Regulamentul 13/08-oct-2015 Cerinţe uniforme privind omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte frânarea [2016/194] (*)
Jurnalul Oficial 42L
În vigoareCompresor/supapă de evacuare (1) | Presiune max. de decuplare = kPa | Presiune min. de cuplare = kPa | |
Supapă de protecţie cu patru circuite Supapă de comandă a remorcii sau supapă-releu de urgenţă (2), după caz Presiunea minimă din construcţie a frânei de serviciu, pentru calcul (1) (3) | Presiunea statică de închidere = kPa Presiunea de distribuţie corespunzătoare unei presiuni de control de 150 kPa = kPa | ||
Axă (axe) | |||
Tipul cilindrului de frână (4) Serviciu/Staţionare Cursa maximă (4) smax = mm Lungimea pârghiei (4) = mm | / | / | / |
Note: (1) Nu se aplică remorcilor. (2) Nu se aplică vehiculelor cu sisteme de frânare controlate electronic. (3) Dacă diferă de presiunea minimă de cuplare. (4) Se aplică numai remorcilor. | |||


Deceleraţie prin frânarea de anduranţă şi/sau prin sistemul de frânare cu recuperare de energie | |
< = 1,3 m/s2 | > 1,3 m/s2 |
Semnalul poate fi generat | Semnalul este generat |
Semnalul nu se activează sub | |
N1 | 6 m/s2 |
M2, M3, N2 şi N3 | 4 m/s2 |
Categoria vehiculului | Data de aplicare (de la data intrării în vigoare a seriei 11 de amendamente, 11 iulie 2008) | |
Vehiculele care nu sunt scutite de cerinţele privind controlul stabilităţii de la punctele 5.2.1.32 şi 5.2.2.23, inclusiv notele de subsol | m2 | 84 luni (11 iulie 2015) |
M3 (Clasa III) | 36 luni (11 iulie 2011) | |
M3 < 16 tone (transmisie pneumatică) | 48 luni (11 iulie 2012) | |
M3 (clasa II şi B) (transmisie hidraulică) | 84 luni (11 iulie 2015) | |
M3 (clasa III) (transmisie hidraulică) | 84 luni (11 iulie 2015) | |
M3 (clasa III) (transmisia pneumatică a comenzilor şi transmisia energiei hidraulice) | 96 luni (11 iulie 2016) | |
M3 (clasa II) (transmisia pneumatică a comenzilor şi transmisia energiei hidraulice) | 96 luni (11 iulie 2016) | |
M3 (altele decât cele menţionate mai sus) | 48 luni (11 iulie 2012) | |
N2 (transmisie hidraulică) | 84 luni (11 iulie 2015) | |
N2 (transmisia pneumatică a comenzilor şi transmisia energiei hidraulice) | 96 luni (11 iulie 2016) | |
N2 (altele decât cele menţionate mai sus) | 72 luni (11 iulie 2014) | |
N3 (tractoare cu 2 axe pentru semiremorci) | 36 luni (11 iulie 2011) | |
N3 (tractoare cu 2 axe pentru semiremorci cu transmisie pneumatică a comenzilor - ABS) | 60 luni (11 iulie 2013) | |
N3 (3 axe cu transmisie electrică a comenzilor - EBS) | 60 luni (11 iulie 2013) | |
N3 (2 şi 3 axe cu transmisie pneumatică a comenzilor - ABS) | 72 luni (11 iulie 2014) | |
N3 (altele decât cele menţionate mai sus) | 48 luni (11 iulie 2013) | |
O3 (sarcină pe axă combinată între 7,5 şi 3,5 tone) | 72 luni (11 iulie 2014) | |
O3 (altele decât cele menţionate mai sus) | 60 luni (11 iulie 2013) | |
O4 | 36 luni (11 iulie 2011) | |
Vehicule din categoriile M, N şi O scutite de cerinţele de control al stabilităţii (conform punctelor 5.2.1.32 şi 5.2.2.23, inclusiv notele de subsol), dar care nu sunt scutite de celelalte condiţii prevăzute de seria 11 de amendamente | 24 octombrie 2016 | |

Neîncărcat [kg] | încărcat[kg] | |
Sarcina pe pivotul de cuplare (1) | ||
Axa nr. 1 | ||
Axa nr. 2 | ||
Axa nr. 3 | ||
Axa nr. 4 | ||
Total |
Rezultatele încercării | Viteza de încercare [km/h] | Eficacitate măsurată | Forţă măsurată asupra comenzii [daN] | |
14.1. încercări de tip 0, motor decuplat | frânare de serviciu | |||
frânare de siguranţă | ||||
14.2. încercări de tip 0, motor conectat | frânare de serviciu, în conformitate cu punctul 2.1.1 din anexa 4 | |||
14.3. încercări de tip I | cu frânare repetată (5) | |||
cu frânare continuă (6) | ||||
rulare liberă, în conformitate cu punctul 1.5.4.5 din anexa 4 şi cu punctul 1.7.3.7 din anexa 4 | ||||
14.4. încercări de tip II sau IIA2, după caz | frânare de serviciu | |||
14.5. încercări de tip III (5) | rulare liberă, în conformitate cu punctul 1.7.3 din anexa 4 | |||




Categoria vehiculului | Condiţii | |||
v [km/h] | v2 [km/h] |
| n | |
M2 | 80 % vmal < = 100 | 1/2 v1 | 55 | 15 |
N1 | 80 % vmal < = 120 | 1/2 v1 | 55 | 15 |
M3, N2, N3 | 80 % vmal < = 60 | 1/2 v1 | 60 | 20 |
t = durata unui ciclu de fr
nare: durata dintre iniţierea unei acţionări a frânei şi iniţierea celei imediat următoare.
t, durata poate fi mărită; în toate cazurile, pe lângă perioada de timp necesară pentru frânare şi accelerare, este permisă o perioadă de 10 secunde la fiecare ciclu pentru stabilizarea vitezei v1.Viteza [km/h] | Distanţa [metri] |
40 | 1 700 |
30 | 1 950 |
20 | 2 500 |
15 | 3 100 |
Numărul de acţionări ale frânei | 20 |
Durata ciclului de frânare | 60 s |
Viteza iniţială la începutul frânării | 60 km/h |
Acţionări ale frânei | În aceste încercări, forţa aplicată dispozitivului de comandă este reglată astfel încât să se atingă o deceleraţie medie rezultată de 3 m/s2 în raport cu masa remorcii PR la prima acţionare a frânelor. Aceasta forţă rămâne constantă pe tot parcursul acţionării repetate a frânelor. |


