Regulamentul 1264/29-apr-2024 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1467/97 privind accelerarea şi clarificarea aplicării procedurii de deficit excesiv

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 30 Aprilie 2024
Regulamentul 1264/29-apr-2024 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1467/97 privind accelerarea şi clarificarea aplicării procedurii de deficit excesiv
Dată act: 29-apr-2024
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 126 alineatul (14) al doilea paragraf,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Parlamentului European (1),
(1)Avizul din 23 aprilie 2024 (nepublicat încă în Jurnalul Oficial).
având în vedere avizul Băncii Centrale Europene (2),
(2)JO C 290, 18.8.2023, p. 17.
hotărând în conformitate cu o procedură legislativă specială,
întrucât:
(1)Coordonarea politicilor economice ale statelor membre în Uniune, în conformitate cu Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), implică respectarea unor principii directoare şi anume stabilitatea preţurilor, soliditatea finanţelor publice şi a condiţiilor monetare, precum şi sustenabilitatea balanţei de plăţi.
(2)Cadrul de guvernanţă economică al Uniunii, care cuprinde un sistem complex de coordonare şi supraveghere a politicilor economice ale statelor membre, îndrumă statele membre în eforturile lor de a-şi îndeplini obiectivele de politică economică şi bugetară. De la încheierea Tratatului privind Uniunea Europeană (3) (TUE) la Maastricht la 7 februarie 1992, cadrul de guvernanţă economică a contribuit la realizarea convergenţei macroeconomice, la asigurarea unor finanţe publice solide, precum şi la combaterea dezechilibrelor macroeconomice. Alături de politica monetară comună şi de moneda comună în zona euro, cadrul de guvernanţă economică a creat condiţii pentru stabilitate economică, creştere economică durabilă şi favorabilă incluziunii şi un grad sporit de ocupare a forţei de muncă pentru cetăţenii Uniunii.
(3)JO C 191, 29.7.1992, p. 1.
(3)Pactul de stabilitate şi de creştere, care a inclus iniţial Regulamentele (CE) nr. 1466/97 (4) şi (CE) nr. 1467/97 ale Consiliului (5) şi Rezoluţia Consiliului European din 17 iunie 1997 (6), se bazează pe obiectivul unor finanţe publice solide şi sustenabile ca mijloc de consolidare a condiţiilor de realizare a stabilităţii preţurilor şi a unei creşteri susţinute, durabile şi favorabile incluziunii bazate pe stabilitate financiară şi contribuie astfel la realizarea obiectivelor Uniunii privind creşterea economică durabilă şi ocuparea forţei de muncă.
(4)Regulamentul (CE) nr. 1466/97 al Consiliului din 7 iulie 1997 privind consolidarea supravegherii poziţiilor bugetare şi supravegherea şi coordonarea politicilor economice (JO L 209, 2.8.1997, p. 1).
(5)Regulamentul (CE) nr. 1467/97 al Consiliului din 7 iulie 1997 privind accelerarea şi clarificarea aplicării procedurii de deficit excesiv (JO L 209, 2.8.1997, p. 6).
(6)Rezoluţia Consiliului European privind Pactul de stabilitate şi de creştere, Amsterdam, 17 iunie 1997 (JO C 236, 2.8.1997, p. 1).
(4)În cea de a treia etapă a uniunii economice şi monetare, statelor membre le revine, în temeiul articolului 126 alineatul (1) din TFUE, obligaţia să evite deficitele publice excesive.
(5)Cadrul de guvernanţă economică al Uniunii ar trebui să fie adaptat pentru a ţine seama mai bine de eterogenitatea sporită a poziţiilor bugetare, de datoria publică şi de provocările economice, precum şi de alte vulnerabilităţi din statele membre. Răspunsul ferm în materie de politici la pandemia de COVID-19 s-a dovedit extrem de eficace în atenuarea consecinţelor economice şi sociale ale crizei cauzate de pandemia respectivă, însă a generat o creştere semnificativă a ponderii datoriei publice şi private, subliniind importanţa reducerii ponderii datoriei şi a deficitelor până la niveluri prudente într-un mod treptat, realist, susţinut şi favorabil creşterii, care să asigure o marjă de manevră pentru politicile anticiclice şi să remedieze dezechilibrele macroeconomice, acordând totodată atenţia cuvenită obiectivelor sociale şi de ocupare a forţei de muncă. În acelaşi timp, cadrul de guvernanţă economică al Uniunii ar trebui să fie adaptat pentru a contribui la abordarea provocărilor cu care se confruntă Uniunea pe termen mediu şi lung, cum ar fi realizarea unei tranziţii digitale şi verzi echitabile, inclusiv obiectivele climatice stabilite prin Regulamentul (UE) 2021/1119 al Parlamentului European şi al Consiliului (7), asigurarea securităţii energetice, promovarea unei autonomii strategice deschise, abordarea schimbărilor demografice, consolidarea rezilienţei sociale şi economice şi realizarea unei convergenţe susţinute, precum şi punerea în aplicare a Busolei strategice pentru securitate şi apărare, toate acestea necesitând reforme şi niveluri ridicate şi susţinute ale investiţiilor în anii următori.
