Regulamentul 13/30-sept-2010 Cerinţe uniforme privind omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte frânarea (*)
Jurnalul Oficial 257L
În vigoareREGULAMENT |
1. Domeniul de aplicare |
2. Definiţii |
3. Cerere de omologare |
4. Omologare |
5. Specificaţii |
6. Încercări |
7. Modificarea tipului de vehicul sau a sistemului de frânare şi prelungirea omologării |
8. Conformitatea producţiei |
9. Sancţiuni pentru neconformitatea producţiei |
10. Încetarea definitivă a producţiei |
11. Denumirile şi adresele serviciilor tehnice responsabile cu efectuarea încercărilor de omologare şi ale departamentelor administrative |
12. Dispoziţii tranzitorii |
ANEXE |
Anexa 1 - Mecanisme de frânare, dispozitive, metode şi condiţii care nu intră sub incidenţa prezentului regulament |
Anexa 2 - Comunicare privind omologarea ori prelungirea, refuzul sau retragerea omologării ori încetarea definitivă a producţiei unui tip de vehicul referitor la frânare, în conformitate cu Regulamentul nr. 13 |
Anexa 2 - Apendicele 1 - Lista datelor privind vehiculele în scopul omologărilor în conformitate cu Regulamentul nr. 90 |
Anexa 2 - Apendicele 2 - Certificat de omologare de tip privind mecanismul de frânare al vehiculelor |
Anexa 3 - Dispunerea mărcilor de omologare |
Anexa 4 - Încercări de frânare şi eficacitatea sistemelor de frânare |
Anexa 4 - Apendice - Procedură de monitorizare a nivelului de încărcare a bateriei |
Anexa 5 - Dispoziţii suplimentare aplicabile anumitor vehicule, astfel cum se precizează în ADR |
Anexa 6 - Metode de măsurare a timpului de reacţie pentru vehicule prevăzute cu sistem de frânare cu aer comprimat |
Anexa 6 - Apendice - Exemple de simulator |
Anexa 7 - Dispoziţii referitoare la sursele de energie şi dispozitivele de stocare a energiei (acumulatoare de energie) |
Anexa 8 - Dispoziţii referitoare la condiţii specifice privind sistemele de frânare cu arc |
Anexa 9 - Dispoziţii referitoare la sistemele de frânare de staţionare dotate cu un dispozitiv de blocare mecanică a cilindrilor de frână (dispozitive de blocare) |
Anexa 10 - Distribuirea frânării între axurile vehiculelor şi cerinţe privind compatibilitatea între vehiculele tractoare şi remorci |
Anexa 11 - Cazuri în care nu este necesară efectuarea încercărilor de tip I şi/sau tip II (sau tip II-A) |
Anexa 11 - Apendicele 1 - Tabelele I, II şi III |
Anexa 11 - Apendicele 2 - Proceduri alternative pentru încercările de tip I şi III pentru frânele remorcilor |
Anexa 11 - Apendicele 3 - Model de raport de încercare în conformitate cu punctele 3.7.1 şi 3.7.2 din apendicele 2 la prezenta anexă |
Anexa 11 - Apendicele 4 - Model de raport de încercare a unui dispozitiv alternativ de reglare automată a frânelor în conformitate cu punctul 3.7.3 din apendicele 2 la prezenta anexă |
Anexa 12 - Condiţii privind încercarea vehiculelor cu sisteme de frânare inerţială |
Anexa 12 - Apendicele 1 - Figurile 1-8 |
Anexa 12 - Apendicele 2 - Raport de încercare al dispozitivului de comandă al sistemului de frânare inerţială |
Anexa 12 - Apendicele 3 - Raport de încercare a frânei |
Anexa 12 - Apendicele 4 - Raport de încercare privind compatibilitatea dispozitivelor de comandă a frânei inerţiale, transmisiei şi frânelor remorcii |
Anexa 13 - Dispoziţii privind încercarea vehiculelor prevăzute cu sisteme antiblocare |
Anexa 13 - Apendicele 1 - Simboluri şi definiţii |
Anexa 13 - Apendicele 2 - Utilizarea aderenţei |
Anexa 13 - Apendicele 3 - Eficacitatea pe suprafeţe cu coeficienţi de aderenţă diferiţi |
Anexa 13 - Apendicele 4 - Metoda de selecţie a suprafeţei cu aderenţă redusă |
Anexa 14 - Condiţii de încercare aplicabile remorcilor cu sistem de frânare electric |
Anexa 14 - Apendice - Compatibilitatea coeficientului de frânare a remorcii şi deceleraţiei medii rezultate a combinaţiei tractor/remorcă (remorcă cu şi fără încărcătură) |
Anexa 15 - Metoda de încercare cu dinamometrul inerţial pentru garniturile de frână |
Anexa 16 - (Rezervat) |
Anexa 17 - Procedură de încercare a compatibilităţii funcţionale a vehiculelor echipate cu circuite electrice de comandă |
Anexa 18 - Cerinţe speciale aplicabile aspectelor legate de siguranţa sistemelor complexe de control electronic ale vehiculelor |
Anexa 19 - Încercarea de eficacitate a componentelor de frânare ale remorcilor |
Anexa 19 - Apendicele 1 - Model de raport de verificare a camerelor de frânare cu diafragmă |
Anexa 19 - Apendicele 2 - Model de fişă comparativă a rezultatelor încercării camerelor de frânare cu diafragmă |
Anexa 19 - Apendicele 3 - Model de raport de verificare pentru frâne cu arc |
Anexa 19 - Apendicele 4 - Model de fişă comparativă a rezultatelor încercărilor frânelor cu arc |
Anexa 19 - Apendicele 5 - Fişă informativă a unui sistem antiblocare pentru remorci |
Anexa 19 - Apendicele 6 - Raport de încercare a unui sistem antiblocare pentru remorci |
Anexa 19 - Apendicele 7 - Simboluri şi definiţii |
Anexa 19 - Apendicele 8 - Fişă informativă a încercării de teren, în conformitate cu punctul 4.4.2.9 din prezenta anexă |
Anexa 20 - Procedură alternativă de omologare de tip a remorcilor |
Anexa 20 - Apendicele 1 - Metodă de calcul a înălţimii centrului de greutate |
Anexa 20 - Apendicele 2 - Grafic de verificare pentru punctul 3.2.1.5 - Semiremorci |
Anexa 20 - Apendicele 3 - Grafic de verificare pentru punctul 3.2.1.6 - Remorci cu ax central |
Anexa 20 - Apendicele 4 - Grafic de verificare pentru punctul 3.2.1.7 - Remorci |
Anexa 20 - Apendicele 5 - Simboluri şi definiţii |
Compresor/supapă de evacuare (1) | Presiune max. de decuplare =…………………….kPa | Presiune min. de cuplare =……………………kPa | |
Supapă de protecţie cu patru circuite | Presiune statică de închidere =…………………..kPa | ||
Supapă de comandă a remorcii sau supapă releu de urgenţă (4), după caz | Presiunea de distribuţie corespunzătoare unei presiuni de control de 150 kPa =…………………………….kPa | ||
Presiunea de proiectare minimă a frânei de serviciu, pentru calcul (1) (2) | |||
Ax (axuri) | |||
Tipul cilindrului de frână (3) frână de serviciu/frână de staţionare | / | / | / |
Cursa maximă (3) smax = mm | |||
Lungimea levierului (3) = mm | |||
Observaţii: (1)Nu se aplică remorcilor. (2)Dacă diferă de presiunea minimă de cuplare. (3)Se aplică numai remorcilor. (4)Nu se aplică vehiculelor cu sisteme de frânare controlate electronic. | |||


