Regulamentul 107/22-iun-2017 Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor din categoriile M2 sau M3 în ceea ce priveşte construcţia generală a acestora [2018/237] (*)
Jurnalul Oficial 52L
În vigoare







Număr de pasageri | Numărul minim de uşi de serviciu | ||
Clasa I şi clasa A | Clasa II | Clasa III şi clasa B | |
9-45 | 1 | 1 | 1 |
46-70 | 2 | 1 | 1 |
71-100 | 3 (2 în cazul unui vehicul etajat) | 2 | 1 |
> 100 | 4 | 3 | 1 |
Numărul de pasageri şi numărul membrilor de echipaj per compartiment sau platformă | Număr total minim de ieşiri |
1-8 | 2 |
9-16 | 3 |
17-30 | 4 |
31-45 | 5 |
46-60 | 6 |
61-75 | 7 |
76-90 | 8 |
91-110 | 9 |
111-130 | 10 |
> 130 | 11 |
Numărul pasagerilor (pe platforma superioară, în cazul vehiculelor etajate) | Numărul minim de trape de evacuare |
Dacă nu depăşeşte 30 | 1 |
Dacă depăşeşte 30 | 2 |

Număr de pasageri | > 22 | < = 22 | |
Domeniu | Prima treaptă (mm) | 400 x 300 | 400 x 200 |
Alte trepte (mm) | 400 x 200 | 400 x 200 | |
H | |
Clasele I, A şi B | 650 mm |
Clasele II şi III | 680 mm |

Clasa vehiculului | Înălţimea panoului superior (mm) (Dimensiunea "A" din figura 1) | |
Dispozitiv de încercare 1 | Dispozitiv de încercare 2 | |
Clasa A | 950 (*) | 950 |
Clasa B | 700 (*) | 950 |
Clasa I | 1 100 | 1 100 |
Clasa II | 950 | 1 100 |
Clasa III | 850 | 1 100 |
(*) În cazul vehiculelor din clasa A sau B, panoul inferior poate fi deplasat orizontal faţă de panoul superior, dar numai în aceeaşi direcţie cu acesta. | ||





Neetajat | ||||||
Clasa | B (mm) | C (mm) | D (mm) | E (mm) | F (mm) | |
A | 550 | 350 | 500 (1) | 1 900 (1) | 900 | |
B | 450 | 300 | 300 | 1 500 | 900 | |
I | 550 | 450 (2) | 500 (1) | 1 900 (1) | 900 | |
II | 550 | 350 | 500 (1) | 1 900 (1) | 900 | |
III | 450 | 300 (3) | 500 (1) | 1 900 (1) (4) | 900 (4) | |
Etajat | ||||||
Clasa | B (mm) | C (mm) | D (mm) | E (mm) | F (mm) | |
I | LD | 550 | 450 (2) | 500 | 1 800 (5) | 1 020 (5) |
UD | 550 | 450 (2) | 500 | 1 680 | 900 | |
II | LD | 550 | 350 | 500 | 1 800 (5) | 1 020 (!) |
UD | 550 | 350 | 500 | 1 680 | 900 | |
III | LD | 450 | 300 (3) | 500 | 1 800 (5) | 1 020 (5) |
UD | 450 | 300 (3) | 500 | 1 680 | 900 | |
(1) Înălţimea cilindrului superior şi, în consecinţă, înălţimea totală poate fi redusă cu 100 mm în orice parte a culoarului din spatele: (a) unui plan vertical transversal situat la 1,5 m înaintea liniei mediane a axei spate (cea mai avansată axă spate în cazul vehiculelor cu mai multe axe spate); şi (b) un plan vertical transversal situat la muchia din spate a celei mai din spate uşi de serviciu, dacă există mai mult de o uşă de serviciu. (2) Cilindrului inferior poate fi redus de la 450 mm la 400 mm în orice parte a culoarului din spatele celui mai avansat dintre următoarele două planuri: (a) un plan vertical transversal situat la 1,5 m înaintea liniei mediane a axei spate (cea mai avansată axă spate în cazul vehiculelor cu mai multe axe spate); şi (b) un plan vertical transversal situat la muchia din spate a celei mai din spate uşi de serviciu dintre axe. În sensul celor de mai sus, fiecare secţiune rigidă a unui vehicul articulat este luată în considerare în mod separat. (3) 220 mm în cazul scaunelor deplasabile în direcţie laterală (a se vedea punctul 7.7.5.3 din anexa 3). (4) În cazul unui vehicul cu o parte a platformei sale situată direct în habitaclul conducătorului auto, înălţimea totală a dispozitivului de încercare poate fi redusă (prin reducerea înălţimii cilindrului inferior) de la 1 900 mm la 1 680 mm în orice parte a culoarului din faţa unui plan vertical transversal care coincide cu linia mediană a axei faţă. (5) Înălţimea totală a dispozitivului de încercare poate fi redusă (prin reducerea înălţimii cilindrului inferior): (a) de la 1 800 mm la 1 680 mm în orice parte a culoarului platformei inferioare din spatele unui plan vertical transversal situat cu 1 500 mm în faţa centrului axei din spate (cea mai din faţă axă spate în cazul vehiculelor cu mai multe axe spate); (b) de la 1 800 mm la 1 770 mm în cazul unei uşi de serviciu situate în faţa axei faţă în orice parte a culoarului dintre două planuri verticale transversale situate cu 800 mm în faţa şi în spatele axului central al axei faţă. | ||||||


