Regulamentul 1230/24-apr-2024 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 80/2009, (UE) nr. 996/2010 şi (UE) nr. 165/2014 în ceea ce priveşte anumite cerinţe de raportare în domeniul transportului rutier şi al aviaţiei

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 29 Aprilie 2024
Regulamentul 1230/24-apr-2024 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 80/2009, (UE) nr. 996/2010 şi (UE) nr. 165/2014 în ceea ce priveşte anumite cerinţe de raportare în domeniul transportului rutier şi al aviaţiei
Dată act: 24-apr-2024
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 91 şi articolul 100 alineatul (2),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C, C/2024/1589, 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1589/oj.
după consultarea Comitetului Regiunilor,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 13 martie 2024 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi decizia Consiliului din 12 aprilie 2024.
Întrucât:
(1)Cerinţele de raportare joacă un rol esenţial în ceea ce priveşte asigurarea monitorizării corespunzătoare şi a aplicării corecte a legislaţiei. Cu toate acestea, este important ca astfel de cerinţe să fie raţionalizate pentru a se asigura faptul că ele îndeplinesc scopul pentru care au fost instituite şi pentru a limita sarcina administrativă.
(2)Regulamentele (CE) nr. 80/2009 (3), (UE) nr. 996/2010 (4) şi (UE) nr. 165/2014 (5) ale Parlamentului European şi ale Consiliului conţin o serie de cerinţe de raportare în domeniul transportului rutier şi al aviaţiei care ar trebui să fie simplificate în conformitate cu Comunicarea Comisiei din 16 martie 2023 intitulată "Competitivitatea pe termen lung a UE: perspectiva după 2030".
(3)Regulamentul (CE) nr. 80/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 ianuarie 2009 privind un cod de conduită pentru sistemele informatizate de rezervare şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2299/89 al Consiliului (JO L 35, 4.2.2009, p. 47).
(4)Regulamentul (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE (JO L 295, 12.11.2010, p. 35).
(5)Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere (JO L 60, 28.2.2014, p. 1).
(3)Regulamentul (CE) nr. 80/2009 obligă fiecare vânzător de sisteme informatizate de rezervare (SIR) să prezinte o dată la patru ani şi, în plus, la cererea Comisiei, un raport de audit independent care detaliază structura acţionariatului şi modelul de conducere.
(4)Această obligaţie de audit şi de raportare stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 80/2009 este menită să permită Comisiei să monitorizeze aplicarea normelor specifice pentru transportatorii asociaţi stabilite prin regulamentul respectiv. Aceste norme sunt menite în special să-i împiedice pe transportatorii asociaţi să trateze în mod discriminatoriu SIR-urile concurente şi să împiedice SIR-urile deţinute de transportatorii asociaţi să trateze în mod discriminatoriu alţi transportatori. Evaluarea Regulamentului (CE) nr. 80/2009 efectuată în 2020 de către Comisie a sugerat că normele respective privind transportatorii asociaţi ar putea fi redundante, deoarece companiile aeriene nu mai deţin SIR-uri şi nu există nicio dovadă că companiile aeriene ar încerca să achiziţioneze SIR-uri dacă normele respective nu ar exista. Prin urmare, prezentarea de rapoarte de audit o dată la patru ani nu mai este justificată. Cu toate acestea, Comisia ar trebui totuşi să îşi păstreze competenţa de a solicita rapoartele de audit atunci când este necesar, pentru a putea aplica efectiv normele privind transportatorii asociaţi.
(5)Regulamentul (UE) nr. 996/2010 prevede publicarea anuală a unui raport privind siguranţa la nivel naţional, pentru a informa publicul cu privire la nivelul general de siguranţă a aviaţiei. Această obligaţie a fost menită să asigure transparenţa cu privire la situaţia generală a siguranţei aviaţiei în statele membre şi, în special, cu privire la contribuţia activităţilor de investigare a accidentelor în această privinţă, având în vedere contextul regulamentului. Cu toate acestea, obligaţia a devenit redundantă având în vedere evaluarea anuală privind siguranţa publicată de Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei în temeiul Regulamentului (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului (6), care reglementează sistemul aviatic al Uniunii, inclusiv investigarea accidentelor.
(6)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1).
(6)Regulamentul (UE) nr. 165/2014 prevede că autorităţile competente ale statelor membre transmit anual Comisiei, dacă este posibil, în format electronic, listele montatorilor şi atelierelor care sunt aprobate să efectueze instalări, verificări, inspecţii şi reparaţii ale tahografelor, precum şi ale cardurilor care le-au fost emise acestora. Regulamentul respectiv prevede, de asemenea, obligaţia Comisiei de a publica listele respective pe pagina sa de internet.
(7)Faptul că perioada de valabilitate a cardurilor emise atelierelor este de un an şi faptul că listele comunicate de statele membre Comisiei oferă doar o imagine de sinteză a atelierelor aprobate şi a cardurilor valabile emise acestora înseamnă că, în cursul anului următor, o parte tot mai mare a cardurilor atelierelor publicate pe pagina sa de internet al Comisiei nu mai sunt valabile. Prin urmare, statele membre ar trebui să aibă obligaţia de a publica lista atelierelor aprobate şi a cardurilor valabile emise atelierelor şi de a le actualiza în permanenţă pe pagina sa de internet accesibil publicului, cel puţin o dată pe an. Comisia ar trebui să publice lista tuturor paginilor de internet ale statelor membre unde pot fi găsite informaţiile respective. Unele state membre dispun deja de astfel de pagini de internet. Prin urmare, respectiva obligaţie ar avea ca rezultat reducerea sarcinii administrative atât pentru Comisie, cât şi pentru statele membre, precum şi reducerea costurilor de asigurare a respectării legislaţiei pentru părţile interesate, prin asigurarea unei distribuţii mai actualizate şi mai eficace a informaţiilor.
(8)Întrucât obiectivul prezentului regulament, şi anume simplificarea cerinţelor de raportare stabilite în Regulamentele (CE) nr. 80/2009, (UE) nr. 996/2010 şi, respectiv, (UE) nr. 165/2014, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, dar acesta poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivelor respective.
(9)Prin urmare, Regulamentele (CE) nr. 80/2009, (UE) nr. 996/2010 şi (UE) nr. 165/2014 ar trebui să fie modificate în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Modificarea Regulamentului (CE) nr. 80/2009
- Articolul 12 din Regulamentul (CE) nr. 80/2009 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Articolul 12
Comisia poate solicita oricărui vânzător de sistem să prezinte un raport de audit independent care să detalieze structura acţionariatului şi modelul de conducere. Costurile legate de raportul de audit sunt suportate de vânzătorul de sistem."
Art. 2: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 996/2010
La articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 996/2010, alineatul (5) se elimină.
Art. 3: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 165/2014
La articolul 24 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, alineatul (5) se înlocuieşte cu următorul text:
"(5) Autorităţile competente ale statelor membre publică listele montatorilor şi atelierele aprobate, precum şi ale cardurilor emise acestora pe o pagină de internet accesibil publicului şi se asigură că aceste liste sunt actualizate în mod corespunzător, cel puţin o dată pe an.
Comisia publică lista acestor pagini de internet naţionale pe pagina sa de internet."
Art. 4: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Strasbourg, 24 aprilie 2024.

Pentru Parlamentul European

Preşedintele

R. METSOLA

Pentru Consiliu

Preşedintele

M. MICHEL

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 29 aprilie 2024