Limite ale decelerării | |
< = 1,0 m/sec2 | > 1,0 m/sec2 |
Semnalul poate fi generat | Semnalul este generat |
Nu se activează sub | |
N1 | 6 m/s2 |
M2, M3, N2 şi N3 | 4 m/s2 |
Nu se activează sub | |
N1 | 6 m/s2 |
M2, M3, N2 şi N3 | 4 m/s2 |

Masa vehiculului în momentul încercării | neîncărcat [kg] | încărcat [kg] |
Sarcina pe pivotul de cuplare (3) | ||
Axul nr. 1 | ||
Axul nr. 2 | ||
Axul nr. 3 | ||
Axul nr. 4 | ||
Total |
REZULTATELE ÎNCERCĂRILOR | Viteza de încercare [km/h] | Eficacitate măsurată | Forţă măsurată asupra comenzii [daN] | |
14.1. încercări de tip 0, motor decuplat | frânare de serviciu | |||
frânare de siguranţă | ||||
14.2. încercări de tip 0, motor conectat | frânare de serviciu, în conformitate cu punctul 2.1.1 din anexa 4 | |||
14.3. încercări de tip I | cu frânare repetată (5) | |||
cu frânare continuă (6) | ||||
rulare liberă, în conformitate cu punctul 1.5.4 din anexa 4 (5) şi punctul 1.7.3 din anexa 4 (7) | ||||
14.4. încercări de tip II sau IIA (2), după caz | frânare de serviciu | |||
14.5. încercări de tip III (7) | rulare liberă, în conformitate cu punctul 1.7.3 din anexa 4 | |||




Categoria vehiculului | Condiţii | |||
v1 [km/h] | v2 [km/h] |
| n | |
m2 | 80 % vmax < = 100 | 1/2 v1 | 55 | 15 |
N1 | 80 % vmax < = 120 | 1/2 v1 | 55 | 15 |
m3, n2, n3 | 80 % vmax < = 60 | 1/2 v1 | 60 | 20 |
t = durata unui ciclu de fr
nare: durata dintre iniţierea unei acţionări a frânei şi acţionarea imediat următoare.
t, durata poate fi mărită; în toate cazurile, pe lângă perioada de timp necesară pentru frânare şi accelerare, este permisă o perioadă de 10 secunde la fiecare ciclu pentru stabilizarea vitezei v1.Viteza [km/h] | Distanţa [metri] |
40 | 1 700 |
30 | 1 950 |
20 | 2 500 |
15 | 3 100 |
Număr de acţionări ale frânei | 20 |
Durata ciclului de frânare | 60 s |
Viteza iniţială la începutul frânării | 60 km/h |
Acţionări ale frânei | În aceste încercări, forţa aplicată dispozitivului de control este reglată astfel încât să se atingă o deceleraţie medie rezultată de 3 m/s2 în raport cu masa remorcii PR la prima acţionare a frânelor. Această forţă rămâne constantă pe întreg parcursul acţionării repetate a frânelor. |

