Titlul v - CONTRIBUŢIA FINANCIARĂ DIN FONDURI - Regulamentul 1083/11-iul-2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1260/1999

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 21 Decembrie 2013
TITLUL V:CONTRIBUŢIA FINANCIARĂ DIN FONDURI
Art. 52: Modularea ratelor de contribuţie
Contribuţia din fonduri se poate modula în funcţie de următoarele criterii:
a)gravitatea problemelor specifice, în special economice, sociale şi teritoriale;
b)interesul pe care fiecare axă prioritară îl prezintă pentru priorităţile Comunităţii în temeiul definiţiei din orientările strategice ale Comunităţii pentru coeziune, precum şi pentru priorităţile naţionale şi regionale;
c)protecţia şi ameliorarea mediului, în special prin aplicarea principiilor de precauţie, de măsuri preventive şi a principiului "poluatorul plăteşte";
d)rata de mobilizare a fondurilor private, mai ales în contextul parteneriatelor între sectorul public şi cel privat, în domeniile în cauză;
e)includerea cooperării interregionale menţionate la articolul 37 alineatul (6) litera (b), în temeiul obiectivelor de convergenţă şi de concurenţă regională şi ocuparea forţei de muncă;
f)în temeiul obiectivului de concurenţă regională şi ocuparea forţei de muncă, includerea zonelor cu probleme geografice sau naturale, definite după cum urmează:
(i)statele membre insulare eligibile pentru Fondul de coeziune şi celelalte insule, cu excepţia celor în care se situează capitala unui stat membru sau care au o legătură permanentă cu continentul;
(ii)zonele de munte astfel cum sunt definite prin legislaţia internă a statului membru;
(iii)zonele cu densitate slabă (mai puţin de 50 de locuitori pe km2) şi foarte slabă (mai puţin de 8 de locuitori pe km2) a populaţiei;
(iv)zonele care au fost frontiere externe ale Comunităţii până la 30 aprilie 2004 şi care au încetat să fie frontiere după data respectivă.
Art. 53: Contribuţia din fonduri
(1)Contribuţia din fonduri la nivelul programului operaţional se calculează în funcţie:
a)fie de totalul cheltuielilor eligibile, publice şi private;
b)fie de cheltuielile publice eligibile.
(2)Contribuţia din fonduri la nivelul programului operaţional în temeiul obiectivelor de convergenţă şi de concurenţă regională şi ocuparea forţei de muncă face obiectul plafoanelor menţionate în anexa III.
(3)Pentru programele operaţionale în temeiul obiectivului de cooperare teritorială europeană pentru care cel puţin un participant face parte din statele membre al căror produs intern brut (PIB) mediu pe cap de locuitor, între 2001 şi 2003, era mai mic de 85 % din media Uniunii Europene cu 25 de membri pentru aceeaşi perioadă sau pentru astfel de programe la care Croaţia este ţară participantă, contribuţia din FEDER nu poate fi mai mare de 85 % din cheltuielile eligibile. Pentru toate celelalte programe operaţionale, contribuţia din FEDER nu poate fi mai mare de 75 % din cheltuielile eligibile cofinanţate din FEDER.

