Regulamentul 1084/14-iun-2017 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce priveşte ajutoarele pentru infrastructurile portuare şi aeroportuare, pragurile de notificare pentru ajutoarele pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului, ajutoarele pentru infrastructurile sportive şi pentru infrastructurile de agrement multifuncţionale, precum şi schemele de ajutoare regionale de exploatare pentru regiunile ultraperiferice şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 702/2014 în ceea ce priveşte calcularea costurilor eligibile

Acte UE

Jurnalul Oficial 156L

În vigoare
Versiune de la: 31 Ianuarie 2018
Regulamentul 1084/14-iun-2017 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce priveşte ajutoarele pentru infrastructurile portuare şi aeroportuare, pragurile de notificare pentru ajutoarele pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului, ajutoarele pentru infrastructurile sportive şi pentru infrastructurile de agrement multifuncţionale, precum şi schemele de ajutoare regionale de exploatare pentru regiunile ultraperiferice şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 702/2014 în ceea ce priveşte calcularea costurilor eligibile
Dată act: 14-iun-2017
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2015/1588 al Consiliului din 13 iulie 2015 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale (1), în special articolul 1 alineatul (1) litera (a) punctul (xiv) şi articolul 1 alineatul (1) litera (b),
(1)JO L 248, 24.9.2015, p. 1.
după consultarea Comitetului consultativ privind ajutoarele de stat,
întrucât:
(1)Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei (2) prevede că anumite categorii de ajutoare sunt compatibile cu piaţa internă şi exceptate de la obligaţia de a fi notificate Comisiei înainte de a fi acordate. În Regulamentul (UE) nr. 651/2014 s-a anunţat că, după dobândirea unei experienţe suficiente, Comisia intenţiona să revizuiască domeniul de aplicare al regulamentului respectiv, în vederea includerii altor categorii de ajutoare, în special ajutoarele pentru infrastructurile portuare şi aeroportuare.
(2)Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat (JO L 187, 26.6.2014, p. 1).
(2)În lumina experienţei dobândite de Comisie şi cu scopul de a se simplifica şi a se clarifica normele în materie de ajutoare de stat, precum şi de a se reduce sarcina administrativă legată de notificarea cazurilor simple de măsuri de ajutor de stat şi de a se permite Comisiei să se concentreze asupra cazurilor cu cel mai mare potenţial de denaturare a concurenţei, ajutoarele pentru infrastructurile portuare şi aeroportuare ar trebui să fie incluse în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 651/2014.
(3)Ajutoarele pentru investiţii acordate aeroporturilor regionale cu un trafic mediu anual de maximum trei milioane de pasageri pot îmbunătăţi atât accesibilitatea anumitor regiuni, cât şi dezvoltarea locală, în funcţie de specificul fiecărui aeroport. Prin urmare, aceste ajutoare pentru investiţii vin în sprijinul priorităţilor din Strategia Europa 2020, contribuind la promovarea creşterii economice şi la atingerea obiectivelor de interes comun pentru Uniune. Din experienţa dobândită în cadrul aplicării Orientărilor privind ajutoarele de stat destinate aeroporturilor şi companiilor aeriene (3) reiese că, dacă sunt îndeplinite anumite condiţii, ajutoarele pentru investiţii acordate aeroporturilor regionale nu provoacă o denaturare excesivă a comerţului şi a concurenţei. Aceste ajutoare pentru investiţii acordate aeroporturilor regionale ar trebui, aşadar, să intre în domeniul de aplicare al exceptării pe categorii din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, dacă sunt îndeplinite condiţiile respective. Nu ar fi indicat să se stabilească un prag de notificare bazat pe valoarea ajutorului, deoarece impactul concurenţial al unei măsuri de ajutor depinde în principal de dimensiunea aeroportului, nu de valoarea ajutorului.
(3)JO C 99, 4.4.2014, p. 3.
(4)Condiţiile pentru exceptarea ajutoarelor pentru investiţii de la obligaţia de notificare ar trebui să fie astfel stabilite încât să se limiteze denaturările concurenţei care ar submina condiţiile de concurenţă echitabile în cadrul pieţei interne, şi, în special, să se asigure proporţionalitatea valorii ajutorului. Pentru a fi proporţionale, ajutoarele pentru investiţii ar trebui să îndeplinească două condiţii. Intensitatea ajutoarelor nu ar trebui să depăşească intensitatea maximă permisă, care variază în funcţie de dimensiunea aeroportului. În plus, valoarea ajutorului nu ar trebui să depăşească diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei. În cazul aeroporturilor foarte mici, cu un trafic de maximum 200 000 de pasageri pe an, ar trebui să se prevadă ca ajutoarele pentru investiţii să îndeplinească doar una dintre aceste condiţii. Condiţiile de compatibilitate ar trebui să asigure accesul liber şi nediscriminatoriu la infrastructură. Exceptarea nu ar trebui să se aplice în cazul ajutoarelor pentru investiţii acordate aeroporturilor situate în vecinătatea unui aeroport existent de pe care sunt operate servicii aeriene regulate, deoarece ajutoarele pentru astfel de aeroporturi implică un risc mai mare de denaturare a concurenţei şi, prin urmare, ar trebui să fie notificate Comisiei, cu excepţia cazului în care ajutoarele sunt acordate aeroporturilor foarte mici, cu un trafic de maximum 200 000 de pasageri pe an, ceea ce este improbabil să genereze o denaturare semnificativă a concurenţei.
(5)Ajutoarele de exploatare acordate aeroporturilor foarte mici, cu un trafic de maximum 200 000 de pasageri pe an, nu provoacă o denaturare excesivă a comerţului şi a concurenţei, dacă sunt îndeplinite anumite condiţii. Condiţiile de compatibilitate ar trebui să asigure în special faptul că valoarea ajutoarelor nu depăşeşte pierderile din exploatare şi un profit rezonabil şi că există un acces liber şi nediscriminatoriu la infrastructură. În plus, ajutoarele nu ar trebui acordate cu condiţia ca operatorul aeroportuar să încheie acorduri cu una sau mai multe companii aeriene privind tarife de aeroport, plăţi de marketing sau alte aspecte financiare legate de operaţiunile companiei aeriene la aeroportul respectiv. Acordurile dintre un aeroport care dispune de resurse publice şi o companie aeriană pot, în anumite circumstanţe, să constituie ajutoare de stat în favoarea companiei aeriene în cauză (1), iar un astfel de ajutor ar trebui să facă pe deplin obiectul obligaţiei de notificare prevăzute la articolul 108 alineatul (3) din tratat.
(1)A se vedea în special secţiunea 3.5 a Orientărilor privind ajutoarele de stat destinate aeroporturilor şi companiilor aeriene.
(6)Porturile maritime au o importanţă strategică pentru asigurarea bunei funcţionări a pieţei interne şi pentru consolidarea coeziunii economice, sociale şi teritoriale, astfel cum se menţionează, printre altele, în Strategia Europa 2020 şi în Cartea albă a Comisiei intitulată "Foaie de parcurs pentru un spaţiu european unic al transporturilor - Către un sistem de transport competitiv şi eficient din punct de vedere al resurselor" (2). Astfel cum s-a subliniat în Comunicarea "Porturile: un motor al creşterii economice" (3), funcţionarea eficace a porturilor din toate regiunile maritime ale Uniunii necesită investiţii publice şi private eficiente. Investiţiile sunt necesare, în special, pentru adaptarea infrastructurii de acces la porturi şi a infrastructurii portuare la dimensiunea şi complexitatea mărite ale flotei, la utilizarea unei infrastructuri pentru combustibilii alternativi şi la cerinţele mai stricte în materie de performanţă de mediu. Lipsa unei infrastructuri portuare de înaltă calitate duce la congestionare şi la costuri suplimentare pentru expeditori, operatori de transport şi consumatori.