Categorie | M2 | M3 | N1 | N2 | N3 | |
Tip de încercare | 0-I | 0-I-II sau IIA | 0-I | 0-I | 0-I-II | |
Încercare de tip 0 cu motorul decuplat | v | 60 km/h | 60 km/h | 80 km/h | 60 km/h | 60 km/h |
s < = dm > = | 0,15 v + v2 / 130 5,0 m/s2 | |||||
Încercarea de tip 0 cu motorul cuplat | v = 0,80 vmax dar nu depăşeşte | 100 km/h | 90 km/h | 120 km/h | 100 km/h | 90 km/h |
s < = dm > = F < = | 0,15v + v2 / 103,5 4,0 m/s2 | |||||
70 daN | ||||||
Categoria de vehicul | v [km/h] | Distanţa de oprire ÎNCĂRCAT [m] | d [m/s2] | Distanţa de oprire NEÎNCĂRCAT [m] | d [m/s2] |
M2 | 60 | 0,15v + (100/30) x (v2/130) | 1,5 | 0,15v + (100/25) x (v2/130) | 1,3 |
M3 | 60 | 0,15v + (100/30) x (v2/130) | 1,5 | 0,15v + (100/30) x (v2/130) | 1,5 |
N1 | 70 | 0,15v + (100/30) x(v2/115) | 1,3 | 0,15v + (100/25) x (v2/115) | 1,1 |
N2 | 50 | 0,15v + (100/30) x (v2/115) | 1,3 | 0,15v + (100/25) x (v2/115) | 1,1 |
N3 | 40 | 0,15v + (100/30) x (v2/115) | 1,3 | 0,15v + (100/30) x (v2/115) | 1,3 |
x [%] | t [s] |
10 | 0,2 |
75 | 0,4 |












Încărcat | Neîncărcat | |
P | 24 tone (240 kN) | 4,2 tone (42 kN) |
Pr | 150 kN | 30 kN |
PRmax | 150 kN | 150 kN |
hR | 1,8 m | 1,4 m |
Er | 6,0 m | 6,0 m |
Parametri de control | Sarcina vehiculului | Sarcina pe axa nr. 2 la sol (daN) | Presiunea la intrare [kPa] | Presiunea nominală la ieşire [kPa] |
| Încărcat | 10 000 | 600 | 600 |
Neîncărcat | 1 500 | 600 | 240 |
Axele vehiculului | Axe de referinţă | |||||
Masa statică (P) (1) | Forţă de frânare necesară la roţi | Viteza | Masa de încercare (Pe) (1) | Forţă de frânare dezvoltată la roţi | Viteza | |
kg | N | km/h | kg | N | km/h | |
Axa 1 Axa 2 Axa 3 Axa 4 | ||||||
(1)A se vedea punctul 2.1 din apendicele 2 la prezenta anexă. | ||||||
Masa totală a vehiculului spus omologării | kg |
Forţă de frânare necesară la roţi | N |
Cuplu de încetinire necesar la axa principală a sistemului de frânare de anduranţă Cuplul de încetinire obţinut la axa principală a sistemului de frânare de anduranţă (conform diagramei) | Nm Nm |
Axa de referinţă Raport nr. Data (copie inclusă) | |||
Tipul I | Tipul III | ||
Forţa de frânare pe axă (N) (a se vedea punctul 4.2.1 din apendicele 2) | |||
Axa 1 Axa 2 Axa 3 | T1 = % Fe T2 = % Fe T3 = % Fe | T1 = % Fe T2 = % Fe T3 = % Fe | |
Cursa calculată a dispozitivului de acţionare (mm) (a se vedea punctul 4.3.1.1 din apendicele 2) | |||
Axa 1 Axa 2 Axa 3 | S1 = | s1 = | |
S2 = | s2 = | ||
S3 = | s3 = | ||
Forţa axială medie (N) (a se vedea punctul 4.3.1.2 din apendicele 2) | |||
Axa 1 Axa 2 Axa 3 | ThA1, = | ThA1, = | |
Th A2 = | Th A2 = | ||
Th.A3 = | Th.A3 = | ||
Eficacitatea frânării (N) (a se vedea punctul 4.3.1.4 din apendicele 2) | |||
Axa 1 Axa 2 Axa 3 | T1 = T2 = T3 = | T1 = T2 = T3 = | |
Rezultatul încercării de tip 0 asupra remorcii (E) | Tipul I eficacitate la cald (calculată) | Tipul III eficacitate la rece (calculată) | |
Eficacitatea de frânare a vehiculului (a se vedea punctul 4.3.2 din apendicele 2) | |||
Specificaţii pentru eficacitatea la cald (a se vedea punctele 1.5.3, 1.6.3 şi 1.7.2 din anexa 4) | > = 0,36 şi > = 0,60 E | > = 0,40 şi > = 0,60 E | |

