Regulamentul 1156/12-iun-2025 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la obligaţia de a pune datele de piaţă la dispoziţia publicului în condiţii comerciale rezonabile

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2025
Regulamentul 1156/12-iun-2025 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la obligaţia de a pune datele de piaţă la dispoziţia publicului în condiţii comerciale rezonabile
Dată act: 12-iun-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (1), în special articolul 13 alineatul (5) al patrulea paragraf,
(1)JO L 173, 12.6.2014, p. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/600/oj.
Întrucât:
(1)Pentru a se asigura că datele de piaţă sunt furnizate în condiţii comerciale rezonabile ("RCB"), cu clauze contractuale imparţiale şi echitabile şi într-un mod uniform în întreaga Uniune, este necesar să fie stabilite condiţiile pe care ar trebui să le îndeplinească operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, mecanismele de publicare aprobate ("APA"), furnizorii de sisteme centralizate de raportare ("CTP") şi operatorii independenţi. Aceste condiţii ar trebui să asigure faptul că obligaţia de a furniza date de piaţă în condiţii comerciale rezonabile este suficient de clară şi aplicată într-o manieră eficace şi uniformă, ţinând seama, totodată, de diferitele modele de funcţionare şi structuri de costuri ale operatorilor de piaţă şi ale firmelor de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, ale APA-urilor, ale CTP-urilor şi ale operatorilor independenţi.
(2)Pentru a asigura furnizarea datelor de piaţă în condiţii comerciale rezonabile, este necesar să se precizeze modul în care ar trebui calculate costurile care pot fi atribuite acestor date. Calculul costurilor care pot fi atribuite datelor de piaţă ar trebui să includă doar costurile direct asociate producerii şi difuzării acestora. Pentru a efectua un astfel de calcul, costurile ar trebui clasificate făcând distincţie între costurile legate de infrastructura utilizată în scopul producerii şi difuzării datelor de piaţă, activele fizice şi software-ul utilizate pentru a permite conectivitatea necesară producerii şi difuzării datelor de piaţă, costurile cu personalul, costurile financiare şi alte costuri, inclusiv cele administrative, dedicate producerii şi difuzării datelor de piaţă. Pentru a se evita dubla contabilizare a costurilor, costurile aferente producerii şi difuzării datelor de piaţă ar trebui alocate, în funcţie de natura fiecărui factor de cost, exclusiv unei singure categorii de costuri. Costurile de audit nu ar trebui să fie incluse în alocarea costurilor aferente producerii şi difuzării datelor de piaţă.
(3)Furnizorii de date de piaţă, în special locurile de tranzacţionare, oferă adesea o gamă variată de servicii, pe lângă furnizarea datelor de piaţă. Prin urmare, aceste entităţi suportă costuri variate, care acoperă categorii precum tehnologia şi infrastructura, dezvoltarea de software, vânzările şi marketingul, analiza, cercetarea cantitativă, funcţionarea sau asigurarea conformităţii. În vederea stabilirii taxelor pentru furnizarea datelor de piaţă în condiţii comerciale rezonabile, este important să se facă distincţie, de exemplu, între costurile care pot fi atribuite activităţii principale de reunire a cumpărătorilor şi vânzătorilor şi cele care pot fi atribuite în mod direct producerii şi difuzării datelor de piaţă.
(4)În anumite cazuri, activele fizice, software-ul, personalul şi serviciile administrative pot fi utilizate parţial pentru furnizarea altor servicii care nu sunt direct legate de producerea şi difuzarea datelor de piaţă. În acest sens, este necesară repartizarea costurilor care pot fi atribuite resurselor comune pe baza unei metodologii clare, care să precizeze în ce măsură contribuie fiecare resursă la producerea şi difuzarea datelor de piaţă. Costurile financiare aferente resurselor comune ar trebui, de asemenea, să fie repartizate pe baza alocării acestor resurse pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă. Metodologia utilizată pentru repartizarea costurilor ar trebui revizuită anual, în vederea asigurării corectitudinii acesteia. Furnizorii de date de piaţă ar trebui să pună la dispoziţia autorităţii competente relevante documentele justificative referitoare la metodologia aleasă şi la eventualele modificări ale acesteia.
(5)Marja inclusă în taxele aferente datelor de piaţă ar trebui stabilită astfel încât să se asigure un echilibru între necesitatea de a menţine producerea şi difuzarea datelor de piaţă ca activitate viabilă din punct de vedere comercial pentru furnizorii de date de piaţă şi necesitatea de a garanta un acces cât mai larg posibil la aceste date. În cazul CTP-urilor care vor fi înfiinţate în următorii ani, marja ar trebui să fie suficientă pentru a sprijini investiţia iniţială şi viabilitatea comercială pe parcursul perioadei necesare maturizării activităţii.
(6)Pentru a asigura furnizarea datelor de piaţă în condiţii comerciale rezonabile, este necesar să se precizeze modul de determinare a marjei incluse în taxele aferente acestor date. Mai precis, marja ar trebui să reprezinte profitul din exploatare obţinut de furnizorul de date de piaţă după deducerea din veniturile sale a tuturor cheltuielilor aferente producerii şi difuzării datelor de piaţă. Aceste cheltuieli ar trebui să includă cheltuielile de funcţionare, cum ar fi infrastructura, activele utilizate în scopul asigurării conectivităţii, personalul dedicat producerii şi difuzării datelor de piaţă, precum şi cheltuielile financiare. Pentru a spori transparenţa, marja ar trebui exprimată ca procentaj din cheltuieli.
(7)Pentru a se asigura că marja inclusă în taxele aferente datelor de piaţă este rezonabilă, este necesar să se precizeze că aceasta nu trebuie să fie disproporţionată în raport cu costurile suportate pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă şi că aceasta ar trebui să fie aliniată la marjele aplicabile întregii activităţi desfăşurate de furnizorul de date de piaţă.
(8)Pentru a asigura nediscriminarea între clienţi, furnizorii de date de piaţă ar trebui să dispună de capacităţi scalabile care să le permită acordarea unui acces în timp util la datele de piaţă tuturor clienţilor.
(9)În ultimii ani, posibilitatea de a aplica diferenţieri de taxe proporţionale cu valoarea pe care datele de piaţă o au pentru client a condus la crearea mai multor categorii de clienţi, care au fost aplicate simultan aceluiaşi client, ceea ce a dus la o dublare a taxelor percepute.
