Regulamentul 1338/16-dec-2008 privind statisticile comunitare referitoare la sănătatea publică, precum şi la sănătatea şi siguranţa la locul de muncă

Acte UE

Jurnalul Oficial 354L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2021
Regulamentul 1338/16-dec-2008 privind statisticile comunitare referitoare la sănătatea publică, precum şi la sănătatea şi siguranţa la locul de muncă
Dată act: 16-dec-2008
Emitent: Parlamentul European;Consiliul Uniunii Europene
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, în special articolul 285 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JOC 44, 16.2.2008, p. 103.
hotărând în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 251 din tratat (2),
(2)Avizul Parlamentului European din 13 noiembrie 2007 JO C 282 E, 6.11.2008, p. 109), Poziţia comună a Consiliului din 2 octombrie 2008 JO C 280 E, 4.11.2008, p. 1) şi Poziţia Parlamentului European din 19 noiembrie 2008 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial).
întrucât:
(1)Prin Decizia nr. 1786/2002/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 septembrie 2002 de adoptare a unui Program de acţiune comunitară în domeniul sănătăţii publice (2003-2008) (3) s-a prevăzut ca dezvoltarea componentei statistice a sistemului de informaţii pentru sănătatea publică să se realizeze în colaborare cu statele membre, utilizându-se, după caz, Programul statistic comunitar pentru a promova sinergia şi pentru a evita duplicarea datelor. Decizia nr. 1350/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2007 de instituire a unui al doilea program de acţiune comunitară în domeniul sănătăţii (2008-2013) (4) a arătat că obiectivul său de a genera şi disemina informaţii şi cunoştinţe cu privire la sănătate va fi urmărit prin acţiuni de continuare a dezvoltării unui sistem durabil de monitorizare a stării de sănătate cu mecanisme pentru colectarea de date şi informaţii comparabile, cu indicatori adecvaţi, precum şi prin dezvoltarea componentei statistice a acestui sistem, împreună cu Programul statistic comunitar.
(3)JOL 271, 9.10.2002, p. 1.
(4)JOL 301, 20.11.2007, p. 3.
(2)Informaţiile comunitare cu privire la sănătatea publică s-au dezvoltat în mod sistematic prin intermediul programelor comunitare pentru sănătate publică. Pe baza acestor lucrări, s-a întocmit o listă a indicatorilor de sănătate la nivelul Comunităţii Europene (European Community Health Indicators - ECHI) care oferă o perspectivă de ansamblu asupra stării de sănătate, factorilor determinanţi ai sănătăţii şi sistemelor de sănătate. Pentru a obţine setul minim de date statistice necesare pentru calculul ECHI, statisticile comunitare referitoare la sănătatea publică ar trebui să respecte, în funcţie de necesitate şi în măsura posibilă, progresele şi rezultatele acţiunilor comunitare din domeniul sănătăţii publice.
(3)Rezoluţia Consiliului din 3 iunie 2002 cu privire la noua strategie comunitară privind sănătatea şi siguranţa la locul de muncă (2002-2006) (5) invita Comisia şi statele membre să îşi intensifice eforturile comune de armonizare a statisticilor privind accidentele de muncă şi bolile profesionale, în vederea punerii la dispoziţie a unor date comparabile în baza cărora să se poată realiza o evaluare obiectivă a impactului şi eficacităţii măsurilor luate în cadrul noii strategii comunitare, subliniind, de asemenea, într-o secţiune specială, necesitatea de a ţine seama de creşterea proporţiei femeilor pe piaţa muncii şi de a răspunde nevoilor lor specifice în ceea ce priveşte politicile de sănătate şi siguranţă la locul de muncă. În plus, în Rezoluţia sa din 25 iunie 2007 privind o nouă strategie comunitară referitoare la sănătatea şi siguranţa la locul de muncă (2007-2012) (6), Consiliul invita Comisia să coopereze cu autorităţile legislative pentru instituirea unui sistem statistic european corespunzător în domeniul sănătăţii şi al siguranţei la locul de muncă care să ţină seama de sistemele naţionale diverse şi care să evite impunerea unor sarcini administrative suplimentare. De asemenea, prin Recomandarea din 19 septembrie 2003 privind lista europeană a bolilor profesionale (7), Comisia a recomandat statelor membre armonizarea treptată a statisticilor proprii cu privire la bolile profesionale pentru ca acestea să devină compatibile cu lista europeană, în conformitate cu activitatea desfăşurată în cadrul sistemului pentru armonizarea statisticilor europene referitoare la bolile profesionale.
(5)JOC 161, 5.7.2002, p. 1.
(6)JOC 145, 30.6.2007, p. 1.
(7)JOL 238, 25.9.2003, p. 28.