(4)Contribuţia fondurilor la nivelul axei prioritare nu face obiectul plafoanelor menţionate la alineatul (3) şi în anexa III. Cu toate acestea, contribuţia este stabilită astfel încât suma maximă a contribuţiei fondurilor şi pragul maxim de contribuţie pe fond stabilite la nivelul programului operaţional să fie respectate.
(5)Pentru programele operaţionale cofinanţate:
a)din FEDER şi din Fondul de coeziune sau
b)din alocaţia suplimentară pentru regiunile ultraperiferice prevăzută în anexa II, din FEDER şi/sau Fondul de coeziune,
decizia de adoptare a unui program operaţional stabileşte rata maximă şi suma maximă a contribuţiei separat pentru fiecare fond şi alocaţie.
(6)Decizia Comisiei de adoptare a unui program operaţional stabileşte pragul maxim al contribuţiei fondurilor pentru fiecare program operaţional şi pentru fiecare axă prioritară. Decizia distinge creditele alocate regiunilor care beneficiază de o susţinere tranzitorie.
Art. 54: Alte dispoziţii
(1)Contribuţia din fonduri pentru fiecare axă prioritară nu poate fi mai mică de 20 % din cheltuielile publice eligibile.
(2)Acţiunile de asistenţă tehnică aplicate la iniţiativa sau în numele Comisiei se pot finanţa în procent de 100 %.
(3)Pe parcursul perioadei de eligibilitate menţionate la articolul 56 alineatul (1):
a)o axă prioritară poate beneficia de intervenţia dintr-un singur fond şi în temeiul unui singur obiectiv în acelaşi timp;
b)o operaţiune poate beneficia de intervenţia dintr-un fond în temeiul unui singur obiectiv în acelaşi timp;
c)o operaţiune nu poate beneficia de o intervenţie dintr-un fond mai mare decât totalul cheltuielilor publice acordate.
(4)Pentru ajutoarele acordate de state întreprinderilor în sensul articolului 87 din tratat, ajutoarele publice acordate în temeiul programelor operaţionale respectă plafoanele stabilite în materie de ajutoare de stat.
(5)O cheltuială cofinanţată din fonduri nu poate să beneficieze de intervenţia unui alt instrument financiar comunitar.
Art. 55: Proiecte generatoare de venituri
(1)În sensul prezentului regulament, se înţelege prin "proiect generator de venituri" orice operaţiune care implică o investiţie într-o infrastructură a cărei utilizare este supusă unor redevenţe suportate direct de utilizatori sau orice operaţiune care implică vânzarea sau închirierea unui teren sau a unui imobil sau orice altă furnizare de servicii contra unei plăţi.
(2)Cheltuielile eligibile legate de un proiect generator de venituri nu depăşesc valoarea reală a costului de investiţie cu deducerea valorii reale a veniturilor nete în urma investiţiei pe parcursul unei perioade de referinţă determinate pentru:
a)investiţiile într-o infrastructură sau
b)alte proiecte pentru care este posibil să se estimeze obiectiv veniturile în prealabil.
În cazul în care costul de investiţie nu este integral eligibil pentru o cofinanţare, veniturile nete sunt alocate pe o bază proporţională părţilor eligibile din costul de investiţie şi celor neeligibile.
Pentru acest calcul, autoritatea de gestionare ţine seama de perioada de referinţă adecvată pentru categoria de investiţie în cauză, categoria proiectului, rentabilitatea preconizată în mod normal, ţinând seama de categoria de investiţii în cauză, de aplicarea principiului "poluatorul plăteşte" şi, după caz, de consideraţii de echitate legate de prosperitatea relativă a statului membru respectiv.
(3)În cazul în care nu este posibil să se estimeze veniturile în prealabil şi în mod obiectiv, veniturile nete generate în cei cinci ani care urmează finalizării unei operaţiuni se deduc din cheltuielile declarate Comisiei.

(4)În cazul în care se stabileşte că o operaţiune a generat venituri nete de care nu s-a ţinut seama în temeiul alineatelor (2) şi (3), asemenea venituri nete se deduc de către autoritatea de certificare cel târziu la data depunerii documentelor pentru programul operaţional menţionat la articolul 89 alineatul (1) litera (a). Cererea de plată a soldului final se corectează în consecinţă.

(5)Alineatele (1)-(4) ale prezentului articol se aplică numai operaţiunilor cofinanţate de FEDER sau de Fondul de coeziune, al căror cost total este mai mare de 1 000 000 EUR.

(6)Prezentul articol nu se aplică proiectelor care intră sub incidenţa normelor în materie de ajutoare de stat în sensul articolului 87 din tratat.
Art. 56: Eligibilitatea cheltuielilor
(1)O cheltuială, inclusiv pentru proiecte majore, este eligibilă pentru o contribuţie din fonduri în cazul în care a fost plătită efectiv la data la care programele operaţionale au fost prezentate Comisiei sau la 1 ianuarie 2007, în cazul în care data respectivă este anterioară primei date şi la 31 decembrie 2015. Operaţiunile nu trebuie încheiate înaintea datei la care începe eligibilitatea.
În ceea ce priveşte Croaţia, o cheltuială este eligibilă pentru o contribuţie din fonduri între data de începere a eligibilităţii cheltuielii, astfel cum a fost stabilită în conformitate cu instrumentele adoptate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1085/2006, şi 31 decembrie 2016. Cu toate acestea, în ceea ce priveşte programele operaţionale adoptate după aderare, cheltuielile pentru o contribuţie din fonduri sunt eligibile de la data aderării, cu excepţia cazului în care decizia privind programele operaţionale în cauză stabileşte o dată ulterioară.