(10)Pentru a asigura furnizarea datelor de piaţă în condiţii comerciale rezonabile, furnizorii de date de piaţă ar trebui să poată stabili categorii de clienţi pe baza unor elemente factuale, inclusiv a utilizării datelor sau a dimensiunii clientului. Clasificarea clienţilor ar trebui să le permită furnizorilor de date de piaţă să trateze în mod diferenţiat clienţii care prezintă caracteristici factuale diferite. Clienţii dintr-o categorie ar trebui să poată fi distinşi în mod clar de cei din alte categorii, pe baza unuia sau a mai multor elemente care îi diferenţiază. Un client ar trebui să aparţină unei singure categorii. De exemplu, furnizorii de date de piaţă ar putea crea o categorie separată de clienţi pentru redistribuitorii de date, clienţii profesionali sau cei neprofesionali. Criteriile utilizate pentru stabilirea categoriilor de clienţi ar trebui să fie suficient de generale pentru a putea fi aplicate unui grup de clienţi. Prin urmare, clasificarea ar trebui să ducă la stabilirea unui număr limitat de categorii.
(11)Pentru a asigura furnizarea datelor de piaţă în condiţii comerciale rezonabile, taxele percepute clienţilor care aparţin unei anumite categorii ar trebui stabilite pe baza costurilor suportate pentru furnizarea datelor către aceşti clienţi, precum şi a unei marje rezonabile, exprimate ca procentaj din costuri, marjă care ar trebui să fie omogenă în cadrul aceleiaşi categorii de clienţi. Furnizorii de date de piaţă ar trebui să poată percepe taxe distincte pentru tipuri de date diferite, de exemplu date afişate (display) şi date neafişate (non-display), în funcţie de diferenţele privind costurile de producţie şi difuzare ale acestor tipuri de date.
(12)În ultimii ani, au fost identificate o serie de probleme legate de clauzele şi condiţiile incluse în acordurile de furnizare a datelor de piaţă, în defavoarea clienţilor. Unele dintre acestea vizează practica furnizorilor de date de piaţă de a impune clienţilor obligaţii administrative oneroase, inclusiv prin cereri frecvente şi detaliate privind utilizarea datelor de piaţă. Alte practici includ utilizarea unui limbaj ambiguu în acordurile de furnizare a datelor de piaţă sau modificările frecvente ale acestora, care obligă clientul să aloce resurse pentru interpretarea sau revizuirea acordului. Uneori, clienţii de date de piaţă au fost obligaţi să şteargă datele istorice din sistemele lor la rezilierea contractului, să plătească taxe pentru fiecare locaţie sau au fost supuşi unor restricţii nejustificate privind modul în care puteau utiliza datele de piaţă. Astfel de practici riscă să genereze un cost nejustificat aferent accesului la datele de piaţă. Prin urmare, pentru a asigura caracterul echitabil şi imparţial al clauzelor şi condiţiilor, astfel de practici ar trebui să fie interzise. Cerinţele privind clauzele contractuale echitabile şi imparţiale din prezentul regulament ar trebui să completeze celelalte dispoziţii aplicabile ale dreptului Uniunii, în special Regulamentul (UE) 2023/2854 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) (Regulamentul privind datele), precum şi alte reglementări privind protecţia consumatorilor, inclusiv Directiva 93/13/CEE a Consiliului (3) (Directiva privind clauzele contractuale abuzive).
(2)Regulamentul (UE) 2023/2854 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 privind norme armonizate pentru un acces echitabil la date şi o utilizare corectă a acestora şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/2394 şi a Directivei (UE) 2020/1828 (JO L, 2023/2854, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2854/oj).
(3)Directiva 93/13/CEE a Consiliului din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii (JO L 95, 21.4.1993, p. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1993/13/oj).
(13)Pentru a spori transparenţa, furnizorii de date de piaţă ar trebui să asigure o formulare clară şi concisă a clauzelor şi condiţiilor privind furnizarea datelor de piaţă. Aceasta presupune o înţelegere autonomă din partea clienţilor a clauzelor şi condiţiilor, fără a face trimitere la alte documente, cu excepţia cazului în care respectivele documente sunt clar identificate şi uşor accesibile pentru clienţi.
(14)Pentru a acorda clientului suficient timp pentru a înţelege o modificare adusă acordurilor de furnizare a datelor de piaţă şi pentru a compara şi evalua alte oferte disponibile pe piaţă, în cazul în care acordurile permit modificări unilaterale, furnizorii de date de piaţă ar trebui să notifice clientul cu privire la orice astfel de modificare cu 90 de zile în avans. Pentru a evita modificările unilaterale care generează efecte oneroase sau împovărătoare pentru clientul de date de piaţă, inclusiv modificările care conduc la o creştere a taxelor, acordul ar trebui să îi ofere clientului dreptul de a rezilia contractul atunci când intervin astfel de modificări, fără a suporta nicio penalitate. Posibilitatea de a rezilia şi a reînnoi acordul de furnizare a datelor de piaţă nu ar trebui utilizată de furnizorii de date de piaţă ca mijloc de a eluda aplicarea garanţiilor relevante în cazul unor modificări unilaterale ale contractului.
(15)Pentru a evita taxarea multiplă a clienţilor pentru aceeaşi furnizare de date de piaţă atunci când aceştia le achiziţionează de la furnizori şi vânzători diferiţi, la cererea clientului, datele de piaţă ar trebui să fie oferite individual, pentru fiecare client în parte. CTP-urile colectează date de la locurile de tranzacţionare şi de la APA-uri şi le consolidează într-un flux continuu de date electronice, în direct, care furnizează date de piaţă de bază şi date de reglementare. Prin urmare, furnizarea acestor date de către CTP-uri ar trebui considerată distinctă de furnizarea de date de piaţă de către locurile de tranzacţionare şi APA-uri. În consecinţă, CTP-urile ar trebui să poată percepe o taxă clientului lor, chiar dacă acesta este deja taxat de către un loc de tranzacţionare sau un APA pentru datele de piaţă.
(16)Pentru a le permite clienţilor de date de piaţă să le obţină fără a fi obligaţi să achiziţioneze şi alte servicii, datele de piaţă ar trebui să fie oferite separat de alte servicii.
(17)Clauzele şi condiţiile referitoare la penalităţi şi audituri au fost recunoscute ca fiind excesiv de împovărătoare pentru clienţii de date de piaţă şi ca factori care contribuie la creşterea costului datelor de piaţă peste costul producerii şi difuzării acestora, precum şi peste o marjă rezonabilă. Pentru a evita aplicarea unor penalităţi nejustificate, acestea ar trebui impuse numai pe baza unor dovezi clare referitoare la încălcarea acordului de furnizare a datelor de piaţă. În plus, penalităţile nu ar trebui să fie excesiv de oneroase, iar cuantumul lor ar trebui să se bazeze pe suma pe care clientul ar fi plătit-o în cazul respectării acordului de furnizare a datelor de piaţă. În plus, pentru a permite clientului să ia măsuri în timp util pentru a evita repetarea încălcărilor acordului de furnizare a datelor de piaţă, furnizorul de date de piaţă ar trebui să aplice penalitatea într-un termen rezonabil de la data încălcării. Termenul rezonabil nu ar trebui să depăşească cinci ani de la data la care a fost notificat auditul. Acest interval de timp este în conformitate cu obligaţiile de păstrare a evidenţelor care le revin firmelor de investiţii şi care sunt prevăzute la articolul 16 din Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (4).
