Regulamentul 121/10-iul-2010 Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor în ceea ce priveşte amplasarea şi identificarea comenzilor manuale, a lămpilor martor şi a indicatoarelor

Acte UE

Jurnalul Oficial 177L

În vigoare
Versiune de la: 10 Iulie 2010
Regulamentul 121/10-iul-2010 Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor în ceea ce priveşte amplasarea şi identificarea comenzilor manuale, a lămpilor martor şi a indicatoarelor
Dată act: 10-iul-2010
Emitent: Comisia Economica pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite
Numai textele originale CEE-ONU au efect juridic în temeiul dreptului internaţional public. Statutul şi data intrării în vigoare ale prezentului regulament trebuie verificate în cea mai recentă versiune a documentului de situaţie CEE-ONU TRANS/WP.29/343, disponibil la adresa: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Include întreg textul valabil până la:
Suplimentul 3 la versiunea iniţială a regulamentului - Data intrării în vigoare: 24 octombrie 2009
CUPRINS

REGULAMENT

1. Domeniu de aplicare

2. Definiţii

3. Cerere de omologare

4. Omologarea

5. Specificaţii

6. Modificări ale tipului de vehicul sau a oricărei specificaţii pentru comenzi, martori şi indicatori şi prelungirea omologării

7. Conformitatea producţiei

8. Sancţiuni în cazul neconformităţii producţiei

9. Încetarea definitivă a producţiei

10. Denumirile şi adresele serviciilor tehnice responsabile cu efectuarea încercărilor de omologare şi cele ale departamentelor administrative

ANEXE

Anexa 1 - Comunicare privind omologarea sau prelungirea ori refuzul sau retragerea omologării unui tip de vehicul în ceea ce priveşte amplasarea şi identificarea comenzilor manuale ale, ale martorilor şi ale indicatoarelor autovehiculului, în conformitate cu Regulamentul nr. 121