(4)Consiliul European de la Barcelona din 15 şi 16 martie 2002 a recunoscut trei principii fundamentale pentru reforma sistemelor de sănătate: accesibilitate pentru toţi, calitatea ridicată a serviciilor de asistenţă medicală şi sus-tenabilitate financiară pe termen lung. Comunicarea Comisiei din20 aprilie 2004 intitulată "Modernizarea protecţiei sociale în scopul dezvoltării unui sistem de asistenţă medicală şi îngrijiri de lungă durată de înaltă calitate, accesibil şi durabil: un sprijin pentru strategiile naţionale prin «metoda deschisă de coordonare»", a propus începerea activităţilor de identificare a potenţialilor indicatori necesari obiectivelor comune de dezvoltare a sistemelor de sănătate, în baza activităţilor întreprinse în contextul programului de acţiune comunitară privind sănătatea, a statisticilor de sănătate ale Eurostat şi a cooperării cu organizaţiile internaţionale. În dezvoltarea acestor indicatori, ar trebui să se acorde o atenţie specială utilizării şi comparabilităţii stării de sănătate autoevaluate prin răspunsurile la anchete.
(5)Decizia nr. 1600/2002/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 iulie 2002 de stabilire a celui de-al şaselea Program comunitar de acţiune pentru mediu (1) include ca prioritate de mediu principală o acţiune privind mediul, sănătatea şi calitatea vieţii, reclamând definirea şi elaborarea indicatorilor de sănătate şi de mediu. De asemenea, Concluziile Consiliului privind indicatorii structurali din 8 decembrie 2003 au impus includerea indicatorilor de biodiversitate şi sănătate, sub titlul "mediu", în baza de date a indicatorilor structurali folosită pentru Raportul anual de primăvară către Consiliu European; indicatorii referitori la sănătatea şi siguranţa la locul de muncă sunt, de asemenea, incluşi în această bază de date, sub titlul "ocuparea forţei de muncă". Ansamblul indicatorilor de dezvoltare durabilă adoptat de Comisie în 2005 conţine, de asemenea, o temă legată de indicatorii de sănătate publică.
(1)JOL 242, 10.9.2002, p. 1.
(6)Planul de acţiune în domeniul mediului şi al sănătăţii 2004-2010 recunoaşte necesitatea îmbunătăţirii calităţii, comparabilităţii şi accesibilităţii datelor referitoare la starea de sănătate în cazul bolilor şi afecţiunilor legate de mediu, prin intermediul Programului statistic comunitar.
(7)Rezoluţia Consiliului din 15 iulie 2003 privind promovarea ocupării forţei de muncă şi a integrării sociale a persoanelor cu dizabilităţi (2) invită statele membre şi Comisia să adune material statistic cu privire la situaţia persoanelor cu dizabilităţi, inclusiv la dezvoltarea serviciilor şi beneficiilor pentru această categorie de persoane. De asemenea, în Comunicarea sa din 30 octombrie 2003 intitulată "Egalitatea de şanse pentru persoanele cu dizabilităţi - un plan de acţiune european", Comisia a decis să elaboreze indicatori contextuali comparabili la nivelul statelor membre, în vederea evaluării eficacităţii politicilor privind persoanele cu dizabilităţi. S-a menţionat totodată necesitatea exploatării la maximum a surselor şi structurilor sistemului statistic european, în special prin dezvoltarea modulelor de anchetă armonizate, în vederea obţinerii de informaţii statistice comparabile la nivel internaţional, necesare pentru monitorizarea progreselor realizate.
(2)JO C 175, 24.7.2003, p. 1.
(8)Pentru a asigura relevanţa şi comparabilitatea datelor, dar şi pentru a evita duplicarea informaţiilor, activităţile statistice ale Comisiei (Eurostat) în domeniul sănătăţii publice şi al sănătăţii şi siguranţei la locul de muncă ar trebui să se desfăşoare, după caz şi în măsura posibilă, în colaborare cu Organizaţia Naţiunilor Unite şi organizaţiile sale specializate, cum sunt Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), Organizaţia Internaţională a Muncii (OIM), precum şi Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE).
(9)Comisia (Eurostat) colectează deja periodic date statistice privind sănătatea publică şi sănătatea şi siguranţa la locul de muncă de la statele membre care oferă voluntar aceste date. De asemenea, Comisia colectează date cu privire la aceste domenii folosind şi alte surse. Aceste activităţi se desfăşoară în strânsă colaborare cu statele membre. În special în domeniul statisticilor referitoare la sănătatea publică, elaborarea şi punerea în aplicare sunt coordonate şi organizate sub forma unui parteneriat între Comisie (Eurostat) şi statele membre. Cu toate acestea, este încă nevoie de un grad mai ridicat de precizie, fiabilitate, coerenţă şi compa-rabilitate, acoperire, actualitate şi punctualitate a colectărilor de date statistice existente. De asemenea, este necesară punerea în aplicare a unor noi colectări aprobate şi desfăşurate împreună cu statele membre pentru a putea obţine setul minim de date statistice necesar la nivel european în domeniul sănătăţii publice şi al sănătăţii şi siguranţei la locul de muncă.
(10)Producerea unor statistici comunitare specifice este reglementată de normele prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 322/97 al Consiliului din 17 februarie 1997 privind statisticile comunitare (3).
(3)JOL 52, 22.2.1997, p. 1.
(11)Prezentul regulament asigură respectarea în întregime a dreptului la protecţia datelor cu caracter personal în conformitate cu dispoziţiile articolului 8 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (4).
(4)JO C 303, 14.12.2007, p. 1.