Producătorul axei şi/sau marca ABC ID1-XXXXXX ID2-YYYYYY ID3-11200 ID4-ZZZZZZZ |
Abrevierile prezentate mai jos sunt folosite în tabelul următor: | |
CT (încercare completă) | Încercare conform apendicelui 11 la anexa 2: 3.5.1: Încercare suplimentară de eficacitate la rece 3.5.2: Încercarea de pierdere de eficacitate (încercare de tip I) (*) 3.5.3: Încercarea de pierdere de eficacitate (încercare de tip III) (*) Încercare conform anexei 19: 4: Caracteristicile de eficacitate la rece ale frânelor remorcilor (*) |
FT (încercare de pierdere de eficacitate) | Încercare conform apendicelui 11 din anexa 2: 3.5.1: Încercare suplimentară de eficacitate la rece 3.5.2: Încercarea de pierdere de eficacitate (încercare de tip I) (*) 3.5.3: Încercarea de pierdere de eficacitate (încercare de tip III) (*) |
(*) Dacă este aplicabil. | |
Diferenţe în conformitate cu punctul 3.7.2.2.1 de mai sus | Criterii de încercare |
(a) Creşterea cuplului maxim declarat aplicat frânei Cmal | Modificare permisă fără efectuarea unei încercări suplimentare |
(b) Abaterea discului de frână declarat şi masa mdec a tamburului de frână: ± 20 | CT: Încercarea este efectuată asupra celei mai uşoare variante. Dacă masa nominală de încercare pentru o nouă variantă variază cu mai puţin de 5 % faţă de o variantă încercată anterior cu o valoare nominală mai mare, atunci încercarea versiunii mai uşoare poate fi omisă. Masa efectivă de încercare a eşantionului de încercare poate varia cu ± 5 % faţă de masa nominală de încercare. |
(c) Metoda de fixare a garniturii/plăcuţei pe sabotul de frână/discul mandrinei | Cazul cel mai nefavorabil specificat de producător şi convenit cu serviciile tehnicecare efectuează încercarea. |
(d) În cazul frânelor cu disc, creşterea capacităţii maxime a cursei frânei | Modificare permisă fără efectuarea unei încercări suplimentare |
(e) Lungimea efectivă a axei cu came | Cazul cel mai nefavorabil se consideră a fi cea mai joasă rigiditate la torsiune a axei cu came şi se verifică prin: (i) FT; sau (ii) modificare permisă fără efectuarea unei încercări suplimentare, dacă se poate calcula influenţa asupra cursei şi asupra forţei de frânare. În acest caz, raportul de încercare include următoarele valori extrapolate: se, Ce, Te, Te/Fe. |
(f) Pragul cuplului declarat C0dec | Se verifică dacă eficacitatea la frânare se menţine în culoarele din figura 2 din partea 1 a anexei 19. |
(g) ± 5 mm faţă de diametrul exterior declarat al discului | Cazul cel mai nefavorabil se consideră a fi cel mai mic diametru Diametrul exterior efectiv al eşantionului de încercare poate varia cu ± 1 mm faţă de diametrul exterior nominal specificat de producătorul axei. |
(h) Tipul de răcire a discului (ventilat/neventilat) | Fiecare tip trebuie supus încercării. |
(i) Butuc (cu sau fără butuc integrat) | Fiecare tip trebuie supus încercării. |
(j) Disc cu tambur integrat - cu sau fără funcţie de frână de staţionare | Pentru această funcţie, încercarea nu este necesară. |
(k) Raportul geometric dintre suprafeţele de frecare ale discului şi suportul discului | Pentru această funcţie, încercarea nu este necesară. |
(l) Tipul garniturii de frână | Fiecare tip de garnitură de frână. |
(m) Variaţii de material (cu excepţia modificărilor materialului de bază, a se vedea punctul 3.7.2.2) pentru care producătorul confirmă că astfel de variaţii de material nu modifică performanţa în ceea ce priveşte încercările necesare | Pentru această condiţie, încercarea nu este necesară |
(n) Discul mandrinei şi saboţi | Condiţii de încercare pentru cazul cel mai nefavorabil (*): Discul mandrinei: grosime minimă Sabot: cel mai uşor sabot de frână |
(*) Nu sunt necesare încercări dacă producătorul poate demonstra faptul că o modificare nu afectează rigiditatea. | |


Dimensiunea pneului | Dimensiunea jantei | Xe (mm) | De (mm) | Ee (mm) | Ge (mm) |
Tipul încercării | 0 | I | ||
Anexa 11, apendicele 2, punctul: | 3.5.1.2 | 3.5.2.2/3 | 3.5.2.4 | |
Viteza de încercare | km/h | 40 | 40 | 40 |
Presiunea în dispozitivul de acţionare a frânei pe | kPa | - | ||
Durata de frânare | min | - | 2,55 | - |
Forţa de frânare dezvoltată Te | daN | |||
Eficacitatea frânării Te/Fe - | ||||
Cursa dispozitivului de acţionare s | mm | - | ||
Cuplul aplicat frânei Ce | Nm | - | ||
Pragul minim al cuplului aplicat frânei C0,e | Nm | |||
Tipul încercării | 0 | III | ||
Anexa 11, apendicele 2, punctul: | 3.5.1.2 | 3.5.3.1 | 3.5.3.2 | |
Viteza de încercare iniţială | km/h | 60 | 60 | |
Viteza de încercare km/h finală | km/h | |||
Presiunea în dispozitivul de acţionare a frânei pe | kPa | - | ||
Numărul de acţionări ale frânei - | - | 20 | - | |
Durata ciclului de frânare | s | - | 60 | - |
Forţa de frânare dezvoltată Te | daN | |||
Eficacitatea frânării Te/Fe - | ||||
Cursa dispozitivului de acţionare se | mm | - | ||
Cuplul aplicat frânei Ce | Nm | - | ||
Pragul minim al cuplului aplicat frânei C0e | Nm | - | ||


















1. Producătorul |
2. Marca |
3. Tipul |
4. "Masa maximă" tehnic admisă pe roată GB = kg |
5. Cuplul de frânare M* (specificat de producător conform punctului 2.2.23 din prezenta anexă) = Nm |
6. Raza dinamică de rulare a pneului |
Rmin = m; Rmax = m |
7. Scurtă descriere (Lista planurilor şi schiţelor cotate prezentate) |
8. Schemă a modului de funcţionare a frânei |
9. Rezultatul încercării: Frână mecanică (1) Frână hidraulică (1) |
9.1. Raport de demultiplicare ig = (2) 9.I.A. Raport de demultiplicare i'g = (2) |
9.2. Deplasarea (cursa de acţionare) sB = mm 9.2.A. Deplasarea (cursa de acţionare) sB = m |
9.3. Deplasarea prescrisă (cursa de acţionare prescrisă) sB* = mm 9.3.A. Deplasarea prescrisă(cursa de acţionare prescrisă) sB* = mm |
9.4. Forţa de revenire P0 = N 9.4.A. Presiunea de revenire p0 = N/cm2 |
9.5. Coeficient (caracteristică p = m) 9.5.A. Coeficient (caracteristică) p' = m |
9,6 Limitator de suprasarcină, conform punctului 3.6 din prezenta anexă este prevăzut/nu este prevăzut (1): 9.6.A. Limitator de suprasarcină, conform punctului 3.6 din prezenta anexă: este prevăzut/nu este prevăzut (1) |
9.6.1. Cuplu de frânare la care se activează limitatorul de suprasarcină Mop= Nm 9.6.I.A. Cuplu de frânare la care se activează limitatorul de suprasarcină Mop = Nm |
9.7. Forţa pentru M* P* = N 9.7.A. Presiunea pentru M* p* = N/cm2 |
9.8. 9.8.A. Suprafaţa cilindrului roţii frz = cm2 |
9.9. 9.9.A. Volumul de fluid absorbit (pentru frânele cu disc) V6o = cm3 |
9.10. Eficacitatea frânei de serviciu când remorca se deplasează înapoi (a se vedea figurile 6 şi 7 din apendicele 1 la prezenta anexă) |
9.10.1. Cuplul de frânare maxim din figura 6 Mr = Nm |
(1)A se tăia menţiunile necorespunzătoare. (2)Se indică lungimile folosite pentru a determina ig or i'g. |
9.10.1.A. Cuplul de frânare maxim din figura 7 Mr = Nm |
9.10.2. Cursa maximă admisă se = mm |
9.10.2.A. Volumul de fluid absorbit maxim admisibil Vr = cm3 |
9.11. Alte caracteristici ale frânei atunci când remorca se deplasează înapoi (a se vedea figurile 6 şi 7 din apendicele 1 la prezenta anexă) |
9.11.1. Forţa de revenire a frânei Por = N |
9.11.1.A. Presiunea de revenire a frânei Por = N/cm2 |
9.11.2. Caracteristica frânei pr = m |
9.11.2.A. Caracteristica frânei p'r= m |
9.12. Încercări în conformitate cu punctul 7.5 din prezenta anexă (dacă este cazul) (corectate pentru a lua în calcul rezistenţa la rulare corespunzătoare valorii 0,01 x g x GBo) |
9.12.1. Încercare de frânare de tip 0 Viteza de încercare = km/h |
Coeficientul de frânare = % |
Forţa de aplicare a comenzii N |
9.12.2. Încercare de frânare de tip I Viteza de încercare = km/h |
Coeficientul de frânare susţinută = % |
Durata de frânare = minute |
Eficacitatea la cald = % |
(exprimată ca procent din rezultatul încercării de tip 0 de la poziţia 9.12.1) |
Forţa de aplicare a comenzii = N |
10. Frâna de mai sus corespunde/nu corespunde (1) cerinţelor punctelor 3 şi 6 privind condiţiile de încercare pentru vehicule echipate cu sistemele de frânare inerţiale descrise în prezenta anexă. Frâna poate/nu poate (1) fi utilizată de un sistem de frânare inerţială fără limitator de suprasarcină. Data: |
Semnătura: |
11. Această încercare a fost efectuată şi rezultatele au fost consemnate în conformitate cu dispoziţiile relevante ale anexei 12 la Regulamentul nr. 13, astfel cum a fost modificat ultima dată prin seria de amendamente. Serviciul tehnic (2) care a efectuat încercarea Data: |
Semnătura: |
(1)A se tăia menţiunile necorespunzătoare. (2)Se semnează de către persoane diferite chiar şi atunci când serviciul tehnic şi autoritatea de omologare de tip sunt identice sau, alternativ, raportul se emite împreună cu o autorizaţie separată din partea autorităţii de omologare de tip.. 12. Autoritatea de omologare de tip (1) Data: Semnătura: (1)Se semnează de către persoane diferite chiar şi atunci când serviciul tehnic şi autoritatea de omologare de tip sunt identice sau, alternativ, raportul se emite împreună cu o autorizaţie separată din partea autorităţii de omologare de tip.. |