Anexa 2 - Dispunerea mărcilor de omologare

1.DOMENIU DE APLICARE
Prezentul regulament se aplică vehiculelor din categoriile M şi N (1). În regulament sunt specificate cerinţele privind amplasarea, identificarea, culoarea şi iluminarea comenzilor manuale, ale martorilor şi ale indicatorilor autovehiculului. Regulamentul vizează asigurarea accesibilităţii şi vizibilităţii comenzilor, martorilor şi indicatorilor vehiculului, precum şi facilitarea selecţiei acestora, atât ziua, cât şi noaptea, în vederea reducerii riscurilor pe care le prezintă, pentru siguranţă, distragerea atenţiei conducătorului auto de la activitatea de conducere a vehiculului şi erorile în selectarea comenzilor.
(1)Categoriile M şi N astfel cum sunt definite în anexa 7 la Rezoluţia consolidată privind construcţia vehiculelor (R.E.3), (document TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2, modificat ultima dată prin Amendamentul nr. 4).
2.DEFINIŢII
În sensul prezentului regulament:
2.1."comandă" înseamnă acea parte a unui dispozitiv acţionată manual care permite conducătorului auto să modifice starea sau funcţionarea unui vehicul sau a unui subansamblu al acestuia;
2.2."dispozitiv" înseamnă un element sau un ansamblu de elemente utilizate pentru a îndeplini una sau mai multe funcţii;
2.3."indicator" înseamnă un dispozitiv care indică valoarea mărimii fizice pe care instrumentul este proiectat să o măsoare;
2.4."spaţiu comun" înseamnă o zonă în care pot fi afişate două sau mai multe funcţii de informare (de exemplu, un simbol), însă nu în acelaşi timp;
2.5."martor" înseamnă un semnal optic care, atunci când este aprins, indică acţionarea unui dispozitiv, o funcţionare sau o stare corectă sau defectă sau o întrerupere în funcţionare;
2.6."adiacent" însemnă că nicio comandă, martor, indicator sau altă sursă potenţială de distragere a atenţiei nu se află între simbolul de identificare şi martorul, indicatorul sau comanda pe care simbolul respectiv le identifică;
2.7."constructor" înseamnă persoana sau organismul responsabil în faţa autorităţilor competente în materie de omologare pentru toate aspectele procesului de omologare de tip şi pentru garantarea conformităţii producţiei. Această persoană sau acest organism nu trebuie în mod necesar să intervină direct în toate etapele de producţie a vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate care face obiectul procedurii de omologare de tip;
2.8."tip de vehicul" înseamnă autovehicule care nu diferă între ele în privinţa amenajărilor interioare susceptibile să afecteze identificarea simbolurilor pentru comenzi, martori şi indicatori, precum şi acţionarea comenzilor;
2.9."omologarea unui vehicul" însemnă omologarea unui tip de vehicul în ceea ce priveşte modul de instalare, concepţia grafică, lizibilitatea, culoarea şi luminozitatea comenzilor, a martorilor şi a indicatorilor.
3.CERERE DE OMOLOGARE
3.1.Cererea de omologare a unui tip de vehicul în ceea ce priveşte caracteristicile comenzilor, martorilor şi indicatorilor acestuia se prezintă de către constructorul vehiculului sau de către reprezentantul autorizat al acestuia.
3.2.Cererea este însoţită de următoarele documente şi informaţii în triplu exemplar:
3.2.1.descrierea tipului de vehicul;
3.2.2.o listă a echipamentelor specificate în tabelul 1 al prezentului regulament şi prescrise de către constructor drept comenzi, martori şi indicatori;
3.2.3.o reprezentare grafică a simbolurilor de identificare a comenzilor, martorilor şi indicatorilor; precum şi
3.2.4.desene şi/sau fotografii reprezentând dispunerea comenzilor şi amplasarea martorilor şi a indicatorilor în vehicul.
3.3.Un vehicul, sau o parte reprezentativă a acestuia, dotat cu un set complet de comenzi, martori şi indicatori, astfel cum este descris la punctul 3.2.2 de mai sus, reprezentativ pentru tipul de vehicul care urmează să fie omologat, trebuie prezentat serviciului tehnic responsabil de efectuarea încercărilor în vederea omologării.
4.OMOLOGAREA
4.1.În cazul în care tipul de vehicul prezentat pentru omologare în temeiul prezentului regulament îndeplineşte cerinţele specificate în regulament, se acordă omologarea respectivului tip de vehicul.
4.2.Fiecărui tip omologat i se alocă un număr de omologare. Primele două cifre ale acestuia (în prezent 00 pentru regulamentul în versiunea iniţială) indică seria de amendamente care include cele mai recente modificări tehnice aduse regulamentului în momentul emiterii omologării. Aceeaşi parte contractantă nu poate atribui acest număr unui alt tip de vehicul sau aceluiaşi tip de vehicul supus omologării cu echipament care nu este specificat în lista prevăzută la punctul 3.2.2 de mai sus, sub rezerva dispoziţiilor de la punctul 6 al prezentului regulament.
4.3.Omologarea, prelungirea, respingerea sau retragerea omologării sau încetarea definitivă a producţiei unui tip de vehicul/componente în temeiul prezentului regulament se notifică părţilor la acordul din 1958 care aplică prezentul regulament prin intermediul unei fişe conforme cu modelul din anexa 1 la prezentul regulament.
4.4.Pe fiecare vehicul care corespunde unui tip de vehicul omologat în conformitate cu prezentul regulament, se va aplica într-un loc vizibil şi uşor accesibil, indicat în fişa de omologare, o marcă de omologare internaţională, constând din:
4.4.1.Un cerc în interiorul căruia se află litera "E" urmată de numărul distinctiv al ţării care a acordat omologarea (2);