(12)În contextul prezentului regulament, se aplică Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date (5) şi Regulamentul (CE) nr. 45/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2000 privind protecţia persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile şi organele comunitare şi privind libera circulaţie a acestor date (1). Cerinţele statistice care rezultă din acţiunea comunitară în domeniul sănătăţii publice, din strategiile naţionale pentru dezvoltarea unui sistem de asistenţă medicală de înaltă calitate, accesibilă şi durabilă şi din strategia comunitară privind sănătatea şi siguranţa la locul de muncă, precum şi cerinţele care decurg din indicatorii structurali, indicatorii de dezvoltare durabilă şi ECHI şi din alţi indicatori care trebuie dezvoltaţi în vederea monitorizării strategiilor şi acţiunilor politice naţionale şi comunitare în domeniul sănătăţii publice şi al sănătăţii şi siguranţei la locul de muncă, reprezintă aspecte de larg interes public.
(5)JOL 281, 23.11.1995, p. 31.
(1)JOL 8, 12.1.2001, p. 1.
(13)Transmiterea datelor statistice confidenţiale este reglementată de dispoziţiile Regulamentului (CE) nr. 322/97 şi de cele ale Regulamentului (Euratom, CEE) nr. 1588/90 al Consiliului din 11 iunie 1990 privind transmiterea de date statistice confidenţiale Biroului Statistic al Comunităţilor Europene (2). Măsurile luate în conformitate cu aceste regulamente asigură o protecţie fizică şi logică a datelor confidenţiale şi previne divulgarea neautorizată sau utilizarea acestor date în alte scopuri decât cele statistice în momentul producerii şi diseminării statisticilor comunitare.
(2)JOL 151, 15.6.1990, p. 1.
(14)Pentru producerea şi diseminarea statisticilor comunitare în conformitate cu prezentul regulament, autorităţile statistice naţionale şi comunitare trebuie să respecte principiile stabilite prin Codul bunelor practici privind statisticile europene, care a fost adoptat de către Comitetul pentru programul statistic la 24 februarie 2005.
(15)Deoarece obiectivul prezentului regulament, respectiv stabilirea unui cadru comun pentru producerea sistematică de statistici comunitare privind sănătatea publică şi sănătatea şi siguranţa la locul de muncă, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre şi, prin urmare, poate fi realizat mai bine la nivelul Comunităţii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarită-ţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din tratat. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este enunţat în respectivul articol, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv.
(16)Recunoscând faptul că organizarea şi gestionarea sistemelor de sănătate ţin de competenţa naţională şi că responsabilitatea pentru punerea în aplicare a legislaţiei comunitare cu privire la locurile de muncă şi la condiţiile de muncă revine în primul rând statelor membre, prezentul regulament asigură respectarea deplină a competenţei statelor membre cu privire la sănătatea publică şi la sănătatea şi siguranţa la locul de muncă.
(17)Este important ca sexul şi vârsta să fie incluse în variabilele de clasificare, deoarece aceasta permite luarea în considerare a impactului pe care diferenţele de sex şi vârstă îl au asupra sănătăţii şi siguranţei la locul de muncă.
(18)Măsurile necesare pentru punerea în aplicare a prezentului regulament ar trebui să fie adoptate în conformitate cu Decizia 1999/468/CE a Consiliului din 28 iunie 1999 de stabilire a normelor privind exercitarea competenţelor de executare conferite Comisiei (3).
(3)JOL 184, 17.7.1999, p. 23.
(19)În special, Comisia ar trebui să fie împuternicită să adopte măsuri de punere în aplicare care reglementează caracteristicile anumitor subiecţi şi defalcarea acestora, perioadele de referinţă, intervale şi termene pentru furnizarea datelor, precum şi a metadatelor. Deoarece măsurile respective au un domeniu general de aplicare şi sunt destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentului regulament, printre altele prin completarea acestuia cu noi elemente neesenţiale, acestea trebuie să fie adoptate în conformitate cu procedura de reglementare cu control prevăzută la articolul 5a din Decizia 1999/468/CE.
(20)Pentru colectarea datelor în domeniul sănătăţii publice şi în cel al sănătăţii şi al siguranţei la locul de muncă, se va acorda o finanţare suplimentară în cadrul celui de al doilea Program de acţiune comunitară în domeniul sănătăţii (2008-2013) şi respectiv, al Programului comunitar pentru ocuparea forţei de muncă şi solidaritate socială (4). În cadrul acestora, resursele financiare ar trebui să fie folosite pentru a ajuta statele membre să îşi consolideze în continuare capacităţile naţionale de a aduce îmbunătăţiri şi de a folosi instrumente noi de colectare a datelor statistice în domeniul sănătăţii publice şi al sănătăţii şi siguranţei la locul de muncă.
(4)Decizia nr. 1672/2006/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 2006 de instituire a unui Program comunitar pentru ocuparea forţei de muncă şi solidaritate socială - Progress JO L 315, 15.11.2006, p. 1).
(21)Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor a fost consultată.
(22)Comitetul pentru Programul statistic a fost consultat în conformitate cu articolul 3 alineatul (1) din Decizia 89/382/CEE, Euratom (1),
(1)Decizia 89/382/CEE, Euratom a Consiliului din 19 iunie 1989 de instituire a unui Comitet pentru programul statistic al Comunităţilor Europene JO L 181, 28.6.1989, p. 47).