(7)Regulamentul (UE) 2021/1119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1999 ("Legea europeană a climei") (JO L 243, 9.7.2021, p. 1).
(6)Cadrul de guvernanţă economică al Uniunii ar trebui să promoveze finanţe publice solide şi sustenabile şi o creştere durabilă şi favorabilă incluziunii şi, prin urmare, să facă distincţie între statele membre, ţinând seama de provocările cu care se confruntă acestea în materie de datorie publică, precum şi de provocările economice, permiţând traiectorii bugetare multianuale specifice fiecărei ţări şi, în acelaşi timp, asigurând o supraveghere multilaterală eficace şi respectând principiul egalităţii de tratament.
(7)Pentru a asigura un cadru transparent şi comun al Uniunii bazat pe valorile de referinţă menţionate la articolul 126 alineatul (2) din TFUE, în Protocolul (nr. 12) privind procedura aplicabilă deficitelor excesive anexat la TUE şi la TFUE [denumit în continuare "Protocolul (nr. 12)"], o aplicare mai strictă a normelor care stau la baza supravegherii multilaterale ar trebui să reprezinte contraponderea necesară pentru un cadru de supraveghere bazat pe riscuri care permite traiectorii bugetare specifice fiecărei ţări.
(8)Pentru a simplifica cadrul bugetar al Uniunii şi a spori transparenţa, un indicator operaţional unic bazat pe sustenabilitatea datoriei ar trebui să servească drept bază pentru stabilirea traiectoriei bugetare şi pentru realizarea supravegherii bugetare anuale pentru fiecare stat membru. Acest indicator operaţional unic ar trebui să se bazeze pe cheltuielile primare nete finanţate la nivel naţional, şi anume cheltuielile publice excluzând cheltuielile cu dobânzile, măsurile discreţionare privind veniturile, cheltuielile aferente programelor Uniunii care sunt acoperite integral de venituri din fondurile Uniunii, cheltuielile naţionale cu cofinanţarea programelor finanţate de Uniune, precum şi elementele ciclice ale cheltuielilor cu indemnizaţiile de şomaj. În conformitate cu principiile directoare care sunt utilizate de Comisie pentru clasificarea tranzacţiilor drept măsuri cu caracter excepţional şi alte măsuri temporare, respectivele măsuri cu caracter excepţional şi alte măsuri temporare ar trebui, de asemenea, să fie excluse din indicatorul cheltuielilor nete. Respectivul indicator, care nu este afectat de funcţionarea stabilizatorilor automaţi şi de alte fluctuaţii ale cheltuielilor care se află în afara controlului direct al administraţiei publice, oferă o marjă de manevră pentru stabilizarea macroeconomică anticiclică.
(9)Procedura aplicabilă deficitelor excesive pentru nerespectarea valorii de referinţă a deficitului de 3 % din produsul intern brut (PIB), menţionată la articolul 126 alineatul (2) din TFUE şi în Protocolul (nr. 12), este un element consacrat al cadrului de supraveghere bugetară al Uniunii, care a fost eficace în influenţarea politicii bugetare a statelor membre.
(10)Pentru a consolida procedura aplicabilă deficitelor excesive pentru nerespectarea criteriului datoriei de 60 % din PIB, menţionat la articolul 126 alineatul (2) din TFUE şi în Protocolul (nr. 12), ar trebui să se pună accentul pe abaterile de la traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului (8).
(8)Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2024 privind coordonarea eficientă a politicilor economice şi supravegherea bugetară multilaterală şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1466/97 al Consiliului (JO L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).
(11)În temeiul Regulamentului (UE) 2024/1263, în urma unei recomandări din partea Comisiei, Consiliul ar putea permite statelor membre să se abată de la traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu în temeiul regulamentului respectiv în cazul unei recesiuni economice grave în zona euro sau în Uniune în ansamblu sau în cazul unor circumstanţe excepţionale care nu se află sub controlul administraţiei publice şi care au un impact major asupra finanţelor publice ale statului membru în cauză, cu condiţia ca aceasta să nu pună în pericol sustenabilitatea bugetară pe termen mediu. În consecinţă, o astfel de abatere nu ar trebui să fie înregistrată în contul de control şi nici să conducă la iniţierea unei proceduri aplicabile deficitelor excesive bazate pe datorie.
(12)Atunci când evaluează existenţa unui deficit excesiv în conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din TFUE, Comisia ar trebui să ia în considerare toţi factorii relevanţi. Provocările substanţiale legate de datoria publică din statul membru în cauză ar trebui considerate un factor agravant esenţial.
(13)Recunoscând creşterea tensiunilor geopolitice şi a provocărilor în materie de securitate, precum şi necesitatea corespunzătoare ca statele membre să îşi consolideze capacităţile, creşterea investiţiilor publice în apărare, după caz, ar trebui să fie considerată un factor relevant atunci când se evaluează existenţa unui deficit excesiv în conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din TFUE. Factorul respectiv ar putea fi evaluat în raport cu media Uniunii, cu tendinţele pe termen mediu sau cu alte criterii de referinţă relevante, luându-se în considerare, de asemenea, normele statistice privind momentul înregistrării cheltuielilor cu echipamentele militare.