Categorie | m2 | m3 | N1 | N2 | N3 | |
Tip de încercare | 0-I | 0-I-II sau IIA | 0-I | 0-I | 0-I-II | |
Încercare de tip 0 cu motorul decuplat | v | 60 km/h | 60 km/h | 80 km/h | 60 km/h | 60 km/h |
s < = dm > = | 0,15 v + v2 / 130 5,0 m/s2 | |||||
Încercarea de tip 0 cu motor cuplat | v = 0,80 vmax dar nu depăşeşte | 100 km/h | 90 km/h | 120 km/h | 100 km/h | 90 km/h |
s < = dm > = | 0,15 v + v2 / 103,5 4,0 m/s2 | |||||
F < = | 70 daN | |||||
Categorie de vehicule | v [km/h] | Distanţa de oprire ÎNCĂRCAT [m] | dm m/s2 | Distanţa de oprire NEÎNCĂRCAT [m] | dm m/s2 |
M2 | 60 | 0,15v + (100/30) x (v2/130) | 1,5 | 0,15v + (100/25) x (v2/130) | 1,3 |
M3 | 60 | 0,15v + (100/30) x (v2/130) | 1,5 | 0,15v + (100/30) x (v2/130) | 1,5 |
N1 | 70 | 0,15v + (100/30) x (v2/115) | 1,3 | 0,15v + (100/25) x (v2/115) | 1,1 |
N2 | 50 | 0,15v + (100/30) x (v2/115) | 1,3 | 0,15v + (100/25) x (v2/115) | 1,1 |
N3 | 40 | 0,15v + (100/30) x (v2/115) | 1,3 | 0,15v + (100/30) x (v2/115) | 1,3 |
x [%] | t [s] |
10 | 0,2 |
75 | 0,4 |












Încărcat | Neîncărcat | |
P | 24 tone (240 kN) | 4,2 tone (42 kN) |
PR | 150 kN | 30 kN |
PRmax | 150 kN | 150 kN |
hR | 1,8 m | 1,4 m |
ER | 6,0 m | 6,0 m |


Parametri de control | Sarcina vehiculului | Axul nr. 2 sarcină la sol (daN) | Presiunea la intrare (kPa) | Presiunea nominală la ieşire ([kPa) |
Laden = Încărcat Unladen = Neîncărcat | Încărcat Neîncărcat | 10 000 1 500 | 600 600 | 600 240 |
Axurile vehiculului | Axuri de referinţă | |||||
Masa pe ax (1) | Forţa de frânare necesară la roţi | Viteza | Masa pe ax (1) | Forţa de frânare dezvoltată la roţi | Viteza | |
kg | N | km/h | kg | N | km/h | |
Axul 1: Axul 2: Axul 3: Axul 4: | ||||||
(1)Masă maximă tehnic admisă pe axă. | ||||||
Masa totală a vehiculului spus omologării | kg |
Forţă de frânare necesară la roţi.. | N |
Cuplu de încetinire necesar la axul principal al sistemului de frânare de anduranţă | Nm |
Cuplul de încetinire obţinut la axul principal al sistemului de frânare de anduranţă (conform diagramei) | Nm |
AXUL DE REFERINŢĂ NR. RAPORTULUI Data (copie inclusă) | |||
Tipul I | Tip III | ||
Energia absorbita de ax (N) (a se vedea punctul 4.2.1, apendicele 2) Axul 1: Axul 2: Axul 3: | T1 = % Pe (1) T2 = % Pe T3 = % Pe | T1 = % Pe T2 = % Pe T3 = % Pe | |
Cursa calculată a dispozitivului de acţionare (mm) (a se vedea punctul 4.3.1.1, apendicele 2) Axul 1: Axul 2: Axul 3: | S1 = S2 = S3 = | S1 = s2 = s3 = | |
Forţa de apăsare medie (N) (a se vedea punctul 4.3.1.2, apendicele 2) Axul 1: Axul 2: Axul 3: | ThA1 = ThA2 = ThA3 = | ThA1 = ThA2 = ThA3 = | |
Eficacitatea frânării (N) (a se vedea punctul 4.3.1.4, apendicele 2) Axul 1: Axul 2: Axul 3: | T1 = T2 = T3 = | T1 = T2 = T3 = | |
Rezultatul încercării de tip 0 asupra remorcii (E) | Tip I eficacitate la cald (calculată) | Tip III eficacitate la cald (calculată) | |
Eficacitatea frânării vehiculului (a se vedea punctul 4.3.2, apendicele 2) | |||
Specificaţii pentru eficacitatea la cald (a se vedea punctele 1.5.3, 1.6.3 şi 1.7.2 din anexa 4) | > = 0,36 şi > = 0,60 E | > = 0,40 şi > = 0,60 E | |
(1)Pe reprezintă reacţia statică normală sau suprafaţa drumului de pe axa de referinţă corespunzătoare. | |||