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiectul
(1)Prezentul regulament stabileşte un cadru comun pentru producerea sistematică de statistici comunitare privind sănătatea publică şi sănătatea şi siguranţa la locul de muncă. Statisticile sunt produse în conformitate cu standarde de imparţialitate, de fiabilitate, de obiectivitate, de rentabilitate şi de confidenţialitate a datelor statistice.
(2)Statisticile includ, sub forma unui set de date comun şi armonizat, informaţii necesare pentru acţiunea comunitară în domeniul sănătăţii publice, pentru sprijinirea strategiilor naţionale în vederea dezvoltării unei asistenţe medicale de înaltă calitate, universal accesibilă şi durabilă, precum şi pentru acţiunea comunitară în domeniul sănătăţii şi siguranţei la locul de muncă.
(3)Statisticile vor furniza date pentru indicatorii structurali, indicatorii de dezvoltare durabilă şi indicatorii de sănătate la nivelul Comunităţii Europene (ECHI), precum şi pentru alţi indicatori care trebuie elaboraţi în vederea monitorizării acţiunilor comunitare în domeniul sănătăţii publice şi al sănătăţii şi siguranţei la locul de muncă.
Art. 2: Domeniul de aplicare
Statele membre furnizează Comisiei (Eurostat) statistici privind următoarele domenii:
- starea de sănătate şi factorii determinanţi ai sănătăţii, definiţi în anexa I;
- asistenţa medicală, definită în anexa II;
- cauzele de deces, definite în anexa III;
- accidentele de muncă, definite în anexa IV;
- bolile profesionale şi alte afecţiuni şi probleme de sănătate legate de muncă, definite în anexa V.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament:
a)"statistici comunitare" are înţelesul prevăzut la articolul 2 prima liniuţă din Regulamentul (CE) nr. 322/97;
b)"producere de statistici" are înţelesul prevăzut la articolul 2 a doua liniuţă din Regulamentul (CE) nr. 322/97;
c)"sănătate publică" înseamnă toate elementele referitoare la sănătate şi anume starea de sănătate, inclusiv morbiditatea sau dizabilitatea, factorii determinanţi care au efect asupra stării de sănătate, necesităţile în domeniul asistenţei medicale, resursele alocate asistenţei medicale, furnizarea asistenţei medicale şi asigurarea accesului universal la aceasta, precum şi cheltuielile şi sursele de finanţare în domeniul sănătăţii şi cauzele mortalităţii;
d)"sănătatea şi siguranţa la locul de muncă" înseamnă toate elementele legate de prevenirea şi protecţia sănătăţii şi a siguranţei lucrătorilor la locul de muncă, în activităţile actuale sau anterioare ale acestora, în special accidentele de muncă, bolile profesionale şi alte afecţiuni şi probleme de sănătate legate de muncă;
e)"microdate" înseamnă înregistrări de date statistice individuale;
f)"transmiterea datelor confidenţiale" înseamnă transmiterea între autorităţile naţionale şi autoritatea comunitară a unor date confidenţiale care nu permit identificarea directă, în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (CE) nr. 322/97 şi cu Regulamentul (Euratom, CEE) nr. 1588/90;
g)"date cu caracter personal" înseamnă orice informaţie referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă, în conformitate cu articolul 2 litera a) din Directiva 95/46/CE.
Art. 4: Surse de date
Statele membre colectează date privind sănătatea publică şi sănătatea şi siguranţa la locul de muncă folosind surse care, în funcţie de domeniu şi subiect şi de caracteristicile sistemelor naţionale, pot consta fie din anchete în gospodării sau anchete similare, fie din module de anchete, fie din surse de raportare sau surse administrative naţionale.
Art. 5: Metodologie
(1)Metodele folosite pentru punerea în aplicare a colectărilor de date iau în considerare, chiar şi în cazul activităţilor pregătitoare, experienţa şi expertiza naţionale, elementele specifice naţionale, posibilităţile de colectare a datelor şi datele existente în cadrul reţelelor de colaborare şi al altor structuri ale Sistemului Statistic European (SSE) în statele membre, înfiinţate de Comisie (Eurostat). De asemenea, trebuie luate în considerare metodologiile pentru colectările periodice de date, care rezultă din proiecte cu implicaţii statistice realizate în cadrul programelor comunitare, astfel cum sunt programele de sănătate publică sau cele de cercetare.
(2)Metodologiile statistice şi colectările de date ce urmează a fi dezvoltate în vederea întocmirii de statistici referitoare la sănătatea publică şi la sănătatea şi siguranţa la locul de muncă la nivelul Comunităţii iau în considerare, dacă este cazul, nevoia de coordonare cu activităţile organizaţiilor internaţionale din domeniu, în vederea asigurării unei comparabilităţi internaţionale a statisticilor şi a coerenţei colectărilor de date, precum şi pentru a evita suprapunerea eforturilor şi a transmiterii de date de către statele membre.
Art. 6: Studii-pilot şi analize costuri-beneficii
(1)Atunci când sunt necesare date suplimentare faţă de cele deja colectate sau faţă de cele pentru care există deja metodologii, sau atunci când se observă o calitate insuficientă a datelor în domeniile menţionate la articolul 2, Comisia (Eurostat) solicită statelor membre realizarea unor studii-pilot pe bază de voluntariat. Scopul acestor studii-pilot constă în testarea conceptelor şi metodelor şi în evaluarea fezabilităţii colectărilor de date aferente, inclusiv a calităţii statistice, a comparabilităţii şi rentabilităţii, în conformitate cu principiile stabilite în Codul bunelor practici privind statisticile europene.