(2)C0M(2011)144.
(3)C0M(2013)295.
(7)Dezvoltarea porturilor interioare şi integrarea acestora în transportul multimodal este un obiectiv major al politicii Uniunii în domeniul transporturilor. Normele Uniunii vizează explicit consolidarea intermodalităţii transporturilor şi trecerea la moduri de transport mai ecologice, cum ar fi transportul feroviar şi transportul maritim/pe căi navigabile interioare.
(8)Condiţiile pentru exceptarea ajutoarelor pentru porturi de la obligaţia de notificare ar trebui să fie astfel stabilite încât să se limiteze denaturările concurenţei care ar submina condiţiile de concurenţă echitabile în cadrul pieţei interne, şi, în special, să se asigure proporţionalitatea valorii ajutorului. Pentru a fi proporţionale, ajutoarele ar trebui să îndeplinească două condiţii. Intensitatea ajutoarelor nu ar trebui să depăşească intensitatea maximă permisă, care, în cazul porturilor maritime, variază în funcţie de amploarea proiectului de investiţie. În plus, valoarea ajutorului nu ar trebui să depăşească diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei, cu excepţia valorilor foarte mici ale ajutoarelor, în cazul cărora este indicat să se recurgă la o abordare simplificată, în vederea reducerii sarcinii administrative. De asemenea, condiţiile de compatibilitate ar trebui să asigure faptul că orice concesiune sau alt tip de contract prin care un terţ este însărcinat cu construirea, modernizarea, exploatarea sau închirierea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor se atribuie în mod concurenţial, transparent, nediscriminatoriu şi necondiţionat, fără a se aduce atingere normelor Uniunii privind achiziţiile publice şi concesiunile, după caz. De asemenea, ar trebui să fie asigurat accesul egal şi nediscriminatoriu la infrastructură.
(9)Investiţiile incluse în planurile de lucru ale coridoarelor reţelei centrale, instituite prin Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (1), sunt proiecte de interes comun şi de un interes strategic deosebit pentru Uniune. Porturile maritime care fac parte din reţelele respective constituie punctele de intrare şi ieşire a mărfurilor transportate în interiorul şi în afara Uniunii. Porturile interioare care fac parte din reţelele respective sunt factori esenţiali pentru multimodalitatea reţelei. Prin urmare, investiţiile menite să îmbunătăţească productivitatea acestor porturi ar trebui să beneficieze de un prag de notificare mai ridicat.
(1)Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei de transport transeuropene şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE (JO L 348, 20.12.2013, p. 1).
(10)În lumina experienţei dobândite în urma punerii în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 şi a Regulamentului (UE) nr. 702/2014 al Comisiei (2), este indicat, de asemenea, ca anumite dispoziţii ale regulamentelor respective să fie adaptate.
(2)Regulamentul (UE) nr. 702/2014 al Comisiei din 25 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (JO L 193, 1.7.2014, p. 1).
(11)În ceea ce priveşte mai ales schemele de ajutoare regionale de exploatare pentru regiunile ultraperiferice, s-a dovedit că aplicarea unor reguli diferite pentru compensarea costurilor suplimentare de transport şi a altor costuri suplimentare este dificilă în practică şi că ea nu este potrivită pentru tratarea handicapurilor structurale menţionate la articolul 349 din tratat - depărtare, insularitate, suprafaţa redusă, relieful şi clima dificile, dependenţa economică de un număr redus de produse, factori a căror persistenţă şi combinare dăunează grav dezvoltării acestora - şi, prin urmare, dispoziţiile ar trebui înlocuite cu o metodă aplicabilă tuturor costurilor suplimentare. Punerea în aplicare a măsurilor de ajutor regional pentru investiţii şi de exploatare în regiunile ultraperiferice care, printre altele, sunt în beneficiul întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului ar trebui să fie în conformitate cu obligaţiile Uniunii care rezultă din acordurile internaţionale la care aceasta este parte contractantă. Prin urmare, nu ar trebui ca navele angajate în pescuitul ilegal, nedeclarat şi nereglementat să poată beneficia de astfel de măsuri de ajutor regional pentru investiţii şi de exploatare sau ca aceste măsuri să contribuie la pescuitul excesiv sau la o creştere a capacităţii de pescuit a navelor.
(12)Având în vedere că efectele negative ale ajutoarelor pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului, precum şi ale ajutoarelor pentru infrastructurile sportive şi pentru infrastructurile de agrement multifuncţionale asupra concurenţei sunt limitate, pragurile de notificare pentru ajutoarele din domeniile respective ar trebui majorate.
(13)În vederea simplificării calculării costurilor eligibile în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi Regulamentul (UE) nr. 702/2014 privind operaţiunile care sunt cel puţin parţial finanţate prin intermediul unui fond al Uniunii care permite utilizarea unor opţiuni simplificate în materie de costuri, dispoziţiile privind costurile eligibile ar trebui adaptate.
(14)Instrumentul pentru IMM-uri din cadrul Orizont 2020, astfel cum este menţionat la articolul 22 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1291/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (3), prevede că proiectele pot primi o etichetă de calitate "marcă de excelenţă" din partea Comisiei. Având în vedere că astfel de proiecte beneficiază de valori limitate ale ajutoarelor, de maximum 2,5 milioane EUR per proiect, şi faptul că sumele respective sunt destinate exclusiv IMM-urilor, acestea pot fi exceptate de la obligaţia de notificare în conformitate cu normele stabilite în Regulamentul (UE) nr. 651/2014.
(3)Regulamentul (UE) nr. 1291/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 de instituire a Programului-cadru pentru cercetare şi inovare (2014-2020) - Orizont 2020 şi de abrogare a Deciziei nr. 1982/2006/CE (JO L 347, 20.12.2013, p. 104).
(15)Prin urmare, Regulamentele (UE) nr. 651/2014 şi (UE) nr. 702/2014 ar trebui modificate în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
Regulamentul (UE) nr. 651/2014 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 1 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se modifică după cum urmează:
(i)literele (k) şi (l) se înlocuiesc cu următorul text:
"k) ajutoare pentru infrastructurile sportive şi pentru infrastructurile de agrement multifuncţionale;
l) ajutoare pentru infrastructurile locale;";
(ii)se adaugă literele (m) şi (n) cu următorul text:
"m) ajutoare pentru aeroporturi regionale;
n) ajutoare pentru porturi."
(b)la alineatul (3), primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Prezentul regulament nu se aplică:
a) ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), cu excepţia ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru accesul IMM-urilor la finanţare, a ajutoarelor în materie de cercetare şi dezvoltare, a ajutoarelor pentru inovare destinate IMM-urilor, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor regionale pentru investiţii din regiunile ultraperiferice şi a schemelor de ajutoare regionale de exploatare;
(*)Regulamentul (UE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1184/2006 şi (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului (JO L 354, 28.12.2013, p. 1).
