Capitolul vi - INFORMAREA CONSUMATORILOR - Regulamentul 1223/30-nov-2009 privind produsele cosmetice

Acte UE

Jurnalul Oficial 342L

În vigoare
Versiune de la: 11 Noiembrie 2025
CAPITOLUL VI:INFORMAREA CONSUMATORILOR
Art. 19: Etichetare
(1)Fără a aduce atingere celorlalte dispoziţii ale prezentului articol, produsele cosmetice sunt puse la dispoziţie pe piaţă doar dacă pe recipientul şi pe ambalajul produselor cosmetice sunt inscripţionate următoarele informaţii cu caractere vizibile, de neşters şi uşor lizibile:
a)numele sau denumirea comercială şi adresa persoanei responsabile. Informaţiile de acest tip pot fi prescurtate astfel încât abrevierea să facă posibilă identificarea persoanei respective şi a adresei acesteia. În cazul în care sunt indicate mai multe adrese, este evidenţiată acea adresă la care persoana responsabilă pune la dispoziţie cu promptitudine dosarul cu informaţii despre produs este evidenţiată. Pentru produsele cosmetice importate se specifică ţara de origine;
b)conţinutul nominal la data ambalării, exprimat în greutate sau în volum, cu excepţia cazurilor în care ambalajele conţin mai puţin de cinci grame sau cinci mililitri, a mostrelor gratuite şi a ambalajelor conţinând produse pentru o singură folosire; la produsele preambalate vândute, de obicei, ca un număr de articole pentru care indicarea greutăţii sau a volumului nu este semnificativă, nu este necesară precizarea conţinutului, cu condiţia ca numărul de articole să apară pe ambalaj. Nu este necesară precizarea acestei informaţii în cazul în care numărul de articole este uşor de determinat din exterior sau în cazul în care produsul este, în mod obişnuit, comercializat la bucată.
c)data până la care produsul cosmetic, depozitat în condiţii adecvate, îndeplineşte funcţia sa iniţială şi, în special, rămâne în conformitate cu articolul 3 ("data de minimă durabilitate");
Data în sine sau detaliile privind locul în care aceasta este inscripţionată pe ambalaj sunt precedate de simbolul care figurează la punctul 3 din anexa VII sau de menţiunea: "a se folosi preferabil înainte de".
Data de minimă durabilitate este exprimată clar şi indică fie luna şi anul, fie ziua, luna şi anul, în această ordine. După caz, aceste informaţii sunt completate de indicarea condiţiilor care trebuie satisfăcute pentru a garanta data de minimă durabilitate menţionată.
Indicarea datei de minimă durabilitate nu este obligatorie pentru produsele cosmetice cu o durabilitate mai mare de 30 de luni. Asemenea produse sunt însoţite de indicarea duratei de utilizare după deschidere pentru care produsul este sigur şi poate fi folosit fără a avea efecte nocive asupra consumatorului. Această informaţie se indică, cu excepţia cazului în care conceptul de durabilitate după deschidere este irelevant prin simbolul care figurează la punctul 2 din anexa VII urmat de durata de utilizare (în luni şi/sau ani).
d)precauţii speciale care trebuie respectate la utilizare şi cel puţin cele menţionate în anexele III - VI şi orice informaţie specială referitoare la precauţiile privind produsele cosmetice pentru uz profesional.
e)numărul de lot al produsului sau numărul de referinţă pentru identificarea produsului cosmetic. În cazul în care, din motive de ordin practic, acest lucru este imposibil din cauza dimensiunii prea mici a produselor cosmetice, astfel de informaţii trebuie să apară numai pe ambalaj.
f)funcţia produsului cosmetic, în cazul în care aceasta nu reiese clar din prezentarea sa.
g)lista ingredientelor. Această informaţie poate fi indicată numai pe ambalaj. Lista este precedată de termenul «ingredients».
În sensul prezentului articol, un ingredient înseamnă orice substanţă sau amestec utilizat în mod intenţionat în produsul cosmetic în procesul de fabricaţie. Cu toate acestea, nu sunt considerate ingrediente:
(i)impurităţile din materiile prime folosite,
(ii)substanţele tehnice subsidiare folosite în amestec, dar care nu se regăsesc în produsul finit.
Referirile la compoziţiile parfumante şi aromatice şi materiile lor prime se fac prin termenii "parfum" sau "aroma". În plus, prezenţa substanţelor a căror menţionare este prevăzută în coloana "altele"din anexa III este cuprinsă în lista ingredientelor pe lângă termenii "parfum" sau "aroma".
Lista ingredientelor se stabileşte în ordinea descrescătoare a greutăţii acestora, la momentul încorporării lor în produsul cosmetic. Ingredientele cu o concentraţie mai mică de 1 % pot fi enumerate în orice ordine după cele cu o concentraţie mai mare de 1 %.
Toate ingredientele prezente sub formă de nanomateriale trebuie specificate în mod clar în lista ingredientelor. Denumirile acestor ingrediente sunt urmate de cuvântul "nano" între paranteze.