(2)Atunci când se are în vedere pregătirea unei măsuri de punere în aplicare în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2), se efectuează o analiză costuri-beneficii, luându-se în calcul beneficiile rezultate din deţinerea de date în raport cu costul colectării datelor şi sarcina impusă statelor membre.
(3)Comisia (Eurostat) pregăteşte un raport de evaluare a rezultatelor studiilor-pilot şi/sau a analizei costuri-beneficii, inclusiv a efectelor şi implicaţiilor elementelor naţionale specifice, în cooperare cu statele membre în cadrul reţelelor de colaborare şi al altor structuri ale SSE.
Art. 7: Transmiterea, procesarea şi diseminarea datelor
(1)Atunci când este necesar pentru producerea statisticilor comunitare, statele membre transmit microdatele confidenţiale sau, în funcţie de domeniul şi subiectul în cauză, datele agregate, în conformitate cu dispoziţiile privind transmiterea de date confidenţiale prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 322/97 şi în Regulamentul (Euratom, CEE) nr. 1588/90. Aceste dispoziţii se aplică procesării datelor de către Comisie (Eurostat), în măsura în care datele respective sunt considerate confidenţiale, în înţelesul articolului 13 din Regulamentul (CE) nr. 322/97. Statele membre se asigură că datele transmise nu permit identificarea directă a unităţilor statistice (persoanelor fizice) şi că datele cu caracter personal sunt protejate în conformitate cu principiile stabilite în Directiva 95/46/CE.
(2)Statele membre transmit datele şi metadatele necesare în temeiul prezentului regulament în format electronic, în conformitate cu standardul de schimb convenit de Comisie (Eurostat) şi statele membre. Datele sunt furnizate conform termenelor stabilite, la intervalele prevăzute şi respectându-se perioadele de referinţă indicate în anexe sau în măsurile de punere în aplicare adoptate în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
(3)Comisia (Eurostat) ia măsurile necesare pentru îmbunătăţirea diseminării, accesibilităţii şi documentării informaţiilor statistice, în conformitate cu principiile de comparabilitate, de fiabilitate şi de confidenţialitate statistică prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 322/97 şi în Regulamentul (CE) nr. 45/2001.
Art. 8: Evaluarea calităţii
(1)În sensul prezentului regulament, următoarele criterii de evaluare a calităţii se aplică datelor care se transmit:
a)"relevanţa", care se referă la măsura în care statisticile răspund nevoilor actuale şi potenţiale ale utilizatorilor;
b)"precizia", care se referă la cât de apropiate sunt estimările de valorile reale necunoscute;
c)"actualitatea", care se referă la decalajul de timp dintre disponibilitatea informaţiilor şi evenimentul sau fenomenul pe care acestea îl descriu;
d)"punctualitatea", care se referă la decalajul de timp dintre data publicării datelor şi data-ţintă la care acestea ar fi trebuit să fie transmise;
e)"accesibilitatea" şi "claritatea", care se referă la condiţiile şi la modalităţile prin care utilizatorii pot obţine, folosi şi interpreta datele;
f)"comparabilitatea", care se referă la măsurarea impactului diferenţelor dintre conceptele statistice aplicate şi instrumentele şi procedurile de măsurare, atunci când se face o comparaţie între statistici pe diferite zone geografice, domenii sectoriale sau în timp;
g)"coerenţa", care se referă la caracterul adecvat al datelor pentru a fi fiabil combinate în moduri diferite şi pentru diverse scopuri.
(2)La fiecare cinci ani, fiecare stat membru prezintă Comisiei (Eurostat) un raport privind calitatea datelor transmise. Comisia (Eurostat) evaluează calitatea datelor transmise şi publică rapoartele respective.
Art. 9: Măsuri de punere în aplicare
(1)Măsurile de punere în aplicare vizează:
a)caracteristicile, şi anume variabile, definiţii şi clasificări ale subiectelor cuprinse în anexele I-V;
b)defalcarea caracteristicilor;
c)perioadele de referinţă, intervalele şi termenele pentru furnizarea datelor;
d)furnizarea metadatelor.
Aceste măsuri iau în considerare, în special, dispoziţiile articolului 5, ale articolului 6 alineatele (2) şi (3) şi ale articolului 7 alineatul (1), precum şi disponibilitatea, oportunitatea şi contextul legal al surselor de date comunitare existente după examinarea tuturor surselor referitoare la domeniile şi subiectele respective.
Aceste măsuri destinate să modifice elementele neesenţiale ale prezentului regulament, printre altele, prin completarea acestuia, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
(2)Dacă este necesar, se adoptă, în conformitate cu procedura de reglementare menţionată la articolul 10 alineatul (3), derogări şi perioade de tranziţie pentru statele membre, bazate pe motive obiective.
Art. 10: Comitetul
(1)Comisia este asistată de Comitetul pentru programul statistic instituit prin Decizia 89/382/CEE, Euratom.