Clase | I şi A | II, III şi B | |
Prima treaptă de la solul "D" | Înălţime maximă (mm) | 340 (*) | 380 (*) (1) (2) |
Adâncime minimă (mm) | 300 (3) | ||
Alte trepte "E" | Înălţime maximă (mm) | 250 (4) | 350 (5) |
Înălţime minimă (mm) | 120 | ||
Adâncime minimă (mm) | 200 | ||
(*) 230 mm în cazul vehiculelor având o capacitate de maximum 22 de pasageri. (1) 700 mm în cazul unei uşi de urgenţă. 1 500 mm în cazul unei uşi de urgenţă de pe platforma superioară a unui vehicul etajat. Maximum 850 mm în cazul unei uşi de urgenţă de pe platforma inferioară a unui vehicul etajat. (2) 430 mm în cazul unui vehicul având exclusiv suspensie mecanică. (3) Pentru cel puţin o uşă de serviciu; 400 mm pentru alte uşi de serviciu. (4) 300 mm în cazul treptelor unei uşi din spatele ultimei axe. (5) 250 mm pe culoarele vehiculelor având o capacitate de maximum 22 de pasageri. Observaţii: 1. Treptele care deservesc o uşă dublă în fiecare jumătate a pasajului de acces sunt considerate separat. 2. Valoarea "E" nu trebuie să fie identică pentru fiecare treaptă. | |||
Clase | I şi A | II, III şi B | |
Prima treaptă de la solul «D» | Înălţime maximă (mm) | 340 (*) | 380 (*) (1) (2) |
Adâncime minimă (mm) | 300 (3) | ||
Alte trepte «E» | Înălţime maximă (mm) | 250 (4) | 350 (5) |
Înălţime minimă (mm) | 120 | ||
Adâncime minimă (mm) | 200 | ||
Clase | I şi A | II, III şi B | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prima treaptă de la solul «D» | Înălţime maximă (mm) | 340 (1) | 380 (1) (2) (3) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adâncime minimă (mm) | 300 (*) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alte trepte «E» | Înălţime maximă (mm) | 250 (4) | 350 (5) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Înălţime minimă (mm) | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adâncime minimă (mm) | 200 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

G minim (mm) | ||
F min (mm) | Banchete | Scaune individuale |
200 (*) | 225 | 250 |
(*) 225 pentru clasa III. | ||

G min (mm) | ||
F min (mm) | Banchete | Scaune individuale |
200 | 200 | 200 |




H | |
Clasele I, A şi B | 650 mm |
Clasele II şi III | 680 mm |




I (mm) |
400-500 [pentru clasele A, B, I şi II, min 350 mm la arcurile roţilor şi compartimentul (compartimentele) motor] |


