(4)Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/65/oj).
(18)În prezent, acordurile de furnizare a datelor de piaţă prevăd audituri care sunt împovărătoare pentru clienţii de date de piaţă, din cauza frecvenţei, duratei şi a sarcinii probei impuse acestora. Prin urmare, pentru a se asigura că acordurile de furnizare a datelor de piaţă sunt echitabile şi imparţiale, în cazul în care acestea prevăd că furnizorul de date de piaţă poate solicita audituri, clauzele lor ar trebui să impună fundamentarea auditului pe indicii specifice şi credibile ale unei potenţiale încălcări care a avut loc cu cel mult cinci ani înainte de data notificării auditului. În plus, pentru a atenua riscurile de părtinire şi a spori echitatea, furnizorii de date de piaţă care efectuează un audit ar trebui să poată solicita doar informaţiile necesare pentru colectarea dovezilor referitoare la presupusa încălcare.
(19)Pentru a le permite clienţilor şi autorităţilor competente să evalueze în mod eficace dacă datele de piaţă sunt furnizate în condiţii comerciale rezonabile, furnizorii de date de piaţă ar trebui să prezinte, în termeni clari şi lipsiţi de ambiguitate, toate informaţiile relevante pentru oferta de date de piaţă. Aceste informaţii ar trebui să le permită clienţilor şi autorităţilor competente să înţeleagă politicile privind datele de piaţă, inclusiv modul de stabilire a nivelului taxelor aferente acestora şi ar trebui să aibă un conţinut uniform, utilizând un format şi o terminologie coerente. Furnizorii de date de piaţă ar trebui să pună la dispoziţia autorităţii competente, la cerere, informaţii privind costurile totale de producţie şi difuzare a datelor de piaţă, care să includă o marjă rezonabilă, utilizând un format armonizat.
(20)Pentru a le permite clienţilor şi autorităţilor competente să înţeleagă modul în care se calculează taxele, politica privind datele de piaţă ar trebui să indice unitatea de măsură utilizată pentru facturarea taxei către clienţi. Unitatea de măsură poate face distincţia între diferitele tipuri de date de piaţă, de exemplu date afişate (display) şi date neafişate (non-display) şi ar trebui să fie unică pentru acelaşi tip de date de piaţă. Unitatea de măsură ar trebui să reflecte costurile suportate pentru furnizarea datelor de piaţă.
(21)Pentru a asigura un proces de punere în aplicare eficient şi lipsit de obstacole, este necesar să se stabilească o dată amânată de aplicare, astfel încât participanţii la piaţă autorizaţi înainte de data intrării în vigoare a prezentului regulament să dispună de suficient timp pentru a reformula, a negocia şi a încheia acorduri revizuite, reducând astfel la minimum eventualele perturbări. Întrucât în prezent nu există CTP-uri autorizate şi operaţionale, nu este necesară stabilirea unei date amânate de aplicare pentru CTP-uri.
(22)Prelucrarea datelor cu caracter personal în sensul prezentului regulament ar trebui să fie efectuată în conformitate cu dreptul Uniunii privind protecţia datelor cu caracter personal. În această privinţă, orice prelucrare a datelor cu caracter personal efectuată de autorităţile naţionale competente pentru aplicarea prezentului regulament ar trebui să aibă loc în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (5), precum şi cu cerinţele naţionale privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea acestor date. Orice prelucrare a datelor cu caracter personal efectuată de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe (ESMA) pentru aplicarea prezentului regulament ar trebui să aibă loc în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (6).
(5)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(6)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(23)Prezentul regulament are la bază proiectul de standarde tehnice de reglementare transmise Comisiei de către ESMA.
(24)ESMA a efectuat consultări publice deschise cu privire la proiectele de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat costurile şi beneficiile potenţiale aferente şi a solicitat avizul Grupului părţilor interesate din domeniul valorilor mobiliare şi pieţelor, înfiinţat în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (7).
(7)Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(25)Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 şi a prezentat observaţii oficiale la 17 martie 2025,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
(a)"client de date de piaţă" înseamnă persoana fizică sau juridică semnatară a acordului de furnizare a datelor de piaţă, căreia i se facturează taxele aferente furnizării acestor date;
(b)"date de piaţă" înseamnă informaţiile pe care operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, mecanismele de publicare aprobate ("APA"), furnizorii de sisteme centralizate de raportare ("CTP") şi operatorii independenţi le publică în conformitate cu articolele 3 şi 4, cu articolele 6-11a, precum şi cu articolele 14, 20, 21, 27g şi 27h din Regulamentul (UE) nr. 600/2014;
(c)"date de piaţă întârziate" înseamnă date de piaţă puse la dispoziţie la 15 minute după publicarea acestora, în temeiul articolului 13 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014;
(d)"furnizor de date de piaţă" înseamnă un operator de piaţă sau o firmă de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, un APA, un CTP sau un operator independent care desfăşoară o activitate comercială de difuzare a datelor de piaţă către clienţi;
(e)"costuri totale" înseamnă toate costurile suportate de furnizorul de date de piaţă care sunt direct legate de producerea şi difuzarea datelor de piaţă;
(f)"profit din exploatare" înseamnă profitul obţinut de furnizorul de date de piaţă ca diferenţă între veniturile generate de producerea şi difuzarea datelor de piaţă şi costurile totale aferente acestora;
(g)"acord de furnizare a datelor de piaţă" înseamnă orice acord care este încheiat între furnizorul de date de piaţă şi clientul de date de piaţă pentru furnizarea acestora şi care reflectă informaţiile şi taxele prevăzute în politica privind datele de piaţă;
(h)"politica privind datele de piaţă" înseamnă unul sau mai multe documente emise de furnizorul de date de piaţă care conţin informaţii privind furnizarea acestora, în conformitate cu capitolul V din prezentul regulament;
(i)"taxă pe client" înseamnă un model de percepere a taxelor pentru datele de piaţă care permite evitarea facturării multiple în cazul în care datele au fost obţinute prin intermediul mai multor furnizori sau redistribuitori de date de piaţă.
Art. 2: Costuri totale
(1)Furnizorii de date de piaţă calculează costurile totale suportate pe durata unui exerciţiu financiar. Calculul costurilor totale trebuie să includă următoarele categorii de costuri:
a)costurile de infrastructură aferente activelor fizice, licenţelor de software, serviciilor închiriate sau oricărei alte infrastructuri necesare pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă;
b)costurile de conectivitate care pot fi atribuite oricăror active fizice, licenţe de software şi servicii închiriate care asigură conectivitatea necesară pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă;
c)costurile aferente personalului dedicat producerii şi difuzării datelor de piaţă;
d)costurile financiare, inclusiv deprecierea, amortizarea şi costul capitalului utilizat pentru finanţarea serviciilor de date de piaţă;
e)alte costuri, inclusiv costurile administrative necesare pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă.
(2)Costurile de infrastructură partajate cu alte servicii care nu sunt direct legate de producerea şi difuzarea datelor de piaţă se repartizează în funcţie de gradul de utilizare a infrastructurii relevante de către fiecare serviciu.
(3)Costurile de conectivitate partajate cu alte servicii care nu sunt direct legate de producerea şi difuzarea datelor de piaţă se repartizează în funcţie de gradul de utilizare a cadrului de conectivitate relevant de către fiecare serviciu.
(4)Costurile aferente personalului care este parţial dedicat producerii şi difuzării datelor de piaţă se alocă în funcţie de proporţia în care activitatea acestuia este legată de producerea şi difuzarea respectivelor date.
(5)Costurile financiare generate de infrastructură, conectivitate şi personal partajate cu alte servicii care nu sunt direct legate de producerea şi difuzarea datelor de piaţă se repartizează în funcţie de gradul de utilizare a activelor şi serviciilor relevante.
(6)Furnizorii de date de piaţă pot specifica orice alte costuri pe care le atribuie producerii şi difuzării datelor de piaţă şi trebuie să furnizeze o motivare pentru includerea acestora.
(7)Furnizorii de date de piaţă revizuiesc anual metodologia utilizată pentru repartizarea costurilor menţionate la alineatele (2)-(6).
Art. 3: Principii privind stabilirea unei marje rezonabile aferente datelor de piaţă
(1)Marja rezonabilă aferentă datelor de piaţă trebuie să corespundă profitului din exploatare.
(2)Marja rezonabilă aferentă datelor de piaţă trebuie:
a)să fie stabilită ca procentaj din costurile totale;
b)să nu depăşească în mod disproporţionat costurile totale;
c)pentru furnizorii de date de piaţă care oferă şi alte servicii decât producerea şi difuzarea datelor de piaţă, să fie comparabilă în mod rezonabil cu profitul din exploatare care poate fi atribuit activităţii globale desfăşurate de furnizorul respectiv.
(3)Marja rezonabilă se realizează prin stabilirea unor taxe pentru datele de piaţă care să permită accesul la date unui număr cât mai mare de clienţi de date de piaţă.
Art. 4: Obligaţia de a furniza date de piaţă în condiţii nediscriminatorii
(1)Furnizorii de date de piaţă acordă acces la datele de piaţă în mod nediscriminatoriu în ceea ce priveşte taxele, clauzele şi condiţiile de acces, modalităţile tehnice şi canalele de distribuţie.
(2)Furnizorii de date de piaţă aplică aceeaşi listă de taxe şi aceleaşi clauze şi condiţii pentru accesul la datele de piaţă tuturor clienţilor care solicită acest acces.
(3)Furnizorii de date de piaţă trebuie să dispună de capacităţi scalabile pentru a asigura faptul că toţi clienţii de date de piaţă obţin în orice moment acces în timp util la datele de piaţă, în mod nediscriminatoriu.
(4)Furnizorii de date de piaţă oferă clienţilor acelaşi set de opţiuni în ceea ce priveşte măsurile tehnice şi se asigură că acestea nu discriminează şi nu creează niciun avantaj sau dezavantaj inechitabil.
(5)Furnizorii de date de piaţă trebuie să fie în măsură să justifice orice divergenţe privind soluţiile furnizate pentru accesul la datele de piaţă care sunt adoptate pe baza unor constrângeri tehnice valabile.
Art. 5: Diferenţieri de taxe
(1)Furnizorii de date de piaţă pot aplica diferenţieri de taxe numai dacă acestea sunt stabilite pe baza unei clasificări a clienţilor şi cu condiţia ca toate următoarele criterii să fie îndeplinite:
a)criteriile utilizate pentru stabilirea categoriilor se bazează pe elemente factuale, uşor de verificat şi suficient de generale pentru a putea fi aplicate unui grup de clienţi;
b)marja aferentă datelor de piaţă, stabilită în conformitate cu articolul 3, este identică pentru toţi clienţii din aceeaşi categorie;
c)diferenţele dintre categorii sunt clare, iar clienţii pot înţelege categoria din care fac parte;
d)pentru fiecare client în parte este aplicabilă o singură categorie.
(2)În cazul în care furnizarea datelor de piaţă aceluiaşi client generează diverse costuri suplimentare multiple şi semnificative, furnizorii de date de piaţă pot majora taxa aplicabilă în funcţie de costurile suplimentare suportate.
(3)Furnizorii de date de piaţă pot acorda discounturi sau alte reduceri temporare ale taxelor numai cu condiţia ca acestea să se bazeze pe elemente factuale, uşor de verificat şi suficient de generale pentru a se aplica mai multor clienţi.
Art. 6: Canalele de distribuţie
Furnizorii de date de piaţă se asigură că datele de piaţă, inclusiv cele întârziate, sunt transmise simultan prin toate canalele de distribuţie.
Art. 7: Furnizarea de informaţii precontractuale
(1)Înainte de încheierea acordului de furnizare a datelor de piaţă, la cererea clientului de date de piaţă, furnizorii de astfel de date pun la dispoziţia clienţilor toate informaţiile privind taxele reale şi dispoziţiile aplicabile acestora, necesare pentru a compara ofertele de date de piaţă disponibile pe piaţă şi pentru a lua o decizie în cunoştinţă de cauză cu privire la încheierea acordului respectiv.
(2)Informaţiile menţionate la alineatul (1) trebuie să fie în concordanţă cu taxele afişate în politica privind datele de piaţă.
Art. 8: Clauze echitabile
(1)Acordul de furnizare a datelor de piaţă trebuie să asigure un echilibru între drepturile şi obligaţiile părţilor care decurg din contract şi să respecte cerinţele bunei-credinţe.
(2)Părţile la acordul de furnizare a datelor de piaţă se abţin de la efectuarea unor cereri sau furnizări ample ori frecvente de informaţii care nu sunt necesare pentru executarea corectă a contractului sau de la alte practici care generează costuri suplimentare nejustificate pentru una dintre părţi.
Art. 9: Clauze contractuale
(1)Acordul de furnizare a datelor de piaţă trebuie să precizeze în mod clar şi concis clauzele şi condiţiile de furnizare a datelor de piaţă şi să permită clientului să înţeleagă cu uşurinţă obligaţiile şi drepturile prevăzute în acordul respectiv.
(2)În acordul de furnizare a datelor de piaţă trebuie să se utilizeze definiţii şi termeni clari şi uşor de înţeles şi să se folosească terminologia politicii privind datele de piaţă, astfel cum este prevăzută la articolul 18.
Art. 10: Conformitatea clauzelor cu politica privind datele de piaţă