(14)Pentru a ţine evidenţa abaterilor efective de la traiectoria cheltuielilor nete, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2024/1263, Comisia ar trebui să creeze un cont de control pentru fiecare stat membru, pentru a ţine evidenţa abaterilor anuale de-a lungul timpului. Informaţiile din contul de control ar trebui să constituie baza acţiunilor de asigurare a respectării legislaţiei. În special, Comisia ar trebui să elaboreze un raport în conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din TFUE în cazul în care ponderea datoriei publice în PIB depăşeşte valoarea de referinţă, poziţia bugetară nu este aproape de echilibru sau în excedent, iar abaterile înregistrate în contul de control al statului membru depăşesc pragurile anuale sau cumulate stabilite. Poziţia bugetară este considerată aproape de echilibru dacă deficitul public nu depăşeşte 0,5 % din PIB.
(15)Traiectoria corectivă a cheltuielilor nete în cadrul procedurii aplicabile deficitelor excesive ar trebui să aducă sau să menţină deficitul public sub valoarea de referinţă de 3 % din PIB menţionată la articolul 126 alineatul (2) din TFUE şi în Protocolul (nr. 12) până la termenul stabilit de Consiliu. Traiectoria corectivă a cheltuielilor nete în cadrul procedurii aplicabile deficitelor excesive ar fi, în principiu, cea stabilită iniţial de Consiliu, ţinându-se seama în acelaşi timp de necesitatea de a asigura o ajustare structurală minimă de 0,5 puncte procentuale din PIB în cazul nerespectării criteriului deficitului sau de necesitatea de a corecta abaterea de la această traiectorie ca regulă generală în cazul nerespectării criteriului datoriei. În cazul în care traiectoria iniţială nu mai este fezabilă, din cauza unor circumstanţe obiective, Consiliul ar trebui să poată stabili o traiectorie diferită în cadrul procedurii aplicabile deficitelor excesive.
(16)Pentru statele membre care fac obiectul unei proceduri aplicabile deficitelor excesive, Consiliul, pe baza unei recomandări din partea Comisiei, ar trebui să poată prelungi în continuare termenul pentru corectarea deficitului excesiv, în cazul în care constată existenţa unei recesiuni economice grave în zona euro sau în Uniune în ansamblu, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/1263, sau în cazul unor circumstanţe excepţionale care nu se află sub controlul administraţiei publice şi care au un impact major asupra finanţelor publice ale unui anumit stat membru, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/1263, şi cu condiţia ca acest lucru să nu pună în pericol sustenabilitatea bugetară pe termen mediu.
(17)Dispoziţiile specifice din Regulamentul (CE) nr. 1467/97 referitoare la contribuţiile la al doilea pilon al sistemelor de pensii ar trebui să fie eliminate, deoarece traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu ar trebui să ia deja în considerare pierderile de venituri legate de aceste contribuţii.
(18)Instituţiile fiscal-bugetare independente şi-au dovedit capacitatea de a promova disciplina fiscală şi de a consolida credibilitatea finanţelor publice ale statelor membre. Pentru a spori asumarea responsabilităţii la nivel naţional, rolul consultativ al instituţiilor fiscal-bugetare independente ar trebui să fie menţinut în cadrul de guvernanţă economică reformat al Uniunii, în vederea consolidării treptate a capacităţilor acestora. Un Consiliu bugetar european mai independent permanent ar trebui să joace un rol consultativ mai important în cadrul de guvernanţă economică al Uniunii.
(19)Ar trebui stabilite condiţii clare pentru abrogarea procedurilor aplicabile deficitelor excesive. Abrogarea ar trebui să impună ca deficitul să rămână în mod credibil sub valoarea de referinţă de 3 % din PIB menţionată la articolul 126 alineatul (2) din TFUE şi în Protocolul (nr. 12), iar în cazul unei proceduri aplicabile deficitelor excesive bazate pe datorie, ca statul membru să demonstreze respectarea traiectoriei cheltuielilor nete în cadrul procedurii aplicabile deficitelor excesive.
(20)Amenzile prevăzute la articolul 126 alineatul (11) din TFUE nu ar trebui să constituie o sumă minimă, ci ar trebui să se acumuleze până la luarea unor măsuri eficiente, pentru a constitui un stimulent real de a da curs somaţiilor adresate statelor membre în cadrul unei proceduri aplicabile deficitelor excesive în conformitate cu articolul 126 alineatul (9) din TFUE.