Categoria vehiculului | Viteza maximă de încercare | |
Suprafaţă cu grad ridicat de aderenţă | Toate categoriile, cu excepţia N2, N3 încărcat | 0,8 vmal < = 120 km/h |
N2, N3 încărcat | 0,8 vmal < = 80 km/h | |
Suprafaţă cu grad redus de aderenţă | N1 | 0,8 vmal < = 120 km/h |
M2, M3, N2 cu excepţia tractoarelor pentru semiremorci | 0,8 vmal < = 80 km/h | |
tractoare N3 şi N2 pentru semiremorci | 0,8 vmal < = 70 km/h |

Simboluri | Definiţii |
E | Ampatament |
ER | Distanţa dintre pivotul de cuplare şi centrul axei sau axelor semiremorcii (sau distanţa dintre punctul de cuplare şi centrul axei sau axelor unei remorci cu axă centrală) |
| Coeficientul de aderenţa utilizat al vehiculului: raportul dintre coeficientul de frânare maxim obţinut cu sistemul antiblocare cuplat (zAL) şi coeficientul de aderenţă (k) |
| Valoarea e măsurată pe axa i (în cazul autovehiculelor dotate cu un sistem antiblocare de categoria 3) |
| Valoarea e pe o suprafaţă cu grad ridicat de aderenţă |
| Valoarea e pe o suprafaţă cu grad redus de aderenţă |
F | Forţa [în N] |
FbR | Forţa de frânare a remorcii cu sistemul antiblocare decuplat |
FbRmax | Valoarea maximă a lui FbR |
FbRmaxi | Valoarea lui FbRmax atunci când numai axa i a remorcii este frânată |
FbRAL | Forţa de frânare a remorcii cu sistemul antiblocare cuplat |
FCnd | Reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axelor nefrânate şi nemotoare ale ansamblului de vehicule în condiţii statice |
Fcd | Reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axelor nefrânate şi motoare ale ansamblului de vehicule în condiţii statice |
Fdyn | Reacţiunea normală a suprafeţei drumului în condiţii dinamice şi cu sistemul antiblocare cuplat |
Fidyn | Fdyn asupra axei i în cazul autovehiculelor sau remorcilor |
Fi | Reacţiunea normală a suprafeţei drumului asupra axei i în condiţii statice |
fm | Reacţiunea statică normală şi totală a suprafeţei drumului asupra tuturor roţile autovehiculului (tractor) |
FMnd (1) | Reacţiunea statică normală şi totală a suprafeţei drumului asupra axelor nefrânate şi nemotoare ale unui autovehicul |
FMd (1) | Reacţiunea statică normală şi totală a suprafeţei drumului asupra axelor nefrânate şi motoare ale unui autovehicul |
FR | Reacţiunea statică normală totală a suprafeţei drumului asupra tuturor roţilor remorcii |
FRdyn | Reacţiunea dinamică normală şi totală a suprafeţei drumului asupra axei sau axelor unei semiremorci sau remorci cu axă centrală |
fwm (1) | 0,01 FMnd + 0,015 FMd |
g | Acceleraţia gravitaţională (9,81 m/s2) |
h | Înălţimea centrului de greutate specificată de producător şi acceptată de serviciul tehnic care efectuează încercarea de omologare |
hD | Înălţimea barei de tracţiune (punctul de articulare pe remorcă) |
hK | Înălţimea şeii de cuplare (pivotul de cuplare) |
hR | Înălţimea centrului de greutate al remorcii |
k | Coeficientul de aderenţă dintre pneu şi calea de rulare |
kf | Valoarea lui k pentru o axă faţă |
kH | Valoarea lui k determinată pentru o suprafaţă cu grad ridicat de aderenţă |
k, | Valoarea lui k determinată pentru axa i a unui vehicul dotat cu sistem antiblocare de categoria 3 |
kL | Valoarea lui k determinată pe o suprafaţă cu grad redus de aderenţă |
klock | Valoarea coeficientului de aderenţă pentru o alunecare de 100 % |
kM | Valoarea lui k pentru autovehicul |
kpeak | Valoarea maximă a curbei de aderenţă în funcţie de alunecare |
kr | Valoarea lui k pentru o axă spate |
kR | Valoarea lui k pentru remorcă |
P | Masa vehiculului individual [kg] |
R | Raportul dintre kpeak şi kl0ck |
t | Durata [în secunde] |
tm | Valoarea medie a lui t |
tmin | Valoarea minimă a lui t |
z | Coeficientul de frânare |
zAL | Coeficientul de frânare z al vehiculului cu sistemul antiblocare cuplat |
zC | Coeficientul de frânare z al ansamblului de vehicule, numai cu remorca frânată şi sistemul antiblocare necuplat |
ZCAL | Coeficientul de frânare z al ansamblului de vehicule, numai cu remorca frânată şi sistemul antiblocare cuplat |
ZCmax | Valoarea maximă a lui zC |
ZCmaxi | Valoarea maximă a lui ZC, cu frânare numai pe axa i a remorcii |
Zm | Coeficientul de frânare mediu |
7max | Valoarea maximă a lui Z |
ZMALS | Valoarea ZAL pentru autovehicul pe o suprafaţă inegală |
ZR | Coeficientul de frânare Z al remorcii cu sistemul antiblocare necuplat |
ZRAL | Valoarea lui ZAL pentru remorcă obţinută prin frânarea pe toate axele, cu vehiculul tractor nefrânat şi motorul acestuia decuplat |
ZRALH | Valoarea lui ZRAL pe o suprafaţă cu coeficient ridicat de aderenţă |
ZRALL | Valoarea lui ZRAL pe o suprafaţă cu coeficient redus de aderenţă |
ZRALS | Valoarea lui ZRAL pe o suprafaţă inegală |
ZRH | Valoarea lui ZR pe o suprafaţă cu coeficient ridicat de aderenţă |
ZRL | Valoarea lui ZR pe o suprafaţă cu coeficient redus de aderenţă |
ZRHmax | Valoarea maximă a lui ZRH |
ZRLmax | Valoarea maximă a lui ZRL |
ZRmax | Valoarea maximă a lui ZR |
(1) FMnd şi FMd în cazul autovehiculelor cu două axe: aceste simboluri se pot reduce la simbolurile Fi corespunzătoare. | |













