Capitolul 1 - 5. SPECIFICAŢII GENERALE - Regulamentul 112/22-aug-2014 Dispoziţii uniforme referitoare la omologarea farurilor de autovehicule care emit o lumină de întâlnire asimetrică sau o lumină de drum sau ambele şi sunt echipate cu lămpi cu incandescenţă şi/sau module cu diode electroluminiscente (LED)

Acte UE

Jurnalul Oficial 250L

În vigoare
Versiune de la: 22 August 2014
CAPITOLUL 1:5. SPECIFICAŢII GENERALE
(1)5.1. Fiecare eşantion trebuie să corespundă specificaţiilor indicate la punctele 6-8 de mai jos.
(2)5.2. Farurile trebuie să fie construite astfel încât să îşi păstreze caracteristicile fotometrice prescrise şi să rămână în stare bună de funcţionare în condiţii normale de utilizare, în ciuda vibraţiilor la care acestea pot fi supuse.
1.5.2.1. Farurile sunt dotate cu un dispozitiv care permite reglarea lor pe vehicul în conformitate cu cerinţele care le sunt aplicabile. Nu este obligatoriu ca acest dispozitiv să fie montat pe farurile ale căror reflector şi dispersor nu se pot separa, dacă utilizarea acestor faruri este limitată la vehiculele la care reglarea farurilor este asigurată prin alte mijloace.
În cazul existenţei unui far care emite o lumină de întâlnire principală şi a unui far care emite o lumină de drum, fiecare echipat cu propria lampă cu incandescenţă sau modulul (module) LED, dispozitivul de reglare trebuie să permită reglarea luminii de întâlnire principale şi a luminii de drum în mod individual.
2.5.2.2. Totuşi, aceste cerinţe nu se aplică blocurilor optice cu reflector inseparabil. Aceste tipuri de faruri fac obiectul cerinţelor de la punctul 6.3 din prezentul regulament.
(3)5.3. Farurile trebuie să fie echipate cu:
1.5.3.1. lampă (lămpi) cu incandescenţă omologată (omologate) în conformitate cu Regulamentul nr. 37. Orice lampă cu incandescenţă vizată de Regulamentul nr. 37 poate fi utilizată, cu condiţia să nu fie prevăzută nicio restricţie privind utilizarea în Regulamentul nr. 37 şi în seria de amendamente ale acestuia, în vigoare în momentul depunerii cererii pentru omologarea de tip;
1.1.5.3.1.1. echipamentul trebuie proiectat în aşa fel încât lampa cu incandescenţă să nu poată fi montată în nicio altă poziţie decât cea corectă (1);
(1)Se consideră că un far îndeplineşte condiţiile prezentului punct dacă lampa cu incandescenţă poate fi fixată uşor în far şi proeminenţele de ghidare pot fi potrivite corect în locaşurile lor, chiar şi pe întuneric.
1.2.5.3.1.2. dulia lămpii cu incandescenţă trebuie să fie conformă cu caracteristicile indicate în publicaţia CEI 60061. Se aplică fişa cu caracteristici corespunzătoare categoriei de lămpi cu incandescenţă folosite;
1.3.5.3.1.3. din raţiuni practice, în interiorul corpului farului poate fi amplasat un mijloc de control al tensiunii la bornele dispozitivului, în limitele definite în Regulamentul nr. 48. Cu toate acestea, în scopul omologării de tip a luminii de întâlnire şi/sau de drum în conformitate cu dispoziţiile prezentului regulament, aceste mijloace de control al tensiunii nu trebuie să fie considerate ca făcând parte din far şi trebuie să fie decuplate în timpul încercărilor de verificare a performanţelor în conformitate cu cerinţele prezentului regulament;
2.5.3.2. şi/sau modul (module) LED:
2.1.5.3.2.1. dispozitivul sau dispozitivele electronice de comandă a sursei de lumină asociate cu funcţionarea modulului sau a modulelor LED, după caz, sunt considerate ca făcând parte din far; ele pot face parte din modulul (modulele) LED;
2.2.5.3.2.2. farul, dacă este dotat cu module LED, şi modulul (modulele) LED trebuie să îndeplinească cerinţele relevante prevăzute în anexa 10 la prezentul regulament. Respectarea acestor cerinţe se verifică prin încercări;
2.3.5.3.2.3. fluxul luminos normal total al tuturor modulelor LED care produc lumina de întâlnire principală şi care sunt măsurate astfel cum se descrie la punctul 5 din anexa 10 trebuie să fie mai mare sau egal cu 1 000 lumeni;
2.4.5.3.2.4. în cazul unui modul LED schimbabil, demontarea şi schimbarea acestuia conform punctului 1.4.1 din anexa 10 trebuie demonstrată în mod satisfăcător serviciului tehnic.