(2)1 pentru Germania, 2 pentru Franţa, 3 pentru Italia, 4 pentru Olanda, 5 pentru Suedia, 6 pentru Belgia, 7 pentru Ungaria, 8 pentru Republica Cehă, 9 pentru Spania, 10 pentru Serbia şi Muntenegru, 11 pentru Regatul Unit, 12 pentru Austria, 13 pentru Luxemburg, 14 pentru Elveţia, 15 (vacant), 16 pentru Norvegia, 17 pentru Finlanda, 18 pentru Danemarca, 19 pentru România, 20 pentru Polonia, 21 pentru Portugalia, 22 pentru Federaţia Rusă, 23 pentru Grecia, 24 pentru Irlanda, 25 pentru Croaţia, 26 pentru Slovenia, 27 pentru Slovacia, 28 pentru Belarus, 29 pentru Estonia, 30 (vacant), 31 pentru Bosnia şi Herţegovina, 32 pentru Letonia, 33 (vacant), 34 pentru Bulgaria, 35 (vacant), 36 pentru Lituania, 37 pentru Turcia, 38 (vacant), 39 pentru Azerbaidjan, 40 pentru Fosta Republică Iugoslavă Macedonia, 41 (vacant), 42 pentru Comunitatea Europeană (Omologările sunt acordate de către statele membre prin utilizarea simbolului lor CEE respectiv), 43 pentru Japonia, 44 (vacant), 45 pentru Australia, 46 pentru Ucraina, 47 pentru Africa de Sud, 48 pentru Noua Zeelandă, 49 pentru Cipru, 50 pentru Malta şi 51 pentru Republica Coreea. Numerele următoare vor fi atribuite celorlalte ţări în ordinea cronologică a ratificării Acordului privind adoptarea de condiţii uniforme de omologare şi recunoaşterea reciprocă a omologării pieselor şi componentelor de autovehicule sau a aderării lor la acest acord şi numerele astfel atribuite vor fi comunicate prin Secretarul General al Organizaţiei Naţiunilor Unite părţilor contractante la acord.
4.4.2.Numărul prezentului regulament, urmat de litera "R", o cratimă şi numărul omologării în dreapta cercului prevăzut la punctul 4.4.1.
4.5.În cazul în care vehiculul corespunde unui tip de vehicul omologat, în temeiul unuia sau mai multor regulamente anexate la acord, în ţara care a acordat omologarea în temeiul prezentului regulament, simbolul prevăzut la punctul 4.4.1 nu trebuie repetat; în acest caz, regulamentul, numerele de omologare şi simbolurile suplimentare ale tuturor regulamentelor în temeiul cărora s-a acordat omologarea în ţara care a acordat omologarea în temeiul prezentului regulament se înscriu în coloane verticale la dreapta simbolului prevăzut la punctul 4.4.1.
4.6.Marca de omologare trebuie să fie perfect lizibilă şi de neşters.
4.7.Marca de omologare este situată lângă sau pe plăcuţa cu date a vehiculului, fixată de constructor.
4.8.Anexa 2 la prezentul regulament oferă exemple de dispunere a mărcilor de omologare.
5.SPECIFICAŢII
Un vehicul echipat cu o comandă, un martor sau un indicator care figurează în tabelul 1 trebuie satisfacă cerinţele din prezentul regulament în ceea ce priveşte amplasarea, identificarea, culoarea şi iluminarea comenzilor, martorilor şi indicatorilor respectivi.
5.1.Amplasare
5.1.1.Comenzile utilizate de către conducător pentru conducerea vehiculului trebuie astfel amplasate, încât să poată fi utilizate de conducător în condiţiile specificate la punctul 5.6.2.
5.1.2.Martorii şi indicatorii trebuie amplasaţi astfel încât conducătorul să îi poată vedea şi recunoaşte pe timp de noapte şi de zi în condiţiile specificate la punctele 5.6.1 şi 5.6.2. Martorii şi indicatorii nu trebuie să fie vizibili sau recognoscibili atunci când nu sunt activaţi.
5.1.3.Identificatorii trebuie amplasaţi pe sau în apropierea martorilor, indicatorilor sau comenzilor pe care le identifică. În cazul comenzilor multifuncţionale, nu este necesar ca identificatorii să fie amplasaţi în imediata apropiere a acestora. Cu toate acestea, indicatorii trebuie să fie amplasaţi cât mai aproape posibil de comanda multifuncţională.
5.1.4.Fără a aduce atingere punctelor 5.1.1, 5.1.2 şi 5.1.3, martorul care indică disfuncţionalitatea airbag-ului pasagerului trebuie amplasat în interiorul vehiculului înainte şi deasupra punctului constructiv H, atât al scaunului şoferului, cât şi al scaunului pasagerului (pasagerilor) din faţă, în cea mai avansată poziţie a acestora. Martorul care atenţionează ocupanţii locurilor din faţă asupra faptului că airbag-ul este dezactivat trebuie să fie vizibil atât conducătorului, cât şi pasagerului (pasagerilor) din faţă, în toate situaţiile de conducere a vehiculului.
5.2.Identificare
5.2.1.Atunci când sunt instalate, comenzile, martorii şi indicatorii, care figurează în tabelul 3 în coloana intitulată Coloana 3, trebuie identificate prin simbolurile care le sunt atribuite în coloana 2 din tabelul 1. Această cerinţă nu se aplică claxonului (un semnal sonor de avertizare), dacă acesta este acţionat prin intermediul unui inel îngust sau al unui cordon. Atunci când pentru reprezentarea unei comenzi, a unui martor sau a unui indicator se utilizează un simbol care nu figurează în tabelul 1, se recomandă utilizarea unui simbol corespunzător din standardul ISO 2575:2000, dacă acesta există şi este adecvat aplicaţiei în cauză.
5.2.2.Pentru reprezentarea unei comenzi, a unui martor sau a unui indicator care nu figurează în tabelul 1 sau în standardul ISO 25 75:2000, constructorul poate utiliza un simbol de concepţie proprie. Acest simbol poate conţine reprezentări alfabetice şi numerice recunoscute pe plan internaţional. Toate simbolurile utilizate trebuie să respecte principiile de proiectare enunţate la paragraful 4 al standardului ISO 2575:2000.
5.2.3.Din motive de claritate, pot fi utilizate simboluri suplimentare în asociaţie cu orice simbol specificat în tabelul 1 sau în standardul ISO 2575:2000.
5.2.4.Orice simbol adiţional sau suplimentar utilizat de către constructor nu trebuie să prezinte risc de confuzie cu un alt simbol specificat în prezentul regulament.