b) ajutoarelor acordate în sectorul producţiei agricole primare, cu excepţia ajutoarelor regionale pentru investiţii din regiunile ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor, a ajutoarelor pentru finanţare de risc, a ajutoarelor pentru cercetare şi dezvoltare, a ajutoarelor pentru inovare destinate IMM-urilor, a ajutoarelor de mediu, a ajutoarelor pentru formare şi a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi lucrătorii cu handicap;
c) ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
(ii)atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
d) ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului (**);
(**)Decizia 2010/787/UE a Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive (JO L 336, 21.12.2010, p. 24).
e) categoriilor de ajutoare regionale la care se referă articolul 13."
(c)alineatul (4) se modifică după cum urmează:
(i)litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"a) schemelor de ajutoare care nu exclud în mod explicit plata unor ajutoare individuale pentru o întreprindere care nu a executat ordinul de recuperare emis în urma unei decizii anterioare a Comisiei prin care un ajutor acordat de acelaşi stat membru este declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, cu excepţia schemelor de ajutoare destinate reparării daunelor provocate de anumite dezastre naturale;";
(ii)litera (c) se înlocuieşte cu următorul text:
"c) ajutoarelor pentru întreprinderi aflate în dificultate, cu excepţia schemelor de ajutoare destinate reparării daunelor provocate de anumite dezastre naturale, schemelor de ajutoare la înfiinţare şi a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, cu condiţia ca aceste scheme să nu acorde întreprinderilor aflate în dificultate un tratament mai favorabil decât altor întreprinderi."
2.Articolul 2 se modifică după cum urmează:
(a)punctul 39 se înlocuieşte cu următorul text:
"39. «profit din exploatare» înseamnă diferenţa dintre veniturile actualizate şi valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viaţă economică a investiţiei, în cazul în care această diferenţă este pozitivă. Costurile de exploatare includ costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria, administrarea, dar exclud costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiţii. Actualizarea veniturilor şi a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil;"
(b)punctul 42 se înlocuieşte cu următorul text:
"42. «ajutoare regionale de exploatare» înseamnă ajutoarele destinate reducerii cheltuielilor curente ale unei întreprinderi. Aceste cheltuieli includ categorii de costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria şi administrarea, dar exclud costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost incluse în costurile eligibile la acordarea ajutorului pentru investiţii;"
(c)punctul 48 se înlocuieşte cu următorul text:
"48. «zone slab populate» înseamnă regiunile NUTS 2 cu mai puţin de 8 locuitori pe km2 sau regiunile NUTS 3 cu mai puţin de 12,5 locuitori pe km2 sau zone desemnate de Comisie cu acest statut în cadrul unei decizii individuale referitoare la o hartă a ajutoarelor regionale în vigoare la momentul acordării ajutorului;"
(d)se introduce punctul 48a cu următorul text:
"48a. «zone foarte slab populate» înseamnă regiunile NUTS 2 cu mai puţin de 8 locuitori pe km2 sau zone desemnate de Comisie cu acest statut în cadrul unei decizii individuale referitoare la o hartă a ajutoarelor regionale în vigoare la momentul acordării ajutorului;"
(e)punctul 55 se înlocuieşte cu următorul text:
"55. «zonă eligibilă pentru ajutoare de exploatare» înseamnă o regiune ultraperiferică menţionată la articolul 349 din tratat, o zonă slab populată sau o zonă foarte slab populată."
(f)se introduce punctul 61a cu următorul text:
"61a. «relocare» înseamnă transferul unei activităţi identice sau similare sau a unei părţi a acesteia de la o unitate a uneia dintre părţile contractante la Acordul privind SEE (unitatea iniţială) către unitatea unei alte părţi contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiţia care beneficiază de ajutor (unitatea care beneficiază de ajutor). Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea iniţială şi de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puţin parţial aceleaşi scopuri, îndeplinesc cerinţele sau necesităţile aceluiaşi tip de clienţi şi se pierd locuri de muncă în activităţi identice sau similare la una din unităţile iniţiale ale beneficiarului din SEE;"
(g)după punctul 143 se adaugă următoarele titluri şi puncte 144-165:
"Definiţii în domeniul ajutoarelor pentru aeroporturile regionale
144. «infrastructură aeroportuară» înseamnă infrastructura şi echipamentele care permit unui aeroport să furnizeze servicii aeroportuare companiilor aeriene şi diverşilor prestatori de servicii, şi anume piste, terminale, platforme, căi de rulare, infrastructura centralizată de handling la sol şi orice alte structuri utilizate în mod direct pentru serviciile aeroportuare, cu excepţia infrastructurilor şi a echipamentelor care sunt necesare, în principal, pentru desfăşurarea activităţilor non-aeronautice;
145. «companie aeriană» înseamnă orice companie aeriană cu o licenţă de operare valabilă eliberată de un stat membru sau de un membru al spaţiului aerian comun european în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (*);
(*)Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate (JO L 293, 31.10.2008, p. 3).
146. «aeroport» înseamnă o entitate sau un grup de entităţi care desfăşoară activitatea economică de furnizare a unor servicii aeroportuare către companii aeriene;
147. «servicii aeroportuare» înseamnă serviciile furnizate companiilor aeriene de către aeroport sau de către oricare dintre filialele sale, menite să asigure handlingul aeronavelor, de la aterizare până la decolare, precum şi al pasagerilor şi al mărfurilor, pentru a permite companiilor aeriene să ofere servicii de transport aerian, inclusiv furnizarea de servicii de handling la sol şi furnizarea de infrastructură centralizată de handling la sol;
148. «trafic mediu anual de pasageri» înseamnă o cifră stabilită pe baza traficului de pasageri care sosesc şi care pleacă în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care este acordat ajutorul;
149. «infrastructură centralizată de handling la sol» înseamnă o infrastructură care este în mod normal operată de administratorul aeroportului şi pusă la dispoziţia diferiţilor furnizori de servicii de handling la sol care îşi desfăşoară activitatea în aeroport, în schimbul unei remuneraţii, cu excepţia echipamentelor deţinute sau exploatate de către furnizorii de servicii de handling la sol;
150. «tren de mare viteză» înseamnă un tren care poate atinge viteze de peste 200 km/h;
151. «servicii de handling la sol» înseamnă serviciile oferite utilizatorilor aeroporturilor în aeroporturi, astfel cum sunt descrise în anexa la Directiva 96/67/CE a Consiliului (**);
(**)Directiva 96/67/CE a Consiliului din 15 octombrie 1996 privind accesul la piaţa serviciilor de handling la sol în aeroporturile Comunităţii (JO L 272, 25.10.1996, p. 36).
152. «activităţi nonaeronautice» înseamnă serviciile comerciale oferite companiilor aeriene sau altor utilizatori ai aeroportului, cum ar fi serviciile auxiliare pentru pasageri, agenţi de expediţie sau alţi prestatori de servicii, închirierea de birouri şi spaţii comerciale, spaţiile de parcare şi hotelurile;
153. «aeroport regional» înseamnă un aeroport cu un trafic mediu anual de pasageri de maximum trei milioane de pasageri;