Funcţie/Parametru | Trimitere la ISO 119922:2003 | Trimitere la Regulamentul nr. 13 |
Valoarea cererii de frânare de serviciu/ frânare de siguranţă | EBS11 Octet 3-4 | Anexa 10 punctul 3.1.3.2. |
Valoarea cererii de frânare la două circuite electrice | EBS12 Octet 3, Biţi 1-2 | Regulamentul nr. 13, punctul 5.1.3.2. |
Circuitul pneumatic de comandă | EBS12 Octet 3, Biţi 5-6 | Regulamentul nr. 13, punctul 5.1.3.2. |
Funcţie/Parametru | Trimitere la ISO 119922:2003 | Trimitere la Regulamentul nr. 13 |
VDC activ/pasiv (1) | EBS21 Octet 2 Biţi 1-2 | Anexa 21, punctul 2.1.6. |
Alimentarea cu energie electrică a vehiculului: suficientă/insuficientă | EBS22 Octet 2 Biţi 1-2 | Regulamentul nr. 13, punctul 5.2.2.20. |
Cerere de semnal de avertizare de culoare roşie | EBS22 Octet 2 Biţi 3-4 | Punctele 5.2.2.15.2.1, 5.2.2.16 şi 5.2.2.20 din Regulamentul nr. 13 |
Cerere de frânare de la circuitul de alimentare | EBS22 Octet 4 Biţi 3-4 | Regulamentul nr. 13, punctul 5.2.2.15.2. |
Cerere de lămpi de stop | EBS22 Octet 4 Biţi 5-6 | Regulamentul nr. 13, punctul 5.2.2.22.1. |
Alimentarea pneumatică a vehiculului: suficientă/insuficientă | EBS23 Octet 1 Biţi 7-8 | Regulamentul nr. 13, punctul 5.2.2.16. |
(1)VDC (Controlul dinamic al vehiculului), astfel cum este definit în cadrul ISO 11992-2:2003, inclusiv în Amendamentul 1:2007, este definit în prezentul regulament ca funcţia de stabilitate a vehiculului - a se vedea punctul 2.34 din regulament. | ||
Funcţie/Parametru | Trimitere la ISO 119922:2003 | Obligaţia de avertizare a conducătorului auto |
VDC activ/pasiv (1) | EBS21 Octet 2 Biţi 1-2 | Anexa 21, punctul 2.1.6. |
Cerere de semnal de avertizare de culoare roşie | EBS22 Octet 2 Biţi 3-4 | Punctul 5.2.1.29.2.1 din Regulamentul nr. 13 |
(1)VDC (Controlul dinamic al vehiculului), astfel cum este definit în cadrul ISO 11992-2:2003, inclusiv în Amendamentul 1:2007, este definit în prezentul regulament ca funcţia de stabilitate a vehiculului - a se vedea punctul 2.34 din regulament. | ||
Funcţie/Parametru | Trimitere la ISO 11992-2:2003 |
Frânarea de serviciu a vehiculului activă/pasivă | EBS22 Octet 1, Biţi 5-6 |
Frânarea asistată prin circuitul electric de comandă | EBS22 Octet 4, Biţi 7-8 |
Indicele de date geometrice | EBS24 Octet 1 |
Conţinutul indicelui de date geometrice | EBS24 Octet 2 |
Funcţie/Parametru | Trimitere la ISO 11992-2:2003 |
Tipul de vehicul | EBS11 Octet 2, Biţi 3-4 |
VDC (Controlul dinamic al vehiculului) activ/pasiv (1) | EBS11 Octet 2, Biţi 5-6 |
Valoarea cererii de frânare pentru partea din faţă sau partea stângă a vehiculului | EBS11 Octet 7 |
Valoarea cererii de frânare pentru partea din spate sau partea dreaptă a vehiculului | EBS11 Octet 8 |
Sistemul ROP (Protecţie în caz de răsturnare) activat/dezactivat (2) | EBS12 Octet 1, Biţi 3-4 |
Sistemul YC (Controlul virajului unghiular) activat/dezactivat (3) | EBS12 Octet 1, Biţi 5-6 |
Activarea/dezactivarea sistemului ROP (Protecţie în caz de răsturnare) al remorcii (2) | EBS12 Octet 2, Biţi 1-2 |
Activarea/dezactivarea sistemului YC (Controlul virajului unghiular) al remorcii (3) | EBS12 Octet 2, Biţi 3-4 |
Cerere de ajutor la tractare | RGE11 Octet 1, Biţi 7-8 |
Axă liftabilă 1 - cerere de poziţie | RGE11 Octet 2, Biţi 1-2 |
Axă liftabilă 2 - cerere de poziţie | RGE11 Octet 2, Biţi 3-4 |
Cerere de blocare a axei directoare | RGE11 Octet 2, Biţi 5-6 |
Secunde | TD11 Octet 1 |
Minute | TD11 Octet 2 |
Ore | TD11 Octet 3 |
Luni | TD11 Octet 4 |
Ziua | TD11 Octet 5 |
Anul | TD11 Octet 6 |
Reglare minute locale | TD11 Octet 7 |
Reglare oră locală | TD11 Octet 8 |
(1)VDC (Controlul dinamic al vehiculului), astfel cum este definit în cadrul ISO 11992-2:2003, inclusiv în Amendamentul 1:2007, este definit în prezentul regulament ca funcţia de stabilitate a vehiculului - a se vedea punctul 2.34 din regulament. (2)ROP (Protecţie în caz de răsturnare), astfel cum este definită în cadrul ISO 11992-2:2003, inclusiv în Amendamentul 1:2007, este definită în prezentul regulament prin Controlul stabilităţii - a se vedea punctul 2.34.2.2 din regulament. (3)YC (Controlul virajului unghiular), astfel cum este definit în cadrul ISO 11992-2:2003, inclusiv în Amendamentul 1:2007, este definit în prezentul regulament prin Controlul direcţiei - a se vedea punctul 2.34.2.1 din regulament. | |
Funcţie/Parametru | Trimitere la ISO 11992-2:2003 |
Susţinerea distribuţiei forţei de frânare laterale sau pe axă | EBS21 Octet 2, Biţi 3-4 |
Viteza vehiculului bazată pe roată | EBS21 Octet 3-4 |
Acceleraţie laterală | EBS21 Octet 8 |
ABS vehicul activ/pasiv | EBS22 Octet 1, Biţi 1-2 |