Număr de acţionări ale frânei | 20 |
Durata ciclului de frânare | 60 s |
(timpul de frânare 25 s şi timpul de revenire 35 s) | |
Vitezele de încercare | 30 km/h |
Coeficientul de frânare | 0,06 |
Rezistenţă la rulare | 0,01 |
Componentă | Criterii |
4.1.1. (a) Secţiunea cilindrică a tamburului de frână (b) Materialul tamburului sau al discului de frână (c) Masa tamburului sau a discului de frână | Nu se admit variaţii Nu se admit variaţii Poate varia cu până la 20 % din masa tamburului sau discului de referinţă |
4.1.2. (a) Distanţa între roată şi suprafaţa exterioară a tamburului sau diametrul exterior al discului de frână (dimensiunea E) (b) Partea tamburului de frână sau a discului de frână neacoperită de roată (dimensiunea F) | Toleranţele sunt stabilite de serviciul tehnic care efectuează încercările de omologare. |
4.1.3. (a) Materialul garniturilor de frână sau a plăcuţelor de frână (b) Lăţimea garniturilor de frână sau a plăcuţelor de frână (c) Grosimea garniturilor de frână sau a plăcuţelor de frână (d) Suprafaţa efectivă a garniturilor de frână sau a plăcuţelor de frână (e) Modul de fixare a garniturilor de frână sau a plăcuţelor de frână | Nu se admit variaţii |
4.1.4. Geometria frânei (conform fig. 2A sau 2B din apendicele 3, după caz) | Nu se admit variaţii |
4.1.5. Raza de rulare a pneurilor (R) | Poate varia, cu respectarea condiţiilor enumerate la punctul 4.3.1.4 din prezentul apendice |
4.1.6. (a) Forţa de apăsare medie (THA) (b) Cursa dispozitivului de acţionare (s) (c) Lungimea pârghiei de acţionare (l) (d) Presiunea de acţionare (p) | Pot varia, cu condiţia ca eficacitatea prevăzută să îndeplinească dispoziţiile de la punctul 4.3 din prezentul apendice |
4.1.7. Masa statică (P) | P nu depăşeşte Pe, (a se vedea punctul 2) |

Tipul încercării | 0 | I | ||
Anexa 11 apendicele 2, punct: | 3.5.1.2 | 3.5.2.3 | 3.5.2.4 | |
Viteza de încercare | km/h | 40 | 40 | 40 |
Presiunea în dispozitivul de acţionare pe | kPa | - | - | - |
Durata ciclului de frânare | min. | 2,55 | - | |
Forţa de frânare dezvoltată Te | N | |||
Eficacitatea frânării Te/9,81Pe (Pe în kg) | - | |||
Cursa dispozitivului de acţionare se | mm | - | ||
Cuplul aplicat frânei Ce | Nm | - | ||
Pragul minim al cuplului aplicat frânei Co,e | Nm | - | ||
Tipul încercării | 0 | III | ||
Anexa 11 apendicele 2, punct: | 3.5.1.2 | 3.5.3.1 | 3.5.3.2 | |
Viteza de încercare iniţială | km/h | 60 | 60 | |
finală | km/h | |||
Presiunea în dispozitivul de acţionare pe | kPa | - | ||
Numărul de acţionări ale frânei | - | - | 20 | - |
Durata ciclului de frânare | s | - | 60 | - |
Forţa de frânare dezvoltată Te | N | |||
Eficacitatea frânării Te/9,81Pe (Pe în kg) | - | |||
Cursa dispozitivului de acţionare se | mm | - | ||
Cuplul aplicat frânei Ce | Nm | - | ||
Pragul minim al cuplului aplicat frânei Co, e | Nm | - | ||

Lăţimea tamburului (Xe) | Reacţiunea (Pe) | Pneu | Jantă | Be (mm) | Re (mm) | De (mm) | Ee (mm) | Fe (mm) |

Be (mm) | De (mm) | Ee (mm) | Fe (mm) | Re (mm) |

Tip de frână | ae | he | ce | de | ee | aoe | a1e | be | re | Fe | S1e | S2e | S3e |