(21)Prezentul regulament de modificare face parte dintr-un pachet care include şi Regulamentul (UE) 2024/1263 şi Directiva (UE) 2024/1265 a Consiliului (9). Împreună, aceste trei acte legislative (denumite în continuare "reforma cadrului de guvernanţă economică") reformează cadrul de guvernanţă economică al Uniunii, încorporând în dreptul Uniunii conţinutul titlului III (Pactul bugetar) din Tratatul privind stabilitatea, coordonarea şi guvernanţa în cadrul uniunii economice şi monetare (10) din 2 martie 2012 (TSCG), în conformitate cu articolul 16 din tratatul respectiv. Bazându-se pe experienţa punerii în aplicare a TSCG de către statele membre, reforma cadrului de guvernanţă economică menţine orientarea pe termen mediu a pactului bugetar ca instrument de realizare a disciplinei bugetare şi de promovare a creşterii. Reforma cadrului de guvernanţă economică include o dimensiune consolidată specifică fiecărei ţări, menită să sporească asumarea responsabilităţii la nivel naţional, inclusiv prin menţinerea rolului consultativ al instituţiilor fiscal-bugetare independente, care se bazează în special pe principiile comune ale pactului bugetar privind mecanismele naţionale de corecţie fiscală propuse prin Comunicarea Comisiei din 20 iunie 2012 în conformitate cu articolul 3 alineatul (2) din TSCG. Analiza cheltuielilor, exceptând măsurile discreţionare privind veniturile, pentru evaluarea globală a conformităţii impuse de pactul bugetar este prevăzută în Regulamentul (UE) 2024/1263. La fel ca în pactul bugetar, abaterile temporare de la planul pe termen mediu sunt permise numai în circumstanţe excepţionale, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/1263 şi în conformitate cu dispoziţiile privind contul de control. În mod similar pactului bugetar, în cazul unor abateri semnificative de la planul pe termen mediu, ar trebui să fie puse în aplicare măsuri pentru corectarea abaterilor într-un termen stabilit. Reforma cadrului de guvernanţă economică consolidează supravegherea bugetară şi procedurile de asigurare a respectării normelor în vederea îndeplinirii angajamentului de promovare a unor finanţe publice solide şi sustenabile şi a unei creşteri durabile şi favorabile incluziunii. Reforma cadrului de guvernanţă economică menţine astfel obiectivele fundamentale ale disciplinei bugetare şi sustenabilităţii datoriei prevăzute în pactul bugetar.
(9)Directiva (UE) 2024/1265 a Consiliului din 29 aprilie 2024 de modificare a Directivei 2011/85/UE privind cerinţele referitoare la cadrele bugetare ale statelor membre (JO L, 2024/1265, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1265/oj).
(10)https://www.consilium.europa.eu/media/20399/st00tscg26_en12.pdf.
(22)Sunt necesare dispoziţii tranzitorii pentru statele membre care fac obiectul unei proceduri aplicabile deficitelor excesive atunci când intră în vigoare cadrul reformat. Recomandările formulate în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE şi somaţiile emise în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE care au fost adoptate înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament de modificare trebuie să fie revizuite pentru a le alinia la dispoziţiile modificate ale Regulamentului (CE) nr. 1467/97. Acest lucru ar permite Consiliului să stabilească o traiectorie corectivă a cheltuielilor nete în conformitate cu noile dispoziţii pentru statele membre care au luat măsuri, fără a intensifica procedura aplicabilă deficitelor excesive.
(23)Deşi normele aferente procedurii aplicabile deficitelor excesive bazate pe deficit rămân neschimbate, cu o îmbunătăţire structurală anuală minimă de cel puţin 0,5 % din PIB drept criteriu de referinţă, într-un mediu semnificativ modificat al ratelor dobânzii, Comisia poate ajusta, pe durata unei perioade de tranziţie în 2025, 2026 şi 2027 - pentru a nu compromite efectele pozitive ale Mecanismului de redresare şi rezilienţă, instituit prin Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului (11) -,criteriul de referinţă pentru a ţine seama de creşterea plăţilor de dobânzi atunci când stabileşte traiectoria corectivă propusă în legătură cu primul plan bugetar-structural pe termen mediu pentru anii 2025, 2026 şi 2027 în cadrul procedurii aplicabile deficitelor excesive, cu condiţia ca statul membru în cauză să explice modul în care va asigura realizarea de reforme şi investiţii ca răspuns la principalele provocări identificate în contextul semestrului european, în special în recomandările specifice fiecărei ţări, precum şi cum răspunde priorităţilor comune ale Uniunii prevăzute în Regulamentul (UE) 2024/1263, în concordanţă cu obiectivul de realizare a tranziţiei verzi şi a tranziţiei digitale şi de consolidare a capacităţilor de apărare.
(11)Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă (JO L 57, 18.2.2021, p. 17).
(24)Prin urmare, Regulamentul (CE) nr. 1467/97 ar trebui să fie modificat în consecinţă.
(25)Având în vedere termenul existent în temeiul Pactului de stabilitate şi de creştere, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în regim de urgenţă la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
Regulamentul (CE) nr. 1467/97 se modifică după cum urmează:
1.Articolele 1 şi 2 se înlocuiesc cu următorul text:
"Articolul 1
(1) Prezentul regulament stabileşte dispoziţiile privind accelerarea şi clarificarea punerii în aplicare a procedurii aplicabile deficitelor excesive. Obiectivul procedurii aplicabile deficitelor excesive este descurajarea deficitelor publice excesive şi, în situaţia în care acestea se produc, stimularea corectării lor prompte, respectarea disciplinei bugetare fiind examinată pe baza criteriului deficitului public şi a criteriului datoriei publice.
(2) În sensul prezentului regulament, «state membre participante» înseamnă acele state membre a căror monedă este euro.
(3) Se aplică definiţiile de la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1).
(*1)Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2024 privind coordonarea eficientă a politicilor economice şi supravegherea bugetară multilaterală şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1466/97 al Consiliului (JO L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).