Deschidere | Dimensiuni minime | Observaţii |
Uşă de serviciu | Înălţimea intrării: Clasa A 1 650 mm B 1 500 mm | Înălţimea intrării uşii de serviciu se măsoară ca distanţa verticală măsurată în planul vertical al proiecţiilor orizontale ale punctului median al deschiderii uşii şi faţa superioară a primei trepte. |
Înălţimea deschiderii | Înălţimea verticală a deschiderii uşii de serviciu trebuie să permită trecerea liberă a panoului dublu menţionat la punctul 7.7.1.1 din anexa 3. Colţurile superioare pot fi rotunjite la un arc de cerc cu raza de maximum 150 mm. | |
Lăţime: Uşă simplă: 650 mm Uşă dublă: 1 200 mm | Pentru vehiculele din clasa B în care deschiderea uşii de serviciu este cuprinsă între 1 400 mm-1 500 mm, lăţimea minimă a deschiderii uşii este de 750 mm. Pentru toate vehiculele, lăţimea oricărei uşi de serviciu poate fi redusă cu 100 mm, dacă măsurarea se efectuează la nivelul mânerelor şi cu 250 mm, dacă această reducere este impusă de proeminenţa arcurilor de roată sau, în cazul uşilor automate sau cu comandă la distanţă, de mecanismele de acţionare a uşilor sau de înclinarea parbrizului. | |
Uşă de siguranţă | Înălţime: 1 250 mm Lăţime: 550 mm | Lăţimea poate fi redusă cu 300 mm în cazurile în care acest lucru este impus de prezenţa arcurilor de roată, cu condiţia ca lăţimea de 550 mm să fie respectată la înălţimea minimă de 400 mm deasupra celei mai de jos părţi a deschiderii uşii. Colţurile superioare pot fi rotunjite la un arc de cerc cu raza de maximum 150 mm. |
Fereastră de urgenţă | Suprafaţa deschiderii: 400 000 mm2 | Trebuie să fie posibilă înscrierea în această suprafaţă a unui dreptunghi de 500 mm x 700 mm. |
Trapă de evacuare | Suprafaţa deschiderii: 450 000 mm2 | Trebuie să fie posibilă înscrierea în această suprafaţă a unui dreptunghi de 600 mm x 700 mm. |
Deschidere | Dimensiuni | Observaţii |
Uşă de serviciu | Înălţimea deschiderii: 1 100 mm | Această dimensiune poate fi redusă la colţurile deschiderii cu un arc de cerc cu raza de maximum 150 mm. |
Lăţime: Uşă simplă: 650 mm Uşă dublă: 1 200 mm | Această dimensiune poate fi redusă la colţurile deschiderii cu un arc de cerc cu raza de maximum 150 mm. Lăţimea poate fi redusă cu 100 mm, dacă măsurarea se efectuează la nivelul mânerelor, şi cu 250 mm, dacă această reducere este impusă de proeminenţa arcurilor de roată sau, în cazul unei uşi automate sau cu comandă la distanţă, de mecanismele de acţionare a uşilor sau de înclinarea parbrizului. | |
Uşă de siguranţă | Înălţime: 1 100 mm Lăţime: 550 mm | Lăţimea poate fi redusă cu 300 mm în cazurile în care acest lucru este impus de prezenţa arcurilor de roată, cu condiţia ca lăţimea de 550 mm să fie respectată la înălţimea minimă de 400 mm deasupra celei mai de jos părţi a deschiderii uşii. Colţurile superioare pot fi rotunjite la un arc de cerc cu raza de maximum 150 mm. |
Clasa vehiculului | Q (kg) masa unui pasager | SSp (m2/pasager) Spaţiu convenţional pentru un pasager care călătoreşte în picioare |
Clasele I şi A | 68 | 0,125 |
Clasa II | 71 (*) | 0,15 |
Clasele III şi B | 71 (*) | Nu există |
(*) Inclusiv 3 kg pentru bagaje de mână. | ||
Clasele I şi A | Clasa II | Clasele III şi B | |||
Rigide | Articulat | Rigide | Articulat | Rigide | Articulat |
20 | 20 | 25 (1) | 20 | 25 (1) | 20 |
(1) Această valoare se reduce cu 20 % în cazul vehiculelor cu trei axe din clasele II şi III cu două axe directoare. | |||||