le (mm) | ee (mm) | de (mm) | xe (mm) | re (mm) | be (mm) | Fe (cm2) |















Frână mecanică (1) | Frână hidraulică (1) |
9.1. Raport de demultiplicare ig = (2) | 9.1.A. Raport de demultiplicare i' = (2) |
9.2. Deplasarea (cursa de acţionare) sB…………………………………………………….mm | 9.2.A. Deplasarea (cursa de acţionare) sB…………………………………………………….mm |
9.3. Deplasarea prescrisă (cursa de acţionare prescrisă) sB*…………………………………………………….mm | 9.3.A. Deplasarea prescrisă (cursa de acţionare prescrisă) sB*…………………………………………………….mm |
9.4. Forţa de revenire Po = N | 9.4.A. Presiunea de revenire po = N/cm2 |
9.5. Coeficient (caracteristică) P=………………………….m | 9.5.A. Coeficient (caracteristică) P'=………………………….m |
9.6. Limitator de suprasarcină, conform punctului 3.6 din prezenta anexă: da/nu (1) | 9.6.A. Limitator de suprasarcină, conform punctului 3.6 din prezenta anexă: da/nu (1) |
9.6.1. Cuplu de frânare la care se activează limi- tatorul de suprasarcină Mop = Nm | 9.6.1.A. Cuplu de frânare la care se activează limitatorul de suprasarcină Mop = Nm |
9.7. Forţa pentru M* P* = N | 9.7.A. Presiunea pentru M* p* = N/cm2 |
9.8.A. Suprafaţa cilindrului roţii frz = cm2 | |
9.9.A. (pentru frânele cu disc) Volumul de fluid absorbit V60 = cm3 |




Categoria vehiculului | Viteza maximă de încercare | |
Suprafaţă cu grad ridicat de aderenţă | Toate categoriile, cu excepţia N2, N3 încărcate | 0,8 vmax < = 120 km/h |
N2, N3 încărcate | 0,8 vmax < = 80 km/h | |
Suprafaţă cu grad redus de aderenţă | N1 | 0,8 vmax < = 120 km/h |
M2, M3, N2, cu excepţia vehiculelor tractoare pentru semiremorci | 0,8 vmax < = 80 km/h | |
N3 şi vehicule tractoare pentru N2 | 0,8 vmax < = 70 km/h |

SIMBOL | NOTE |
E | Ampatament |
Er | Distanţa dintre pivotul de cuplare şi centrul axului sau axurilor semiremorcii (sau distanţa dintre punctul de cuplare şi centrul axului sau axurilor unei remorci cu ax median) |
| Coeficientul de aderenţă de vehicul: raportul dintre factorul de frânare maxim obţinut cu sistemul antiblocare cuplat (zAL) şi coeficientul de aderenţă (k) |
| Valoarea |
| Valoarea |
| Valoarea |
F | Forţa [exprimată în N] |
FbR | Forţa de frânare a remorcii cu sistemul antiblocare decuplat |
FbRmax | Valoarea maximă a lui FbR |
FbRmaxi | Valoarea lui FbRmax atunci când numai axa i a remorcii este frânată |
FbRAL | Forţa de frânare a remorcii cu sistemul antiblocare cuplat |
FCnd | Reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului faţă de axurile nefrânate şi nemotoare ale ansamblului de vehicule în condiţii statice |
FCd | Reacţia normală totală a suprafeţei drumului la axurile nefrânate şi motoare ale ansamblului de vehicule în condiţii statice |
Fdyn | Reacţiunea normală a suprafeţei drumului în condiţii dinamice şi cu sistemul antiblocare cuplat |
Fidyn | Fjyn asupra axului i în cazul autovehiculelor sau remorcilor |
Fi | Reacţiunea normală a suprafeţei drumului faţă de axa i în condiţii statice |
fm | Reacţiunea statică normală şi totală a suprafeţei drumului faţă de toate roţile autovehiculului (tractor) |
FMnd (1) | Reacţiunea statică normală şi totală a suprafeţei drumului asupra axurilor nefrânate şi nemotoare ale unui autovehicul |
FMd (1) | Reacţia statică normală şi totală a suprafeţei drumului asupra axurilor nefrânate şi motoare ale unui autovehicul |
Fr | Reacţiunea statică normală totală a suprafeţei drumului asupra tuturor roţilor remorcii |
FRdyn | Reacţiunea dinamică normală şi totală a suprafeţei drumului asupra axului sau axurilor unei semiremorci sau remorci cu ax median |
Fwm (1) | 0,01 FMnd + 0,015 FMd |
G | Acceleraţia datorată gravitaţiei (9,81 m/s2) |
H | Înălţimea centrului de greutate specificată de producător şi acceptată de serviciul tehnic care efectuează încercarea de omologare |
hD | Înălţimea barei de tracţiune (punctul de articulare pe remorcă) |
hK | Înălţimea şeii de cuplare (pivotul de cuplare) |
hR | Înălţimea centrului de greutate al remorcii |
K | Coeficientul de aderenţă dintre pneu şi calea de rulare |
kf | Valoarea lui k pentru un ax din faţă |
kH | Valoarea lui k determinată pentru o suprafaţă cu grad ridicat de aderenţă |
k: | Valoarea lui k determinată pentru axa i a unui vehicul dotat cu sistem antiblocare de categoria 3 |
kL | Valoarea lui k determinată pe o suprafaţă cu grad redus de aderenţă |
klock (kblocat) | Valoarea aderenţei pentru o alunecare de 100 % |
kM | Valoarea lui k pentru autovehicul |
kpeak (kvârf) | Valoarea maximă a curbei de aderenţă în funcţie de alunecare |
kr | Valoarea lui k pentru un ax din spate |
kR | Valoarea lui k pentru remorcă |
P | Masa vehiculului [kg] |
R | Raportul dintre kvârf şi kblocat |
t | Durata [în secunde] |
tm | Valoarea medie a lui t |
tmin | Valoarea minimă a lui t |
z | Coeficientul de frânare |
zAL | Coeficientul de frânare z al vehiculului cu sistemul antiblocare cuplat |
zC | Coeficientul de frânare z al ansamblului de vehicule, numai cu remorca frânată şi sistemul antiblocare necuplat |
zCAL | Coeficientul de frânare z al ansamblului de vehicule, numai cu remorca frânată şi sistemul antiblocare cuplat |
zCmax | Valoarea maximă a lui zC |
zCmaxi | Valoarea maximă a lui zC, cu frânare numai pe axa i a remorcii |
zm | Coeficientul de frânare mediu |
zmax | Valoarea maximă a lui z |
zMALS | Valoarea zAL pentru autovehicul pe o suprafaţă inegală |
zR | Coeficientul de frânare z al remorcii cu sistemul antiblocare necuplat |
zRAL | Valoarea lui zAL pentru remorcă obţinută prin frânarea pe toate axurile, cu vehiculul tractor nefrânat şi motorul acestuia decuplat |
zRALH | Valoarea lui zRAL pe o suprafaţă cu coeficient ridicat de aderenţă |
zRALL | Valoarea lui zRAL pe o suprafaţă cu coeficient redus de aderenţă |
zRALS | Valoarea lui zRAL pe o suprafaţă inegală |
zRH | Valoarea lui zR pe o suprafaţă cu coeficient ridicat de aderenţă |
zRL | Valoarea lui zR pe o suprafaţă cu coeficient redus de aderenţă |
zRHmax | Valoarea maximă a lui zRH |
zRLmax | Valoarea maximă a lui zRL |
zRmax | Valoarea maximă a lui zR |
(1)FMnd şi FMd în cazul autovehiculelor cu două axe: aceste simboluri se pot reduce la simbolurile Fi corespunzătoare. | |