(2)Atunci când se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5a alineatele (l)-(4) şi articolul 7 din Decizia 1999/468/CE, având în vedere dispoziţiile articolului 8 din respectiva decizie.
(3)Atunci când se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolele 5 şi 7 din Decizia 1999/468/CE, având în vedere dispoziţiile articolului 8 din respectiva decizie.
Termenul prevăzut la articolul 5 alineatul (6) din Decizia 1999/468/CE se stabileşte la trei luni.
Art. 11: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Strasbourg, 16 decembrie 2008.

Pentru Parlamentul European

Preşedintele

H.-G. POTTERING

Pentru Consiliu

Preşedintele

B. LE MAIRE

ANEXA I:
Domeniu: Starea de sănătate şi factorii determinanţi ai sănătăţii
a)Obiectivul
Obiectivul acestui domeniu îl constituie furnizarea statisticilor privind starea de sănătate şi la factorii determinanţi ai sănătăţii.
b)Domeniu de aplicare Acest domeniu vizează statisticile privind starea de sănătate şi factorii determinanţi ai sănătăţii care se bazează pe autoevaluare şi care sunt întocmite pe baza anchetelor adresate populaţiei, altele decât cele întocmite pe baza colectărilor de date privind gospodăriile şi persoanele fizice menţionate în Regulamentul (UE) 2019/1700 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), precum şi alte statistici întocmite pe baza surselor administrative, cum ar fi cele privind morbiditatea sau accidentele şi vătămările. Se includ persoanele instituţionalizate, precum şi copii cu vârsta de până la 14 ani, dacă este cazul şi la intervale ad-hoc relevante, sub rezerva efectuării prealabile de studii-pilot satisfăcătoare.
(*)Regulamentul (UE) 2019/1700 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 octombrie 2019 de stabilire a unui cadru comun pentru statisticile europene referitoare la persoane şi gospodării, bazate pe datele la nivel individual colectate din eşantioane, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 808/2004, (CE) nr. 452/2008 şi (CE) nr. 1338/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1177/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 577/98 al Consiliului (JO L 261 I, 14.10.2019, p. 1).”

c)Perioade de referinţă, intervale şi termene pentru furnizarea datelor
Măsurile referitoare la primul an de referinţă, intervalul şi termenul pentru furnizarea datelor se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).”

d)Subiectele acoperite
Setul de date comune şi armonizate care trebuie furnizate acoperă următoarele subiecte:
- starea de sănătate, inclusiv percepţiile asupra sănătăţii, sănătatea fizică şi mentală, limitările funcţionale şi dizabilităţile;
- morbiditatea specifică în funcţie de diagnostic;
- protecţia împotriva unor eventuale pandemii şi boli transmisibile;
- accidentele şi vătămările, inclusiv cele legate de siguranţa consumatorilor, precum şi, atunci când este posibil, daunele cauzate de consumul de alcool şi de droguri;
- stilul de viaţă, precum activitatea fizică, dieta, fumatul, consumul de alcool şi de droguri, şi factorii de mediu, sociali şi profesionali;
- accesul la echipamentele de asistenţă medicală preventivă şi curativă, precum şi serviciile de îngrijire de lungă durată (anchetă adresată populaţiei),
- istoric de informaţii demografice şi socio-economice despre persoane.
Nu este obligatoriu ca toate subiectele să fie abordate de fiecare dată când sunt furnizate datele statistice. Măsurile referitoare la caracteristici, şi anume variabile, definiţii şi clasificări ale subiectelor enumerate mai sus şi defalcarea caracteristicilor se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
Desfăşurarea anchetelor privind sănătatea este opţională în cadrul prezentului regulament. Durata medie a unei anchete pentru fiecare gospodărie nu depăşeşte 20 de minute pentru modulele de anchete.

e)Metadatele
Măsurile referitoare la furnizarea metadatelor, inclusiv cele privind caracteristicile anchetelor şi alte surse utilizate, populaţia vizată şi informaţiile privind orice element naţional specific esenţiale pentru interpretarea şi compilarea statisticilor şi indicatorilor comparabili se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
ANEXA II:
Domeniu: Asistenţa medicală
a)Obiectivul
Obiectivul acestui domeniu îl constituie furnizarea statisticilor referitoare la asistenţa medicală.
b)Domeniul de aplicare
Acest domeniu acoperă totalitatea activităţilor derulate de către instituţii sau persoane fizice, prin aplicarea cunoştinţelor şi a tehnicilor medicale, paramedicale şi de infirmerie, în scopuri legate de sănătate, inclusiv de îngrijirea pe termen lung, precum şi în activităţile de administrare şi de gestionare aferente.
Pentru colectarea datelor se folosesc în principal sursele administrative.
c)Perioade de referinţă, intervale şi termene pentru furnizarea datelor
Statisticile se furnizează anual; măsurile referitoare la primul an de referinţă, intervalul şi termenul pentru furnizarea datelor se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
d)Subiectele acoperite
Setul de date comune şi armonizate care trebuie furnizate acoperă următoarele subiecte:
- echipamentele de asistenţă medicală;
- resursele umane în domeniul asistenţei medicale;
- utilizarea asistenţei medicale, serviciile individuale şi cele colective;
- cheltuieli şi surse de finanţare în domeniul sănătăţii.