Furnizorii de date de piaţă asigură conformitatea clauzelor din acordul de furnizare a datelor de piaţă cu informaţiile prevăzute în politica privind datele de piaţă publicată.
Art. 11: Taxe suplimentare
Clauzele şi condiţiile acordurilor de furnizare a datelor de piaţă care pot genera taxe suplimentare sau majorări de taxe, inclusiv ajustări legate de inflaţie, trebuie să fie prezentate în mod clar în acordul de furnizare a datelor de piaţă.
Art. 12: Taxe pe client
(1)Furnizorii de date de piaţă instituie mecanisme care să asigure că o singură furnizare de date de piaţă este facturată o singură dată.
(2)În acest scop, în cazul în care datele de piaţă au fost obţinute prin intermediul mai multor furnizori sau redistribuitori de date de piaţă, furnizorii de date de piaţă oferă posibilitatea de a percepe taxe o singură dată pentru fiecare client în parte pentru aceeaşi furnizare de date de piaţă.
Art. 13: Obligaţia de a păstra datele degrupate
Furnizorii de date de piaţă nu grupează furnizarea de date de piaţă cu alte servicii.
Art. 14: Penalităţi
(1)Furnizorii de date de piaţă indică în mod clar în acordul de furnizare a datelor de piaţă încălcările drepturilor şi obligaţiilor care decurg din acordul respectiv cărora li se aplică penalităţi.
(2)Cuantumul penalităţilor nu poate depăşi în mod nerezonabil taxele pe care clientul le-ar fi plătit în cazul respectării acordului de furnizare a datelor de piaţă.
(3)O cerere de plată a unei penalităţi poate fi formulată numai într-un termen rezonabil de la producerea încălcării, termen care nu poate depăşi cinci ani de la data notificării auditului şi trebuie să se bazeze pe dovezi clare ale încălcării.
Art. 15: Dispoziţii contractuale privind auditul
În cazul în care acordul de furnizare a datelor de piaţă prevede că furnizorul de date de piaţă poate solicita audituri pentru a stabili dacă a avut loc o încălcare a acestui acord, clauzele acordului asigură că:
(a)cererea de audit se bazează pe indicii specifice şi credibile ale unei potenţiale încălcări care a avut loc cu cel mult cinci ani înainte de data notificării auditului;
(b)documentele şi informaţiile pe care clientul de date de piaţă trebuie să le furnizeze se limitează la ceea ce este necesar pentru colectarea de dovezi privind presupusa încălcare.
Art. 16: Modificări unilaterale ale taxelor şi condiţiilor
(1)În cazul în care clauzele şi condiţiile acordului de furnizare a datelor de piaţă permit furnizorului de date de piaţă să modifice unilateral taxele sau condiţiile de furnizare a datelor de piaţă, modificarea respectivă trebuie notificată clientului de date de piaţă cu cel puţin 90 de zile înainte de data intrării sale în vigoare.
(2)În cazul în care modificările menţionate la alineatul (1) au ca rezultat taxe şi condiţii mai puţin favorabile pentru clientul de date de piaţă, acesta are dreptul de a se retrage din acordul de furnizare a datelor de piaţă fără să i se impună taxe sau penalităţi suplimentare. Acest drept trebuie să fie prevăzut în acordul de furnizare a datelor de piaţă.
Art. 17: Informaţii care trebuie incluse în politica privind datele de piaţă
(1)Furnizorii de date de piaţă pun la dispoziţia publicului o politică privind datele de piaţă care să prezinte, în termeni clari şi lipsiţi de ambiguitate, toate informaţiile relevante pentru oferta de date de piaţă. Aceste informaţii cuprind:
a)lista taxelor pentru furnizarea datelor de piaţă;
b)clauzele şi condiţiile furnizării datelor de piaţă, inclusiv orice serviciu indirect necesar pentru accesarea acestor date;
c)clauzele şi condiţiile auditului menţionat la articolul 15.
(2)Informaţiile privind oferta de date de piaţă, publicate în politica privind datele de piaţă, trebuie să le permită clienţilor de date de piaţă să înţeleagă taxele, precum şi clauzele şi condiţiile aplicabile acestora, înainte de încheierea unui acord de furnizare a datelor de piaţă.
Art. 18: Terminologia politicilor privind datele de piaţă
Pe lângă definiţiile relevante prevăzute la articolul 1, furnizorii de date de piaţă adoptă următoarea terminologie în politica privind datele de piaţă şi în listele taxelor:
(a)"unitate de măsură", pentru a desemna unitatea utilizată pentru a cuantifica nivelul de furnizare a datelor de piaţă care urmează să fie facturate clientului de date de piaţă şi care este aplicată în scopul stabilirii taxelor. Dacă este cazul, unitatea de măsură poate face distincţie între datele afişate (display), datele neafişate (non-display) sau alte tipuri de date;
(b)"client profesional", pentru a desemna un client care desfăşoară un serviciu financiar reglementat sau o activitate financiară reglementată sau care furnizează un serviciu unor terţi;
(c)"client neprofesional", pentru a desemna un client care nu corespunde definiţiei clientului profesional menţionate la litera (b);
(d)"date afişate (display)", pentru a desemna datele de piaţă furnizate prin intermediul unui monitor sau al unui ecran şi care sunt lizibile pentru om;
(e)"date neafişate (non-display)", pentru a desemna toate datele de piaţă care nu corespund definiţiei datelor afişate menţionate la litera (d);
(f)"date istorice", pentru a desemna datele de piaţă care se referă la o perioadă anterioară zilei lucrătoare precedente şi care sunt arhivate şi stocate de furnizorul de date de piaţă.
Art. 19: Formatul accesibil al politicilor privind datele de piaţă
(1)Furnizorii de date de piaţă pun la dispoziţie politica privind datele de piaţă pe site-urile lor în mod gratuit, nediscriminatoriu şi uşor accesibil. În cazul în care politica privind datele de piaţă constă în mai multe documente, furnizorii de date de piaţă indică în mod clar acest lucru şi pun la dispoziţie toate documentele respective printr-un punct unic de acces pe site-ul lor.
(2)Furnizorii de date de piaţă pun la dispoziţie pe site-urile lor, în mod gratuit, nediscriminatoriu şi uşor accesibil, politicile privind datele de piaţă din ultimii cinci ani şi se asigură că data şi ora publicării şi aplicării respectivelor politici sunt indicate în mod clar.
Art. 20: Unitatea de măsură
(1)Furnizorii de date de piaţă afişează, atât în politica lor privind datele de piaţă, cât şi în formularul prevăzut în anexa I, taxa pentru datele de piaţă pe unitate de măsură utilizată pentru cuantificarea furnizării datelor de piaţă.
(2)Unitatea de măsură utilizată de un furnizor de date de piaţă pentru datele de piaţă trebuie să fie unică pentru fiecare tip de date de piaţă în parte, inclusiv, după caz, pentru datele afişate (display) şi neafişate (non-display), şi să se bazeze pe costurile de producere şi distribuire ale tipului respectiv de date de piaţă.
Art. 21: Formatul pentru publicarea politicii privind datele de piaţă
(1)Furnizorii de date de piaţă publică politica privind datele de piaţă utilizând formularul prevăzut în anexa I. Acest formular nu poate fi utilizat pentru alte informaţii.