Semnale transmise prin circuitul de comandă | EBS 12 octetul 3 | |
Biţi 1-2 | Biţi 5-6 | |
Cerere de frânare de serviciu generată de un circuit electric | 00b | |
Cerere de frânare de serviciu generată de două circuite electrice | 01b | |
Vehiculul nu este echipat cu circuit pneumatic de comandă (1) | 00b | |
Vehiculul este echipat cu circuit pneumatic de comandă | 01b | |
(1)Acest tip de specificaţie a vehiculului este interzisă de nota 4 de la punctul 5.1.3.1.3 din prezentul regulament. | ||
Condiţii de încercare | Referinţă octet | Valoarea semnalului din circuitul electric de comandă |
Pedala frânei de serviciu şi comanda frânei de siguranţă sunt neacţionate | 3-4 | 0 |
Pedala frânei de serviciu apăsată complet | 3-4 | 33 280d-43 520d (650-850 kPa) |
Frâna de siguranţă acţionată complet (1) | 3-4 | 33 280d-43 520d (650-850 kPa) |
(1)Opţional la vehiculele tractoare cu circuite electrice şi pneumatice de control, dacă circuitul pneumatic de control îndeplineşte dispoziţiile relevante privind frânarea de siguranţă. | ||
Mesaj transmis de către simulator | Presiunea la camera de frânare | |
Referinţă octet | Valoarea semnalului digital | |
3 - 4 | 0 | 0 kPa |
3 - 4 | 33 280d (650 kPa) | Conform datelor producătorului vehiculului |
Mesaj transmis de către simulator | Presiunea la camera de frânare | |
Referinţă octet | Valoarea semnalului digital | |
3-4 | 0 | 0 kPa |
3-4 | 33 280d 650 kPa | Conform datelor producătorului vehiculului |
EBS 12, octetul 3, biţii 1-2 | Presiunea în camerele de frânare sau răspunsul remorcii |
01b | 0 kPa (frâna de serviciu eliberată) |
00b | Remorca este frânată automat pentru a se arăta că respectiva combinaţie nu este compatibilă. De asemenea, se transmite un semnal prin contactul 5 al prizei ISO 7638:1997 (indicatorul de culoare galbenă) |
Condiţii de încercare | Răspunsul sistemului de frânare |
Nu există erori în sistemul de frânare al remorcii | Se verifică dacă sistemul de frânare comunică cu simulatorul şi dacă octetul 4, biţii 3-4 din EBS 22 sunt setaţi la 00b |
Se introduce o avarie în transmisia electrică a comenzii sistemului de frânare al remorcii care împiedică menţinerea a cel puţin 30 % din eficacitatea de frânare | Se verifică dacă octetul 4, biţii 3-4 din EBS 22 sunt setaţi la 01b sau Comunicaţiile de date către simulator au fost întrerupte |