Nu este obligatoriu ca toate subiectele să fie abordate de fiecare dată când sunt furnizate datele statistice. Setul de date se stabileşte cu respectarea clasificărilor internaţionale relevante şi ţinându-se seama de circumstanţele şi practicile din statele membre.
În colectarea de date se ţine seama de mobilitatea pacienţilor, şi anume utilizarea de către aceştia a echipamentelor de asistenţă medicală din altă ţară decât cea de reşedinţă, precum şi de mobilitatea personalului din domeniul sănătăţii, cum ar fi cei care îşi practică profesia în afara ţării în care au obţinut prima lor licenţă de practică. De asemenea, în colectarea datelor, se ţine seama şi de calitatea asistenţei medicale.
Măsurile referitoare la caracteristici, şi anume variabile, definiţii şi clasificări ale subiectelor enumerate mai sus şi defal-carea caracteristicilor se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
e)Metadatele
Măsurile referitoare la furnizarea metadatelor, inclusiv metadatele privind caracteristicile surselor şi ale colectărilor utilizate, populaţia vizată şi informaţiile privind orice element naţional specific esenţiale pentru interpretarea şi întocmirea statisticilor şi indicatorilor comparabili, se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
ANEXA III:
Domeniu: Cauzele de deces
a)Obiectivul
Obiectivul acestui domeniu îl constituie furnizarea statisticilor referitoare la cauzele de deces.
b)Domeniul de aplicare
Acest domeniu acoperă statisticile referitoare la cauzele de deces, pe baza certificatelor medicale de deces eliberate la nivel naţional, luând în considerare recomandările OMS. Statisticile care urmează a fi compilate se referă la cauza principală, definită de OMS ca fiind: "boala sau vătămarea care a declanşat succesiunea de evenimente morbide care au provocat direct decesul sau circumstanţele accidentului sau ale actului de violenţă care au produs vătămarea ce a condus la deces". Statisticile compilează toate decesele şi copiii născuţi morţi din fiecare stat membru, făcându-se distincţie între rezidenţi şi nerezidenţi. Atunci când este posibil, datele privind cauzele de deces pentru rezidenţii decedaţi în străinătate se includ în statisticile ţării de reşedinţă.
c)Perioade de referinţă, intervale şi termene pentru furnizarea datelor
Statisticile sunt furnizate anual. Măsurile referitoare la primul an de referinţă se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2). Datele sunt comunicate în termen de 24 de luni de la încheierea anului de referinţă. Date provizorii sau estimate pot fi furnizate chiar mai devreme. În cazul incidentelor referitoare la sănătatea publică, se pot organiza colectări suplimentare de date speciale fie pentru toate decesele, fie pentru anumite cauze de deces.
d)Subiectele acoperite
Setul de date comune şi armonizate care trebuie furnizate acoperă următoarele subiecte:
- caracteristicile persoanelor decedate;
- regiunea;
- caracteristicile decesului, inclusiv cauza principală a decesului.
Setul de date referitoare la cauzele de deces este stabilit în cadrul Clasificării internaţionale a bolilor a OMS şi respectă normele Eurostat şi recomandările Organizaţiei Naţiunilor Unite şi ale OMS privind statisticile referitoare la populaţie. Furnizarea datelor privind caracteristicile copiilor născuţi morţi se face pe bază de voluntariat. La furnizarea datelor referitoare la decesele neonatale (decesele copiilor în vârstă de până la 28 de zile) se ţine seama de diferenţele naţionale în practicile privind înregistrarea cauzelor de deces multiple.
Măsurile referitoare la caracteristici, şi anume variabile, definiţii şi clasificări ale subiectelor enumerate mai sus şi defal-carea caracteristicilor se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
e)Metadatele
Măsurile referitoare la furnizarea metadatelor, inclusiv cele privind populaţia vizată şi informaţiile privind orice element naţional specific esenţiale pentru interpretarea şi întocmirea statisticilor şi indicatorilor comparabili se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
ANEXA IV:
Domeniu: Accidentele de muncă
a)Obiectivul
Obiectivul acestui domeniu îl constituie furnizarea statisticilor referitoare la accidentele de muncă.
b)Domeniul de aplicare
Accidentul de muncă este definit ca "un eveniment izolat produs în cadrul activităţii profesionale, care duce la vătămări fizice sau psihice". Datele sunt colectate pentru întreaga forţă de muncă, pentru accidente de muncă soldate cu moartea şi pentru accidentele de muncă soldate cu incapacitate de muncă de peste trei zile, folosind surse administrative completate cu alte surse relevante suplimentare, atunci când este necesar şi fezabil, pentru grupurile specifice de lucrători sau pentru situaţiile naţionale specifice. Atunci când sunt disponibile şi în mod opţional, se poate colecta un subset limitat de date de bază cu privire la accidentele soldate cu incapacitate de muncă de mai puţin de patru zile, în cadrul colaborării cu Organizaţia Internaţională a Muncii (OIM).
c)Perioade de referinţă, intervale şi termene pentru furnizarea datelor
Statisticile sunt furnizate anual. Măsurile referitoare la primul an de referinţă se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2). Datele sunt comunicate în cel mult 18 luni de la încheierea anului de referinţă.
d)Subiectele acoperite
Setul de microdate comune şi armonizate care trebuie furnizate acoperă următoarele subiecte:
- caracteristicile persoanelor vătămate;
- caracteristicile vătămării, inclusiv gravitatea (zile de incapacitate de muncă);
- caracteristicile întreprinderii, inclusiv activitatea economică;
- caracteristicile locului de muncă;
- caracteristicile accidentului, inclusiv succesiunea de evenimente ce caracterizează cauzele şi circumstanţele accidentului.