Obiecte | Grosimea plăcii |
Cilindrul ventilatorului | 1,5-2 |
Obstrucţii | 1,5-2 |
Machetă galerie de evacuare | 8 |
Machetă motor | 2-3 |
Machetă amortizor | 2-3 |
Conducta de evacuare | 2-3 |
Ţeava de racordare | 2-3 |
Pereţi, plafon şi planşeu | 1,5-3 |
Obiecte | Coordonate [x; y; z] |
Cilindru ventilator | [-0,60; 0,40; 0,10] |
Obstrucţia 1 | [0,0; 0,26; 0,0] |
Obstrucţia 2 | [0,26; 0,05; 0,02] |
Machetă galerie de evacuare | [0,76; 0,05; 0,47] |
Machetă motor | [0,87; 0,05; 0,04] |
Obstrucţia 3 | [1,44; 0,05; 0,02] |
Obstrucţia 4 | [0,82; 1,2; 0,0] |
Machetă amortizor | [2,0; 0,28; 0,23] |

Deschidere | Coordonate [x; y; z] - [x; y; z] | Suprafaţa deschiderii (m2) |
A1 | [0,03; 0,00; 1,08] - [1,18; 0,00; 1,13] | 0,06 |
A2 | [1,22; 0,00; 1,08] - [2,37; 0,00; 1,13] | 0,06 |
B | [2,40; 0,50; 0,70] - [2,40; 1,30; 0,90] | 0,16 |
C | [0,85; 1,50; 0,03] - [1,24; 1,50; 0,36] | 0,13 |
D1 | [2,00; 0,05; 0,00] - [2,35; 0,73; 0,00] | 0,27 |
D2 | [2,00; 0,78; 0,00] - [2,35; 1,20; 0,00] | 0,26 |
Suprafaţa totală a deschiderii: | 0,94 |
Termocuplu | Distanţa de la admisie (mm) |
Tc1 | 250 |
Tc2 | 300 |
Tc3 | 350 |
Tc4 | 600 |
Tc5 | 300 |
Tc6 | 300 |
Tc7 | 300 |





Dimensiuni | Înălţimea ramei (mm) | Grosimea nominală (mm) | Utilizată pentru incendiul de încercare nr. |
300 mm x 300 mm | 70 | 1,5 | 1, 2 |
200 mm x 300 mm | 70 | 2 | 3 |
Diametru 150 mm | 100 | 1,5 | 4 |

Incendiu de încercare nr. | Descriere | Combustibilul | Vârful aproximativ al ratei de eliberare a energiei termice la 60 de secunde după aprindere (kW) |
1 | Incendierea unor bălţi de lichid 300 mm x 300 mm | Motorină şi heptan | 60 |
2 | Incendiere a unor bălţi de lichid 300 mm x 300 mm şi 2 plăci fibrolemnoase | Motorină şi heptan | 110 |
3 | Incendierea unor bălţi de lichid 200 mm x 300 mm | Motorină şi heptan | 40 |
4 | Diametrul incendierii unor bălţi de lichid 150 mm | Motorină şi heptan | 7 |
5 | Incendiere prin pulverizare (450 kPa, 0,73 kg/min ±10 %) | Motorină | 520 |
6 | Incendiere prin pulverizare (450 kPa, 0,19 kg/min ±10 %) | Motorină | 140 |
7 | Incendiu provocat de scurgeri de ulei (40 de picături/min ±10) | Ulei de motor | 5 |
Dimensiuni | Apă (l) | Motorină (l) | Heptan (l) | Utilizată pentru incendiul de încercare |
300 mm x 300 mm | 1,0 | 0,5 | 0,2 | 1, 2 |
200 mm x 300 mm | 0,5 | 0,5 | 0,2 | 3 |
Diametru 150 mm | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 4 |