Presiunea (*) p - (kPa) | Forţa de tracţiune medie ThA - (N) | Cursa efectivă sp - (mm) |
(*)La presiunea "p" se introduc valorile de presiune reale utilizate în cursul încercării, în conformitate cu punctul 2.2.2 din prezenta anexă. | ||
Cursa (*) s - (mm) | Forţa Ths - (N) |
(*)La cursa "s" se introduc valorile reale ale cursei care au fost utilizate în timpul încercării, în conformitate cu punctul 3.2.2 din prezenta anexă. | |
SIMBOL | DEFINIŢIE |
BF | Factor de frânare (raportul de amplificare între cuplul de intrare şi cuplul de ieşire) |
Co | Cuplul minim aplicat (cuplul minim necesar pentru a produce un cuplu de frânare măsurabil) |
D | Diametrul exterior al pneului (diametrul total al unui pneu nou şi umflat) |
d | O valoare convenţională care indică diametrul nominal al jantei şi corespunde diametrului jantei, exprimat în ţoli sau mm. |
FB | Forţa de frânare |
H | Înălţimea nominală a secţiunii pneului (distanţa egală cu jumătate din diferenţa dintre diametrul exterior al pneului şi diametrul nominal al jantei. |
I | Inerţia de rotaţie |
It | Lungimea pârghiei frânei remorcii de încercare de referinţă |
Mt | Cuplul de frânare mediu produs |
ne | Număr echivalent al acţionărilor statice ale frânei în scopul omologării de tip |
ner | Număr echivalent al acţionărilor statice obţinute în timpul încercării |
nD | Viteza de rotaţie a standului cu role |
nW | Viteza de rotaţie a roţilor nefrânate ale axului |
Pd | Masa maximă tehnic admisă pe frână |
p | Presiunea |
P15 | Presiunea în camera de frânare necesară pentru a produce o cursă a tijei împingătoare de 15 mm cu începere de la cota zero. |
R | Raza de rulare dinamică a pneului (calculată folosind 0,485 D) |
Ra | Raportul nominal de aspect al pneului (de 100 de ori numărul obţinut prin împărţirea numărului care exprimă înălţimea nominală a secţiunii a pneului, în mm, cu numărul care exprimă lăţimea nominală a secţiunii, în mm). |
Ri | Raportul sT/lT |
RR | Raza standului cu role |
S1 | Lăţimea secţiunii pneului [distanţa liniară dintre marginile exterioare ale flancurilor unui pneu umflat, fără proeminenţele datorate etichetării (marcajelor), ornamentelor, benzilor sau nervurilor protectoare]. |
s | Cursa dispozitivului de acţionare (cursa utilă + cursa în gol) |
smax | Cursa totală a dispozitivului de acţionare |
sp | Cursa efectivă (cursa la care forţa de tracţiune este 90 % din forţa de tracţiune medie ThA) |
sT | Cursa tijei de împingere a camerei de frânare a remorcii de încercare de referinţă |
ThA | Forţa medie (forţa medie de împingere este determinată prin integrarea valorilor cuprinse între 1/3 şi 2/3 din cursa totală a pistonului (Smax) |
Ths | Forţa arcului din frâna cu arc |
TR | Suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor remorcilor sau semiremorcilor |
v | Viteza liniară a standului cu role |
v1 | Viteza iniţială în momentul începerii frânării |
v2 | Viteza la sfârşitul frânării |
W60 | Energia de intrare, echivalentă cu energia cinetică a masei corespunzătoare aplicate pe frâna supusă încercării care a fost generată în cazul unei opriri de la 60 km/h |
z | Coeficientul de frânare al vehiculului |
Cerinţe de eficacitate | Referinţa din anexa 20 |
Eficacitatea frânei de serviciu la rece | 3,0 |
Eficacitatea frânei de staţionare | 4,0 |
Eficacitatea frânei de urgenţă | 5,0 |
Defectarea sistemului de distribuţie a frânării | 6,0 |
Frână antiblocare | 7,0 |
Verificări funcţionale şi verificări ale instalării | 8,0 |








Punct | CRITERII | |
7.2.1.1. | (a) Senzori | Nu se admite nicio modificare |
(b) Controler (controleri) | Nu se admite nicio modificare | |
(c) Modulator (modulatoare) | Nu se admite nicio modificare | |
7.2.1.2. | Diametrele şi lungimile conductelor (a) De la alimentarea rezervorului la modulator (modulatoare) | |
Diametru interior minim | Se poate mări | |
Lungime totală maximă | Se poate reduce | |
(b) De la ieşirea modulatorului la camera de frânare | ||
Diametrul interior | Nu se admite nicio modificare | |
Lungime totală maximă | Se poate reduce | |
7.2.1.3. | Secvenţa semnalului de avertizare | Nu se admite nicio modificare |
7.2.1.4. | Diferenţele cuplului de intrare al frânării la un boghiu | Sunt admise numai diferenţele-aprobate (dacă este cazul) |
7.2.1.5. | Pentru alte limitări, a se vedea punctul 4 din raportul de încercare descris în apendicele 6 la anexa 19 la prezentul regulament. | Instalarea trebuie să se încadreze în limitele definite - Nu se admite nicio abatere |