Coloranţii, alţii decât coloranţii destinaţi colorării părului pot fi enumeraţi în orice ordine după celelalte ingrediente cosmetice. Pentru produsele cosmetice decorative comercializate în nuanţe diferite, poate fi enumerată întreaga gamă de coloranţi, alţii decât coloranţii destinaţi colorării părului, cu condiţia de a adăuga cuvintele "poate conţine" sau simbolul "+/-". Se utilizează nomenclatorul CI (Indexul culorilor), acolo unde este cazul.
(2)În cazul în care, din motive practice, este imposibilă specificarea pe etichetă a informaţiilor menţionate la alineatul (1) literele (d) şi (g), se aplică următoarele:
- informaţiile se menţionează pe un fluturaş, etichetă, marcaj, bandă sau card inclus sau ataşat produsului;
- se face referire la aceste informaţii fie printr-o indicaţie abreviată, fie prin simbolul prevăzut la punctul 1 din anexa VII, care trebuie să apară pe recipient sau pe ambalaj, pentru informaţiile menţionate la alineatul (1) litera (d), şi pe ambalaj, pentru informaţiile menţionate la alineatul (1) litera (g).
(3)În cazul săpunului, perlelor de baie sau altor produse mici, unde din motive practice informaţiile de la alineatul (1) litera (g) nu pot apărea pe o etichetă, marcaj, bandă, card sau pe un fluturaş inclus, aceste informaţii apar pe un pliant în imediata apropiere a recipientului în care este expus la vânzare produsul cosmetic.
(4)Pentru produse cosmetice care nu sunt preambalate, sunt ambalate la punctul de vânzare la cererea cumpărătorului ori pre-ambalate pentru vânzare imediată, statele membre adoptă norme de aplicare detaliate pentru indicarea informaţiilor menţionate la alineatul (1).
(5)Limba în care sunt redactate informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (b), (c), (d) şi (f) şi la alineatele (2), (3) şi (4) este stabilită de legislaţia statelor membre în care produsul este pus la dispoziţia utilizatorului final.
(6)Informaţiile menţionate la alineatul (1) litera (g) se indică prin utilizarea denumirii comune a ingredientului stabilită în glosarul prevăzut la articolul 33. În absenţa unei denumiri comune a ingredientului, se utilizează un termen care figurează într-o nomenclatură general acceptată.
Art. 20: Declaraţii referitoare la produs
(1)La etichetare, la punerea la dispoziţie pe piaţă şi în reclamele pentru produsele cosmetice nu se folosesc texte, nume, mărci, poze şi semne figurative sau alte semne care sugerează faptul că aceste produse au caracteristici sau funcţii pe care nu le posedă.
(2)Comisia stabileşte, în cooperare cu statele membre, un plan de acţiune privind declaraţiile utilizate pentru produsele cosmetice şi fixează priorităţi pentru a stabili criterii comune care justifică utilizarea unei declaraţii.
După consultarea cu CSSC sau alte autorităţi relevante, Comisia adoptă o listă de criterii comune pentru declaraţii, care pot fi utilizate în cazul produselor cosmetice, în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 32 alineatul (3) din prezentul regulament, luând în considerare dispoziţiile Directivei 2005/29/CE.
Până la 11 iulie 2016, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind utilizarea declaraţiilor pe baza criteriilor comune adoptate în conformitate cu paragraful al doilea. În cazul în care raportul concluzionează că declaraţiile utilizate în cazul produselor cosmetice nu sunt în conformitate cu criteriile comune, Comisia adoptă măsurile corespunzătoare pentru a asigura conformitatea, în cooperare cu statele membre.
(3)Persoana responsabilă poate menţiona, pe ambalajul produsului sau în orice document, notă, etichetă, inel sau banderolă care însoţeşte produsul cosmetic sau face trimitere la el, că nu au fost efectuate teste pe animale numai în cazul în care producătorul şi furnizorii săi nu au efectuat sau nu au comandat efectuarea testării pe animale a produsului cosmetic finit sau a prototipului acestuia sau a oricăruia dintre ingredientele pe care le conţine, sau nu au folosit nici unul din ingredientele care au fost testate pe animale de alte persoane în scopul realizării de noi produse cosmetice.
Art. 21: Accesul publicului la informaţii
Fără a aduce atingere protecţiei, în special, a secretului comercial şi a drepturilor de proprietate intelectuală, persoana responsabilă se asigură că prin orice mijloace pertinente pot fi accesate uşor de către public informaţiile privind compoziţia calitativă şi cantitativă a produsului cosmetic, numele şi numărul de cod ale compoziţiilor parfumante şi aromatice şi identitatea furnizorului acestora, precum şi datele existente privind efectele nedorite şi efectele nedorite grave care rezultă din utilizarea produsului cosmetic.
Informaţiile cantitative privind compoziţia produsului cosmetic care trebuie puse la dispoziţia publicului se limitează la substanţele periculoase în conformitate cu articolul 3 din Regulamentul (CE) nr. 1272/2008.