Articolul 2
(1) Deficitul public excesiv care depăşeşte valoarea de referinţă se consideră a fi excepţional în conformitate cu articolul 126 alineatul (2) litera (a) a doua liniuţă din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) dacă rezultă din existenţa unei recesiuni economice grave în zona euro sau în Uniune în ansamblu, constatată de Consiliu în conformitate cu articolul 25 din Regulamentul (UE) 2024/1263, sau din circumstanţe excepţionale care nu se află sub controlul administraţiei publice şi care au un impact major asupra finanţelor publice ale statului membru în cauză, în conformitate cu articolul 26 din regulamentul respectiv.
De asemenea, depăşirea valorii de referinţă se consideră temporară atunci când previziunile bugetare furnizate de Comisie indică faptul că deficitul va scădea sub valoarea de referinţă după încheierea recesiunii economice grave sau a circumstanţelor excepţionale menţionate la primul paragraf.
(2) Atunci când raportul dintre datoria publică şi produsul intern brut (PIB) depăşeşte valoarea de referinţă, este considerat în scădere suficientă şi că se apropie de valoarea de referinţă într-un ritm satisfăcător, în conformitate cu articolul 126 alineatul (2) litera (b) din TFUE, dacă statul membru în cauză îşi respectă traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu.
Comisia elaborează un raport în conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din TFUE atunci când ponderea datoriei publice în PIB depăşeşte valoarea de referinţă, poziţia bugetară nu este aproape de echilibru sau în excedent, iar abaterile înregistrate în contul de control al statului membru depăşesc:
a) fie 0,3 puncte procentuale din PIB pe bază anuală;
b) fie 0,6 puncte procentuale din PIB pe bază cumulată.
(3) La elaborarea raportului în temeiul articolului 126 alineatul (3) din TFUE, Comisia ia în considerare toţi factorii relevanţi, conform prevederilor articolului respectiv, în măsura în care aceştia influenţează semnificativ evaluarea respectării criteriilor privind deficitul şi datoria de către statul membru în cauză.
Raportul menţionat la articolul 126 alineatul (2) din TFUE reflectă în mod corespunzător:
a) nivelul provocărilor în materie de datorie publică pe baza metodologiei menţionate la articolul 8 din Regulamentul (UE) 2024/1263, evoluţia poziţiei datoriei publice şi a finanţării acesteia, precum şi factorii de risc aferenţi, în special structura scadenţelor, moneda de denominare a datoriei şi datoriile contingente, inclusiv orice datorii implicite legate de îmbătrânirea populaţiei şi de datoria privată;
b) evoluţiile poziţiilor bugetare pe termen mediu, inclusiv, în particular, amploarea abaterii efective de la traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu, în termeni anuali şi cumulativi măsuraţi de contul de control;
c) evoluţiile poziţiei economice pe termen mediu, inclusiv creşterea potenţială, evoluţiile inflaţiei şi evoluţiile ciclice în comparaţie cu ipotezele care stau la baza traiectoriei cheltuielilor nete stabilită de Consiliu;
d) progresul punerii în aplicare a reformelor şi a investiţiilor, inclusiv, în particular, a politicilor de prevenire şi corectare a dezechilibrelor macroeconomice şi a politicilor de implementare a strategiei comune a Uniunii privind creşterea economică şi ocuparea forţei de muncă, inclusiv a celor sprijinite de Mecanismul de redresare şi rezilienţă instituit prin Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2), precum şi calitatea generală a finanţelor publice, în special eficacitatea cadrelor bugetare naţionale;
(*2)Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă (JO L 57, 18.2.2021, p. 17).
e) creşterea investiţiilor publice în apărare, după caz, luând în considerare totodată momentul înregistrării cheltuielilor cu echipamentele militare.
Comisia ţine seama în mod adecvat şi expres de orice alţi factori care, în opinia statului membru în cauză, sunt relevanţi pentru evaluarea globală a respectării criteriilor privind deficitul şi datoria şi pe care statul membru i-a prezentat Consiliului şi Comisiei. În acest context, o atenţie specială trebuie acordată contribuţiilor financiare destinate promovării solidarităţii internaţionale şi realizării priorităţilor comune ale Uniunii menţionate la articolul 13 litera (c) din Regulamentul (UE) 2024/1263.
(4) Consiliul şi Comisia realizează o evaluare globală echilibrată a tuturor factorilor relevanţi, în special a măsurii în care aceştia influenţează evaluarea respectării criteriului deficitului şi/sau a criteriului datoriei ca factori agravanţi sau atenuanţi. Situaţia în care statul membru se confruntă cu provocări substanţiale în materie de datorie publică, astfel cum sunt menţionate la alineatul (3) al doilea paragraf litera (a) de la prezentul articol, este considerată drept factor agravant esenţial. Evoluţiile economice, bugetare şi financiare ciclice favorabile nu sunt considerate factori atenuanţi, în timp ce evoluţiile nefavorabile pot fi considerate factori atenuanţi.
La evaluarea conformităţii pe baza criteriului deficitului, dacă ponderea datoriei publice în PIB depăşeşte valoarea de referinţă, aceşti factori se iau în considerare în etapele care conduc la decizia privind existenţa unui deficit excesiv conform prevederilor articolului 126 alineatele (4), (5) şi (6) din TFUE doar în cazul în care este integral îndeplinită dubla condiţie a principiului general conform căruia, pentru a putea lua în considerare aceşti factori relevanţi, deficitul public trebuie să rămână apropiat de valoarea de referinţă, iar depăşirea valorii de referinţă are caracter temporar.