Cerere de semnal de avertizare de culoare galben auto | EBS22 Octet 2, Biţi 5-6 |
Tipul de vehicul | EBS22 Octet 3, Biţi 5-6 |
Asistenţă privind metoda de încărcare pe rampă | EBS22 Octet 4, Biţi 1-2 |
Suma sarcinii pe axă | EBS22 Octet 5-6 |
Presiunea în pneuri suficientă/insuficientă | EBS23 Octet 1, Biţi 1-2 |
Garnitura de frână suficientă/insuficientă | EBS23 Octet 1, Biţi 3-4 |
Starea temperaturii frânelor | EBS23 Octet 1, Biţi 5-6 |
Identificare pneu/roată (presiune) | EBS23 Octet 2 |
Identificare pneu/roată (garnitură) | EBS23 Octet 3 |
Identificare pneu/roată (temperatură) | EBS23 Octet 4 |
Presiunea în pneuri (presiunea efectivă în pneuri) | EBS23 Octet 5 |
Garnitura de frână | EBS23 Octet 6 |
Temperatura frânelor | EBS23 Octet 7 |
Presiunea din cilindrul de frână prima axă roata stângă | EBS25 Octet 1 |
Presiunea din cilindrul de frână prima axă roata dreaptă | EBS25 Octet 2 |
Presiunea din cilindrul de frână a doua axă roata stângă | EBS25 Octet 3 |
Presiunea din cilindrul de frână a doua axă roata dreaptă | EBS25 Octet 4 |
Presiunea din cilindrul de frână a treia axă roata stângă | EBS25 Octet 5 |
Presiunea din cilindrul de frână a treia axă roata dreaptă | EBS25 Octet 6 |
Sistemul ROP (Protecţie în caz de răsturnare) activat/dezactivat (1) | EBS25 Byte 7, Biţi 1-2 |
Sistemul YC (Controlul virajului unghiular) activat/dezactivat (2) | EBS25 Byte 7, Biţi 3-4 |
Ajutor la tractare | RGE21 Octet 1, Biţi 5-6 |
Poziţia axei liftabile 1 | RGE21 Octet 2, Biţi 1-2 |
Poziţia axei liftabile 2 | RGE21 Octet 2, Biţi 3-4 |
Blocarea axei directoare | RGE21 Octet 2, Biţi 5-6 |
Identificare pneu/roată | RGE23 Octet 1 |
Temperatura pneurilor | RGE23 Octet 2-3 |
Detectarea pierderilor de aer (pneu) | RGE23 Octet 4-5 |
Detectarea pragului de presiune în pneuri | RGE23 Octet 6, Biţi 1-3 |
(1)ROP (Protecţie în caz de răsturnare), astfel cum este definită în cadrul ISO 11992-2:2003, inclusiv în Amendamentul 1:2007, este definită în prezentul regulament prin Controlul stabilităţii - a se vedea punctul 2.34.2.2 din regulament. (2)YC (Controlul virajului unghiular), astfel cum este definit în cadrul ISO 11992-2:2003, inclusiv în Amendamentul 1:2007, este definit în prezentul regulament prin Controlul direcţiei - a se vedea punctul 2.34.2.1 din regulament. | |
Semnale transmise prin circuitul de comandă | EBS 12 octetul 3 | |
Biţi 1-2 | Biţi 5-6 | |
Cerere de frânare de serviciu generată de un circuit electric | 00b | |
Cerere de frânare de serviciu generată de două circuite electrice | 01b | |
Vehiculul nu este echipat cu circuit pneumatic de comandă (1) | 00b | |
Vehiculul este echipat cu circuit pneumatic de comandă | 01b | |
(1) Acest tip de specificaţie a vehiculului este interzis de nota 4 de la punctul 5.1.3.1.3 din prezentul regulament. | ||
Condiţii de încercare | Referinţă octet | Valoarea semnalului din circuitul electric de comandă |
Pedala frânei de serviciu şi comanda frânei de siguranţă sunt neacţionate | 3-4 | 0 |
Pedala frânei de serviciu apăsată complet | 3-4 | 33280d la 43520d (650 la 850 kPa) |
Frâna de siguranţă acţionată complet (1) | 3-4 | 33280d la 43520d (650 la 850 kPa) |
(1) Opţional la vehiculele tractoare cu circuite electrice şi pneumatice de control, dacă circuitul pneumatic de control îndeplineşte dispoziţiile relevante privind frânarea de siguranţă. | ||
Mesaj transmis de către simulator | Presiunea la camera de frânare | |
Referinţă octet | Valoarea semnalului digital | |
3-4 | 0 | 0 kPa |
3-4 | 33280d (650 kPa) | Conform datelor producătorului vehiculului |
Mesaj transmis de către simulator | Presiunea la camera de frânare | |
Referinţă octet | Valoarea semnalului digital | |
3-4 | 0 | 0 kPa |
3-4 | 33280d (650 kPa) | Conform datelor producătorului vehiculului |
EBS 12, octetul 3, biţii 1-2 | Presiunea în camerele de frânare sau răspunsul remorcii |
01b | 0 kPa (frâna de serviciu eliberată) |
00b | Remorca este frânată automat pentru a se arăta că respectiva combinaţie nu este compatibilă. De asemenea, se transmite un semnal prin contactul 5 al prizei ISO 7638:2003 (indicatorul de avertizare de culoare galbenă). |
Condiţii de încercare | Răspunsul sistemului de frânare |
Nu există erori în sistemul de frânare al remorcii | Se verifică dacă sistemul de frânare comunică cu simulatorul şi dacă octetul 4, biţii 3-4 din EBS 22 sunt setaţi la 00b |
Se introduce o avarie în transmisia electrică a comenzii sistemului de frânare al remorcii care împiedică menţinerea a cel puţin 30 % din eficacitatea de frânare. | Se verifică dacă octetul 4, biţii 3-4 din EBS 22 sunt setaţi la 01b sau Comunicaţiile de date către simulator au fost întrerupte |