Definiţii în domeniul ajutoarelor pentru porturi
154. «port» înseamnă o zonă de pământ şi apă, constituită din infrastructura şi echipamentele necesare pentru primirea navelor, încărcarea şi descărcarea acestora, depozitarea mărfurilor, recepţia şi livrarea acestora şi îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor, a echipajului şi a altor persoane şi din orice altă infrastructură de care operatorii de transport au nevoie în port;
155. «port maritim» înseamnă un port destinat, în principal, primirii navelor maritime;
156. «port interior» înseamnă un port, altul decât un port maritim, destinat primirii navelor de navigaţie interioară;
157. «infrastructură portuară» înseamnă infrastructura şi instalaţiile pentru furnizarea de servicii portuare legate de transport, cum ar fi danele utilizate pentru amararea navelor, pereţii cheiurilor, debarcaderele şi pontoanele plutitoare din zonele de maree, bazinele interne, rambleurile şi terenurile recuperate din mare, infrastructura pentru combustibilii alternativi şi infrastructura pentru colectarea deşeurilor provenite din exploatarea navelor şi a reziduurilor de încărcătură;
158. «suprastructură portuară» înseamnă amenajările de suprafaţă (cum ar fi cele destinate depozitării), echipamentele fixe (cum ar fi depozitele şi terminalele) şi echipamentele mobile (cum ar fi macaralele), aflate în port şi destinate furnizării de servicii portuare legate de transport;
159. «infrastructură de acces» înseamnă orice tip de infrastructură necesară pentru a asigura accesul şi intrarea utilizatorilor în port de pe uscat, de pe mare sau de pe un curs de apă, cum ar fi drumurile de acces, şinele de cale ferată, şenalele de acces şi ecluzele;
160. «dragaj» înseamnă îndepărtarea sedimentelor de pe fundul căilor navigabile de acces la un port sau din cadrul portului;
161. «infrastructură pentru combustibili alternativi» înseamnă o infrastructură portuară fixă, mobilă sau offshore care permite unui port să aprovizioneze nave cu surse de energie precum energie electrică, hidrogen, bioccarburanţi, astfel cum sunt definiţi la articolul 2 litera (i) din Directiva 2009/28/CE, combustibili sintetici şi parafinici, gaze naturale, inclusiv biometan, în stare gazoasă [gaz natural comprimat (CNG) şi gaz natural lichefiat (LNG)] şi gaz petrolier lichefiat (LPG) care servesc, cel puţin parţial, ca înlocuitori pentru sursele de petrol în furnizarea energiei pentru transporturi, având potenţialul de a contribui la decarbonizarea sectorului transporturilor şi îmbunătăţirea performanţei de mediu a acestui sector;
162. «nave» înseamnă structuri de plutire cu sau fără propulsie proprie, care prezintă una sau mai multe coci de deplasare la suprafaţă;
163. «nave maritime» înseamnă nave, altele decât cele care navighează exclusiv sau în principal pe căi navigabile interioare sau în apele din interiorul sau din imediata apropiere a apelor protejate;
164. «nave de ape interioare» înseamnă nave destinate exclusiv sau în principal navigaţiei pe căi navigabile interioare sau în apele din interiorul sau din imediata apropiere a apelor protejate;
165. «infrastructură de colectare a deşeurilor provenite din exploatarea navelor şi a reziduurilor de încărcătură» înseamnă instalaţiile fixe, plutitoare sau mobile care au capacitatea de a prelua deşeurile provenite din exploatarea navelor şi a reziduurilor de încărcătură, astfel cum sunt definite în Directiva 2000/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (***).
(***)Directiva 2000/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 noiembrie 2000 privind instalaţiile portuare de preluare a deşeurilor provenite din exploatarea navelor şi a reziduurilor de încărcătură (JO L 332, 28.12.2000, p. 81)."
3.La articolul 4, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
(a)litera (z) se înlocuieşte cu următorul text:
"z) pentru ajutoarele pentru investiţii pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului: 150 de milioane EUR pe proiect; ajutoare de exploatare pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului: 75 de milioane EUR pe întreprindere pe an;"
(b)litera (bb) se înlocuieşte cu următorul text:
"b2) bb) pentru ajutoarele de investiţii pentru infrastructurile sportive şi pentru infrastructurile de agrement multifuncţionale: 30 de milioane EUR sau costurile totale care depăşesc 100 de milioane EUR pe proiect; ajutoare de exploatare pentru infrastructură sportivă: 2 milioane EUR pe infrastructură, anual;"
(c)se adaugă literele (dd), (ee) şi (ff) cu următorul text:
"d4) dd) pentru ajutoarele destinate aeroporturilor regionale: intensităţile ajutoarelor şi valorile ajutoarelor prevăzute la articolul 56a;
e5) ee) pentru ajutoarele destinate porturilor maritime: costuri eligibile de 130 de milioane EUR pe proiect [sau 150 de milioane EUR pe proiect într-un port maritim inclus în planul de activitate al unui coridor al reţelei centrale, astfel cum se menţionează la articolul 47 din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (*)]; în ceea ce priveşte dragajul, un proiect este definit ca toate operaţiunile de dragaj desfăşurate pe parcursul unui an calendaristic;
(*)Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE (JO L 348, 20.12.2013, p. 1).
f6) ff) pentru ajutoarele destinate porturilor interioare: costuri eligibile de 40 de milioane EUR pe proiect [sau 50 de milioane EUR pe proiect într-un port interior inclus în planul de activitate al unui coridor al reţelei centrale, astfel cum se menţionează la articolul 47 din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013]; în ceea ce priveşte dragajul, un proiect este definit ca toate operaţiunile de dragaj desfăşurate pe parcursul unui an calendaristic."
4.La articolul 5 alineatul (2) se adaugă litera (k) cu următorul text:
"k) ajutoare sub forma vânzării sau a închirierii de active corporale sub ratele pieţei, când valoarea este stabilită fie printr-o evaluare efectuată de un expert independent înaintea tranzacţiei, fie prin raportarea la o valoare de referinţă publică, actualizată în mod constant şi general acceptată."
5.La articolul 6, alineatul (5) se modifică după cum urmează:
(a)litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"a) ajutoarele regionale de exploatare şi ajutoarele pentru dezvoltare urbană regională, când sunt îndeplinite condiţiile relevante prevăzute la articolele 15 şi 16;"
(b)litera (d) se înlocuieşte cu următorul text:
"d) ajutoarele pentru compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap şi ajutoarele pentru compensarea costurilor aferente asistenţei acordate lucrătorilor defavorizaţi, când sunt îndeplinite condiţiile relevante prevăzute la articolele 34 şi 35;"
6.Articolul 7 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1) se adaugă următoarea teză:
"Cuantumurile costurilor eligibile pot fi calculate în conformitate cu opţiunile simplificate în materie de costuri prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), cu condiţia ca operaţiunea să fie cel puţin parţial finanţată prin intermediul unui fond al Uniunii care permite utilizarea respectivelor opţiuni simplificate în materie de costuri şi ca respectiva categorie de costuri să fie eligibilă în conformitate cu dispoziţia derogatorie relevantă.
(*)Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 320)."
(b)la alineatul (3), prima teză se înlocuieşte cu următorul text:
"Ajutoarele plătibile în viitor, inclusiv ajutoarele plătibile în mai multe tranşe, se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate."
(c)alineatul (4) se elimină.