Cu toate acestea, la evaluarea conformităţii pe baza criteriului datoriei, aceşti factori se iau în considerare în etapele care conduc la decizia privind existenţa unui deficit excesiv.
(5) Atunci când statelor membre li se permite să se abată de la traiectoria cheltuielilor lor nete în temeiul articolului 25 şi al articolului 26 din Regulamentul (UE) 2024/1263, Comisia şi Consiliul pot decide, în evaluarea lor, să nu ajungă la o concluzie privind existenţa unui deficit excesiv.
(6) În cazul în care Consiliul, hotărând în temeiul articolului 126 alineatul (6) din TFUE, decide că există un deficit excesiv într-un stat membru, Consiliul şi Comisia ţin seama, în cadrul etapelor procedurale ulterioare prevăzute la articolul 126 din TFUE, de factorii relevanţi menţionaţi la alineatul (3) de la prezentul articol, având în vedere că aceştia influenţează situaţia statului membru în cauză, inclusiv conform celor menţionate la articolul 5 alineatul (2) din prezentul regulament, în special atunci când se decide asupra unui termen pentru corectarea deficitului excesiv şi, eventual, asupra prelungirii termenului respectiv. Cu toate acestea, factorii relevanţi respectivi nu se iau în considerare pentru decizia Consiliului în temeiul articolului 126 alineatul (12) din TFUE privind abrogarea unora sau a tuturor deciziilor sale în temeiul articolului 126 alineatele (6)-(9) şi alineatul (11) din TFUE."
2.Articolul 3 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 3
(1) În decurs de două săptămâni de la adoptarea de către Comisie a unui raport emis în conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din TFUE, Comitetul economic şi financiar formulează un aviz în conformitate cu articolul 126 alineatul (4) din TFUE.
(2) Ţinând pe deplin cont de avizul menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol, în cazul în care consideră că există un deficit excesiv, Comisia prezintă un aviz şi o propunere Consiliului în conformitate cu articolul 126 alineatele (5) şi (6) din TFUE şi informează Parlamentul European.
(3) Consiliul decide cu privire la existenţa unui deficit excesiv în conformitate cu articolul 126 alineatul (6) din TFUE de regulă în decurs de patru luni de la datele de raportare prevăzute la articolul 3 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul (CE) nr. 479/2009 al Consiliului (*3). Atunci când decide că există un deficit excesiv, Consiliul face, în acelaşi timp, recomandări statului membru respectiv în conformitate cu articolul 126 alineatul (7) din TFUE. Consiliul îşi face publice deciziile în temeiul articolului 126 alineatul (6) din TFUE.
(*3)Regulamentul (CE) nr. 479/2009 al Consiliului din 25 mai 2009 privind aplicarea Protocolului privind procedura aplicabilă deficitelor excesive anexat la Tratatul de instituire a Comunităţii Europene (JO L 145, 10.6.2009, p. 1).
(4) Recomandarea Consiliului emisă în conformitate cu articolul 126 alineatul (7) din TFUE stabileşte un termen de maximum şase luni pentru ca respectivul stat membru să întreprindă măsuri eficiente. Atunci când gravitatea situaţiei justifică acest lucru, termenul acordat pentru a întreprinde măsuri eficiente poate fi stabilit la trei luni. Recomandarea Consiliului stabileşte, de asemenea, un termen pentru corectarea deficitului excesiv.
În recomandarea sa, Consiliul solicită totodată ca statul membru să implementeze o traiectorie corectivă a cheltuielilor nete care să garanteze că deficitul public rămâne sub valoarea de referinţă sau este adus şi menţinut sub aceasta în termenul stabilit în recomandare.
În cazul în care procedura aplicabilă deficitelor excesive a fost iniţiată pe baza criteriului deficitului, pentru exerciţiile în care se preconizează că deficitul public va depăşi valoarea de referinţă, traiectoria corectivă a cheltuielilor nete este în concordanţă cu o ajustare structurală anuală minimă de cel puţin 0,5 % din PIB drept criteriu de referinţă.
În cazul în care procedura aplicabilă deficitelor excesive a fost iniţiată pe baza criteriului datoriei, traiectoria corectivă a cheltuielilor nete este cel puţin la fel de exigentă ca traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) 2024/1263 şi corectează, de regulă, abaterile cumulate din contul de control în termenul stabilit de Consiliu.
(5) În termenul prevăzut la alineatul (4) de la prezentul articol, statul membru în cauză raportează Consiliului şi Comisiei cu privire la măsurile luate ca răspuns la recomandarea Consiliului emisă în conformitate cu articolul 126 alineatul (7) din TFUE. În ceea ce priveşte cheltuielile şi veniturile publice, precum şi măsurile discreţionare atât pe partea de cheltuieli, cât şi pe partea de venituri, raportul include ţintele stabilite în conformitate cu recomandarea Consiliului, precum şi informaţii cu privire la măsurile luate şi la natura măsurilor preconizate pentru atingerea ţintelor. Statul membru publică respectivul raport. Statul membru poate invita instituţia fiscal-bugetară independentă relevantă să prezinte un raport separat, fără caracter juridic obligatoriu, în care să analizeze dacă măsurile luate şi cele preconizate în raport cu ţintele sunt suficiente.