(2)În politica privind datele de piaţă, furnizorii de date de piaţă furnizează informaţiile în mod consecvent şi cu acelaşi nivel de granularitate şi se asigură că ofertele adresate clienţilor de date de piaţă pot fi comparate cu uşurinţă. Informaţiile privind datele pretranzacţionare şi posttranzacţionare trebuie furnizate separat.
Art. 22: Furnizarea de informaţii privind costurile
(1)Furnizorii de date de piaţă includ în politica privind datele de piaţă un rezumat al modului în care a fost stabilit nivelul taxelor pentru datele de piaţă, precum şi o explicaţie detaliată a metodologiei de contabilitate analitică utilizate.
(2)Explicaţia metodologiei de contabilitate analitică trebuie să conţină, cel puţin, lista tuturor tipurilor de costuri incluse în taxele aferente datelor de piaţă, însoţită de exemple de astfel de costuri, precum şi principiile şi cheile de repartizare aplicabile costurilor partajate cu alte servicii care nu sunt direct legate de producerea şi difuzarea datelor de piaţă.
(3)Furnizorii de date de piaţă precizează dacă includ o marjă în taxele pentru datele de piaţă şi explică modul în care asigură caracterul rezonabil al acestor marje.
(4)Furnizorii de date de piaţă actualizează informaţiile menţionate la prezentul articol alineatele (1), (2) şi (3) imediat după finalizarea revizuirii menţionate la articolul 2 alineatul (7).
Art. 23: Accesul la datele de piaţă întârziate
Operatorii de piaţă, firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, APA-urile şi operatorii independenţi oferă oricărui client acces la datele de piaţă întârziate, în mod nediscriminatoriu, fără a solicita niciun tip de înregistrare.
Art. 24: Conţinutul datelor de piaţă întârziate
Operatorii de piaţă, firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, APA-urile şi operatorii independenţi pun la dispoziţia publicului datele de piaţă întârziate provenite din toate sistemele pe care le exploatează, în conformitate cu următoarele criterii:
(a)datele de piaţă pretranzacţionare întârziate conţin cele mai bune preţuri curente de cumpărare şi de vânzare disponibile şi amploarea intereselor de tranzacţionare exprimate la preţurile de cumpărare şi de vânzare respective;
(b)datele de piaţă posttranzacţionare întârziate conţin toate câmpurile relevante în scopul transparenţei posttranzacţionare, astfel cum se specifică în Regulamentele delegate (UE) 2017/587 (8) şi (UE) 2017/583 (9) ale Comisiei, şi niciun alt câmp.
(8)Regulamentul delegat (UE) 2017/587 al Comisiei din 14 iulie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului privind pieţele instrumentelor financiare în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la cerinţele în materie de transparenţă pentru locurile de tranzacţionare şi firmele de investiţii în legătură cu acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare şi la obligaţia de tranzacţionare a anumitor acţiuni într-un loc de tranzacţionare sau printr-un operator independent (JO L 87, 31.3.2017, p. 387, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/587/oj).
(9)Regulamentul delegat (UE) 2017/583 al Comisiei din 14 iulie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului privind pieţele instrumentelor financiare cu privire la standarde tehnice de reglementare privind cerinţele în materie de transparenţă pentru locurile de tranzacţionare şi firmele de investiţii, în ceea ce priveşte obligaţiunile, produsele financiare structurate, certificatele de emisii şi instrumentele financiare derivate (JO L 87, 31.3.2017, p. 229, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/583/oj).
Art. 25: Formatul datelor de piaţă întârziate
Operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, APA-urile şi operatorii independenţi pun la dispoziţia publicului datele de piaţă întârziate într-un format adaptat nevoilor clienţilor pentru o perioadă de timp suficientă, după cum urmează:
(a)datele de piaţă pretranzacţionare întârziate se pun la dispoziţie într-un format prelucrabil automat şi lizibil pentru om, până în următoarea zi lucrătoare inclusiv;
(b)datele de piaţă întârziate posttranzacţionare se furnizează într-un format prelucrabil automat şi lizibil pentru om şi se pun la dispoziţie în cadrul unor programe utilizate în mod curent care permit clienţilor să automatizeze extragerea datelor.
În sensul literei (b), datele posttranzacţionare întârziate se pun la dispoziţie pentru toate instrumentele tranzacţionate sau pentru o categorie de instrumente în acelaşi fişier, care include numai datele de piaţă întârziate. Datele pentru fiecare zi de tranzacţionare se pun la dispoziţie în acelaşi fişier.
Fişierul zilnic menţionat la al doilea paragraf se actualizează la fiecare minut. În cazul în care intervalul de timp dintre datele raportate depăşeşte un minut, fişierul respectiv se actualizează de îndată ce datele de piaţă devin eligibile pentru publicare ca date de piaţă întârziate. Fişierul zilnic este pus la dispoziţie cel puţin până în următoarea zi lucrătoare inclusiv, pentru a permite extragerea datelor de către clienţii de date de piaţă.
Art. 26: Informaţii care trebuie furnizate autorităţilor competente
(1)Furnizorii de date de piaţă pun la dispoziţia autorităţilor competente, la cerere, informaţii privind costurile totale şi o marjă rezonabilă, astfel cum se menţionează în capitolul II, prin intermediul formularului prevăzut în anexa II.
(2)Informaţiile care trebui furnizate autorităţilor competente precizează:
a)detalii în scopul identificării furnizorului de date de piaţă şi, după caz, a grupului din care face parte furnizorul de date de piaţă respectiv;
b)detalii privind tipul de date de piaţă oferite;
c)detalii privind costurile totale, inclusiv următoarele elemente:
(i)o descriere a infrastructurilor esenţiale utilizate de furnizorul de date de piaţă;
(ii)componentele infrastructurilor respective care sunt relevante pentru calcularea costurilor totale;
(iii)o specificare a valorilor aferente costurilor care pot fi atribuite producerii şi difuzării datelor de piaţă;
d)marja rezonabilă aplicată;
e)explicaţii privind modul de stabilire a nivelului taxelor;
f)dacă se aplică diferenţieri de taxe, o explicaţie privind modul în care costurile şi marjele sunt repartizate între categoriile distincte de clienţi de date de piaţă, după caz;
g)orice alte informaţii, documente justificative sau ambele, care pot fi considerate relevante pentru autoritatea competentă la analizarea costurilor totale şi a marjelor rezonabile.
Art. 27: Măsuri tranzitorii
Pentru operatorii de piaţă şi firmele de investiţii care exploatează un loc de tranzacţionare, APA-urile şi operatorii independenţi care sunt autorizaţi înainte de 23 noiembrie 2025, prezentul regulament se aplică de la 23 august 2026.
Art. 28: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 12 iunie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXA I:Formular pentru publicarea politicii privind datele de piaţă