7.La articolul 8 se adaugă următorul alineat (7):
"(7) Prin derogare de la alineatele (1)-(6), pentru a se stabili dacă sunt respectate plafoanele pentru ajutoarele regionale de exploatare din regiunile ultraperiferice, astfel cum se prevede la articolul 15 alineatul (4), se iau în considerare doar ajutoarele regionale de exploatare din regiunile ultraperiferice puse în aplicare în temeiul prezentului regulament."
8.Articolul 12 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Articolul 12: Monitorizare
(1) În scopul de a permite Comisiei să controleze ajutoarele exceptate de la obligaţia de notificare prin prezentul regulament, statele membre sau, alternativ, în cazul ajutoarelor acordate pentru proiectele de cooperare teritorială europeană, statul membru în care este situată autoritatea de gestionare, păstrează evidenţe detaliate cu informaţiile şi documentele justificative necesare pentru a demonstra că toate condiţiile prevăzute în prezentul regulament sunt îndeplinite. Evidenţele respective sunt păstrate timp de 10 ani de la data la care a fost acordat ajutorul ad-hoc sau de la data la care a fost acordat ultimul ajutor în cadrul schemei.
(2) În cazul schemelor în cadrul cărora ajutorul fiscal se acordă în mod automat, cum ar fi cele pe baza declaraţiilor fiscale ale beneficiarilor şi atunci când nu există un control ex ante prin care să se verifice dacă fiecare beneficiar îndeplineşte toate condiţiile de compatibilitate, statul membru verifică periodic, cel puţin ex post şi pe baza unui eşantion, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile de compatibilitate şi trage concluziile care se impun. Statele membre păstrează evidenţe detaliate ale verificărilor pentru cel puţin 10 ani de la data efectuării acestora.
(3) Comisia poate solicita fiecărui stat membru să furnizeze toate informaţiile şi documentele justificative pe care Comisia le consideră necesare pentru a monitoriza aplicarea prezentului regulament, inclusiv informaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2). Statul membru în cauză transmite Comisiei informaţiile şi documentele justificative solicitate în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea cererii sau într-un termen mai îndelungat care poate fi stabilit în cerere."
9.Articolul 13 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Articolul 13: Domeniul de aplicare al ajutoarelor regionale
Prezenta secţiune nu se aplică:
(a) ajutoarelor care favorizează activităţile din sectorul siderurgic, din sectorul cărbunelui, din sectorul construcţiilor navale sau din sectorul fibrelor sintetice;
(b) ajutoarelor pentru sectorul transporturilor şi pentru infrastructurile conexe, precum şi pentru sectorul producerii şi distribuţiei de energie şi pentru infrastructurile energetice, cu excepţia ajutoarelor regionale pentru investiţii din regiunile ultraperiferice şi a schemelor de ajutoare regionale de exploatare;
(c) ajutoarelor regionale sub formă de scheme care vizează un număr limitat de sectoare specifice de activitate economică; nu se consideră că schemele de ajutoare destinate activităţilor turistice, infrastructurilor de bandă largă sau prelucrării şi comercializării produselor agricole vizează sectoare specifice de activitate economică;
(d) ajutoarelor regionale de exploatare acordate întreprinderilor ale căror activităţi principale se încadrează în secţiunea K «Intermedieri financiare şi asigurări» din NACE Rev. 2 sau întreprinderilor care desfăşoară activităţi în interiorul grupurilor şi ale căror activităţi principale se încadrează în categoriile 70.10 «Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate» sau 70.22 «Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management» din NACE Rev. 2."
10.Articolul 14 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (6) al doilea paragraf, prima teză se înlocuieşte cu următorul text:
"În cazul achiziţionării activelor unei unităţi, în înţelesul articolului 2 punctul 49 sau 51, se iau în considerare numai costurile de cumpărare a activelor de la terţi care nu au legătură cu cumpărătorul."
(b)la alineatul (7), prima teză se înlocuieşte cu următorul text:
"În cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari pentru o schimbare fundamentală a procesului de producţie, costurile eligibile trebuie să depăşească amortizarea efectuată în cursul ultimelor trei exerciţii financiare pentru activele legate de activitatea care trebuie modernizată."
(c)se adaugă următoarele alineate (16) şi (17):
"(16) Beneficiarul confirmă că, în cei doi ani anteriori cererii de ajutor, nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiţia iniţială pentru care se solicită ajutorul şi oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiţiei iniţiale pentru care se solicită ajutorul.
(17) În sectorul pescuitului şi acvaculturii, nu se acordă ajutoare întreprinderilor care au comis una sau mai multe dintre încălcările prevăzute la articolul 10 alineatul (1) literele (a)-(d) şi la articolul 10 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), precum şi pentru operaţiunile prevăzute la articolul 11 din regulamentul respectiv.
(*)Regulamentul (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2328/2003, (CE) nr. 861/2006, (CE) nr. 1198/2006 şi (CE) nr. 791/2007 ale Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 1255/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 149, 20.5.2014, p. 1)."
11.Articolul 15 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Articolul 15: Ajutoarele regionale de exploatare
(1) Schemele de ajutoare regionale de exploatare din regiunile ultraperiferice, din zonele slab populate şi din zonele foarte slab populate sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2) În zonele slab populate, schemele de ajutoare regionale de exploatare compensează costurile suplimentare pentru transportul mărfurilor produse în zone eligibile pentru ajutoarele de exploatare, precum şi costurile suplimentare pentru transportul mărfurilor care sunt prelucrate ulterior în acele zone, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) ajutoarele sunt cuantificabile în mod obiectiv în avans, pe baza unei sume fixe sau a unui raport tonă/kilometru sau pe baza oricărei alte unităţi relevante;
b) costurile suplimentare de transport sunt calculate pe baza călătoriei mărfurilor în interiorul graniţelor statului membru în cauză, folosindu-se mijloacele de transport care generează cele mai mici costuri pentru beneficiar.
Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 100 % din costurile suplimentare de transport prevăzute la prezentul alineat.
(3) În zonele foarte slab populate, schemele de ajutoare regionale de exploatare împiedică sau reduc depopularea, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) beneficiarii îşi desfăşoară activitatea economică în zona în cauză;
b) valoarea anuală a ajutorului per beneficiar pentru toate schemele de ajutoare de exploatare nu depăşeşte 20 % din cheltuielile anuale cu forţa de muncă suportate de beneficiar în zona în cauză.
(4)În regiunile ultraperiferice, schemele de ajutoare de exploatare compensează costurile suplimentare de exploatare suportate în aceste regiuni ca efect direct al unuia sau mai multor handicapuri permanente menţionate la articolul 349 din tratat, atunci când beneficiarii îşi desfăşoară activitatea economică într-o regiune ultraperiferică, însă cu condiţia ca valoarea anuală a ajutorului per beneficiar pentru toate schemele de ajutoare de exploatare puse în aplicare în temeiul prezentului regulament să nu depăşească unul dintre următoarele procentaje:

a) 35 % din valoarea adăugată brută creată anual de beneficiar în regiunea ultraperiferică în cauză;
b) 40 % din cheltuielile anuale cu forţa de muncă suportate de beneficiar în regiunea ultraperiferică în cauză;
c) 30 % din cifra de afaceri anuală a beneficiarului realizată în regiunea ultraperiferică în cauză."
12.La articolul 21, alineatul (16) se modifică după cum urmează:
(a)teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"O măsură de finanţare de risc care oferă garanţii sau împrumuturi întreprinderilor eligibile sau investiţii de tip cvasicapital structurate ca datorie în întreprinderile eligibile trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:"
(b)litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) în cazul împrumuturilor sau al investiţiilor de tip cvasicapital structurate ca datorie, în calculul valorii maxime a investiţiei, în sensul alineatului (9), se ia în considerare valoarea nominală a instrumentului;"
13.La articolul 22, alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Întreprinderile eligibile sunt orice întreprinderi mici necotate care au fost înregistrate cu maximum cinci ani în urmă şi care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) nu au preluat activitatea altei întreprinderi;
b) nu au distribuit încă profituri;
c) nu s-au format printr-o fuziune.
În cazul întreprinderilor eligibile care nu fac obiectul unei obligaţii de înmatriculare se poate considera că perioada de eligibilitate de cinci ani începe din momentul în care întreprinderea respectivă fie îşi începe activitatea economică, fie devine plătitoare de impozite pentru activitatea sa economică.
Prin derogare de la primul paragraf litera (c), întreprinderile formate prin fuziunea unor întreprinderi eligibile pentru ajutor în temeiul prezentului articol sunt considerate de asemenea întreprinderi eligibile pentru o perioadă de maximum cinci ani de la data înmatriculării celei mai vechi dintre întreprinderile participante la fuziune."
14.La articolul 25, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Ajutoarele pentru proiecte de cercetare şi dezvoltare, inclusiv proiectele care au primit o etichetă de calitate «marcă de excelenţă» în baza instrumentului pentru IMM-uri din cadrul Orizont 2020, sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I."
15.La articolul 31 alineatul (3), litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) costurile operaţionale aferente formatorilor şi participanţilor la formare, legate direct de proiectul de formare, cum ar fi cheltuielile de călătorie, cheltuielile de cazare, materialele şi consumabilele direct legate de proiect, amortizarea instrumentelor şi a echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru proiectul de formare;"
16.La articolul 52, se introduce alineatul (2a) cu următorul text:
"2a. În locul stabilirii costurilor eligibile astfel cum se prevede la alineatul (2), valoarea maximă a ajutorului pentru un proiect poate fi stabilită pe baza unei proceduri de selecţie concurenţiale, astfel cum se prevede la alineatul (4)."
17.Articolul 53 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (2), litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"a) muzee, arhive, biblioteci, centre sau spaţii artistice şi culturale, teatre, cinematografe, opere, săli de concerte, alte organizaţii de spectacole, instituţii de patrimoniu filmografic şi alte infrastructuri, organizaţii şi instituţii artistice şi culturale similare;"
(b)alineatul (8) se înlocuieşte cu următorul text:
"8. Pentru ajutoarele care nu depăşesc 2 milioane EUR, valoarea maximă a ajutorului poate fi stabilită la 80 % din costurile eligibile, ca alternativă la folosirea metodei menţionate la alineatele (6) şi (7)."
(c)la alineatul (9), prima teză se înlocuieşte cu următorul text:
"În cazul activităţilor definite la alineatul (2) litera (f), valoarea maximă a ajutorului nu depăşeşte nici diferenţa dintre costurile eligibile şi veniturile actualizate ale proiectului, nici 70 % din costurile eligibile."
18.La articolul 54 alineatul (4), al doilea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"În ambele cazuri, cheltuielile maxime care fac obiectul obligaţiilor de teritorializare a cheltuielilor nu trebuie să depăşească în niciun caz 80 % din bugetul total al producţiei.
Pentru ca proiectele să fie eligibile pentru primirea de ajutoare, statele membre pot impune, de asemenea, existenţa unui nivel minim de activitate de producţie pe teritoriul în cauză, însă nivelul respectiv nu trebuie să depăşească 50 % din bugetul total al producţiei."
19.La articolul 55, alineatul (12) se înlocuieşte cu următorul text:
"(12) Pentru ajutoarele care nu depăşesc 2 milioane EUR, valoarea maximă a ajutorului poate fi stabilită la 80 % din costurile eligibile, ca alternativă la folosirea metodei menţionate la alineatele (10) şi (11)."
20.După articolul 56 se introduc următoarele secţiuni 14 şi 15:
"- SECŢIUNEA 14: Ajutoarele pentru aeroporturile regionale
- Articolul 56a: Ajutoarele pentru aeroporturile regionale
(1) Ajutoarele pentru investiţii acordate unui aeroport sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (3)-(14) ale prezentului articol şi în capitolul I.
(2) Ajutoarele de exploatare acordate unui aeroport sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (3), (4), (10) şi (15)-(18) ale prezentului articol şi în capitolul I.
(3) Aeroportul trebuie să fie deschis tuturor potenţialilor utilizatori. În cazul unor limite fizice de capacitate, ajutorul se alocă pe baza unor criterii pertinente, obiective, transparente şi nediscriminatorii.
(4) Ajutoarele nu se acordă pentru relocarea aeroporturilor existente sau pentru crearea unui nou aeroport de pasageri, inclusiv transformarea unui aerodrom existent într-un aeroport de pasageri.
(5) Investiţia în cauză nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru a se face faţă traficului preconizat pe termen mediu pe baza unor prognoze rezonabile ale traficului.
(6) Ajutoarele pentru investiţii nu se acordă aeroporturilor situate la o distanţă de până la 100 de kilometri sau 60 de minute de mers cu maşina, cu autobuzul, cu trenul sau cu trenul de mare viteză de un aeroport existent de pe care sunt operate servicii aeriene regulate în înţelesul articolului 2 alineatul (16) din Regulamentul (CE) nr. 1008/2008.
(7) Alineatele (5) şi (6) nu se aplică în cazul aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de pasageri de maximum 200 000 de pasageri în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele, dacă se preconizează că ajutoarele pentru investiţii nu vor conduce la creşterea traficului mediu anual de pasageri pe aeroport la peste 200 000 de pasageri în cursul următoarelor două exerciţii financiare după acordarea ajutoarelor. Ajutoarele pentru investiţii acordate unor astfel de aeroporturi trebuie să respecte fie alineatul (11), fie alineatele (13) şi (14).
(8) Alineatul (6) nu se aplică în cazul în care ajutoarele pentru investiţii se acordă unui aeroport situat la o distanţă de până la 100 de kilometri de aeroporturi existente de pe care sunt operate servicii aeriene regulate în înţelesul articolului 2 alineatul (16) din Regulamentul (CE) nr. 1008/2008, cu condiţia ca traseul dintre fiecare alt aeroport existent şi aeroportul care beneficiază de ajutor să presupună în mod necesar fie o durată totală a călătoriei prin intermediul transportului maritim de cel puţin 90 de minute, fie transport aerian.
(9) Ajutoarele pentru investiţii nu se acordă aeroporturilor cu un trafic mediu anual de pasageri de peste trei milioane de pasageri pe parcursul celor două exerciţii financiare anterioare celui în care ajutoarele sunt acordate efectiv. Ajutoarele pentru investiţii nu trebuie să conducă la creşterea traficului mediu anual de pasageri pe aeroport la peste trei milioane de pasageri în cursul următoarelor două exerciţii financiare după acordarea ajutoarelor.
(10) Ajutoarele nu se acordă aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de mărfuri de peste 200 000 de tone în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele. Ajutoarele nu trebuie să conducă la creşterea traficului mediu anual de mărfuri pe aeroport la mai mult de 200 000 de tone în cursul următoarelor două exerciţii financiare după acordarea ajutoarelor.
(11) Valoarea ajutorului pentru investiţii nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, pe baza unor estimări rezonabile, sau prin intermediul unui mecanism de recuperare.
(12) Costurile eligibile sunt costurile aferente investiţiilor în infrastructura aeroportului, inclusiv costurile de planificare.
(13) Valoarea ajutorului nu depăşeşte:
a) 50 % din costurile eligibile în cazul aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de pasageri cuprins între un milion şi trei milioane de pasageri în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele;
b) 75 % din costurile eligibile în cazul aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de pasageri de maximum un milion de pasageri în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele.
(14) Intensităţile maxime ale ajutoarelor prevăzute la alineatul (13) pot fi majorate cu 20 de puncte procentuale în cazul aeroporturilor amplasate în regiuni îndepărtate.
(15) Ajutoarele de exploatare nu se acordă aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de pasageri de peste 200 000 de pasageri în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele.
(16) Valoarea ajutorului de exploatare nu trebuie să depăşească ceea ce este necesar pentru acoperirea pierderilor din exploatare şi a unui profit rezonabil pe durata perioadei relevante. Ajutorul se acordă fie sub formă de tranşe periodice stabilite ex ante, care nu sunt majorate în cursul perioadei pentru care se acordă ajutorul, fie sub formă de sume stabilite ex post pe baza pierderilor din exploatare constatate.
(17) Ajutorul de exploatare nu este plătit în ceea ce priveşte orice an calendaristic în timpul căruia traficul anual de pasageri al aeroportului depăşeşte 200 000 de pasageri.
(18) Acordarea ajutorului de exploatare nu este condiţionată de încheierea unor acorduri cu anumite companii aeriene cu privire la tarifele de aeroport, plăţile de marketing sau alte aspecte financiare legate de operaţiunile companiilor aeriene la aeroportul în cauză.
- SECŢIUNEA 15: Ajutoarele pentru porturi
- Articolul 56b: Ajutoarele destinate porturilor maritime
(1) Ajutoarele destinate porturilor maritime sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2) Costurile eligibile sunt costurile de investiţie, inclusiv costurile de planificare:
a) ale investiţiilor pentru construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurilor din porturi;
b) ale investiţiilor pentru construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurilor de acces;
c) ale dragajului.
(3) Nu sunt eligibile costurile referitoare la activităţi care nu sunt legate de transporturi, inclusiv instalaţii de producţie industrială care funcţionează în port, birouri sau magazine, şi nici costurile pentru suprastructurile din port.
(4) Valoarea ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei sau dragajului. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, pe baza unor estimări rezonabile, sau prin intermediul unui mecanism de recuperare.
(5) Intensitatea ajutorului pentru fiecare investiţie menţionată la alineatul (2) litera (a) nu depăşeşte:
a) 100 % din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului nu depăşesc 20 de milioane EUR;
b) 80 % din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depăşesc 20 de milioane EUR, dar nu depăşesc 50 de milioane EUR;
c) 60 % din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depăşesc 50 de milioane EUR, dar nu depăşesc suma prevăzută la articolul 4 alineatul (1) litera (ee).
Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 100 % din costurile eligibile stabilite la alineatul (2) literele (b) şi (c) şi nu depăşeşte suma prevăzută la articolul 4 alineatul (1) litera (ee).
(6) Intensităţile ajutoarelor prevăzute la alineatul (5) primul paragraf literele (b) şi (c) pot fi majorate cu 10 puncte procentuale în cazul investiţiilor situate în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat şi cu 5 puncte procentuale în cazul investiţiilor situate în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (c) din tratat.
(7) Orice contract de concesiune sau de alt tip de încredinţare către o parte terţă pentru construirea, modernizarea, exploatarea sau închirierea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor se atribuie în mod concurenţial, transparent, nediscriminatoriu şi necondiţionat.
(8) Infrastructura portuară care beneficiază de ajutor trebuie să fie pusă la dispoziţia utilizatorilor interesaţi în mod egal şi nediscriminatoriu, în condiţiile pieţei.
(9) Pentru ajutoarele care nu depăşesc 5 milioane EUR, valoarea maximă a ajutorului poate fi stabilită la 80 % din costurile eligibile, ca alternativă la folosirea metodei menţionate la alineatele (4), (5) şi (6).
- Articolul 56c: Ajutoarele destinate porturilor interioare
(1) Ajutoarele destinate porturilor interioare sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2) Costurile eligibile sunt costurile de investiţie, inclusiv costurile de planificare:
a) ale investiţiilor pentru construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurilor din porturi;
b) ale investiţiilor pentru construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurilor de acces;
c) ale dragajului.
(3) Nu sunt eligibile costurile referitoare la activităţi care nu sunt legate de transporturi, inclusiv instalaţii de producţie industrială care funcţionează în port, birouri sau magazine, şi nici costurile pentru suprastructurile din port.
(4) Valoarea ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei sau dragajului. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, pe baza unor estimări rezonabile, sau prin intermediul unui mecanism de recuperare.
(5) Intensitatea maximă a ajutorului nu depăşeşte 100 % din costurile eligibile şi nu depăşeşte suma prevăzută la articolul 4 alineatul (1) litera (ff).
(6) Orice contract de concesiune sau de alt tip de încredinţare către o parte terţă pentru construirea, modernizarea, exploatarea sau închirierea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor se atribuie în mod concurenţial, transparent, nediscriminatoriu şi necondiţionat.
(7) Infrastructura portuară care beneficiază de ajutor trebuie să fie pusă la dispoziţia utilizatorilor interesaţi în mod egal şi nediscriminatoriu, în condiţiile pieţei.
(8) Pentru ajutoarele care nu depăşesc 2 milioane EUR, valoarea maximă a ajutorului poate fi stabilită la 80 % din costurile eligibile, ca alternativă la folosirea metodei menţionate la alineatele (4) şi (5)."
21.Articolul 58 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Prezentul regulament se aplică ajutoarelor individuale acordate înainte de intrarea în vigoare a dispoziţiilor prezentului regulament care le vizează, atunci când ajutoarele în cauză îndeplinesc toate condiţiile prevăzute în prezentul regulament, cu excepţia articolului 9."
(b)se inserează următorul alineat (3a):
"(3a) Orice ajutor individual acordat între 1 iulie 2014 şi 9 iulie 2017, în conformitate cu dispoziţiile prezentului regulament în forma aplicabilă la momentul acordării ajutorului respectiv este compatibil cu piaţa internă şi este exceptat de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat. Orice ajutor individual acordat înainte de 1 iulie 2014 în conformitate cu dispoziţiile prezentului regulament, cu excepţia articolului 9, în forma aplicabilă fie înainte, fie după 10 iulie 2017, este compatibil cu piaţa internă şi este exceptat de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat."
(c)se adaugă următorul alineat (5):
"(5) În cazul modificării prezentului regulament, orice schemă de ajutor exceptată în temeiul prezentului regulament, în forma aplicabilă la momentul intrării în vigoare a schemei, rămâne în continuare exceptată pe durata unei perioade de adaptare de şase luni."
22.În Anexa II, partea II se înlocuieşte cu textul din anexa la prezentul regulament.
23.Anexa III se modifică după cum urmează:
(a)nota de subsol 2 se înlocuieşte cu următorul text:
"(2)Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire şi de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum şi a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice (JO L 393, 30.12.2006, p. 1)."
(b)la nota de subsol 3, prima propoziţie se înlocuieşte cu următorul text:
"Echivalent subvenţie brută sau, în cazul măsurilor care intră în domeniul de aplicare al articolelor 16, 21, 22 sau 39 din prezentul regulament, valoarea investiţiei."
Art. 2
La articolul 7 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 702/2014 se adaugă următorul text:
"Cuantumurile costurilor eligibile pot fi calculate în conformitate cu opţiunile simplificate în materie de costuri prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), cu condiţia ca operaţiunea să fie cel puţin parţial finanţată prin FEADR şi ca respectiva categorie de costuri să fie eligibilă în conformitate cu dispoziţia derogatorie relevantă.
(*)Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 320)."
Art. 3
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 14 iunie 2017.