(6) Consiliul poate decide, pe baza unei recomandări din partea Comisiei, să adopte o recomandare revizuită în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE în cazul în care:
a) au fost luate măsuri eficiente ca răspuns la o astfel de recomandare şi se aplică condiţiile menţionate la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2024/1263; sau
b) se aplică condiţiile menţionate la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2024/1263.
Recomandarea revizuită poate, în particular, prelungi termenul acordat pentru corectarea deficitului excesiv, în principiu cu un an."
3.Articolul 4 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 4
(1) Pentru a stabili dacă au fost întreprinse măsuri eficiente ca urmare a recomandărilor sale făcute în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE, Consiliul îşi bazează decizia pe raportul prezentat de către statul membru în cauză în conformitate cu articolul 3 alineatul (5) din prezentul regulament şi pe implementarea sa, precum şi pe orice alte decizii suficient de detaliate anunţate public de guvernul statului membru în cauză.
Atunci când stabileşte, în conformitate cu articolul 126 alineatul (8) din TFUE, că statul membru în cauză nu a întreprins măsuri eficiente, Consiliul informează în consecinţă Consiliul European.
(2) Orice decizie a Consiliului în temeiul articolului 126 alineatul (8) din TFUE de a face publice recomandările acestuia atunci când se constată că nu au fost întreprinse măsuri eficiente se ia imediat după expirarea termenului stabilit în conformitate cu articolul 3 alineatul (4) din prezentul regulament."
4.Articolul 5 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Orice decizie a Consiliului de a soma statul membru participant să ia măsuri de reducere a deficitului în conformitate cu articolul 126 alineatul (9) din TFUE se ia în termen de două luni de la decizia Consiliului adoptată în temeiul articolului 126 alineatul (8) din TFUE prin care se constată că nu s-au întreprins măsuri eficiente. În somaţia sa, Consiliul solicită ca statul membru să implementeze o traiectorie corectivă a cheltuielilor nete în conformitate cu cerinţele stabilite la articolul 3 alineatul (4) din prezentul regulament. Consiliul indică, de asemenea, măsurile care sprijină realizarea traiectoriei corective a cheltuielilor nete."
(b)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Consiliul poate decide, pe baza unei recomandări din partea Comisiei, să adopte o somaţie revizuită în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE în cazul în care:
a) au fost luate măsuri eficiente ca răspuns la o astfel de somaţie şi se aplică condiţiile menţionate la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2024/1263; sau
b) se aplică condiţiile menţionate la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2024/1263.
Somaţia revizuită poate, în particular, prelungi termenul acordat pentru corectarea deficitului excesiv, în principiu cu un an."
5.La articolul 6, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Pentru a stabili dacă au fost întreprinse măsuri eficiente ca răspuns la somaţia sa adoptată în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE, Consiliul îşi bazează decizia pe raportul prezentat de statul membru în cauză în conformitate cu articolul 5 alineatul (1a) din prezentul regulament şi pe implementarea acestuia, precum şi pe orice alte decizii suficient de detaliate anunţate public de guvernul statului membru în cauză. Se ia în considerare şi rezultatul misiunii de supraveghere desfăşurate de Comisie în conformitate cu articolul 10a din prezentul regulament."
6.Articolul 8 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 8
(1) Orice decizie de a înăspri sancţiunile, luată de Consiliu în temeiul articolului 126 alineatul (11) din TFUE, se adoptă în termen de maximum două luni de la datele de raportare prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 479/2009.
(2) Orice decizie privind abrogarea unora sau a tuturor deciziilor sale, luată de Consiliu în temeiul articolului 126 alineatul (12) din TFUE, se adoptă cât de curând posibil, în termen de maximum două luni de la datele de raportare prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 479/2009.
(3) O decizie a Consiliului se adoptă în temeiul articolului 126 alineatul (12) din TFUE numai în cazul în care deficitul a fost adus sub valoarea de referinţă şi Comisia estimează că va rămâne astfel în exerciţiul curent şi în exerciţiul următor, iar acolo unde procedura aplicabilă deficitelor excesive a fost iniţiată pe baza criteriului datoriei, statul membru în cauză a respectat traiectoria corectivă a cheltuielilor nete stabilită de Consiliu în conformitate cu articolul 3 alineatul (4) sau cu articolul 5 alineatul (1) din prezentul regulament."
7.La articolul 9, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Procedura aplicabilă deficitelor excesive se suspendă dacă:
a) statul membru în cauză acţionează în conformitate cu recomandările făcute în conformitate cu articolul 126 alineatul (7) din TFUE;
b) statul membru participant în cauză acţionează în conformitate cu somaţiile făcute conform articolului 126 alineatul (9) din TFUE."
8.Articolul 10 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 10
(1) Consiliul şi Comisia monitorizează cu regularitate punerea în aplicare a măsurilor întreprinse:
- de către statul membru în cauză ca urmare a recomandărilor făcute în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE;
- de către statul membru participant în cauză ca urmare a somaţiilor făcute în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE.