Incendiu de încercare nr. (vezi tabelul 6 din apendicele 1) | Descriere | Coordonate [x; y; z] (a se vedea figura 1 în apendicele 1) |
6 | Incendiere aerosoli (0,45 MPa, 0,19 kg/min) | [1,47; 0,73; 0,46] |
3 | Incendierea unor bălţi de lichid de 200 mm x 300 mm | [0,97; 0,85; 0,70] |
4 | Diametrul incendierii unor bălţi de lichid 150 mm | [0,97; 1,28; 0,00] |
3 | Incendierea unor bălţi de lichid 200 mm x 300 mm | [1,54; 0,57; 0,36] |
2 | Incendierea unor bălţi de lichid de 300 mm x 300 mm şi a două plăci fibrolemnoase | [1,54; 0,77; 0,36] |
3 | Incendierea unor bălţi de lichid de 200 mm x 300 mm | [1,54; 0,13; 0,00] |
Ora | Acţiune |
00.00 | Start cronometru |
01.20 | Pornirea incendierii bălţilor de lichid (în 20 de secunde) |
01.50 | Start pulverizare motorină |
02.00 | Activarea sistemului de stingere |


Incendiu de încercare nr. (vezi tabelul 6 din apendicele 1) | Descriere | Coordonate [x; y; z] (a se vedea figura 1 în apendicele 1) |
4 | Diametrul incendierii unor bălţi de lichid 150 mm | [0,02; 0,08; 0,00] |
3 | Incendierea unor bălţi de lichid 200 mm x 300 mm | [0,37; 0,57; 0,00] |
4 | Diametrul incendierii unor bălţi de lichid 150 mm | [0,45; 1,20; 0,00] |
4 | Diametrul incendierii unor bălţi de lichid 150 mm | [0,97; 1,28; 0,00] |
4 | Diametrul incendierii unor bălţi de lichid 150 mm | [1,54; 0,57; 0,00] |
Ora | Acţiune |
00.00 | Start cronometru |
01.00 | Pornirea incendierii bălţilor de lichid (în 30 de secunde) |
01.30 | Pornire ventilator |
02.00 | Activarea sistemului de stingere |


Incendiu de încercare nr. (vezi tabelul 6 din apendicele 1) | Descriere | Coordonate [x; y; z] (a se vedea figura 1 în apendicele 1) |
5 | Incendiere aerosoli (0,45 MPa, 0,73 kg/min) | [0,37; 0,70; 0,46] |
1 | Incendierea unor bălţi de lichid de 300 mm x 300 mm | [0,37; 0,47; 0,36] |
2 | Incendierea unor bălţi de lichid de 300 mm x 300 mm şi 2 plăci fibrolemnoase | [0,37; 0,77; 0,36] |
1 | Incendierea unor bălţi de lichid de 300 mm x 300 mm | [0,37; 0,13; 0,00] |
1 | Incendierea unor bălţi de lichid de 300 mm x 300 mm | [1,54; 0,13; 0,00] |
Ora | Acţiune |
00.00 | Start cronometru |
01.00 | Pornirea incendierii bălţilor de lichid (în 20 de secunde) |
01.30 | Pornire ventilator |
01.50 | Start pulverizare motorină |
02.00 | Activarea sistemului de stingere |

Incendiu de încercare nr. (vezi tabelul 6 din apendicele 1) | Descriere | Coordonate [x; y; z] (a se vedea figura 1 din apendicele 1) |
7 | Incendiere prin picurarea uleiului (0,2 MPa, 0,01 kg/min) | [0,82; 0,28; 1,22] |
Ora | Acţiune |
Înainte de încercare | Preîncălzire tub |
00:00 | Se ating temperaturile predefinite |
00:30 | Începere picurare ulei |
00:45 | Activare sistem de stingere (uleiul se aprinde înainte de activare) |
