma garantată este mai mică decât aceste valori şi/sau dacă garanţia se acordă pentru o perioadă de mai puţin de cinci, respectiv zece ani, echivalentul subvenţie brută al garanţiei se calculează ca procentaj corespunzător din plafonul relevant prevăzut la articolul 3 alineatul (2); sau

c)echivalentul subvenţie brută a fost calculat pe baza primelor "safe-harbour" prevăzute într-o comunicare a Comisiei, ori
d)înainte de a fi pusă în aplicare:
(i)metoda utilizată pentru calcularea echivalentului subvenţie brută al garanţiei a fost notificată, în temeiul unui regulament adoptat de către Comisie în domeniul ajutoarelor de stat aplicabil la acel moment, şi a fost acceptată de Comisie ca respectând Comunicarea privind garanţiile sau orice comunicare succesivă; şi
(ii)metoda vizează în mod explicit tipul de garanţii şi tipul de tranzacţii aferente în contextul aplicării prezentului regulament.
(7)Ajutoarele sub forma altor instrumente sunt considerate ajutoare de minimis transparente dacă instrumentul respectiv prevede o limită maximă care să garanteze că nu se depăşeşte plafonul relevant.
Art. 5: Cumul
(1)Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezentul regulament pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei (1) în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la articolul 3 alineatul (2) din prezentul regulament.
(1)Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general (JO L 114, 26.4.2012, p. 8).
(2)Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.
Art. 6: Monitorizare
(1)În cazul în care un stat membru are în vedere acordarea, în conformitate cu prezentul regulament, a unui ajutor de minimis unei întreprinderi, acesta informează în scris întreprinderea în cauză cu privire la valoarea potenţială a ajutorului (exprimată în echivalent subvenţie brută), precum şi la caracterul de minimis al acestuia, făcând în mod explicit trimitere la prezentul regulament şi menţionând titlul acestuia şi la referinţa de publicare din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. În cazul în care se acordă, în conformitate cu prezentul regulament, ajutoare de minimis unor întreprinderi diferite în baza unei scheme şi în cadrul acesteia se acordă întreprinderilor respective ajutoare individuale de valori diferite, statul membru în cauză poate alege să îndeplinească obligaţia susmenţionată prin informarea întreprinderilor cu privire la o sumă fixă corespunzătoare valorii maxime a ajutorului care se acordă în cadrul schemei respective. În acest caz, suma fixă se foloseşte pentru a determina dacă plafonul relevant stabilit la articolul 3 alineatul (2) este respectat. Înainte de acordarea ajutoarelor, statul membru obţine o declaraţie, pe hârtie sau în format electronic, de la întreprinderea respectivă cu privire la orice alt ajutor de minimis primit în precedentele două exerciţii financiare şi în exerciţiul financiar în curs în cazul căruia se aplică prezentul regulament sau alte regulamente de minimis.
(2)Dacă un stat membru înfiinţează un registru central al ajutoarelor de minimis care cuprinde informaţii privind toate ajutoarele de minimis acordate de către toate autorităţile din statul membru respectiv, alineatul (1) nu se mai aplică din momentul în care registrul acoperă o perioadă de trei ani fiscali.
(3)Un stat membru acordă noi ajutoare de minimis în conformitate cu prezentul regulament doar după ce se asigură că prin aceasta suma totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii respective nu depăşeşte plafonul relevant stabilit la articolul 3 alineatul (2) şi că se respectă toate condiţiile prevăzute în prezentul regulament.
(4)Statele membre înregistrează şi adună toate informaţiile referitoare la aplicarea prezentului regulament. Registrele astfel constituite conţin toate informaţiile necesare pentru a demonstra că au fost respectate condiţiile prevăzute în prezentul regulament. Registrele privind ajutoarele de minimis individuale se păstrează timp de 10 exerciţii financiare de la data acordării ajutorului. Registrele privind o schemă de ajutoare de minimis se păstrează timp de 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor individual în cadrul schemei respective.
(5)La cererea scrisă a Comisiei, statul membru în cauză îi furnizează acesteia, în termen de 20 de zile lucrătoare sau într-un termen mai lung stabilit în cerere, toate informaţiile pe care Comisia le consideră necesare pentru a evalua dacă au fost respectate condiţiile prevăzute în prezentul regulament, în special valoarea totală a ajutorului de minimis primit de o întreprindere în conformitate cu prezentul regulament şi cu alte regulamente de minimis.
Art. 7: Dispoziţii tranzitorii
(1)Prezentul regulament se aplică ajutoarelor acordate înainte de intrarea sa în vigoare în cazul în care ajutoarele îndeplinesc toate condiţiile prevăzute în prezentul regulament. Orice ajutor care nu îndeplineşte aceste condiţii va fi evaluat de Comisie în conformitate cu cadrul general, orientările, comunicările şi notificările relevante.
(2)Se consideră că un ajutor individual de minimis care a fost acordat între 2 februarie 2001 şi 30 iunie 2007 şi care respectă condiţiile prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 69/2001 nu îndeplineşte toate criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din tratat şi, prin urmare, este scutit de obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat.
(3)Se consideră că un ajutor individual de minimis care a fost acordat între 1 ianuarie 2007 şi 30 iunie 2014 şi care respectă condiţiile prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1998/2006 nu îndeplineşte toate criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din tratat şi, prin urmare, este scutit de obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat.
(4)La sfârşitul perioadei de valabilitate a prezentului regulament, schemele de ajutoare de minimis care îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezentul regulament fac obiectul prezentului regulament pentru o perioadă suplimentară de şase luni.
Art. 8: Intrare în vigoare şi perioada de aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare la 1 ianuarie 2014.
Se aplică până la 31 decembrie 2023.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 18 decembrie 2013.

Pentru Comisie

Preşedintele

Jose Manuel BARROSO

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 352L din data de 24 decembrie 2013