(2) Atunci când un stat membru participant nu pune în aplicare măsurile sau când, în opinia Consiliului, măsurile se dovedesc a nu fi adecvate, Consiliul ia imediat o decizie în temeiul articolului 126 alineatul (9) sau (11) din TFUE.
(3) Dacă datele reale, conform Regulamentului (CE) nr. 479/2009, indică faptul că un deficit excesiv nu a fost corectat de către un stat membru participant în termenele specificate fie în recomandările emise în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE, fie în somaţiile emise în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE, Consiliul ia imediat o decizie în temeiul articolului 126 alineatul (9) sau (11) din TFUE."
9.Articolul 10a se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Comisia asigură un dialog permanent cu autorităţile din statele membre în conformitate cu obiectivele prezentului regulament. În acest sens, în special, Comisia desfăşoară misiuni pentru a evalua situaţia economică reală din statul membru, pentru a identifica eventualele riscuri sau dificultăţi legate de atingerea obiectivelor prezentului regulament şi pentru a permite un dialog cu alte părţi interesate relevante, inclusiv cu instituţiile fiscal-bugetare independente naţionale."
(b)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) În urma adoptării de către Consiliu a unei somaţii în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE şi la cererea parlamentului statului membru în cauză, Comisia poate prezenta propria evaluare a situaţiei economice şi fiscal-bugetare din statul membru în cauză. Supravegherea consolidată poate fi exercitată în cazul statelor membre care fac obiectul unor recomandări şi somaţii emise în urma unei decizii adoptate în temeiul articolului 126 alineatul (8) şi a deciziilor adoptate în temeiul articolului 126 alineatul (11) din TFUE în vederea monitorizării la faţa locului. Statele membre în cauză pun la dispoziţie toate informaţiile necesare pentru pregătirea şi desfăşurarea misiunii."
10.Articolul 12 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 12
(1) Cuantumul amenzii se ridică până la 0,05 % din cea mai recentă estimare a PIB-ului anului precedent pentru o perioadă de şase luni şi se plăteşte o dată la şase luni până când, potrivit evaluării Consiliului, statul membru în cauză a luat măsuri eficiente ca răspuns la somaţia emisă în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE.
(2) În fiecare perioadă de şase luni ulterioară celei în care s-a impus amenda şi până la abrogarea deciziei privind existenţa unui deficit excesiv, Consiliul evaluează dacă respectivul stat membru participant a întreprins măsuri eficiente ca răspuns la somaţia Consiliului în conformitate cu articolul 126 alineatul (9) din TFUE. În respectiva evaluare de şase luni, Consiliul decide, în conformitate cu articolul 126 alineatul (11) din TFUE, înăsprirea sancţiunilor, în afara cazului în care statul membru participant s-a conformat somaţiei Consiliului."
11.Articolele 14 şi 15 se înlocuiesc cu următorul text:
"Articolul 14
În conformitate cu articolul 126 alineatul (12) din TFUE, Consiliul abrogă sancţiunile menţionate la articolul 126 alineatul (11) prima şi a doua liniuţă din TFUE în funcţie de amploarea progreselor în corectarea deficitului excesiv obţinute de statul membru participant în cauză.
Articolul 15
În conformitate cu articolul 126 alineatul (12) din TFUE, Consiliul abrogă toate sancţiunile rămase în vigoare dacă decizia privind existenţa unui deficit excesiv se abrogă. Amenzile impuse în conformitate cu articolul 12 din prezentul regulament nu se rambursează statului membru participant în cauză."
12.Articolul 16 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 16
Amenzile menţionate la articolul 12 constituie venituri generale pentru bugetul Uniunii."
13.Articolul 17 se elimină.
14.Articolul 17a se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 17a
(1) Până la 31 decembrie 2030 şi, ulterior, la fiecare cinci ani, Comisia publică un raport privind aplicarea prezentului regulament.
Raportul respectiv analizează:
a) eficacitatea prezentului regulament în ceea ce priveşte realizarea obiectivelor sale, astfel cum sunt menţionate la articolul 1 alineatul (1); şi
b) progresele înregistrate în asigurarea unei coordonări mai strânse a politicilor economice şi a unei convergenţe durabile a performanţelor economice ale statelor membre, în conformitate cu TFUE.
(2) După caz, raportul menţionat la alineatul (1) este însoţit de o propunere de modificare a prezentului regulament.
(3) Raportul menţionat la alineatul (1) se transmite Parlamentului European şi Consiliului."
15.Se introduce următorul articol:
"Articolul 17b
Consiliul, pe baza unei recomandări din partea Comisiei, adoptă o recomandare revizuită în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE sau o somaţie revizuită în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE adresată statelor membre care fac obiectul unei recomandări în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE sau al unei somaţii în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE la 30 aprilie 2024 şi care au luat măsuri eficiente.
Acesta adoptă recomandarea sau somaţia revizuită împreună cu adoptarea recomandării în temeiul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2024/1263 de stabilire a traiectoriei cheltuielilor nete."
16.Anexa se elimină.
Art. 2
Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Luxemburg, 29 aprilie 2024.

Pentru Consiliu

Preşedintele

D. CLARINVAL

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 30 aprilie 2024