(4)5.4. Pentru farurile construite astfel încât să îndeplinească în acelaşi timp cerinţele circulaţiei pe dreapta şi cerinţele circulaţiei pe stânga, adaptarea la un anumit sens de circulaţie poate fi realizată printr-un reglaj iniţial corespunzător la fixarea pe vehicul sau printr-o reglare selectivă efectuată de utilizator. Acest reglaj iniţial sau această reglare selectivă constă, de exemplu, în fixarea la un anumit unghi fie a blocului optic pe vehicul, fie a lămpii cu incandescenţă sau a modulului (modulelor) LED care produc lumina de întâlnire principală la un anumit unghi/o anumită poziţie în raport cu blocul optic. În orice caz, numai două poziţii de fixare diferite, determinate în mod clar, şi care corespund fiecare unui sens de circulaţie (dreapta sau stânga) trebuie să fie posibile, iar deplasarea nepremeditată de la o poziţie la alta, precum şi plasarea într-o poziţie intermediară nu trebuie să fie posibile. Atunci când lampa cu incandescenţă sau modulul (modulele) LED care produc lumina de întâlnire principală pot ocupa două poziţii diferite, piesele destinate fixării lămpii cu incandescenţă sau a modulului (modulelor) LED care produc lumina de întâlnire principală pe reflector trebuie să fie concepute şi construite astfel încât, în fiecare dintre cele două poziţii, lampa cu incandescenţă sau modulul (modulele) LED să fie fixate cu aceeaşi precizie cerută pentru farurile destinate unui singur sens de circulaţie. Verificarea conformităţii cu cerinţele prezentului punct se efectuează prin inspecţie vizuală şi, dacă este cazul, prin intermediul unui suport de încercare.
(5)5.5. Trebuie efectuate încercări suplimentare în conformitate cu cerinţele din anexa 4, pentru a se asigura că nu există variaţii excesive ale performanţelor fotometrice în timpul utilizării.
(6)5.6. În cazul în care componentele de transmisie a luminii sunt realizate din material plastic, încercările trebuie să fie efectuate conform cerinţelor prevăzute în anexa 6.
(7)5.7. Pe farurile proiectate pentru a emite alternativ o lumină de drum şi o lumină de întâlnire sau o lumină de întâlnire şi/sau o lumină de drum pentru iluminare adaptivă în viraje, orice dispozitiv mecanic, electromecanic sau de orice altă natură încorporat în far în acest scop trebuie să fie realizat astfel încât:
1.5.7.1. dispozitivul să fie suficient de rezistent pentru a rezista la 50 000 de acţionări în condiţii normale de funcţionare. Pentru a verifica respectarea acestei cerinţe, serviciul tehnic responsabil cu încercările de omologare poate:
a)să ceară solicitantului să furnizeze echipamentele necesare în vederea efectuării încercării;
b)să renunţe la încercare dacă farul prezentat de solicitant este însoţit de un raport de încercare eliberat de un serviciu tehnic responsabil cu încercările de omologare pentru farurile cu aceeaşi construcţie (acelaşi montaj), care confirmă respectarea acestei cerinţe;
2.5.7.2. în cazul nerespectării cerinţei, intensitatea luminoasă deasupra liniei H-H nu trebuie să depăşească valorile unei lumini de întâlnire conform punctului 6.2.4; în plus, în ceea ce priveşte farurile proiectate pentru a emite o lumină de întâlnire şi/sau de drum care devine iluminare adaptivă în viraje, la punctul de încercare 25 V trebuie să se obţină o iluminare minimă de cel puţin 2 500 cd (linia V-V, 1,72 D).