Cuplu produs /
Cuplu de intrare

Presiune (1) p - (kPa) | Forţa de acţionare medie ThA- (N) | Cursa efectivă sp - (mm) |
(1) La presiunea "p" se introduc valorile de presiune reale utilizate în cursul încercării, în conformitate cu punctul 2.2.2 din prezenta anexă. | ||
Cursa (1) S - (mm) | Forţa Ths-(N) |
(1) La cursa "s" se introduc valorile reale ale cursei care au fost utilizate în timpul încercării, în conformitate cu punctul 3.2.2 din prezenta anexă. | |
Simbol | Definiţie |
BF | Factor de frânare (raportul de amplificare între cuplul de intrare şi cuplul de ieşire) |
CO | Cuplul minim aplicat (cuplul minim necesar pentru a produce un cuplu de frânare măsurabil) |
D | Diametrul exterior al pneului (diametrul total al unui pneu nou şi umflat) |
d | O valoare convenţională care indică diametrul nominal al jantei şi corespunde diametrului jantei, exprimat în ţoli sau mm. |
FB | Forţa de frânare |
H | Înălţimea nominală a secţiunii pneului (distanţa egală cu jumătate din diferenţa dintre diametrul exterior al pneului şi diametrul nominal al jantei) |
I | Inerţia de rotaţie |
1T | Lungimea levierului frânei remorcii de încercare de referinţă |
MT | Cuplul de frânare mediu produs |
ne | Număr echivalent de acţionări statice ale frânei în scopul omologării de tip |
ner | Număr echivalent de acţionări statice obţinute în timpul încercării |
nD | Viteza de rotaţie a standului cu role |
nw | Viteza de rotaţie a roţilor nefrânate ale axei |
Pd | Masa maximă tehnic admisibilă pe frână |
P | Presiunea |
P15 | Presiunea în camera de frânare necesară pentru a produce o cursă a tijei de 15 |
R | Raza de rulare dinamică a pneului (calculată folosind 0,485D) |
Ra | Raportul nominal de aspect al pneului (de 100 de ori numărul obţinut prin împărţirea numărului care exprimă înălţimea nominală a secţiunii pneului, în mm, la numărul care exprimă lăţimea nominală a secţiunii, în mm). |
Rl | Raportul sT/lT |
Rr | Raza standului cu role |
S1 | Lăţimea secţiunii pneului [distanţa liniară dintre marginile exterioare ale flancurilor unui pneu umflat, fără proeminenţele datorate etichetării (marcajelor), ornamentelor, benzilor sau nervurilor protectoare]. |
s | Cursa dispozitivului de acţionare (cursa utilă + cursa în gol) |
smax | Cursa totală a dispozitivului de acţionare |
sP | Cursa efectivă (cursa la care forţa de acţionare este 90 % din forţa de acţionare medie ThA) |
sT | Cursa tijei camerei de frânare a remorcii de încercare de referinţă |
ThA | forţa de acţionare medie [forţa medie de acţionare este determinată prin integrarea valorilor cuprinse între 1/3 şi 2/3 din cursa totală (smax)] |
THs | Forţa arcului din frâna cu arc |
TR | Suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor remorcilor sau semiremorcilor |
V | Viteza liniară a standului cu role |
v1 | Viteza iniţială în momentul începerii frânării |
V2 | Viteza la sfârşitul frânării |
W6o | Energia de intrare, echivalentă cu energia cinetică a masei corespunzătoare aplicate pe frâna supusă încercării care a fost generată în cazul unei opriri de la 60 km/h |
Z | Coeficientul de frânare al vehiculului |
Cerinţe de eficacitate | Punctele din anexa 20 |
Eficacitatea frânei de serviciu la rece | 3 |
Eficacitatea frânei de staţionare | 4 |
Eficacitatea frânei automate (de urgenţă) | 5 |
Defectarea sistemului de distribuţie a frânării | 6 |
Frână cu sistem antiblocare | 7 |
Funcţia de stabilitate a vehiculului | 8 |
Verificări funcţionale | 9 |








Punctul | Criterii | |
7.2.1.1. | (a) Senzor(i) | Nu se admite nicio modificare |
(b) Controler(e) | Nu se admite nicio modificare | |
(c) Modulator (modulatoare) | Nu se admite nicio modificare | |
7.2.1.2. | Diametrele şi lungimile conductelor (a) De la alimentarea rezervorului la modulator (modulatoare) | |
Diametru interior minim | Se poate mări | |
Lungime totală maximă | Se poate reduce | |
(b) De la ieşirea modulatorului la camera de frânare | ||
Diametrul interior | Nu se admite nicio modificare | |
Lungime totală maximă | Se poate reduce | |
7.2.1.3. | Secvenţa indicatorului de avertizare | Nu se admite nicio modificare |
7.2.1.4. | Diferenţele cuplului de intrare al frânării într-un grup de axe | Sunt admise numai diferenţele aprobate (dacă este cazul) |
7.2.1.5. | Pentru alte limitări, a se vedea punctul 4 din raportul de încercare descris în apendicele 6 la anexa 19 la prezentul regulament. | Instalarea trebuie să se încadreze în limitele definite - Nu se admite nicio abatere |
Condiţie | Criterii | |
8.2.1.1. | (a) Senzor(i) (b) Controler(e) (c) Modulator (modulatoare) | Nu se admite nicio modificare Nu se admite nicio modificare Nu se admite nicio modificare |
8.2.1.2. | Tipurile de remorcă definite în raportul de încercare | Nu se admite nicio modificare |
8.2.1.3. | Configuraţiile de instalare definite în raportul de încercare | Nu se admite nicio modificare |
8.2.1.4. | Pentru alte limitări, a se vedea punctul 4 din raportul de încercare descris în apendicele 8 la anexa 19 la prezentul regulament. | Nu se admite nicio modificare |