SIMBOL | DEFINIŢIE |
ADi | Tpi când Tpi < = 0,8 NFDi pentru axuri faţă, sau 0,8 NFDi când Tpi > 0,8 NFDi pentru axuri faţă |
BDi | Tpi când Tpi < = 0,8 NRDi pentru axuri spate, sau 0,8 NRDi când Tpi > 0,8 NRDi pentru axuri spate |
AUi | Tpi când Tpi < = 0,8 NFUi pentru axuri faţă, sau 0,8 NFUi când Tpi > 0,8 NFUi pentru axuri faţă |
BUi | Tpi când Tpi < = 0,8 NRUi pentru axuri spate, sau 0,8 NRUi când Tpi > 0,8 NRUi pentru axuri spate |
Bf | factor de frânare |
Co | cuplul minim de intrare la axul cu came (cuplul minim care trebuie aplicat axului cu came pentru a obţine un cuplu de frânare măsurabil) |
E | ampatament |
EL | distanţa între piciorul de sprijin al cuplajului sau cadrul de susţinere a remorcii şi centrul axului (axurilor) unei semiremorci sau remorci cu ax central |
ER | distanţa dintre pivot şi centrul axului sau axurilor semiremorcii |
F | forţa (N) |
Ff | reacţiunea statică normală totală a suprafeţei drumului asupra axului (axurilor) faţă |
Ffdyn | reacţiunea dinamică normală totală a suprafeţei drumului asupra axului (axurilor) faţă |
Fr | reacţiunea statică normală totală a suprafeţei drumului asupra axului (axurilor) spate |
Frdyn | reacţiunea dinamică normală totală a suprafeţei drumului asupra axului (axurilor) spate |
FR | reacţiunea statică normală totală dintre suprafaţa drumului şi toate roţile remorcii sau semiremorcii |
FRdyn | reacţiunea dinamică normală totală dintre suprafaţa drumului şi toate roţile remorcii sau semiremorcii |
g | acceleraţia gravitaţională (9,81 m/s2) |
h | înălţimea centrului de greutate |
hK | înălţimea şeii de cuplare (a pivotului de cuplare) |
hr | înălţimea centrului de greutate al remorcii |
i | indicele axului |
iF | numărul de axuri faţă |
iR | numărul de axuri spate |
l | lungimea levierului |
n | numărul pe ax al dispozitivelor de acţionare a frânelor cu arc |
Nfd | reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axului (axurilor) faţă în pantă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
NFDi | reacţiunea normală a suprafeţei drumului asupra axului faţă i în pantă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
Nfu | reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axului (axurilor) faţă în rampă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
NFUi | reacţiunea normală a suprafeţei drumului asupra axului faţă i în rampă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
Nrd | reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axului (axurilor) spate în pantă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
NRDi | reacţiunea normală a suprafeţei drumului asupra axului spate i în pantă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
Nru | reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axului (axurilor) spate în rampă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
NRUi | reacţiunea normală a suprafeţei drumului asupra axului spate i în rampă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
pm | presiunea la racordul de cuplare al circuitului de comandă |
pc | presiunea în camera de frânare |
P | masa vehiculului propriu-zis |
Ps | masa statică la şaua de cuplare la masa remorcii P |
PR | reacţiunea statică normală totală dintre suprafaţa drumului şi roţile remorcii sau semiremorcii |
PRF | reacţiunea statică normală totală a suprafeţei drumului asupra axurilor faţă, pe o suprafaţă plată |
PRR | reacţiunea statică normală totală a suprafeţei drumului asupra axurilor spate, pe o suprafaţă plată |
Rs | raza statică a pneului în stare încărcată, calculată prin următoarea formulă: Rs = 1/2 dr + FR. x H unde dr = diametrul nominal al jantei H = înălţimea proiectată a secţiunii = 1/2 (d - dr) d = valoarea convenţională a diametrului jantei FR = factor definit de ETRTO (Proiectare tehnică, Informaţii, 1994, pagina CV.11) |
Tpi | forţa de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axa i asigurată de frâna (frânele) cu arc |
Ths | forţa arcului din frâna cu arc |
TR | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor remorcilor sau semiremorcilor |
TRf | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axul (axurile) faţă |
TRr | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axul (axurile) spate |
TRmax | suma forţelor de frânare maxime disponibile la circumferinţa tuturor roţilor remorcii sau semiremorcii |
TRL | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor remorcii sau semiremorcii la care se atinge limita de aderenţă |
TRLf | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axul (axurile) faţă la care se atinge limita de aderenţă |
TRLr | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axul (axurile) spate la care se atinge limita de aderenţă |
TRpr | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor remorcii sau semiremorcii necesară pentru atingerea eficacităţii prescrise |
TRprf | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axul (axurile) faţă necesară pentru atingerea eficacităţii prescrise |
TRprr | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axul (axurile) spate necesară pentru atingerea eficacităţii prescrise |
zc | coeficientul de frânare al ansamblului de vehicule, doar remorca fiind frânată |
cos P | cosinusul unghiului dintre panta cu înclinaţie de 18 % şi planul orizontal = 0,98418 |
tan P | tangenta unghiului dintre panta cu înclinaţie de 18 % şi planul orizontal = 0,18 |
t [sec]