(2)Prin derogare de la alineatul (1), contribuţiile în natură, costurile de amortizare şi cheltuielile generale de administrare pot fi tratate ca şi cheltuieli efectuate de beneficiari pentru punerea în aplicare a operaţiunilor, în condiţiile stabilite la paragraful al treilea din prezentul alineat.
Prin derogare de la alineatul (1), contribuţiile în natură, în ceea ce priveşte instrumentele de inginerie financiară, astfel cum sunt definite la articolul 78 alineatul (6) primul paragraf, pot fi considerate cheltuieli plătite la constituirea fondurilor sau a fondurilor de participare sau pentru contribuţia la acestea, în condiţiile stabilite la paragraful al treilea din prezentul alineat.
Cheltuielile menţionate la primul şi la al doilea paragraf trebuie să respecte următoarele condiţii:
a)normele de eligibilitate stabilite în temeiul alineatului (4) prevăd eligibilitatea unor astfel de cheltuieli;
b)valoarea cheltuielilor este dovedită corespunzător prin documente justificative cu valoare probatorie echivalentă facturilor, fără a aduce atingere dispoziţiilor prevăzute în regulamentele specifice;
c)în cazul unor contribuţii în natură, cofinanţarea din fonduri nu depăşeşte totalul cheltuielilor eligibile excluzând valoarea contribuţiilor respective.

(3)O cheltuială nu este eligibilă pentru contribuţia dintr-un fond decât dacă s-a efectuat pentru operaţiuni decise de autoritatea de gestionare a programului operaţional în cauză sau sub supravegherea acesteia, în conformitate cu criterii stabilite de comitetul de supraveghere.
În cazul în care, la data revizuirii unui program operaţional menţionat la articolul 33 din prezentul regulament, se adaugă o nouă categorie de cheltuieli, menţionată în tabelul 1 din anexa II partea A la Regulamentul (CE) nr. 1828/2006 al Comisiei (*), orice cheltuială care intră sub incidenţa unei astfel de categorii este eligibilă de la data la care cererea de revizuire a programului operaţional se prezintă Comisiei.
(*)Regulamentul (CE) nr. 1828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională (JO L 371, 27.12.2006, p. 1).

Fără a aduce atingere dispoziţiilor specifice privind eligibilitatea, astfel cum sunt prevăzute la articolul 105a, criteriile fixate de Comitetul de supraveghere al programelor operaţionale destinate Croaţiei nu se aplică operaţiilor în cazul cărora decizia de aprobare a fost adoptată înainte de data aderării şi care au făcut parte din instrumentele adoptate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1085/2006.

(4)Normele de eligibilitate a cheltuielilor sunt stabilite la nivel naţional, sub rezerva excepţiilor prevăzute de regulamentele specifice fiecărui fond. Normele respective se referă la integralitatea cheltuielilor declarate în temeiul programelor operaţionale.
(5)Prezentul articol nu aduce atingere cheltuielilor menţionate la articolul 45.
Art. 57: Perenitatea operaţiunilor
(1)Statul membru sau autoritatea de gestionare se asigură că o operaţiune care cuprinde investiţii în infrastructură sau investiţii productive beneficiază în continuare de contribuţia fondurilor doar dacă aceasta nu suferă, în decurs de cinci ani de la data finalizării, o modificare importantă cauzată de o schimbare în natura proprietăţii unui element de infrastructură sau de încetarea unei activităţi de producţie şi care afectează natura sau condiţiile de punere în aplicare a operaţiunii sau oferă unei firme sau unui organism public un avantaj necuvenit.
Se va considera că măsurile care intră în domeniul de aplicare al asistenţei aferente FSE nu au păstrat contribuţia numai în cazul în care sunt supuse unei obligaţii de menţinere a investiţiei în conformitate cu normele aplicabile privind ajutoarele de stat în sensul articolului 107 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi în cazul în care suferă o modificare importantă ca urmare a încetării activităţii productive în decursul perioadei prevăzute de normele respective.
Statele membre pot reduce la trei ani termenele prevăzute la primul paragraf în cazul menţinerii investiţiilor de către întreprinderile mici şi mijlocii.

(2)Statul membru şi autoritatea de gestionare informează Comisia în raportul final de execuţie menţionat la articolul 67 cu privire la orice modificare menţionată la alineatul (1). Comisia informează celelalte state membre cu privire la aceasta.
(3)Sumele plătite în mod necuvenit se recuperează în conformitate cu articolele 98-102.
(4)Statele membre şi Comisia se asigură că întreprinderile care fac sau au făcut obiectul unei proceduri de recuperare în conformitate cu dispoziţiile alineatului (3) în urma transferului unei activităţi productive într-un stat membru sau către un alt stat membru nu beneficiază de o contribuţie din fonduri.
(5)Alineatele (1)-(4) nu se aplică niciunei operaţiuni care suferă o modificare importantă ca urmare a încetării activităţii productive din cauza unui faliment nefraudulos.