Pentru Comisie

Margrethe VESTAGER

Membru al Comisiei

ANEXĂ:
"- PARTEA II: Informaţii care se transmit prin intermediul aplicaţiei informatice stabilite a Comisiei, astfel cum se prevede la articolul 11
Indicaţi în temeiul cărei dispoziţii din RGECA este pusă în aplicare măsura de ajutor.

Obiectiv principal - Obiective generale (listă)

Obiective (listă)

Intensitatea maximă a ajutorului în % sau valoarea maximă anuală a ajutorului în moneda naţională (în valoare întreagă)

IMM-uri - prime în %

Ajutoarele regionale - Ajutoarele pentru investiţii (1) (articolul 14)

|_| Schemă

...%

...%

|_|Ajutor ad-hoc

...%

...%

Ajutoarele regionale - Ajutoarele de exploatare (articolul 15)

|_| Costurile pentru transportul mărfurilor în zonele eligibile [articolul 15 alineatul (2) litera (a)]

...%

...%

|_| Costurile suplimentare în regiunile ultraperiferice [articolul 15 alineatul (2) litera (b)]

...%

...%

|_| Ajutoarele regionale pentru dezvoltare urbană (articolul 16)

....moneda naţională

...%

Ajutoarele destinate IMM-urilor (articolele 17, 18, 19 şi 20)

|_| Ajutoarele pentru investiţii destinate IMM-urilor (articolul 17)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor (articolul 18)

...%

...%

|_| Ajutoarele destinate IMM-urilor pentru participarea la târguri (articolul 19)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru costurile de cooperare suportate de IMM-urile participante la proiecte de cooperare teritorială europeană (articolul 20)

...%

...%

Ajutoarele destinate IMM-urilor Accesul IMM-urilor la finanţare (articolele 21-22)

|_| Ajutoarele de finanţare de risc (articolul 21)

...moneda naţională

...%

|_| Ajutoarele pentru întreprinderile nou-înfiinţate (articolul 22)

...moneda naţională

...%

|_| Ajutoarele destinate IMM-urilor - Ajutoarele în favoarea platformelor alternative de tranzacţionare specializate în IMM-uri (articolul 23)

...%; în cazul în care măsura de ajutor se prezintă sub forma unui ajutor pentru întreprinderile nou-înfiinţate:...moneda naţională

...%

|_| Ajutoarele destinate IMM-urilor - Ajutoarele pentru acoperirea costurilor de prospecţie (articolul 24)

...%

...%

Ajutoarele pentru cercetare, dezvoltare şi inovare (articolele 25-30)

Ajutoarele pentru proiecte de cercetare şi dezvoltare (articolul 25)

|_| Cercetare fundamentală [articolul 25 alineatul (2) litera (a)]

...%

...%

|_| Cercetare industrială V[articolul 25 alineatul (2) litera (b)]

...%

...%

|_|Dezvoltare experimentală [articolul 25 alineatul (2) litera (c)]

...%

...%

|_| Studii de fezabilitate [articolul 25 alineatul (2) litera (d)]

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii în infrastructurile de cercetare (articolul 26)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru clusterele de inovare (articolul 27)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru inovare destinate IMM-urilor (articolul 28)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru inovarea de proces şi organizaţională (articolul 29)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru cercetare şi dezvoltare în sectorul pescăresc şi al acvaculturii (articolul 30)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru formare (articolul 31)

...%

...%

Ajutoarele pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap (articolele 32-35)

|_| Ajutoarele pentru recrutarea de lucrători defavorizaţi acordate sub formă de subvenţii salariale (articolul 32)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap acordate sub formă de subvenţii salariale (articolul 33)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap (articolul 34)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru compensarea costurilor aferente asistenţei acordate lucrătorilor defavorizaţi (articolul 35)

...%

...%

Ajutoarele pentru protecţia mediului (articolele 36-49)

|_| Ajutoarele pentru investiţii care permit întreprinderilor să aplice standarde de protecţie a mediului mai stricte decât cele ale Uniunii sau să îmbunătăţească nivelul de protecţie a mediului în absenţa standardelor Uniunii (articolul 36)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii pentru adaptarea anticipată la viitoarele standarde ale Uniunii (articolul 37)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii în favoarea măsurilor de eficienţă energetică (articolul 38)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii în favoarea unor proiecte de eficienţă energetică a clădirilor (articolul 39)

...moneda naţională

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii în cogenerare de înaltă eficienţă (articolul 40)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii destinate promovării producţiei de energie din surse regenerabile (articolul 41)

...%

...%

|_| Ajutoarele de exploatare pentru promovarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile (articolul 42)

...%

...%

|_| Ajutoarele de exploatare pentru promovarea producţiei de energie din surse regenerabile în instalaţii de dimensiuni mici (articolul 43)

...%

...%

|_| Ajutoarele sub formă de reduceri ale taxelor de mediu în temeiul Directivei 2003/96/CE (articolul 44)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii în vederea reabilitării siturilor contaminate (articolul 45)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii în favoarea sistemelor de termoficare şi răcire centralizată eficiente din punct de vedere energetic (articolul 46)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii destinate reciclării şi reutilizării deşeurilor (articolul 47)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii în infrastructura energetică (articolul 48)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru studii de mediu (articolul 49)

...%

...%

|_| Schemele de ajutoare destinate reparării daunelor provocate de anumite dezastre naturale (articolul 50)

Intensitatea maximă a ajutorului

...%

...%

Tipul de dezastru natural

|_| cutremur

|_| avalanşă

|_| alunecare de teren

|_| inundaţie

|_| tornadă

|_| uragan

|_| erupţie vulcanică

|_| incendiu necontrolat

Data producerii dezastrului natural

de la zz/ll/aaaa până la zz/ll/aaaa

|_| Ajutoarele sociale pentru transportul rezidenţilor din regiunile îndepărtate (articolul 51)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru infrastructurile de bandă largă (articolul 52)

...moneda naţională

...%

|_| Ajutoarele pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului (articolul 53)

...%

...%

|_| Schemele de ajutoare pentru operele audiovizuale (articolul 54)

  

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru infrastructurile sportive şi pentru infrastructurile de agrement multifuncţionale (articolul 55)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru investiţii în infrastructurile locale (articolul 56)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru aeroporturile regionale (articolul 56a)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru porturile maritime (articolul 56b)

...%

...%

|_| Ajutoarele pentru porturile interioare (articolul 56c)

...%

...%

(1) În cazul unui ajutor regional ad-hoc care completează ajutorul acordat în cadrul schemei (schemelor) de ajutoare, indicaţi atât intensitatea ajutorului acordat în cadrul schemei, cât şi intensitatea ajutorului ad-hoc."

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 156L din data de 20 iunie 2017