5.2.5.Atunci când o comandă, un indicator sau un martor pentru aceeaşi funcţie sunt combinate, se permite utilizarea unui simbol unic pentru a reprezenta această combinaţie.
5.2.6.Cu excepţia cazului menţionat la punctul 5.2.7, toate reprezentările martorilor, ale indicatorilor şi ale comenzilor care figurează în tabelul 1 sau în standardul ISO 25 75:2000 trebuie să fie percepute de către conducătorul vehiculului ca fiind în poziţie verticală. În cazul unei comenzi rotative, cerinţa prezentului punct se aplică pentru poziţia "oprit" a acesteia.
5.2.7.Nu este necesar ca reprezentările elementelor de mai jos să fie percepute de către conducătorul vehiculului în poziţie verticală:
5.2.7.1.comanda claxonului;
5.2.7.2.orice comandă, martor sau indicator amplasat pe volan, pentru orice poziţie a acestuia cu excepţia celei pentru mersul înainte al vehiculului; şi
5.2.7.3.orice comandă rotativă care nu dispune de poziţia oprit.
5.2.8.Comenzile sistemului de control automat al vitezei vehiculului (regulatorul de viteză) şi ale sistemului (sistemelor) de încălzire şi de condiţionare a aerului trebuie să fie prevăzute cu mijloace de identificare pentru fiecare funcţie a acestora.
5.2.9.Atunci când sunt instalate, comenzile de reglare continuă a funcţiei unui sistem într-un domeniu dat trebuie prevăzute cu mijloace de identificare care să indice limitele plajei de reglaj ale funcţiei respective.
Dacă pentru indicarea limitelor plajei de reglaj a temperaturii se utilizează un cod de culori, pentru limita superioară se utilizează culoarea roşie, iar pentru limita inferioară culoarea albastră. Dacă starea sau limita unei funcţii este reprezentată printr-un indicator separat şi nesituat în vecinătatea comenzii funcţiei respective, atât comanda, cât şi indicatorul trebuie identificate separat, în conformitate cu punctul 5.1.3.
5.3.Iluminarea
5.3.1.Mijloacele de identificare a comenzilor pentru care în coloana 4 din tabelul 1 figurează menţiunea "Da" trebuie să fie iluminate ori de câte ori sunt activate luminile de poziţie. Această condiţie nu se aplică comenzilor amplasate pe planşeu, pe consola planşeului, pe volan sau pe coloana de direcţie, pe traversa superioară a parbrizului sau comenzilor sistemului de încălzire şi condiţionare a aerului, dacă acesta nu direcţionează aerul direct în parbriz.
5.3.2.Indicatorii şi identificatorii acestora pentru care cuvântul "Da" figurează în coloana 4 din tabelul 1 trebuie să fie iluminaţi ori de câte ori dispozitivul care demarează şi/sau opreşte motorul se află în poziţia de funcţionare a motorului sau în poziţia în care luminile de poziţie sunt activate.
5.3.3.Indicatorii, identificatorii acestora şi identificatorii comenzilor nu trebuie să fie iluminaţi atunci când farurile sunt utilizate pentru avertizare luminoasă sau ca lumini pentru circulaţia diurnă.
5.3.4.Orice comandă, indicator sau identificator al acestora pot fi iluminate în orice moment, acest aspect fiind lăsat la latitudinea constructorului.
5.3.5.Un martor nu trebuie să emită lumină decât atunci când serveşte la semnalizarea unei disfuncţiuni, la indicarea unei anumite stări a vehiculului sau la verificarea funcţionării unei lămpi.
5.3.6.Luminozitatea martorilor
Martorii şi identificatorii acestora trebuie să fie vizibili şi recognoscibili de către conducătorul auto în toate situaţiile de conducere a vehiculului.
5.4.Culoarea
5.4.1.Lumina emisă de martorii care figurează în tabelul 1 trebuie fie de culoarea specificată în coloana 5 a tabelului respectiv.
5.4.1.1.Cu toate acestea, dacă vehiculul este deja prevăzut, conform specificaţiei din tabelul 1, cu culoarea menţionată în coloana 5, orice simbol aferent din nota de subsol 18 poate fi reprezentat cu o culoare diferită pentru a indica o semnificaţie diferită, în conformitate cu codul general de culori menţionat la paragraful 5 al standardului ISO 2575:2004.
5.4.2.Indicatorii, martorii, precum şi identificatorii indicatorilor şi ai comenzilor care nu figurează în tabelul 1 pot avea orice culoare aleasă de constructor, cu condiţia ca aceasta să nu modifice sau să mascheze identificatorul oricărui martor, al oricărui indicator sau al oricărei comenzi specificate în tabelul 1. Culoarea selectată trebuie să respecte liniile directoare specificate la paragraful 5 al standardului ISO 2575:2000.
5.4.3.Toate simbolurile care servesc pentru reprezentarea martorilor, comenzilor sau indicatorilor trebuie să fie net vizibile în raport cu fondul.
5.4.4.Partea de culoare închisă a oricărui simbol poate fi înlocuită de conturul său.
5.5.Spaţiul comun pentru afişarea informaţiilor multiple
5.5.1.Un spaţiu comun poate fi prevăzut pentru afişarea informaţiilor provenind din orice sursă, cu condiţia respectării cerinţelor următoare:
5.5.1.1.Martorii şi indicatorii trebuie să furnizeze informaţiile relevante imediat ce se produce situaţia aflată la originea intrării acestora în funcţiune.
5.5.1.2.În situaţia în care este necesară activarea a doi martori sau a mai multora, informaţiile trebuie să fie:
5.5.1.2.1. repetate în mod automat unele după altele; sau
5.5.1.2.2. indicate prin mijloace vizibile, în aşa fel încât conducătorul auto să poată alege pe cea pe care doreşte să o consulte în condiţiile specificate la punctul 5.5.2.
5.5.1.3.Martorii pentru disfuncţia sistemului de frânare, a luminilor de drum, a indicatorilor de direcţie şi de cuplare a centurii de siguranţă nu trebuie să poată fi afişaţi într-un acelaşi spaţiu comun.