Temei juridic

Cuprins

Articolul 17 din prezentul regulament

Politica privind datele de piaţă: anul XXXX

[A se introduce hyperlinkul către:

(i) lista taxelor pentru furnizarea datelor de piaţă;

(ii) clauzele şi condiţiile furnizării datelor de piaţă, inclusiv orice serviciu indirect necesar pentru accesarea acestor date;

(iii) clauzele şi condiţiile auditului menţionat la articolul 15.]

Articolele 5 şi 20 din prezentul regulament

[A se introduce un rezumat general al taxelor prevăzute în lista taxelor. Lista taxelor ar trebui să includă următoarele elemente:

(i) taxele pe unitate de măsură pentru datele de piaţă pretranzacţionare şi posttranzacţionare;

(ii) categoriile de clienţi şi criteriile utilizate pentru stabilirea categoriilor;

(iii) politicile privind reducerile;

(iv) taxele pentru alte subseturi de informaţii, inclusiv cele necesare în conformitate cu nivelul de dezagregare a datelor în temeiul Regulamentului delegat (UE) 2017/572;

(v) alte clauze şi condiţii contractuale.

Orice modificare a listei de preţuri trebuie să fie indicată şi explicată în mod clar.]

Articolul 16 din prezentul regulament

Informare prealabilă cu un preaviz de cel puţin 3 luni cu privire la viitoarea modificare a taxelor, cu intrare în vigoare la ZZ.LL.AAAA [a se introduce hyperlinkul către viitoarea listă a taxelor cu data intrării în vigoare]

Articolul 13 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014

Informaţii privind conţinutul datelor de piaţă

Perioada vizată: 1.1.AAAA-31.12.AAAA

Clasa de active

1. Numărul instrumentelor acoperite

2. Valoarea totală a instrumentelor acoperite

3. Raportul dintre datele de piaţă pretranzacţionare/posttranzacţionare

Instrumente de capitaluri proprii [acţiuni, fonduri tranzacţionate la bursă (ETF), certificate de depozit (DR), certificate, alte instrumente financiare asimilabile instrumentelor de capitaluri proprii]

Obligaţiuni

Mărfuri tranzacţionate la bursă (ETC) şi titluri de datorie tranzacţionate la bursă (ETN)

Produse financiare structurate (SFP)

Instrumente financiare derivate securitizate

Instrumente financiare derivate pe rata dobânzii

Instrumente financiare derivate de credit

Instrumente financiare derivate pe titluri de capital

Instrumente financiare derivate pe cursul de schimb

Instrumente financiare derivate pe certificate de emisii

Instrumente financiare derivate C10

Instrumente financiare derivate pe mărfuri

Contracte pentru diferenţă (CFD)

Certificate de emisii

Articolul 22 din prezentul regulament

Furnizarea de informaţii privind costurile: anul AAAA

Informaţii privind modul în care este stabilit nivelul taxelor

[A se introduce rezumatul modului în care este stabilit nivelul taxelor]

Metodologii de contabilitate analitică

[A se introduce hyperlinkul către metodologia de contabilitate analitică]

1. Lista tipurilor de costuri, în conformitate cu articolul 2 din prezentul regulament

2. Chei de repartizare (%)

3. Principii de repartizare

4. A se explica dacă este inclusă o marjă şi cum se asigură caracterul rezonabil al acesteia

ANEXA II:Formular privind informaţiile care trebuie furnizate autorităţii competente în temeiul articolului 13 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014
SECŢIUNEA 1:Furnizorul de date de piaţă care transmite informaţiile
Tabelul 1.A Informaţii generale

Denumirea entităţii

[Denumirea completă a furnizorului de date de piaţă, inclusiv:

- forma juridică, aşa cum figurează în registrul din ţara în temeiul legislaţiei căreia este înregistrată entitatea, atunci când este cazul; şi

- identificatorul entităţii juridice (LEI) în conformitate cu standardul ISO 17442, dacă este cazul.]

Adresa

[Adresa completă (de exemplu, strada, numărul, codul poştal, oraşul, statul/provincia) şi ţara]

Datele de contact pentru solicitarea de informaţii suplimentare

[Persoana de contact din cadrul furnizorului de date de piaţă pentru informaţii referitoare la acest formular (de exemplu, directorul financiar - CFO) şi datele de contact relevante:

- prenume şi nume;

- postul ocupat de persoana de contact în cadrul furnizorului de date de piaţă;

- adresa de e-mail profesională.]