La efectuarea încercărilor de verificare a conformităţii cu aceste cerinţe, serviciul tehnic responsabil cu încercările de omologare trebuie să ia în considerare instrucţiunile furnizate de solicitant;
3.5.7.3. fie lumina de întâlnire principală, fie lumina de drum să poată fi obţinute întotdeauna fără posibilitatea ca mecanismul să se blocheze în poziţie intermediară;
4.5.7.4. modificarea de către utilizator a formei sau a poziţiei elementelor mobile, cu unelte obişnuite, trebuie să fie imposibilă.
(8)5.8. Configurarea iluminării pentru diferite condiţii de trafic
1.5.8.1. În cazul farurilor proiectate astfel încât să îndeplinească cerinţele unui singur sens de circulaţie (fie pe dreapta, fie pe stânga), trebuie să se ia măsuri adecvate pentru a se evita disconfortul utilizatorilor dintr-un stat în care sensul de circulaţie este opus faţă de cel pentru care s-a proiectat farul (1). Aceste măsuri pot include:
(1)În Regulamentul nr. 48 sunt incluse instrucţiuni privind instalarea lămpilor echipate cu aceste măsuri.
a)mascarea unei părţi din zona exterioară a dispersorului farului;
b)deplasarea în jos a luminii; deplasarea orizontală este permisă;
c)orice altă măsură destinată îndepărtării sau reducerii părţii asimetrice a luminii.
2.5.8.2. În urma aplicării acestei (acestor) măsuri, trebuie îndeplinite următoarele cerinţe privind intensitatea luminoasă a farului, fără a modifica reglajele efectuate în raport cu cele pentru sensul original de circulaţie:
2.1.5.8.2.1. lumina de întâlnire proiectată pentru circulaţia pe dreapta şi adaptată pentru circulaţia pe stânga:
la 0,86D-1,72L, minimum 2 500 cd;
la 0,57U-3,43R, maximum 880 cd;
2.2.5.8.2.2. lumina de întâlnire proiectată pentru circulaţia pe stânga şi adaptată pentru circulaţia pe dreapta:
la 0,86D-1,72R, minimum 2 500 cd;
la 0,57U-3,43L, maximum 880 cd.
(9)5.9. În cazul unui far emiţând lumină de întâlnire care încorporează o sursă de lumină sau unul sau mai multe module LED ce produc lumina de întâlnire principală şi care au un flux luminos normal total mai mare de 2 000 de lumeni, acest fapt se menţionează la punctul 9 al fişei de comunicare prezentată în anexa 1. Fluxul luminos normal al modulelor LED trebuie măsurat astfel cum se prevede la punctul 5 din anexa 10.
(10)5.10. Definiţiile de la punctele 2.7.1.1.3 şi 2.7.1.1.7 din Regulamentul nr. 48 permit utilizarea modulelor LED, care pot conţine suporturi pentru alte surse de lumină. Fără a aduce atingere acestei prevederi, nu este permisă o combinaţie de LED-uri şi de alte surse de lumină pentru lumina de întâlnire principală, pentru componenta iluminării adaptive la viraje sau pentru oricare dintre luminile de drum prevăzute în prezentul regulament.
(11)5.11. Un modul LED trebuie:
a)să poată fi demontat de pe dispozitiv numai cu ajutorul uneltelor, cu excepţia cazului în care fişa de comunicare prevede că modulul LED nu este schimbabil; şi
b)să fie proiectat în aşa fel încât, indiferent de utilizarea uneia sau mai multor unelte, să nu poată fi mecanic interschimbabil cu nicio altă sursă de lumină omologată schimbabilă.