5.5.1.4.Dacă martorul pentru disfuncţia sistemului de frânare, a luminilor de drum, a indicatorului de direcţie sau de cuplare a centurii de siguranţă este afişat într-un spaţiu comun, acesta trebuie să înlocuiască orice alt simbol afişat în spaţiul comun în momentul când se produce situaţia aflată la originea activării sale.
5.5.1.5.Cu excepţia martorilor pentru disfuncţia sistemului de frânare sau disfuncţia unei lumini de drum şi a indicatorilor de direcţie sau de cuplare a centurii de siguranţă, orice altă informaţie poate fi suprimată automat sau de către conducătorul vehiculului.
5.5.1.6.Dacă nu este prevăzut altfel într-un regulament special, cerinţele privind culoarea martorilor nu se aplică în cazul în care aceştia sunt afişaţi într-un spaţiu comun.
5.6.Condiţii
5.6.1.Conducătorul vehiculului s-a adaptat la condiţiile de luminozitate ale mediului.
5.6.2.Conducătorul este reţinut prin sistemul instalat de protecţie la şoc, reglat în conformitate cu prescripţiile constructorului, şi dispune de libertate de mişcare în limitele permise de sistemul respectiv.
6.MODIFICĂRI ALE TIPULUI DE VEHICUL SAU A ORICĂREI SPECIFICAŢII PENTRU COMENZI, MARTORI ŞI INDICATORI ŞI PRELUNGIREA OMOLOGĂRII
6.1.Orice modificare a tipului de vehicul sau a oricărei caracteristici a comenzilor, martorilor şi indicatorilor sau a listei prevăzute la punctul 3.2.2 de mai sus se notifică serviciului administrativ care a omologat tipul de vehicul în cauză. Departamentul poate:
6.1.1.să considere că modificările aduse nu sunt susceptibile să aibă un efect negativ important şi că în orice caz vehiculul rămâne conform cu cerinţele prevăzute; sau
6.1.2.să solicite un raport de încercare suplimentar de la serviciul tehnic responsabil cu efectuarea încercărilor.
6.2.Confirmarea sau refuzul omologării, menţionând modificările, se comunică prin procedura menţionată la punctul 4.3 de mai sus părţilor la Acordul de aplicare a prezentului regulament.
6.3.Autoritatea competentă care emite prelungirea omologării trebuie să atribuie un număr de serie fiecărei fişe de comunicare întocmite pentru o astfel de prelungire şi să informeze cu privire la aceasta, printr-o fişă de comunicare în conformitate cu modelul din anexa 1 la prezentul regulament, celelalte părţi semnatare ale acordului din 1958 care pun în aplicare prezentul regulament.
7.CONFORMITATEA PRODUCŢIEI
Procedurile de conformitate a producţiei trebuie să fie conforme cu cele prevăzute în acord, apendicele 2 (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) cu următoarele cerinţe:
7.1.vehicule omologate în temeiul prezentului regulament vor fi astfel fabricate încât să se conformeze tipului omologat prin îndeplinirea cerinţelor menţionate în articolul 5 de mai sus;
7.2.autoritatea care a acordat omologarea de tip trebuie să poată verifica oricând metodele de control al conformităţii aplicate în fiecare unitate de producţie. Frecvenţa normală a controalelor trebuie să fie de o dată la doi ani.
8.SANCŢIUNI ÎN CAZUL NERESPECTĂRII CONFORMITĂŢII PRODUCŢIEI
8.1.Omologarea acordată pentru un tip de vehicul în temeiul prezentului regulament poate fi retrasă dacă nu sunt îndeplinite cerinţele sau dacă un vehicul care poartă o marcă de omologare nu este conform cu tipul omologat.
8.2.În cazul în care una dintre părţile contractante la acord care aplică prezentul regulament retrage o omologare acordată anterior, această parte informează de îndată cu privire la aceasta celelalte părţi contractante care aplică prezentul regulament, prin intermediul unei fişe de comunicare conforme cu modelul prezentat în anexa 1 la prezentul regulament.
9.ÎNCETAREA DEFINITIVĂ A PRODUCŢIEI
În cazul în care titularul omologării încetează definitiv producţia unui tip de vehicul omologat în conformitate cu prezentul regulament, acesta trebuie să informeze autoritatea care a acordat omologarea. La primirea comunicării respective, această autoritate informează celelalte părţi la acord care aplică prezentul regulament prin intermediul unei fişe de comunicare conforme cu modelul prezentat în anexa 1 la prezentul regulament.
10.DENUMIREA ŞI ADRESELE SERVICIILOR TEHNICE RESPONSABILE CU EFECTUAREA ÎNCERCĂRILOR DE OMOLOGARE ŞI ALE SERVICIILOR ADMINISTRATIVE
Părţile contractante la Acordul din 1958 care aplică prezentul regulament comunică Secretariatului General al Organizaţiei Naţiunilor Unite numele şi adresele serviciilor tehnice responsabile cu efectuarea încercărilor de omologare, precum şi ale departamentelor administrative care acordă omologarea şi cărora trebuie să li se trimită fişele care atestă omologarea, prelungirea, refuzul sau retragerea omologării emise în alte ţări.
11.DISPOZIŢII PRELIMINARE
11.1.Începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament, părţile contractante care pun în aplicare regulamentul nu pot:
(a)să refuze acordarea unei omologări CEE unui tip de vehicul vizat în prezentul regulament;
(b)să interzică vânzarea sau înscrierea în circulaţie a unui tip de vehicul în ceea ce priveşte caracteristicile comenzilor, ale martorilor sau ale indicatorilor,
dacă tipul de vehicul satisface cerinţele din prezentul regulament.
11.2.Pe o perioadă de până la doi ani după intrarea în vigoare a prezentului regulament, părţile contractante la aplicarea acestuia nu pot refuza acordarea omologării la nivel naţional unui tip de vehicul în ceea ce priveşte caracteristicile comenzilor, martorilor şi indicatorilor acestuia, dacă tipul de vehicul nu satisface cerinţele din prezentul regulament.
Tabelul 1 Simboluri. Iluminarea şi culoarea acestora