Tabelul 2.B Informaţii privind grupul

Entitatea face parte dintr-un grup?

|_| da

|_| nu

Dacă da, este entitatea singura entitate din grup care suportă costurile aferente producerii şi difuzării datelor?

|_| da

|_| nu

Dacă nu, vă rugăm să precizaţi ce altă entitate din cadrul grupului suportă costurile aferente producerii şi difuzării datelor

[Denumirea completă a entităţii, inclusiv:

- forma juridică, aşa cum figurează în registrul din ţara în temeiul legislaţiei căreia este înregistrată entitatea, atunci când este cazul; şi

- identificatorul entităţii juridice (LEI) în conformitate cu standardul ISO 17442, atunci când este cazul.

- [Adresa completă (de exemplu, strada, numărul, codul poştal, oraşul, statul/provincia) şi ţara].

SECŢIUNEA 2:Informaţii privind datele furnizate

Date oferite

Link către politica privind datele de piaţă, astfel cum este afişată pe site în conformitate cu [articolele privind datele furnizate] [SECŢIUNEA A din politica privind datele de piaţă]

Ce tip de date sunt oferite

Vă rugăm să precizaţi tipul de date oferite:

|_| registrul complet al ordinelor

|_| nivelul cel mai bun al registrului de ordine

|_| ultima vânzare

|_| dezechilibrul în cadrul licitaţiilor

|_| altele, vă rugăm să precizaţi:

SECŢIUNEA 3:Costuri
3.A Descrierea generală a sistemului

Descrieţi pe scurt sistemul şi procesele de producere şi difuzare a datelor de piaţă.

3.B Componentele luate în considerare pentru determinarea costului datelor de piaţă

Luând în considerare sistemul descris, vă rugăm să indicaţi componentele sistemului care au fost luate în considerare pentru determinarea costului datelor de piaţă şi criteriile utilizate pentru identificarea acestor componente.

3.C Costurile datelor de piaţă

Indicaţi mai jos costul necesar pentru producerea datelor, calculat pentru exerciţiul financiar, pentru fiecare componentă în parte (categorie prevăzută la articolul 2)

COSTURI NEPARTAJATE

Infrastructură - inclusiv active fizice, licenţe de software şi servicii închiriate necesare pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Costuri

Conectivitate - inclusiv active fizice, licenţe de software şi servicii închiriate care asigură conectivitatea necesară pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Costuri

Costurile aferente personalului dedicat producerii şi difuzării datelor de piaţă

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Costuri

Costuri financiare - inclusiv deprecierea, amortizarea şi costul capitalului

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Costuri

Altele

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Costuri

COSTURI PARTAJATE

Infrastructură - inclusiv active fizice, licenţe de software şi servicii închiriate necesare pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Total costuri

Procentajul alocat în scopul datelor de piaţă

Motivele alocării

Conectivitate - inclusiv active fizice, licenţe de software şi servicii închiriate care asigură conectivitatea necesară pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Costuri

Procentajul alocat în scopul datelor de piaţă

Motivele alocării

Costurile aferente personalului dedicat producerii şi difuzării datelor de piaţă

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Costuri

Procentajul alocat în scopul datelor de piaţă

Motivele alocării

Costuri financiare rezultate din categoriile de mai sus - inclusiv deprecierea, amortizarea şi costul capitalului

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Costuri

Procentajul alocat în scopul datelor de piaţă

Motivele alocării

Altele

Componentă (menţionată la punctul 3B)

Costuri

Procentajul alocat în scopul datelor de piaţă

Motivele alocării

Tabel privind costul total rezultat al datelor, calculat pentru exerciţiul financiar al furnizorului de date

Tipul costurilor

Valoare

Costuri nepartajate

Costuri partajate

TOTAL

SECŢIUNEA 4:Categorii de clienţi

Taxe, astfel cum au fost publicate

[Vă rugăm să introduceţi linkul către politica privind datele de piaţă publicată pe site-ul furnizorului de date de piaţă]

Aplicaţi diferenţieri de taxe pentru datele oferite în funcţie de categoriile de clienţi?

|_| da

|_| nu

Dacă da, care sunt criteriile utilizate pentru încadrarea clienţilor în diverse categorii?

Câte categorii de clienţi există şi câţi clienţi cuprinde, cu titlu indicativ, fiecare categorie?

# de categorii:

# în categoria 1:

# în categoria 2:

[a se adăuga dacă este necesar]

SECŢIUNEA 5:Marjă rezonabilă
Marja pentru fiecare categorie de clienţi în parte

Categoria de clienţi

Marja exprimată în termeni absoluţi, calculată ca profit din exploatare

Marja exprimată ca procentaj din costul total al datelor

Caracterul rezonabil al marjei [vă rugăm să includeţi o explicaţie a elementelor luate în considerare pentru stabilirea marjei]

[a se adăuga dacă este necesar]

TOTAL

NA

Variaţia procentuală a marjei faţă de anul precedent

Categoria de clienţi

Variaţia procentuală

Motive

[a se adăuga dacă este necesar]

SECŢIUNEA 6:Costuri, marjă şi penalităţi anuale
6.A Marja aferentă datelor de piaţă

Exerciţiul financiar

Total costuri (1) anuale

Total marjă anuală

Total taxe anuale (2)

Marja medie exprimată în %

Total penalităţi

(1) Prin "anual" se înţelege exerciţiul financiar.

(2) Reprezintă suma tuturor facturilor pentru datele de piaţă emise pe parcursul exerciţiului financiar.

6.B Date de piaţă comparativ cu marja totală
Numai pentru furnizorii de date de piaţă menţionaţi la articolul 3 alineatul (2) litera (c)

Exerciţiul financiar

Veniturile anuale totale ale grupului din care face parte furnizorul de date

Marja anuală totală a grupului din care face parte furnizorul de date

Marja exprimată în %

Marja medie aferentă datelor de piaţă exprimată în %

(tabelul 6A)

Cum se compară marja stabilită pentru producerea şi difuzarea datelor de piaţă cu marja totală a întreprinderii dumneavoastră?

SECŢIUNEA 7:Informaţii suplimentare

Doriţi să adăugaţi informaţii suplimentare?

|_| da

|_| nu

Dacă da, vă rugăm să precizaţi

Vă rugăm să precizaţi lista eventualelor documente suplimentare anexate la prezenta notificare

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 3 noiembrie 2025