Datele privind accidentele de muncă se stabilesc în cadrul specificărilor prevăzute de metodologia statisticilor europene privind accidentele de muncă (European Statistics on Accidents at Work - ESAW), ţinând seama de circumstanţele şi practicile din statele membre.
Furnizarea datelor privind naţionalitatea persoanelor vătămate, dimensiunea întreprinderii şi momentul accidentului se face pe bază de voluntariat. În ceea ce priveşte subiectele din faza III a metodologiei ESAW, şi anume locul de muncă şi succesiunea de evenimente care caracterizează cauzele şi circumstanţele accidentului, se furnizează cel puţin trei variabile. De asemenea, statele membre ar trebui să ofere mai multe date care respectă specificaţiile fazei III a ESAW pe bază de voluntariat.
Măsurile referitoare la caracteristici, şi anume variabile, definiţii şi clasificări ale subiectelor enumerate mai sus şi defal-carea caracteristicilor se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
e)Metadatele
Măsurile referitoare la furnizarea metadatelor, inclusiv metadatele privind populaţia vizată, ratele de declarare a accidentelor în muncă şi, atunci când este relevant, exemple de caracteristici, precum şi informaţiile privind orice element naţional specific esenţiale pentru interpretarea şi întocmirea statisticilor şi indicatorilor comparabili se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
ANEXA V:
Domeniu: Bolile profesionale şi alte afecţiuni şi probleme de sănătate legate de muncă
a)Obiectivul
Obiectivul acestui domeniu îl constituie furnizarea statisticilor referitoare la cazurile recunoscute de boli profesionale şi alte afecţiuni şi probleme de sănătate legate de muncă.
b)Domeniul de aplicare
- Boala profesională reprezintă un caz recunoscut de către autorităţile naţionale responsabile de recunoaşterea bolilor profesionale. Se colectează date cu privire la noile cazuri de boli profesionale şi la decesele datorate bolilor profesionale.
- Afecţiunile şi problemele de sănătate legate de muncă sunt acele afecţiuni şi probleme de sănătate care pot fi provocate sau agravate de condiţiile de muncă, direct sau în combinaţie cu alţi factori. În această categorie sunt incluse atât afecţiunile fizice, cât şi cele psihosociale. Afecţiunile şi problemele de sănătate legate de muncă nu implică neapărat recunoaşterea de către o autoritate, iar datele aferente sunt colectate în principal din anchetele existente adresate populaţiei, precum ancheta prin interviu la nivel european privind sănătatea (EHIS) sau alte anchete sociale.
c)Perioade de referinţă, intervale şi termene pentru furnizarea datelor
În cazul bolilor profesionale, statisticile se întocmesc anual şi se transmit în cel mult 15 luni de la încheierea anului de referinţă. Măsurile referitoare la perioadele de referinţă, intervalele şi termenele pentru furnizarea celorlalte culegeri de date se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
d)Subiectele acoperite
Setul de date comune şi armonizate care trebuie furnizate pentru bolile profesionale acoperă următoarele subiecte:
- caracteristicile persoanei bolnave, inclusiv sexul şi vârsta;
- caracteristicile bolii, inclusiv gravitatea;
- caracteristicile întreprinderii şi ale locului de muncă, inclusiv activitatea economică;
- caracteristicile agentului sau factorului cauzator.
Datele privind bolile profesionale se stabilesc în cadrul specificărilor prevăzute de metodologia statisticilor europene privind bolile profesionale (European Occupational Diseases Statistics - EODS), ţinând seama de circumstanţele şi practicile din statele membre.
Setul de date comune şi armonizate care trebuie furnizate pentru problemele de sănătate legate de muncă acoperă următoarele subiecte:
- caracteristicile persoanei care are problema de sănătate, inclusiv sexul, vârsta şi statutul profesional;
- caracteristicile problemei de sănătate legate de muncă, inclusiv gravitatea,
- caracteristicile întreprinderii şi ale locului de muncă, inclusiv dimensiunea şi activitatea economică;
- caracteristicile agentului sau factorului care a provocat sau a agravat problema de sănătate.
Nu este obligatoriu ca toate subiectele să fie abordate de fiecare dată când sunt furnizate datele statistice.
Măsurile referitoare la caracteristici, şi anume variabile, definiţii şi clasificări ale subiectelor enumerate mai sus şi defal-carea caracteristicilor se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
e)Metadatele
Măsurile referitoare la furnizarea metadatelor, inclusiv metadatele privind populaţia vizată şi informaţiile privind orice element naţional specific esenţiale pentru interpretarea şi întocmirea statisticilor şi indicatorilor comparabili se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 10 alineatul (2).
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 354L din data de 31 decembrie 2008