Nr.

Coloana 1

Coloana 2

Coloana 3

Coloana 4

Coloana 5

Echipament

Simbol (2)

Funcţie

Iluminare

Culoare

1.

Întrerupătorul principal de iluminare

Martorul nu poate funcţiona ca martor pentru luminile de poziţie (laterale).

Comandă

Nu

-

Martor (12)

Da

Verde

2.

Lumini de întâlnire

Comandă

Nu

-

Martor

Da

Verde

3.

Lumini de drum

Comandă

Nu

-

Martor

Da

Albastru

4.

Dispozitiv de curăţare a farurilor

(cu comandă separată)

Comandă

Nu

5.

Lumini indicatoare de direcţie

Comandă

Nu

Martor

Da

Verde

6.

Semnal de avarie

Comandă

Da

Martor (4)

Da

Roşu

7.

Lămpi de ceaţă faţă

Comandă

Nu

Martor

Da

Verde

8.

Lumină de ceaţă spate

Comandă

Nu

Martor

Da

Galben

9.

Nivel combustibil

Martor

Da

Galben

Indicator

Da

10.

Presiune ulei motor

Martor

Da

Roşu

Indicator

Da

11.

Temperatură lichid de răcire

Martor

Da

Roşu

Indicator

Da

12.

Încărcarea bateriei

Condiţie

Martor

Da

Roşu

Indicator

Da

13.

Dispozitiv de ştergere a parbrizului

(continuu)

Comandă

Da

14.

Zăvorâre electrică a ferestrelor

Comandă

Nu

15.

Dispozitiv de spălare a parbrizului

Comandă

Da

16.

Sistem de spălare şi ştergere a parbrizului

Comandă

Da

17.