Simboluri | Definiţii |
ADl | Tpi când Tpi < = 0,8 NFDi pentru axele faţă sau 0,8 NFDi când Tpi > 0,8 NFDi pentru axele faţă |
BDi | Tpi când Tpi < 0,8 NRDi pentru axele spate sau 0,8 NRDi când Tpi > 0,8 NRDi pentru axele spate |
Aui | Tpi când Tpi < 0,8 NFUi pentru axele faţă sau 0,8 NFUi când Tpi > 0,8 NFUi pentru axele faţă |
Bui | Tpi când Tpi < 0,8 NRUi pentru axele spate sau 0,8 NRUi când Tpi > 0,8 NRUi pentru axele spate |
BF | factorul de frânare |
Co | cuplul minim de intrare la axa cu came (cuplul minim care trebuie aplicat axei cu came pentru a obţine un cuplu de frânare măsurabil) |
E | ampatamentul |
EL | distanţa între piciorul de sprijin al cuplajului sau cadrul de susţinere a remorcii şi centrul axei (axelor) unei semiremorci sau remorci cu axă centrală |
ER | distanţa dintre pivotul de cuplare şi centrul axei sau axelor semiremorcii |
F | forţa (N) |
Ff | reacţiunea statică normală totală a suprafeţei drumului asupra axei (axelor) faţă |
Ffdyn | reacţiunea dinamică normală totală a suprafeţei drumului asupra axei (axelor) faţă |
Fr | reacţiunea statică normală totală a suprafeţei drumului asupra axei (axelor) spate |
Frdyn | reacţiunea dinamică normală totală a suprafeţei drumului asupra axei (axelor) spate |
Fr | reacţiunea statică normală totală dintre suprafaţa drumului şi toate roţile remorcii sau semiremorcii |
FRdyn | reacţiunea dinamică normală totală dintre suprafaţa drumului şi toate roţile remorcii sau semiremorcii |
g | acceleraţia gravitaţională (9,81 m/s2) |
h | înălţimea centrului de greutate |
hK | înălţimea şeii de cuplare (a pivotului de cuplare) |
hr | înălţimea centrului de greutate al remorcii |
i | indicele axei |
lF | număr de axe faţă |
iR | număr de axe spate |
l | lungimea levierului |
n | numărul pe axă al dispozitivelor de acţionare a frânelor cu arc |
Nfd | reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axei (axelor) faţă în pantă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
NFDi | reacţiunea normală a suprafeţei drumului asupra axei faţă i în pantă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
Nfu | reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axei (axelor) faţă în rampă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
NFUi | reacţiunea normală a suprafeţei drumului asupra axei faţă i în rampă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
Nrd | reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axei (axelor) spate în pantă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
NRDi | reacţiunea normală a suprafeţei drumului asupra axei spate i în pantă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
Nru | reacţiunea normală totală a suprafeţei drumului asupra axei (axelor) spate în rampă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
NRUi | reacţiunea normală a suprafeţei drumului asupra axei spate i în rampă, pe o suprafaţă cu înclinaţie de 18 % |
Pm | presiunea la racordul de cuplare al circuitului de comandă |
Pc | presiunea în camera de frânare |
P | masa vehiculului propriu-zis |
Ps | masa statică la şaua de cuplare la masa remorcii P |
PR | reacţiunea statică normală totală dintre suprafaţa drumului şi roţile remorcii sau semiremorcii |
PRF | reacţiunea statică normală totală a suprafeţei drumului asupra axelor faţă, pe o suprafaţă plată |
PRr | reacţia statică normală totală a suprafeţei drumului asupra axelor spate, pe o suprafaţă plată |
Rs | raza statică a pneului în stare încărcată, calculată prin următoarea formulă: Rs = 1/2 dr + FR x H unde: dr = diametrul nominal al jantei H = înălţimea proiectată a secţiunii = 1/2 (d - dr) D = valoarea convenţională al diametrului jantei Fr = factor definit de ETRTO (Proiectare tehnică, Informaţii, 1994, pagina CV.11) |
TPi | forţa de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axa i asigurată de frâna (frânele) cu arc |
Ths | forţa arcului din frâna cu arc |
TR | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor remorcilor sau semiremorcilor |
TRf | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axa (axele) faţă |
TRr | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axa (axele) spate |
TRmax | suma forţelor de frânare maxime disponibile la circumferinţa tuturor roţilor remorcii sau semiremorcii |
TRl | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor remorcii sau semiremorcii la care se atinge limita de aderenţă |
TRLf | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axa (axele) faţă la care se atinge limita de aderenţă |
TRLr | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axa (axele) spate la care se atinge limita de aderenţă |
TRpr | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor remorcii sau semiremorcii necesară pentru atingerea eficacităţii prescrise |
TRprf | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axa (axele) faţă necesară pentru atingerea eficacităţii prescrise |
TRprr | suma forţelor de frânare la circumferinţa tuturor roţilor de pe axa (axele) spate necesară pentru atingerea eficacităţii prescrise |
Zc | coeficientul de frânare al ansamblului de vehicule, doar remorca fiind frânată |
cos P | cosinusul unghiului dintre panta cu înclinaţie de 18 % şi planul orizontal = 0,98418 |
tan P | tangenta unghiului dintre panta cu înclinaţie de 18 % şi planul orizontal = 0,18 |
Controlul direcţiei | Controlul stabilităţii |
Încercarea de reducere a razei | Încercarea pe o pistă circulară în condiţii stabilizate |
Încercarea comenzii de asistare treptată a direcţiei | Întoarcerea în J |
Ocolire fără schimbarea direcţiei | |
Întoarcerea în J | |
Schimbarea benzii cu sens unic (µ) | |
Schimbarea dublă a benzii | |
Încercarea direcţiei în revers | |
Încercarea direcţiei asimetrice sinusoidale cu o perioadă sau a comenzii de direcţie cu impuls |
Controlul direcţiei | Controlul stabilităţii |
Încercarea privind reducerea razei | Încercarea pe o pistă circulară în condiţii stabilizate |
Încercarea comenzii de asistare treptată a direcţiei | Întoarcerea în J |
Ocolire fără schimbarea direcţiei | |
Întoarcerea în J | |
Schimbarea benzii cu sens unic (µ) | |
Schimbarea dublă a benzii | |
Încercarea direcţiei în revers | |
Încercarea direcţiei asimetrice sinusoidale cu o perioadă sau a comenzii de direcţie cu impuls |







t [sec]