Sistem de degivrare şi dezaburire a parbrizului

(cu comandă separată)

Comandă

Da

Martor

Da

Galben

18.

Sistem de degivrare şi dezaburire a lunetei

(cu comandă separată)

Comandă

Da

Martor

Da

Galben

19.

Lămpi de poziţie, lămpi de poziţie laterale şi/sau lămpi de gabarit

Comandă

Nu

Martor (12)

a(6)

Verde

20.

Lămpi de staţionare

Comandă

Nu

Martor

Da

Verde

21.

Centură de siguranţă

Martor

Da

Roşu

22.

Disfuncţie airbag

Martor

Da

Galben şi/sau roşu

23.

Disfuncţie airbag lateral

Martor

Da

Galben şi/sau roşu

24.

Airbag pasager dezactivat

Martor

Da

Galben

25.

Disfuncţie sistem de frânare

Martor

Da

a se vedea regulamentul privind frânarea

26.

Disfuncţie sistem antiblocare frâne

Martor

Da

Galben

27.

Vitezometru

km/h, dacă sunt afişaţi km sau mph, dacă sunt afişate mile (14)

Indicator

Da

28.

Frână de staţionare aplicată

Martor

Da

Roşu

29.

Claxon

Comandă

Nu

30.

Disfuncţie a sistemului de bord de diagnosticare a motorului sau a motorului

Martor

Da

Galben

31.

Dispozitiv preîncălzire Diesel

Martor

Da

Galben

32.

Şoc (dispozitiv de pornire la rece)

Comandă

Nu

Martor

Galben

33.

Sistem de aer condiţionat

Comandă

Da

34.

Poziţia (staţionare) comenzii (mers înapoi), transmisiei (punct mort) automate (mers înainte)

P.R.N.D. (10)

Indicator

Da

35.

Pornire motor

Comandă

Nu

36.

Oprire motor

Comandă

Da

37.

Uzură garnituri de frână

Martor

Da

Galben

38.

Sistem de încălzire

Comandă

Da

39.

Ventilator de încălzire şi/sau climatizare

Comandă

Da

40.

Reglaj bătaie faruri

Comandă

Nu

41.

Contor kilometri

km, dacă sunt afişaţi km sau mile, dacă sunt afişate mile (15)

Indicator

Da

42a

Presiune scăzută pneuri (inclusiv disfuncţia)

Martor

Da

Galben

42b

Presiune scăzută pneuri

(inclusiv disfuncţia) cu indicarea pneului afectat

Martor

Da

Galben

(1)Zonele cadru ale simbolului pot fi compacte
(2)Simbolurile cuprinse în prezentul regulament sunt identice în principal cu simbolurile prezentate în standardul ISO 25 75:2000. Raporturile dimensionale specificate în standardul ISO 2575:2000 trebuie menţinute.
(3)Perechea de săgeţi constituie un singur simbol. Cu toate acestea, dacă comenzile sau martorii pentru virajul la stânga şi virajul la dreapta sunt acţionate separat, cele două săgeţi pot fi considerate drept simboluri separate şi distanţate în consecinţă.
(4)Nu este necesar în situaţia în care săgeţile martorului de schimbare de direcţie, care în mod obişnuit funcţionează independent, clipesc simultan pentru a îndeplini funcţia martorului avertizor de avarie.
(5)Este permisă combinarea simbolului presiunii de ulei a motorului şi al temperaturii lichidului de răcire al motorului într-un singur martor.
(6)Nu este necesară identificarea separată dacă funcţia este combinată cu întrerupătorul principal de iluminare.
(7)Dacă se utilizează un singur martor pentru a indica o disfuncţie a airbag-ului, trebuie utilizat simbolul (22) de funcţionare defectuoasă a airbag-ului.
(8)Părţile contractante la acord care, la data intrării în vigoare a prezentului regulament, au permis sau au solicitat utilizarea de text pentru această funcţie pot continua, timp de şase luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament să permită sau să solicite, pentru autovehiculele înregistrate în ţara lor, utilizarea textului pe lângă simbolurile precise.
(9)Dacă se utilizează un singur martor pentru a indica mai mult de o singură stare a sistemului de frânare, trebuie utilizat simbolul de disfuncţie a sistemului.
(10)Litera "D" poate fi înlocuită sau completată cu un alt (alte) caracter (caractere) alfanumerice sau simbol (simboluri) alese de constructor pentru a indica moduri suplimentare de selectare.
(11)A se utiliza atunci când comanda de pornire sau de oprire a motorului este separată de sistemul de încuiere cu cheie.
(12)Nu este necesar dacă luminile tabloului de bord se aprind automat la acţionarea întrerupătorului principal de iluminare.
(13)Pot fi utilizate şi simboluri utilizând cinci linii în loc de patru (şi vice versa).
(14)Indicaţiile de text ecesare pot fi afişate cu majuscule sau cu minuscule.
(15)Indicaţiile de text ecesare pot fi afişate cu minuscule. Dacă afişarea se face în mile, poate fi utilizată o prescurtare.
(16)Suplimentar, unul dintre martorii de presiune scăzută în pneuri poate fi utilizat pentru a indica o disfuncţie a sistemului de monitorizare a presiunii în pneuri (TPMS).
(17)Conturul prezentat al vehiculului nu este restrictiv, însă reprezintă conturul recomandat. Pot fi utilizate şi alte contururi de vehicule pentru o mai bună reprezentare a unui vehicul dat.
(18)Simbolurile pot fi de o altă culoare decât cele specificate în coloana 5 pentru a indica o semnificaţie diferită conform codului general de culoare prezentat în standardul ISO.
(19)Funcţiile "start" şi "stop" pot fi combinate într-o singură comandă. Ca o alternativă la simbolurile prescrise, poate fi utilizat textul "PORNIT" şi/sau "OPRIT" sau o combinaţie de simboluri şi text. Textul poate fi afişat cu litere majuscule sau minuscule.
ANEXA 1:COMUNICARE

formatul maxim: A4 (210 × 297 mm)]

[emisă de: denumirea administraţiei

................................................................

................................................................

................................................................

privind (2):
ACORDAREA OMOLOGĂRII
PRELUNGIREA OMOLOGĂRII
REFUZUL OMOLOGĂRII
RETRAGEREA OMOLOGĂRII
ÎNCETAREA DEFINITIVĂ A PRODUCŢIEI
unui tip de vehicul în ceea ce priveşte amplasarea şi identificarea comenzilor manuale ale, ale martorilor şi ale indicatoarelor autovehiculului, în conformitate cu Regulamentul nr. 121
Omologare nr. ...................................................... Prelungire nr. ......................................................
1.Denumirea comercială sau marca vehiculului:....................................................................................
2.Denumirea constructorului tipului de vehicul:...................................................................................
3.Denumirea şi adresa constructorului:..............................................................................................
4.Dacă este cazul, denumirea şi adresa reprezentantului constructorului:
5.Prezentat pentru omologare la:.....................................................................................................
6.Serviciul tehnic responsabil cu efectuarea încercărilor de omologare:
7.Data raportului de încercare:........................................................................................................
8.Numărul raportului de încercare:...................................................................................................
9.Descriere sumară:

Comenzi manuale, martori şi indicatori pe vehicul

Conformitate

9.1.

da/nu (2)

9.2.

da/nu (2)

...

da/nu (2)

10.Observaţii
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
11.Amplasamentul mărcii de omologare:.............................................................................................
12.Motivul (motivele) prelungirii (dacă este cazul):..................................................................................
...............................................................................................................................
13.Omologare acordată/ prelungită/ refuzată/ retrasă (2)
14.Locul:..................................................................................................................................
15.Data:...................................................................................................................................
16.Semnătura:............................................................................................................................
17.Sunt disponibile, la cerere, următoarele documente, care poartă numărul de omologare indicat mai sus:
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
(1)Numărul distinctiv al ţării care a acordat/prelungit/refuzat/retras omologarea (a se vedea prevederile regulamentului referitoare la omologare).
(2)A se tăia menţiunile inutile.
ANEXA 2:DISPUNERI ALE MĂRCILOR DE OMOLOGARE
A.MODELUL A - (a se vedea punctul 4.4 din prezentul regulament)
a = 8 mm min.
Marca de omologare de mai sus fixată pe un vehicul indică faptul că tipul de vehicul în cauză a fost omologat în ceea ce priveşte amplasarea şi identificarea comenzilor manuale, a martorilor şi a indicatorilor în Ţările de Jos (E4), în temeiul Regulamentului nr. 121, cu numărul de omologare 001234. Primele două cifre ale numărului de omologare indică faptul că omologarea a fost acordată în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului nr. 121 în versiunea sa originală.
B.MODELUL B - (a se vedea punctul 4.5 din prezentul regulament)
a = 8 mm min.
Marca de omologare de mai sus fixată pe un vehicul indică faptul că tipul respectiv al vehiculului în cauză a fost omologat în Olanda (E4) în conformitate cu Regulamentele nr. 121 şi 33 (1). Numărul de omologare indică faptul că, la data la care omologările respective au fost acordate, Regulamentul nr. 121 se afla în forma sa originală, iar regulamentul nr. 33 se afla încă în forma sa originală.
(1)Acest număr este folosit doar cu titlu de exemplu.
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 177L din data de 10 iulie 2010